W210 320CDI OM613 ei käynnisty (korjattu!)
W210 320CDI OM613 ei käynnisty (korjattu!)
Tosiaan meni vanha Väyrynen taas tempun tekemään. Illalla ajoin auton pihaan parkkiin ilman mitään oireita, mutta päivällä kun piti liikenteeseen lähteä niin hörähti vain kerran. Tämän hördähdysen jälkeen hinkutti starttia mutta ei mitään.
Seuraavia toimenpiteitä nyt on kokeiltu:
-letkut tarkistettu vuotojen varalta
-suodatinkuppia täytelty
-matalapainepumppu käytetty irti, toimii
-railtukki ja tukin anturit vaihdettu
-suuttimien ohivuotoja koitettu mitatata, muttei tule mitään
-suutinputkia availtu, välillä painetta välillä taasen ei
Auto lähti jopa kerran käymään, kun koitettiin suuttimien ohivuotoja tarkistaa. Tuli kuitenkin sammutettua kun irti oleva paluulinja sotki konehuoneen. Tämän jälkeen ei taaskaan ole hörähtänyt kertaakaan.
Nyt otettu korkeapainepumppu käteen. Pumpun kun avasi, niin jotain pisti silmään. Matalapainepumpulta tulevassa linjassa on ilmeisesti joku venttili(?) jonka jousi oli vääntynyt mutkalle. Voisikohan tuo nyt olla vian aiheuttaja? Ja tuota joustahan ei varmasti saa yhtään mistään ainakaan "helpolla".
Pitänee uusi (hyvä käytetty) kpp jostain taikoa. Tämä herättääkin kysymyksen, mitä eroa on OM612 ja OM613 korkeapainepumpuilla? Eri osanumeroilla ovat toki, mutta esim. tiivistesarjoja myydään, jotka sopii sekä 613 että 612 koneiden pumppuihin. 612 pumppu olisi tutulla, niin olisihan se helppoa ja mukavaa jos kävis paikalleen. Mikäli ei mitään mahdollisuutta, niin pitää sitten jostain 613 pumppu etsiä...
Seuraavia toimenpiteitä nyt on kokeiltu:
-letkut tarkistettu vuotojen varalta
-suodatinkuppia täytelty
-matalapainepumppu käytetty irti, toimii
-railtukki ja tukin anturit vaihdettu
-suuttimien ohivuotoja koitettu mitatata, muttei tule mitään
-suutinputkia availtu, välillä painetta välillä taasen ei
Auto lähti jopa kerran käymään, kun koitettiin suuttimien ohivuotoja tarkistaa. Tuli kuitenkin sammutettua kun irti oleva paluulinja sotki konehuoneen. Tämän jälkeen ei taaskaan ole hörähtänyt kertaakaan.
Nyt otettu korkeapainepumppu käteen. Pumpun kun avasi, niin jotain pisti silmään. Matalapainepumpulta tulevassa linjassa on ilmeisesti joku venttili(?) jonka jousi oli vääntynyt mutkalle. Voisikohan tuo nyt olla vian aiheuttaja? Ja tuota joustahan ei varmasti saa yhtään mistään ainakaan "helpolla".
Pitänee uusi (hyvä käytetty) kpp jostain taikoa. Tämä herättääkin kysymyksen, mitä eroa on OM612 ja OM613 korkeapainepumpuilla? Eri osanumeroilla ovat toki, mutta esim. tiivistesarjoja myydään, jotka sopii sekä 613 että 612 koneiden pumppuihin. 612 pumppu olisi tutulla, niin olisihan se helppoa ja mukavaa jos kävis paikalleen. Mikäli ei mitään mahdollisuutta, niin pitää sitten jostain 613 pumppu etsiä...
Viimeksi muokannut Lefa100, Pe 31.01.2025 22:46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: W210 320CDI OM613 ei käynnisty
612 pumppu käynee paikalleen, mutta on tuotoltaan pienempi, eli viimeistään täyskaasulla haluttu railpaine jää saavuttamatta ja moottori sammuu.
Tähdelliset: S211 270CDI, W124 230E turbo, C123 230CE (kv), W123 240DTic, W123 220D (puretaan)
Star C4 Tampereella, sopii vuosimalleihin '93-'20. Yhteys YV.
Star C4 Tampereella, sopii vuosimalleihin '93-'20. Yhteys YV.
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5935
- Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
- Paikkakunta: Mökillä
Re: W210 320CDI OM613 ei käynnisty
Paikallen käy mikä vaan 611, 612 tai 613 pummpu ja lähtee käymäänLefa100 kirjoitti: ↑Pe 31.01.2025 02:37 Tosiaan meni vanha Väyrynen taas tempun tekemään. Illalla ajoin auton pihaan parkkiin ilman mitään oireita, mutta päivällä kun piti liikenteeseen lähteä niin hörähti vain kerran. Tämän hördähdysen jälkeen hinkutti starttia mutta ei mitään.
Seuraavia toimenpiteitä nyt on kokeiltu:
-letkut tarkistettu vuotojen varalta
-suodatinkuppia täytelty
-matalapainepumppu käytetty irti, toimii
-railtukki ja tukin anturit vaihdettu
-suuttimien ohivuotoja koitettu mitatata, muttei tule mitään
-suutinputkia availtu, välillä painetta välillä taasen ei
Auto lähti jopa kerran käymään, kun koitettiin suuttimien ohivuotoja tarkistaa. Tuli kuitenkin sammutettua kun irti oleva paluulinja sotki konehuoneen. Tämän jälkeen ei taaskaan ole hörähtänyt kertaakaan.
Nyt otettu korkeapainepumppu käteen. Pumpun kun avasi, niin jotain pisti silmään. Matalapainepumpulta tulevassa linjassa on ilmeisesti joku venttili(?) jonka jousi oli vääntynyt mutkalle. Voisikohan tuo nyt olla vian aiheuttaja? Ja tuota joustahan ei varmasti saa yhtään mistään ainakaan "helpolla".
Pitänee uusi (hyvä käytetty) kpp jostain taikoa. Tämä herättääkin kysymyksen, mitä eroa on OM612 ja OM613 korkeapainepumpuilla? Eri osanumeroilla ovat toki, mutta esim. tiivistesarjoja myydään, jotka sopii sekä 613 että 612 koneiden pumppuihin. 612 pumppu olisi tutulla, niin olisihan se helppoa ja mukavaa jos kävis paikalleen. Mikäli ei mitään mahdollisuutta, niin pitää sitten jostain 613 pumppu etsiä...
eli saa varmistettua vika paikkaa jos vika löytty niin,
monet sisäosat on keskenään vaihtokelpoisa eli kantta tarkistaa josko sen rikinäiseksi epäillyn osan saisi jostain muusta,
sitäkin kannattaa miettiä että mikä sen on hajottanut, harvemmin pumpuista hajoaa mitään
kannet alkaa vuotamaan mutta niihinkin saa tiivisteet vaihdettua,
jos se ventiili on siinä ennen pummua muoviputkessa niin se on sammutin ventiili ja sillä ei tee mittän kunhan on sähköisesti ehjä ja kanva auki
Mökkillä
'
'
-
- Mersumies
- Viestit: 2661
- Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22
Re: W210 320CDI OM613 ei käynnisty
Tässä vaikuttaa siltä, että kysyjä on saanut jostakin jonkinlaisen viestin siitä, että kp-pumpussa on vikaa?
Vikaa ei siis ole kampiakselin asentoanturissa tai muissakaan antureissa vaan nimenomaan kp-pumpussa?
Vikaa ei siis ole kampiakselin asentoanturissa tai muissakaan antureissa vaan nimenomaan kp-pumpussa?
Re: W210 320CDI OM613 ei käynnisty
Vika korjattu ja oli tosiaan kp pumpussa vika. Kaiken maailman rail anturit ja kampuran tunnistimet tuli ensin kokeiltua kyllä.E200kompressor kirjoitti: ↑Pe 31.01.2025 22:33 Tässä vaikuttaa siltä, että kysyjä on saanut jostakin jonkinlaisen viestin siitä, että kp-pumpussa on vikaa?
Vikaa ei siis ole kampiakselin asentoanturissa tai muissakaan antureissa vaan nimenomaan kp-pumpussa?
Kp-pumpussa oli yksi pieni kuulakärkikynän jousta muistuttava jousi vääntynyt piloille. Otin OM612 pumpusta vastaavan jousen ja laitoin vanhaan pumppuun. Nyt homma skulaa, käy tyhjää nätimmin kuin koskaan ennen ja tuntuu jopa vetävän hieman paremmin.
-
- Mersumies
- Viestit: 2661
- Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22
Re: W210 320CDI OM613 ei käynnisty
Mielenkiintoinen vika josta aina seuraa se pohdinta, että mikä sen on rikkonut? Ettei mene uudestaan?Lefa100 kirjoitti: ↑Pe 31.01.2025 22:45Vika korjattu ja oli tosiaan kp pumpussa vika. Kaiken maailman rail anturit ja kampuran tunnistimet tuli ensin kokeiltua kyllä.E200kompressor kirjoitti: ↑Pe 31.01.2025 22:33 Tässä vaikuttaa siltä, että kysyjä on saanut jostakin jonkinlaisen viestin siitä, että kp-pumpussa on vikaa?
Vikaa ei siis ole kampiakselin asentoanturissa tai muissakaan antureissa vaan nimenomaan kp-pumpussa?
Kp-pumpussa oli yksi pieni kuulakärkikynän jousta muistuttava jousi vääntynyt piloille. Otin OM612 pumpusta vastaavan jousen ja laitoin vanhaan pumppuun. Nyt homma skulaa, käy tyhjää nätimmin kuin koskaan ennen ja tuntuu jopa vetävän hieman paremmin.
Re: W210 320CDI OM613 ei käynnisty (korjattu!)
Sen kun vain tietäisi... oli tuo aiemminkin vähän oikkuillut. Ajoittain tyhjäkäynti aaltoili ja täyskaasulla tuli EPC tauluun. Saattoi myös välillä hörskötellä kuin mikäkin evrymodattu TDI kone. Totaalista hajoamista edeltävänä iltana vaan ei ollut mitään noista oireista. Eikä ole enää nytkään, kun pumppu on ehyt.
-
- Mersumies
- Viestit: 2661
- Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22
Re: W210 320CDI OM613 ei käynnisty (korjattu!)
Tuossa rempassa oli jo hyvää onnea mukana kun harvoin tuollaista jousta osaa epäillä vialliseksi.
Hyvä että varaosa löytyi ja pumppu tuli kuntoon.
Hyvä että varaosa löytyi ja pumppu tuli kuntoon.