w123 230E ja w201 2.8 harrasteet

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
hennse
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 93
Liittynyt: Ti 07.10.2014 18:46

w123 230E ja w201 2.8 harrasteet

Viesti Kirjoittaja hennse »

Tervehdys foorumin väelle! Nyt kun on taas jotain järkevää tekemistä, niin koitanpa saada aikaiseksi hieman tarinaa omistakin harrasteista tänne.
Kymmenisen vuotta sitten sain kipinän mersuharrastukseen. Välissä oli muitakin merkkejä, mutta niin sitä vaan palaa takaisin vanhan mersun pariin :)

Melko budjettiharrasteita nämä minun touhut ja kaikki pyrin tekemään itse mahdollisuuksien mukaan.
Senkummemmitta puheitta asiaan ja tarinoidaan enempi kun siltä tuntuu.


W123 230E vm1985

Kuva
Kuva

Tämä on sellainen leppoisa matkanteko väline. Jokapäiväisessä ajossa keväästä syksyyn.

Auto on majaillut ilmeisesti saksassa ensin, sitten liettuassa vuoteen 2017 asti. Tuli minun omistukseen 2021 kesällä.

Ostokunnosta en viitsi edes laittaa kuvaa. Siinä oli vauhtiviivat teipattu kylkeen ja ruma vinyyli katossa. ihmeen vähän oli muuten räpelletty.
Mittarissa oli 204tkm ostaessa, mutta arvioisin kunnosta että todellinen lukema on lähellä puolta miljoonaa.
Takakaaret joskus vaihdettu ja kyljet maalattu, pohjassa taisi pari paikkaa olla ostaessa.

Moottori on vaihtunut jossain vaiheessa uudempaan w124 moottoriin. Hyvä juttu oikeastaan, kun tässä on vahvempi 2-rivinen ketju. Alkuperäinen k-jetronic kyljessä. Ainoastaan suuttimet ja laturin olen vaihtanut moottoriin, sen verran hyvässä tikissä on.

Kuva

Sisusta on vaihdettu mustista kangaspenkeistä --> musta "puolinahka" mb-tex.
Tämähän ei meikäläistä haittaa, kun on mun lemppari sisusta. Puskurit taitaa olla 280E peräisin.

Kuva

Ensimmäinen kesä meni ajellessa ja joitain pikkuvikoja korjaillessa. Mittariin kertyi noin 5tkm ja auto toimi hyvin.

2021 syksyllä alkoi pitempi projekti, tahti oli hidas ja seuraavan kerran auto oli ajossa vasta 2023 keväällä. Seuraavanlaista tuli tehtyä:

-Vaihteiston vaihto 4v -> 5v. Vaati kardaanin lyhennyksen ja kannakkeen muokkaamisen, W124 vaihdekeppi modattuna. Vaihteisto kävi palasina ja siihen tuli uudet tiivisteet ja kakkosen syncro vaihtui. Uusi kytkin myös.

-Taka-akseliston hiekkapuhallus ja maalaus, kaikki puslat uusiin, uudet laakerit ja jarruhilut, perään kaikki stefat ja uudet vetarit.

-Uudet polttoaine ja jarrulinjat.

-Bensapumppusysteemin kunnostus.

-Korin takaosan kunnostus. Työläin oli takalasin reuna, pellonreunassa seisseestä raadosta sain ehjän keskiosan, sisäkantin sekä yläkulmat joista muotoilin alakulmat. Pohjan puolelta peruspaikat, suoralla pellillä selvittiin siellä. Hitsaushommien jälkeen käsittelin pintaruosteet fosforihapolla ja teräsharjalaikalla, sen jälkeen 2k epoksi, ohuelti kotelosuojaa ja ohennettu alustamassa viimeisenä. Niin ja koteloihin tietenkin kotelosuojaa.

-Vanteet. Ostin uudet 16" maxilite pentat joista hioin "diamond cut" lipat sileäksi ja kiillotin ne. Keskiosat sai uuden värin.

Kaikki työt hoidin itse, paitsi kardaanin tasapainotti ko-met oy.

En ottanut paljoa kuvia tästä remontista mutta tuossa jotain:
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

Kesällä 2023 ajelin tällä itämeren ympäri, josta kertyi mittariin noin 5tkm. Yhteensä yli 10tkm koko kautena. Auto toimi hienosti ja kulutus oli melko tasan 8l/100km maantiellä.
Kuva

Viimekesänä ajoin noin 5tkm ja joitain pieniä parannuksia tein. Tärkeimpänä oli varmaan maskin maalaus harmaaksi :D Kuvissa se on vielä musta.

Tekemistä vielä olisi:
-Korin&luukkujen kunnostus loppuun ja koko auton maalaus
-Aikaan sopivampi radio(tehty)
-Ohjaussimpukan kunnostus/vaihto
-Ovipahvien vaihto(tehty)
-Kromiset takavalojen listat(Saa tarjota!)

Tarina jatkuu w201 osalta kunhan kerkeää kirjoitella. Paljastan jo että m104 siellä on pellin alla.
Viimeksi muokannut hennse, Ti 29.04.2025 14:01. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
SamuliS
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 317
Liittynyt: To 28.10.2004 18:53

Re: w123 230E ja w201 280E harrasteet

Viesti Kirjoittaja SamuliS »

Tää oli jo ostaessa hyvän näköinen, ite tykkäsin vinyylikaton tuomasta kontrastista. Auton väri, etenkin auringossa, on hieno. 2.3 kompura konettahan toi kaipailis ;) .
hennse
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 93
Liittynyt: Ti 07.10.2014 18:46

Re: w123 230E ja w201 280E harrasteet

Viesti Kirjoittaja hennse »

SamuliS kirjoitti: Ti 07.01.2025 20:29 Tää oli jo ostaessa hyvän näköinen, ite tykkäsin vinyylikaton tuomasta kontrastista. Auton väri, etenkin auringossa, on hieno. 2.3 kompura konettahan toi kaipailis ;) .
No kieltämättä vinyyli sopi ihan hyvin silloiseen lookkiin :D
Kiinnostuneille löytyy kuvia auton Liettuan ajoilta vanhalla rek-nrolla, googlen kuvahakuun "GNT230 mercedes". Suurinpiirtein sellainen se oli mulle tullessa, vähän kärsineenä ja eri vanteilla.
Avatar
dansku
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1203
Liittynyt: Pe 15.10.2004 20:23
Paikkakunta: 09 alue

Re: w123 230E ja w201 280E harrasteet

Viesti Kirjoittaja dansku »

Hienoa! 👏🏻
Itselläni on myös W123 230TE ja W201 2.6 sportline harrasteautoina. Molemmat museorekisteroityjä.

Molemmat ovat omalla tavalla aivan sairaan mukavia ja hyviä ajaa mutta silti niin erilaisia toisistaan. Se on myös yksi asia mikä itseäni tuossa parivalkossa viehättää.
Seuraan mielenkiinnolla projektiksi. 👍🏻
S212 E220 -11
W123 230TE -83 MR
W201 2.6E -90 (sportline) MR
hennse
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 93
Liittynyt: Ti 07.10.2014 18:46

Re: w123 230E ja w201 280E harrasteet

Viesti Kirjoittaja hennse »

W201 vm1989

Oli kesäkuu 2023 kun aikani w123 ajeltuani, aloin haaveilemaan hieman sporttisemmasta klassikkoautosta. Mieleen tuli haikailemani w201 kutoskoneella, sellainen mulla oli eka mersu 19 vuotiaana, 190E 2,6 Sportline.

En ollut vielä yhtään ostoaikeissa mutta avasin nettiauton huvikseen, lähinnä katsellakseni kutoskoneellisten hintatasoa. Törmäsin siellä "vesipullo" vikaiseen 2,0l bensa tenavaan. Ilmoitus oli hieman hätiköity ja englanninkielinen, mutta hinta oli niin alhainen että oli pakko soittaa heti.

Auto oli varattu, se siitä. Seuraavana päivänä laitoin kuitenkin viestiä ja ostaja oli tehnyt oharit! Töiden jälkeen heti matkaan, hakemaan mersu talteen.

Paikanpäällä totesin vain pikaisesti korin olevan hyvä hintaisekseen, ja että auto käy ja liikkuu. Jäähäriä työnti hyvällä paineella pihalle kun paisarin korkkia raotti. Auto toimi kuitenkin ihan ongelmitta, leimaakin oli niin eikun rahat käteen ja kotia kohti.

200km kotimatka meni hienosti ja ajelin huvikseen toiset 200km sellaisenaan. Kotona lisää tutkiessa olo oli jopa epätodellinen miten halvalla tämän nappasin. Tunnin puunauksella näytti tältä:
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

Purin kannen irti ja se sai höylää. Pääsin ihan itse höyläämään, ja hups siitähän lähti puol milliä :wave:
Kuva

Osia odotellessa laittelin pikkuvikoja kuntoon ja aloitin ruostetöitä, tämän kohdalla ne ovat vähäisiä, kerrankin.
Mutta ei tässä vielä kaikki, toinen puoli helmasta tekemättä ja pintaruosteita siellätäällä.
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

Laittelin moottorin nippuun ja auto toimi hienosti kuumakäynnistystä lukuunottamatta. Moottorin vaihto kun oli suunnitelmissa, niin en viitsinyt nähdä liikaa vaivaa vian selvittämiseen. Tein nappi ohjauksen kylmäkäynti suuttimelle ja sillä lähti hyvin käyntiin aina.
Kuva

Vaikka 3&4 sylintereissä oli kunnon vesivauriot, niin se ei menoa haitannut, ei syönyt öljyä ollenkaan, eikä huohottanut normaalia enempää. Pirtein 2,0 m102 millä olen ajanut.

Varustelistaa:
Kuva
Kuva

Loppukesä menikin ajellessa ja pieniä parannuksia tehdessä, tämän näköisenä auto meni talvisäilöön:
Kuva
Pensam111
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 122
Liittynyt: Ke 17.08.2022 15:10

Re: w123 230E ja w201 280E harrasteet

Viesti Kirjoittaja Pensam111 »

On kyllä hieno tuo 123. Onkohan tuo alkuperäinen väri? Passaa kyllä hienosti ja nuo vanteet myös.
itselläkin ollut käyttöautona 123 240D 2kpl ja yksi 280E
hennse
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 93
Liittynyt: Ti 07.10.2014 18:46

Re: w123 230E ja w201 280E harrasteet

Viesti Kirjoittaja hennse »

Pensam111 kirjoitti: Ke 08.01.2025 20:37 On kyllä hieno tuo 123. Onkohan tuo alkuperäinen väri? Passaa kyllä hienosti ja nuo vanteet myös.
itselläkin ollut käyttöautona 123 240D 2kpl ja yksi 280E
kiitos kommentista! Alkuperäinen väri se on, ja samalla värillä myös maalataan tulevaisuudessa.
Tässä vielä w123 varustelista:
Kuva
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18036
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: w123 230E ja w201 280E harrasteet

Viesti Kirjoittaja dealer »

Onpa hienot harrasteajoneuvot sinulla !
Kotona lisää tutkiessa olo oli jopa epätodellinen miten halvalla tämän nappasin.
Nämä on hienoja fiiliksiä. Helpoimmin pääsee kiinni juuri näissä tapauksissa, että auto on korilleen ja sisustalleen poikkeuksellisen siistikuntoinen, ehkä likainen, mutta tekniikassa joku vika jonka vuoksi hinta alhainen, eikä kyseinen tekniikkamurhe ole ostajalle niinkään ongelma.
wiimax.fi
Avatar
Pontus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1815
Liittynyt: Pe 08.02.2008 20:26
Paikkakunta: Helsinki

Re: w123 230E ja w201 280E harrasteet

Viesti Kirjoittaja Pontus »

hennse kirjoitti: Ke 08.01.2025 20:02 W201 vm1989

Oli kesäkuu 2023 kun aikani w123 ajeltuani, aloin haaveilemaan hieman sporttisemmasta klassikkoautosta. Mieleen tuli haikailemani w201 kutoskoneella, sellainen mulla oli eka mersu 19 vuotiaana, 190E 2,6 Sportline.

En ollut vielä yhtään ostoaikeissa mutta avasin nettiauton huvikseen, lähinnä katsellakseni kutoskoneellisten hintatasoa. Törmäsin siellä "vesipullo" vikaiseen 2,0l bensa tenavaan. Ilmoitus oli hieman hätiköity ja englanninkielinen, mutta hinta oli niin alhainen että oli pakko soittaa heti.

Auto oli varattu, se siitä. Seuraavana päivänä laitoin kuitenkin viestiä ja ostaja oli tehnyt oharit! Töiden jälkeen heti matkaan, hakemaan mersu talteen.

Paikanpäällä totesin vain pikaisesti korin olevan hyvä hintaisekseen, ja että auto käy ja liikkuu. Jäähäriä työnti hyvällä paineella pihalle kun paisarin korkkia raotti. Auto toimi kuitenkin ihan ongelmitta, leimaakin oli niin eikun rahat käteen ja kotia kohti.

200km kotimatka meni hienosti ja ajelin huvikseen toiset 200km sellaisenaan. Kotona lisää tutkiessa olo oli jopa epätodellinen miten halvalla tämän nappasin. Tunnin puunauksella näytti tältä:
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

Purin kannen irti ja se sai höylää. Pääsin ihan itse höyläämään, ja hups siitähän lähti puol milliä :wave:
Kuva

Osia odotellessa laittelin pikkuvikoja kuntoon ja aloitin ruostetöitä, tämän kohdalla ne ovat vähäisiä, kerrankin.
Mutta ei tässä vielä kaikki, toinen puoli helmasta tekemättä ja pintaruosteita siellätäällä.
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

Laittelin moottorin nippuun ja auto toimi hienosti kuumakäynnistystä lukuunottamatta. Moottorin vaihto kun oli suunnitelmissa, niin en viitsinyt nähdä liikaa vaivaa vian selvittämiseen. Tein nappi ohjauksen kylmäkäynti suuttimelle ja sillä lähti hyvin käyntiin aina.
Kuva

Vaikka 3&4 sylintereissä oli kunnon vesivauriot, niin se ei menoa haitannut, ei syönyt öljyä ollenkaan, eikä huohottanut normaalia enempää. Pirtein 2,0 m102 millä olen ajanut.

Varustelistaa:
Kuva
Kuva

Loppukesä menikin ajellessa ja pieniä parannuksia tehdessä, tämän näköisenä auto meni talvisäilöön:
Kuva
Hyvännäköistä kalustoa! Missä päin Suomea nämä autot oikein ovat? :thumbup:
W124 E 200 A 1994 (käyttis)
W123 230E A 1982 (MR-projekti)
S204 C200 Kompressor A 2008 (Välillä lainassa)
W123 200D/230E A 1980 purkuauto
Ex: Mercedes Benz w115 220 D (mr) 1976
hennse
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 93
Liittynyt: Ti 07.10.2014 18:46

Re: w123 230E ja w201 2.8 harrasteet

Viesti Kirjoittaja hennse »

Pohjois-karjalassa talvisäilössä, mutta Etelä-suomessa asustelen. Molemmilla seuduilla sekä niitten välillä nämä voi bongata kesäisin :thumbup:
Avatar
Pontus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1815
Liittynyt: Pe 08.02.2008 20:26
Paikkakunta: Helsinki

Re: w123 230E ja w201 2.8 harrasteet

Viesti Kirjoittaja Pontus »

hennse kirjoitti: To 09.01.2025 17:22 Pohjois-karjalassa talvisäilössä, mutta Etelä-suomessa asustelen. Molemmilla seuduilla sekä niitten välillä nämä voi bongata kesäisin :thumbup:
Noni mä kattelinkin että varmasti oon W123 nähnyt espoossa liikenteessä.
W124 E 200 A 1994 (käyttis)
W123 230E A 1982 (MR-projekti)
S204 C200 Kompressor A 2008 (Välillä lainassa)
W123 200D/230E A 1980 purkuauto
Ex: Mercedes Benz w115 220 D (mr) 1976
hennse
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 93
Liittynyt: Ti 07.10.2014 18:46

Re: w123 230E ja w201 2.8 harrasteet

Viesti Kirjoittaja hennse »

Keväällä 2024 vein pikkumersun katsastusmiehen syyniin, ja yllättäen menikin heittämällä läpi :clap:
Päätin sitten että kesä ajetaan vielä vanhalla moottorilla ja syksyllä sitten moottorinvaihto käyntiin.
Kilometrejä kertyi ihan mukavasti kun tuli kolmesti ajeltua n.1000km mökkireissu sillä.

Jarrut ja alusta päivittyi siinä kesän mittaan, uudet jarru ja polttoainelinjat tein myös. Alusta on ta-technix 6cyl versio ja jarruiksi tuli seuraavanlaista:
-Kaikki jarrulevyt 280E väyrysestä, olikohan 300mm edessä ja 285mm takana?
-Takasatulat samasta väykästä. Suoraan sopii, en muista vaatiko prikkoja.
-Etusatulat w203 c320 4-matic. Nämäkin sopi suoraan, prikkoja väliin.
-Pääsylinteri väyrysestä, sopii vakio tehostimeen hieman sorvattuna ja tarvitsee adapterin etujarrulähtöön.
Jarruletkut ja navat pysyi vakioina. Vakio jarrukilvet saa muokattua sopimaan, mutta laitoin väyrysen kilvet eteen ja myöhemmin myös taakse.

Kuva
Kuva
Kuva
Todella hyvin pysähtyy ja absit toimii entiseen tapaan :thumbup:

Haljennut tuulilasi vaihdettiin uuteen.
Kuva
Kuva

Vanteet täytyi päivittää 16-tuumaisiin, SLK vanteet sain edullisesti niin ne on nyt väliaikaisesti alla.
Kuva
Sellaisena se lähti taas talvisäilöön ja moottorinvaihtoon.
hennse
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 93
Liittynyt: Ti 07.10.2014 18:46

Re: w123 230E ja w201 2.8 harrasteet

Viesti Kirjoittaja hennse »

Seuraavana vuorossa oli moottorin kunnostus. Moottori on m104.945, purettu 280E väyrysen keulilta. Ensimmäinen haaste oli saada käsivoimin moottori pois saabin kontista, minne se nosturilla nostettiin :D
Kuva

Moottori oli muuten todella siistissä kunnossa sisuksiltaan, paitsi laakereissa ja kampiakselin kauloissa oli hieman sanomista. Väyrysen mittarissa oli noin 180tkm, mutta täyttä varmuutta kilometreistä ei ole. Kampuran kaulat eivät olleet kuitenkaan kuluneet ollenkaan, ja jäljet lähti kevyellä kiillotuksella.
Kampiakselin suoruudessa oli 0,09mm heitto, mikä on toleranssien sisällä. Suurin sallittu heitto on 0,14mm.
Kuva
Kuva
Kuva
Osaako joku viisaampi kertoa mikä tällaista jälkeä aiheuttaa?

Hioin kannesta venttiilit ja putsasin karstat, venttiilit oli melko siistissä kunnossa ja ohjurit myös timmit. Uuden venanvarren kumit laitoin tietenkin.
Kuva
Kuva
Olipahan työmaa kun on jotain 8-venttiilisiä tottunut työstämään :oops:

Kasasin moottorin trukkilavan päällä slaavikyykyssä. Siihen uusittiin:
- Laakerit
- Männänrenkaat
- Jako&ö-pumpun ketju
- Tiivisteet kaikki
- Kansipultit

Kuva
Kuva
Kuva

Vauhtipyörän nappasin joskus nurkkiin lojumaan jääneestä m102 moottorista, Sorvasin sen 228mm kytkimelle, ja käytin lensulla tasapainotuksessa.
Kytkin on sama kuin esim 2.6 tenavassa.
Kuva
Kevensin sitä myös, mutta oishan tuosta voinut paljon enemmän ottaa. Painoa tais jäädä noin 9kg.

Imusarjassa oli paljon tekemistä. Siitä puuttui kaasuläppä, joten laitoin siihen 70mm yleismallin läpän. Saman kokoinen kuin vakio, tai ainakin lähellä. Kun ei ole sähköistä läppää enää niin tarvitsen tyhjäkäynnin säädön. Tyhjäkäyntiventtiili tuli bmw m50 moottorista. M102 kaksinapainen venttiili toimisi myös, mutta bemarissa on parempi kolminapainen. Sille piti puhkaista reikä imusarjaan ja pyöräytin tigillä imukaulan.
Sen takia rst kun tollasta nyt sattui romupöntössä olemaan, huono pari alumiinille mutta on siinä tiiviste välissä.
Kuva
Kuva

Lopuksi väsäsin kiinnikkeet tyhjäkäyntiventtiilille ja kaasuvaijerille. Materiaalit näihin löytyi myös romupöntöstä :roll:
Kuva

Volvon kaasuläpän asentotunnistin sopi pienellä viilauksella.
Kuva

Näiden jälkeen moottori oli valmis asennettavaksi, siitä sitten seuraavassa postauksessa :thumbup:

E: Tein sellaisen havainnon tuosta moottorista, että siinä ei ollut öljynpaine sensoria missään. Öljynsuodatin jalassa on kyllä paikka mihin sopi suoraan m102 sensori, mutta se oli tulpattu, ja näytti olevan ihan tehtaalla tulpattu. Voiko olla että näissä on vain öljyntaso sensori alkujaan :shock:
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1320
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: w123 230E ja w201 2.8 harrasteet

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Vihrea on haastava väri. Omassa silmässä puhtaana ja sopivassa hämärä/varjossa valossa se näyttää upealta niin kuin tuo kuva edellä. Pölyisena ja kirkkaassa valossa se ei tuo parhaita puoliaan esiin. Mielenkiintoista on että Mesen B-mersua on Oulussa näkynyt katukuvassa vihreänä viime aikoina, vaikkei se ole ollut mikään suosikkiväri viime vuosina.
hennse
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 93
Liittynyt: Ti 07.10.2014 18:46

Re: w123 230E ja w201 2.8 harrasteet

Viesti Kirjoittaja hennse »

Sharedoc kirjoitti: La 11.01.2025 18:40 Vihrea on haastava väri. Omassa silmässä puhtaana ja sopivassa hämärä/varjossa valossa se näyttää upealta niin kuin tuo kuva edellä. Pölyisena ja kirkkaassa valossa se ei tuo parhaita puoliaan esiin. Mielenkiintoista on että Mesen B-mersua on Oulussa näkynyt katukuvassa vihreänä viime aikoina, vaikkei se ole ollut mikään suosikkiväri viime vuosina.
Juu kyllä sitä saa ahkeraan pestä, siitepöly näkyy tosi herkkään sen pinnasta. On se kuitenkin ehkä hienoin väri heti bornitin ja rosson jälkeen, minun mielestä :) Tämäkin sitten jossain vaiheessa ylimaalataan samalla värillä.
hennse
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 93
Liittynyt: Ti 07.10.2014 18:46

Re: w123 230E ja w201 2.8 harrasteet

Viesti Kirjoittaja hennse »

Unohtui edellisessä postauksessa mainita, että m102 laturi sopi suoraan m104 kylkeen, ja ohjaustehostimen pumppu meni muuten suoraan mutta tukirautaa piti hieman muokata. Niin näiltä osin pääsi helpolla. Hihna piti vaihtaa hieman pitempään, sopiva pituus on 2155mm.

Vanhalle moottorille heipat. Eläkkeelle se ei suinkaan pääse, vaan menee jäärata-auton keulille ja saa enemmän monoa mitä on koskaan nähnyt :D
Kuva

Uuden moottorin koesovituksen jälkeen piti tehdä hieman tilaa, ja ohjaustehostimen paineputken spiraali piti vääntää suoraksi että yltää.Kuva
Kuva
tehostimen paluuletku on klemmareilla kiinni niin se oli helppo vaihtaa pitempään.

Siellä se nyt on paikallaan. Moottorin kannakkeet on w124 m103 koneellisesta, ja kumit alkuperäiset, uudet tietenkin.Kuva
Vaikka tein moottorille tilaa kallistua, silti vaihteiston asennus/irroitus on mahdotonta kone paikallaan. Vaan eipä tuo juuri itseäni haittaa.

Sitten hakemaan moottorin asentoa ja tekemään vaihteiston kannaketta. Suuntaukseen käytin itsetehtyä laser viritystä, se on parin euron kissan lelulaaseri mille on tehty timmi holkki laatikon päähän, ja siihen säädöt linjaamiseen. Laser ei istu ihan luotisuoraan holkissaan, mutta laatikon laippaa pyörittämällä se piirtää ympyrää kardaanin tukilaakeriin.
Kuva

Automaattilootan kannake muokattuna. En jaksanut nähdä juuri vaivaa tuohon kun vaihteisto vaihtuu jossain vaiheessa siihen w203 6-loviseen.
Nykyinen on perus 5-lovinen 717.
Kuva

Lyhensin siirtotangot w124 tangoista kun semmoset sattu olemaan.
Kuva

W210 öljypohja on kuin tähän tehty. Vakaaja on muuten w124 280E, 28mm paksu.
Kuva

Lämppärin putki ottaa moottoriin kiinni, täytyy sille keksiä jotain.
Kuva

Kaasuvaijerin tein motonetin yleismallin mp-vaijerista, se sopi suoraan kaasupolkimeen niin oli aika helppo homma. Manuaalin polkimet on jo paikallaan ja vaihdekeppi myös, niissä ei ollut mitään ihmeellistä, senkun pulttaa kiinni. Pääsylinteriltä piti letku pujottaa kytkimen sylinterille, onnistuu kun vetää jarrutehostinta vähän irti rintapellistä, läpivienti siellä oli valmiina. Kardaanin etupätkä löytyi 5v m102 tenavasta, ja kiikutin koko kardaanin tasapainotukseen ja ristikon vaihtoon.

E: Nyt ollaan siis nykyvaiheessa. Homma jatkuu taka-akseliston tiputuksella, kaikki hiekkapuhalletaan ja maalataan, ja kasataan uusilla puslilla laakereilla yms.
Viimeksi muokannut hennse, Ti 21.01.2025 16:05. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
hennse
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 93
Liittynyt: Ti 07.10.2014 18:46

Re: w123 230E ja w201 2.8 harrasteet

Viesti Kirjoittaja hennse »

w123 on joskus asennettu w201 käsinoja, se on samalla kuosilla kuin tuon vihreän sisusta joten se menee siihen. Löysin tilalle edukkaasti w123 käsinojan mutta se on sininen, niin pitää värjätä se mustaksi ennen asennusta.
Kuva

Tuli myös 3d tulosteltua hieman palikkaa tenavaan. Etuvalojen alakiinnikkeet hajosi irroittaessa, mutta löyty tuurilla netistä 3d kuvat niihin :thumbup:
Löysin myös käsijarrun nupista kuvan niin tulee sekin kuntoon. Kepin pussin kehyksen piirsin itse, se sopii automaatin paneeliin kun repii ne kumireunat pois siitä.
Kuva
Kuva
Tulostimeni on creality ender-3 neo, vaikka on halppis niin on palvellut jo pari vuotta todella hyvin.

Moottorin releboxin ja ecun perusjohtosarjat ois myös valmiina. Ecu on speeduino dropbear, siinä on 8 sytkäkanavaa ja 8 suutinkanavaa, niin saa moottorin käymään täys-sekventiaalisesti 8)
Kuva
rallikuski
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 52
Liittynyt: La 11.01.2014 00:04
Paikkakunta: Launonen

Re: w123 230E ja w201 2.8 harrasteet

Viesti Kirjoittaja rallikuski »

Näppärän näköstä puuhastelua!
Kiva että joku muukin laittelee budjetti speeduinoa mersuun, itellä M103turbon ohjauksessa perus speeduino ja oon kyllä ollu ihan tyytyväinen.
Chevrolet malibu '78
Mercedes Benz 260E '88
Mercedes Benz C280 '93
BMW E91 325d '10
Volvo 960 '92
Kirppu '66
Yamaha sr viper mtx 153 mcx turbo '15
Polaris RR '09
SamuliS
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 317
Liittynyt: To 28.10.2004 18:53

Re: w123 230E ja w201 2.8 harrasteet

Viesti Kirjoittaja SamuliS »

Teitkö putkiston metri tavarasta? Vai käytätkö alkuperäisiä seassa?
hennse
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 93
Liittynyt: Ti 07.10.2014 18:46

Re: w123 230E ja w201 2.8 harrasteet

Viesti Kirjoittaja hennse »

rallikuski kirjoitti: Ti 14.01.2025 11:13 Näppärän näköstä puuhastelua!
Kiva että joku muukin laittelee budjetti speeduinoa mersuun, itellä M103turbon ohjauksessa perus speeduino ja oon kyllä ollu ihan tyytyväinen.
Kiitoksia! Itsekkin mietin aluksi perusmallia speeduinosta, mutta sattumoisin löytyi tuo käyttämätön dropbear kaverin kautta edullisesti. Mikä lambda ohjaus sulla on? Minä ostin diyefi tinyWB, mutta siitä on huonoa palautetta netissä :?
hennse
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 93
Liittynyt: Ti 07.10.2014 18:46

Re: w123 230E ja w201 2.8 harrasteet

Viesti Kirjoittaja hennse »

SamuliS kirjoitti: Ke 15.01.2025 11:15 Teitkö putkiston metri tavarasta? Vai käytätkö alkuperäisiä seassa?
Pakoputki aihioksi ostin jonkun bensaturbo audin vakioputken muutamalla kympillä, niin hyödynnän tuosta mitä voi. Se on 65mm putkea ja halppis katti tulee v-bandeilla väliin :thumbup:
Kuva
rallikuski
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 52
Liittynyt: La 11.01.2014 00:04
Paikkakunta: Launonen

Re: w123 230E ja w201 2.8 harrasteet

Viesti Kirjoittaja rallikuski »

hennse kirjoitti: Ke 15.01.2025 12:54 Kiitoksia! Itsekkin mietin aluksi perusmallia speeduinosta, mutta sattumoisin löytyi tuo käyttämätön dropbear kaverin kautta edullisesti. Mikä lambda ohjaus sulla on? Minä ostin diyefi tinyWB, mutta siitä on huonoa palautetta netissä :?

Mulla ihan perus vanhanliiton innovaten LC1, on pelannut niin näppärästi että en oo raaskinu luopua tuosta :D
Chevrolet malibu '78
Mercedes Benz 260E '88
Mercedes Benz C280 '93
BMW E91 325d '10
Volvo 960 '92
Kirppu '66
Yamaha sr viper mtx 153 mcx turbo '15
Polaris RR '09
Avatar
MouTine
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1635
Liittynyt: La 15.06.2013 11:08
Paikkakunta: Sirius.

Re: w123 230E ja w201 2.8 harrasteet

Viesti Kirjoittaja MouTine »

hennse kirjoitti: Ke 15.01.2025 12:57...halppis katti tulee v-bandeilla väliin :thumbup:
Älä unohda tehdä myös suoraa palasta, jolla ajaa katsastusten välit.
Nykyiset...
'14 MB E500 Coupe - M157

Ollut joskus...
'07 MB CL63 AMG V8
'04 MB SLK55 AMG V8 Kleemann K2
'05 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K1
'00 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K2
'94 Audi A8 4.2i V8
'92 BMW 850i 5.0i V12
'96 Ford Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 Lincoln TownCar 4.6i SOHC V8
'78 Ford Capri 2.9i BOA Cosworth V6
'77 Ford Capri 2.8i V6

...Ja pienet sille!
hennse
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 93
Liittynyt: Ti 07.10.2014 18:46

Re: w123 230E ja w201 2.8 harrasteet

Viesti Kirjoittaja hennse »

MouTine kirjoitti: Ti 21.01.2025 14:12 Älä unohda tehdä myös suoraa palasta, jolla ajaa katsastusten välit.
Juu en tietenkään :D

Kardaanin haen huomenna, senverran taisi tulla hintaa että 6v vaihteisto ja isoperä ei ole tulossa ihan hetkeen :crazy: Luulisin että pikkuperä kestää kyllä minun ajot.
hennse
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 93
Liittynyt: Ti 07.10.2014 18:46

Re: w123 230E ja w201 2.8 harrasteet

Viesti Kirjoittaja hennse »

Moottori sai puuttuvan muovikopan ja Honda S2000 ilmansuodattimen.
Kuva

Taka-akseliston tiputin ja seuraavaksi ruosteiden kimppuun. Ei mikään älytön savotta, älkiseltään en löytänyt hitsattavaa :thumbup:
Kuva

Lukkopellin pulttasin myös kunnolla paikalleen. Kun sen poraa 6mm poralla irti niin se menee myös m6 pulteilla tasan saman kohtaan nätisti.
Kuva
hennse
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 93
Liittynyt: Ti 07.10.2014 18:46

Re: w123 230E ja w201 2.8 harrasteet

Viesti Kirjoittaja hennse »

Lada on kiinnostanut mersuja enempi lähiaikoina, niin ei oo ihmeitä tapahtunut näiden osalta. W201 tilailin kaikki alustan puslat yms palikat, ja oikeastaan kaikki mitä koko rojektiin enää tarvitsee.

Laitan vaikka vähän radiojuttuja tähän väliin. Vintage hifi on kiinnostellut jo pidemmän aikaa niin jotain kokemusta näistä hommista oli jo ennestään.

Syksyllä toria selatessa sattui silmään JVC ks-rg4 mankka ysäriltä, kiinnostuin siitä koska siinä on etupaneelissa aux liitäntä ja bass&treble säädöt, rca lähdöt takana, ja aivan upea ulkonakö Giorgetto Giugiaron käsialaa. Hintaa oli pari kymppiä ja kunto mysteeri.

Kuva

Kävin mankan talteen ja vikaa oli senverran että etupaneelin valaistus välkkyi kovalla volalla, osa lampuista pimeenä ja soitti kasettia liian nopeasti.

Löysin kylmäjuotoksen valaistuksen virransyötöstä, sillä korjaantui välkkyminen. Mittasin alkuperäisten lamppujen virrankulutukseksi 20mA, mutta en mistään sellaisia löytänyt. Joten korvasin ne 50mA lampuilla, ne oli pienimmät mitä löysin. Kasetin nopeus korjaantui ihan vaan säätöruuvia kääntämällä.

Tässä kuvassa uudet lamput kolvattu paikalleen
Kuva

Korjausten jälkeen koeajoin mankkaa pari tuntia että näkee lämpeekö tehokkaammat lamput liikaa etupaneelissa. Ei lämmennyt.
Kuva
Kuva
Kaikki toimi ja saundi oli hyvä 8)

Myöhemmin bongasin torista toisen samanlaisen, ja ostin sen myös, niin on molempiin mersuihin tällaiset. Siinä toisessa ei ollut mitään korjattavaa, ja oli vähän kalliimpi muutenkin.
Kuva

Sitten löysin muutamalla eurolla saksan ebaysta alkuperäisen huolto ohjeen näille, niin voi tulevaisudessa korjailla jos ilmenee jotain suurempaa vikaa :thumbup:
Viimeksi muokannut hennse, La 15.02.2025 11:10. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Ari
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1286
Liittynyt: Ke 09.04.2003 07:25
Paikkakunta: Tampere

Re: w123 230E ja w201 2.8 harrasteet

Viesti Kirjoittaja Ari »

Hyviä löytöjä :).Asiallisen näköinen nauhuri,päinvastoin kuin jotkut aikalaisensa.
W123 200 (2024-)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)
hennse
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 93
Liittynyt: Ti 07.10.2014 18:46

Re: w123 230E ja w201 2.8 harrasteet

Viesti Kirjoittaja hennse »

Viikonloppuna eteni projekti ihan kivasti. Motivaatio oli hukassa, mutta nyt on ruostehommat aika pitkälti tehty :thumbup:

Alustan palikat kävi hiekkapuhalluksessa.
Kuva
Kuva

Perä sai vain pikaisesti neulahakkua ja fosforihappoageeliä, ei liikaa huomiota sille niin ei harmita jos hajoaa. Uudet stefat laitan siihen kuitenkin.
Kuva

Puhalletut osat kävin läpi hapolla myös, jonka jälkeen pesu kuumalla vedellä, kuivaus ja normadur 90hs pintaan kaikkiin osiin.

Pohjan ruosteet sai kohteesta riippuen neulahakkua, teräsharjalaikkaa tai lamellilaikkaa, jonka jälkeen hapotin ne fosforihappogeelillä.
Yhden reijänkin sieltä löysin, johtosarjan kiinnikkeen ympärys oli lahonnut.
Kuva

En voi sanoa poistaneeni ruosteita täysin, mutta ainakin etenemistä on hidastettu :roll: Pohjan ruosteet sai päälle epocoat primeriä ja lopuksi kotelosuojaa, myös koteloihin.
Kuva

En keksinyt järkevää reittiä/kohtaa ilmanottoputkesta tyhjäkäyntiventtiilille, joten laitoin siihen tuollaisen pikkufiltterin. Tämä viritys pitäisi toimia koska moottorissa ei ole enää ilmamassamittaria.
Kuva

Alustaan ostin uudet pienet tukivarret pultteineen. Uudet pultit jäi uupumaan etu pallonivelistä ja taka alatukivarsien molemmista päistä. Ne tilasin IKH:lta, 10.9 tiheäkierteisenä. Uudet vetoakselit joutui vielä tilaamaan, kun vanhat oli melko jäykät nivelistään ja en löytänyt sitä ulompaa niveltä varaosana.
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5494
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: w123 230E ja w201 2.8 harrasteet

Viesti Kirjoittaja S202 »

Hyvää jälkeä, jarruputket vaan pistää ikävästi silmään :shh:
S124 300TE
W124 300D
hennse
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 93
Liittynyt: Ti 07.10.2014 18:46

Re: w123 230E ja w201 2.8 harrasteet

Viesti Kirjoittaja hennse »

S202 kirjoitti: To 27.02.2025 15:25 Hyvää jälkeä, jarruputket vaan pistää ikävästi silmään :shh:
Kiitoksia! Joo ne on aika hätäisesti tehty. Kokeilen taivutella ne nätimmäksi, menin maalillakin sotkemaan ne kun en laiskuuttani jaksanut suojata :?
Vastaa Viestiin