W246 maitomaista öljyä. Kansipahvi rikki?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
marpelto
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 77
Liittynyt: Ma 03.02.2020 12:56

W246 maitomaista öljyä. Kansipahvi rikki?

Viesti Kirjoittaja marpelto »

Otsikon mukaan Öljy on maitomaista. Aluksi epäilin kansipahvia. Mutta ohivirtaus testi näytti kaikille pytyille vihreää. Hyvin pientä suhinaa kuului öljyntäyttö reiästä mutta ajattelin että on ok. Jäähdyttimen säiliöön ei tullut kuplia.
Painetesti tehty myös jäähdytys järjestelmälle. Paineet pysyi hyvin.
Mistä kosteutta pääsee öljyn sekaan?

Voisiko syynä olla tukkeutunu huohotin? Vikakoodi P052E71 The valve for crankcase ventilation has a
malfunction.The actuator is blocked
oli aiemmin talvella mutta on näköjään poistunut.

Voiko kondensoitunut vesi aiheuttaa öljyn muutoksen?

Ajattelin vaihtaa uudet öljyt ja ajella jonkun aikaa ja katsoa uudestaan.
w246 B200 CNG vm.2016
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2650
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: W246 maitomaista öljyä. Kansipahvi rikki?

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

Ohivirtaustesti mittaa tavallisesti sylinterin tiiveyttä mäntiin josta lasketaan ohivirtaavan ilman perusteella joku arvo. Sylinterihän ei koskaan voi olla täysin tiivis.
Jäähdytysjärjestelmän testi kertoo melko hyvin tiiveyden.

Jos puolestaan kampikammion tuuletus ei toimi, kerääntyy kosteutta öljytilaan.

Öljyn täyttökorkin ympärystä voi olla vaaleassa kuohassa vaikkei mitään vikaa olisikaan jos ajot ovat lyhyitä pätkiä eikä moottoriöljy ehdi kuumentua niin, että kosteus poistuisi. Nykyään tuo korostuu erityisesti hybrideissä joissa jopa moottorin osat ruostuvat.

Lyhyesti, on hyvä tarkistaa kampikammion tuuletusventtiili (PCV valve) eli tuo mistä vikakoodi oli tullut.
marpelto
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 77
Liittynyt: Ma 03.02.2020 12:56

Re: W246 maitomaista öljyä. Kansipahvi rikki?

Viesti Kirjoittaja marpelto »

E200kompressor kirjoitti: Ma 03.03.2025 11:35 Lyhyesti, on hyvä tarkistaa kampikammion tuuletusventtiili (PCV valve) eli tuo mistä vikakoodi oli tullut.
Toisen pään sain irti ja puhaltelin...toiseen suuntaa liikkui ilma.
E200kompressor kirjoitti: Ma 03.03.2025 11:35 Öljyn täyttökorkin ympärystä voi olla vaaleassa kuohassa vaikkei mitään vikaa olisikaan jos ajot ovat lyhyitä pätkiä eikä moottoriöljy ehdi kuumentua niin, että kosteus poistuisi. Nykyään tuo korostuu erityisesti hybrideissä joissa jopa moottorin osat ruostuvat.
Vähän huojentavaa kuulla että tuo on noikin yleistä.
Tuolla on tosiaan ajettu vain 4-5km pätkiä. Mutta laitan uudet öljyt ja ajelen puoli tuntia..sitten katson uudestaan
w246 B200 CNG vm.2016
Risto113
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1243
Liittynyt: To 27.10.2011 14:47
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: W246 maitomaista öljyä. Kansipahvi rikki?

Viesti Kirjoittaja Risto113 »

jos noin lyhyitä pätkiä ajettu talvella, niin melkein voi sanoa sen syyksi.
Huohotinhan testin mukaan on ehjä, olisiko ollut jäätä aiemmin, sekin pätkäajosta?

Jos öljynvaihto ei muuten ole vielä ajankohtainen, aja se pitempi lenkki niin kosteus poistuu niistä vanhoistakin öljyistä kyllä.
Ei sitä vettä ole paljoa siellä, sen korkin ympärillä ja venttiilikopassa vaan.
TPLtre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1278
Liittynyt: To 31.01.2019 19:12

Re: W246 maitomaista öljyä. Kansipahvi rikki?

Viesti Kirjoittaja TPLtre »

Kyllä se öljynvaihto kuitenkin on erittäin ajankohtainen.
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4718
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: W246 maitomaista öljyä. Kansipahvi rikki?

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Jos tikkussa öljy on pirtelöä tai kun kone käy ja katsoo öljykorkkista sisään ja pyörii maitokahvia koneessa on vedet ja öljyt sekaisin.
Kaikki muu on kondenssivettä
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13656
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: W246 maitomaista öljyä. Kansipahvi rikki?

Viesti Kirjoittaja karra »

Onko tuossa B mallissa öljyn laadun mittaus? Oma M271 teki vaahtoa nurkka-ajossa talvella ja ilmoitti sekä öljyn laadusta että määrästä. Vaihdettiin öljyt ja samalla se anturi, oli saanut siipeensä merkkiliikkeen mukaan. Öljynvaihdolla vikaviestit ei poistuneet. Sen jälkeen auto toiminut hyvin mutta en ole ajanut nurkka-ajoa talvella, siihen on Peugeot.
Viimeksi muokannut karra, Ke 05.03.2025 15:33. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
1939 Pontiac Six 2D Sedan De Luxe MYYNNISSÄ www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
marpelto
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 77
Liittynyt: Ma 03.02.2020 12:56

Re: W246 maitomaista öljyä. Kansipahvi rikki?

Viesti Kirjoittaja marpelto »

karra kirjoitti: Ti 04.03.2025 07:52 Onko tuossa B mallissa öljyn laadun mittaus? .
En ole ainakaan huomannut mitään. Tuskin on.

Mutta todella omituinen vika. Laitoin kokeeksi pienen määrän öljyä ja pyöräyti konetta, taas oli ihan maitokahvia. Tein saman uudestaan...taas sama juttu.

https://photos.fife.usercontent.google. ... authuser=0

Tuo "lisää kuva" ei muuten toimi joistain syystä..jää vain ikoni Kuva

Mutta. Vaihdoin uudet öljyt jätin tyhjäkäynnille puoleksi tunniksi..ja ihan kuin olisi kirkastunut.
Risto113 kirjoitti: Ma 03.03.2025 15:02 jos noin lyhyitä pätkiä ajettu talvella, niin melkein voi sanoa sen syyksi.
Huohotinhan testin mukaan on ehjä, olisiko ollut jäätä aiemmin, sekin pätkäajosta?
Näin itsekin tuumailin
Jos öljynvaihto ei muuten ole vielä ajankohtainen, aja se pitempi lenkki niin kosteus poistuu niistä vanhoistakin öljyistä kyllä.
Ei sitä vettä ole paljoa siellä, sen korkin ympärillä ja venttiilikopassa vaan.

Kyllä...ajoin motarilla lenkin..ja voila..öljyhän alkaa näyttää jo ihan normaalilta.
Otin testinäytteen silikoniletkuun suoraan öljytíkun aukosta.

https://photos.fife.usercontent.google. ... authuser=0

Eli pakko se on uskoa että pienikin kosteus saattaa muuttaa öljyn sameaksi.
w246 B200 CNG vm.2016
Vastaa Viestiin