Jouten olisi vuoden 1962 Mercedes 220Sb. Vanha Iitin seudun taksi, joka jäi edelliseltä omistajalta seisontaan vuonna 1997. Nyt pirssissä on tuore leima rekisteröintikatsastuksen jäljiltä (25.10.2024), ja seuraava katsastus kahden vuoden päästä. Juu, maski sanoo 220s, takakontti 220se.
Pirssiin tehty kaikenlaista viimoisen seitsemän vuoden aikana, jolloin autoa on aktiivisemmin rakennettu. Suurin osa lattioista ja helmat tehty uusiksi suorasta pellistä, ei ollut rahaa heittää Niemöllerin uusiopaloihin. Ruosteet paikattu ja auto ylimaalattu, sisätiloissa uusi kattoverhoilu, puuosat ammattilaisen uudelleenpetsaamat ja -lakkaamat, uudet ovenkarmien reunakankaat ja ikkunoiden railojen kangasuratiivisteet (?). Ratti tehty joskus uusiksi, mutta valitettavasti siinä on pieniä halkeamia. Verhoilu siistitty ja pesty. Verhoilu on joskus 1990-luvulla tehty uusiksi edellisen omistajan toimesta. Sisustuksessa näkyy ikä, sillä en ole alkanut joka ikistä pintaa rakentamaan uusiksi. Mankalle ei ole peitelevyä, ratin keskiö löytyy kyllä.
Kattoverhoilun uusimisen myötä etu- ja takalasissa sekä takakontissa uudet tiivisteet. Osassa ovia uudet tiivisteet, uusin vain sieltä, missä vanhat olivat hajalla.
Jarrut käyty läpi. Uudet letkut, uudet takasylinterit, osa putkista uusittu ja edessä jarrusatulat peruskorjattu uusilla tiivisteillä. Edessä siis levyt, takana rummut. Alla uudet renkaat.
Moottori on 2,5 litrainen M123, joten museoleimalle ei ole tuolla padalla asiaa, valitettavasti. Auto on joskus dieselöity, ja sitten vaihdettu takaisin bensavehkeeksi. Venttiilinnvarren kumit vaihdettu koneeseen, ja legendaarisen Solex 4A1 on rakennettu uusiksi. Uudet tulpat, tulpanjohdot ja virranjakajan kansi.
Sähköt vedetty uusiksi kojetaulun alta takakontin suuntaan. Valot toimivat, mutta pientä säätöä tarttee vielä, kun bensamittari neula loikkii edelleen ilmeisen maadoitusongelman takia välillä miten sattuu.
Ja onhan tuossa tunnettuja vikoja, joita ei ole vielä ehtinyt rassamaan, vaikka auto onkin katsastettu (leimalle piti laittaa olkatapit kondikseen ja vähän säätää jarruja). Kytkimen työsylinteri vuotaa hitaasti (korjaussarja ostettu, mutta leiman jälkeen en ole ehtinny tekemään asialle vielä mitään), moottorin lämpötilamittari ei toimi (ja uutta en ostannu, kun se on älyttömän kallis) ja varmasti jotain muuta pientä, mutta ajoa nämä asiat eivät ole haitanneet. Ja etupuskuri tarttee kunnon kiillotuksen.
Pirssillä ajeltu aika maltillisesti leiman jälkeen, ja nyt se on jo tallissa seisomassa liikennekäytöstä poistossa. Pisin yhtäjaksoinen reissu autolla oli reilut 50 kilometriä Kotkasta Kouvolaan. Pirssi on alkujaankin ollut tarkoitus myydä, joten laitan tämän tarjolle nyt Mersufoorumille. Auto sijaitsee Kouvolassa, hinnasta neuvotellaan sitten tosiostajan kanssa. Ymmärrän kyllä, että auto ei ole ns. originaali tuon moottorinvaihdoksen takia. Hinta on kuitenkin tonneja. Jos pirssi herättää mielenkiintoa, niin parhaiten saa kiinni maililla, niko.kaartinen (a) pp.inet.fi.




