W460 G wagonin pientä korjailua ja meikkailua
W460 G wagonin pientä korjailua ja meikkailua
Mietin pitkään viitsiinkö edes tehdä projektit osioon ketjua tästä kun ei kauhean isoja hommia pitäisi olla tiedossa.
Ajattelin sitten kuitenkin, että kun yli 15 vuotta sitten tälläisestä tuli itselle SE auto joka on vielä joskus saatava niin voisihan siitä nyt sitten jotain kirjoitellakin.
Innostus aikanaan lähti kaverin autoliikkeen viininpunaisesta w460 250d? mallista johon jotain pientä korjausta tai huoltoa tein.
Oli laiska kun mikä eikä edes erityisen hyvä ajaa, mutta asioista tietämättä ja asiaa tutkimalla selvisi että noitahan on käytetty ympäri maailmaa erilaisissa töissä ja offroad ajoissakin näkyi harrastepeleinä.
Kuitenkin tärkein asia oli ja on edelleen auton ulkonäkö.
Tämä kyseinen yksilö on 1987 300gd vapari manuaali diesel.
Ei ole katsastettu melkein 10 vuoteen.
Jäänyt seisomaan ruosteisen helman takia ja nyt siihen pitäisi jarrutkin tehdä.
Lukkojen kytkentä on jäykkä eikä edellinen omistaja ole sitä uskaltanut repiä väkisin, joten sillekin pitänee jotain tehdä.
Muita hitsauksia/maalauksia on ainakin kuljettajan puolen takakulmassa, tuulilasin alapuolella ja valojen kehyksissä.
Täytyy myös harkita onko auto siinä kunnossa että sitä kannattaisi yrittää museoida vaiko ei.
Jälkiturbotus voisi kiinnostaa, senhän ei pitäisi olla este museoinnille jos tekee alkuperäisesti saatavissa olleilla osilla, mutta katsotaan sitä sitten kun auto on muuten jonkinlaisessa kunnossa ja katsastettu.
Ajattelin sitten kuitenkin, että kun yli 15 vuotta sitten tälläisestä tuli itselle SE auto joka on vielä joskus saatava niin voisihan siitä nyt sitten jotain kirjoitellakin.
Innostus aikanaan lähti kaverin autoliikkeen viininpunaisesta w460 250d? mallista johon jotain pientä korjausta tai huoltoa tein.
Oli laiska kun mikä eikä edes erityisen hyvä ajaa, mutta asioista tietämättä ja asiaa tutkimalla selvisi että noitahan on käytetty ympäri maailmaa erilaisissa töissä ja offroad ajoissakin näkyi harrastepeleinä.
Kuitenkin tärkein asia oli ja on edelleen auton ulkonäkö.
Tämä kyseinen yksilö on 1987 300gd vapari manuaali diesel.
Ei ole katsastettu melkein 10 vuoteen.
Jäänyt seisomaan ruosteisen helman takia ja nyt siihen pitäisi jarrutkin tehdä.
Lukkojen kytkentä on jäykkä eikä edellinen omistaja ole sitä uskaltanut repiä väkisin, joten sillekin pitänee jotain tehdä.
Muita hitsauksia/maalauksia on ainakin kuljettajan puolen takakulmassa, tuulilasin alapuolella ja valojen kehyksissä.
Täytyy myös harkita onko auto siinä kunnossa että sitä kannattaisi yrittää museoida vaiko ei.
Jälkiturbotus voisi kiinnostaa, senhän ei pitäisi olla este museoinnille jos tekee alkuperäisesti saatavissa olleilla osilla, mutta katsotaan sitä sitten kun auto on muuten jonkinlaisessa kunnossa ja katsastettu.
Re: W460 G wagonin pientä korjailua ja meikkailua
Laiskahan tälläinen malmikasa on nykyautoihin verrattuna vaikka jälkiturbottaisikin ja ilmanvastus jarruttaa myös, joten kulutus on ihan hirveä. Mutta onhan se hieno peli, jos sen laittaa. Voitko laittaa kuvia niin voisi arvioida kunnostusta/entisöintiä. Itsellänikin on ollut jo useita vuosia haaveena G-meseprojekti, muttei ole sattunut sopivaa aihiota vielä kohdalle. Säie seurantaan.
C107 350 SLC -72 242tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65233
W123 300D -76 497tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65243
S123 300TDT autom -82 665tkm viewtopic.php?t=165053 ja http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... 02#p792302
Fiat 600D -64 64tkm (MR) http://www.fiatforum.fi/viewtopic.php?f=9&t=41922 ja http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65194
Neckar Autobianchi Panorama -65 95 tkm https://www.fiatforum.fi/viewtopic.php?t=43903
Monark Monarped -61 9tkm http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?f=140&t=66144
Norlett 5000 vm -7X ja Jönserad vm 9X http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=786561
W123 300D -76 497tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65243
S123 300TDT autom -82 665tkm viewtopic.php?t=165053 ja http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... 02#p792302
Fiat 600D -64 64tkm (MR) http://www.fiatforum.fi/viewtopic.php?f=9&t=41922 ja http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65194
Neckar Autobianchi Panorama -65 95 tkm https://www.fiatforum.fi/viewtopic.php?t=43903
Monark Monarped -61 9tkm http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?f=140&t=66144
Norlett 5000 vm -7X ja Jönserad vm 9X http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=786561
Re: W460 G wagonin pientä korjailua ja meikkailua
Joo onhan tuo.
Varmaan lähes samaa luokkaa kulutus ja nopeus kun oli 80 luvun volvon kuorma-autossa joka oli vielä pari vuotta sitten
Kuvia minulla ei tässä ole nyt heti saatavilla enkä ole edes nähnyt koko autoa kertaakaan, useita kuvia on kyllä tullut nähtyä. Saan kuvia joku päivä varmaankin laitettua jos ne saa tänne kännykällä suoraan?
Pitäisi tässä kevään aikana hakea auto, kunhan keksisi vetoauton sitä varten.
Se takakulman pystysauma irvistää, on siis ihan reikä kuvan perusteella.
Tuulilasin alalaita kupruilee ja maali halkeilee.
Etuvalon kehyksen yläpuoli kupruilee sekin.
Runko kuulemma hitsaamaton alkuperäinen ja pohja muuten ehjä, mutta kuskin puolen helma pitää vaihtaa ja olikohan oviaukossakin sanomista.
Tällä videolla siitä on yksi kuva ja samalla pari muuta projektia jotka jotenkin päin kasataan vaan leimakuntoon ennen kun pääsee mersua tekemään:
https://youtu.be/Evg51wWAaTg?si=MSWt1onGSv7xFX94
Varmaan lähes samaa luokkaa kulutus ja nopeus kun oli 80 luvun volvon kuorma-autossa joka oli vielä pari vuotta sitten

Kuvia minulla ei tässä ole nyt heti saatavilla enkä ole edes nähnyt koko autoa kertaakaan, useita kuvia on kyllä tullut nähtyä. Saan kuvia joku päivä varmaankin laitettua jos ne saa tänne kännykällä suoraan?
Pitäisi tässä kevään aikana hakea auto, kunhan keksisi vetoauton sitä varten.
Se takakulman pystysauma irvistää, on siis ihan reikä kuvan perusteella.
Tuulilasin alalaita kupruilee ja maali halkeilee.
Etuvalon kehyksen yläpuoli kupruilee sekin.
Runko kuulemma hitsaamaton alkuperäinen ja pohja muuten ehjä, mutta kuskin puolen helma pitää vaihtaa ja olikohan oviaukossakin sanomista.
Tällä videolla siitä on yksi kuva ja samalla pari muuta projektia jotka jotenkin päin kasataan vaan leimakuntoon ennen kun pääsee mersua tekemään:
https://youtu.be/Evg51wWAaTg?si=MSWt1onGSv7xFX94
Re: W460 G wagonin pientä korjailua ja meikkailua
Mielenkiintoinen video, hyvät tilat puuhata autoprojekteja.
Siirtokilvillä ajamalla G-mese lienee helpoin siirtää, mutta jonkinlaiset jarrut ja renkaat siihen tietysti tarvii. Ottaa jonkun G-miehen völjyyseen ja kyytiin siirtorenkaat, tavanonomaiset jarruosat, nesteitä ja työkalut, laittaa jarrut siirtokuntoon, ja sitten hissukseen ajelee tallille, kaveri toisella autolla perässä.
Siirtokilvillä ajamalla G-mese lienee helpoin siirtää, mutta jonkinlaiset jarrut ja renkaat siihen tietysti tarvii. Ottaa jonkun G-miehen völjyyseen ja kyytiin siirtorenkaat, tavanonomaiset jarruosat, nesteitä ja työkalut, laittaa jarrut siirtokuntoon, ja sitten hissukseen ajelee tallille, kaveri toisella autolla perässä.
Viimeksi muokannut Sharedoc, Pe 31.01.2025 10:46. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
C107 350 SLC -72 242tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65233
W123 300D -76 497tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65243
S123 300TDT autom -82 665tkm viewtopic.php?t=165053 ja http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... 02#p792302
Fiat 600D -64 64tkm (MR) http://www.fiatforum.fi/viewtopic.php?f=9&t=41922 ja http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65194
Neckar Autobianchi Panorama -65 95 tkm https://www.fiatforum.fi/viewtopic.php?t=43903
Monark Monarped -61 9tkm http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?f=140&t=66144
Norlett 5000 vm -7X ja Jönserad vm 9X http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=786561
W123 300D -76 497tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65243
S123 300TDT autom -82 665tkm viewtopic.php?t=165053 ja http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... 02#p792302
Fiat 600D -64 64tkm (MR) http://www.fiatforum.fi/viewtopic.php?f=9&t=41922 ja http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65194
Neckar Autobianchi Panorama -65 95 tkm https://www.fiatforum.fi/viewtopic.php?t=43903
Monark Monarped -61 9tkm http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?f=140&t=66144
Norlett 5000 vm -7X ja Jönserad vm 9X http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=786561
Re: W460 G wagonin pientä korjailua ja meikkailua
Pitää olla hyvät tilat kun tekijät on aika keskinkertaisia
Myyjäkin ehdotti tuota ajamalla siirtoa ja periaatteessa se olisikin ihan ok vaihtoehto. Pitäisi vaan perään lisätä öljyt, kun se on kuiva hajonneen ja sittemmin korjatun stefan takia mutta täyttöä ei ole tehty.
Tarkistaa suodattimet, tehdä jarrut, toivoa ettei ne käy laahaamaan, toivoa että vesipumppu toimii pitkän matkan vuosien seisonnan jälkeen yms... Lopulta kuorma-autolla tai trailerilla hakemalla päästäneen lopulta samaan tai nopeampaan aikaan ja pienempiin polttoainekuluihin eikä ole niin isoa riskiä jäädä tien varteen.
Myyjäkin ehdotti tuota ajamalla siirtoa ja periaatteessa se olisikin ihan ok vaihtoehto. Pitäisi vaan perään lisätä öljyt, kun se on kuiva hajonneen ja sittemmin korjatun stefan takia mutta täyttöä ei ole tehty.
Tarkistaa suodattimet, tehdä jarrut, toivoa ettei ne käy laahaamaan, toivoa että vesipumppu toimii pitkän matkan vuosien seisonnan jälkeen yms... Lopulta kuorma-autolla tai trailerilla hakemalla päästäneen lopulta samaan tai nopeampaan aikaan ja pienempiin polttoainekuluihin eikä ole niin isoa riskiä jäädä tien varteen.
Re: W460 G wagonin pientä korjailua ja meikkailua
Mulla on -83 GD300 om617 vapari. Ei oo laiska ja kulutus 9,5-15 L / 100 km, keskimäärin 10,5 L/100 km. Isot kulutukset vaunun vedossa ja maastoajossa. Tasasella ja ilman kuormaa sekä saksan diiselillä tuo 9,5 L.
Pumppu ja suuttimet kun laittaa säätöihin niin kulkee hyvin. Ja tietty järkevä rengaskoko, 235/85R16 kun ajaa tyhjänä ja vakiokoko vaunun vetämiseen niin riittää voima mäkiin. Ollaan ajeltu norja ristiin rastiin ja käyty belgiassa. Enää ei maistu normiauton kyyti kun on tottunut tasaisen varmaan menoon tuolla.
Kannattaa äänieristää (ellei jo ole joku tehnyt) koko kapiini jos meinaa enemmän ajella.
Todennäköisesti joudut tekemään perärempan, osat maksaa noin 4 tonnia ja kaikki kannattaa vaihtaa kerralla.
Lisäksi peräpään ruosteet tarkoittaa yleensä myös takaoven pilarien uusimista, maksavat noin tonnin.
Pumppu ja suuttimet kun laittaa säätöihin niin kulkee hyvin. Ja tietty järkevä rengaskoko, 235/85R16 kun ajaa tyhjänä ja vakiokoko vaunun vetämiseen niin riittää voima mäkiin. Ollaan ajeltu norja ristiin rastiin ja käyty belgiassa. Enää ei maistu normiauton kyyti kun on tottunut tasaisen varmaan menoon tuolla.
Kannattaa äänieristää (ellei jo ole joku tehnyt) koko kapiini jos meinaa enemmän ajella.
Todennäköisesti joudut tekemään perärempan, osat maksaa noin 4 tonnia ja kaikki kannattaa vaihtaa kerralla.
Lisäksi peräpään ruosteet tarkoittaa yleensä myös takaoven pilarien uusimista, maksavat noin tonnin.
Re: W460 G wagonin pientä korjailua ja meikkailua
Mikä tuolta perästä yleensä hajoaa ja miten se tulee ilmi?
Käytetty vaihtoperä saattaisi olla tiedossa jos tarvetta tulee, mutta katsotaan nyt.
Tuo kuskin puolen pilari takana tarvii korjata ja olihan siinä nuo muutama muukin paikka joista jo kirjoitin.
0-100km/h on eri lähteistä katsottuna noin 25-33sek ollut uutena, joka omasta mielestä vaikuttaa hitaalta.
Käytetty vaihtoperä saattaisi olla tiedossa jos tarvetta tulee, mutta katsotaan nyt.
Tuo kuskin puolen pilari takana tarvii korjata ja olihan siinä nuo muutama muukin paikka joista jo kirjoitin.
0-100km/h on eri lähteistä katsottuna noin 25-33sek ollut uutena, joka omasta mielestä vaikuttaa hitaalta.
Re: W460 G wagonin pientä korjailua ja meikkailua
Katsoinko oikein että väri olisi alkuperäinen?
Paint 1 : 7728
Millaiset nuo R02 lisävaruste vanteet ovat olleet kun en netistä varmaksi löytänyt?
Noita 5 puolaisia eniten google kyllä haulla tarjoaa.
Mietin pitääkö nykyiset vai ei.
Paint 1 : 7728
Millaiset nuo R02 lisävaruste vanteet ovat olleet kun en netistä varmaksi löytänyt?
Noita 5 puolaisia eniten google kyllä haulla tarjoaa.
Mietin pitääkö nykyiset vai ei.
Re: W460 G wagonin pientä korjailua ja meikkailua
Nyt oltaisiin siinä pisteessä että osia saisi tilata.
Pari eri sivua jo löysin mistä tuntuu löytyvän osia, mutta onko suosituksia mistä kannattaa tilata tai mistä saattaa jäädä tavarat saapumatta?
Pari eri sivua jo löysin mistä tuntuu löytyvän osia, mutta onko suosituksia mistä kannattaa tilata tai mistä saattaa jäädä tavarat saapumatta?
Re: W460 G wagonin pientä korjailua ja meikkailua
Riippuu paljon minkälaisia osia etsii ja mitä on valmis niistä maksamaan. Itse olen toiminut siten että katson varaosanumerot tarkkaan että tulee oikea osa vuosimallin ja varusteiden mukaan. Sitten menen saksan ebay.de ja katson varaosanumerolla mitä tarjolla ja hintatason purkuosille, uusituotanto-osille, oem ja alkuperäisosille. Itse käytän pääasiassa purkuosia, joissa mielestäni on paras laatu-hintasuhde. Ebay.de kannattaa aina ehdottaa alempaa hintaa mitä osta heti-hinta on. Järkiään saa 5-10% hinnasta pois kun kirjoittaa kommenttikentään oman auton tiedot.
Netistä voi myös hakea varaosanumerolla onko osaa saatavana liikkeistä. Yleensä hinta on niissä kovempi. Joskus joutuu ostamaan niistäkin jos ebayssä ei ole tarjontaa.
Netistä voi myös hakea varaosanumerolla onko osaa saatavana liikkeistä. Yleensä hinta on niissä kovempi. Joskus joutuu ostamaan niistäkin jos ebayssä ei ole tarjontaa.
C107 350 SLC -72 242tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65233
W123 300D -76 497tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65243
S123 300TDT autom -82 665tkm viewtopic.php?t=165053 ja http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... 02#p792302
Fiat 600D -64 64tkm (MR) http://www.fiatforum.fi/viewtopic.php?f=9&t=41922 ja http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65194
Neckar Autobianchi Panorama -65 95 tkm https://www.fiatforum.fi/viewtopic.php?t=43903
Monark Monarped -61 9tkm http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?f=140&t=66144
Norlett 5000 vm -7X ja Jönserad vm 9X http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=786561
W123 300D -76 497tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65243
S123 300TDT autom -82 665tkm viewtopic.php?t=165053 ja http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... 02#p792302
Fiat 600D -64 64tkm (MR) http://www.fiatforum.fi/viewtopic.php?f=9&t=41922 ja http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65194
Neckar Autobianchi Panorama -65 95 tkm https://www.fiatforum.fi/viewtopic.php?t=43903
Monark Monarped -61 9tkm http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?f=140&t=66144
Norlett 5000 vm -7X ja Jönserad vm 9X http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=786561
Re: W460 G wagonin pientä korjailua ja meikkailua
Taidan etulokarit ja valokehykset edessä pitää vanhat vaikka niissä reiät onkin hitsattavana...
Uus tuotanto osia nuo varmaan ovat mitä olen katsellut.
Osanumeroilla en ole etsinyt, pelkän vuosimallin ja kuvien perusteella.
Uus tuotanto osia nuo varmaan ovat mitä olen katsellut.
Osanumeroilla en ole etsinyt, pelkän vuosimallin ja kuvien perusteella.
Re: W460 G wagonin pientä korjailua ja meikkailua
Uustuotanto-osissa ongelmana on huonompi mittatarkkuus, materiaali ja väri voi olla erilaista kuin alkuperäisissä. Mutta pakko on joskus niitäkin ostaa, jos muuta ei ole tarjolla siihen hätään. Yleensäkin osia kannattaisi ostaa pitemmän ajan kuluessa harkiten eikä välittömään hätään, mutta eihän sekään aina onnistu jos tulee haavereita. Eli tehdä listaa tarvittavista osista ja katsella vaikka viikon välein tarjontaa ebay.de ja ostaa kun löytyy edullista ja laadukasta. Auton entisöinnissä osien hankintaan kuluu enemmän aikaa kuin varsinaiseen remppaamiseen.
C107 350 SLC -72 242tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65233
W123 300D -76 497tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65243
S123 300TDT autom -82 665tkm viewtopic.php?t=165053 ja http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... 02#p792302
Fiat 600D -64 64tkm (MR) http://www.fiatforum.fi/viewtopic.php?f=9&t=41922 ja http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65194
Neckar Autobianchi Panorama -65 95 tkm https://www.fiatforum.fi/viewtopic.php?t=43903
Monark Monarped -61 9tkm http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?f=140&t=66144
Norlett 5000 vm -7X ja Jönserad vm 9X http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=786561
W123 300D -76 497tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65243
S123 300TDT autom -82 665tkm viewtopic.php?t=165053 ja http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... 02#p792302
Fiat 600D -64 64tkm (MR) http://www.fiatforum.fi/viewtopic.php?f=9&t=41922 ja http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65194
Neckar Autobianchi Panorama -65 95 tkm https://www.fiatforum.fi/viewtopic.php?t=43903
Monark Monarped -61 9tkm http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?f=140&t=66144
Norlett 5000 vm -7X ja Jönserad vm 9X http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=786561
Re: W460 G wagonin pientä korjailua ja meikkailua
Joo niinhän niissä tuppaa olemaan, mutta näkyyhän se monesti hinnassakin vrt orkkis osiin.
Pelti osat tilailtu muuten paitsi etulokarit ja valokehykset jätin vielä ottamatta, koska molemmissa vaan parit pienet reiät niin ajattelin ensin koittaa hitsata niitä.
Niin ja kiinnike kohdat poikki, mutta kuitenkin.
Jos saisi helmat ja peräpään tehtyä niin samalla miettii miten etulokareiden kanssa aikoo tehdä.
Ei tästä varmaan priimaa aleta edes yrittämään, ehkä liian huono lähtökohta tämä yksilö tai sitten pitäisi olla tahtoa enemmän kun mitä itseltä taitaa löytyä
Mutta saahan se nyt olla ilman reikiä ja suht suora.
Katsotaan myöhemmin kumiosien kanssa mitä aion uusia ja mitkä ovat vielä tarpeeksi hyviä että kehtaa jättää paikoilleen.
Pelti osat tilailtu muuten paitsi etulokarit ja valokehykset jätin vielä ottamatta, koska molemmissa vaan parit pienet reiät niin ajattelin ensin koittaa hitsata niitä.
Niin ja kiinnike kohdat poikki, mutta kuitenkin.
Jos saisi helmat ja peräpään tehtyä niin samalla miettii miten etulokareiden kanssa aikoo tehdä.
Ei tästä varmaan priimaa aleta edes yrittämään, ehkä liian huono lähtökohta tämä yksilö tai sitten pitäisi olla tahtoa enemmän kun mitä itseltä taitaa löytyä
Mutta saahan se nyt olla ilman reikiä ja suht suora.
Katsotaan myöhemmin kumiosien kanssa mitä aion uusia ja mitkä ovat vielä tarpeeksi hyviä että kehtaa jättää paikoilleen.
Re: W460 G wagonin pientä korjailua ja meikkailua
Korjaa ne etulokarit, luulisin että kirjaimellisesti viivottimella piirrettyyn autoon on helppo tehdä korjauksia. Joskus omaa geetä tutkin ja totesin että monta paikkaa sais tehtyä ihan kanttikoneella.
S124 300TE
W124 300D
W124 300D
Re: W460 G wagonin pientä korjailua ja meikkailua
Joo se tässä on ainakin aluksi ajatus yrittää niin tehdä.
Jos ei onnistu tai paljastuu huonommaksi kun miltä näyttää niin sitten tilaan uudet.
Jos ei onnistu tai paljastuu huonommaksi kun miltä näyttää niin sitten tilaan uudet.