Olisko neuvoja, miten vaihtaa ja mitä vaihtaa. CLK Mese V6, vm 2000. Ajattelin vaihtaa kaikki nesteet, mutta aikaisemmin on jo vaihdettu laatikkoöljyt, moottorin öljyt sekä jäähdytysnesteet.
-Ensinnäkin, mitäköhän öljyä menee ohjaustehostimeen ja miten vaihto kannattaa tehdä.
-Entäs peräöljyt, onko mikä suositus ja vaihdossa mitään ihmeellistä? Perä vuotaa vähän, joten onkohan siihen mitään tiivistyssarjoja olemassa/mistä se voisi yleensä vuotaa
-jarrunesteet, onko Dot 5.1 ok vai jotain muuta?
Peräöljyistä voi todeta sen verran,että jos vaihdat niin avaa ensin täyttöproppu.Kas,jos ensin lasket öljyt pois alemmasta reiästä ja sitten et saakaan täyttöproppua auki,niin...
Uutta öljyä voi olla hankala saada sisään muutoin kuin jonkinlaisella pumpulla.Näitä 20e öljynvaihtopumppuja saa kyllä melki mistä vaan,joskus Lidlistäkin.Googlettamalla selviää suositeltu öljy,jos ei ohjekirjaa ole.
On varsin tavallista että Mersussa hieman perä vuotaa,joten ei maailman kiireellisin asia korjata.Öljynvaihtoväliä en muista,mutta on niin helppo ja halpa toimenpide että kannattaa tehdä,erityisesti jos ei tietoa edellisestä kerrasta.
W123 200 (2024-)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)
Bevo antaa jarrunesteeksi Dot 4+ joka on sikäli hassu, että tuota matalaviskositeettista nestettä suositellaan vasta autoihin, joissa on ESP. SLK'n ohjekirja on tallissa autossa, joten en pääse lunttaamaan, mitä siinä sanotaan, mutta siihen laittaisin 5.1 joka on mm kiehumispisteeltään parempi, mutta ei eroa viskositeetiltaan DOT-nelosesta.
Perään meni itsellä FeBi 48785 joka nyt ei ole approved, mutta se oli paljon hankalampi saada, ja tuo täyttää speksin.
Tehostimen 236.3 paljastuu jo Bevostakin ATF Dexron-II nesteeksi, ja sama juttu, approved ei ole ihan helppo saada varaosakaupasta, mutta Dexron-kakkosta sitten onkin ja ns laatubrändeiltäkin.
Mikä ihmeen lankku, tässä puuta ole kuin sisustassa koristeena!
230CE W124 & SLK200 R170 ja monta muuta eri merkkistä
Exiä W114, W115, W116, W123, W201 pitkä rivi...
Juhani Halmeenmäki kirjoitti: ↑Ke 22.01.2025 19:25
Bevo antaa jarrunesteeksi Dot 4+ joka on sikäli hassu, että tuota matalaviskositeettista nestettä suositellaan vasta autoihin, joissa on ESP. SLK'n ohjekirja on tallissa autossa, joten en pääse lunttaamaan, mitä siinä sanotaan, mutta siihen laittaisin 5.1 joka on mm kiehumispisteeltään parempi, mutta ei eroa viskositeetiltaan DOT-nelosesta.
Perään meni itsellä FeBi 48785 joka nyt ei ole approved, mutta se oli paljon hankalampi saada, ja tuo täyttää speksin.
Tehostimen 236.3 paljastuu jo Bevostakin ATF Dexron-II nesteeksi, ja sama juttu, approved ei ole ihan helppo saada varaosakaupasta, mutta Dexron-kakkosta sitten onkin ja ns laatubrändeiltäkin.
Dry boiling point Wet boiling point[a] Viscosity at -40 °C°F Viscosity at 100 °C (212 °F) Primary constituent
DOT 2 190 °C (374 °F) 140 °C (284 °F) ? ? castor oil/alcohol
DOT 3 205 °C (401 °F) 140 °C (284 °F) ≤ 1500 mm2/s ≥ 1.5 mm2/s glycol ether
DOT 4 230 °C (446 °F) 155 °C (311 °F) ≤ 1800 mm2/s ≥ 1.5 mm2/s glycol ether/borate ester
DOT 4+ 230 °C (446 °F) 155 °C (311 °F) ≤ 750 mm2/s ≥ 1.5 mm2/s glycol ether/borate ester
LHM+ 249 °C (480 °F) 249 °C (480 °F) ≤ 1200 mm2/s[16] ≥ 6.5 mm2/s mineral oil
DOT 5 260 °C (500 °F) 180 °C (356 °F) ≤ 900 mm2/s ≥ 1.5 mm2/s silicone
DOT 5.1 260 °C (500 °F) 180 °C (356 °F) ≤ 900 mm2/s ≥ 1.5 mm2/s glycol ether/borate ester
DOT 5.1 ESP 260 °C (500 °F) 180 °C (356 °F) ≤ 750 mm2/s ≥ 1.5 mm2/s glycol ether/borate ester
ISO 4925 Class 3 205 °C (401 °F) 140 °C (284 °F) ≤ 1500 mm2/s ≥ 1.5 mm2/s
ISO 4925 Class 4 230 °C (446 °F) 155 °C (311 °F) ≤ 1500 mm2/s ≥ 1.5 mm2/s
ISO 4925 Class 5-1 260 °C (500 °F) 180 °C (356 °F) ≤ 900 mm2/s ≥ 1.5 mm2/s
ISO 4925 Class 6 250 °C (482 °F) 165 °C (329 °F) ≤ 750 mm2/s ≥ 1.5 mm2/s
ISO 4925 Class 7 260 °C (500 °F) 180 °C (356 °F) ≤ 750 mm2/s ≥ 1.5 mm2/s
Vastoin mersun omia suosituksia laitoin S211 perään Redline 75w90NS öljyt ihan vaan sen vuoksi, koska nuo Redlinen litkut ovat saaneet aiemmissa autoissani jopa ihmeitä aikaan. Siellä ne ovat nyt 120tkm ajan pyörineet ja auto sen verran ehtoopuolella, että en ole jaksanut enää stressata vaihdosta. Ainoa ero aiempaan on ollut, että toisen vetarin stefa lopetti näillä öljyillä hikoilunsa, eikä ole hikoillut enää koko tuona aikana. Ja hikoilu aiemmin ei johtunut tukossa olevasta huohottimesta. Huohottimen tarkastin jo ennen edellistä öljynvaihtoa ja hikoilu jatkui vielä sen jälkeenkin, kunnes vaihtoi Redlinet. Laittaisin samat öljyt myös tuon auton perään.