S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa käyttöentisöinnistä

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1319
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa käyttöentisöinnistä

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

665000 km täyttyi matkamittarissa. Viimeiset kaksi vuotta tullut vain 1000 km mittariin, koska diesel on ollut kallista, että on ollut edullisempaa ajaa uudemmalla pienempi kulutuksellisella S206 mesellä. Nyt viikon tullut ajeltua n 60 km päivässä autotallille, kun olen hitsaillut toista harrasteautoa ja olen ajellut työvaatteet päällä.

Tankkasin puoli tankkia normaalia talvidieseliä, koska korona-aikaisella dieselillä oli heikompaa käyntiinlähtö pakkasesella. Ensi viikolla pitäisi ilmojen lauhtua, niin täytyy sitten kaataa taas jerrykanisteri koronadieseliä tankkiin.
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1319
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa käyttöentisöinnistä

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Vesipumpun laippa on alkanut vuotamaan jäähdytinnestettä hitaasti mutta varmasti. Yksi viidestä kiinnityspultista katkesi juuresta irroittaessa, kun reilu vuosi sitten vaihdoin vesipumpun. Kiinnitin silloin uuden pumpun kiinni neljällä pultilla ja tiivisteliimalla, nyt se on alkanut vuotamaan pikkuhiljaa. Vuoto on pieni, mutta se näkyy parkkiruudussa, ja noro valuu vielä naapurin parkkiruudun puolelle. Huomasin noron tänään ennen kuin tuli sanomista, ja imetin rättiin. Käytännössä en pysty korjaamaan vuotoa ennen kuin ilmat lämpenee, koska autotallin varaa toinen entisöintiprojekti. En ala ulkona pakkasessa poraamaan jumittunutta pultinkierrettä irti.

Virtalukon kromattu somisterengas tipahti jalkatilaan tänään. Yksi kolmesta kiinnitysklipsusta oli pettänyt. Täytyy varmaan laittaa sekin liiman kanssa kiinni kunhan ilmat lämpiää.
Avatar
Ari
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1283
Liittynyt: Ke 09.04.2003 07:25
Paikkakunta: Tampere

Re: S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa käyttöentisöinnistä

Viesti Kirjoittaja Ari »

Sulla on sitten jonkin verran matkaa tallille.Kas kun noin tarkka on pulteista,hyvä tietää jos sattuis sama kohdalle.
W123 200 (2024-)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)
Avatar
slsl77
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2142
Liittynyt: Su 31.10.2010 19:10
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa käyttöentisöinnistä

Viesti Kirjoittaja slsl77 »

Jos irrottaa vesipumpun niin eikö siihen katkenneeseen pulttiin voisi hitsata mutterin ja yrittää avata sen sitten. Usein lähtee mutterin hitsaamalla, kun pultti lämpenee.
mb W115 240D-75
mb W107 sl 450/560-75
mb w123 300TDT-81
+varaosaautot
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1319
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa käyttöentisöinnist

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Kiitos vinkistä, täytyy kokeilla, sitten kun ilmat sallii isomman rempan keulalla.

Meikäläiselle tyypilliseen tyyliin, täytyy kuitenkin ensin kokeilla hevosmiesten tietotoimistolta kuultua vinkkiä, eli laittaa syylärinpaikkausmömmöt syyläriin, josko vuoto loppuisi :mrgreen:
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1319
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa käyttöentisöinnistä

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Istuimen selkänoja saapui Saksasta, mutten ole ehtinyt asentamaan, kun on pitänyt kiirettä hitsailla toista harrasteautoprojektia. Jäähdyttimen paikkausaineen CRC ostin Motonetistä, mutten ole sitäkään vielä ehtinyt laittaa, johtuen siitä, että parisen vuotta sitten asentamassani uudessa syylärissä ei ole ollenkaan avattavaa korkkia. Paikkausaine täytyisi laittaa joko letkuun tai tyhjennettyyn paisariin, joka ei olekaan enää niin suoraviivaista, koska järjestelmään pääsee silloin ilmaa, joka voi kertyä lämmityslaitteeseen, ja kovettaa paikkausaineen sinne, vieden tehot lämppäriltä. Laitoin parkkiruutuuni uunipellin auton keulan alle, jotta pieni nestevuoto ei noru enää naapurin puolelle.

Kuskasin tänään auton renkaita ja jätepahveja kierrätykseen S123lla. Tänään oli +5C lämpöä, tammikuun 16 päivä, ja piha suli liukkaaksi jäätiköksi. Ohessa fiilistelykuva mesestä takaviistosta. Tämä mese näyttää kuraisena paremmalta kuin puhtaana.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1319
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa käyttöentisöinnistä

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Matkalla kesämökin autotallille alkoi tuoksahtaa voimakkaasti diesel. Päästyäni tallille avasin konepellin ja ruiskutussuuttimen kangaspuneinen pitkä paluuletku polttoainesuodattimen natsaan oli antautunut ja moottorin kylki oli märkä polttoaineesta. Annoin koneen jäähtyä. Onneksi hyllystä löytyi sopivaa vanhaa kumiletkua, joten pystyin vaihtamaan letkun, mutta jouduin lämmittämään letkua, että sain sen pehmenemään ja työnnettyä suuttimen natsan päälle. Huuhtelin moottorin kylkeä jarrupuhdistusspreillä ja annoin kuivua. Samaa kangaspuneista letkua on lyhyenä pätkänä kahden muunkin ruiskutussuuttimen välillä ja nekin olivat kostean näköiset, mutteivat vuotaneet, joudun nekin vaihtamaan, kunhan saan hommattua sopivaa letkua lisää. Olen toistuvasti joutunut pettymään kangaspuneisiin letkuihin ja aion lopettaa niiden ostamisen jatkossa.
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1319
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa käyttöentisöinnistä

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Polttoaineputken kiinnike alustaan oli irronnut ja putki tipahtanut letkujen varaan niin 5 cm korkeudelle tienpinnasta. Huomasin marketin pihalla, kun hain postipakettia. Ajelin tallille ja kiinnitin väliaikaisesti nippusiteellä kuskin jalkatilan alta. Täytyi tehdä kaksi reikää pohjapeltiin että sai nippusiteen kiinni. Täytyy kiinnittää kunnolla putki, kun pääsen talliin montulle. Tallissa on hitsattavana toinen harrasteautoprojekti, jota ei pysty nyt siirtämään.
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1319
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa käyttöentisöinnistä

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Laitoin paikkausainemömmöä puoli annosta paisuntasäiliön kautta jäähdytysjärjestelmään. Olin ajanut nestettä lisäämättä pari viikkoa, siten että lämmityslaitekkin toimi jo vajaateholla, että mömmö meni varmasti kiertoon eikä jäänyt paisarin ja jäähdyttäjän väliseen letkuun. Täytyy nyt seurata loppuuko vuoto vesipumpusta.

On nämä vanhat mersut mukavia, kun näitä voi korjata hevosmiesten konsteilla, eikä aina tule rahastetuksi korjaamolla mennen, tullen ja palatessa.
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1319
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa käyttöentisöinnistä

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Näyttää vesipumpun vuoto loppuneen. Täytyy kuitenkin jonkun aikaa seurata vajoaako nesteen taso paisuntasäiliössä.
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1319
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa käyttöentisöinnistä

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Matkamittarissa harvinainen lukema.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1319
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa käyttöentisöinnistä

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Taisi tuottaa huonoa onnea tuo edellisen viestin kuvan ottaminen. Täräytin paluumatkalla parkkihallissa samaan pilariin, johon tein tuttavuutta jo pari vuotta aiemmin.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Avatar
slsl77
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2142
Liittynyt: Su 31.10.2010 19:10
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa käyttöentisöinnistä

Viesti Kirjoittaja slsl77 »

Ne tolpat on pahoja kun ne hyppää ajolinjalle.
mb W115 240D-75
mb W107 sl 450/560-75
mb w123 300TDT-81
+varaosaautot
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5493
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa käyttöentisöinnistä

Viesti Kirjoittaja S202 »

Nyt saa laittaa vielä enemmän pakkelia kuin viime kerralla
S124 300TE
W124 300D
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1319
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa käyttöentisöinnistä

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Tässä taas hevosmiesten tietotoimiston autonkorjuuvinkkejä. Lokasuojan oikaisu hitsaamalla koukut, pakki päälle ja vetämällä koukuista liinalla puuta vasten. Kuplamuovia vilkun ja puskurin suojaksi. Kilikali-purkki kuumaan veteen lämpiämään, kevyt ravistus ja suhautus maalia päälle väriksi vähän hidastamaan ruostumista. Nyt mukava ajaa, kun ei kääntyessä kuulu nastarenkaan raapivan sisälokariin. Tällä jokkis-lookilla kesään :thumbup:
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Vastaa Viestiin