Eli auto siis -12 mallinen CLS Shooting Brake Airmaticilla varustettuna, ja eilen sattui jotain mitä en saa nyt ymmärrettyä, osaako joku auttaa?
Olin ajanut n. 25km ihan normaalisti, ja pienempää tasaista tietä ajaessa auto ilmoitti "auto liian alhaalla, pysähdy". Vauhtia ei ollut kuin n. 20kmh. Etupää tuntui olevan hieman normaalia YLEMPÄNÄ, perä normaali. Jatkoin hiljalleen kotipihaa kohti ja siellä katsoin niin keula oli tosi ylhäällä, perä normaali. Sport/Comf -nappi ei toiminut. Korin nosto ei toiminut. Kompressori ei käynyt. Sammutin auton ja käynnistin sen taas niin säätönapit alkoi toimiin, mutta etupää ei tullut alas.
Korin nostoasennossa kompressori käynnistyi ja perä alkoi nousta, ja napista taas perä lähti alas mutta keula pysyi ylhäällä. Sitten kokeilin saada autoa alemmas laittamalla sen Sport-asentoon ja perä menikin alaspäin. Seuraavaksi kuului pamaus ja puntit heilui paineen voimasta kun satuin seisoon auton vieressä, ja kuskin puoli tuli alas. Tämän koko ajan kompressori kävi ja sammui vasta kun sammutin auton. Kun kiersin auton niin oikee etupää oli edelleen täysin ylhäällä, vasen etu alhaalla hajonneena, oikee takapää ehkä hieman vasenta korkeemmalla ja vasen taka siinä sportkorkeudessa.
Lähdin sitten sisään selvittään paljonko sille pamaukselle tulee hintaa niin hetken päästä ulkoa kuului taas pamaus, repsikan puolen etu alhaalla ja perä normaalikorkeudessa. Mitä hittoo tässä tapahtu??? Jokin sai auton uskoon että etupää on tontissa ja yritti nostaa sitä loputtomasti vaikka se oli jo tapissa? Eikö molemmilla puolilla ole oma korkeusanturi niin ei kai ne molemmat mene yhtä aikaa rikki?
Mikä sen etupään alunperin nosti että pussit menee paineesta puhki? Jälkimmäinen varmaan meni kun koko etupään paino oli sen varassa, mutta eikö siellä ole mitään rajoitinta paljonko kompura päästää painetta sisään? Mitä tossa tilanteessa olis pitänyt tehdä että olis välttynyt pussien hajoomiselta?
Auto odottaa nyt pihassa että saa alettua purkaan etupäätä mutta ei kai tuonne uskalla laittaa uusia pusseja kun ei tiedä nostaako se taas ne hajalle?
Onko muuten järkeä kokeilla n.300€ maksavia kunnostettuja pusseja joka pitää vaihtaa tolppaan hajonneen tilalle, vai pitääkö suosilla tilata orggis tolpat puysseineen 2k€/kpl?
CLS (x218) 350 cdi 4Matic airmatic, mitä hittoa tapahtui?
Re: CLS (x218) 350 cdi 4Matic airmatic, mitä hittoa tapahtui?
Jopa on tympeä tapaus. Onko tuo niin typerä että yrittää toisella etutolpalla nostaa keulaa normikorkeuteen toisen puolen hajottua syystä X ?
wiimax.fi
Re: CLS (x218) 350 cdi 4Matic airmatic, mitä hittoa tapahtui?
Kompressorihan sammui kun sammutin auton, ei se varmaan enää enempää yrittänyt nostaa mutta painetta oli jo jostain syystä liikaa kun paino tuli vain yhden tolpan varaan. Mutta älytöntähän se on ettei yksi pussi kestäauton painoa jos toinen esim tyhjenee.
Re: CLS (x218) 350 cdi 4Matic airmatic, mitä hittoa tapahtui?
Hmm, ei kai pitäisi, kun CLS:ssa on samoin kuin monissa muissakin malleissa edessä anturi kummallakin puolella, ja taka-akselilla vain yksi.
W221 350 CDI Lang -10, W124 300 D aut. -91, W140 300 SE -92
ex: W220 320 CDI -03, W208 320 Elegance -00, S212 220CDI Avantgarde -12, muut: Triumph Thunderbird Storm 1700 -12
ex: W220 320 CDI -03, W208 320 Elegance -00, S212 220CDI Avantgarde -12, muut: Triumph Thunderbird Storm 1700 -12
Re: CLS (x218) 350 cdi 4Matic airmatic, mitä hittoa tapahtui?
Olisko venttiilivika. Auto sammutettunakin siellä on airmaticissa painesäiliö ja jos jo valmiiksi tapissa, se voi riittää.
Olin joskus yhdessä konepajassa ja pihassa oli kuorma-auto, jossa ilmajouset, ainakin takana. Kahvia juotiin toimistossa, kun kuului hitonmoinen pamaus, lattia tärähti. Omistaja syöksyi halliin, mikä kone meni päin? No ei mikään, kuormurin pussi räjähti. Meni hetki, niin toinen vastaava pamaus, toiseltakin puolelta räjähti pussi. Paineensäätöventtiili jumittui. Hinurilla lähti siitä.
Olin joskus yhdessä konepajassa ja pihassa oli kuorma-auto, jossa ilmajouset, ainakin takana. Kahvia juotiin toimistossa, kun kuului hitonmoinen pamaus, lattia tärähti. Omistaja syöksyi halliin, mikä kone meni päin? No ei mikään, kuormurin pussi räjähti. Meni hetki, niin toinen vastaava pamaus, toiseltakin puolelta räjähti pussi. Paineensäätöventtiili jumittui. Hinurilla lähti siitä.
Re: CLS (x218) 350 cdi 4Matic airmatic, mitä hittoa tapahtui?
Eikös se menny sillai että 211 oli viimeine missä on venttiilit myös pusseissa eli tässä ei olisi? Jos näin niin itse tutkisin ekana sen jakoblokin ja tarkistaisin korkeusanturien arvot starilla.
Isällä oli W220 jossa jakoblokki vuoti hiljalleen pusseille päin niin auto oli työpäivän jälkeen muuttunut maasturiksi. Yksikään pussi ei silti hajonnut.
Isällä oli W220 jossa jakoblokki vuoti hiljalleen pusseille päin niin auto oli työpäivän jälkeen muuttunut maasturiksi. Yksikään pussi ei silti hajonnut.
9/2006 S211 320CDI
Re: CLS (x218) 350 cdi 4Matic airmatic, mitä hittoa tapahtui?
No niin, vähän päivitystä tilanteeseen. Sattui ekan tolpan irrottamisen jälkeen keuhkokuume viemään sairaalaan ja voimat vielä sieltä pääsyn jälkeenkin niin meni vähän aikaa rempan tekemiseen.
Eli ensin poistin kuskinpuolen tolpan, ja siellähän oli pussi ihan riekaleina. Muuta vikaa ei esim. korkeusanturissa näkynyt. Sairaalareissun jälkeen jatkoin oikeanpuoleisen tolpan irrotusta, ja sielläkin oli pussi riekaleina, mutta myös korkeusanturin tanko oli irronnut. Eli syypää pumppaamiseen oli siinä.
Sitten vain piti purkaa pussin jämät iskareista ja asentaa tilaamani kunnostetut pussit niihin takaisin. Tolpat alle ja testerillä varovaisesti painetta systeemiin niin sai todeta kaiken toimivan niin kuin ennenkin. Nyt vain pitää odotella kauanko noi kestää.
Eli ensin poistin kuskinpuolen tolpan, ja siellähän oli pussi ihan riekaleina. Muuta vikaa ei esim. korkeusanturissa näkynyt. Sairaalareissun jälkeen jatkoin oikeanpuoleisen tolpan irrotusta, ja sielläkin oli pussi riekaleina, mutta myös korkeusanturin tanko oli irronnut. Eli syypää pumppaamiseen oli siinä.
Sitten vain piti purkaa pussin jämät iskareista ja asentaa tilaamani kunnostetut pussit niihin takaisin. Tolpat alle ja testerillä varovaisesti painetta systeemiin niin sai todeta kaiken toimivan niin kuin ennenkin. Nyt vain pitää odotella kauanko noi kestää.