Matin 350SL 1974 latolöytö

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Vastaa Viestiin
Matti R
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1649
Liittynyt: To 15.05.2003 11:00
Paikkakunta: Espoo

Matin 350SL 1974 latolöytö

Viesti Kirjoittaja Matti R »

Avaan tällaisen projektin niin ainakin itselleni saan talteen asioita.
Kesälomalla hankin 350SL 1974 perikunnalta, paapan silmäteränä ollut parisenkymmentä vuotta. Museorekisteröity 2006, katsastettu viimeksi 2009, säilytetty kuivassa tallissa. Startti pyörittää ,mutta ei lähtenyt käyntiin niin perikunta halusi siitä eroon.
First things first, eli ekaksi hommasin uudet ei-eu kilvet. Tarkoitus talven aikana laittaa katsastuskuntoon. Sen verran on selvinnyt että bensapumppu ei käynnisty vaikka releeltä lähtee virta, joten tutkimukset siirtyvät peräpäähän.
Shop manual cd löytyy ja D-jet ja R107 on tuttuja joten uskon että tästä tulee mukava pikku projekti.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Viimeksi muokannut Matti R, Ke 16.04.2025 11:03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Matti
MB SLK 230K -98, MB 350 SL-74 mr, MB 560 SL -86, MB 350 SL-72 mr
Cadillac Sedan DeVille -64 mr, Cadillac Coupe DeVille -65, Cadillac Deville -67 convertible
Ford Customline -53 convertible
Corvette -95, Corvette -63 convertible
Tesla MYLR -24
Avatar
Pontus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1812
Liittynyt: Pe 08.02.2008 20:26
Paikkakunta: Helsinki

Re: Matin 350SL 1974 latolöytö

Viesti Kirjoittaja Pontus »

Matti R kirjoitti: Su 08.09.2024 12:39 Avaan tällaisen projektin niin ainakin itselleni saan talteen asioita.
Kesälomalla hankin 350SL 1974 perikunnalta, paapan silmäteränä ollut parisenkymmentä vuotta. Museorekisteröity 2006, katsastettu viimeksi 2007, säilytetty kuivassa tallissa. Startti pyörittää ,mutta ei lähtenyt käyntiin niin perikunta halusi siitä eroon.
First things first, eli ekaksi hommasin uudet ei-eu kilvet. Tarkoitus talven aikana laittaa katsastuskuntoon. Sen verran on selvinnyt että bensapumppu ei käynnisty vaikka releeltä lähtee virta, joten tutkimukset siirtyvät peräpäähän.
Shop manual cd löytyy ja D-jet ja R107 on tuttuja joten uskon että tästä tulee mukava pikku projekti.
Hieno R107! Onko euro vai Usa malli?
W124 E 200 A 1994 (käyttis)
W123 230E A 1982 (MR-projekti)
S204 C200 Kompressor A 2008 (Välillä lainassa)
W123 200D/230E A 1980 purkuauto
Ex: Mercedes Benz w115 220 D (mr) 1976
Matti R
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1649
Liittynyt: To 15.05.2003 11:00
Paikkakunta: Espoo

Re: Matin 350SL 1974 latolöytö

Viesti Kirjoittaja Matti R »

Thanks! Euromalli on, manuaalivaihteet, ei ilmastointia.
Edellinen omistaja on ollut oikea insinööri. Jostain syystä on mm. laittanut lisävastuksia ilma- ja vesilämpöanturien rinnalle. Oli kuulemma irrotellut ja purkanut osia ihan vaan huvikseen.
Hassua oli nähdä auton mukana tulleissa papereissa tulostettuna joitakin minun vanhoja mersuforumin ohjeita/postauksia aiemmista SL- projekteistani.
Matti
MB SLK 230K -98, MB 350 SL-74 mr, MB 560 SL -86, MB 350 SL-72 mr
Cadillac Sedan DeVille -64 mr, Cadillac Coupe DeVille -65, Cadillac Deville -67 convertible
Ford Customline -53 convertible
Corvette -95, Corvette -63 convertible
Tesla MYLR -24
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1319
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: Matin 350SL 1974 latolöytö

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Sivuvastusten avulla on todennäköisesti pyritty huijaamaan D-jet käymään laihemmalla seoksella.
Bensapumpun pään pystyy purkamaan. Siellä on rullat, jotka on varmaan jumineet. Puhdistamalla ehkä saa toimimaan. Tiiviste voi muodostua ongelmaksi, Ken Bergsma jenkeissä myy tiivistesarjaa.
Hyvä väri, sama kuin allekirjoittaneen SLC.
Matti R
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1649
Liittynyt: To 15.05.2003 11:00
Paikkakunta: Espoo

Re: Matin 350SL 1974 latolöytö

Viesti Kirjoittaja Matti R »

Sumuvalot on nätit boschit mutta ei alkuperäisen kaltaiset. Löysin jo oikeanmalliset kotelot mutta lasit puuttuu. Löytyisikö täältä ehjät lasit vai tilaanko ebaysta/ SLS?
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Matti
MB SLK 230K -98, MB 350 SL-74 mr, MB 560 SL -86, MB 350 SL-72 mr
Cadillac Sedan DeVille -64 mr, Cadillac Coupe DeVille -65, Cadillac Deville -67 convertible
Ford Customline -53 convertible
Corvette -95, Corvette -63 convertible
Tesla MYLR -24
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4557
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: Matin 350SL 1974 latolöytö

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Oi juma, hienon auton olet löytänyt!
Noi on aina kivoja löytöjä kun alkuperäinen omistaja on sitä luultavasti paremmin pitänyt kuin emäntää.
Matti R
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1649
Liittynyt: To 15.05.2003 11:00
Paikkakunta: Espoo

Re: Matin 350SL 1974 latolöytö

Viesti Kirjoittaja Matti R »

Bensapumpun akselihan se oli jumissa. Varovasti auttamalla alkoi taas pelaamaan. Vaihdan samalla filtterin, letkut ja kumikannakkeet.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Matti
MB SLK 230K -98, MB 350 SL-74 mr, MB 560 SL -86, MB 350 SL-72 mr
Cadillac Sedan DeVille -64 mr, Cadillac Coupe DeVille -65, Cadillac Deville -67 convertible
Ford Customline -53 convertible
Corvette -95, Corvette -63 convertible
Tesla MYLR -24
Matti R
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1649
Liittynyt: To 15.05.2003 11:00
Paikkakunta: Espoo

Re: Matin 350SL 1974 latolöytö

Viesti Kirjoittaja Matti R »

Pumppu alkoi kyllä surraamaan kuten pitää mutta ei käynnisty vielä moottori. Startti pyörittää hyvin.
Tutkimukset jatkuu kun ehtii.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Matti
MB SLK 230K -98, MB 350 SL-74 mr, MB 560 SL -86, MB 350 SL-72 mr
Cadillac Sedan DeVille -64 mr, Cadillac Coupe DeVille -65, Cadillac Deville -67 convertible
Ford Customline -53 convertible
Corvette -95, Corvette -63 convertible
Tesla MYLR -24
Matti R
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1649
Liittynyt: To 15.05.2003 11:00
Paikkakunta: Espoo

Re: Matin 350SL 1974 latolöytö

Viesti Kirjoittaja Matti R »

Hyvinhän se lähti käyntiin kun sähköliitokset konepellin alla oli tarkistettu ja riittävästi painetta bensalinjaan. Käy nätisti ja tasaisesti, tyhjäkäyntiä saa vielä laskea. Pienellä koeajolla laatikko ja kytkin pelasi hyvin.
Jakajasta oli konkka pois ja luulin että siksi ei saa kipinää. Nuo transistorisytkät toimiikin ilman konkkaakin, toisin kuin vanhat jenkit yms.

Lämppärin puhallin puhaltaa täysillä koko ajan, pitää tsekata vastushässäkkä puhaltimen kotelon nurkassa. Oikea takajarru vuotaa. Radioita tuli 4 kpl mukana, valitaan niistä sopiva. Lisäksi pientä siistimistä siellä täällä. Alkuperäiset sumuvalot hommasin eBaysta.
Matti
MB SLK 230K -98, MB 350 SL-74 mr, MB 560 SL -86, MB 350 SL-72 mr
Cadillac Sedan DeVille -64 mr, Cadillac Coupe DeVille -65, Cadillac Deville -67 convertible
Ford Customline -53 convertible
Corvette -95, Corvette -63 convertible
Tesla MYLR -24
Matti R
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1649
Liittynyt: To 15.05.2003 11:00
Paikkakunta: Espoo

Re: Matin 350SL 1974 latolöytö

Viesti Kirjoittaja Matti R »

Yllättävän pienet on SL valmistusmäärät olleet 70- luvulla, oiskohan öljykriisi jarruttanut ostohaluja. 1974 yhteensä 6964 SLää tehty, niistä 6093 450 SL, niistä 5194 jenkkimalleja. 574 kpl 350 SL, ja kesällä 1974 esitelty 280SL 297 kpl. Saksan forumeilla joku oli tutkinut että noin 1/3 350SL:istä oli manuaalivaihteilla.
Noilla tiedoilla voi arvioida että 1974 350SL manuaalilaatikolla olisi valmistettu noin 190 kpl.
Matti
MB SLK 230K -98, MB 350 SL-74 mr, MB 560 SL -86, MB 350 SL-72 mr
Cadillac Sedan DeVille -64 mr, Cadillac Coupe DeVille -65, Cadillac Deville -67 convertible
Ford Customline -53 convertible
Corvette -95, Corvette -63 convertible
Tesla MYLR -24
Matti R
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1649
Liittynyt: To 15.05.2003 11:00
Paikkakunta: Espoo

Re: Matin 350SL 1974 latolöytö

Viesti Kirjoittaja Matti R »

Lämppärin puhaltimen vastushäkissä oli jostain syystä ylikuumenemissuoja joskus lauennut mutta ei palautunut, ja siksi puhalsi täysillä koko ajan. Käänsin häkistä liuskan takaisin paikalleen ja se alkoi toimimaan kuten kuuluukin. Helppo korjaus! Samalla vaihdoin puhaltimen kannen tiivisteen.
IMG_0506.jpeg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Matti
MB SLK 230K -98, MB 350 SL-74 mr, MB 560 SL -86, MB 350 SL-72 mr
Cadillac Sedan DeVille -64 mr, Cadillac Coupe DeVille -65, Cadillac Deville -67 convertible
Ford Customline -53 convertible
Corvette -95, Corvette -63 convertible
Tesla MYLR -24
Matti R
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1649
Liittynyt: To 15.05.2003 11:00
Paikkakunta: Espoo

Re: Matin 350SL 1974 latolöytö

Viesti Kirjoittaja Matti R »

Ensimmäiset koeajot päästiin suorittamaan auringonpaisteessa. Hienosti pelaa mutta käyntiä kierroksilla pitää vielä säätää. Kuskin puolen sivulasi ei liiku napista vaikka nappiin virta tulee.
IMG_1058.jpeg
IMG_1059.jpeg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Matti
MB SLK 230K -98, MB 350 SL-74 mr, MB 560 SL -86, MB 350 SL-72 mr
Cadillac Sedan DeVille -64 mr, Cadillac Coupe DeVille -65, Cadillac Deville -67 convertible
Ford Customline -53 convertible
Corvette -95, Corvette -63 convertible
Tesla MYLR -24
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1319
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: Matin 350SL 1974 latolöytö

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

:thumbup:
Kirahvi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 58
Liittynyt: Su 08.12.2019 18:15

Re: Matin 350SL 1974 latolöytö

Viesti Kirjoittaja Kirahvi »

On kyllä kaunis ja hienoa, että alkaa palailla liikenteeseen :thumbup: Noissa alkupään SL:ssä on kyllä ihan omanlaisensa lumo.
---
MB S580eL 4matic 2022
MB E200 Cabrio 2020
MB 560SL 1986
MB-AMG:n moottorilla Aston Martin Vantage 2021

Muut harrasteet
Alpine A110 GT Legende nro: 030/300 2021
Chevrolet Corvette Roadster 1971, matching numbers
Ferrari 296 GTB 2024, Rosso Magma
Fiat 500 1970
Avatar
Pontus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1812
Liittynyt: Pe 08.02.2008 20:26
Paikkakunta: Helsinki

Re: Matin 350SL 1974 latolöytö

Viesti Kirjoittaja Pontus »

Matti R kirjoitti: Su 09.03.2025 12:25 Ensimmäiset koeajot päästiin suorittamaan auringonpaisteessa. Hienosti pelaa mutta käyntiä kierroksilla pitää vielä säätää. Kuskin puolen sivulasi ei liiku napista vaikka nappiin virta tulee.
IMG_1058.jpeg
IMG_1059.jpeg
Ai että on hieno R107. :thumbup:
W124 E 200 A 1994 (käyttis)
W123 230E A 1982 (MR-projekti)
S204 C200 Kompressor A 2008 (Välillä lainassa)
W123 200D/230E A 1980 purkuauto
Ex: Mercedes Benz w115 220 D (mr) 1976
Matti R
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1649
Liittynyt: To 15.05.2003 11:00
Paikkakunta: Espoo

Re: Matin 350SL 1974 latolöytö

Viesti Kirjoittaja Matti R »

Lisäilmaluisti ei toiminut kunnolla ja sai aikaan kierrosluvun sahaamista tyhjäkäynnillä. Purin ja putsasin luistin, vaihdoin vähän hennomman jousen sisälle niin alkoi pelaamaan. Samalla vaihdoin y-muotoisen kumiputken luistilta kaasuläpälle. Uusi putki olikin niin pehmeää kumia että meni lyttyyn kun kone yritti imeä ilmaa tyhjäkäynnillä. Piti laittaa sisään lujempi muoviputki pitämään rööriä auki. Taidan vaihtaa entisen takaisin jos vaan ilmavuotojen korjaukset toimivat.
Jostain syystä kone ei lämpene kunnolla. Puolen tunnin tyhjäkäynnin ja ajolenkin jälkeen lämpö ei nouse yli 50 asteen ir- mittarilla mitattuna. Termostaattia tietysti ekaksi epäillään, en keksi muutakaan.
Matti
MB SLK 230K -98, MB 350 SL-74 mr, MB 560 SL -86, MB 350 SL-72 mr
Cadillac Sedan DeVille -64 mr, Cadillac Coupe DeVille -65, Cadillac Deville -67 convertible
Ford Customline -53 convertible
Corvette -95, Corvette -63 convertible
Tesla MYLR -24
Matti R
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1649
Liittynyt: To 15.05.2003 11:00
Paikkakunta: Espoo

Re: Matin 350SL 1974 latolöytö

Viesti Kirjoittaja Matti R »

Seuraava katsastus sitten 2029. Edellinen oli 15 vuotta sitten.

Ei ole ihan täydellinen peli vielä, kone alkaa pätkimään kun ajaa noin 10-15 min. Parin minuutin tauko niin taas mennään se 10-15 min. Sytkäboxi, jakajan kansi ja pyörijä vaihdettu. Seuraavaksi katse tulpan ja puolan johtoihin.
IMG_1177.jpeg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Matti
MB SLK 230K -98, MB 350 SL-74 mr, MB 560 SL -86, MB 350 SL-72 mr
Cadillac Sedan DeVille -64 mr, Cadillac Coupe DeVille -65, Cadillac Deville -67 convertible
Ford Customline -53 convertible
Corvette -95, Corvette -63 convertible
Tesla MYLR -24
Avatar
slsl77
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2142
Liittynyt: Su 31.10.2010 19:10
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Matin 350SL 1974 latolöytö

Viesti Kirjoittaja slsl77 »

Kannattaa vaihtaa myös puola, kun lämmetessään voi tehdä tuota häiriötä.
mb W115 240D-75
mb W107 sl 450/560-75
mb w123 300TDT-81
+varaosaautot
Matti R
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1649
Liittynyt: To 15.05.2003 11:00
Paikkakunta: Espoo

Re: Matin 350SL 1974 latolöytö

Viesti Kirjoittaja Matti R »

slsl77 kirjoitti: Ke 16.04.2025 11:06 Kannattaa vaihtaa myös puola, kun lämmetessään voi tehdä tuota häiriötä.
sekin oli jo vaihdettu, puuttui listasta.
Matti
MB SLK 230K -98, MB 350 SL-74 mr, MB 560 SL -86, MB 350 SL-72 mr
Cadillac Sedan DeVille -64 mr, Cadillac Coupe DeVille -65, Cadillac Deville -67 convertible
Ford Customline -53 convertible
Corvette -95, Corvette -63 convertible
Tesla MYLR -24
Matti R
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1649
Liittynyt: To 15.05.2003 11:00
Paikkakunta: Espoo

Re: Matin 350SL 1974 latolöytö

Viesti Kirjoittaja Matti R »

Kokeilin vielä toimivasta autosta otetulla MAP-sensorilla ja uudella puolan johdolla mutta ei apua niistä. Tyhjäkäynti toimii hyvin mutta ajossa noin 10-15 min jälkeen alkaa nykimään.

Yksi mahdollisuus voisi olla vanhan bensan jäänteet jotka kerääntyvät tankissa filterin ympärille? Tai muualle putkiin.

Tai sitten Ecu on rikki ja lämmetessään pätkii. Mutta erikoista että vika häipyy nopeasti kun koneen sammuttaa.
IMG_1197.jpeg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Matti
MB SLK 230K -98, MB 350 SL-74 mr, MB 560 SL -86, MB 350 SL-72 mr
Cadillac Sedan DeVille -64 mr, Cadillac Coupe DeVille -65, Cadillac Deville -67 convertible
Ford Customline -53 convertible
Corvette -95, Corvette -63 convertible
Tesla MYLR -24
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1319
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: Matin 350SL 1974 latolöytö

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Veikkaisin että vika on virranjakajan "alemmissa kärjissä", jotka tuottavat D-jetin EQUlle sen tarvitsemat pulssijonot. Kun kärjet kuluvat, ne alkavat jossain vaiheessa kenkkuilemaan, ja kenkkuilu voi olla lämpötilariippuvaista. Kärjet ovat D-jet erikoisuus. Uudet kärjet ovat kalliita, jos niitä edes on enää saatavilla.
Matti R
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1649
Liittynyt: To 15.05.2003 11:00
Paikkakunta: Espoo

Re: Matin 350SL 1974 latolöytö

Viesti Kirjoittaja Matti R »

Sharedoc kirjoitti: Ti 22.04.2025 21:46 Veikkaisin että vika on virranjakajan "alemmissa kärjissä", jotka tuottavat D-jetin EQUlle sen tarvitsemat pulssijonot. Kun kärjet kuluvat, ne alkavat jossain vaiheessa kenkkuilemaan, ja kenkkuilu voi olla lämpötilariippuvaista. Kärjet ovat D-jet erikoisuus. Uudet kärjet ovat kalliita, jos niitä edes on enää saatavilla.
Se on toki mahdollista. Nykiminen ei tapahdu tyhjäkäynnillä vaan vasta ajossa. Pitäisikö nykiä myös tyhjäkäynnillä jos alemmissa kärjissä on vika? Voisin kokeilla vielä toimivasta autosta otetulla jakajalla.
Koneen lämmöt ei nouse yli 60 asteen kun termari on vieläkin vaihtamatta. En oikein keksi miksi se nykimistä aiheuttaisi.
Matti
MB SLK 230K -98, MB 350 SL-74 mr, MB 560 SL -86, MB 350 SL-72 mr
Cadillac Sedan DeVille -64 mr, Cadillac Coupe DeVille -65, Cadillac Deville -67 convertible
Ford Customline -53 convertible
Corvette -95, Corvette -63 convertible
Tesla MYLR -24
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1319
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: Matin 350SL 1974 latolöytö

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

En menisi irroittamaan tai edes löysäämään virranjakajaa ettei sytytyksen säätö vaan siirry. Muistaakseni virranjakajassa on peitelevy, jonka saa irroitettua ja sen takaa pystyy mittaamaan alempien kärkien kärkivälin. Paras opiskella ensin D-jetin manuaalista miten tarkistaa ja säätää kärjet.

Kärjistä kuluu bakeliittiosa. Sen voi pinnoittaa epoksiliimalla ja saada siten lisää käyttöaikaa jos ei saa hommattua uusia kärkiä.
Vastaa Viestiin