K-Jet polttoainevaimennin

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Vastaa Viestiin
350ÄSÄL
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 201
Liittynyt: La 18.08.2012 11:48
Paikkakunta: Äänekoski

K-Jet polttoainevaimennin

Viesti Kirjoittaja 350ÄSÄL »

Bosch 0280161005 bensan painevaimennin tiputtelee tuosta alaosan säätöruuvin reiästä. Ruuvihan on siis ontto ja olisikohan siinä ollut jopa letkun pätkä ikään kuin mahdollisen vuodon varalta.
Kysymys kuuluu: Onko vuoto ominaisuus vai vika?
Luulisi ettei liene tarkoitus, että sieltä tiputtelee bensaa kuuman imusarjan päälle?
Auto on siis 450SL 1976
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
YHI
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 60
Liittynyt: Ma 17.05.2010 19:02

Re: K-Jet polttoainevaimennin

Viesti Kirjoittaja YHI »

https://9zwo8.com/
Oman Porssen vastaava osa oli risa, vuoto oli saumasta.
Täältä tilaten ei tarvinnut aivan koko kättä antaa korvaukseksi..
SLK200K(ex), Pole 2 LRSM, S60 T5 AWD, 951, V40
350ÄSÄL
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 201
Liittynyt: La 18.08.2012 11:48
Paikkakunta: Äänekoski

Re: K-Jet polttoainevaimennin

Viesti Kirjoittaja 350ÄSÄL »

Ok, tuossa linkin osassa on sivuliitoksen kierre samaa kokoa kuin yläpuolen liitosnipassa, kun taas tuossa omassa sivuliitos on pienempi. Toki siihen joku sovitenippa voisi löytyä.
Onko sinulla tuosta säätöruuvissa mitään letkua?
Kemptner myy Ebayssä vastaavalla numerolla osaa, jossa säätöruuvin tilalla on letkunippa! https://www.ebay.com/itm/304309906281?autorefresh=true
Eli kuuluuko sieltä oikeasti tullakin bensaa??
Avatar
Karel
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1348
Liittynyt: Su 21.10.2018 13:25
Paikkakunta: Helsinki ja Inkoo

Re: K-Jet polttoainevaimennin

Viesti Kirjoittaja Karel »

Vaimennin on kumikalvo ja jousi. Toisella puolella polttoainepaine, toisella puolella ilmakehän paine. Hukkaputki/-letku on vain sitä varten, että kalvon rikkoutuessa vuotava polttoaine saadaan vietyä imusarjaan.
Karel


E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco” Entisöinti menossa
500 SEL -86 "Maxi" MR
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”


ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
350ÄSÄL
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 201
Liittynyt: La 18.08.2012 11:48
Paikkakunta: Äänekoski

Re: K-Jet polttoainevaimennin

Viesti Kirjoittaja 350ÄSÄL »

Eli koska voutaa, on silloin viallinen ja uusi on nyt jo tilattu. Kiitokset Karel :thumbup:
350ÄSÄL
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 201
Liittynyt: La 18.08.2012 11:48
Paikkakunta: Äänekoski

Re: K-Jet polttoainevaimennin

Viesti Kirjoittaja 350ÄSÄL »

Seuraava K-Jet arvoitus on tämä moottorin takapäässä kaasuvivuston alla oleva mokkula. Siitä lähtee takapuolelta letku joka menee jonnekin imusarjan alle tai takapäähän, sivulle lähtee samankokoinen tulpattu letku ja alaosasta lähtee pätkä ohutta alipaineputkea, mutta se ei ollut kytketty mihinkään.
Alapinnassa oli valmistajan teksti Pierburg ja yläpinnassa tuo kuvassa näkyvä numerosarja 5189 PE 20070.
Kysymys kuuluu: Mikä laite on kyseessä, minne tulpattu letku tulisi liittyä ja minne alapuolen alipaineletku tulisi kytkeä?
Googlaamalla löysin Ebaysta vastaavan hieman eri tunnusnumerolla varustettuna ja oli nimetty Boschin polttoainesäätimeksi: “72-75 MERCEDES 450 SL SLC FUEL REGULATOR BOSCH 4343 PE 20070”
https://www.ebay.com/itm/162790141328?_ul=CN
Pierburg pieni.jpg
Pierburg 4 pieni.jpg
Pierburg 3 pieni.jpg
Pierburg 2 pieni.jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Avatar
Karel
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1348
Liittynyt: Su 21.10.2018 13:25
Paikkakunta: Helsinki ja Inkoo

Re: K-Jet polttoainevaimennin

Viesti Kirjoittaja Karel »

Näyttää vanhanaikaiselta kierrosluvun nostimelta. Ohuen letkun alipaine avaa venttiilin ja lisäilmaa pääsee paksumpien letkujen kautta ohittamaan kaasuläpän, jolloin kierrosluku hieman nousee.
Karel


E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco” Entisöinti menossa
500 SEL -86 "Maxi" MR
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”


ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
350ÄSÄL
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 201
Liittynyt: La 18.08.2012 11:48
Paikkakunta: Äänekoski

Re: K-Jet polttoainevaimennin

Viesti Kirjoittaja 350ÄSÄL »

Ok, ei siis ole elintärkeä kapistus, jos tulpaa myös sen alipainelinjan?
Mielenkiinnosta kyselen vielä, missä tilanteessa tälle on (ollut) tarvetta?
Ja kiitokset jälleen Karelille asiantuntijalausunnosta :thumbup: :D
Avatar
Karel
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1348
Liittynyt: Su 21.10.2018 13:25
Paikkakunta: Helsinki ja Inkoo

Re: K-Jet polttoainevaimennin

Viesti Kirjoittaja Karel »

Ainakin ilmastoiduissa autoissa tarvitaan kierrosluvun kompensointia kun kompressori lyö päälle tyhjäkäynnillä. Samoin joidenkin vanhojen automaattivaihteistojen kanssa on käytetty nostoa kun vapaalta kytketään veto päälle.
Karel


E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco” Entisöinti menossa
500 SEL -86 "Maxi" MR
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”


ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
Vastaa Viestiin