S211 220 CDI vm.2009 askartelua ja kysymyksiä

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3980
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: S211 220 CDI vm.2009 askartelua ja kysymyksiä: ABS yms. anturi

Viesti Kirjoittaja Nozki »

Muuten, huomasin, että pakoputken kannake on irronnut putkesta. Voiko sitä hitsata MIG/MAGilla ilman, että ottaa pakarin irti autosta? Tarkoitan siis, että onko siinä riskiä, että hitsauksen sähkövirrat hajottavat autosta jotain? Kai se olisi hyvä korjausta varten joka tapauksessa ottaa pois, että saa kunnolla tehtyä, mutta sen saisi paremmin laitettua oikeaan paikkaan oikeaan asentoon, jos putki olisi paikallaan.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
T-Row
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 467
Liittynyt: Pe 05.05.2023 14:44

Re: S211 220 CDI vm.2009 askartelua ja kysymyksiä: ABS yms. anturi

Viesti Kirjoittaja T-Row »

Kyllä se paikoillaan ollessa kannattaa hitsata, tai ainakin hepata. Hitto kun on niin pitkä aika, että en muista kuinka tuo itselläni korjattiin. Sen muistan, että könysin auton alla puikkokoneen kanssa, mutta en muista, että heppasinko tuon vaan väliaikaisesti kiinni sillä puikkokoneella ja hitsasiko kaveri sen sitten myöhemmin magilla vai vedinkö muka puikolla sinne melkein 10v kestäneen sauman. Hitsaamisessa ei mielestäni ole juuri riskejä komponenttien särkemisen suhteen, kunhan vain katsoo maadotuksen siten, että se on hitsattavassa kappaleessa eikä jossain missä sattuu, jolloin virtakin kiertää mistä sattuu.
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3980
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: S211 220 CDI vm.2009 askartelua ja kysymyksiä: ABS yms. anturi

Viesti Kirjoittaja Nozki »

No nii, nyt on ABS-anturointi taas kunnossa. Ostin KL:stä alkuperäiset tunnistinkehät samalla kun hain muutakin osaa, ja tänään ne sitten korjaamolla vaihdettiin. Kaksi tuntia työtä niiden kanssa ja lisäksi tehtiin pyörien suuntaus, kun kerran siellä muutenkin oltiin ja pitäis uudet kesärenkaatkin laittaa, niin eivät sitten ole heti sileänä, jos kulmissa olisi jotain pielessä. Koko homma vähän päälle 260€.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Raumalainen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 85
Liittynyt: To 21.09.2023 21:38

Re: S211 220 CDI vm.2009 askartelua ja kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Raumalainen »

Akun (akkujen) kaapelointi irti ja mieluusti laturin piuhat. Noilla menty ilman isoja vahinkoja.
08 Clk 220
zukka
Mersumies
Mersumies
Viestit: 818
Liittynyt: To 25.04.2019 22:55
Paikkakunta: Tuusula

Re: S211 220 CDI vm.2009 askartelua ja kysymyksiä: ABS yms. anturi

Viesti Kirjoittaja zukka »

Nozki kirjoitti: To 20.02.2025 18:36 No nii, nyt on ABS-anturointi taas kunnossa. Ostin KL:stä alkuperäiset tunnistinkehät samalla kun hain muutakin osaa, ja tänään ne sitten korjaamolla vaihdettiin. Kaksi tuntia työtä niiden kanssa ja lisäksi tehtiin pyörien suuntaus, kun kerran siellä muutenkin oltiin ja pitäis uudet kesärenkaatkin laittaa, niin eivät sitten ole heti sileänä, jos kulmissa olisi jotain pielessä. Koko homma vähän päälle 260€.
Omaan korvaan kuulostaa nopealta ja halvalta.
Ainakin siihen verraten mitä itse päässyt pari kertaa noiden vaihdossa olemaan mukana niin aikaa meni pari tuntia puolellaan, varmaan enemmänkin kun ei kiirettä omien romujen kanssa pidetä.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18036
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: S211 220 CDI vm.2009 askartelua ja kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja dealer »

Tuo korjaus + pyörien suuntaus hintaan noin 260€ ja parin tunnin työllä on sitä miten sen tekee osaava mekaanikko ja rehellinen korjaamo, kun mikään kohta ei erityisesti vastusta remontissa.
Kuten edellä mainittu, nopea ja halpa korjaus. Kerro meille mikä korjaamo kyseessä, näiden tietojen perusteella voisi mainostaa sen verran :idea:
wiimax.fi
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3980
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: S211 220 CDI vm.2009 askartelua ja kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Nozki »

Joo samaa mieltä, että kivasti onnistui korjaus, eikä ole moittimista hinnassa. Olivat käyneet ajamassa 18km testilenkinkin. Auto toimii ja luultavasti ovat joutuneet testerin kanssakin jotain tekemään, kun ennen korjausta vikailmoitus tuli heti, kun laittoi virrat päälle, niin veikkaan, ettei se välttämättä korjaannu vain osia vaihtamalla, en tosin tiedä. Positiivinen lisähavainto on, että viime viikon perjantaina soitin heille ja kyselin, että milloin homma onnistuisi, ja sanoivat, että ens torstaina, eli siis vähän alle viikossa hoitui.

Tää paikka M Laulajan Autokorjaamo
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3980
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: S211 220 CDI vm.2009 askartelua ja kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Nozki »

No niin, nyt on uudet etujousetkin laitettu. Olihan se aiemminkin ollut mielessä, että ehkä kannattaisi tehdä tuo homma ennen kuin jousi menee poikki, mutta se nyt jotenkin oli jäänyt... Auto oli reilun tunnin verran ollut parkissa ja kun tulin takaisin autolle, totesin, että kuskin puolen etukulma on madaltunut reippaasti ihan itsekseen. Hyvä, että hajosi tuossa, eikä esim. moottoritiellä noin 1,5h aiemmin. Kyllä sillä ajamaan pystyi, mutta ei siinä mitään järkeä olisi ollut, kun kotona mulla ei ole sopivaa jousipuristinta ja Autoliiton plus-jäsenyydellä sai ilmaisen hinausautokyydin korjaamolle.

Keskiviikkona illalla auto vietiin hinurilla korjaamon pihaan, perjantaina sen sai hakea pois. Molemmat etujouset uusittu, 270€ työt ja osat yhteensä, ei paha. Sama korjaamo, joka yllä olevassa viestissä on linkitetty. Hinausauto tais tulla noin kolmessa vartissa siitä, kun naputtelin Autoliiton äppiin avunpyynnön ja sen jälkeen kun se saapui, sai ojentaa avaimen hinausautokuskille ja itse poistua paikalta. Varsin hienosti hoitui sekin.

Nyt on sitten hyvä hetki sanoa, että eikös tuosta jousen katkeamisriskistä ollut varoitettu...
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3980
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: S211 220 CDI vm.2009 askartelua ja kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Nozki »

Tämä olis muuten tulossa myytäväksi.
Vapautuu joskus sitten, kun ei ole riskiä, että täällä Vaasan seudulla joutuisi ajelemaan aamullakaan jäisillä tai suolatuilla teillä, niin sitten voi töihin kulkea moottoripyörällä tai harrasteautoilla.

Onko ketään kiinnostuneita? Tai onko ajatuksia, että millaista hintaa tästä kannattaisi pyytää? Väitän, että tämä on sen verran hyvä yksilö ja hyvin pidetty, että ei ole kuitenkaan ihan hintahaarukan alapäässä, kun 211-malleista on kyse.

Paljon tehty remontteja laadukkailla osilla – tästä alkaa olla vaihdettu suunnilleen kaikki ns. vakiopaikat, jotka hajoavat ennen pitkää (takajouset, etujouset, ABS-kehät takana, takajarrusatulat, takajarruputket jne.) Huoltoja on myös tehty kattavasti ja ruosteita korjattu ennen kuin ovat tulleet enempää näkyville. Yleisilme tämän ikäluokan autolle on varsin siisti; siitä on tullut positiivista palautetta useammaltakin katsastus- ja korjausammattilaiselta. Ja kulkee huomattavan pirteästi ollakseen 220 CDI.

Sinänsähän tämä on perus Avantgarde, ihan ok varustelu siis, mutta vakion Avantgarden lisäksi ei vissiin ole paljoa lisävarusteita raksittu, paitsi jotain Suomeen tilattujen vakiojuttuja. Niin ja automaattivaihteisto - en tiedä, oliko se vakiovaruste. Eberspächerin 5kW lämmitin GSM-ohjauksella ja vetokoukku on jälkikäteen lisätty, samoin kuin Xtrons Android -soitin, jossa on handsfree systeemit, DVD-soitin ja nettiyhteys ja navigointi ja mitä siihen nyt sitten appeja haluaakin ladata. Niin ja on tässä myös lohkolämmitin, sisäpistoke ja kiinteä Defa akkulaturi. Talvirenkaat ovat auton alkuperäisillä Avantgarden vakiovanteilla ja kesäksi on pari vuotta vanhat Mersun alkuperäisvanteet, melkeinpä uutta vastaavat.

Alla oleellisimmat jutut mitä on vaihdettu sinä aikana, kun auto on ollut minulla. Ja viimeisimmät huollot. Tuossa ei ole listattu, että joka vuosi on vähintään pohjamuovit ja helmamuovit purettu / avattu ja putsattu kerääntyneet hiekat pois. Öljyjä ja about kaikki suodattimet vaihdettu kerran vuodessä vähintään. Tällä hetkellä reilu 350 000km ajettu ja kilsoja tulee tyypillisesti joku sata lisää per viikko. Seuraava katsastus tehtävä viimeistään lokakuussa. Sen verran vois lisätä, että käyttöönottopäivä on 9.10.2009 ja minua ennen auto oli isälläni suunnilleen 2016-2018, sitä ennen isäni työkaverilla 2010-2016 ja sen yhden vuoden sitä ennen kuulemma jonkun pankinjohtajan työsuhdeautona. Aika hyvin tunnettu historia siis. Mun omistusajalta on myös huomattavasti tarkempi huoltomuistio-Excel olemassa ja tietenkin iso nippu paperitositteita.

2018
Moottorin termostaatti (Behr Mahle)

2019
Takajouset (Bilstein)
Asennettu Eberspächer D5WSC lämmitin ja Remuc GSM -ohjaus
Takaluukun lukkomoottori (MB Original)
Vaihteistoöljy, johdinlevypaketti (Febi), KÜB-venttiili (MB Original)

2020
Jousituksen kompressorin imuletku (MB Original)
Asennettu Xtrons Android -soitin
Asennettu 4G LTE reititin (eli tällä saa Xtronsille ja vaikka läppärille WLAN-yhteyden SIM-kortilla) (Teltonika RUT850)
Helmojen maalaus ja suojaus (helmamuovien alta)

2021
Akku (95Ah Varta G14 Silver Dynamic AGM)
Pintaruosteiden korjaukset takaluukusta ja takaovien nurkista + takapyöränkaarien alanurkista + ovien alareunojen ja helmamuovien maalaus ja lakkaus

2022
Kaikki parkkitutka-anturit (VEMO)
Takaparkkitutka-anturien johtosarja (MB Original)
Taka-akselin korkeusanturin käyttötanko (MB Original)
Ilmastointihuolto

2023
Uudet talvirenkaat (Hankook i*Pike RS 2, 225/50R17)
Vesipumppu (Meyle HD)
Moniurahihna, 2 ohjainrullaa, laturin hihnapyörä, kiristin (INA)
Uudet vanteet kesärenkaille (MB original 8,5 x 17 tuumaa)
Vaihteistoöljyn (Liqui Moly Top Tec ATF 1600 synteettinen) vaihto huuhtelemalla + suodatin + läpivientipistoke + ruuvit + proppu (Febi) 320 089km

2024
Polttoaineen korkeapainepumpun öljystefa ja polttoainestefa (Delphi)
Lämmityslaitteen puhallin (Denso)
Takajarrut
  • Levyt (Zimmermann Z Black)
  • Satulat (Ate)
  • Putket (metritavarasta korjaamolla)
  • Letkut, palat, kengät, levittimet, asennussarjat (MB Original)
Jarrunesteet koko järjestelmään
Etujarrut
  • Levyt (Zimmermann Z Black)
  • Palat ja asennussarjat (MB Original)
2025
Polttoaineen korkeapainepumpun määränsäätöventtiili (Delphi)
Lämmityslaitteen vesiventtiili (MB Original)
Lämmityslaitteen kennon huuhtelu
Jäähdytinneste (uutta nestettä useampia litroja)
Perushuolto helmikuussa 2025, 351 902km:
  • Moottoriöljy ja suodatin (MB original 229.51 öljy ja Mann)
  • Ilmansuodatin (Hengst)
  • Raitisilmasuodatin (Mann Frescious Plus)
  • Polttoainesuodatin (Mann)
  • Peräöljy (Fuchs Titan Sintopoid SAE 75W-85)
  • Ohjaustehostinöljy (CHF 11S, entinen Pentosin)
  • Pohjamuovien ja sisälokarien irrotus, puhdistus, pohjan ja pyöräkoteloiden ruosteenstokäsittely kotelosuojalla
ABS-tunnistinkehien vaihto taakse molemmille puolille (MB Original)
Nelipyöräsuuntaus
Etujousien vaihto (ei tietoa merkistä)


Tiedossa olevat viat
- Kuskin istuimen verhoilun keinonahka ratkeillut (kuten varmaan kaikissa, joissa tuollainen verhoilu ja tämän verran vuosia ja kilometrejä)
- Pintaruostetta takapyöräkoteloissa ja niiden takana puskurin alla sekä helmakotelojen takapäässä. Siis nimenomaan pintaruostetta. Kun oikein tarkkaan katsoo, niin pieni kupla on näkyvissä puskurin pään vieressä kuskin puolella (kuvassa näkyy), muuten kaikki ruoste on piilossa.
- Kesärenkaat ovat aika kuluneet, mutta vielä lailliset
- Vaikka tuulilasi on ehjä, niin on se jo parhaat päivänsä nähnyt
- Kuskin ovessa takaovien lasinnostimien lukitusnappi jumissa, siis lapsilukkoa ei saa päälle. Nostimet takana toimivat normaalisti. Korjaantuisi varmaan ihan vaan purkamalla & puhdistamalla.
- Lämmityslaitteen lämmitinvastuspaketti antaa vikakoodia, mutta testin perusteella se ei ole ainakaan täysin pimeänä. (Tämäkin tiettävästi erittäin yleinen vika)
- Pieni öljyvuoto polttoaineen korkeapainepumpun juuresta. Näyttää ikävältä, ei aiheuta esim. tarvetta öljyn lisäämiselle eikä jätä öljyjälkiä maahan.
- Jousituksen kompressorin painelinjan kiinnityksessä jotain vikaa; tuntuu, ettei kiristy kunnolla, mutta toimii kuitenkin moitteettomasti.

Varusteita & perustietoja
VIN WDB2112081B443992
Baumuster 211208
Sales name E 220 CDI

Order number 0 9 529 19462 (Destination: Finland)

PAINT1 170U COLUMBITE BLACK - METALLIC FINISH
Interior color 741A FABRIC, AVANTGARDE - BLACK / ANTHRACITE
Engine 646821 30 373174
Gearbox 722640 07 726706
SA codes
Parameter Value
170U COLUMBITE BLACK - METALLIC FINISH
1U4 VEHICLE WAXING WITH ADDITIONAL SCOPE
204B OWNERS MANUAL AND SERVICE RECORD - FINNISH
220 PARKTRONIC SYSTEM (PTS)
249 INSIDE AND OUTSIDE MIRROR AUTOMATIC DIMMING
255B MOBILO
268B AIRBAGLABLE - FINNISH/ENGLISH
280 LEATHER STEERING WHEEL AND LEATHER GEAR SHIFT KNOB
287 THROUGH-LOADING FEATURE
335B INSTRUMENT CLUSTER LANGUAGE - BRITISH ENGLISH
423 5-SPEED AUTOMATIC TRANSMISSION
474 DIESEL PARTICULATE FILTER
474 *1 646.8__ 20050318 DIESEL PARTICULATE FILTER
474 *2 211____ 20030709 PARTICLE FILTER
477 TIRE PRESSURE LOSS WARNER
523 RADIO AUDIO 20
529L FINLAND
580 AIR CONDITIONER
5XXL EUROPE
600 HEADLAMPS - CLEANING EQUIPMENT
614 BI-XENON HEADLAMPS FOR RIGHT-HAND TRAFFIC
619 CORNERING ILLUMINATION
63N STEUERCODE WERK SINDELFINGEN/GRAZ
666 PRODUCT PROT.F.TRANSPORT VEH. W/O TIE-DOWN HOOKS
673 HIGH-CAPACITY BATTERY
677 AVANTGARDE/STANDARD SUSPENSION
679 BASIC WHEEL AS SPARE WHEEL
732 WOOD VERSION,BIRD'S EYE MAPLE BLACK/ANTHRACITE
740A FABRIC, AVANTGARDE
741A FABRIC, AVANTGARDE - BLACK / ANTHRACITE
809 AEJ 06/1/M/X
809 *1 722.6__ 19960119 AEJ 06/1/M/X
809 *2 211____ 20050503 AEJ 08/1
873 SEAT HEATER FOR LEFT AND RIGHT FRONT SEATS
875 HEATED SCREEN WASH SYSTEM
910 DYNAMO WITH HIGHER CAPACITY (FFO)
926 EXHAUST GAS CLEANING WITH EURO 4 TECHNOLOGY
937 REINFORCEMENT PACKAGE
937 *1 722.6__ 19961108 REINFORCEMENT PACKAGE
937 *2 211____ 19990610 TAXI/RENTAL VEHICLE - REINFORCEMENT PACKAGE
954 EQUIPMENT PACKAGE FOR AVANTGARDE VEHICLES
965 ELECTR. PROVISION FOR HIRED CARS / TAXICAB
983 COC PAPER EURO 4 TECHNOLOGY W/O REG. CERT. PART II
99N STEUERCODE WERK SINDELFINGEN/GRAZ
F211 SERIES PRODUCTION 211
FS COMBI - VEHICLE
GA AUTOMATIC TRANSMISSION
HA REAR AXLE
K11 ADAPTIVE STOP LIGHT FLASHING
K13 CONTROL CODE FOR SERVICE INTERVAL 25000 KM
L LEFT-HAND STEERING
M002 ENGINES WITH EXH.TURBOCHARGER WITH INTERCOOLER
M010 EVO/VEHICLE UPGRADE ENGINES
M22 DISPLACEMENT 2.2 LITER
M646 R4-DIESEL ENGINE OM646
R01 SUMMER TIRES
R11 LA 17" 5 DOUBLE SPOKE DESIGN
U24 *1 646.8__ 20061117 AMG FLOOR MATS EXCLUSIVE (oikeasti tässä on orkkiskumimatot ja lisäksi mulla on käyttämättömät orkkis tekstiilimatot, joiden sisältymisestä voidaan keskustella)
U24 *2 211____ 20061116 EGR - RADIATOR UPRATED
V06 SPEED- + LOADINDEX 95W

Kuva talvirenkailla (eilen otettu)
Kuva

Kuva kesärenkailla parin vuoden takaa
Kuva

Lisää tuoreita kuvia
https://nozki.kuvat.fi/kuvat/S211+E+220 ... %A4t+2025/
Viimeksi muokannut Nozki, La 19.04.2025 13:03. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18036
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: S211 220 CDI vm.2009 askartelua ja kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja dealer »

Nettiautossa myyvien mielestä V-keula farkku nelosdieselillä alle 399000 km ajettuna on auto jolla voi pyytää 3800 euroa tai 6500/6600 euroa.
Halvin on ilmoituksen perusteella rom ... tuota, romanttisesti kulahtanut.
Kalleimman myyntikuvat on otettu kesän ollessa kauneimmillaan.

Kuutoskoneisia on enemmän tarjolla, hinnat n. 4000-11000 ja lienee turha mainitakaan, että hintahaitarin yläpään autot siitä listasta on ns. myymätön paikka.

Myyntiä vaikeuttaa hintojen meneminen pahoin päällekkäin 212-koristen kanssa, mutta 211 erityisen hienoilla sisustuksen ja ulkoväreillä ja esimerkiksi AMG-paketilla ja muutenkin hyvin varusteltuna olisi auto, jolle on ostajia.
wiimax.fi
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3980
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: S211 220 CDI vm.2009 askartelua ja kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Nozki »

Joo hyviä pointteja, kiitos. Nyt näyttää olevan yksi melkein kymppitonnin hintainen 220 CDI:kin myynnissä. Pari vuotta vanhempi ja hivenen vähemmän ajettu kuin tämä mun auto, mutta epäilemättä siinä on vähemmän käytön jälkeä. Ja enemmän varusteita.

No, laitanpa myynti-ilmoituksen aluksi nyt foorumille, katotaan, onko ketään kiinostuneita.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Vastaa Viestiin