W221 S 320Cdi 4Matic käyttöautona
Re: Aakkosissa eteenpäin - R -》S
Vaihdoin öljyt ja öljynsuodattimen, ilmansuodattimet, raitisilmasuodattimet ja polttoainesuodattimen. Vaihdoin polttoainesuodattimelle menevän lyhyen letkun uuteen ja vuoto lakkasi. Öljyt oli ilmeisesti vaihdettu n. 5tkm sitten, mutta nyt ne on varmasti vaihdettu. Ilmansuodattimet oli melko ryönäiset, samoin raikkarit.
Asensin TT-Thermo 1500XC lämmittimen vänkärin puolen etunurkkaan lämppärin paluulinjaan, kierto kohti moottoria. Pistokkeen läpiviennin tein rekisterikilven alle puskurin ritiläosaan.
Kohtuu helppo oli tuohon asentaa, jäähdytysnestettäkään ei mennyt hukkaan kuin pikku liraus kun litisti letkut ennen ja jälkeen liitoskohdan. Yritin saada lämmittimen mahdollisimman pystyyn vaikka tämä XC malli pitäisi toimia asennossa kuin asennossa.
Täytyy vielä tuo ajonaikainen lämmitin tutkia, saisiko sen toimimaan. Se ei toimiessakaan kuitenkaan olisi toiminut esilämmittimenä.
Vetokoukku tästä uupui ja tilasin eBaysta Auto-Hak merkkisen irrotettavan vetokoukun ja Trailtekin mallikohtaisen johtosarjan (D44V +WYR232413R-T) . Hyvin kävi kaikki paikalleen. Rautaosat oli kohtuu helppo asentaa, johtosarjan kanssa sai möyriä kontissa jotta pääsi SAMiin käsiksi. Johtosarjan sulakkeen pidikettä piti vähän muokata jotta asettui takaSAMiin paikalleen. Koukku on irrotettava eikä näy irrotettuna ollenkaan puskurin takaa.
Oiken puoleisen sivupeilin lämmitys ei toiminut, myös iCarsoft osasi tämän kertoa. Vaihdoin uuden peilin.
Dynaaminen penkki antoi vikakoodiksi 9210 The module carrier for the backrest is detective.
Myös penkkien pumppu kertoi viaksi 9251 Pressure loss was detected due to leakage.
Ehkäpä jokin selkänojan pusseista rikki, letku poikki tms. Käytin kuskin selkänojan taustaa irti mutta sieltä ei ainakaan mitään silmällä havaittavaa löytynyt.
Kuskin penkin penkinlämmitin toimii vain selkänojaan, siinäkin jotain pientä korjattavaa.
Todella hyvä ja hiljainen kyyti. Jopa puhaltimen toiminta on eleganttia ja hiljaista. Verrattuna ärrään, jossa automaattiasetuksella puhallin tykkäsi puhista täysillä ja lujaa niin äsässä säätö on maltillisempi. Edes täysi nopeus ei nosta melutasoa ärsyttäväksi.
Ajotietokoneen näyttämä kulutus on ollut siinä 6,2-6,5l / 100km mitä työmatkaa ajellut. Noin 2 litraa sataselle vähemmän, mitä äRrän ajotietokone näytti. Ensimmäinen täysi tankki ajettu ja ajotietokoneen mielestä 6,5 l/100km. Oikeasti 7,28 l/100km.
Kuskin puoleista etuvetaria hieman heiluttelin ja kyllä siinä välystä tuntuu radiaali ja aksiaalisuuntaan. En kyllä tiedä, tuliko välys laakerista vaiko sitten nivelestä ja kuuluuko siinä olla jonkinlainen klappi?
Asensin TT-Thermo 1500XC lämmittimen vänkärin puolen etunurkkaan lämppärin paluulinjaan, kierto kohti moottoria. Pistokkeen läpiviennin tein rekisterikilven alle puskurin ritiläosaan.
Kohtuu helppo oli tuohon asentaa, jäähdytysnestettäkään ei mennyt hukkaan kuin pikku liraus kun litisti letkut ennen ja jälkeen liitoskohdan. Yritin saada lämmittimen mahdollisimman pystyyn vaikka tämä XC malli pitäisi toimia asennossa kuin asennossa.
Täytyy vielä tuo ajonaikainen lämmitin tutkia, saisiko sen toimimaan. Se ei toimiessakaan kuitenkaan olisi toiminut esilämmittimenä.
Vetokoukku tästä uupui ja tilasin eBaysta Auto-Hak merkkisen irrotettavan vetokoukun ja Trailtekin mallikohtaisen johtosarjan (D44V +WYR232413R-T) . Hyvin kävi kaikki paikalleen. Rautaosat oli kohtuu helppo asentaa, johtosarjan kanssa sai möyriä kontissa jotta pääsi SAMiin käsiksi. Johtosarjan sulakkeen pidikettä piti vähän muokata jotta asettui takaSAMiin paikalleen. Koukku on irrotettava eikä näy irrotettuna ollenkaan puskurin takaa.
Oiken puoleisen sivupeilin lämmitys ei toiminut, myös iCarsoft osasi tämän kertoa. Vaihdoin uuden peilin.
Dynaaminen penkki antoi vikakoodiksi 9210 The module carrier for the backrest is detective.
Myös penkkien pumppu kertoi viaksi 9251 Pressure loss was detected due to leakage.
Ehkäpä jokin selkänojan pusseista rikki, letku poikki tms. Käytin kuskin selkänojan taustaa irti mutta sieltä ei ainakaan mitään silmällä havaittavaa löytynyt.
Kuskin penkin penkinlämmitin toimii vain selkänojaan, siinäkin jotain pientä korjattavaa.
Todella hyvä ja hiljainen kyyti. Jopa puhaltimen toiminta on eleganttia ja hiljaista. Verrattuna ärrään, jossa automaattiasetuksella puhallin tykkäsi puhista täysillä ja lujaa niin äsässä säätö on maltillisempi. Edes täysi nopeus ei nosta melutasoa ärsyttäväksi.
Ajotietokoneen näyttämä kulutus on ollut siinä 6,2-6,5l / 100km mitä työmatkaa ajellut. Noin 2 litraa sataselle vähemmän, mitä äRrän ajotietokone näytti. Ensimmäinen täysi tankki ajettu ja ajotietokoneen mielestä 6,5 l/100km. Oikeasti 7,28 l/100km.
Kuskin puoleista etuvetaria hieman heiluttelin ja kyllä siinä välystä tuntuu radiaali ja aksiaalisuuntaan. En kyllä tiedä, tuliko välys laakerista vaiko sitten nivelestä ja kuuluuko siinä olla jonkinlainen klappi?
Re: W221 S 320Cdi 4Matic käyttöautona
TT-Thermoa muutamana aamuna testaillut, nollan asteen tuntumasta 30-45min lämmitys ja koneen lämmöt 40 asteen tuntumassa.
Vetokoukun asennuksen jälkeen käytin autoa Starin päässä, jolla autolle kerrottiin koukun ilmestymisestä. Valot ei jostain syystä kuitenkaan alkaneet toimia, parkkitutkat eivät tiedä kärryn olemassa olosta jne. Täytyy käyttää uudelleen.
Hehkun merkkivalo syttyi hetki sitten. Vikakoodinlukija tiesi kertoa, että 3. pytyn hehku ei toimi. Vaihdoin hehkun. Vanha lähti hyvin pois. Uuden pyöritin käsin tyhjät pois ja asetin momenttiavaimeen 10Nm arvon. Aloin kiristää, mutta vastus ei tuntunut muuttuvan kunnes sitten muuttui...löysemmäksi
Kierre korkkasi.
Putsailin reiän ja sen verran oli jenkoja jäljellä, että käsikireyteen hehkun sai tarttumaan.
Tuohon on varmaankin korjaamolla konstit tehdä korjaus, täytyy huomenissa soitella.
Kaikenlaista harmia....
Vetokoukun asennuksen jälkeen käytin autoa Starin päässä, jolla autolle kerrottiin koukun ilmestymisestä. Valot ei jostain syystä kuitenkaan alkaneet toimia, parkkitutkat eivät tiedä kärryn olemassa olosta jne. Täytyy käyttää uudelleen.
Hehkun merkkivalo syttyi hetki sitten. Vikakoodinlukija tiesi kertoa, että 3. pytyn hehku ei toimi. Vaihdoin hehkun. Vanha lähti hyvin pois. Uuden pyöritin käsin tyhjät pois ja asetin momenttiavaimeen 10Nm arvon. Aloin kiristää, mutta vastus ei tuntunut muuttuvan kunnes sitten muuttui...löysemmäksi

Kierre korkkasi.
Putsailin reiän ja sen verran oli jenkoja jäljellä, että käsikireyteen hehkun sai tarttumaan.
Tuohon on varmaankin korjaamolla konstit tehdä korjaus, täytyy huomenissa soitella.
Kaikenlaista harmia....
Re: W221 S 320Cdi 4Matic käyttöautona
Tapaus Ärrä on nyt myös selvillä. Auto on saatu kuntoon ja sillä on pari päivää ajettu.
Uusi omistaja otti venttiilikopan auki ja huomasi, että 4. ja 5. sylinterien imunokan keivuvivut olivat poikki. Hän vaihtoi ne uusiin ja vaihtoi myös kaikki suuttimet. Olivat kameralla tutkineet mäntiä ja kaikki näytti hyvälle siellä. Jako oli rattaiden merkkien mukaan kohdallaan. Vaikutti siis, että keinuvivut olivat syypää.
Uusilla osilla auto käynnistyi, mutta samalla lailla kävi vain kolmella kuten ennenkin. Vika ei siis vielä selvinnytkään.
Kun oireet viittasivat kuitenkin ajoitukseen, huomasivat että imunokan ratas oli hieman vinossa ja pyörähtänyt akselillaan. Siksi jako oli merkkien mukaan kohdallaan vaikkei oikesti ollutkaan.
Eli imunokan jako oli kääntynyt pieleen, siitä johtui käyntiongelmat ja keinuvipujen katkeaminen.
Uusi omistaja otti kannen irti ja käytti sen koneistamossa. 4. ja 5. pytyn venttiilit olivat hieman vääntyneet eli osuneet mäntiin. Kansi korjattin ja molemmat nokka-akselit vaihtuivat. Samalla oli korjannut lämmönvaihtimen tivisteet ja laittanut imusarjan läppämoottorin takaisin toimintaan. Läpät oli kuittien mukaan portattu auki, mutta todellisuudessa osa oli ollut kiinni.
Noh, mistä tämä kaikki sai sitten alkunsa? Tämä on minun teoriani:
Kun otin ensimmäisen kerran korkeapainepumpun irti, kiristin löystyneet pultit ja asensin sen takaisin paikalleen, taisin tehdä kohtalokkaan mokan.
Kun asensin pumppua takaisin paikalleen ensimmäistä kertaa, en saanut sitä menemään käsivoimin. Ajattelin, että se on sen varran tiukka ja voisin varovasti kiinnityspulteilla painattaa sen paikalleen. Arvelin, että tunnen kyllä käteen jos rattaat eivät osu hampaille. En ollut pyörittänyt pumpun ratasta ja arvelin sen menevän sukkana sisään. Noh, kiristelin kaikkia kolmea pulttia varovasti ja pumppu tuntui menevän ihan pienellä voimalla kunnes sitten ihan loppuvaiheilla ylimmän kiinnitysruuvin kierre korkkasi. Kun kierre petti, pumppu nytkähti hieman taaksepäin, mitä pidin outona.
Sen jälkeen korjasin kierteen helicoililla ja tälläkertaa päätin, että pumppu pitää saada käsivoimin paikalleen.
Nyt se menikin käsin pohjaan asti kun jaksoi herkutella. Mutta tuho oli jo ilmeisesti tapahtunut ja olin painattanut imunokan ratasta hieman vinoon. Sen 30sek käynnin jälkeen ratas pyörähti sitten hieman tyhjää ja käynti alkoi ontua ja loppu onkin nyt sitten tiedossa.
Uusi omistaja otti venttiilikopan auki ja huomasi, että 4. ja 5. sylinterien imunokan keivuvivut olivat poikki. Hän vaihtoi ne uusiin ja vaihtoi myös kaikki suuttimet. Olivat kameralla tutkineet mäntiä ja kaikki näytti hyvälle siellä. Jako oli rattaiden merkkien mukaan kohdallaan. Vaikutti siis, että keinuvivut olivat syypää.
Uusilla osilla auto käynnistyi, mutta samalla lailla kävi vain kolmella kuten ennenkin. Vika ei siis vielä selvinnytkään.
Kun oireet viittasivat kuitenkin ajoitukseen, huomasivat että imunokan ratas oli hieman vinossa ja pyörähtänyt akselillaan. Siksi jako oli merkkien mukaan kohdallaan vaikkei oikesti ollutkaan.
Eli imunokan jako oli kääntynyt pieleen, siitä johtui käyntiongelmat ja keinuvipujen katkeaminen.
Uusi omistaja otti kannen irti ja käytti sen koneistamossa. 4. ja 5. pytyn venttiilit olivat hieman vääntyneet eli osuneet mäntiin. Kansi korjattin ja molemmat nokka-akselit vaihtuivat. Samalla oli korjannut lämmönvaihtimen tivisteet ja laittanut imusarjan läppämoottorin takaisin toimintaan. Läpät oli kuittien mukaan portattu auki, mutta todellisuudessa osa oli ollut kiinni.
Noh, mistä tämä kaikki sai sitten alkunsa? Tämä on minun teoriani:
Kun otin ensimmäisen kerran korkeapainepumpun irti, kiristin löystyneet pultit ja asensin sen takaisin paikalleen, taisin tehdä kohtalokkaan mokan.
Kun asensin pumppua takaisin paikalleen ensimmäistä kertaa, en saanut sitä menemään käsivoimin. Ajattelin, että se on sen varran tiukka ja voisin varovasti kiinnityspulteilla painattaa sen paikalleen. Arvelin, että tunnen kyllä käteen jos rattaat eivät osu hampaille. En ollut pyörittänyt pumpun ratasta ja arvelin sen menevän sukkana sisään. Noh, kiristelin kaikkia kolmea pulttia varovasti ja pumppu tuntui menevän ihan pienellä voimalla kunnes sitten ihan loppuvaiheilla ylimmän kiinnitysruuvin kierre korkkasi. Kun kierre petti, pumppu nytkähti hieman taaksepäin, mitä pidin outona.
Sen jälkeen korjasin kierteen helicoililla ja tälläkertaa päätin, että pumppu pitää saada käsivoimin paikalleen.
Nyt se menikin käsin pohjaan asti kun jaksoi herkutella. Mutta tuho oli jo ilmeisesti tapahtunut ja olin painattanut imunokan ratasta hieman vinoon. Sen 30sek käynnin jälkeen ratas pyörähti sitten hieman tyhjää ja käynti alkoi ontua ja loppu onkin nyt sitten tiedossa.
Re: W221 S 320Cdi 4Matic käyttöautona
Nyt olisi oikealla kuosilla ja värillä varustettu takapenkin istuiosa paikallaan.
Istuinosa oli hieman tummempi/ruskeampi beige kuin muut sisäosat. Ostin ensin mielestäni oikeanlaisen, mutta tulikin samanlainen kuin jo paikallaan ollut. Tarkemmin tutkittuani näissä kuoseissa ja sävyissä on tapahtunut muutos 2009. Löytyi sitten oikeasta vuosimallista peräisin oleva istuiosa. Nyt täsmää muuhun sisustaan. Sellainen pieni poikkeama vielä jäi, että tuo ei ole reikänahkaa niinkuin kaikki muut
. Onko se sitten tuo ilmastoitu etupenkki, joka muuttaa nahan rei`itetyksi?
Noh, vähemmän silmiinpistävä ero nyt on. Vasemmalla facelift-istuin.
Istuinosa oli hieman tummempi/ruskeampi beige kuin muut sisäosat. Ostin ensin mielestäni oikeanlaisen, mutta tulikin samanlainen kuin jo paikallaan ollut. Tarkemmin tutkittuani näissä kuoseissa ja sävyissä on tapahtunut muutos 2009. Löytyi sitten oikeasta vuosimallista peräisin oleva istuiosa. Nyt täsmää muuhun sisustaan. Sellainen pieni poikkeama vielä jäi, että tuo ei ole reikänahkaa niinkuin kaikki muut

Noh, vähemmän silmiinpistävä ero nyt on. Vasemmalla facelift-istuin.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Re: W221 S 320Cdi 4Matic käyttöautona
Nonnii...
Hehkun kierre korjattu. Läheisellä korjaamolla oli vehkeet tehdä kierteen korjaus.
Reilun viikon oli ajamatta. Pääsee coupekin talviunille.
Hehkun kierre korjattu. Läheisellä korjaamolla oli vehkeet tehdä kierteen korjaus.
Reilun viikon oli ajamatta. Pääsee coupekin talviunille.
Re: W221 S 320Cdi 4Matic käyttöautona
Oli niin naarmuinen tuo maalipinta, että päätin hieman ehostaa sitä. Tein kunnon pesun ja kiillotin auton kahteen kertaan kattoa lukuunottamatta. Ensin meinasin, että vedän vain yhteen kertaan leikkaavalla tahnalla, mutta jäi sen verran hologrammia että kiillotin hienommalla vielä kertaalleen. Jonkin verran jäi täydellisestä kiillosta vajaaksi, joten laitoin kerroksen naarmuja täyttävää pohjustetta ja vahasin Collinitella.
Nyt on ihan mukiinmenevä musta auto.
Myös sisutaa pesin puhtaaksi ja sainkin siitä ihan freesin näköisen. Kävin ovipahvit, penkit yms sopivilla pesuaineilla ja taikasienellä läpi pariin kertaan ja suojasin nahkapinnat hoitoaineella.
Mitään ennen - jälkeen kuvia en tietenkään ottanut, niin tällainen kuiva teksti saa nyt kelvata.
Taka-akku pitää vaihtaa. Jännite putoaa n. 12V:iin kun auto ei käy. Lataa kyllä heti kun käynnistää.
Starttiakku on uudehko ja pitää varauksen hyvin. Sen jännite ei noussut kun auton käynnisti. Onko tässä jonkinlainen vuorottelu lataukselle etu -ja taka-akun välillä?
Penkeistä hävisi hieronta -ja dynaamiset toiminnot. Kuskin penkissä dynaaminen tila ei toiminutkaan, mutta muut kyllä. Vänkärin penkissä kaikki ominaisuudet olivat kunnossa.
Kun latasin taka-akkua akkulaturilla, penkkien toiminnot palasivat hetkeksi toimimaan. Seuraavana päivänä kaikki taas mykkänä. Toivottavasti tulevat akun vaihdolla kuntoon?
Olen tykännyt kyydistä. Hiljaista ja vakaata menoa.
Jos jostain saa narista, niin nappuloista/kytkimistä; olen tottunut että itse kytkin (esim. lasinnostin) on valaistu jolloin se on helppo pimeässä sormella löytää. Tässä on kytkimet niin, että valaistun alueen ylä ja/tai alapuolella on käyttökytkimet ilman valoa. Näitä ei meinaa sormet löytää. Varsinkin kuskin ovikahvassa niitä painikkeita on useita lähekkäin niin tulee paineltua mitä sattuu tunnustellessa.
Kolmen tankillisen kulutus 7,3 l/100km , 8,1 l/100km, 7,4 l/100km.
Keskimmäisessä kärry perässä n. 300km
Nyt on ihan mukiinmenevä musta auto.
Myös sisutaa pesin puhtaaksi ja sainkin siitä ihan freesin näköisen. Kävin ovipahvit, penkit yms sopivilla pesuaineilla ja taikasienellä läpi pariin kertaan ja suojasin nahkapinnat hoitoaineella.
Mitään ennen - jälkeen kuvia en tietenkään ottanut, niin tällainen kuiva teksti saa nyt kelvata.
Taka-akku pitää vaihtaa. Jännite putoaa n. 12V:iin kun auto ei käy. Lataa kyllä heti kun käynnistää.
Starttiakku on uudehko ja pitää varauksen hyvin. Sen jännite ei noussut kun auton käynnisti. Onko tässä jonkinlainen vuorottelu lataukselle etu -ja taka-akun välillä?
Penkeistä hävisi hieronta -ja dynaamiset toiminnot. Kuskin penkissä dynaaminen tila ei toiminutkaan, mutta muut kyllä. Vänkärin penkissä kaikki ominaisuudet olivat kunnossa.
Kun latasin taka-akkua akkulaturilla, penkkien toiminnot palasivat hetkeksi toimimaan. Seuraavana päivänä kaikki taas mykkänä. Toivottavasti tulevat akun vaihdolla kuntoon?
Olen tykännyt kyydistä. Hiljaista ja vakaata menoa.
Jos jostain saa narista, niin nappuloista/kytkimistä; olen tottunut että itse kytkin (esim. lasinnostin) on valaistu jolloin se on helppo pimeässä sormella löytää. Tässä on kytkimet niin, että valaistun alueen ylä ja/tai alapuolella on käyttökytkimet ilman valoa. Näitä ei meinaa sormet löytää. Varsinkin kuskin ovikahvassa niitä painikkeita on useita lähekkäin niin tulee paineltua mitä sattuu tunnustellessa.
Kolmen tankillisen kulutus 7,3 l/100km , 8,1 l/100km, 7,4 l/100km.
Keskimmäisessä kärry perässä n. 300km
Re: W221 S 320Cdi 4Matic käyttöautona
tehdas on ollut samaa mieltä ikkunoiden käyttökytkimistä, niistä tuli päivitetyt versiot jossa on perinteiset kolot sormelle, kivempi käyttää ja löytää oikea nappi. Tuskin maksaa monta kymppiä ne päivittää vaikka pelkkään kuskin oveen.
Re: W221 S 320Cdi 4Matic käyttöautona
Saat auton menemään pienellä kulutuksella. Omassa on keskikulutus 9,5. Tätä nostaa kaupunkiajot ja se, että noin 5000 km tänä vuonna on tullut ajettua laskettelureissuilla Thulen isoin suksiboksi katolla, mikä lisää kulutusta noin 1,5 litraa satasella. Ilman boksia ei ole ongelmaa päästä seiskalla alkaviin lukemiin tai jopa alle. Lisäksi oma iso kuomukärry tuo kovan kulutuslisän, maantiellä menee noin 10,5.
W221 350 CDI Lang -10, W124 300 D aut. -91, W140 300 SE -92
ex: W220 320 CDI -03, W208 320 Elegance -00, S212 220CDI Avantgarde -12, muut: Triumph Thunderbird Storm 1700 -12
ex: W220 320 CDI -03, W208 320 Elegance -00, S212 220CDI Avantgarde -12, muut: Triumph Thunderbird Storm 1700 -12
Re: W221 S 320Cdi 4Matic käyttöautona
mikä lienee keskinopeus noilla kulutuksilla ?
Re: W221 S 320Cdi 4Matic käyttöautona
Ok, eli faceliftiin muutettu nappulat. Hyvä tietää jos vaikka innostuisi parantelemaan..
Kyllä keskinopeus on yli 70km/h. Pääsääntöisesti ajan n. 60km siivua maantienopeutta. Talvi tulossa niin varmasti lukemat nousee.
Kyllä keskinopeus on yli 70km/h. Pääsääntöisesti ajan n. 60km siivua maantienopeutta. Talvi tulossa niin varmasti lukemat nousee.
Re: W221 S 320Cdi 4Matic käyttöautona
Vaihdoin taka-akun. Exide EK720 72Ah AGM akku.
Kaivelin alustan kompressorin esille vänkärin eturenkaan etupuolelta ja vaihdoin imuilmansuodattimen. Vanhakin oli hyväkuntoinen ja imuletku ehjä.
Samaisen etupyörän takpuolelta ilmestyi auton Webasto. Kyllä siinä kaikki näyttäisi olevan kiinni ja paikallaan, mutta henkiin se ei kuitenkaan herää.
Tukivarsien päällä oli klönttejä paksua rasvaa. Syylliseksi paljastui vetonivelen pyöränpuoleinen suojakumi, joka on halki akselin klemmarin juuresta. Täytyypä siihen vaihtaa uusi kumi.
Kaivelin alustan kompressorin esille vänkärin eturenkaan etupuolelta ja vaihdoin imuilmansuodattimen. Vanhakin oli hyväkuntoinen ja imuletku ehjä.
Samaisen etupyörän takpuolelta ilmestyi auton Webasto. Kyllä siinä kaikki näyttäisi olevan kiinni ja paikallaan, mutta henkiin se ei kuitenkaan herää.
Tukivarsien päällä oli klönttejä paksua rasvaa. Syylliseksi paljastui vetonivelen pyöränpuoleinen suojakumi, joka on halki akselin klemmarin juuresta. Täytyypä siihen vaihtaa uusi kumi.
Re: W221 S 320Cdi 4Matic käyttöautona
Tämäkin nyt vaihdettu. Aloitin jo viimeviikonloppuna, mutta navan keskipultti oli niin tiukassa, ettei auennut minun työkaluilla, piti lainata järeämpi pulttipyssy. E24 kantaista hylsyä ei löytynyt konehylsynä kivijalkakaupoista, tilaamalla jostain olisi saanut.. Normaali 1/2" karalla oleva hylsy, adapteri 1/2-->3/4" ja siihen pulttipyssy + pari kertaa töhöllä lämpöä pultin kantaan niin aukesi. Järjettömän tiukassa M16 kierteelle... Käytössä olleella pyssyllä saa M30 pultin suunnilleen momenttiin. Noh, minun kompressori ei ole maailman tehokkain, ehkä se vähän hillitsee. Ja kierrelukite tekee osansa.
Sitten, kun napapultti aukesi, naputtelin vetarin irti navasta. Alatukivarren pallonivelen irroittamalla ja iskaritolpassa olevan jarruletkun pidikeen avaamalla napaan sai sen verran liikettä, että vetari mahtui tulemaan pois etunavasta. Suojamuovit pois moottori alta ja vetarin sai kammettua etuperästä irti ja kätösiin. Ruuvipenkissä löin ulomman nivelen tuurnalla irti ja vaihdoin ehjän suojakumin (suojamuovi voisi olla osuvampi termi). Putsasin toki nivelen vanhasta rasvasta ja laitoin tuoreet tilalle.
Hehkun merkkivalo syttyi taas ja tällä kertaa oli 2. pytyn vuoro. Nyt ei mennyt kierre rikki vaan vaihto onnistui kuten pitääkin.
Webastosta oli sulake palanut, mutta ei silti herännyt eloon vaikka vaihdoin ehjän tilalle.
Re: W221 S 320Cdi 4Matic käyttöautona
Siinä ja siinä onko offtopicia, mutta kävin äsken tutkimassa 211:sta 642:lla jossa oli kp-pumppu vuotanut, omistaja oli tiivistyttänyt pumpun ja asentanut paikalleen. Tämän jälkeen auto käy huonosti ja savuttaa harmaata. Starilla tutkittuna korjausarvot oli just samat kun tämän topikin äRRässä eli toisessa pankissa -5 ja toisessa +5. Ilmeisesti tuossa on sitten vaaranpaikka pumppua asentaessa, suosittelin omistajalle että vilkaisee onko venakopan alla kaikki kunnossa :/
Tähdelliset: S211 E270CDI, W124 230E turbo, C123 230CE (kv), W123 240D x2, W123 220D
Star C4 Tampereella, sopii vuosimalleihin '93-'20. Yhteys YV.
Star C4 Tampereella, sopii vuosimalleihin '93-'20. Yhteys YV.
Re: W221 S 320Cdi 4Matic käyttöautona
Ei ole offtopiccia.racer123 kirjoitti: ↑Su 01.12.2024 21:02 Siinä ja siinä onko offtopicia, mutta kävin äsken tutkimassa 211:sta 642:lla jossa oli kp-pumppu vuotanut, omistaja oli tiivistyttänyt pumpun ja asentanut paikalleen. Tämän jälkeen auto käy huonosti ja savuttaa harmaata. Starilla tutkittuna korjausarvot oli just samat kun tämän topikin äRRässä eli toisessa pankissa -5 ja toisessa +5. Ilmeisesti tuossa on sitten vaaranpaikka pumppua asentaessa, suosittelin omistajalle että vilkaisee onko venakopan alla kaikki kunnossa :/
Jos oma teoriani pitää paikkansa niin kyllä tuossa on asennusvirheen mahdollisuus.
Kerrohan sitten, jos vika selviää.
Re: W221 S 320Cdi 4Matic käyttöautona
Pakasten saavuttua olen vähän kummastellut hitaasti nousevaa lämpömittaria. Nyt kun pakkasata on vähän reilummin, ei n. 30km matkalla jäähdytysnesteen lämmöt nousseet kuin 70C tuntumaan.
PartsInfo tarjoaa tähän termostaattia joko lämityksellä tai ilman. Paikallaan olevassa termostaatissa on sähkötökkeli eli se on lämmitetävää mallia, mutta ei siihen johtoa kuitenkaan kiinnity. Enkä ihan heti huomannut irrallista johtoa lähistöllä...
Mikäs merkitys tuolla lämityksellä on ja käytkö molemmat mallit paikalleen riippumatta kumpi on oikea? Lämmitetty on jonkin verran kalliimpi niin varulta ei viitsisi sellaista laittaa jos ei ole tarpeen.
Jos oikein tulkkaan PartsInfoa niin 7G vaihteisto vaatisi lämmitetyn eli sen puoleen tässä pitäisi sellainen olla. Jännä vaan että sen johto on hukassa...
GPS-antennin huitaisin lumiharjalla poikki...
Laitoin ehjän käytetyn tilaukseen. Niin ja yllättäen yksi hehku pimeni. 5. pytystä tällä kertaa. Vaihdetaan... 
PartsInfo tarjoaa tähän termostaattia joko lämityksellä tai ilman. Paikallaan olevassa termostaatissa on sähkötökkeli eli se on lämmitetävää mallia, mutta ei siihen johtoa kuitenkaan kiinnity. Enkä ihan heti huomannut irrallista johtoa lähistöllä...
Mikäs merkitys tuolla lämityksellä on ja käytkö molemmat mallit paikalleen riippumatta kumpi on oikea? Lämmitetty on jonkin verran kalliimpi niin varulta ei viitsisi sellaista laittaa jos ei ole tarpeen.
Jos oikein tulkkaan PartsInfoa niin 7G vaihteisto vaatisi lämmitetyn eli sen puoleen tässä pitäisi sellainen olla. Jännä vaan että sen johto on hukassa...
GPS-antennin huitaisin lumiharjalla poikki...


Re: W221 S 320Cdi 4Matic käyttöautona
Vaihdoin jokin aika sitten tuon vitosen hehkun ja laiskuuttani en sitten muita vielä vaihtamattomia vaikka mielessä kävi.Niin ja yllättäen yksi hehku pimeni. 5. pytystä tällä kertaa. Vaihdetaan...
Muutama päivä sitten syttyi taas hehkun merkkivalo ja tällä kertaa 1. pytystä. Nyt vaihdoin sen ykkösen ja lisäksi 6. ja 4. hehkut, jotka olivat vielä uusimatta.
Nelosen edestä piti purkaa ahtimen ja välijäähdyttimen välinen putki pois edestä.
Nyt olisi kaikki hehkut uusittu, toivottavasti saisi hetken ajella siltä osin rauhassa.
Re: W221 S 320Cdi 4Matic käyttöautona
Hyvä jos hehkurele ei mennyt. Eikös tuo lämmitettävä termostaatti toimi niin että termostaattia avataan etukäteen jos ecu tietää että moottoria kuormitetaan ja kohta tarvitaan jäähdytystä. Eli ei pitäisi vaikuttaa hitaaseen lämpenemiseen vaikka johto irti/puuttuu.
Re: W221 S 320Cdi 4Matic käyttöautona
Saas nähä, onko rele seuraava mikä porsii.
Vai onko joskus aiemmin vaihdettu kaikki hehkut kerralla ja olleet niin tasalaatuisia, että lähes yhtäaikaisesti pimenevät.
N.90tkm om642 autoilua takana (R + S) ja 12 hehkua vaihdettu. 8kpl viallista ja 4kpl ennakoivasti.
Nyt ei jäänyt kuin yksi varalle, täytyy tilata repullinen.
Okei, sitä se lämmitys termostaatissa tekee.
Tilasin uuden termarin ilman lämmitystä, mutta en vielä vaihtanut.
Vai onko joskus aiemmin vaihdettu kaikki hehkut kerralla ja olleet niin tasalaatuisia, että lähes yhtäaikaisesti pimenevät.
N.90tkm om642 autoilua takana (R + S) ja 12 hehkua vaihdettu. 8kpl viallista ja 4kpl ennakoivasti.
Nyt ei jäänyt kuin yksi varalle, täytyy tilata repullinen.
Okei, sitä se lämmitys termostaatissa tekee.
Tilasin uuden termarin ilman lämmitystä, mutta en vielä vaihtanut.
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5802
- Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
- Paikkakunta: Mökillä
Re: W221 S 320Cdi 4Matic käyttöautona
Enakoivasti näytäis toimivan kun toimintaa joskus seurailiDBFI kirjoitti: ↑Ti 14.01.2025 19:55 Hyvä jos hehkurele ei mennyt. Eikös tuo lämmitettävä termostaatti toimi niin että termostaattia avataan etukäteen jos ecu tietää että moottoria kuormitetaan ja kohta tarvitaan jäähdytystä. Eli ei pitäisi vaikuttaa hitaaseen lämpenemiseen vaikka johto irti/puuttuu.
Mökkillä
'
'
Re: W221 S 320Cdi 4Matic käyttöautona
Tuulilasi huurtuu kuskinpuolen reunasta, jos on kostea keli.
Tuulilasin ilmasuutin loppuu aikalailla tuolle kohdalle, josta alkaa huurtumaan. Vänkärin puolella ei huurru, vaikka sielläkin olisi matkustaja kyydissä.
Huurun saa pois kohtuu nopeasti, jos laittaa pöhötyksen lasille täysille. Mutta aika nopeaan huurtuu uudelleen. Penkkien hieronta toimii ajon alussa, mutta jos n. 15min tai kauemmin ajettu niin ei toimi enää. Yksi hieronta kestää n.12min ja jos sen saa päälle niin kerran jälkeen toiminta tippuu pois pelistä. Ainakin yhdesti kokeiltuna auton sammuttamisen jälkeen toimi taas. Kolmannen maailman ongelmia, mutta täytyy kevväämmällä koittaa tutkailla tuotakin laitosta...
Kulutus kivunnut talven tultua sinne 8 l/100km tuntumaan.
Noi 14tkm ajoa takana, mittarissa 251000km.
Ihan tyytyväinen olen autoon ollut, ei mitään isompaa murhetta.
Tyhjäkäynnillä joskus kone vähän resonoi ja taustapelin kuori natisee jollain tietyllä kierrosalueella. Moottorijarrutuksella vauhtia hitaasti hidastaen kohti pysähtymistä (esim liikennevaloihin) vaihteisto vähän töksäyttää kun ykkönen? menee pesään. Muuten laatikko toiminut kuten pitääkin.
Kolme kertaa selittämättömästi vakkari ei olekaan kytkeytynyt päälle. Saattanut ensin toimia, mutta kesken ajon mykistynyt. Kesken vakkariajon ei ole tippunut pois päältä.
Tuulilasin ilmasuutin loppuu aikalailla tuolle kohdalle, josta alkaa huurtumaan. Vänkärin puolella ei huurru, vaikka sielläkin olisi matkustaja kyydissä.
Huurun saa pois kohtuu nopeasti, jos laittaa pöhötyksen lasille täysille. Mutta aika nopeaan huurtuu uudelleen. Penkkien hieronta toimii ajon alussa, mutta jos n. 15min tai kauemmin ajettu niin ei toimi enää. Yksi hieronta kestää n.12min ja jos sen saa päälle niin kerran jälkeen toiminta tippuu pois pelistä. Ainakin yhdesti kokeiltuna auton sammuttamisen jälkeen toimi taas. Kolmannen maailman ongelmia, mutta täytyy kevväämmällä koittaa tutkailla tuotakin laitosta...
Kulutus kivunnut talven tultua sinne 8 l/100km tuntumaan.
Noi 14tkm ajoa takana, mittarissa 251000km.
Ihan tyytyväinen olen autoon ollut, ei mitään isompaa murhetta.
Tyhjäkäynnillä joskus kone vähän resonoi ja taustapelin kuori natisee jollain tietyllä kierrosalueella. Moottorijarrutuksella vauhtia hitaasti hidastaen kohti pysähtymistä (esim liikennevaloihin) vaihteisto vähän töksäyttää kun ykkönen? menee pesään. Muuten laatikko toiminut kuten pitääkin.
Kolme kertaa selittämättömästi vakkari ei olekaan kytkeytynyt päälle. Saattanut ensin toimia, mutta kesken ajon mykistynyt. Kesken vakkariajon ei ole tippunut pois päältä.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Re: W221 S 320Cdi 4Matic käyttöautona
Lainaus:
"Tyhjäkäynnillä joskus kone vähän resonoi."
Tästä tulikin mieleeni, saattavat semmoset moottorikopan kiinnikkeet olla kuluneita? Gummimuhveleiksi niitä sanon!
Tai mulla oli semmonen resonointivika aikoinaan, ja moottorikopan kiinnikkeet aivan kuluneet!
Uudet laitoin, niin auttoi!
"Tyhjäkäynnillä joskus kone vähän resonoi."
Tästä tulikin mieleeni, saattavat semmoset moottorikopan kiinnikkeet olla kuluneita? Gummimuhveleiksi niitä sanon!

Tai mulla oli semmonen resonointivika aikoinaan, ja moottorikopan kiinnikkeet aivan kuluneet!
Uudet laitoin, niin auttoi!

Pojasta vaariin:Ex-romuja:Mosse Scandinavia,Vauxhall Victor,Escort1.1,Toyota Crown,Fiat 124,Fiat 850,BMW 2000,BMW 2002,BMW1600-2,BMW 318i,Fiesta,Megane 1.6, Pösö 406 2.0,Volvo S60,Audi TT Quattro 165kW-99,Honda CR-V-05,MB W203 220CDI-07, MB W211 280CDI-07, BMW 528i 2010,MB CLS 350 CDI 2011,MB S350 BlueTec 4-Matic 2014
Re: W221 S 320Cdi 4Matic käyttöautona
On se muovikoppa vähän väljä. Täytyy kokeilla gummimuhvejampower kirjoitti: ↑Ke 29.01.2025 22:03 Lainaus:
"Tyhjäkäynnillä joskus kone vähän resonoi."
Tästä tulikin mieleeni, saattavat semmoset moottorikopan kiinnikkeet olla kuluneita? Gummimuhveleiksi niitä sanon!![]()
Tai mulla oli semmonen resonointivika aikoinaan, ja moottorikopan kiinnikkeet aivan kuluneet!
Uudet laitoin, niin auttoi!![]()

Re: W221 S 320Cdi 4Matic käyttöautona
15tkm vierähti edellisestä öljynvaihdosta, joten uudet Mobil ESP 5W-30 koneeseen. Uusi öljynsudatin sekä ilmansuodattimet myös.
Pieni talvilomareissukin heitetty. Hyvin mahtui neljä henkilöä matkatavaroineen viiden päivän reissulle. Suksiluukku tuli tarpeeseen kun laskettelusuksia kuljetettiin mukana. Tuo on ihan kätevä systeemi. Luukussa on pussi jossa "turvavyö" ja sen saa lukittua takapenkin istuinosaan kiinni. Pussi ulottuu suurinpiirtein etupenkkien selkänojan tasalle. 140cm sukset meni melkein kokonaan pussiin. Toki torppaa sitten viidennen matkustajan, neljän kanssa toimii. 144cm lumilauta mahtui juuri ja juuri poikittain konttiin.
Noin 450km suuntaansa oli matka. Ajotietokone näytti mennessä perillä 6,0 l/100km ja takaisintullessa 6,3 l/100km. Eri reitti takaisintullessa. Samanlainen nollakeli mennen - tullen. Tuohon saa sen 0,7 l lisätä niin todellinen kulutus siellä 7 l/100km tuntumassa.
Kuskinpuolen etupyörän laakeri alkanut ääntämään. Ääni voimistuu oikealle käännettäessä ja hiljenee vasemmalle käännettäessä. Vaihtuu piakkoin.
Pieni talvilomareissukin heitetty. Hyvin mahtui neljä henkilöä matkatavaroineen viiden päivän reissulle. Suksiluukku tuli tarpeeseen kun laskettelusuksia kuljetettiin mukana. Tuo on ihan kätevä systeemi. Luukussa on pussi jossa "turvavyö" ja sen saa lukittua takapenkin istuinosaan kiinni. Pussi ulottuu suurinpiirtein etupenkkien selkänojan tasalle. 140cm sukset meni melkein kokonaan pussiin. Toki torppaa sitten viidennen matkustajan, neljän kanssa toimii. 144cm lumilauta mahtui juuri ja juuri poikittain konttiin.
Noin 450km suuntaansa oli matka. Ajotietokone näytti mennessä perillä 6,0 l/100km ja takaisintullessa 6,3 l/100km. Eri reitti takaisintullessa. Samanlainen nollakeli mennen - tullen. Tuohon saa sen 0,7 l lisätä niin todellinen kulutus siellä 7 l/100km tuntumassa.
Kuskinpuolen etupyörän laakeri alkanut ääntämään. Ääni voimistuu oikealle käännettäessä ja hiljenee vasemmalle käännettäessä. Vaihtuu piakkoin.
Re: W221 S 320Cdi 4Matic käyttöautona
Minulla tältä päivältä vertailukohta kulutukselle oman ässän kanssa. Tasan 900 km ajoa Thulen isoin suksiboksi (610 litraa) katolla, viisi henkeä, kontti ja boksi ääriään myöten täynnä tavaraa ja kontista alalokerotkin pois että saa täyteen romua. Keskinopeus 91 km/h mikä tarkoittaa myös ohituksia. Keskikulutus 8,2. Mennessä rouvan ajaessa osan matkaa 7,7.
W221 350 CDI Lang -10, W124 300 D aut. -91, W140 300 SE -92
ex: W220 320 CDI -03, W208 320 Elegance -00, S212 220CDI Avantgarde -12, muut: Triumph Thunderbird Storm 1700 -12
ex: W220 320 CDI -03, W208 320 Elegance -00, S212 220CDI Avantgarde -12, muut: Triumph Thunderbird Storm 1700 -12
Re: W221 S 320Cdi 4Matic käyttöautona
Boxista tuo ero johtuu.
Täynnä tavaraa oli meidänkin auto.
Om642 on siitä mukava kone, ettei auton lastaustaso näy normi maantieliikenteessä millään lailla, noin niinkuin kulkumielessä.
Täynnä tavaraa oli meidänkin auto.
Om642 on siitä mukava kone, ettei auton lastaustaso näy normi maantieliikenteessä millään lailla, noin niinkuin kulkumielessä.
Re: W221 S 320Cdi 4Matic käyttöautona
Nyt on laakeri uusittu. Oli ihan väljä ja toinen kuularata huono. Välyksen tunsi vasta kun jarrusatula oli irti.Kuskinpuolen etupyörän laakeri alkanut ääntämään. Ääni voimistuu oikealle käännettäessä ja hiljenee vasemmalle käännettäessä. Vaihtuu piakkoin.
Purin etunapahässäkän irti. Vetarin pultti oli tälläkin puolella tosi tiukassa, mutta sain lopulta auki. Kaikki tukivarret kiinnittyvät napaan pallonivelellä ja kartioiden aukaisu kumeja, kierteitä yms rikkomatta onkin oikein mukavaa. On mulla sellainen työkalu, tai kaksikin tuota hommaa varten, mutta ei ne oikein mahtuneet joka paikkaan. Aikansa kun temusi niin kaikki lopulta irtosivat. Raidetangon pallonivelen suojakumin pidikerengas irtosi kumista ja sitä sai jonkin aikaa näpertää takaisin paikalleen. Vanha laakeri purkaantui ongelmitta. Seger-rengas oli vähän jumissa aluksi, mutta sekin sieltä antautui. Lukkorenkaalla on muuten merkitystä miten päin sen asentaa. Pihdeille tarkoitetut reiät ovat hieman kartiot ja se pienempi reikä tulisi jäädä näkyvälle puolelle.
Uusi laakeri meni hyvin paikalleen.Laakerissa on magneettikehä ABS-anturille ja se on hyvä asentaa oikeinpäin, niin ei mene turha työ hukkaan. Onneksi onnistuin tässä tavoitteessa.
Ylimääräiset äänet poistuivat.
Sellainen lisäremontti vielä tuli, että sisimmän alatukivarren pallonivel on väljä. Vaihdattaa koko tukivarren.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Re: W221 S 320Cdi 4Matic käyttöautona
Ässän navin kartat on melko vanhat. Hanskalokerossa oli Navigations Update Comand APS 2018/2019 - Europe DVD. Auton soitin ei kuitenkaan tunnista levyä. Antaa ilmoituksen tuntemattomasta formaatista eikä sen jälkeen tapahdu mitään. Levyssä numero A216 827 08 00. Oli siinä vähän jotain pikkunaarmuja, ajattelin että soitin ei lue levyä.
Torissa oli myynnissä NTG3 Comand päivitys. Myyjän mukaan levyllä 2018-2019 firmware päivitys ja 2024 karttapäivitys. Ostin sen. Sama juttu tämän levyn kohdalla, ei tunnista. Kokeilin ihan elokuva-DVDtä, sitäkään soitin ei tunnista.
CD-levyjä soittaa kyllä, joten sen puoleen toimii ja lukee.
Pitääkö noiden navi-juttujen kanssa tehdä jotain muuta kuin vain laittaa levy soittimeen? Vai onko soittimesta mahdollisesti jotain rikki? En ole puhdistuslevyä kokeillut kun CD kuitenkin toimii... Ja yhden levyn soitin tässä, ei siis vaihtajaa.
WDD2210801A123521
Torissa oli myynnissä NTG3 Comand päivitys. Myyjän mukaan levyllä 2018-2019 firmware päivitys ja 2024 karttapäivitys. Ostin sen. Sama juttu tämän levyn kohdalla, ei tunnista. Kokeilin ihan elokuva-DVDtä, sitäkään soitin ei tunnista.
CD-levyjä soittaa kyllä, joten sen puoleen toimii ja lukee.
Pitääkö noiden navi-juttujen kanssa tehdä jotain muuta kuin vain laittaa levy soittimeen? Vai onko soittimesta mahdollisesti jotain rikki? En ole puhdistuslevyä kokeillut kun CD kuitenkin toimii... Ja yhden levyn soitin tässä, ei siis vaihtajaa.
WDD2210801A123521
Re: W221 S 320Cdi 4Matic käyttöautona
Pitäisi kyllä lukea elokuva-DVD:tä ja hyvältä kopiolevyltäkin pitäisi karttapäivityksen onnistua suoraan.
Mistähän NTG3-päivityksestä torin levyllä oli kyse, olisko ollut se GPS-päiväykseen liittyvä korjaus? 221:een tuli joskus Comand päivitys joka toi naviin bird's eye view:n, valikon ETA näyttöön ja jotain muuta. Sen yhteydessä vaan korjaamot hyvin usein sotki versiokoodaukset, tai päivitys sotki eikä korjaamot hoksanneet koodauksia fiksata.
Veikkaan että DVD-lukupäässä joku ongelma.
Mistähän NTG3-päivityksestä torin levyllä oli kyse, olisko ollut se GPS-päiväykseen liittyvä korjaus? 221:een tuli joskus Comand päivitys joka toi naviin bird's eye view:n, valikon ETA näyttöön ja jotain muuta. Sen yhteydessä vaan korjaamot hyvin usein sotki versiokoodaukset, tai päivitys sotki eikä korjaamot hoksanneet koodauksia fiksata.
Veikkaan että DVD-lukupäässä joku ongelma.
Re: W221 S 320Cdi 4Matic käyttöautona
Jees, kiitos. Täytyy kokeilla lukupään puhdistusta.
En tiedä, minkälainen päivitys levyllä tarkalleen on. Kunhan saisi nuo Rooman aikaiset kartat tähän päivään...
En tiedä, minkälainen päivitys levyllä tarkalleen on. Kunhan saisi nuo Rooman aikaiset kartat tähän päivään...
Re: W221 S 320Cdi 4Matic käyttöautona
Ostin DVD lukijan puhdistuslevyn. Laitoin levyn soittimeen ja soitin alkoi lukemaan puhdistuslevyä samantien. Ajoin puhdistus"ohjelman" kolme-neljä kertaa läpi.
Ei normaali DVD elokuva, eikä kunpikaan navi-DVD kuitenkaan edelleenkään toimi.
Puhdituslevyn kaikki videot näkyvät...
Ei normaali DVD elokuva, eikä kunpikaan navi-DVD kuitenkaan edelleenkään toimi.
Puhdituslevyn kaikki videot näkyvät...