väljää takarenkaassa
väljää takarenkaassa
Potkinapa tänään renkaita ja yllätys yllätys toisen takarenkaan kohalla tärppäs. Potkun seurauksena kuului kolahdus. Käsivoiminkin rengas liikkui yllättävän paljon. Saa ehdottaa mikä kohta voisi mahdollisesti olla löystynyt.
w124 250td -88
Ei kai se napa niin kovin herkästi mene. Ainakaan ennen kuin alkaa laakeri ääntämään. Itselläkin tuntui selvä välys, mutta ei pitänyt vielä mitään ääntä. Mutta kannattaahan se pikaisesti toki vaihtaa
Farmareissa laakerit ovat heikompia kuin sedaneissa. Farkussa on kartiorullalaakerit ja rasva "valuu" keskeisvoiman ansiosta laakerin ulkosyrjälle. Sisäsyrjä on kuiva ja siitähän se sitten alkaa.. Itsellä meni laakeri sellaisessa yhteydessä, kun käsijarru jumitteli tuossa joulun alla. Kuumetessaan jarru jumissa tietysti rasvat vielä helpommin pakenee, kun vähän luiruuntuvat..

Farmareissa laakerit ovat heikompia kuin sedaneissa. Farkussa on kartiorullalaakerit ja rasva "valuu" keskeisvoiman ansiosta laakerin ulkosyrjälle. Sisäsyrjä on kuiva ja siitähän se sitten alkaa.. Itsellä meni laakeri sellaisessa yhteydessä, kun käsijarru jumitteli tuossa joulun alla. Kuumetessaan jarru jumissa tietysti rasvat vielä helpommin pakenee, kun vähän luiruuntuvat..
ex: 300 TD -91
ex: 300 TDT -91
ex: S211 E220 CDI -08
ex: R500 -06
ex: E 250 CDI BE T A -10
Vito 111 CDI -04
ex: Corvette Indy PC -98
ex: Corvette C3 -74 avo ja -76 coupe
Vito 111 CDI -04
Ohhoh. Aina oppii uutta, kun vanhaksi elää. Itse olen ollut siinä luulossa, että farkussakin olisi tuplakuulalaakerit, kun WIS:ssäkään ei ole muuta mainittu. Miten tuo käytännössä pelaa? Onko nuo kartiolaakerit jotenkin esikiristetty paketiksi, kun kiristysohjeet ovat kuitenkin ilmeisesti tyyliä "niin kireälle kuin pikkuvarrella saa"?veppe kirjoitti:Farmareissa laakerit ovat heikompia kuin sedaneissa. Farkussa on kartiorullalaakerit ja rasva "valuu" keskeisvoiman ansiosta laakerin ulkosyrjälle.
t.
Risto
E500 – 211.070
jaa jaa.. ja minä kun olen luullut että farmarin takalaakerit järeämpää tavaraa kuin sedanissa...veppe kirjoitti:Ei kai se napa niin kovin herkästi mene. Ainakaan ennen kuin alkaa laakeri ääntämään. Itselläkin tuntui selvä välys, mutta ei pitänyt vielä mitään ääntä. Mutta kannattaahan se pikaisesti toki vaihtaa![]()

Onhan ne järeää tavaraa, (n. 4 milliä paksuja n. 1 cm mittaisia rullia), mutta kun se rasva pääsee noin järeässä tavarassa (=suuret on myös välit) valumaan sinne ulkolaidalle. Kyllä se järeämpikin rauta kuluu, kun ei rasvaa ole välissä. Itsellä oli vanhassa laakerissa sisäpuolelta aivan kuiva.. Todennäköisesti meni juuri siksi, kun napa kuumeni (vannekin reilusti yli 100 asteiseksi, kun lumi vain sihahteli ja nousi höyrynä pois) niin rasva meni veteläksi.. Kyllähän se varmasti "normaalioloissa" kestävämpi onkin. Mutta epäilen, että sedanin laakeri kestää paremmin tuollaista ylikuumenemista..
Vito 111 CDI -04
Vito 111 CDI -04
Niinhän ne ovat. Laakerit ovat muuten samankokoiset, mutta farmarissa "paketti" on leveämpiMika.T kirjoitti:
jaa jaa.. ja minä kun olen luullut että farmarin takalaakerit järeämpää tavaraa kuin sedanissa...ja taidan luulla edelleen...

Ja ennenkuin laittaa uutta paikalleen, niin kannattaa vielä verrata uutta ja vanhaa. Ettei käy niin että tunkee sinne sedanin laakerin ja huomaa siinä sitten että sehän on liian kapea

w115,123,124,126,210 yms.
Ei ole kuulalaakerit, vaan rullalaakerit. Kahdessa rivissä rullat. Ainakin tuossa omassani
Tai sitten oli harvinaisella tavalla kuluneet kuulat
Täytyy vielä liittää kuva tähän, kunhan kotona toimii netti. Satuin näpsäämään, kun oli erikoinen keino laakerin irrotukseen 

Vito 111 CDI -04