väljää takarenkaassa

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
hyrgas
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 63
Liittynyt: Ma 15.03.2004 23:03
Paikkakunta: oulu

väljää takarenkaassa

Viesti Kirjoittaja hyrgas »

Potkinapa tänään renkaita ja yllätys yllätys toisen takarenkaan kohalla tärppäs. Potkun seurauksena kuului kolahdus. Käsivoiminkin rengas liikkui yllättävän paljon. Saa ehdottaa mikä kohta voisi mahdollisesti olla löystynyt.
w124 250td -88
pena78
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 283
Liittynyt: To 09.12.2004 14:01
Paikkakunta: PYHÄSALMI

Viesti Kirjoittaja pena78 »

Laakeri.. :shock:
MB&Audi
Avatar
AM
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 3179
Liittynyt: To 03.04.2003 01:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Ja kannattaa vaihtaa ajoissa,ei tartte sitten välttämättä napaa uusia..
Avatar
veppe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 465
Liittynyt: Su 26.09.2004 23:46
Paikkakunta: Tikkakoski

Viesti Kirjoittaja veppe »

Ei kai se napa niin kovin herkästi mene. Ainakaan ennen kuin alkaa laakeri ääntämään. Itselläkin tuntui selvä välys, mutta ei pitänyt vielä mitään ääntä. Mutta kannattaahan se pikaisesti toki vaihtaa :)

Farmareissa laakerit ovat heikompia kuin sedaneissa. Farkussa on kartiorullalaakerit ja rasva "valuu" keskeisvoiman ansiosta laakerin ulkosyrjälle. Sisäsyrjä on kuiva ja siitähän se sitten alkaa.. Itsellä meni laakeri sellaisessa yhteydessä, kun käsijarru jumitteli tuossa joulun alla. Kuumetessaan jarru jumissa tietysti rasvat vielä helpommin pakenee, kun vähän luiruuntuvat..
ex: 300 TD -91
ex: 300 TDT -91
ex: S211 E220 CDI -08
ex: R500 -06
ex: E 250 CDI BE T A -10

Vito 111 CDI -04

ex: Corvette Indy PC -98
ex: Corvette C3 -74 avo ja -76 coupe
Roisto
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1314
Liittynyt: To 08.07.2004 17:04
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Roisto »

veppe kirjoitti:Farmareissa laakerit ovat heikompia kuin sedaneissa. Farkussa on kartiorullalaakerit ja rasva "valuu" keskeisvoiman ansiosta laakerin ulkosyrjälle.
Ohhoh. Aina oppii uutta, kun vanhaksi elää. Itse olen ollut siinä luulossa, että farkussakin olisi tuplakuulalaakerit, kun WIS:ssäkään ei ole muuta mainittu. Miten tuo käytännössä pelaa? Onko nuo kartiolaakerit jotenkin esikiristetty paketiksi, kun kiristysohjeet ovat kuitenkin ilmeisesti tyyliä "niin kireälle kuin pikkuvarrella saa"?

t.
Risto
E500 – 211.070
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

veppe kirjoitti:Ei kai se napa niin kovin herkästi mene. Ainakaan ennen kuin alkaa laakeri ääntämään. Itselläkin tuntui selvä välys, mutta ei pitänyt vielä mitään ääntä. Mutta kannattaahan se pikaisesti toki vaihtaa :)

Farmareissa laakerit ovat heikompia kuin sedaneissa. Farkussa on kartiorullalaakerit ja rasva "valuu" keskeisvoiman ansiosta laakerin ulkosyrjälle. Sisäsyrjä on kuiva ja siitähän se sitten alkaa.. Itsellä meni laakeri sellaisessa yhteydessä, kun käsijarru jumitteli tuossa joulun alla. Kuumetessaan jarru jumissa tietysti rasvat vielä helpommin pakenee, kun vähän luiruuntuvat..
jaa jaa.. ja minä kun olen luullut että farmarin takalaakerit järeämpää tavaraa kuin sedanissa... :shock: ja taidan luulla edelleen... :D
Avatar
veppe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 465
Liittynyt: Su 26.09.2004 23:46
Paikkakunta: Tikkakoski

Viesti Kirjoittaja veppe »

Onhan ne järeää tavaraa, (n. 4 milliä paksuja n. 1 cm mittaisia rullia), mutta kun se rasva pääsee noin järeässä tavarassa (=suuret on myös välit) valumaan sinne ulkolaidalle. Kyllä se järeämpikin rauta kuluu, kun ei rasvaa ole välissä. Itsellä oli vanhassa laakerissa sisäpuolelta aivan kuiva.. Todennäköisesti meni juuri siksi, kun napa kuumeni (vannekin reilusti yli 100 asteiseksi, kun lumi vain sihahteli ja nousi höyrynä pois) niin rasva meni veteläksi.. Kyllähän se varmasti "normaalioloissa" kestävämpi onkin. Mutta epäilen, että sedanin laakeri kestää paremmin tuollaista ylikuumenemista..
ex: 300 TD -91
ex: 300 TDT -91
ex: S211 E220 CDI -08
ex: R500 -06
ex: E 250 CDI BE T A -10

Vito 111 CDI -04

ex: Corvette Indy PC -98
ex: Corvette C3 -74 avo ja -76 coupe
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18098
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

"Farkussa on kartiorullalaakerit "

Nonnih. :shock: ja :shock:
wiimax.fi
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Edessä :lol: no rauhotutaampa :D
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18098
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

"no rauhotutaampa "

Join lasillisen vettä pienin kulauksin, ja nyt sydän tuntuu lyövän tasaisemmin.
Jospa se siitä.
wiimax.fi
Avatar
jarski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2157
Liittynyt: Su 23.03.2003 20:15
Paikkakunta: Karstula

Viesti Kirjoittaja jarski »

Mika.T kirjoitti:
jaa jaa.. ja minä kun olen luullut että farmarin takalaakerit järeämpää tavaraa kuin sedanissa... :shock: ja taidan luulla edelleen... :D
Niinhän ne ovat. Laakerit ovat muuten samankokoiset, mutta farmarissa "paketti" on leveämpi :arrow: voi olla joskus tosi lujassa, kun pitäisi laakeri vaihtaa.
Ja ennenkuin laittaa uutta paikalleen, niin kannattaa vielä verrata uutta ja vanhaa. Ettei käy niin että tunkee sinne sedanin laakerin ja huomaa siinä sitten että sehän on liian kapea :shock:
w115,123,124,126,210 yms.
serial
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 117
Liittynyt: Ke 01.12.2004 15:13
Paikkakunta: Helsinki / Tampere

Viesti Kirjoittaja serial »

onkos tuo laakeri muutes kuin suuri homma vaihtaa, että kannattaako itse alkaa tekemään vai viedä nöyrästi johonkin pajalle sillä omakin on jo parhaat päivät elänyt.
W124 200 -85
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18098
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Ei kannata vaihtaa itse, tee urakka reilusta tunnista työtä pajan kanssa.
wiimax.fi
serial
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 117
Liittynyt: Ke 01.12.2004 15:13
Paikkakunta: Helsinki / Tampere

Viesti Kirjoittaja serial »

ok, kiitoksia tiedosta
W124 200 -85
Avatar
veppe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 465
Liittynyt: Su 26.09.2004 23:46
Paikkakunta: Tikkakoski

Viesti Kirjoittaja veppe »

dealer kirjoitti:"Farkussa on kartiorullalaakerit "

Nonnih. :shock: ja :shock:
Mtäh :?: Jos ei kartiorullalaakerit, niin mitä sitten?
ex: 300 TD -91
ex: 300 TDT -91
ex: S211 E220 CDI -08
ex: R500 -06
ex: E 250 CDI BE T A -10

Vito 111 CDI -04

ex: Corvette Indy PC -98
ex: Corvette C3 -74 avo ja -76 coupe
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

eikös siellä ole sellaset kaksriviset kuulalaakerit... eli yks laakeri jossa on kahdessa rivissä kuulat..
Avatar
veppe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 465
Liittynyt: Su 26.09.2004 23:46
Paikkakunta: Tikkakoski

Viesti Kirjoittaja veppe »

Ei ole kuulalaakerit, vaan rullalaakerit. Kahdessa rivissä rullat. Ainakin tuossa omassani :wink: Tai sitten oli harvinaisella tavalla kuluneet kuulat :lol: :wink: Täytyy vielä liittää kuva tähän, kunhan kotona toimii netti. Satuin näpsäämään, kun oli erikoinen keino laakerin irrotukseen :lol:
ex: 300 TD -91
ex: 300 TDT -91
ex: S211 E220 CDI -08
ex: R500 -06
ex: E 250 CDI BE T A -10

Vito 111 CDI -04

ex: Corvette Indy PC -98
ex: Corvette C3 -74 avo ja -76 coupe
Roisto
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1314
Liittynyt: To 08.07.2004 17:04
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Terve,

Jees. Omaanikin jouduin vaihdattamaan toisen puolen laakerin ja kyllä täytyy perääntyä luulosta, että farkussakin olisi kuulalaakerit. Kuvia löytyy täältä.

t.
Risto
E500 – 211.070
Vastaa Viestiin