"Lumikit", 300D ja 250TD museoautot + 230E

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18036
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: "Lumikit", 300D ja 250TD museoautot

Viesti Kirjoittaja dealer »

Ei ole oireillut sen koommin vaikka on tuolla ajettu muutama kerta, sateellakin.
Farkku on pojalla lainassa, ollut jo jonkun viikon. Tylsää ( :D ) kun autot toimii, joten jutellaan tekoälyn kanssa.
Roast.jpg
Roast.jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
wiimax.fi
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18036
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: "Lumikit", 300D ja 250TD museoautot

Viesti Kirjoittaja dealer »

Lumikit on pesty ja ajettu suojaan syksyltä, tällä kertaa molemmat kotipihan talleihin. Farkkuun voisi vaihdella niitä hankittuja osia, vesipumpun, hihnankiristimen iskarin ja keinun, vesipumpun kotelon ja moottorin välisen tiivisteen.
Siitä huomasin myös renkaita vaihtaessani, että toinen takajousi on poikki. Käytettyjä jousia on kyllä tallin hyllyllä, mutta sattui taannoin myyntipalstalla tarjolle 300TD:ssä olleet Eibach madallusjouset jotka ostin ja ajattelin että ehkä voisi kokeilla niitä. Madallus ei ole hakusessa, mutta ei haittaa vaikka auto hieman madaltuisi, kunhan ei liikaa. Ehkä korkeimmilla jousenkumeilla olisi vielä OK.
Eibachien etuna olisi omien aiempien kokemusten mukaan erinomainen ajettavuus ja kyyti, niillä kun saa minun makuun paremman jousituksen kuin vakiojousilla; pinnasta pehmeä ja mukava, isommissa heitoissa progressiivisesti riittävän jäykkä.

Jousisarjan ostamiseen kannustimena oli se, että samalla myyjällä oli tarjolla myös farkun takaiskarit (Sachs 102 811), ja kaikkien osien hinta edullinen. Kuvista näki, että iskarit on hyvin siistissä kunnossa, kuivat päällepäin ja tarrat tallella. Niinpä tein kaupat jousista ja iskareista, ja iskareita lähemmin tarkastellen oli pakko olla tyytyväinen; alaniveletkin liikkuvat käsin kääntäen sillä tavalla "tasaisen tahmeasti" kuten täysin kunnossa olevan pitää. Iskareissa on myös letkut paikallaan.

Nämäkin jos tulisi joskus asennettua farkkuun ... muistaakseni toinen takakulma hieman kolahtelee terävissä kuopissa, ja paikallaan olevat iskarit on mallia kunnostettu eli niissä on vedetty erilaiset suojakumit päälle kuin mitä niissä alun perin on. No, ei se tosin museoajoneuvossakaan varsinaisesti haittaa katsastusta eikä ajoa, mutta kuitenkin...
wiimax.fi
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18036
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: "Lumikit", 300D ja 250TD museoautot

Viesti Kirjoittaja dealer »

Moottori-lehden mainiota (ei nyt piitata siitä että farkkumallista kerrotaan noilla numeroilla ja kirjaimilla)
"Käyttötesti käytetyllä - Mercedes Benz W124 250D" uusinta juttua lukiessa hymyilytti tämä
Moottori kirjoitti:Viimeisenä nostona ysäriauton eduksi voidaan laskea yleinen laatuvaikutelma. Matkanteko on yllättävänkin mukavaa, vaikka auto on jo yli 30-vuotias. Edes lähes 600 000 ajettua kilometriä ei ole saanut Mercedeksen ryhtiä kumaraan. Ohjaamoon ei kuulu ylimääräisiä kolinoita, suhinoita tai natinoita. Siinäpä tulevaisuuden tavoitteita monelle nykyautolle.

Näiden omien museoajoneuvojen kilometrit kun on myös tuota luokkaa, ja tutulta kuulostaa toimittajan havainnot.
wiimax.fi
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18036
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: "Lumikit", 300D ja 250TD museoautot

Viesti Kirjoittaja dealer »

Moottori-lehti kirjoitti: Museoautoiän jo vuosia sitten saavuttaneet W124:t ovat pitkään olleet harrasteautoja tai käyttöklassikoita, mutta ei ole mitenkään tavatonta nähdä ihan tavallinen, nuhruinen mutta suorakylkinen mallisarjan edustaja siinä samassa perheauton ja luottovankkurin roolissa, mihin se on vuosikymmeniä sitten hankittu. Eikä sellaista tilaisuutta ole, mihin ei kehtaisi vastavahatulla W124:llä pysäköidä paraatipaikalle.
https://moottori.fi/uutinen/mercedes-be ... 40-vuotta/
wiimax.fi
Avatar
Juhani Halmeenmäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1459
Liittynyt: Ti 23.06.2015 21:57
Paikkakunta: Varsinainen Suomi
Viesti:

Re: "Lumikit", 300D ja 250TD museoautot

Viesti Kirjoittaja Juhani Halmeenmäki »

Tuo "Eikä sellaista tilaisuutta ole, mihin ei kehtaisi vastavahatulla W124:llä pysäköidä paraatipaikalle." osui ja upposi täälläkin :)
Mikä ihmeen lankku, tässä puuta ole kuin sisustassa koristeena!
230CE W124 & SLK200 R170 ja monta muuta eri merkkistä
Exiä W114, W115, W116, W123, W201 pitkä rivi...
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18036
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: "Lumikit", 300D ja 250TD museoautot

Viesti Kirjoittaja dealer »

Siirsin marraskuussa 300D:n erääseen talliin vuokrapaikalle odottamaan kevättä.
Jonkin verran on ollut käyttöä 250TD:lle, kun lähisuvun (uudemmissa) mersuissa on ollut pikku murheita ja on tarvittu sijaisautoa.
Viimeisimmän käytön jälkeen se jäi pihaan muutamaksi päiväksi, en tullut ajaneeksi talliin kun siellä kuka mitäkin autoa milloinkin huolteli.

No, tuota luntahan tuli sitten viime yönä ja oli tullut pitkin päivää ihan jonkin verran.
Sen verran että kun iltapäivällä tulin Sprinterillä pihaan niin siihenpä se juuttui, vaikka miten hyvät renkaat alla onkin.

Mitäpä tuosta, vähän myöhemmin Can-Am tulille ja auraamaan pihaa, ensin Sprinterin takaa ja pihatie, että sai sitä siirrettyä. Sitten käynnistelin S211 ja satalankun ja pukkasin mönkijällä vielä muutamasta kohtaa, ja sitten henkilöautot pois hangesta.
Satalankun tuulilasi olikin jo melkein sula jäästä ja 211:ssakin hieman alalaidastaan, peilit molemmissa puhtaat.

Ajattelin vaan siinä kun autoja siirtelin, että on se ollut juhlaa ajella ASD-perällisellä mersulla (joo, tiedän että nelivetoisiakin on) talvessa ja on edelleen. Kun oli saanut 211:n kuovitettua ja heijattua "selville vesille" ajoin satalankun hangesta pois ja kävin vielä peruuttelemassa ja kääntelemässä sitä mistä vain eniten pihassa lunta löytyi. Ihmeitä tekee etenemiskyvylle (noin) 100% lukkoperä.

Nyt on 250TD tallissa.
wiimax.fi
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5494
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: "Lumikit", 300D ja 250TD museoautot

Viesti Kirjoittaja S202 »

dealer kirjoitti: Ma 16.12.2024 18:07 Ihmeitä tekee etenemiskyvylle (noin) 100% lukkoperä.
Etuveto kemppilukolla se vasta ihme menijä on, ajettavuus tosin aika omituinen :D
S124 300TE
W124 300D
Avatar
Wikke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1508
Liittynyt: Ma 16.02.2004 23:35

Re: "Lumikit", 300D ja 250TD museoautot

Viesti Kirjoittaja Wikke »

Minun molemmat aiemmat W124:t oli ASD-perällä, ei ollut minkäänlaisia vaikeuksia talvikelissä. Nykyisessä käyttiksessä Volvo 960 on vähän vastaava mutta mekaaninen liikkeellelähtölukko, se on tyhjällä peräkontilla normi etuvetoiseen verrattava. Jos olisi kontissa muutakin kuin lumiharja niin olisi varmaankin melkoinen menijä. W140 ASR:llä sain pari kertaa huolella kiinni, ekan kerran 10cm lumiselle parkkipaikalle ja toisen kerran sateen kastelemalle alkukesän nurmikolle. Ei ollut ASD:n veroisia. :)
1991 420 SE
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18036
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: "Lumikit", 300D ja 250TD museoautot

Viesti Kirjoittaja dealer »

Sattumalta kävi niin, että meille tuli kolmas Lumikki. Sikäli sattumalta, että pitkästä aikaa Nettiauton tarjonnassa oli kiinnostava 124 joka sitten sattui olemaan valkoinen.

Perus-perus-bensamalli eli 230E + 4v manuaali, sinisellä kangassisustalla (062)

Fiksailemista on maalipinnassa Ruostetta alkaa ilmestyä joistain kohdista, auto on ylimaalattu kertaalleen.
Auto on kuitenkin siltä osin harvinainen nykypäivään, että sitä ei ole p*skottu joka puolelta, vaan puskurit jne...on aivan ehjät.
Lampunpesimet paikallaan ja radiona Becker Europa 2000.
Sisältä tämä on vallan siisti, penkin nurkassa kulumaa mutta melkeinpä siinä ne murheet on. Peilin sähkösäädön namiska tyypillisesti poikki.
IMG_20250306_150353.jpg
Varustelista:

404 ortopedipenkki kuljettajalla
466 keskuslukitus
482 huonon tien alusta
524 jotain kuljetussuojausta ? Vaha ?
584 sähkölasit x4
593 sävylasit
600 lampunpesimet
630 varoituskolmio
668 kuljetuspaketointi mikä lie ?
673 iso akku
239 Michelinit
260 ei merkkiä takaluukussa
341 sivuvilkut
873 penkinlämmittimet
874 ???

Huoltokirja ja käyttöohjekirja on mukana. Autolla on ollut muutama pitempiaikainen omistaja, neitokainen jolta tämän ostin oli omistanut sen nelisen vuotta / 40000 kilometriä. Nyt mittarissa on 440000.

Mukana oli kuitteja joista löytyi oikeastaan iloisia yllätyksiä; viime vuosina on vaihdettu mm. kardaanin tukilaakeri, takajarruputket ja -letkut, taka-akseliston etummaiset kumityynyt, koko pakoputkisto, polttoainesuodatin, lämmityslaitteen puhallin, jarrulevyjä ja -paloja.
Kannentiivisteen ja venttiilivarren kumien vaihto on tehty muutama vuosi sitten.
Kytkin oli poikkeuksellisen kevyt, samaan tapaan kuin 300D Lumikissa, ja sen arvasi heti että se on joskus vaihdettu. Myyjä ei tiennyt kun kysyin, mutta papereista löytyi kuitti kytkinlevyn ja paineasetelman vaihdosta. Samalla oli vaihdettu hydrauliset venttiilinnostimet.

Sitten ongelmista:

Voimansiirrosta kuuluu ajossa ulinaa, sellaista rahisevaa, mitenkähän kuvailisi...
Perästä ääni ei tule vaan tuntuu että enemmänkin edestä.
Mitä isommalla vaihteella ja alhaisemmilta kierroksilta vedättää, sitä selvemmin kuuluu. Ikävimmillään noin 60 nopeudessa, satasessa ei enää huomaakaan.
Sitten pari erityispiirrettä joista toivoisin teidän päättelevän äänen aiheuttajan
- jos löysää kaasun vauhdissa vaihde päällä JA jarruttaa, ääni kuuluu jarrutuksen ajan melko lailla samanlaisena kuin vedättäessä
- kun ajaa sileää tasaista tietä, ääni on tasainen, mutta kuoppaisella ja epätasaisella alustalla sen voimakkuus muuttuu joka montussa

Mistähän tuollainen :eh:
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
wiimax.fi
Avatar
Karel
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1355
Liittynyt: Su 21.10.2018 13:25
Paikkakunta: Helsinki ja Inkoo

Re: "Lumikit", 300D ja 250TD museoautot + 230E

Viesti Kirjoittaja Karel »

Voin aloittaa arvausleikin, koska kuvailu sopii kaikilta osin ja täydelliseesti yhteen vanhaan autoomme. Täällä oli kerran pakoputkiston yksi kiinnitysrauta putken ja vaihdelaatikon välissä murtunut. Auto ei maksanut paljonkaan, koska myyjälle oli jo kahden korjaajan toimesta annettu tuomio: vaihteisto rikki ja korjaus äärettömän kallis. Pakoputken kiinnitys maksoi muutaman kympin, ja homma oli sillä selvä. Auto oli 280 S 1982.
Karel


E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco” Entisöinti menossa
500 SEL -86 "Maxi" MR
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”


ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
racer123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 566
Liittynyt: Pe 20.06.2014 18:59

Re: "Lumikit", 300D ja 250TD museoautot

Viesti Kirjoittaja racer123 »

dealer kirjoitti: To 06.03.2025 19:24 ...viime vuosina on vaihdettu mm. kardaanin tukilaakeri...

Voimansiirrosta kuuluu ajossa ulinaa, sellaista rahisevaa, mitenkähän kuvailisi...

Mistähän tuollainen :eh:
Tuo tuli vain välittömästi mieleen kun oli lueteltu erikseen :) Oliko tukilaakerin vaihdosta pitkäkin aika, ehkä edellinen omistaja ei ole kuunnellut niin kauhean, hmm, dealermaisella näkemyksellä ja kokemuksella auton äänimaailmaa :lol:
Tähdelliset: S211 E270CDI, W124 230E turbo, C123 230CE (kv), W123 240D x2, W123 220D
Star C4 Tampereella, sopii vuosimalleihin '93-'20. Yhteys YV.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18036
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: "Lumikit", 300D ja 250TD museoautot + 230E

Viesti Kirjoittaja dealer »

Karel kirjoitti:Täällä oli kerran pakoputkiston yksi kiinnitysrauta putken ja vaihdelaatikon välissä murtunut....
Jokin tällainen mahdollisuus kävi mielessä tuossa kun ajoin autolla ja ääntä kuulostelin, että jokin kiinnike on hajalla ja siitä seuraa jotain mikä metelin aiheuttaa. Mikä ässässä sai äänen aikaan, hankasiko rikkoutunut osa kardaaniin vai ... ?
racer123 kirjoitti:Oliko tukilaakerin vaihdosta pitkäkin aika...
On siitä 4 vuotta / 40tkm ja laakerihan voisi ääntää uutenakin jos on heikkolaatuinen tai asennetaan väärin. Tosin ei ehkä näin raastavaa ääntä uutena saisi aikaan, vaan enemmän sitä huilumaista / kukkopillimäistä.
Tuo kai se pitää ensimmäiseksi tarkistaa, kokeilla rasvata ja jos sillä yhtään muuttuu niin vaihtaa.
Heikkolaatuinen asennettu osa ei voi olla, koska se on varaosanumeron mukaan Motonetista hankittu ? :think: :D
wiimax.fi
Avatar
Shatter
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 131
Liittynyt: To 21.07.2011 11:47
Paikkakunta: Oulu

Re: "Lumikit", 300D ja 250TD museoautot + 230E

Viesti Kirjoittaja Shatter »

BMW puolella tullut vastaan että tarvikekannatinlaakerit saattaa ulista pakkasella jo uutena. Alkuperäinen kumi FAG laakerilla pelannut hyvin ilman ylimääräisiä ääniä.
Ite kun tekkee saa sellasen kun sattuu tulemaan.

MB W108 250S '67
BMW E91 330d xDrive '09
Skoda Superb mk2 2.0tdi DSG '13
MZ RT 125/3 '62
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3980
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: "Lumikit", 300D ja 250TD museoautot

Viesti Kirjoittaja Nozki »

dealer kirjoitti: To 06.03.2025 19:24 Sattumalta kävi niin, että meille tuli kolmas Lumikki.

...

Varustelista:

404 ortopedipenkki kuljettajalla
466 keskuslukitus
482 huonon tien alusta
524 jotain kuljetussuojausta ? Vaha ?
584 sähkölasit x4
593 sävylasit
600 lampunpesimet
630 varoituskolmio
668 kuljetuspaketointi mikä lie ?
673 iso akku
239 Michelinit
260 ei merkkiä takaluukussa
341 sivuvilkut
873 penkinlämmittimet
874 ???

...
Komiaa. :thumbup:

Joku mulle aikanaan netistä imuroitu koodiluettelo sanoo:
874 from 01.12.1986 to 31.03.1994 HEATING WATER RECIRCULATING PUMP
ja tehtaan Parts info sanoo tän kyseisen auton varustelistassa samaa, mutta eri kielellä:
874 HEIZWASSER-UMWÄLZPUMPE

Tiiä sitten, miksi se on erikseen listattuna. Eikö se sitten tuohon aikaan ollut vakiona 230 E:ssä?
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
racer123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 566
Liittynyt: Pe 20.06.2014 18:59

Re: "Lumikit", 300D ja 250TD museoautot + 230E

Viesti Kirjoittaja racer123 »

Wanha EPC antaa tuolle kiertovesipumpulle lisätiedoksi
ONLY FOR USE WITH AIR CONDITIONER,OR AUTOMATIC AIR CONDITIONER,OR AUTOMATIC TRANSMISSION,OR IN LOW-TEMPERATURE COUNTRIES.
Tämähän oli suomi-auto eli laskettaneen low-temperature countryksi :)

OT: miksihän samainen EPC ei anna varustelistaa tälle autolle, eikä myöskään nettidekooderit (jotka käyttänee samaa tietokantaa). Eikä myöskään omalle 124.023:lleni näy mitään varusteita. Mistähän dealer katsoi tuon listauksen?
Tähdelliset: S211 E270CDI, W124 230E turbo, C123 230CE (kv), W123 240D x2, W123 220D
Star C4 Tampereella, sopii vuosimalleihin '93-'20. Yhteys YV.
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3980
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: "Lumikit", 300D ja 250TD museoautot + 230E

Viesti Kirjoittaja Nozki »

Niin totta joo, ei se lastvin.com antanut tälle autolle varustelistaa, mutta toi tehtaan online Parts Information sen kyllä näyttää. Mutta vain saksaksi jostain syystä. Dealer varmaan katsoi varusteet kantakortista?
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Avatar
lapmiro
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: To 14.09.2023 10:29

Re: "Lumikit", 300D ja 250TD museoautot + 230E

Viesti Kirjoittaja lapmiro »

Sehän meni nopeasti ja hyvään kotiin. Itsekkin valkoisten 124:sten arvostaja seuraan näitä nettiautosta ja katsoin ilmoituksen kun tämäkin tuli myyntiin. Onkos suunnitelmia tämän kohtalolle? Entisöinti ja MR vai kovaa ajoa?
W124 harrastaja Ylä-Savosta

1990 300CE, 1991 200D, 1993 E 250 TD
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18036
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: "Lumikit", 300D ja 250TD museoautot + 230E

Viesti Kirjoittaja dealer »

Museorekisteröinnistä haaveilen, katsotaan nyt... Bensakoneista en ollut ajatellut ostaa, paitsi mahdollisesti mieluisen coupen tullessa tarjolle, mutta kun on seurannut aktiivisesti 124-koristen tarjontaa niin tämä poikkesi olennaisesti enemmistöstä siistillä alkuperäisellä kunnollaan, ollen kuitenkin järjellisellä hintapyynnillä tarjolla.
Varusteet katsoin tosiaan kantakortista.

Ajettavuus on hyvä pl. ehkä pieni ylimääräinen välys ohjausvaihteessa (?) jota kokeilen kiristää. Jousitus ja iskunvaimennus on jämäkkä ja kolisematon ja ratti suorassa ajaessa.
Moottorin käynti on tasainen, paitsi kuulemma kylmänä soutaa. Ihmetellään sitä sitten kun päästään kokemaan ja kuulemaan.
Vaihteensiirrossa on vähintäänkin rasvattavaa, todennäköisesti myös säädettävää. Kepin sivuliike ei ole normaali.
wiimax.fi
Avatar
jackie
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3493
Liittynyt: Pe 11.06.2004 02:27
Paikkakunta: Joutseno, Korvenkylä

Re: "Lumikit", 300D ja 250TD museoautot

Viesti Kirjoittaja jackie »

dealer kirjoitti: To 06.03.2025 19:24 Peilin sähkösäädön namiska tyypillisesti poikki.
Onko tässä kirjotettu hutiin? Miul ei oo koskaa tullu vastaa et peilin sähkösäädön namiska ois poikki. Sen sijaan kuljettajan oven peilin säätökahvat on hyvinki usein.

dealer kirjoitti: To 06.03.2025 19:24 Voimansiirrosta kuuluu ajossa ulinaa, sellaista rahisevaa, mitenkähän kuvailisi...
Perästä ääni ei tule vaan tuntuu että enemmänkin edestä.
Mie metästin w202:sta just sellasta rohinaa. Auto oli ylhäälläki muutamaa otteesee ja siinä veto päällä koitettii paikantaa metelin lähdettä (toki pyörät vapaana vähä hankalampi vielä, ku ei oo vastusta). Epäilin jo et turbiinia tai vetolevyä vasteen raapii joku kivi, ku "kardaanilta se ei kuulu". Lopulta tökkäsin ruuvarin kardaanin kannatinlaakerin pölysuojan alle, ja ku suojan kampes mäkee, paljastu alt "umpi" ruosteinen laakeri. Ens hätään suihkin jotai avaruusajan ihmeainetta sinne ja vika ol tiessään :lol:

Ja tuohoki autoo se laakeri ol muistaakseni huoltokirjan mukaa "vast ikään" vaihettu, ja kun se ääni ei mukamas kuulunu sieltä, niin vikaa halus ettii iha muualta.
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 300CE -90
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w168 A160 Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03

Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97

Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
Pensam111
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 122
Liittynyt: Ke 17.08.2022 15:10

Re: "Lumikit", 300D ja 250TD museoautot + 230E

Viesti Kirjoittaja Pensam111 »

Paljonko oli hintaa tällä?
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18036
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: "Lumikit", 300D ja 250TD museoautot

Viesti Kirjoittaja dealer »

jackie kirjoitti: Onko tässä kirjotettu hutiin? Miul ei oo koskaa tullu vastaa et peilin sähkösäädön namiska ois poikki. Sen sijaan kuljettajan oven peilin säätökahvat on hyvinki usein.
Eikö se nuppi ole aina poikki sähkösäätimestä :D mutta joo, nimenomaan sähkösäädön nuppi on katkennut. Olet kyllä oikeassa että niitä manuaalisäädön varsiakin näkee katkenneina. Tässä se on ehjä.
Pensam111 kirjoitti:Paljonko oli hintaa tällä?
Kolmen ja neljän tonnin välissä oli hintapyynti, ei ollut halpa.
Moottorin käynti on tasainen, paitsi kuulemma kylmänä soutaa. Ihmetellään sitä sitten kun päästään kokemaan ja kuulemaan.
Aamulla laitoin 7 asteen pakkasesta käyntiin, heti ensi kipinästä lähti ja erittäin tasaisesti kävi, mutta muutaman kymmenen sekunnin kuluttua alkoi soutaa eli teki noin 5 kertaa sen varmaankin näille tyypillisen kierrosten noston 2-3 sekunnin sykleissä. Sitten taas tasaantui ja jonkin ajan kuluttua huojahti kerran. Jos se tuollainen on niin ei kannata tehdä yhtään mitään, ainakaan enempää kuin joutokäyntimoottorin puhdistus.
Vaihteensiirrossa on vähintäänkin rasvattavaa, todennäköisesti myös säädettävää. Kepin sivuliike ei ole normaali.
Ei ole normaali tarkoittaa että oli julmetun jäykkä, voimakkaasti vääntäen sai kepin hitaasti siirtymään vasemmalle. Hämmästyttävää kyllä, WD40 suihkuttelu keppimekanismiin yläpuolelta kepin suojapussi avattuna herkisti mekanismin kertaheitolla niin että vaihteita saa nyt heitellä kepistä kahdella sormella päälle.
ulinaa, sellaista rahisevaa
Sitten vielä tämä.
Irrotin sen kolmella pikku ruuvilla olevan suojapellin pakoputken ja kardaanin välistä jotta näen kardaanin tuen kohdan.
Kardaanin tuki laakereineen oli silmin nähden ehjä, kardaanin boorin suojakumi rikki mutta se ei tähän vaikuta. Tarkistin että tuen ja auton pohjan välissä on rako eikä siellä ole kiveä tms.
Rasvasin WD40:lla laakeria molemmin puolin paikallaan ollen tekemättä muuta kuin pyörittelin kardaania samalla.
Sitten asensin pellin paikoilleen, ja tuli mieleen vielä tarkistaa senkin osalta ettei se vastaa tukeen. Vastasihan se. Otin vielä irti ja kyllä, selvä jälkihän siellä. Pelti on suora ja siisti - nyt ei enää ihan niin suora kun vähän väänsin - mutta Motonetin tukihärdelli ehkä kehältään isohko, niin pieni oli rako pohjan suuntaankin.

No mitäkö sitten, ei mitään, ei ainakaan sitä ulinaa enää :clap: ihmekös tuo, että ääni oli niin omituinen, kun se iso pelti oli tuessa kiinni ja hyvänä kaikupohjana äänelle.
Se, että WD40 meni tuosta vaan suihkuttelemalla laakeriin kertoo myös siitä, että on sinne vesikin varmasti vuosien saatossa mennyt.
Pitää vaihtaa laakeri joskus.

Pohja oli siisti, seisontavaijerit uudehkot. Ei erityistä huomioitavaa siellä, toki pintaruostetta mutta ei hitsauksia tai hitsaamisen tarvetta, ainakaan noin tutkien kun auto oli vain tunkattu toiselta laitaa koholle (kyllä, oli hyvät pukit alla turvana)

Pahus kun tuli hyvä mieli noiden kahden ajamista häirinneen vian korjaannuttua äärimmäisen helpolla :idea:
wiimax.fi
Pensam111
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 122
Liittynyt: Ke 17.08.2022 15:10

Re: "Lumikit", 300D ja 250TD museoautot + 230E

Viesti Kirjoittaja Pensam111 »

Kyllä se jo 3 alkaa 124 karvalakkimallinkin hinta jos kohtuu hyvän haluaa
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18036
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: "Lumikit", 300D ja 250TD museoautot + 230E

Viesti Kirjoittaja dealer »

Kyllä alkaa, olet ihan oikeassa. Tuhottuja yksilöitä on paljon tarjolla ja niilläkin osataan pyytää tuhansia.

Vakuutusta hinnoittelin tälle 230:lle ja yhtiöiden nettisivuilla hinnat vaihtelivat liikennevakuutuksen osalta POPin noin 185 eurosta Pohjolan 252 euroon.
Lähitapiola ja Pohjantähti eivät myönnä näin vanhalle autolle vakuutusta verkossa ja Fennian sivut olivat nutullaan.
Ajattelin vielä soittaa yhtiöihin joiden hintaa en saanut muuten selville ja aloitin Fenniasta, josta tarjottiin liikennevakuutus noin 168 euroa / vuosi ja palo-varkausvakuutus 11,84 euroa / vuosi. En sitten muualle enää soittanut vaan tartuin tuohon hintaan.
Edit; 1665 kg kokonaispainolla verot 218 euroa vuodessa, eli nämä kaikki yhteensä alle 400€/v.
wiimax.fi
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18036
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: "Lumikit", 300D ja 250TD museoautot + 230E

Viesti Kirjoittaja dealer »

Muutamia huomioita /230E:
- Kuljettajan puoleisen taustapeilin lämmitys ei toimi
- Termostaatti on viallinen, lämmöt laskee ajossa 60 asteeseen. Paikallaan käyttäessä ne nousee 100 asteeseen joka käsittääkseni on normaalia. En ole kokeillut toimiiko jäähdytysflekti.

Molemmissa penkeissä toimii lämmittimet, mutta ortopeditoiminto on mykkä. Tästä myyjä sanoi että ne toimisi mutta joku letku tai putki "ei pysy kiinni", en tullut kyselleeksi tarkemmin. Keskuslukituskaan ei toimi, alipainepumppu ei pyöri, joten ortopedijutut on joka tapauksessa pois pelistä. Tutkitaan joskus.

Sisältä näyttää tältä:
kabiini.jpg
Moottoritila, millä maalilla ilmansuodatinkotelon kansi kannattaa maalata, perus mattamusta vai = ?
kilikali.jpg
Ovien verhoilut on myös oikein siistit
ovi.jpg
Kovin rumat oli klipsit jotka pitää jäähdytintä kiinni lukkopellissä ja tuulitunnelia jäähdyttimessä
hyi.jpg
Siispä fosforihappoliuokseen hetkeksi ja takaisin paikoilleen - ei ollut aikaa riittävästi mutta on jo paremmat
nam.jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
wiimax.fi
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13608
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: "Lumikit", 300D ja 250TD museoautot + 230E

Viesti Kirjoittaja karra »

dealer kirjoitti: La 08.03.2025 11:31
Moottoritila, millä maalilla ilmansuodatinkotelon kansi kannattaa maalata, perus mattamusta vai = ?
Puolikiiltävä, tai ns puolimatta miten sitä halutaankaan kutsua. SIllä maalsin itse viimeksi, tulee sellainen satiinin musta eli ei matta eikä liian kiiltävä.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1999 ML 320 talvikäyttis MYYTÄVÄNÄ!
2004 C 180 kesäkäyttis
2013 A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18036
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: "Lumikit", 300D ja 250TD museoautot + 230E

Viesti Kirjoittaja dealer »

Missä vaiheessa muuten ufokapseleihin tuli kromireunukset ? Muovihelma-faceliftissa ?
230E omaa nuo kromireunuksettomat kapselit jollaisia ei pahemmin ole aiempiin omiin mersuihin osunut.
wiimax.fi
Avatar
Ari
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1286
Liittynyt: Ke 09.04.2003 07:25
Paikkakunta: Tampere

Re: "Lumikit", 300D ja 250TD museoautot + 230E

Viesti Kirjoittaja Ari »

Kiinnostaa minuakin.Aina tykännyt noista.Ostin aikas siistit kromireunaiset toissakesänä rompetapahtumasta,mutta harmillisesti ei ole autoa johon ne laittaisi.Ei myynnissä kuitenkaan.
W123 200 (2024-)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1433
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: "Lumikit", 300D ja 250TD museoautot + 230E

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Kyllä, 1989 faceliftiin käsittääkseni muuttui pölykapselit.
Tuossa saksankielisessä esitteessä kerrotaan muutoksista, kuvista päätellen myös pölykapseleista.
https://oudemercedesbrochures.nl/W124_S ... duits.html
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14191
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: "Lumikit", 300D ja 250TD museoautot + 230E

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Juuri näin, 9/89 kromireuna ja -tähti.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Pensam111
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 122
Liittynyt: Ke 17.08.2022 15:10

Re: "Lumikit", 300D ja 250TD museoautot + 230E

Viesti Kirjoittaja Pensam111 »

Onko jäähdytetyt levyjarrut tullu myös noiden muovihelmojen myötä?
Vastaa Viestiin