Tyhjäkäyntimoottori ja bensan kulutus? w124

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Terppa2
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 80
Liittynyt: Ke 27.10.2004 21:30
Paikkakunta: Turku

Tyhjäkäyntimoottori ja bensan kulutus? w124

Viesti Kirjoittaja Terppa2 »

Moikka niin olisiko kellään tietoa voiko viallinen tyhjäkäyntimoottori lisätä bensan kulutusta? nimittäin korjaamolla on todettu että autossani on kyseinen moottori sökö eli kun käynnistää niin hetken käy todella huonosti (ei oo kaikki mukit mukana) ja nyt olen mitannu kulutuksen taajamassa todella rauhallisella ajolla n:15,5l100 :( ja auto on 230e automatic vm86
Avatar
Pasi H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1349
Liittynyt: Ma 12.07.2004 21:24
Paikkakunta: Ulvila

Viesti Kirjoittaja Pasi H. »

Tarkoitetaanko tolla "tyhjäkäyntimoottorilla" lisäilmaluistia, on jääny vähä epäselväks että mistä osasta on kyse, aina kun tuosta puhutaan...
Passat Variant 1.9TDI 2001
Terppa2
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 80
Liittynyt: Ke 27.10.2004 21:30
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Terppa2 »

Juuri sitä!
Avatar
Pasi H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1349
Liittynyt: Ma 12.07.2004 21:24
Paikkakunta: Ulvila

Viesti Kirjoittaja Pasi H. »

Väittäisin että se ei voi lisätä polttoaineenkulutusta. Kyllä siihen yleensä on jotkut muut syyt.. Meikäläisen kohdalla ainakin talvella tuo 15l/100km on ihan realismia, toisinsanoen ei vika, vaan ominaisuus. :lol:
tosin rauhallisella ajolla ei ihan noin paljoa kuuluisi kuluttaa.
Passat Variant 1.9TDI 2001
Terppa2
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 80
Liittynyt: Ke 27.10.2004 21:30
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Terppa2 »

niin joudun päivittäin starttaamaan autoa monesti kun auto on työkäytössa ja joudun seilaamaan paikasta toiseen (kaupungissa)
Avatar
Pasi H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1349
Liittynyt: Ma 12.07.2004 21:24
Paikkakunta: Ulvila

Viesti Kirjoittaja Pasi H. »

Ootko kokeillut ajella pidempiä matkoja ja laskenut keskikulutusta. Nimittäin jos monta kertaa päivässä tulee kylmällä koneella lähdettyä liikkeelle niin voipi ollakin ihan mahdollista että se 15l/100km on ihan normaalia. Omassani on ainakin selkeä ero talven ja kesän kulutuslukemissa.
Passat Variant 1.9TDI 2001
Terppa2
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 80
Liittynyt: Ke 27.10.2004 21:30
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Terppa2 »

Maantiellä ei paljon oo eroa noin 14litraa
Avatar
Pasi H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1349
Liittynyt: Ma 12.07.2004 21:24
Paikkakunta: Ulvila

Viesti Kirjoittaja Pasi H. »

Ootkos käynyt säädättämässä seosta missään? Jos käy kauheen rikkaalla niin kyllä se bensaakin vie. Ja tietysti täytyy olla kaikki sytytysosat kunnossa jne. Tulpat, tulpanjohdot, pyörijä, virranjakajan kansi. Tai suuttimet kusee, lambda viallinen.....? Kyllähän niitä vikakohteita on.
Passat Variant 1.9TDI 2001
Terppa2
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 80
Liittynyt: Ke 27.10.2004 21:30
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Terppa2 »

juu sytkäosat + suodatin on vaihdettu mut auto ei ole katti eli lambdaa ei löydy täytyy varmaan viedä korjaamolle tsekattavaks
Avatar
Pasi H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1349
Liittynyt: Ma 12.07.2004 21:24
Paikkakunta: Ulvila

Viesti Kirjoittaja Pasi H. »

Toimiikos se moottori muuten aivan normaalisti? Sopivat tyhjäkäyntikierrokset ja ei ravista yhtään? ottaa normaalisti kierroksia jne? Käynnistyy hyvin?
Passat Variant 1.9TDI 2001
Terppa2
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 80
Liittynyt: Ke 27.10.2004 21:30
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Terppa2 »

tyhjäkäynti käy välillä yli 1000 ja välillä tippuu noin 600 ja tosiaan startissa kone käy tosi huonosti ellen anna kaasua , ja jos päästän kaasun nopeasti kone sammuu ilmeisesti kierrosten kuuluisi startatessa olla hetken korkeat mutta mulla näin ei ole muuten kyllä ottaa kierroksia hyvin
Tomi S.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1417
Liittynyt: Ma 13.09.2004 11:24
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja Tomi S. »

Pyöriikö bensapumppu muutaman sekunnin ku laitat virrat päälle?
MB EQC 400 4matic Edition AMG
MB 320 CE Sportline (C124)
MB Vito 111cdi (W447)
Ducati Diavel Dark

ex: S205 C63 AMG 2016, W176 A180 cdi AMG Styling 2013, C238 E220d Business AMG 2018, SL500 1994, E63 AMG 2011, E350cdi 2010, E300TDT 1998, 190E 2.3-16 1985, E300TDT 1997, 300CE 1988, 190E 2.5-16 1989
Terppa2
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 80
Liittynyt: Ke 27.10.2004 21:30
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Terppa2 »

pyörii juu
Avatar
Pasi H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1349
Liittynyt: Ma 12.07.2004 21:24
Paikkakunta: Ulvila

Viesti Kirjoittaja Pasi H. »

tyhjäkäynti käy välillä yli 1000 ja välillä tippuu noin 600 ja tosiaan startissa kone käy tosi huonosti ellen anna kaasua , ja jos päästän kaasun nopeasti kone sammuu ilmeisesti kierrosten kuuluisi startatessa olla hetken korkeat mutta mulla näin ei ole muuten kyllä ottaa kierroksia hyvin
Omassani oli aluksi samankaltaiset ongelmat, ja minulta oli sytytysjohtoja "poikki". eli ei käynyt kaikilla pytyillä. Teki myös tämän saman, että heti käynnistyksen jälkeen kierrokset tippui niin alas, että kone ei enää jaksanut käydä vaan sammui miltei välittömästi käynnistyksen jälkeen.
Tuo toinen kuvailemasi ongelma minulla on edelleen, eli lämpimänäkin moottori kiertää joutokäynnillä vaivaiset 600rpm, eli liian hiljaa. Suuttimien vaihto saattaisi auttaa asiaan.
Passat Variant 1.9TDI 2001
Terppa2
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 80
Liittynyt: Ke 27.10.2004 21:30
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Terppa2 »

niin ostin motonetista sytkäjohdot ja tiedä sitten niiden laadusta kun veho pyytää 40e kpl ja motonetista saa koko sarjan samaan hintaan uskaltaakohan muuten koittaa puhdistaa sitä lisäilmaluistinta? olen kuullu että se voi vaan enemmän ottaa nokkiinsa siitä jos sitä ropeloi
Avatar
Pasi H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1349
Liittynyt: Ma 12.07.2004 21:24
Paikkakunta: Ulvila

Viesti Kirjoittaja Pasi H. »

Itse ainakin puhdistin omasta sen lisäilmaluistin ja edelleen se toimii. Jarrukliinerillä suihkuttelee paskat pois ja ilmapillillä puhaltaa puhtaaks. tän jälkeen olis kai hyvä laittaa vähän jotain voiteluainetta ettei leikkaa kiinni. Ite pistin vaan rost offia hiukan.

Ja juu, vihoviimeinen virhe ostaa sytkäosia mersuun motonetistä. Omaani maksoi 120€ / 4kpl. Jos sulla on yleismittari niin mittaa niistä johdoista vastus. Ilmottele sitten kun on tulokset selvillä.
Passat Variant 1.9TDI 2001
Terppa2
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 80
Liittynyt: Ke 27.10.2004 21:30
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Terppa2 »

juu en kerenny vielä mitata johtoja mutta putsasin sen lisäilmaluistimen eikä ollo mitään eroa syötin virtaa siihen ja kyllä se liikkus mutta auton käydessä ei ollu eroa jos otin johdon pois ja sitten huomasin pari muuta seikkaa kone huohottaa ilmanputsariin todella kovin putsarin kansi oli ihan öljyssä ja öljyä oli muuallakin putsarin kotelossa liekö tukos siitä kohtaa josta huohotusletku jakautuu? toinen ihmettelyn aihe oli ylijänniterele auton käydessä ei ole mitään eroa jos otan sulakkeen tai koko releen pois liekö normaalia?
Avatar
Pasi H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1349
Liittynyt: Ma 12.07.2004 21:24
Paikkakunta: Ulvila

Viesti Kirjoittaja Pasi H. »

En ole tuohon ylijännitereleeseen itsekään vielä edes hipaissut, eli joku muu saa vastata tuohon.
Passat Variant 1.9TDI 2001
Ponton
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 320
Liittynyt: Ti 04.11.2003 15:25

Viesti Kirjoittaja Ponton »

Moikka niin olisiko kellään tietoa voiko viallinen tyhjäkäyntimoottori lisätä bensan kulutusta? nimittäin korjaamolla on todettu että autossani on kyseinen moottori sökö

toinen ihmettelyn aihe oli ylijänniterele auton käydessä ei ole mitään eroa jos otan sulakkeen tai koko releen pois liekö normaalia?
Mitenkähän tuo "kyseinen moottori sökö" on todettu?
Jos ylijänniterele on sökö, on ruiskun sähköinen ohjaus (ECU) pimeenä.
saki
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 47
Liittynyt: Ma 08.11.2004 01:38

Viesti Kirjoittaja saki »

nämä puoli mekaaniset uiskut ilmeiseti toimivat normaali ajossa ok vaikka boksi olis pimeenä? vain pysähdykset ja käyntiin lähdöt aiheuttaa ongelmia?

ite koitan kanssa kartoittaa tarvetta uudelle releelle... ohjaako se bensa pumppua?
Avatar
pt
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1238
Liittynyt: Ma 27.10.2003 17:47
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja pt »

Pasi H. kirjoitti:Itse ainakin puhdistin omasta sen lisäilmaluistin ja edelleen se toimii. Jarrukliinerillä suihkuttelee paskat pois ja ilmapillillä puhaltaa puhtaaks. tän jälkeen olis kai hyvä laittaa vähän jotain voiteluainetta ettei leikkaa kiinni. Ite pistin vaan rost offia hiukan.

Ja juu, vihoviimeinen virhe ostaa sytkäosia mersuun motonetistä. Omaani maksoi 120€ / 4kpl. Jos sulla on yleismittari niin mittaa niistä johdoista vastus. Ilmottele sitten kun on tulokset selvillä.
Tuohon puhdistukseen on olemassa ihan oma aineensa, mut ei kait tuosta jarrukliinerin suihkutuksesta haittaa ole, yleispätevä joka hommaan.. Mutta tuolla ihan oikealla aineella vältetään tuo voitelun loppuminen. Eli Kentiltä löytyy ainakin ja luultavasti myös muilta..

Vähän olen edelleen katkera myös noista sytytysjohtojen hinnoista..
W903 316cdi
W124 500E
Dodge Stealth R/T TT
Mustang '72 Convertible
Avatar
Hirvi92
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 6
Liittynyt: Ti 23.10.2012 01:13
Paikkakunta: Tampere

Re: Tyhjäkäyntimoottori ja bensan kulutus? w124

Viesti Kirjoittaja Hirvi92 »

Onko tämä bensankulutus ongelma ratkaistu jo?
Itsellä samaa vikaa w124 230CE:ssä vm-91.
v*****aa tuo kulutus..
124 230CE, 1991.
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Tyhjäkäyntimoottori ja bensan kulutus? w124

Viesti Kirjoittaja atlas »

Jos jokin ruiskun komponetti sähköpuolella on sökö menee ruisku mekaaniseen tilaan ja varmasti syö bensaa ja paljon kun lambdan kautta tapahtuva ecun ohjauksella oleva seoksen säätö on mykkänä.
Koeta ajaa vikakoodia jotenkin ulos ja käyt vaan läpi järjestelmän.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Vastaa Viestiin