W123 240dieselturbo takapää valmis

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Vastaa Viestiin
Avatar
Ari
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1286
Liittynyt: Ke 09.04.2003 07:25
Paikkakunta: Tampere

Re: W123 240dieselturbo ruosteenkorjausta

Viesti Kirjoittaja Ari »

Aikamoinen sähköhelvetti.Ammoisessa W123:ssani oli kojelaudassa kytkin,missä torven kuva.En koskaan keksinyt mitä se toimittaa,mutta jälkeenpäin opin että siitä olisi ilmeisesti saanut valita kahden eri tööttiäänen väliltä,hauskaa.
W123 200 (2024-)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3980
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: W123 240dieselturbo ruosteenkorjausta

Viesti Kirjoittaja Nozki »

Ari kirjoitti: Ke 15.01.2025 14:27 Aikamoinen sähköhelvetti.Ammoisessa W123:ssani oli kojelaudassa kytkin,missä torven kuva.En koskaan keksinyt mitä se toimittaa,mutta jälkeenpäin opin että siitä olisi ilmeisesti saanut valita kahden eri tööttiäänen väliltä,hauskaa.
Joo, siinä tapauksessa torvia on sitten kahden sijasta neljä. Vakiot on tämmöset pyöreät sylinterimäiset:
Kuva
käytännössä:
Kuva
Kuva

ja lisävarusteena sai fanfaaritorvet, jolloin nappulasta saa valita, soiko noi yllä olevan kuvan mukaiset vai alla olevan kuvan mukaiset:
Kuva
Autodocilta lainattu kuva Boschin fanfaaritorvista:
Kuva

Ja vielä knoppitietona, kaksi samaan aikaan soivaa torvea soivat eri äänenkorkeudella. Eli aina kun painaa tööttiä, ääntä tulee kahdella eri äänenkorkeudella, on sitten kummat vaan torvet valittuna. Tai jos ei oo lisävarusteisia fanfaaritorvia, niin silti ne vakiotkin soivat toinen ylemmällä ja toinen alemmalla taajuudella.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1273
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: W123 240dieselturbo ruosteenkorjausta

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

racer123 kirjoitti: Ti 14.01.2025 22:01
pasi84 kirjoitti: Ti 14.01.2025 21:24
racer123 kirjoitti: Ma 13.01.2025 22:56 Yltäiskö ne töötille? Värit ainakin täsmää
Kiitos vinkistä, löysin sen töötin paikan.. pelkkä kiinnike siinä jälellä ja ite töötti poissa.. Onko 123 korissa vaan yks töötti vai kuuluko myös kuskin puolella olla ? Sinne on laitettu kaks tööttiä jotka ei ole ainakaan orkkismallia..
2 tööttiä kuuluu olla, toinen kuskin puolella ja toinen apumiehen puolella
Kiitos vastaukesta :)
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1273
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: W123 240dieselturbo ruosteenkorjausta

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

Nozki kirjoitti: Ke 15.01.2025 17:34
Ari kirjoitti: Ke 15.01.2025 14:27 Aikamoinen sähköhelvetti.Ammoisessa W123:ssani oli kojelaudassa kytkin,missä torven kuva.En koskaan keksinyt mitä se toimittaa,mutta jälkeenpäin opin että siitä olisi ilmeisesti saanut valita kahden eri tööttiäänen väliltä,hauskaa.
Joo, siinä tapauksessa torvia on sitten kahden sijasta neljä. Vakiot on tämmöset pyöreät sylinterimäiset:
Kuva
käytännössä:
Kuva
Kuva

ja lisävarusteena sai fanfaaritorvet, jolloin nappulasta saa valita, soiko noi yllä olevan kuvan mukaiset vai alla olevan kuvan mukaiset:
Kuva
Autodocilta lainattu kuva Boschin fanfaaritorvista:
Kuva

Ja vielä knoppitietona, kaksi samaan aikaan soivaa torvea soivat eri äänenkorkeudella. Eli aina kun painaa tööttiä, ääntä tulee kahdella eri äänenkorkeudella, on sitten kummat vaan torvet valittuna. Tai jos ei oo lisävarusteisia fanfaaritorvia, niin silti ne vakiotkin soivat toinen ylemmällä ja toinen alemmalla taajuudella.
Kiitos :)
Avatar
Pontus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1815
Liittynyt: Pe 08.02.2008 20:26
Paikkakunta: Helsinki

Re: W123 240dieselturbo ruosteenkorjausta

Viesti Kirjoittaja Pontus »

Mun omassa W123 on toi tupla töötti nappi mistä pystyy säätämään tuon "tööttien äänen".

Huh on tuokin W123 ollu aika rapsakassa kunnossa. Nyt aloitettiin viime viikonloppuna purkamaan tuota omaa varaosaraatoa niin sekin on aika mätä pohjastaan..
W124 E 200 A 1994 (käyttis)
W123 230E A 1982 (MR-projekti)
S204 C200 Kompressor A 2008 (Välillä lainassa)
W123 200D/230E A 1980 purkuauto
Ex: Mercedes Benz w115 220 D (mr) 1976
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1273
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: W123 240dieselturbo ruosteenkorjausta

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

Pontus kirjoitti: To 16.01.2025 18:50 Mun omassa W123 on toi tupla töötti nappi mistä pystyy säätämään tuon "tööttien äänen".

Huh on tuokin W123 ollu aika rapsakassa kunnossa. Nyt aloitettiin viime viikonloppuna purkamaan tuota omaa varaosaraatoa niin sekin on aika mätä pohjastaan..
Joo jännä kyllä tuo tuplatööttisysteemi, en ole sellaisesta kuullutkaan enkä nähny missään autossa sellaista nappia. Mun mielestä kyllä ihan turhakin :D
Joo nää 123 ruostuu hyvin kyllä :o
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1273
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: W123 240dieselturbo ruosteenkorjausta

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

Pikkusen saanu korjailtua johtosarjoja, saa nyt olla noin, johot on ainakin hyvin nyt korjattu ja teippikohtaa ei saa pois näkymästä vaikka haluais koska on ronkittu johtosarjoja.
Kuva
Kuva
Ja huhhuh tuota sulakerasiaa..sieltäkin yks johto irronut kokonaan.. en ymmärrä yhtään tällasta hommaa ku pitää joka paikkaan sorkkia. Jos joku ei sähköissä toimi niin ettii ennemmin vian ja korjaa sen kunnolla kuin että virittelee sinne tollasta roskaa..
Kuva

Konehuone on sähköiltään valmis nyt, kaikki otin pois sieltä mitä oli ite laiteltu sinne ja johtosarjat korjattu. Kaks uutta tööttiä laitoin sinne myös, yks kummallekin puolelle niinkuin kuuluukin :) Nyt on jälellä sitten sähköt auton sisällä kattoa läpi.

Samalla kun touhusin konehuoneessa niin huomasin että turbolle menevä öljynsyöttöletku oli littana, hyvin tuntu ainakin ilma menevän siitä kun puhalsin mutta en ota riskiä joten maanantaina paikalliseen hydrauliliikkeeseen ja katon jos voivat tehä uuden letkun..
Kuva
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4568
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: W123 240dieselturbo ruosteenkorjausta

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Sitä onntullut näköjään parsittua mersu nippuun aikas pitkälle. Hienoa työtä!
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1273
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: W123 240dieselturbo ruosteenkorjausta

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

MJPfin kirjoitti: Su 19.01.2025 11:27 Sitä onntullut näköjään parsittua mersu nippuun aikas pitkälle. Hienoa työtä!
Kiitos :)
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1273
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: W123 240dieselturbo ruosteenkorjausta

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

Lämmönsäätimien kehys oli rikottu ku vissiin väkisin yritetty irrottaa..
Kuva
Onneks on muovihitsi..
Kuva
Sitten huomasin että mittariston alla öli ihan öljyssä eristeet.. mittaristo siis irti..
Kuva
Oli onneks hyllyssä toinen mittaristo josta sitten siirsin öljypaineenmittarin , näytti olevan kuiva. Ja sitten mittaristo takasin paikallaan:
Kuva

Onko lamppujen tehot noissa isommissa taustavaloissa mittaritaulussa 3w? Entiset olivat 5w ja muovi oli alkanut sulamaan ympäriltä.. pienemmät on 1,2w jos olen oikein ymmärtänyt.
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3980
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: W123 240dieselturbo ruosteenkorjausta

Viesti Kirjoittaja Nozki »

pasi84 kirjoitti: Ke 22.01.2025 21:52

Onko lamppujen tehot noissa isommissa taustavaloissa mittaritaulussa 3w? Entiset olivat 5w ja muovi oli alkanut sulamaan ympäriltä.. pienemmät on 1,2w jos olen oikein ymmärtänyt.
Joo 3W. Se on aika yleinen tuning, että niihin laitetaan 5-wattiset, ja sillä saa varmuudella sulatettua sekä ne valojohtimet että niiden ympärystän mittariston kehyksestä.

Jos valojohtimet ovat sulaneet hullun muotoisiksi tai ruskettuneet kuumuudesta, niitä saattaa hyvin pystyä pelastamaan katkaisemalla huonon pätkän pois ja hiomalla + kiillottamalla sen katkaisupinnan. Ja vielä valon kulku tehostuu, jos maalaa mustat muovit vaaleiksi tai hopeiksi polttimoiden ja valojohtimien ympäriltä.

Ja jos laittaa lampuiksi ledit, niin ei enää kuumene juuri lainkaan. En tosin tiedä, saako ledejä nykyään samalla sävyllä kuin orkkislamput. Yhteen laitoin kerran punaiset, sekin on pimeällä ihan kiva, jos kohta ei alkuperäisen kaltainen.

Pikkulampuista en oo varma W123:n kohdalla. W124:ssä ainakin kojelaudan pikkulamput ovat 0,4-wattiset.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Avatar
slsl77
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2144
Liittynyt: Su 31.10.2010 19:10
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: W123 240dieselturbo ruosteenkorjausta

Viesti Kirjoittaja slsl77 »

Mittariston isot polttimot on 3W. Minullahan oli sulanut ne mittariston valojohtimet. Otin toisesta mittaristosta paremmat osat.
mb W115 240D-75
mb W107 sl 450/560-75
mb w123 300TDT-81
+varaosaautot
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1273
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: W123 240dieselturbo ruosteenkorjausta

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

Nozki kirjoitti: Ke 22.01.2025 22:48
pasi84 kirjoitti: Ke 22.01.2025 21:52

Onko lamppujen tehot noissa isommissa taustavaloissa mittaritaulussa 3w? Entiset olivat 5w ja muovi oli alkanut sulamaan ympäriltä.. pienemmät on 1,2w jos olen oikein ymmärtänyt.
Joo 3W. Se on aika yleinen tuning, että niihin laitetaan 5-wattiset, ja sillä saa varmuudella sulatettua sekä ne valojohtimet että niiden ympärystän mittariston kehyksestä.

Jos valojohtimet ovat sulaneet hullun muotoisiksi tai ruskettuneet kuumuudesta, niitä saattaa hyvin pystyä pelastamaan katkaisemalla huonon pätkän pois ja hiomalla + kiillottamalla sen katkaisupinnan. Ja vielä valon kulku tehostuu, jos maalaa mustat muovit vaaleiksi tai hopeiksi polttimoiden ja valojohtimien ympäriltä.

Ja jos laittaa lampuiksi ledit, niin ei enää kuumene juuri lainkaan. En tosin tiedä, saako ledejä nykyään samalla sävyllä kuin orkkislamput. Yhteen laitoin kerran punaiset, sekin on pimeällä ihan kiva, jos kohta ei alkuperäisen kaltainen.

Pikkulampuista en oo varma W123:n kohdalla. W124:ssä ainakin kojelaudan pikkulamput ovat 0,4-wattiset.
kiitos :)
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1273
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: W123 240dieselturbo ruosteenkorjausta

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

slsl77 kirjoitti: To 23.01.2025 18:39 Mittariston isot polttimot on 3W. Minullahan oli sulanut ne mittariston valojohtimet. Otin toisesta mittaristosta paremmat osat.
Kiitos :)
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1273
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: W123 240dieselturbo ruosteenkorjausta

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

Lauantaina kokeilin kytkeä akun autoon ja hyvin toimii sähköt nyt :) Kaikki lamput vaihoin uusiin keskikonsollissa myös. Samalla sitten otin keskikonsollista ylimääräset katkasijat pois ja laitoin puufoliota joka on mun toiseen projektiin myös (ei mersu).
Tuli ihan ok ja peitty turhat reiät..
Kuva
Tuo tuli samanlaiseks että sopii yhteen sitten keskikonsollin kanssa.
Kuva

Alotin kattomaan kuskin lattiaa koska en halua laittaa keskikonsollia paikalleen ennenkuin lattia on kunnossa koska keskikonsollin tekstiilit tulee muuten kärähtään :)
Kuva
Aika huonolle näyttää, ostan sellaisen naulavasaran (paineilmakäyttösen) jolla saa ruosteet pois niin näkee että mistä vielä menee läpi..
Kuva
Ei tekis miel koko lattiaa uusia jos ei ole pakko..

Jos jollain on edullisesti valokatkaisijaa myytävänä niin oon kiinnostunut, jos lähetys ruotsiin on mahollista. Myös sinisiä sisustaosia tarviis..
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5494
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: W123 240dieselturbo ruosteenkorjausta

Viesti Kirjoittaja S202 »

Helpoin vaihtaa koko lattia, on niin ohutta peltiä että menee läpi joka paikasta.
S124 300TE
W124 300D
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1320
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: W123 240dieselturbo ruosteenkorjausta

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Ei kannata alkaa pohjapeltejä vaihtamaan kun on noin hyvät vielä. Paikkaa vaan sisäpuolelta ratsupaikoilla reiät. Laita alapuolelle märkä rätti moninkerroin hitsauskohdalle tiiliskiven päälle, ja nosta vaihteistotunkilla peltiä vasten. Silloin on hyvä hitsata yläpuolelta, kun ei tarvitse pelätä alustamassan syttymistä ja savukin jää rättiin.
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1273
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: W123 240dieselturbo ruosteenkorjausta

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

Noniin otin lattiaa neulavasaralla ja on kyllä niin huono lattiapelti että menee uusiks koko lattia. On ihan peppua että aaltoilee kun työstää sitä.. Tilasin tänään uuden lattiapellin. Tosin saan tehä auton takapään ensin valmiiks että saa auton renkailleen koska just nyt niin nosturi on eessä joten lattiahomma siirtyy toistaseks. Jatkan nyt sitten oikeata puolta takaa laitteleen kuntoon.
Avatar
Wikke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1508
Liittynyt: Ma 16.02.2004 23:35

Re: W123 240dieselturbo ruosteenkorjausta

Viesti Kirjoittaja Wikke »

Näyttää samalta kuin minun taannoisen R107 SL:n lattia. Oli helppo (tai no "helppo" kun tein ekaa kertaa ikinä :lol: ) päryytellä semmoisella paineilmataltalla vanha pelti irti pistehitseistä ja laittaa vain uusi kokonainen lattiapelti tilalle. Sitten vetasin 3 kerrosta 2k-epoksia pensselillä päältä ja alta ja saumoihin jotain 3M:n vasittua saumamassaa. Tuli ihan hyvä. Olisinko jostain SL-Shopista tilannut ne lattiapellit ja sopivuus oli 100%. Ei ollu edes pahan hintaiset.
1991 420 SE
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1273
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: W123 240dieselturbo ruosteenkorjausta

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

Wikke kirjoitti: Ke 05.02.2025 20:37 Näyttää samalta kuin minun taannoisen R107 SL:n lattia. Oli helppo (tai no "helppo" kun tein ekaa kertaa ikinä :lol: ) päryytellä semmoisella paineilmataltalla vanha pelti irti pistehitseistä ja laittaa vain uusi kokonainen lattiapelti tilalle. Sitten vetasin 3 kerrosta 2k-epoksia pensselillä päältä ja alta ja saumoihin jotain 3M:n vasittua saumamassaa. Tuli ihan hyvä. Olisinko jostain SL-Shopista tilannut ne lattiapellit ja sopivuus oli 100%. Ei ollu edes pahan hintaiset.
Joo näytti paremmalle kuin mitä sen kunto sitten olikin.. mennyt liian ohueksi.. Tilasin Klokkerholmin pellin, saa kelvata tähän :)
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1273
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: W123 240dieselturbo ruosteenkorjausta

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

Tuli vähän touhuttua tämän kanssa tänään, tein tuollaisen operaatioluukun että sain hitsattua pultin jatkeeks tuohon kun oli mennyt poikki. Näyttää pysyvän, puikkohitsillä laitoin :) Ei tarvii sitten kokonaan alkaa uusimaan niinkuin toiselle puolelle jouduin tekemään..
Kuva
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1273
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: W123 240dieselturbo ruosteenkorjausta

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

Tuli vähän taas touhuttua tämän kanssa. Otin massat pois että näkee missä kunnossa on. Kuumailmapistoolilla kun lämmittää kunnolla niin aika hyvin irtoaa. Onko tehtaalla jätetty pohjamaalit kokonaan pois? Massaa vaan näyttää olevan pellin päällä..
Sain valmiiks pultin kohan vetokoukulle/puskurille.
Kuva
Aika kasa vanhaa massaa..
Kuva
Tuommosta peltiä oli massan alla:
Kuva
Kuva
Kuva
Kerkesin vähän uuttakin peltiä laittaan :D
Kuva
Kuva
Tästä sitten jatkuu. Kerkesin myös maalamaan kallistuksenvakaajan tangon hiomisen jälkeen 8)
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5494
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: W123 240dieselturbo ruosteenkorjausta

Viesti Kirjoittaja S202 »

Kyllä sielä pohjamaali on joka paikassa, se jäi siihen massaan kiinni. Tuosta näkee hyvin miksi nää ruostuu, pelkkä todella ohut pohjamaali ja päällä hervoton kerros tuota massaa.
S124 300TE
W124 300D
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1273
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: W123 240dieselturbo ruosteenkorjausta

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

S202 kirjoitti: Su 09.02.2025 08:32 Kyllä sielä pohjamaali on joka paikassa, se jäi siihen massaan kiinni. Tuosta näkee hyvin miksi nää ruostuu, pelkkä todella ohut pohjamaali ja päällä hervoton kerros tuota massaa.
No on kyllä ohut kerros jos massaan tarttu jo kiinni :o No kyllä se tästä, laitan pohjamaalin ja pintamaalia ennen ruostesuojamassaa missä nyt korjailen..
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1273
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: W123 240dieselturbo ruosteenkorjausta

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

Ei ole tullut päiviteltyä tänne vähään aikaan.. mutta nyt :D
Koko sivulokeron lattian otin kokonaan pois, oli mennyt niin huonoks..Palkkiosuus meni kanssa uusiks.
Kuva
Siinä lattia ja sisälokarin peltiä uutta ja myös ulkokaareen laitoin uuden palan.
Kuva
Palkkia jouduin tekeen uusiks, just tämö kohta on klassinen vika 123 korissa..
Kuva
Siinä saumat saumattu korisaumaaineella.
Kuva
Ruosteet hiottu pois ja sitten paikkamaalattu.
Kuva
sivukotelo maalattu
Kuva
rengaskotelo maalattu
Kuva

Tästä jatkuu sitten niin että toinen kerros maalia ja sen jälkeen sitten pakkeloin valmiiks ulkopinnat ja maalaan ne. Sitten on vuorossa alustamassan laitto ja voi alkaa sitten pikkuhiljaa suunnitteleen jarruputkien ja dieselputkien laittoa ja sitten suunnitteleen takakelkan takasinlaittoa :)
Avatar
Ari
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1286
Liittynyt: Ke 09.04.2003 07:25
Paikkakunta: Tampere

Re: W123 240dieselturbo ruosteenkorjausta

Viesti Kirjoittaja Ari »

:thumbup: Hienoa työtä
W123 200 (2024-)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1273
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: W123 240dieselturbo ruosteenkorjausta

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

Ari kirjoitti: Pe 14.03.2025 19:21 :thumbup: Hienoa työtä
Kiitos☺️
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1273
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: W123 240dieselturbo ruosteenkorjausta

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

Maalasin nyt oikean puolen myös.
Kuva
alusta massattu :) Kotelomassa laitettu myös palkkien sisään.
Kuva
takakelkka maalattu:
Kuva
Kuva

Tästä sitten jatkuu..
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1273
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: W123 240dieselturbo ruosteenkorjausta

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

Maalasin vetokoukun osat myös
Kuva
Puskuri nyt paikallaan :)
Kuva
Kuva
Tein uudet peltialustat kallistuksen vakaajan kumeille :)
Kuva

Seuraavaks sitten on vetopyörästön avaus ja stefojen vaihto siihen. Sitten alatukivarret maalaan ja puran niistä jarrukilvet ja parkkijarrun osat irti, menee vaihtoon.
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1273
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: W123 240dieselturbo ruosteenkorjausta

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

On kulunut aikaa kun tänne päivitin viimeks, tullut touhuttua niin paljon :) Takaakselisto on nyt kunnossa ja koko takapää on nyt autossa paikallaan ja auto nyt taas renkaitten päällä pitkästä aikaa. Kone lähti heti ensimmäisellä avaimenkäännöllä käyntiin, laitoin sinne uudet öljyt ja filtterin vaan ensin. Tässä kuvia viime ajan hommista:
Takaakseli sai uudet stefat, kaikki 3.
Kuva
Kardaanin tukilaakeri oli irronut kokonaan kehyksestä..
Kuva
Uus paikallaan..
Kuva
Kardaanin kumit meni vaijtoon myös, tässä etummainen josta puuttui myös yks pultti..
Kuva
Vetoakseleleihin vaihoin uudet kumit samalla kun oli irti..
Kuva
Sitten oli laakerien vaihto.. muuten helppo homma mutta tämä säätäminen mittakellon kanssa vei aikaa. Välys pitää olla 0.04-0.06mm.
Kuva
Uudet diesel/jarruputki..
Kuva
Kuva
Takakelkka paikallaan. Uudet parkkijarrun osat ja kaikki vaijerit myös.
Kuva
Tuntuu kummalle kun auto on seissyt melkein kaks vuotta pukkien päällä takapäästä :D
Kuva

Seuraavaks jäähyttimen vaihto koska vuotaa ja sitten tarvii takajarrusatulat saada toimimaan. Ovat ihan jumissa männät niistä mutta saattaa olla toimivat varastossa vielä. Sitten vasen parkkijarru vähän jumittaa vaikka siellä on kaikki uutta, täytyy tarkistaa että ei asennusvaiheessa jotain mennyt väärin..
Vastaa Viestiin