OM646.821 omituinen rälinä
Re: OM646.821 omituinen rälinä
Jos joku tätä vielä seuraa niin saattaa mersun korjuu mennä piiiitkälle...
Mentiin kaverin kanssa katsomaan mulle mahdolliseksi koslaksi S212 E250 CDI 4MATIC. Kaveri ois S211 ajanut kotia ja minä S212. Olisin sitten S211 korjannut rauhassa ja mahdollisesti myyny etiäpäin tai pitänyt kakkosautona, mutta eipä näin tapahtunut!
Rekkaa ohittaessa päätti S211 tehdä tempun ja rupesi supsuttamaan hulluna ja päästi voimakasta pakokaasun hajua kabiiniin. Mitä mehmettiä!? Pakko jatkaa ajamista koska motarilla ei levikettä lähimailla. ABC pytinki jo niin lähellä! Ja lähelle pääsikin kun moottori sammui ja matka jatkui vapaalla rullaten... ei tarvinnut työntää kuin 50 metriä parkkipaikalle. Epätoivon huokaisut ja naurunpyrskäykset olivat herkässä purilaista syödessä.
Täydellä mahalla mentiin katsomaan että mikä mersua vaivaa: 1. pytyn suutin tullut pihalle repäisten pultin mukanaan ja vääntänyt railiputken... mitä ihmettä, pultin kierteet oli putsattu ja pultti väännetty 7Nm + 2x90 astetta. huoh... mersun on jäätävä 300km päähän kodistaan ja S212 pakko ostaa että pääsee huomenna töihin. Onneksi ei ollu ihan p*ska. Myyjäjäbä sano vielä että jos korjaatte niin hänen tallissa voi tehdä! Oispa kaikki noin reiluja! Mutta kotia S211 on jollain tapaa saatava... jäiks
Mentiin kaverin kanssa katsomaan mulle mahdolliseksi koslaksi S212 E250 CDI 4MATIC. Kaveri ois S211 ajanut kotia ja minä S212. Olisin sitten S211 korjannut rauhassa ja mahdollisesti myyny etiäpäin tai pitänyt kakkosautona, mutta eipä näin tapahtunut!
Rekkaa ohittaessa päätti S211 tehdä tempun ja rupesi supsuttamaan hulluna ja päästi voimakasta pakokaasun hajua kabiiniin. Mitä mehmettiä!? Pakko jatkaa ajamista koska motarilla ei levikettä lähimailla. ABC pytinki jo niin lähellä! Ja lähelle pääsikin kun moottori sammui ja matka jatkui vapaalla rullaten... ei tarvinnut työntää kuin 50 metriä parkkipaikalle. Epätoivon huokaisut ja naurunpyrskäykset olivat herkässä purilaista syödessä.
Täydellä mahalla mentiin katsomaan että mikä mersua vaivaa: 1. pytyn suutin tullut pihalle repäisten pultin mukanaan ja vääntänyt railiputken... mitä ihmettä, pultin kierteet oli putsattu ja pultti väännetty 7Nm + 2x90 astetta. huoh... mersun on jäätävä 300km päähän kodistaan ja S212 pakko ostaa että pääsee huomenna töihin. Onneksi ei ollu ihan p*ska. Myyjäjäbä sano vielä että jos korjaatte niin hänen tallissa voi tehdä! Oispa kaikki noin reiluja! Mutta kotia S211 on jollain tapaa saatava... jäiks
Re: OM646.821 omituinen rälinä
Minnepäin tämä hyytyi?
On meilläkin tallissa tilaa jos sattuu lähistöllä olemaan.
Btw isälläni kerran käynyt vastaava pari kilometriä ennen perille pääsyä. Pysäytti ajoissa ja laittoi suuttimen päälle kumisaappaan, laudan pätkän ja mitäköhän kaikkea siinä olikaan että pääsi ajamaan perille asti ilman suuttimen putken repeämistä
Ei pysynyt irtoholkki kannessa joka siihen oli laitettu.
On meilläkin tallissa tilaa jos sattuu lähistöllä olemaan.
Btw isälläni kerran käynyt vastaava pari kilometriä ennen perille pääsyä. Pysäytti ajoissa ja laittoi suuttimen päälle kumisaappaan, laudan pätkän ja mitäköhän kaikkea siinä olikaan että pääsi ajamaan perille asti ilman suuttimen putken repeämistä
Ei pysynyt irtoholkki kannessa joka siihen oli laitettu.
Re: OM646.821 omituinen rälinä
No huhhuh! On isälläsi kikat löytynyt! S211 on kempeleellä ja omistaja siilinjärvellä 
Re: OM646.821 omituinen rälinä
S211 on nyt pelastettu Kempeleeltä Pohjois-Savon sydämeen epämääräisen kenttä"korjauksen" voimin!
Siinä toivossa lähdettiin että vain suuttimen pultin kierteet ja railiputki mennyt, joten lainattiin isän autosta railiputkea kun ei muualta siihen hätään uutta saanut. Tapanilan auton aina krapulaisen näkönen ukkelikin vain painoi paria nappia koneella ja sanoi EIOO, vaikka pihassa meisseleitä varmasti kyhnytti. Osan purku olisi sentään vaatinut puhalluttavan penkiltä ylösnousun ja 17mm kiintoavaimen... muutakin sanomista virmasta mutta se olisi toinen tarina.
Kempeleelle kruisailtiin faijan kanssa ja paikan päällä todettiin että kukaan ei mesestä ollut nyysinyt rattaita tai vetänyt ikkunoita sisään... helpotus! Pakkastakin vain 13 astetta.
Eikun poraamaan 6,3mm reikää helicoilille... poran istukka ei mahdu olemaan venakoppa paikallaan, nyyh. No eihän siellä pitäisi olla kuin 0,3mm ylimääräistä mitä ottaa pois. Kierretapilla ja ite tehdyllä 1/4" adapterilla 5 astetta ja kierros takasin kerrallaan kierteiden teko ja reiän isonnus, reilun rasvan kera. Ei menty ihan pohjaan mut jospa se pitäis.
Reiän puhdistus, 2 helicoilia peräkkäin paikalleen, jämät poies ja eikun suutinta testaamaan paikalleen -> mitä kettua, suutin ei mene pohjaan -> meisselin kahvalla naputusta, ei vieläkään mene -> suutin vääntynyt nähtävästi rungostaan -> liisterissä ollaan, yhtikäs mistään ei tähän hätään saa sopivaa suutinta -> ei voi mittään, pittää mennä kottiin -> ei kun -> Motonetistä viiden euron vasara, hakkaa suutin vasaralla "suoraksi" ABCn vesi-ilmapisteen betonivaletta vasten -> auto kasaan -> MITÄ KETTUA, se käynnistyi kolmen puristustahdin jälkeen!! Hakattu suutintikin toimi kumma kyllä vielä jotenkin eikä sytyttänyt edes häiriövaloa.
S211 pääsi aivan omin voimin nilkuttamalla duunipaikan pihalle lepäämään. Saa nähä mitä tekee vehkeen kans.
Siinä toivossa lähdettiin että vain suuttimen pultin kierteet ja railiputki mennyt, joten lainattiin isän autosta railiputkea kun ei muualta siihen hätään uutta saanut. Tapanilan auton aina krapulaisen näkönen ukkelikin vain painoi paria nappia koneella ja sanoi EIOO, vaikka pihassa meisseleitä varmasti kyhnytti. Osan purku olisi sentään vaatinut puhalluttavan penkiltä ylösnousun ja 17mm kiintoavaimen... muutakin sanomista virmasta mutta se olisi toinen tarina.
Kempeleelle kruisailtiin faijan kanssa ja paikan päällä todettiin että kukaan ei mesestä ollut nyysinyt rattaita tai vetänyt ikkunoita sisään... helpotus! Pakkastakin vain 13 astetta.
Eikun poraamaan 6,3mm reikää helicoilille... poran istukka ei mahdu olemaan venakoppa paikallaan, nyyh. No eihän siellä pitäisi olla kuin 0,3mm ylimääräistä mitä ottaa pois. Kierretapilla ja ite tehdyllä 1/4" adapterilla 5 astetta ja kierros takasin kerrallaan kierteiden teko ja reiän isonnus, reilun rasvan kera. Ei menty ihan pohjaan mut jospa se pitäis.
Reiän puhdistus, 2 helicoilia peräkkäin paikalleen, jämät poies ja eikun suutinta testaamaan paikalleen -> mitä kettua, suutin ei mene pohjaan -> meisselin kahvalla naputusta, ei vieläkään mene -> suutin vääntynyt nähtävästi rungostaan -> liisterissä ollaan, yhtikäs mistään ei tähän hätään saa sopivaa suutinta -> ei voi mittään, pittää mennä kottiin -> ei kun -> Motonetistä viiden euron vasara, hakkaa suutin vasaralla "suoraksi" ABCn vesi-ilmapisteen betonivaletta vasten -> auto kasaan -> MITÄ KETTUA, se käynnistyi kolmen puristustahdin jälkeen!! Hakattu suutintikin toimi kumma kyllä vielä jotenkin eikä sytyttänyt edes häiriövaloa.
S211 pääsi aivan omin voimin nilkuttamalla duunipaikan pihalle lepäämään. Saa nähä mitä tekee vehkeen kans.
Re: OM646.821 omituinen rälinä
2 helicoilia peräkkäin???? Se nyt ei ainakaan ole mitenkään suositeltua.... niitähän on aika pitkiäkin, mutta miksi? Kierre kantaa aina kuitenkin 2-3 uloimmalla, helecoil voi kantaa ehkä vähän useammalla mutta silti....
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Re: OM646.821 omituinen rälinä
Tuskin tuosta haittaakaan on, samalla nousulla ne nyt kuitenkin on.
Suoraksi hakattu suutin, ei jumankauta.
Aina kannattaa edes yrittää näköjään.
Suoraksi hakattu suutin, ei jumankauta.

Re: OM646.821 omituinen rälinä
Pääasia oli että vehkeen saa kotia ilman hinausvakuutusta ja "korjauksen" ainoat vaatimukset oli että vehkeen saa kotiin. Tää oli nimenomaan tällainen KokeillaanNytVieläTätä-patentti. Suutin menee varmasti uusiin ja pultin reikään on tehtävä joku asiallinen korjaus helicoilin tilalle.
Re: OM646.821 omituinen rälinä
No ei mitään, kyllä mä arvostan tuollaista yrittämistä. Ja miksi sitä helicoilia nyt sitten pitäisi parantaa, nyt se menee jo vaikeaksi? Jos se meni ok, niin anna olla.
Mutta kirkkaasti menee mcgyver-osioon.
Mutta kirkkaasti menee mcgyver-osioon.

Re: OM646.821 omituinen rälinä
Jotenkin tuo on niin hienoa, kun onnistuu saada ajettua auto kotiin "hakkaanpa-vasaralla-suuttimen-suoraksi-prkl" korjauksella 

wiimax.fi
Re: OM646.821 omituinen rälinä
Kiitos teille kun ymmärrätte epätoivoista McGyveriä joka oli kaukana kotoa 
Oon sanut jostain sellasen käsityksen että helicoil tulee aina vähän takasinpäin kiinnikettä irrottaessa, oiskohan timesert pätsympi ratkaisu
Oon sanut jostain sellasen käsityksen että helicoil tulee aina vähän takasinpäin kiinnikettä irrottaessa, oiskohan timesert pätsympi ratkaisu
Re: OM646.821 omituinen rälinä
Juu timesert jos pitää aukoo...
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Re: OM646.821 omituinen rälinä
No se, että menee sitä ropaamaan, on mielestäni huonompi juttu kuin antaa olla. Ei niitä suuttimia sentään usein sieltä irroitella ja varmuudella se on vahvempi nyt, mitä oli ennen. Helicoil jakaa voimaa kuitenkin paljon laajemmalle pinta-alalle.
Re: OM646.821 omituinen rälinä
Hyviä pointteja! Se ois sellaisenaan luultavasti "tarpeeksi kestävä".
Re: OM646.821 omituinen rälinä
Aihetta sivuten, Toivalan autossa korjaavat vastaavan ongelman siten, että vetää vaan vanhaan reikään m7 kierteen. Uudempien moottoreiden pultti on m7.
Re: OM646.821 omituinen rälinä
Sieltä tuli ensin M7 pultti hommattua, mutta homma tyssäs siihen ettei löytynyt tarpeeksi pitkää M7X1mm kierretappia...
Re: OM646.821 omituinen rälinä
Kierreholkki ja orkkis pultti olisi paras ratkaisu. M7 pultti ei ole aivan ongelmaton vaihtoehto sekään.
wiimax.fi