W204/OM646 jauhaa ja jauhaa mutta ei tahdo käynnistyä [vika löytyi]
W204/OM646 jauhaa ja jauhaa mutta ei tahdo käynnistyä [vika löytyi]
Parina aamuna auto on käynnistyt jotenkin vastentahtoisesti, mutta tänään teki erikoisen: startti vain pyöritti, mutta ei käynnistynyt. Kun samaa jatkoi, muutaman kerran hörähti mutta ei muuta. Tätä jatkoin 5–10 kertaa, kunnes se lopulta vaivoin käynnistyi. Pakkasta oli hieman mutta ei kovin paljon. Akussa luulisi olevan virtaa riittävästi, kun startti ei tuntunut mitenkään tuosta pyörityksestä hidastuvan.
Kun lähti lopulta käyntiin, kävi ihan normaalisti ja käynnistyi lämpimänä (ja myöhemmin sisähallista) täysin normaalisti. (Hieman olen aikaisemmin miettinyt, onko koneesta hieman puhtia hukassa, mutta se voi olla myös täysin kuviteltua ja tähän täysin liittymätöntä.)
Malli siis 220 CDI (W204) ja vanhempi OM646-moottori, ajettu 250 000 km. Vikakoodit katsoin testerillä, mutta vikamuistista ei ainakaan äkkiseltään löytynyt yhtään mitään.
Onko tämä oire jostain minulle tuntemattomasta tyyppiviasta, vai onko vain polttoainesuodattimessa vettä? Vai onko joku anturi pimeänä tai peräti ketju hypännyt?
Edit: Vika löytyi: Jäähdytysnesteen lämpötilan anturi oli alkanut antaa väärää tietoa, ja moottori kuvitteli olevansa kylmänäkin 60-asteinen. Siksi hehkutus ja syöttö olivat pielessä eikä moottori tahtonut käynnistyä, vaikka vikakoodeja ei ilmestynyt. Uusi anturi maksoi 30 euroa ja on nopea vaihtaa.
-D
Kun lähti lopulta käyntiin, kävi ihan normaalisti ja käynnistyi lämpimänä (ja myöhemmin sisähallista) täysin normaalisti. (Hieman olen aikaisemmin miettinyt, onko koneesta hieman puhtia hukassa, mutta se voi olla myös täysin kuviteltua ja tähän täysin liittymätöntä.)
Malli siis 220 CDI (W204) ja vanhempi OM646-moottori, ajettu 250 000 km. Vikakoodit katsoin testerillä, mutta vikamuistista ei ainakaan äkkiseltään löytynyt yhtään mitään.
Onko tämä oire jostain minulle tuntemattomasta tyyppiviasta, vai onko vain polttoainesuodattimessa vettä? Vai onko joku anturi pimeänä tai peräti ketju hypännyt?
Edit: Vika löytyi: Jäähdytysnesteen lämpötilan anturi oli alkanut antaa väärää tietoa, ja moottori kuvitteli olevansa kylmänäkin 60-asteinen. Siksi hehkutus ja syöttö olivat pielessä eikä moottori tahtonut käynnistyä, vaikka vikakoodeja ei ilmestynyt. Uusi anturi maksoi 30 euroa ja on nopea vaihtaa.
-D
Viimeksi muokannut Daaz, Ke 19.02.2025 11:16. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
Speed kills, but it also makes you very fast.
114.073 1976 (H) – 114.023 1974 (H) – 114.073 1975 (V) – 114.073 1974 (V) – 126.046 1990 (M)
114.073 1976 (H) – 114.023 1974 (H) – 114.073 1975 (V) – 114.073 1974 (V) – 126.046 1990 (M)
Re: W204/OM646 jauhaa ja jauhaa mutta ei tahdo käynnistyä
Tuossa tuli mieleen, että voiko vika olla niinkin yksinkertainen kuin hehkun rele?
Olin ajatellut, että moottorinohjaus on niin fiksu että jotenkin tarkkailee, että hehkutulpat todella toimivat, mutta onko se? Miten moottori oireilee, jos hehkurele on pimeänä?
-D
Olin ajatellut, että moottorinohjaus on niin fiksu että jotenkin tarkkailee, että hehkutulpat todella toimivat, mutta onko se? Miten moottori oireilee, jos hehkurele on pimeänä?
-D
Speed kills, but it also makes you very fast.
114.073 1976 (H) – 114.023 1974 (H) – 114.073 1975 (V) – 114.073 1974 (V) – 126.046 1990 (M)
114.073 1976 (H) – 114.023 1974 (H) – 114.073 1975 (V) – 114.073 1974 (V) – 126.046 1990 (M)
Re: W204/OM646 jauhaa ja jauhaa mutta ei tahdo käynnistyä
Kyllä nämä lähtee käyntiin vaikka ilman hehkurelettä, ainoastaan hehkuvalo ilmaisee jos siellä suunnalla on jotain vikaa
Tähdelliset: S211 E270CDI, W124 230E turbo, C123 230CE (kv), W123 240D x2, W123 220D
Star C4 Tampereella, sopii vuosimalleihin '93-'20. Yhteys YV.
Star C4 Tampereella, sopii vuosimalleihin '93-'20. Yhteys YV.
Re: W204/OM646 jauhaa ja jauhaa mutta ei tahdo käynnistyä
Polttoainesuodatin kun kulkupuolellakin ongelmaa.
Re: W204/OM646 jauhaa ja jauhaa mutta ei tahdo käynnistyä
Liian suurella suuttimen ohivuodolla juuri kuvailun mukaiset oireet. Ei meinaa kylmänä lähteä - lämmmitettynä lähtee (yleensä heti) ja lämpimästä lähtee.
W123 230E -82
S204 -08
W204 -12 (ex)
S204 -08
W204 -12 (ex)
Re: W204/OM646 jauhaa ja jauhaa mutta ei tahdo käynnistyä
Kiitoksia huomioista!
-D
Hehkun valo näyttää aivan samalta kuin normaalistikin. Mikäs siinä kertoo, että olisi ongelmaa?
Tuohan se olisikin helppo vaihtoehto. Täytyy selvittää asiaa.
No niin, tuo se kuulostaa edulliselta ongelmalta. Oireileeko jo noin vähillä kilometreillä? Ja kukas noita osaa tutkia ja korjata tässä Espoon lähialueella? Itse en ehtisi alkaa asiaan paneutua ja arpoa.
-D
Speed kills, but it also makes you very fast.
114.073 1976 (H) – 114.023 1974 (H) – 114.073 1975 (V) – 114.073 1974 (V) – 126.046 1990 (M)
114.073 1976 (H) – 114.023 1974 (H) – 114.073 1975 (V) – 114.073 1974 (V) – 126.046 1990 (M)
Re: W204/OM646 jauhaa ja jauhaa mutta ei tahdo käynnistyä
En näistä tietsikka-nakuista mitään ymmärrä, mutta jos ihan perusteista lähdetään: Huono käynnistys kylmänä, joko puuttuu tarvittava määrä lämpöä/puristusta tai hyvin sumutettua polttoainetta. Onko tämä suora- vaiko esikammiodiesel? Ohjaako hehkutuksen aikaa lämpöanturi? Antaako se oikeaa tietoa? Tuleeko suuttimille riittävä polttoaineen paine, jotta suutinkuvio muodostuu oikein?
Karel
E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco” Entisöinti menossa
500 SEL -86 "Maxi" MR
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”
ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco” Entisöinti menossa
500 SEL -86 "Maxi" MR
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”
ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
Re: W204/OM646 jauhaa ja jauhaa mutta ei tahdo käynnistyä
Nämä ovat hyviä kysymyksiä kaikki. Harrastan ihan eri-ikäisiä autoja enkä ole sen takia viitsinyt, eikä ole ennen tätä ollut tarvetta, liian syvällisesti edes perehtyä käyttöauton sielunelämään ja säätötekniikkaan (enkä ollut ajatellut aloittaa nytkään), koska käyttöauton ei ole tarkoitus olla harrastus.Karel kirjoitti: ↑La 15.02.2025 15:02 En näistä tietsikka-nakuista mitään ymmärrä, mutta jos ihan perusteista lähdetään: Huono käynnistys kylmänä, joko puuttuu tarvittava määrä lämpöä/puristusta tai hyvin sumutettua polttoainetta. Onko tämä suora- vaiko esikammiodiesel? Ohjaako hehkutuksen aikaa lämpöanturi? Antaako se oikeaa tietoa? Tuleeko suuttimille riittävä polttoaineen paine, jotta suutinkuvio muodostuu oikein?

-D
Viimeksi muokannut Daaz, La 15.02.2025 15:33. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Speed kills, but it also makes you very fast.
114.073 1976 (H) – 114.023 1974 (H) – 114.073 1975 (V) – 114.073 1974 (V) – 126.046 1990 (M)
114.073 1976 (H) – 114.023 1974 (H) – 114.073 1975 (V) – 114.073 1974 (V) – 126.046 1990 (M)
Re: W204/OM646 jauhaa ja jauhaa mutta ei tahdo käynnistyä
noilla kilsoilla suuttimet uuden veroiset eli tuskin siinä mitään ongelmaa (ja kone muutenkin eli tuskin on mikään mekaanisen puolen ongelma). Diesel suodin vaihtoon jos ikäloppu. Millä testerillä koodit luettu ?
Re: W204/OM646 jauhaa ja jauhaa mutta ei tahdo käynnistyä
Epäilys olisi siihen ettei testeri ole tunnistanut mahdollisia vikakoodeja. Joka tapauksessa testerillä näkee mitä tapahtuu ja jää tapahtumatta kun katsoo käynnistyshetkellä ongelman ollessa päällä.
Jos suutin vuotaa paluupuolelle ei pitäisi hörähdellä, vaan sitten lähtee kerrasta jos lähtee.
Varmista ainakin, ettei ole tankattu vahingossa jonkin verran bensaa ?
Jos suutin vuotaa paluupuolelle ei pitäisi hörähdellä, vaan sitten lähtee kerrasta jos lähtee.
Varmista ainakin, ettei ole tankattu vahingossa jonkin verran bensaa ?
wiimax.fi
Re: W204/OM646 jauhaa ja jauhaa mutta ei tahdo käynnistyä
Niin kuin muutikin ovat jo ehdottaneet niin polttoaineen suodatin vaihtoon.Daaz kirjoitti: ↑La 15.02.2025 14:46 Kiitoksia huomioista!
Hehkun valo näyttää aivan samalta kuin normaalistikin. Mikäs siinä kertoo, että olisi ongelmaa?
Tuohan se olisikin helppo vaihtoehto. Täytyy selvittää asiaa.
No niin, tuo se kuulostaa edulliselta ongelmalta. Oireileeko jo noin vähillä kilometreillä? Ja kukas noita osaa tutkia ja korjata tässä Espoon lähialueella? Itse en ehtisi alkaa asiaan paneutua ja arpoa.
-D
Ja jos mahdollista niin Mersun omaan testeriin niin sillä saa näkyviin kaikki koodit (Ehkä

Hort-Autoa monet ovat kehuneet hyväksi huoltopaikaksi.
W124 E 200 A 1994 (käyttis)
W123 230E A 1982 (MR-projekti)
S204 C200 Kompressor A 2008 (Välillä lainassa)
W123 200D/230E A 1980 purkuauto
Ex: Mercedes Benz w115 220 D (mr) 1976
W123 230E A 1982 (MR-projekti)
S204 C200 Kompressor A 2008 (Välillä lainassa)
W123 200D/230E A 1980 purkuauto
Ex: Mercedes Benz w115 220 D (mr) 1976
Re: W204/OM646 jauhaa ja jauhaa mutta ei tahdo käynnistyä
Kiitokset kaikille vika-arvontaan osallistuneille! Tässä hieman lisätietoja:
Eilen kokeilin käynnistää. Lämpötila −5,5 °C. Kone hehkutti sekunnin (!), ja sen jälkeen käynnistin. Lähti ekalla yrittämällä, vaikka vähän nihkeästi.
Siis hehkutti sekunnin. Pakkasella.
Tänään kokeilin samaa uudestaan. Lämpötila −6,5 °C. Hehkutti sekunnin (!). Käynnistyi ekalla yrittämällä, vaikkakin nihkeästi.
Sitten alkoivat mielenkiintoiset havainnot: Moottorin lämpötilan mittari pomppi hetken ja asettui yli 60 asteeseen. Moottorin kierrokset pomppivat samalla tavallisen ja korotetun tyhjäkäynnin välillä. Sisälämmitin puhalsi heti kovaa, vaikka yleensä kylmällä koneella ei puhalla juuri ollenkaan.
Katsoin OBD-väylästä, ja moottori tosiaan kuvittelee jäähdytysnesteen lämmöksi 62 asteetta. Kylmällä koneella. Ei ihme, ettei hehkuta kuin sekunnin.
Teoria: Lämpötila-anturissa tai sen johtimessa oikosulku tai maavuoto tai vastaava. Kaikki ongelmat voisi selittää sillä, että moottori kuvittelee olevansa lämmin.
Suunnitelma: Voihan sen anturin itsessäänkin vaihtaa, mutta jotenkin epäilen, että etusulakekotelon alla on johdoissa jotain pielessä. Ihan kuin siellä olisi ollut ennenkin vuotovirtaa. Olisikohan tuo sitten MB-Lab-keikka Tuusulaan, niin saa katsoa kaikki johdot samalla. En itse ehdi alkaa askarrella (kuten yllä totesin).
Vastauksia muihin kysymyksiin:
• Polttoainesuodattimen voi toki vaihtaa, mutta muistaakseni se ei ole kovin vanha.
• Ei ole mennyt bensaa sekaan, mutta poikkeuksellisesti tankissa on nyt ABC:n fossiilista dieseliä eikä tavallista Neste My -biodieseliä.
Muita havaintoja (ehkä olennaista, ehkä ei):
• Eilen kun etsin tietoja Bilteman käsikäyttöisellä MB-testerillä ja auto oli hyvin pitkään tyhjäkäynnillä, ilmestyi moottorin vikavalo (ensimmäistä kertaa sen seitsemän vuoden aikana, kun auto on minulla ollut), ja koodi oli "P0404 Pakokaasujen takaisinkierrätyksen A virtapiirin alue/teho". Nollasin kaikki vikakoodit Motonetin Motomaatilla, eikä valo ole palannut, mahdollisesti vikakoodi jäi päälle. Myös nämä viat olivat listassa (osa on ollut jo kesällä), mutta hieman ihmetyttää tuo väärä moottorin tyyppi Motonetin automaatissa:
Järjestelmä: Moottori, 651.911204.002/003/202/203/302/303 MT/AT CRD2
20D3 Vasen EGR-asennonsäätölaite sisäinen vika
221C Diesel hiukkassuodattimen differentiaalipaine Oikosulku plusnapaan tai avoin
virtapiiri
23E8 Diesel hiukkassuodattimen differentiaalipaine Poikkeaman siirtymä
Täytyy paneutua noihin sitten kun tuo lämpötila-anturin ilmeisin vika on ratkottu.
-D
Eilen kokeilin käynnistää. Lämpötila −5,5 °C. Kone hehkutti sekunnin (!), ja sen jälkeen käynnistin. Lähti ekalla yrittämällä, vaikka vähän nihkeästi.
Siis hehkutti sekunnin. Pakkasella.
Tänään kokeilin samaa uudestaan. Lämpötila −6,5 °C. Hehkutti sekunnin (!). Käynnistyi ekalla yrittämällä, vaikkakin nihkeästi.
Sitten alkoivat mielenkiintoiset havainnot: Moottorin lämpötilan mittari pomppi hetken ja asettui yli 60 asteeseen. Moottorin kierrokset pomppivat samalla tavallisen ja korotetun tyhjäkäynnin välillä. Sisälämmitin puhalsi heti kovaa, vaikka yleensä kylmällä koneella ei puhalla juuri ollenkaan.
Katsoin OBD-väylästä, ja moottori tosiaan kuvittelee jäähdytysnesteen lämmöksi 62 asteetta. Kylmällä koneella. Ei ihme, ettei hehkuta kuin sekunnin.
Teoria: Lämpötila-anturissa tai sen johtimessa oikosulku tai maavuoto tai vastaava. Kaikki ongelmat voisi selittää sillä, että moottori kuvittelee olevansa lämmin.
Suunnitelma: Voihan sen anturin itsessäänkin vaihtaa, mutta jotenkin epäilen, että etusulakekotelon alla on johdoissa jotain pielessä. Ihan kuin siellä olisi ollut ennenkin vuotovirtaa. Olisikohan tuo sitten MB-Lab-keikka Tuusulaan, niin saa katsoa kaikki johdot samalla. En itse ehdi alkaa askarrella (kuten yllä totesin).
Vastauksia muihin kysymyksiin:
• Polttoainesuodattimen voi toki vaihtaa, mutta muistaakseni se ei ole kovin vanha.
• Ei ole mennyt bensaa sekaan, mutta poikkeuksellisesti tankissa on nyt ABC:n fossiilista dieseliä eikä tavallista Neste My -biodieseliä.
Muita havaintoja (ehkä olennaista, ehkä ei):
• Eilen kun etsin tietoja Bilteman käsikäyttöisellä MB-testerillä ja auto oli hyvin pitkään tyhjäkäynnillä, ilmestyi moottorin vikavalo (ensimmäistä kertaa sen seitsemän vuoden aikana, kun auto on minulla ollut), ja koodi oli "P0404 Pakokaasujen takaisinkierrätyksen A virtapiirin alue/teho". Nollasin kaikki vikakoodit Motonetin Motomaatilla, eikä valo ole palannut, mahdollisesti vikakoodi jäi päälle. Myös nämä viat olivat listassa (osa on ollut jo kesällä), mutta hieman ihmetyttää tuo väärä moottorin tyyppi Motonetin automaatissa:
Järjestelmä: Moottori, 651.911204.002/003/202/203/302/303 MT/AT CRD2
20D3 Vasen EGR-asennonsäätölaite sisäinen vika
221C Diesel hiukkassuodattimen differentiaalipaine Oikosulku plusnapaan tai avoin
virtapiiri
23E8 Diesel hiukkassuodattimen differentiaalipaine Poikkeaman siirtymä
Täytyy paneutua noihin sitten kun tuo lämpötila-anturin ilmeisin vika on ratkottu.
-D
Speed kills, but it also makes you very fast.
114.073 1976 (H) – 114.023 1974 (H) – 114.073 1975 (V) – 114.073 1974 (V) – 126.046 1990 (M)
114.073 1976 (H) – 114.023 1974 (H) – 114.073 1975 (V) – 114.073 1974 (V) – 126.046 1990 (M)
Re: W204/OM646 jauhaa ja jauhaa mutta ei tahdo käynnistyä
Anturi ei maksa juuri mitään ja vaihtaminen on helpompaa kuin sen selostaminen miten se vaihdetaan, eli ehkä kuitenkin kokeilla ?
wiimax.fi
Re: W204/OM646 jauhaa ja jauhaa mutta ei tahdo käynnistyä
Näyttäisi tosiaan maksavan 36 euroa, joten saatan toki vaihtaa sen ensin.

-D
Speed kills, but it also makes you very fast.
114.073 1976 (H) – 114.023 1974 (H) – 114.073 1975 (V) – 114.073 1974 (V) – 126.046 1990 (M)
114.073 1976 (H) – 114.023 1974 (H) – 114.073 1975 (V) – 114.073 1974 (V) – 126.046 1990 (M)
Re: W204/OM646 jauhaa ja jauhaa mutta ei tahdo käynnistyä
No aika päivänselvä tapaus tällä tiedolla. Jos eculle tuleva tieto kertoo moottorin olevan lämmin, niin ihan erilainen ruiskutusmäärä siellä on ja tiedä nyt sitten mitä muuta. Eihän CDI:tä tarvitse lämpimänä edes hehkuttaa, lähtee heti kun kääntää avaimen suoraan startille. Yleensä heitänkin sen sinne heti lämpimänä ja sitten tahtoo ihan unohtua kun kone onkin kylmä. Ei nykyisissä pitkää hehkua silti ole missään mallissa. Olisko 2 sekuntia.
Re: W204/OM646 jauhaa ja jauhaa mutta ei tahdo käynnistyä
Ei nuo OM64X -koneet hehkuta kun sekunnin tai pari. Juuri viikonloppuna jouduin käynnistämään -10 asteesta (tuo nyt mikään kylmä vielä olekaan) täysin kylmänä, niin lyhyt valon välähdys hehkussa ja kaikilla pytyillä kävi kauniisti heti. Ja pakko mainita, että autossa on alkuperäinen akku vuodelta 2007/11.
Kysymykseen hehkun tai hehkutulppien kunnosta.....oireita on jommassa kummassa, mikäli hehkuvalo jää palamaan käynnistymisen jälkeen tai syttyy palamaan jo auton käydessä.
Kysymykseen hehkun tai hehkutulppien kunnosta.....oireita on jommassa kummassa, mikäli hehkuvalo jää palamaan käynnistymisen jälkeen tai syttyy palamaan jo auton käydessä.
Re: W204/OM646 jauhaa ja jauhaa mutta ei tahdo käynnistyä
No niin. Kaikkien todennäköisyyksien vastaisesti vika EI ollut johtosarjassa tai moottorinohjauksen liittimissä, vaan itse anturissa. (Tämä selvisi, kun johdon irrotti ja obd-portista anturitiedoksi muuttui tasan −40 °C eikä mitään epämääräistä, niin kuin vuotovirrassa tai maavuodossa olisi oletettavissa.)
Vaihdoin anturin (Vehossa 30 euroa, ja vaihto kestää viisi minuuttia – jos ei halua nesteitä valuttaa pois vaikka ne kai pitäisi), ja nyt anturin antama tieto on oikea. Oletan että kylmänäkin käynnistyy, kun moottori tietää olevansa kylmä.
-D
Vaihdoin anturin (Vehossa 30 euroa, ja vaihto kestää viisi minuuttia – jos ei halua nesteitä valuttaa pois vaikka ne kai pitäisi), ja nyt anturin antama tieto on oikea. Oletan että kylmänäkin käynnistyy, kun moottori tietää olevansa kylmä.
-D
Speed kills, but it also makes you very fast.
114.073 1976 (H) – 114.023 1974 (H) – 114.073 1975 (V) – 114.073 1974 (V) – 126.046 1990 (M)
114.073 1976 (H) – 114.023 1974 (H) – 114.073 1975 (V) – 114.073 1974 (V) – 126.046 1990 (M)
Re: W204/OM646 jauhaa ja jauhaa mutta ei tahdo käynnistyä [vika löytyi]
Hienoa ! Ikinä ei ole ollut johtosarja- tai liitinvikaa tuossa(kaan) kohtaa 646:ssa, että kyllä vahva oletus oli ongelman korjaantuminen uudella anturilla.
wiimax.fi