Ongelman kysyisen moottorin suutinpohjien vuoto joka korjattiin jokin aika sitten (noin 1000km) sitten. Kaikki 4 suutinta nostettiin ylös ja putsattiin suutinpohjat ja sen rungon ympärillä olevat seinämät huolella, kalvauksen tarvetta ei ollut eli ei syöpymiä. Suuttimen pään tiivistepinnoissa kyllä oli sanomista Oli kulunut/palanut vinoksi puolen ympyrän osalta pintaa ja kalvasin näitä pintoja suoraksi kuten joskus ennenkin olen vastaavien suuttimien osalta tehnyt. Asensin mersun hehkutulpparasvalla suuttimet uusilla pulteilla ja nyt satunnaisesti haisee vieläkin kylläkin miedosti. Kysymys kuuluukin että onko ketään vaihtanut näitä päätymuttereita/holkkeja näihin piezo suuttimiin? Itsekkin olen vanhoihin boschin suuttimiin niitä vaihtanut, mutta näissä piezoissa herää kysymys että onko samassa hommassa jotain lisähuomioitavaa kun ei niitä ketään suomessa korjaakkaa toisin kuin noita vanhoja solenoidi suuttimia. Kiitos etukäteen jo mahdollisista vastauksista
OM651.901 Suuttimien (Delphin Piezo)kärkimuttereiden vaihto
OM651.901 Suuttimien (Delphin Piezo)kärkimuttereiden vaihto
Hei kaikki kanssa ystävät!
Ongelman kysyisen moottorin suutinpohjien vuoto joka korjattiin jokin aika sitten (noin 1000km) sitten. Kaikki 4 suutinta nostettiin ylös ja putsattiin suutinpohjat ja sen rungon ympärillä olevat seinämät huolella, kalvauksen tarvetta ei ollut eli ei syöpymiä. Suuttimen pään tiivistepinnoissa kyllä oli sanomista Oli kulunut/palanut vinoksi puolen ympyrän osalta pintaa ja kalvasin näitä pintoja suoraksi kuten joskus ennenkin olen vastaavien suuttimien osalta tehnyt. Asensin mersun hehkutulpparasvalla suuttimet uusilla pulteilla ja nyt satunnaisesti haisee vieläkin kylläkin miedosti. Kysymys kuuluukin että onko ketään vaihtanut näitä päätymuttereita/holkkeja näihin piezo suuttimiin? Itsekkin olen vanhoihin boschin suuttimiin niitä vaihtanut, mutta näissä piezoissa herää kysymys että onko samassa hommassa jotain lisähuomioitavaa kun ei niitä ketään suomessa korjaakkaa toisin kuin noita vanhoja solenoidi suuttimia. Kiitos etukäteen jo mahdollisista vastauksista
Ongelman kysyisen moottorin suutinpohjien vuoto joka korjattiin jokin aika sitten (noin 1000km) sitten. Kaikki 4 suutinta nostettiin ylös ja putsattiin suutinpohjat ja sen rungon ympärillä olevat seinämät huolella, kalvauksen tarvetta ei ollut eli ei syöpymiä. Suuttimen pään tiivistepinnoissa kyllä oli sanomista Oli kulunut/palanut vinoksi puolen ympyrän osalta pintaa ja kalvasin näitä pintoja suoraksi kuten joskus ennenkin olen vastaavien suuttimien osalta tehnyt. Asensin mersun hehkutulpparasvalla suuttimet uusilla pulteilla ja nyt satunnaisesti haisee vieläkin kylläkin miedosti. Kysymys kuuluukin että onko ketään vaihtanut näitä päätymuttereita/holkkeja näihin piezo suuttimiin? Itsekkin olen vanhoihin boschin suuttimiin niitä vaihtanut, mutta näissä piezoissa herää kysymys että onko samassa hommassa jotain lisähuomioitavaa kun ei niitä ketään suomessa korjaakkaa toisin kuin noita vanhoja solenoidi suuttimia. Kiitos etukäteen jo mahdollisista vastauksista
Re: OM651.901 Suuttimien (Delphin Piezo)kärkimuttereiden vaihto
Jos niitä muttereita saa jostain on ne myös vaihdettavissa sillon.
Ei se piezo sen ihmeellisempi ole toiminnaltaan kuin solenoidi. Liikkuvat on vaan kevyempiä.
Ei se piezo sen ihmeellisempi ole toiminnaltaan kuin solenoidi. Liikkuvat on vaan kevyempiä.
Re: OM651.901 Suuttimien (Delphin Piezo)kärkimuttereiden vaihto
...
Viimeksi muokannut MiHe, Ke 05.03.2025 19:28. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
W219 320CDI -07
Ex: W212 350CDI -09
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Ex: W212 350CDI -09
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Re: OM651.901 Suuttimien (Delphin Piezo)kärkimuttereiden vaihto
editti meni tuplaksi...
En ole yhtään piezoa purkanut mutta se kärki on aikalailla samanlainen kuin solenoidissakin. Ilmalukon sinne saa helposti aikaiseksi, kannattaa tehdä yksi kerraalaan ja käyttää välillä.
En ole yhtään piezoa purkanut mutta se kärki on aikalailla samanlainen kuin solenoidissakin. Ilmalukon sinne saa helposti aikaiseksi, kannattaa tehdä yksi kerraalaan ja käyttää välillä.
W219 320CDI -07
Ex: W212 350CDI -09
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Ex: W212 350CDI -09
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Re: OM651.901 Suuttimien (Delphin Piezo)kärkimuttereiden vaihto
Kiitos vastauksista!
Joo tuon ilmalukon olen kans huomannut myös muiden merkkien(vaggilaisista kokemusta) huomannut. Mesen ja vag merkkihuollos työskennelleenä ja omalla kohdalla ja vierestä seuranneen huomannut monesti tämän että joskus ei ole ollut muuta vaihtoehtoa, kuin ottaa uusi suutin hyllystä ja laittaa se paikallee ilmalukon sattuessa kohdalle.
Mutta joo googlettelemalla löysin kyseiseen suutin tyyppin nämä. Täytyy vain tosiaan yksi kerrallaan vaihtaa ja kaveria apuna käyttäen pyörittää moottoria kyseisen suuttimen suutinputki kohdalla mutteri auki kunnes naftaa tulee taas ilman ilmakuplia ja kiristää tämän jälkeen. Tälläin tehty joskus varmistaakseen ettei ilmaa pääse suuttimeen kun suuttimenputki valunnut kumminkin tyhjäksi. Ja kaasupohjassa tietenkin kuten aina
Palailen myöhemmin kun toimenpide on suoritettu!
Joo tuon ilmalukon olen kans huomannut myös muiden merkkien(vaggilaisista kokemusta) huomannut. Mesen ja vag merkkihuollos työskennelleenä ja omalla kohdalla ja vierestä seuranneen huomannut monesti tämän että joskus ei ole ollut muuta vaihtoehtoa, kuin ottaa uusi suutin hyllystä ja laittaa se paikallee ilmalukon sattuessa kohdalle.
Re: OM651.901 Suuttimien (Delphin Piezo)kärkimuttereiden vaihto
Ei ole kyse siitä ettei polttoaine tulisi suuttimelle, suodatin ja putket kyllä ilmaantuu ihan itsekseen kun pitää virrat päällä pari kertaa, kun on sähköinen esipainepumppu.
Ilmavaiva tulee suuttimeen itseensä.
Eli vaihda yksi kerrallaan, ja aina välissä auto käyntiin siksi aikaa että käy kaikilla mukeilla.
Kone seis, ja seuraavan kimppuun ja niin edelleen.
Reippaammat vaihtaa 2 kerralla, kyllä se 2 pytyllä sen verran yskii että ilmaantuu...yleensä, ja vaivalloisesti.
Ilmavaiva tulee suuttimeen itseensä.
Eli vaihda yksi kerrallaan, ja aina välissä auto käyntiin siksi aikaa että käy kaikilla mukeilla.
Kone seis, ja seuraavan kimppuun ja niin edelleen.
Reippaammat vaihtaa 2 kerralla, kyllä se 2 pytyllä sen verran yskii että ilmaantuu...yleensä, ja vaivalloisesti.
Re: OM651.901 Suuttimien (Delphin Piezo)kärkimuttereiden vaihto
No saa ne penkissä ilmattua isolla paineella, vaikkei se autossa onnistuisikaan. Mutta se tosiaan edellyttää sitten kaikkien viemistä suutinpenkkiin ja sitten pystyasennossa kotiin.
Putkista lähtee ilmat kyllä. mutta suuttimen sisältä hankalasti. Penkissä on sekin hyvä puoli, että näkee suuttimen toiminnan ja sen, vuotaako se.
Putkista lähtee ilmat kyllä. mutta suuttimen sisältä hankalasti. Penkissä on sekin hyvä puoli, että näkee suuttimen toiminnan ja sen, vuotaako se.
Re: OM651.901 Suuttimien (Delphin Piezo)kärkimuttereiden vaihto
Kiitos vastauksesta.
Joo tosiaan tiesinkin tämän, että se ilmalukko syntyy sinne suuttimeen. Siitä ei ollu käsitys tässä mitä meinasin. Vaan tarkennettuna kun suutin on nostettu pois ja tänä aikana putki on päässyt valumaan tyhjäksi nii ennen kuin putken kiristää lopullisesti kiinni pyörittää konetta sen verran jotta naftaa alkaa tulemaan putkesta jonka jälkeen riski ilmalukolle on pienempi, koska suurin ilma on saatu välistä pois jo tekemällä tämä toimenpide. Mutta kyllä koska on linja on ollut auki niin aina on mahdollista että on ilmaa mukana ensimmäisissä starttauksissa jotka sitten toivonmukaan tulee tienkin suuttimen kärkien mukana pihalle.
Lisäyksenä vielä että tämä toimenpide tehdää suuttimen sähköliitäntä auki. Tällä tavoin olen joskus tehnyt ja nähnyt myös työkaverin tehneen näin näissä tapauksissa mutta ei kylläkään aina.
Ja joo pelaan kanssa tosiaan varmanpäälle kun se hetki tulee ja teen 1 kerrallaan
Joo tosiaan tiesinkin tämän, että se ilmalukko syntyy sinne suuttimeen. Siitä ei ollu käsitys tässä mitä meinasin. Vaan tarkennettuna kun suutin on nostettu pois ja tänä aikana putki on päässyt valumaan tyhjäksi nii ennen kuin putken kiristää lopullisesti kiinni pyörittää konetta sen verran jotta naftaa alkaa tulemaan putkesta jonka jälkeen riski ilmalukolle on pienempi, koska suurin ilma on saatu välistä pois jo tekemällä tämä toimenpide. Mutta kyllä koska on linja on ollut auki niin aina on mahdollista että on ilmaa mukana ensimmäisissä starttauksissa jotka sitten toivonmukaan tulee tienkin suuttimen kärkien mukana pihalle.
Lisäyksenä vielä että tämä toimenpide tehdää suuttimen sähköliitäntä auki. Tällä tavoin olen joskus tehnyt ja nähnyt myös työkaverin tehneen näin näissä tapauksissa mutta ei kylläkään aina.
Ja joo pelaan kanssa tosiaan varmanpäälle kun se hetki tulee ja teen 1 kerrallaan
Viimeksi muokannut Aminukki, To 06.03.2025 18:15. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Re: OM651.901 Suuttimien (Delphin Piezo)kärkimuttereiden vaihto
Totta! Itselläkin olisi mahdollisuus viedä suuttimet (Tekun moottorilabran) koepenkkiin ihan maksutta ja tosiaan testata nämä.TPLtre kirjoitti: ↑To 06.03.2025 18:07 No saa ne penkissä ilmattua isolla paineella, vaikkei se autossa onnistuisikaan. Mutta se tosiaan edellyttää sitten kaikkien viemistä suutinpenkkiin ja sitten pystyasennossa kotiin.
Putkista lähtee ilmat kyllä. mutta suuttimen sisältä hankalasti. Penkissä on sekin hyvä puoli, että näkee suuttimen toiminnan ja sen, vuotaako se.
Täytyykin miettiä jos ihan mielenkiinnosta testaisi
Re: OM651.901 Suuttimien (Delphin Piezo)kärkimuttereiden vaihto
No jos tämä on mahdollsita, niin en edes miettis hetkeäkään.
Re: OM651.901 Suuttimien (Delphin Piezo)kärkimuttereiden vaihto
Taidankin tosiaan näin tehdäAminukki kirjoitti: ↑To 06.03.2025 18:13Totta! Itselläkin olisi mahdollisuus viedä suuttimet (Tekun moottorilabran) koepenkkiin ja tosiaan testata nämä ilman mitään kuluja. Mitähän näiden testaus muuten maksaisi?TPLtre kirjoitti: ↑To 06.03.2025 18:07 No saa ne penkissä ilmattua isolla paineella, vaikkei se autossa onnistuisikaan. Mutta se tosiaan edellyttää sitten kaikkien viemistä suutinpenkkiin ja sitten pystyasennossa kotiin.
Putkista lähtee ilmat kyllä. mutta suuttimen sisältä hankalasti. Penkissä on sekin hyvä puoli, että näkee suuttimen toiminnan ja sen, vuotaako se.
Täytyykin miettiä jos ihan mielenkiinnosta testaisi![]()