Kymmenisen vuotta sitten sain kipinän mersuharrastukseen. Välissä oli muitakin merkkejä, mutta niin sitä vaan palaa takaisin vanhan mersun pariin

Melko budjettiharrasteita nämä minun touhut ja kaikki pyrin tekemään itse mahdollisuuksien mukaan.
Senkummemmitta puheitta asiaan ja tarinoidaan enempi kun siltä tuntuu.
W123 230E vm1985

Tämä on sellainen leppoisa matkanteko väline. Jokapäiväisessä ajossa keväästä syksyyn.
Auto on majaillut ilmeisesti saksassa ensin, sitten liettuassa vuoteen 2017 asti. Tuli minun omistukseen 2021 kesällä.
Ostokunnosta en viitsi edes laittaa kuvaa. Siinä oli vauhtiviivat teipattu kylkeen ja ruma vinyyli katossa. ihmeen vähän oli muuten räpelletty.
Mittarissa oli 204tkm ostaessa, mutta arvioisin kunnosta että todellinen lukema on lähellä puolta miljoonaa.
Takakaaret joskus vaihdettu ja kyljet maalattu, pohjassa taisi pari paikkaa olla ostaessa.
Moottori on vaihtunut jossain vaiheessa uudempaan w124 moottoriin. Hyvä juttu oikeastaan, kun tässä on vahvempi 2-rivinen ketju. Alkuperäinen k-jetronic kyljessä. Ainoastaan suuttimet ja laturin olen vaihtanut moottoriin, sen verran hyvässä tikissä on.

Sisusta on vaihdettu mustista kangaspenkeistä --> musta "puolinahka" mb-tex.
Tämähän ei meikäläistä haittaa, kun on mun lemppari sisusta. Puskurit taitaa olla 280E peräisin.

Ensimmäinen kesä meni ajellessa ja joitain pikkuvikoja korjaillessa. Mittariin kertyi noin 5tkm ja auto toimi hyvin.
2021 syksyllä alkoi pitempi projekti, tahti oli hidas ja seuraavan kerran auto oli ajossa vasta 2023 keväällä. Seuraavanlaista tuli tehtyä:
-Vaihteiston vaihto 4v -> 5v. Vaati kardaanin lyhennyksen ja kannakkeen muokkaamisen, W124 vaihdekeppi modattuna. Vaihteisto kävi palasina ja siihen tuli uudet tiivisteet ja kakkosen syncro vaihtui. Uusi kytkin myös.
-Taka-akseliston hiekkapuhallus ja maalaus, kaikki puslat uusiin, uudet laakerit ja jarruhilut, perään kaikki stefat ja uudet vetarit.
-Uudet polttoaine ja jarrulinjat.
-Bensapumppusysteemin kunnostus.
-Korin takaosan kunnostus. Työläin oli takalasin reuna, pellonreunassa seisseestä raadosta sain ehjän keskiosan, sisäkantin sekä yläkulmat joista muotoilin alakulmat. Pohjan puolelta peruspaikat, suoralla pellillä selvittiin siellä. Hitsaushommien jälkeen käsittelin pintaruosteet fosforihapolla ja teräsharjalaikalla, sen jälkeen 2k epoksi, ohuelti kotelosuojaa ja ohennettu alustamassa viimeisenä. Niin ja koteloihin tietenkin kotelosuojaa.
-Vanteet. Ostin uudet 16" maxilite pentat joista hioin "diamond cut" lipat sileäksi ja kiillotin ne. Keskiosat sai uuden värin.
Kaikki työt hoidin itse, paitsi kardaanin tasapainotti ko-met oy.
En ottanut paljoa kuvia tästä remontista mutta tuossa jotain:

Kesällä 2023 ajelin tällä itämeren ympäri, josta kertyi mittariin noin 5tkm. Yhteensä yli 10tkm koko kautena. Auto toimi hienosti ja kulutus oli melko tasan 8l/100km maantiellä.

Viimekesänä ajoin noin 5tkm ja joitain pieniä parannuksia tein. Tärkeimpänä oli varmaan maskin maalaus harmaaksi

Tekemistä vielä olisi:
-Korin&luukkujen kunnostus loppuun ja koko auton maalaus
-Aikaan sopivampi radio(tehty)
-Ohjaussimpukan kunnostus/vaihto
-Ovipahvien vaihto(tehty)
-Kromiset takavalojen listat(Saa tarjota!)
Tarina jatkuu w201 osalta kunhan kerkeää kirjoitella. Paljastan jo että m104 siellä on pellin alla.