Adblue ongelma

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
markoala
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2766
Liittynyt: Ma 11.04.2005 12:21
Paikkakunta: Mäntsälä Anttila

Re: Adblue ongelma

Viesti Kirjoittaja markoala »

Halpaa remonttia uusiin autoihin verrattuna. Euro 3 diesel niin on vähän murheita ruosteen lisäksi.

Missä kohtaa tuo kiinnike oli näin asiana.
W213 220d +W242 electric drive
W204Koksi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 121
Liittynyt: La 12.10.2019 19:38

Re: Adblue ongelma

Viesti Kirjoittaja W204Koksi »

Konehuoneessa, hieman ennen ureasuutinta. Muita vuotokohtia ei eritelty.
W213 T 220d 4Matic -18
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13742
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: Adblue ongelma

Viesti Kirjoittaja DBFI »

W204Koksi kirjoitti: Pe 13.09.2024 17:59 Konehuoneessa, hieman ennen ureasuutinta. Muita vuotokohtia ei eritelty.
Kuulostaa vastaavalta kuin aiemmin tässä threadissä kerrottu 205:n kohdalla.
Avatar
Nippe
Mersumies
Mersumies
Viestit: 872
Liittynyt: Ti 27.05.2008 17:55
Paikkakunta: Vantaa

Re: Adblue ongelma

Viesti Kirjoittaja Nippe »

DBFI kirjoitti: Pe 13.09.2024 20:16
W204Koksi kirjoitti: Pe 13.09.2024 17:59 Konehuoneessa, hieman ennen ureasuutinta. Muita vuotokohtia ei eritelty.
Kuulostaa vastaavalta kuin aiemmin tässä threadissä kerrottu 205:n kohdalla.
Perinteinen paikka om654 moottorillisissa.
W202 C200 CDI -00 (Ikuinen projekti :D )
W206 C300e -22
(Seat Ibiza 1.0tsi -20)

ex: S203 C320 4Matic -04
ex: S205 C250d -14
ex: CL203 C200 Kompressor -02
ex: W163 ML270 CDI -02
ex: W124 250D -88
ex: W202 C180 -99
ex: W124 E420 -94

(Muita menneitä: VW Golf II, Honda CRX, BMW 530D, Toyota Corolla, Volvo S80 T6, VW Golf III)
Nuudeli
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 4
Liittynyt: Ke 07.04.2021 21:07

Re: Adblue ongelma

Viesti Kirjoittaja Nuudeli »

Potilas: S205, 250CDI, 2018 (250tkm).

Vikavalo syttyi ja "Cannot measure fluid level" herja AdBluen mittauksessa. Vikakoodit luettu ELM palikalla Car Scanner sovelluksella:
----------------------------
P13DF [0x13DF]
Status: Confirmed
----------------------------
P2048 [0x2048]
Reductant injector 1, bank 1 - circuit low
Status: Confirmed
----------------------------
P202E [0x202E]
Reductant injector - circuit range/performance
Status: Pending
----------------------------
P13DF(09) [0x13DF09]
Status: Test failed, Test failed (current drive cycle), Pending, Confirmed, Test failed since last DTC clear, Warning indicator requested
----------------------------
P1403(00) [0x140300]
DPFE Sensor Hoses Reversed
Status: Test failed (current drive cycle), Pending, Confirmed, Test failed since last DTC clear
----------------------------
P204F(96) [0x204F96]
Reductant system, bank 1 - performance problem
Status: Test failed, Test failed (current drive cycle), Pending, Confirmed, Test failed since last DTC clear

Puhdistin ruiskusuuttimen ja röörin pakoputkessa höyrypuhdistimella. Aika paljolti oli tuota kiteytynyttä ureaa, mutta vesihöyryllä oli helppo homma saada puhtaaksi. Poistin myös vikakoodit, mutta testilenkillä tuli osa noista koodeista takaisin. Mittasin suuttimen käämin resistanssin ja se oli 6.8ohm, kun ohjearvo ilmeisesti siellä 11-13ohmin kieppeillä. Tilasin Bosch 0444025017 suuttimen Aeromotorsilta 190€ hintaan, siinä vastusarvo oli 12.3ohm. Osaan pääsee käsiksi kohtuu helposti ja paineputki irtoaa, kun liittimen nastaa painaa (eikä riko sitä ruuvarilla kampeamalla, kuten jossain Youtube-videossa tehtiin). Paineputken lisäksi siihen suuttimen runkoon tulee kaksi ohkaista jäähdytysnesteletkua sekä sähköliitin. Vikakoodien poistaminen ei enää onnistunut, vaikka aiemmin sen sain tehtyä. Vikavalo sammui kuitenkin 5. käynnistyksen jälkeen ja sen jälkeen sai myös arkistoidut koodit poistettua.

Muita havaintoja: Takalokarin takaa paljastui, että AdBlue tankille menevä johtonippu ei ollut kiinnikkeessään ja siinä oli aavistuksen hankaumajälkeä. Liekkö tämä se tyyppivika, mistä joku tässä ketjussa aiemmin jo mainitsi. Nippusiteillä varmensin tuota kiinnitystä paremmaksi. Mittasin myös paineputken lämmitysvastuksen ja se oli 5ohmia. Tämä tekee ~42W, joka kuulostaisi olevan oikealla hehtaarilla.

Ajoa nyt takana vajaat 100km ja toistaiseksi ei vikakoodeja ole tullut, joten taisin selvitä edukkaasti muihin verrattuna.

-Tommi
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4620
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: Adblue ongelma

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Kun itse osaa tehdä pääsee yleensä halvemmalla.
Kädettömät joutuu valitettavasti maksamaan.

Joskus siitä vaan on hyötyä että kakarana kiinnosti tekniikka ja mopot pelkän pillun lisäksi.
seppo61@gmail.com
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 1
Liittynyt: Su 24.09.2023 23:03

Re: Adblue ongelma

Viesti Kirjoittaja seppo61@gmail.com »

Minulla MB S213 vm.2017 ajettu 130tkm josta todennäköisesti on ad-blue toiminta deaktivoitu, mittariston ad-bluen määrästä kertova kuva on punainen ja minulle kerrotun (Wetteri) mukaan sen pitäisi olla keltainen. Autossani on digimittaristo ja ad-bluen määrästä kertovaan kuvaan pääsee muutamalla näpäytyksellä. Auton katsastus lähenee ja nyt tiedustelisinkin Teiltä viisaammilta missä, ja kuka osaisi laittaa auton ad-blue järjestelmän kuntoon Oulun alueella. Wetterille en mielelläni vie, aikaisemmat kokemukseni sieltä ovat karmaisevat kalliita ja suhtautuminen ns.tavalliseen autoilijaan väheksyvää. Pakko tietenkin vielä kysäistä että mikä on "riski" viedä auto katsastukseen kun ad-blue on deaktivoitu? Tiedän että saman ongelman omaavia on täällä pohjoisessa useita. Kiitos etukäteen!
Avatar
multiviri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1152
Liittynyt: La 28.08.2010 13:53
Paikkakunta: Oulu

Re: Adblue ongelma

Viesti Kirjoittaja multiviri »

Näyttääkö tuossa AdBlue- valikossa mitään rangeksi eli kantamaksi?
W212 E200 BlueTec 2016


Ex. Muutama lankku, seittämän ceetä, yksi CLK ja tenava

www.mbosa.fi
Avatar
markoala
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2766
Liittynyt: Ma 11.04.2005 12:21
Paikkakunta: Mäntsälä Anttila

Re: Adblue ongelma

Viesti Kirjoittaja markoala »

Seppo, voit viedä katsastukseen, kaikki ei varmasti osaa selata valikkoa. Oikealla takana on todennäköisesti irti oleva johto nyt.
Jos tulee hylky korjautat sitten. Tai jos haluat korjautat heti.
W213 220d +W242 electric drive
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5851
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: Adblue ongelma

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

seppo61@gmail.com kirjoitti: Su 29.12.2024 11:44 Minulla MB S213 vm.2017 ajettu 130tkm josta todennäköisesti on ad-blue toiminta deaktivoitu, mittariston ad-bluen määrästä kertova kuva on punainen ja minulle kerrotun (Wetteri) mukaan sen pitäisi olla keltainen. Autossani on digimittaristo ja ad-bluen määrästä kertovaan kuvaan pääsee muutamalla näpäytyksellä. Auton katsastus lähenee ja nyt tiedustelisinkin Teiltä viisaammilta missä, ja kuka osaisi laittaa auton ad-blue järjestelmän kuntoon Oulun alueella. Wetterille en mielelläni vie, aikaisemmat kokemukseni sieltä ovat karmaisevat kalliita ja suhtautuminen ns.tavalliseen autoilijaan väheksyvää. Pakko tietenkin vielä kysäistä että mikä on "riski" viedä auto katsastukseen kun ad-blue on deaktivoitu? Tiedän että saman ongelman omaavia on täällä pohjoisessa useita. Kiitos etukäteen!
Valitse konttori missä ei tutkittan vai se mitä kullu eikä räpältä valikoita,
enen kantta kuitekin käydä jossain testerin piuhan päässä katsomassa mikä vika on
koska jos se vika on että koko tankki tms hetettyt olan yli eli joku näkyvä
selkeä tahallinen poisto niin sen korjaus todistus siitä että toimii voi tullla kaikkinenpaljon kaliimaksi kuin se että laittaa auton edes näenäisesti kuntoon
Mökkillä
'
JpSini
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 2
Liittynyt: Su 19.01.2025 15:41

Re: Adblue ongelma

Viesti Kirjoittaja JpSini »

W213 E220d 2017

Vikakoodi U05A3

Vaihdoin uuden pumpun. Vaatiiko koodauksen jotta tunnistaa?

Tulee vieläkin sama vikakoodi
Eemelicdi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 300
Liittynyt: Su 26.11.2023 10:41

Re: Adblue ongelma

Viesti Kirjoittaja Eemelicdi »

Millä yrität sitä nollailla? Ei välttämättä lähde millään pilipalilukijalla. Kun ei aina lähde merkkitesterilläkään. Jos ei ole lisenssejä maksettu daimlerille.
Käyttis: W212FL 250CDI
Harraste: C215 M113k
tilator
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 72
Liittynyt: Ke 16.02.2005 21:24

Re: Adblue ongelma

Viesti Kirjoittaja tilator »

Eemelicdi kirjoitti: Pe 31.01.2025 16:50 Millä yrität sitä nollailla? Ei välttämättä lähde millään pilipalilukijalla. Kun ei aina lähde merkkitesterilläkään. Jos ei ole lisenssejä maksettu daimlerille.
Mielenkiintoinen assosiaatio.

Suosittelen kokeilemaan sillä "pilipalilla". Se voi yllättää ;)

Kannattaa kuitenkin muistaa useasti toistamani ohje: Pitää poistaa useaan kertaan, eli edelleen vaan poistaa vaikka mitään koodia ei enää näkyisikään.
MB E240 -98
JpSini
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 2
Liittynyt: Su 19.01.2025 15:41

Re: Adblue ongelma

Viesti Kirjoittaja JpSini »

Motonet korjaamolla.

Onko niin että heillä ei ole oikeita ’välineitä’ ?

Marmorille?
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5851
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: Adblue ongelma

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

JpSini kirjoitti: Pe 31.01.2025 13:16 W213 E220d 2017

Vikakoodi U05A3

Vaihdoin uuden pumpun. Vaatiiko koodauksen jotta tunnistaa?

Tulee vieläkin sama vikakoodi
Vaatii työn loppun suoritamisen,
ei tietoa mitä motonet korjamoilla nykyisin on
Mökkillä
'
Eemelicdi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 300
Liittynyt: Su 26.11.2023 10:41

Re: Adblue ongelma

Viesti Kirjoittaja Eemelicdi »

Marmorilla ainakin saavat sieltä selkeät koodit että mistä se herjaa. Ja nollaavat kyllä jos vika ei ole enää päällä.
Voithan toki käydä käydä sellaisen halpislukijan ja nollailla vaikka maailman ääriin, mutta jos siellä on vika viellä päällä niin ei se sillä korjaannu.
Käyttis: W212FL 250CDI
Harraste: C215 M113k
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13742
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: Adblue ongelma

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Eemelicdi kirjoitti: Pe 31.01.2025 18:21 ...
Voithan toki käydä käydä sellaisen halpislukijan ja nollailla vaikka maailman ääriin, mutta jos siellä on vika viellä päällä niin ei se sillä korjaannu.
Aktiivinen vikakoodi oma asiansa mutta jos oikein ymmärsin niin halpislukija on siitä edistyksellinen että sillä saa nollattua vikakoodin jota ei olekaan. :?
tilator
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 72
Liittynyt: Ke 16.02.2005 21:24

Re: Adblue ongelma

Viesti Kirjoittaja tilator »

DBFI kirjoitti: Pe 31.01.2025 19:21
Eemelicdi kirjoitti: Pe 31.01.2025 18:21 ...
Voithan toki käydä käydä sellaisen halpislukijan ja nollailla vaikka maailman ääriin, mutta jos siellä on vika viellä päällä niin ei se sillä korjaannu.
Aktiivinen vikakoodi oma asiansa mutta jos oikein ymmärsin niin halpislukija on siitä edistyksellinen että sillä saa nollattua vikakoodin jota ei olekaan. :?
Vinoilkaa nyt vaan ja kantakaa rahanne marmorille. Ei se minulta ole pois.

Voidaan tehdä vaikka niin, että jos joku Turun seudulla haluaa kokeilla asiaa, niin minun toki teen.
MB E240 -98
TPLtre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1272
Liittynyt: To 31.01.2019 19:12

Re: Adblue ongelma

Viesti Kirjoittaja TPLtre »

No ei rahojaan tarvitse marmorille kantaa, on niitä stareja muuallakin.
tilator
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 72
Liittynyt: Ke 16.02.2005 21:24

Re: Adblue ongelma

Viesti Kirjoittaja tilator »

TPLtre kirjoitti: Pe 31.01.2025 19:33 No ei rahojaan tarvitse marmorille kantaa, on niitä stareja muuallakin.
Ai muualla. Silloinhan "muualla" on raha jo kannettu jollekin tiskille.

Ymmärtääkseni aivan ilmaiseksi niitä stareja ei saa edes kiinankopioina. Ainakaan silloin, kun oma poikani on semmoisen hankkinut.

Muistakaa nyt kuitenkin se, että edes sillä starilla ei Salon Astrumissa saanut kerralla kaikkia vikakoodeja pois, vaan vasta kolme kertaa peräjälkeen tehden, kun omasta ropposesta oli adblueletku ruvennut vuotamaan. Siksi minä tällä pilipaliksi nimetylläkin olen samalla tavoin toiminut.
MB E240 -98
TPLtre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1272
Liittynyt: To 31.01.2019 19:12

Re: Adblue ongelma

Viesti Kirjoittaja TPLtre »

Höpöhöpö. Starillekin tarvitaan osaava läyttäjä. Kaikki viat ei vaan poistu ihan pikatestillä, joissain pitää mennä kyseiseen ohjainyksikköön ja poistaa sieltä. Star ei ole mikään pelkkä testeri, vaan diagnostiikkajärjestelmä, joka myös opastaa eteenpäin vianhaussa, jos sitä vaan osataan käyttää.Ja sisältää paljon muutakin, kuten WIS-korjaamotietokannan.

Nykyään sitä osataan käyttää Vehollakin sen verran, että tökätään töpseli kiinni ja jos se sit kertoo jotain, niin online-yhteys tehtaan serverille ja sieltä sitten hoituu jos hoituu. Aiemmat osaajat ovat jo eläkkeellä, valitettavasti.

Ihan uskomaton väite, että monta kertaa nollaamalla olematonta vikaa tulos olisi yhtään sen kummempi. Mutta sähän lupasit jo yrittää. Onnea vaan.
tilator
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 72
Liittynyt: Ke 16.02.2005 21:24

Re: Adblue ongelma

Viesti Kirjoittaja tilator »

TPLtre kirjoitti: Pe 31.01.2025 20:18 Mutta sähän lupasit jo yrittää. Onnea vaan.
Etkö lukenut vai etkö ymmärtänyt lukemaasi?

Minähän kerroin tehneeni tämän jo aiemmin.
MB E240 -98
TPLtre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1272
Liittynyt: To 31.01.2019 19:12

Re: Adblue ongelma

Viesti Kirjoittaja TPLtre »

tilator kirjoitti: Pe 31.01.2025 20:25
TPLtre kirjoitti: Pe 31.01.2025 20:18 Mutta sähän lupasit jo yrittää. Onnea vaan.
Etkö lukenut vai etkö ymmärtänyt lukemaasi?

Minähän kerroin tehneeni tämän jo aiemmin.
Ja lupasit tehdä uudelleenkin, eikö vaan?

Kyllä ne nollaukset onnistuu ihan yhdellä kerralla, jos se vika on poistunut/poistettu.
tilator
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 72
Liittynyt: Ke 16.02.2005 21:24

Re: Adblue ongelma

Viesti Kirjoittaja tilator »

TPLtre kirjoitti: Pe 31.01.2025 20:28
tilator kirjoitti: Pe 31.01.2025 20:25
TPLtre kirjoitti: Pe 31.01.2025 20:18 Mutta sähän lupasit jo yrittää. Onnea vaan.
Etkö lukenut vai etkö ymmärtänyt lukemaasi?

Minähän kerroin tehneeni tämän jo aiemmin.
Ja lupasit tehdä uudelleenkin, eikö vaan?

Kyllä ne nollaukset onnistuu ihan yhdellä kerralla, jos se vika on poistunut/poistettu.
Toki lupasin. Eihän siitä mitään haittaakaan ole.

Mitä tuohon yhdellä kerralla nollaamiseen tulee, niin tiedätkö miten Star sen tekee? Eli nollaako mahdollisesti useampaan kertaan vaikka käyttäjälle tämä näyttäytyisi vain yhtenä toimenpiteenä?
MB E240 -98
TPLtre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1272
Liittynyt: To 31.01.2019 19:12

Re: Adblue ongelma

Viesti Kirjoittaja TPLtre »

Ai no nyt mä uskon ymmärtäväni mistä on kyse. Sä luulet, että se sun nollailu on vaikuttanut jotain asiaan, mutta siinä on sellainen juttu, että jos vika, joka aiemmin sytytti moottorivalon, on sitten pois kolmen startin aikana, tai ehkä viiden, se valo sammuu ellei vikaa ole enää. Silti siellä on tallentunut vika, vaikka et pilipalitesterillä sitä näkisikään.

Jos vika on edelleen päällä, et saa sitä pois edes sadalla nollauksella.
tilator
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 72
Liittynyt: Ke 16.02.2005 21:24

Re: Adblue ongelma

Viesti Kirjoittaja tilator »

TPLtre kirjoitti: Pe 31.01.2025 21:01 Ai no nyt mä uskon ymmärtäväni mistä on kyse. Sä luulet, että se sun nollailu on vaikuttanut jotain asiaan, mutta siinä on sellainen juttu, että jos vika, joka aiemmin sytytti moottorivalon, on sitten pois kolmen startin aikana, tai ehkä viiden, se valo sammuu ellei vikaa ole enää. Silti siellä on tallentunut vika, vaikka et pilipalitesterillä sitä näkisikään.

Jos vika on edelleen päällä, et saa sitä pois edes sadalla nollauksella.
Edelleenkään sinä et ole joko lukenut tai sitten et ole ymmärtänyt.

Minähän kerroin, että vein letkuvikaisen ropposen Salon Astrumille, joka on Salossa mersun edustaja.

Yrittivät siellä nollata pyynnöstäni ajorajoituksen, josta oli 800 km juuri tulossa täyteen. Tämä ei onnistunut yhdellä kertaa ihan sillä jumalaisella starila tehtynä. Pyysin toisen nollauksen ja sillä ilmeisesti lähti joitakin vikakoodeja lisää pois. Ei kuitenkaan vieläkään kaikki. Huoltomies kuitenkin itsekin yllättyi tästä ja teki sen vielä uudestaan.

Lopulta tuloksena oli vian nollautuminen niin, että jälleen oli 800 km ajamisen mahdollista. Rikkinäisen letkun takia vika tuli tietenkin nopeasti takaisin, mutta oleellinen asia oli nyt siinä, että se nollaaminen piti tehdä useaan kertaan. Myös starilla.

Vaan ei miedän tästä kannata enempää vääntää, koska vain toinen meistä tietää. On itse tehnyt ja nähnyt.
MB E240 -98
Eemelicdi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 300
Liittynyt: Su 26.11.2023 10:41

Re: Adblue ongelma

Viesti Kirjoittaja Eemelicdi »

Kyllä sen laskurin saa nollattua starillakin ihan kerta nollauksella. Itsekin sen nollasin kaverilta kun letkun vastus oli rikki, mutta ei se anna sitä nollailla loputtomiin.
Siinäkin tapauksessa laskuri nollautui, mutta vika ei missään vaiheessa hävinnyt ohjainlaitteesta. (Tai hävisi vaan hetkellisesti) Ongelma on siinä että adblue ohjainlaite kun havaitsee vian antaa se moottorinohjaimelle tiedon että nyt saa ajella 800km sitten ei enää käynnistetä. Moottorinohjaimen viat nollaamalla sai tuon laskurin nollattua, mutta edelleen jäi teksti "adblue ohjainlaiteessa vikaa tarkempi kuvaus löytyy adblueohjaimesta"
Sitten kun avaat adblue ohjainlaitteenviat saat selville mitä se siellä herjaa, mutta kun painat nollaa vikakoodit haluaa xentry tehdä samalla ohjainlaitteen uudelleen määrityksen ja ottaa yhteyden daimlerin päämajaan, joka ei tietenkään kopiolla onnistu.
Monaco/vediamo ohjelmalla pystyy nollailemaan viat ilman tuota tehdasyhteyttä, mutta se vaatii enemmän osaamista.

En siis väitä että halpislukijalla ei mitään tee voi sillä varmasti jonkun hetkellisen vian muistista nollata, mutta kun niitä vikakoodeja on kymmeniä erilaisia ja riippuen vian vakavuudesta sen voi nollata pois ilman tuota uudelleen määritystä tai sitten ei. Sitten jos se ei edes osaa kertoa mitä vikaa se on nollaamassa yritä sen perusteella sitten jotain korjata.

Myöskään täysin toimivaa järjestelmää ei tarvitse kerran kuukaudessa nollailla. Jos sinne jotain koodeja ilmestyy niin se tarkoittaa sitä että siellä on VIKA.
Käyttis: W212FL 250CDI
Harraste: C215 M113k
tilator
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 72
Liittynyt: Ke 16.02.2005 21:24

Re: Adblue ongelma

Viesti Kirjoittaja tilator »

Eemelicdi kirjoitti: La 01.02.2025 01:04 En siis väitä että halpislukijalla ei mitään tee voi sillä varmasti jonkun hetkellisen vian muistista nollata ...
Niinpä. Enhän minäkään muuta ole esittänyt. Sillä laitteella sai esittämässäni tapauksessa 800km rajoituksen pois ja vieläpä toistuvasti.

Kunhan tuon teki kuten kuvasin.
Eemelicdi kirjoitti: La 01.02.2025 01:04 Myöskään täysin toimivaa järjestelmää ei tarvitse kerran kuukaudessa nollailla. Jos sinne jotain koodeja ilmestyy niin se tarkoittaa sitä että siellä on VIKA.
Edelleenkään en ole väittänyt, että se lukija korjasi vuotavan letkun. Kerroin vain, että sillä sai lisää ajoaikaa, joka on minulle selkeä todiste siitä, että kyllä se höpö-laite sinne jotakin teki. Kunhan vaan toimii kuvaamallani tavalla.

Sen luku- ja ymmärrystaidon perään tässä kyselen mitä ilmeisimmin perusteesta.

Ja kukaan teistä tähtimiehistä ei voi tietää mihin kaikkeen se höpölaite kykenee kun se täysin kiistatta kykenee tekemään ainakin jotakin. Väite ettei se kykene nollaamaan kaikkia vikakoodeja on tyhjästä temmattu kun väite perustuu lähinnä siihen, että laite on liian halpa ja höpö.

Keskustelu on täysin arvostelukyvytöntä niiden keskustelijoiden taholta, joilla asia meni näköjään pikkuisen tunteisiin. Sitten satelee höpö-perusteluja täysin kritiikittä.

Vaan edelleen - ei tämä minun rahoistani ole pois.

Itseäni kiinnostaa vain se, että ropponen täyttäää sille asetetun tehtävän. Sillä pääsee paikasta A paikkaan B. Se on nyt täyttänyt tämän tehtävän runsaan 200.000 km edestä ja vain tuo runsaan 200 euron letku on pitänyt vaihtaa. Todennäköisesti adblue-järjestelmässä on jokin sellainen vika, että se ei siedä kovin pitkään lyhyen matkan ajamista. Se alkaa antaa virheitään ja estää lopulta ajamisen pätkäajossa, mutta tämä "vika" korjaantuu pidempään ajaessa.

Itseäni ei voisi vähempää kiinnostaa maksaa tuhansia euroja tämän ongelman korjaamisesta niin kauan, kun saan ongelman ratkaistua myös muutaman euron höpölaitteella. Ymmärrän kyllä, että auto on osalle kuluttajista niin pyhä asia, että jokainen vikakoodin aiheuttava asia korjataan maksoi mitä maksoi. Minulle riittää että sillä laitteella pystyy vähintään puoli miljoonaa kilometriä ajamaan kohtuudella ja toistaiseksi tämä on täyttynyt. Mersuista ylipäänsä on kokemusta yli miljoonan kilometrin verran, joten en ole asialla aivan ensimmäistä kertaa.

Eli esittämässäni omakohtaisessa tapauksessa ajokelvottomasta autosta tuli ajokelpoinen runsaan 200 euron remontilla + höpölaitteen käyttämisellä. Ns. vaihtoehtoiskustannus olisi Astrum Autolta saadun tarjouksen mukaan ollut runsaan tonnin osat + työ + auton seisottaminen korjauksen ajan. Lisäksi arvioin itse, että tarjottu remontti ei olisi mitenkaan taannut sitä, ettei seuraava vika oliis taas jo edessä hetken päästä. Siksi päädyin korjaamaan asian itse sekä selvittämään, miten voin jatkossa vaikuttaa asiaan. Kokemuksestani kirjoitin tänne osaamatta yhtään odottaa tähtimiesten reaktioita.

Eli sovitaanko nyt niin, että ne ketkä haluavat korjailla roppostaan tuhansilla euroilla ja tutkiskella sen sielunelämää starilla, saavat näin edelleen jatkaa. Minä taas mielelläni jatkan valitsemallani linjalla, eli tarpeen tullen nollaan virhekoodit höpölaitteellani mikäli ajo on estymässä ja rajoitan remontit vain ilmiselviin tapauksiin kuten tämä letkun vuotaminenkin oli. Kun auto lopulta päätyy paaliin, ketään ei kiinnosta mitä koodeja ohjainlaitteissa on.

Edelleen tarjoukseni on voimassa, eli halukkaat pääsevät kokeilemaan saako höpölaitteella - edellä toistuvasti esittämälläni tavalla - lisää ajoaikaa kun 800km rajoite on päällä. Enkä edelleenkään kuitenkaan lupaa höpölaitteen paikkaavan vuotavaa letkua. Lupaan vain sen, minkä olen nyt jo useampaan kertaan kertonut.

Sopiiko näin?
MB E240 -98
Eemelicdi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 300
Liittynyt: Su 26.11.2023 10:41

Re: Adblue ongelma

Viesti Kirjoittaja Eemelicdi »

Eli vaihdoitko itse tuon letkun ja sait nollattua vikatilan kokonaan pois remontin jälkeen? Tässä minun tapauksessani letkussa ei ulkoisesti ollut mitään vikaa, mutta lämmitysvastus oli poikki, mutta ajolaskuri kuitenkin nollautui vikakoodien luvun ja poiston yhteydessä.
Autolle varattiin kuitenkin korjausaika heti koodien luvun jälkeen, koska omistajaa ei itse kiinnostanut alkaa letkua vaihtamaan.
Katsoimme sitten netistä korjaamon, joka väitti tuntevansa mersut, mutta ei heiltä kuitenkaan staria löytyny vaan bosch monimerkkitesteri ymmärtääkseni hyvin kallis sellainen.
Letkun vaihdon jälkeen korjaamo yritti nollata vikakoodit autosta siinä kuitenkaan onnistumatta. En kysynyt monta kertaa yrittivät. Sanoivat että autossa on vielä jotain vikaa ja eivät tutki enempää kun tarjous oli pyydetty vaan tuohon letkun vaihtoon ja aikaakaan kuulema ei ollut.
No luin xentryllä autosta koodit uudestaan ja ei siellä enää mitään muuta vikaa ollut kuin tuo 800km ajolaskuri ja adblueohjainlaitteessa, joku "adblue laitteistossa vikaa tee ohjainlaitteen uudelleen asetus". Noh tätä uudelleen asetusta en voinut tehdä kun testerini on kopio.

Omistaja varasi ajan vehon pikahuoltoon ja auto tuli 20minuutissa kuntoon ja kuitissa luki vikakoodien nollaus ja ohjainlaitteen perusasetus.

Autolla ajettiin 6kk huolettomia kilometrejä kunnes taas tuli adblue vikailmoitus. Luin koodit ja ilmoitti adblue pumpussa/tai johdotuksissa vikaa-hetkellinen vika.
Johtosarja oli rispaantunut auton alta, korjasimme johtosarjan ja nollasin koodit. Nyt en enää muista lähtikö tämä koodi nollaamalla vain moottorinohjaimen koodit. Vai lähtikö hetkellinen koodi vain käyttämällä virtoja pois.
Tämä ei kuitenkaan vaatinut käyntiä veholla.

Siihen on myös omat syynsä miksi tuo 800km rajoitus tulee. Riippuen vian laadusta hiukkaspoltotkin voi jäädä tekemättä. Voi myös saada aikaan lisävahinkoa kun nollaillaan menemään ja esim tuo pumpun toimimattomuus kesken ajon aiheuttaa sen että letku jää täyteen ja jäätyy.

Eli itse vieläkin suosittelen lukemaan koodit testerillä, joka näyttää vian tarkan kuvauksen ja kertoo siihen tarkat ohjeet millä saadaan selville vian syy ja korjaustapa. Tämän jälkeen voi yritää nollailla vikaa ihan millä vaan testerillä, mutta tässä tapauksessa mistä keskustelu alkoi vika on luettu tällaisella testerillä minkä antamaan koodiin suhtautuisin varauksella.

Jokainen toki saa tehdä omalle autolleen juuri niinkuin haluaa.
Käyttis: W212FL 250CDI
Harraste: C215 M113k
tilator
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 72
Liittynyt: Ke 16.02.2005 21:24

Re: Adblue ongelma

Viesti Kirjoittaja tilator »

Eemelicdi kirjoitti: La 01.02.2025 15:59 Eli vaihdoitko itse tuon letkun ja sait nollattua vikatilan kokonaan pois remontin jälkeen? Tässä minun tapauksessani letkussa ei ulkoisesti ollut mitään vikaa, mutta lämmitysvastus oli poikki, mutta ajolaskuri kuitenkin nollautui vikakoodien luvun ja poiston yhteydessä.
Autolle varattiin kuitenkin korjausaika heti koodien luvun jälkeen, koska omistajaa ei itse kiinnostanut alkaa letkua vaihtamaan.
Katsoimme sitten netistä korjaamon, joka väitti tuntevansa mersut, mutta ei heiltä kuitenkaan staria löytyny vaan bosch monimerkkitesteri ymmärtääkseni hyvin kallis sellainen.
Letkun vaihdon jälkeen korjaamo yritti nollata vikakoodit autosta siinä kuitenkaan onnistumatta. En kysynyt monta kertaa yrittivät. Sanoivat että autossa on vielä jotain vikaa ja eivät tutki enempää kun tarjous oli pyydetty vaan tuohon letkun vaihtoon ja aikaakaan kuulema ei ollut.
No luin xentryllä autosta koodit uudestaan ja ei siellä enää mitään muuta vikaa ollut kuin tuo 800km ajolaskuri ja adblueohjainlaitteessa, joku "adblue laitteistossa vikaa tee ohjainlaitteen uudelleen asetus". Noh tätä uudelleen asetusta en voinut tehdä kun testerini on kopio.

Omistaja varasi ajan vehon pikahuoltoon ja auto tuli 20minuutissa kuntoon ja kuitissa luki vikakoodien nollaus ja ohjainlaitteen perusasetus.

Autolla ajettiin 6kk huolettomia kilometrejä kunnes taas tuli adblue vikailmoitus. Luin koodit ja ilmoitti adblue pumpussa/tai johdotuksissa vikaa-hetkellinen vika.
Johtosarja oli rispaantunut auton alta, korjasimme johtosarjan ja nollasin koodit. Nyt en enää muista lähtikö tämä koodi nollaamalla vain moottorinohjaimen koodit. Vai lähtikö hetkellinen koodi vain käyttämällä virtoja pois.
Tämä ei kuitenkaan vaatinut käyntiä veholla.

Siihen on myös omat syynsä miksi tuo 800km rajoitus tulee. Riippuen vian laadusta hiukkaspoltotkin voi jäädä tekemättä. Voi myös saada aikaan lisävahinkoa kun nollaillaan menemään ja esim tuo pumpun toimimattomuus kesken ajon aiheuttaa sen että letku jää täyteen ja jäätyy.

Eli itse vieläkin suosittelen lukemaan koodit testerillä, joka näyttää vian tarkan kuvauksen ja kertoo siihen tarkat ohjeet millä saadaan selville vian syy ja korjaustapa. Tämän jälkeen voi yritää nollailla vikaa ihan millä vaan testerillä, mutta tässä tapauksessa mistä keskustelu alkoi vika on luettu tällaisella testerillä minkä antamaan koodiin suhtautuisin varauksella.

Jokainen toki saa tehdä omalle autolleen juuri niinkuin haluaa.
Edelleen - olen kertonut tuon aiemminkin toistuvasti, joten lukemalla selviäisi.

Sain nollattua koodit tai ainakin kilometrilaskuri sekä keltainen valo hävisivät eikä höpölaite alussa ilmoittamiaan koodeja enää löytänyt.

"Vika" uusiutui taas kun lisäsin adblueta tankkiin. Kun tuo aineen lisääminen ei voi itsessään kovin "viallista" olla, voi tästä päätellä ettei ainakaan mitään kovin dramaattista vikaa juuri sillä hetkellä syntynyt. Valo nollaantui ja koodit häipyivät taas höpölaitteella.

Sama asia on nyt toistunut useampaan kertaan, eli vika ilmaantuu ainetta täyttäessä. Olen yrittänyt välillä lisätä vain viisikin litraa, mutta aina sama lopputulos. Vikailmoitus ja höpölaitteen ilmoittamat vikakoodit kuitenkin ovat myös häipyneet joka kerta esittämälläni tavalla. Adblue myös vähenee eikä se enää vuoda auton alle kuten tietenkin tapahtui rikkinäisen letkun kanssa, joten en ajatellut tämän suhteen lisää euroja kuluttaa.

Järjestelmässä on mitä ilmeisimmin jokin kovin hämärä vika joka tuottaa koodeja tankkia täytettäessä. Tietävät tämän vallan hyvin Vehollakin. Sen verran olen huoltomiesten kanssa keskustellut. Tämä vika saa kuitenkin puolestani olla kun todennäköisesti tankkia, pumppua ja muuta osaa menisi vaihtoon sen korjaamiseksi. Auto menee sitten joskus asiansa täytettyään paaliin näine vikoineen jos se minusta on kiinni, eikä tämän dramaattisempaa ilmene.

Ei tässä minun puoleltani ole tämän dramaattisempaa ja edelleen alkuperäinen perusasia säilyy, eli höpölaite täyttää tehtävän säästäen mitä ilmaisimmin tuhansia euroja.
MB E240 -98
Vastaa Viestiin