W123 240dieselturbo takapää valmis
Re: W123 240dieselturbo ruosteenkorjausta
Aikamoinen sähköhelvetti.Ammoisessa W123:ssani oli kojelaudassa kytkin,missä torven kuva.En koskaan keksinyt mitä se toimittaa,mutta jälkeenpäin opin että siitä olisi ilmeisesti saanut valita kahden eri tööttiäänen väliltä,hauskaa.
W123 200 (2024-)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)
Re: W123 240dieselturbo ruosteenkorjausta
Joo, siinä tapauksessa torvia on sitten kahden sijasta neljä. Vakiot on tämmöset pyöreät sylinterimäiset:
käytännössä:
ja lisävarusteena sai fanfaaritorvet, jolloin nappulasta saa valita, soiko noi yllä olevan kuvan mukaiset vai alla olevan kuvan mukaiset:
Autodocilta lainattu kuva Boschin fanfaaritorvista:
Ja vielä knoppitietona, kaksi samaan aikaan soivaa torvea soivat eri äänenkorkeudella. Eli aina kun painaa tööttiä, ääntä tulee kahdella eri äänenkorkeudella, on sitten kummat vaan torvet valittuna. Tai jos ei oo lisävarusteisia fanfaaritorvia, niin silti ne vakiotkin soivat toinen ylemmällä ja toinen alemmalla taajuudella.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Re: W123 240dieselturbo ruosteenkorjausta
Kiitos vastaukestaracer123 kirjoitti: ↑Ti 14.01.2025 22:012 tööttiä kuuluu olla, toinen kuskin puolella ja toinen apumiehen puolella

Re: W123 240dieselturbo ruosteenkorjausta
KiitosNozki kirjoitti: ↑Ke 15.01.2025 17:34Joo, siinä tapauksessa torvia on sitten kahden sijasta neljä. Vakiot on tämmöset pyöreät sylinterimäiset:
käytännössä:
ja lisävarusteena sai fanfaaritorvet, jolloin nappulasta saa valita, soiko noi yllä olevan kuvan mukaiset vai alla olevan kuvan mukaiset:
Autodocilta lainattu kuva Boschin fanfaaritorvista:
Ja vielä knoppitietona, kaksi samaan aikaan soivaa torvea soivat eri äänenkorkeudella. Eli aina kun painaa tööttiä, ääntä tulee kahdella eri äänenkorkeudella, on sitten kummat vaan torvet valittuna. Tai jos ei oo lisävarusteisia fanfaaritorvia, niin silti ne vakiotkin soivat toinen ylemmällä ja toinen alemmalla taajuudella.

Re: W123 240dieselturbo ruosteenkorjausta
Mun omassa W123 on toi tupla töötti nappi mistä pystyy säätämään tuon "tööttien äänen".
Huh on tuokin W123 ollu aika rapsakassa kunnossa. Nyt aloitettiin viime viikonloppuna purkamaan tuota omaa varaosaraatoa niin sekin on aika mätä pohjastaan..
Huh on tuokin W123 ollu aika rapsakassa kunnossa. Nyt aloitettiin viime viikonloppuna purkamaan tuota omaa varaosaraatoa niin sekin on aika mätä pohjastaan..
W124 E 200 A 1994 (käyttis)
W123 230E A 1982 (MR-projekti)
S204 C200 Kompressor A 2008 (Välillä lainassa)
W123 200D/230E A 1980 purkuauto
Ex: Mercedes Benz w115 220 D (mr) 1976
W123 230E A 1982 (MR-projekti)
S204 C200 Kompressor A 2008 (Välillä lainassa)
W123 200D/230E A 1980 purkuauto
Ex: Mercedes Benz w115 220 D (mr) 1976
Re: W123 240dieselturbo ruosteenkorjausta
Joo jännä kyllä tuo tuplatööttisysteemi, en ole sellaisesta kuullutkaan enkä nähny missään autossa sellaista nappia. Mun mielestä kyllä ihan turhakin

Joo nää 123 ruostuu hyvin kyllä

Re: W123 240dieselturbo ruosteenkorjausta
Pikkusen saanu korjailtua johtosarjoja, saa nyt olla noin, johot on ainakin hyvin nyt korjattu ja teippikohtaa ei saa pois näkymästä vaikka haluais koska on ronkittu johtosarjoja.


Ja huhhuh tuota sulakerasiaa..sieltäkin yks johto irronut kokonaan.. en ymmärrä yhtään tällasta hommaa ku pitää joka paikkaan sorkkia. Jos joku ei sähköissä toimi niin ettii ennemmin vian ja korjaa sen kunnolla kuin että virittelee sinne tollasta roskaa..

Konehuone on sähköiltään valmis nyt, kaikki otin pois sieltä mitä oli ite laiteltu sinne ja johtosarjat korjattu. Kaks uutta tööttiä laitoin sinne myös, yks kummallekin puolelle niinkuin kuuluukin
Nyt on jälellä sitten sähköt auton sisällä kattoa läpi.
Samalla kun touhusin konehuoneessa niin huomasin että turbolle menevä öljynsyöttöletku oli littana, hyvin tuntu ainakin ilma menevän siitä kun puhalsin mutta en ota riskiä joten maanantaina paikalliseen hydrauliliikkeeseen ja katon jos voivat tehä uuden letkun..



Ja huhhuh tuota sulakerasiaa..sieltäkin yks johto irronut kokonaan.. en ymmärrä yhtään tällasta hommaa ku pitää joka paikkaan sorkkia. Jos joku ei sähköissä toimi niin ettii ennemmin vian ja korjaa sen kunnolla kuin että virittelee sinne tollasta roskaa..

Konehuone on sähköiltään valmis nyt, kaikki otin pois sieltä mitä oli ite laiteltu sinne ja johtosarjat korjattu. Kaks uutta tööttiä laitoin sinne myös, yks kummallekin puolelle niinkuin kuuluukin

Samalla kun touhusin konehuoneessa niin huomasin että turbolle menevä öljynsyöttöletku oli littana, hyvin tuntu ainakin ilma menevän siitä kun puhalsin mutta en ota riskiä joten maanantaina paikalliseen hydrauliliikkeeseen ja katon jos voivat tehä uuden letkun..

Re: W123 240dieselturbo ruosteenkorjausta
Sitä onntullut näköjään parsittua mersu nippuun aikas pitkälle. Hienoa työtä!
Re: W123 240dieselturbo ruosteenkorjausta
Lämmönsäätimien kehys oli rikottu ku vissiin väkisin yritetty irrottaa..

Onneks on muovihitsi..

Sitten huomasin että mittariston alla öli ihan öljyssä eristeet.. mittaristo siis irti..

Oli onneks hyllyssä toinen mittaristo josta sitten siirsin öljypaineenmittarin , näytti olevan kuiva. Ja sitten mittaristo takasin paikallaan:

Onko lamppujen tehot noissa isommissa taustavaloissa mittaritaulussa 3w? Entiset olivat 5w ja muovi oli alkanut sulamaan ympäriltä.. pienemmät on 1,2w jos olen oikein ymmärtänyt.

Onneks on muovihitsi..

Sitten huomasin että mittariston alla öli ihan öljyssä eristeet.. mittaristo siis irti..

Oli onneks hyllyssä toinen mittaristo josta sitten siirsin öljypaineenmittarin , näytti olevan kuiva. Ja sitten mittaristo takasin paikallaan:

Onko lamppujen tehot noissa isommissa taustavaloissa mittaritaulussa 3w? Entiset olivat 5w ja muovi oli alkanut sulamaan ympäriltä.. pienemmät on 1,2w jos olen oikein ymmärtänyt.
Re: W123 240dieselturbo ruosteenkorjausta
Joo 3W. Se on aika yleinen tuning, että niihin laitetaan 5-wattiset, ja sillä saa varmuudella sulatettua sekä ne valojohtimet että niiden ympärystän mittariston kehyksestä.
Jos valojohtimet ovat sulaneet hullun muotoisiksi tai ruskettuneet kuumuudesta, niitä saattaa hyvin pystyä pelastamaan katkaisemalla huonon pätkän pois ja hiomalla + kiillottamalla sen katkaisupinnan. Ja vielä valon kulku tehostuu, jos maalaa mustat muovit vaaleiksi tai hopeiksi polttimoiden ja valojohtimien ympäriltä.
Ja jos laittaa lampuiksi ledit, niin ei enää kuumene juuri lainkaan. En tosin tiedä, saako ledejä nykyään samalla sävyllä kuin orkkislamput. Yhteen laitoin kerran punaiset, sekin on pimeällä ihan kiva, jos kohta ei alkuperäisen kaltainen.
Pikkulampuista en oo varma W123:n kohdalla. W124:ssä ainakin kojelaudan pikkulamput ovat 0,4-wattiset.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Re: W123 240dieselturbo ruosteenkorjausta
Mittariston isot polttimot on 3W. Minullahan oli sulanut ne mittariston valojohtimet. Otin toisesta mittaristosta paremmat osat.
mb W115 240D-75
mb W107 sl 450/560-75
mb w123 300TDT-81
+varaosaautot
mb W107 sl 450/560-75
mb w123 300TDT-81
+varaosaautot
Re: W123 240dieselturbo ruosteenkorjausta
kiitosNozki kirjoitti: ↑Ke 22.01.2025 22:48Joo 3W. Se on aika yleinen tuning, että niihin laitetaan 5-wattiset, ja sillä saa varmuudella sulatettua sekä ne valojohtimet että niiden ympärystän mittariston kehyksestä.
Jos valojohtimet ovat sulaneet hullun muotoisiksi tai ruskettuneet kuumuudesta, niitä saattaa hyvin pystyä pelastamaan katkaisemalla huonon pätkän pois ja hiomalla + kiillottamalla sen katkaisupinnan. Ja vielä valon kulku tehostuu, jos maalaa mustat muovit vaaleiksi tai hopeiksi polttimoiden ja valojohtimien ympäriltä.
Ja jos laittaa lampuiksi ledit, niin ei enää kuumene juuri lainkaan. En tosin tiedä, saako ledejä nykyään samalla sävyllä kuin orkkislamput. Yhteen laitoin kerran punaiset, sekin on pimeällä ihan kiva, jos kohta ei alkuperäisen kaltainen.
Pikkulampuista en oo varma W123:n kohdalla. W124:ssä ainakin kojelaudan pikkulamput ovat 0,4-wattiset.

Re: W123 240dieselturbo ruosteenkorjausta
Lauantaina kokeilin kytkeä akun autoon ja hyvin toimii sähköt nyt
Kaikki lamput vaihoin uusiin keskikonsollissa myös. Samalla sitten otin keskikonsollista ylimääräset katkasijat pois ja laitoin puufoliota joka on mun toiseen projektiin myös (ei mersu).
Tuli ihan ok ja peitty turhat reiät..

Tuo tuli samanlaiseks että sopii yhteen sitten keskikonsollin kanssa.

Alotin kattomaan kuskin lattiaa koska en halua laittaa keskikonsollia paikalleen ennenkuin lattia on kunnossa koska keskikonsollin tekstiilit tulee muuten kärähtään

Aika huonolle näyttää, ostan sellaisen naulavasaran (paineilmakäyttösen) jolla saa ruosteet pois niin näkee että mistä vielä menee läpi..

Ei tekis miel koko lattiaa uusia jos ei ole pakko..
Jos jollain on edullisesti valokatkaisijaa myytävänä niin oon kiinnostunut, jos lähetys ruotsiin on mahollista. Myös sinisiä sisustaosia tarviis..

Tuli ihan ok ja peitty turhat reiät..

Tuo tuli samanlaiseks että sopii yhteen sitten keskikonsollin kanssa.

Alotin kattomaan kuskin lattiaa koska en halua laittaa keskikonsollia paikalleen ennenkuin lattia on kunnossa koska keskikonsollin tekstiilit tulee muuten kärähtään


Aika huonolle näyttää, ostan sellaisen naulavasaran (paineilmakäyttösen) jolla saa ruosteet pois niin näkee että mistä vielä menee läpi..

Ei tekis miel koko lattiaa uusia jos ei ole pakko..
Jos jollain on edullisesti valokatkaisijaa myytävänä niin oon kiinnostunut, jos lähetys ruotsiin on mahollista. Myös sinisiä sisustaosia tarviis..
Re: W123 240dieselturbo ruosteenkorjausta
Helpoin vaihtaa koko lattia, on niin ohutta peltiä että menee läpi joka paikasta.
S124 300TE
W124 300D
W124 300D
Re: W123 240dieselturbo ruosteenkorjausta
Ei kannata alkaa pohjapeltejä vaihtamaan kun on noin hyvät vielä. Paikkaa vaan sisäpuolelta ratsupaikoilla reiät. Laita alapuolelle märkä rätti moninkerroin hitsauskohdalle tiiliskiven päälle, ja nosta vaihteistotunkilla peltiä vasten. Silloin on hyvä hitsata yläpuolelta, kun ei tarvitse pelätä alustamassan syttymistä ja savukin jää rättiin.
C107 350 SLC -72 242tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65233
W123 300D -76 497tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65243
S123 300TDT autom -82 665tkm viewtopic.php?t=165053 ja http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... 02#p792302
Fiat 600D -64 64tkm (MR) http://www.fiatforum.fi/viewtopic.php?f=9&t=41922 ja http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65194
Neckar Autobianchi Panorama -65 95 tkm https://www.fiatforum.fi/viewtopic.php?t=43903
Monark Monarped -61 9tkm http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?f=140&t=66144
Norlett 5000 vm -7X ja Jönserad vm 9X http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=786561
W123 300D -76 497tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65243
S123 300TDT autom -82 665tkm viewtopic.php?t=165053 ja http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... 02#p792302
Fiat 600D -64 64tkm (MR) http://www.fiatforum.fi/viewtopic.php?f=9&t=41922 ja http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65194
Neckar Autobianchi Panorama -65 95 tkm https://www.fiatforum.fi/viewtopic.php?t=43903
Monark Monarped -61 9tkm http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?f=140&t=66144
Norlett 5000 vm -7X ja Jönserad vm 9X http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=786561
Re: W123 240dieselturbo ruosteenkorjausta
Noniin otin lattiaa neulavasaralla ja on kyllä niin huono lattiapelti että menee uusiks koko lattia. On ihan peppua että aaltoilee kun työstää sitä.. Tilasin tänään uuden lattiapellin. Tosin saan tehä auton takapään ensin valmiiks että saa auton renkailleen koska just nyt niin nosturi on eessä joten lattiahomma siirtyy toistaseks. Jatkan nyt sitten oikeata puolta takaa laitteleen kuntoon.
Re: W123 240dieselturbo ruosteenkorjausta
Näyttää samalta kuin minun taannoisen R107 SL:n lattia. Oli helppo (tai no "helppo" kun tein ekaa kertaa ikinä
) päryytellä semmoisella paineilmataltalla vanha pelti irti pistehitseistä ja laittaa vain uusi kokonainen lattiapelti tilalle. Sitten vetasin 3 kerrosta 2k-epoksia pensselillä päältä ja alta ja saumoihin jotain 3M:n vasittua saumamassaa. Tuli ihan hyvä. Olisinko jostain SL-Shopista tilannut ne lattiapellit ja sopivuus oli 100%. Ei ollu edes pahan hintaiset.

1991 420 SE
Re: W123 240dieselturbo ruosteenkorjausta
Joo näytti paremmalle kuin mitä sen kunto sitten olikin.. mennyt liian ohueksi.. Tilasin Klokkerholmin pellin, saa kelvata tähänWikke kirjoitti: ↑Ke 05.02.2025 20:37 Näyttää samalta kuin minun taannoisen R107 SL:n lattia. Oli helppo (tai no "helppo" kun tein ekaa kertaa ikinä) päryytellä semmoisella paineilmataltalla vanha pelti irti pistehitseistä ja laittaa vain uusi kokonainen lattiapelti tilalle. Sitten vetasin 3 kerrosta 2k-epoksia pensselillä päältä ja alta ja saumoihin jotain 3M:n vasittua saumamassaa. Tuli ihan hyvä. Olisinko jostain SL-Shopista tilannut ne lattiapellit ja sopivuus oli 100%. Ei ollu edes pahan hintaiset.

Re: W123 240dieselturbo ruosteenkorjausta
Tuli vähän taas touhuttua tämän kanssa. Otin massat pois että näkee missä kunnossa on. Kuumailmapistoolilla kun lämmittää kunnolla niin aika hyvin irtoaa. Onko tehtaalla jätetty pohjamaalit kokonaan pois? Massaa vaan näyttää olevan pellin päällä..
Sain valmiiks pultin kohan vetokoukulle/puskurille.

Aika kasa vanhaa massaa..

Tuommosta peltiä oli massan alla:



Kerkesin vähän uuttakin peltiä laittaan


Tästä sitten jatkuu. Kerkesin myös maalamaan kallistuksenvakaajan tangon hiomisen jälkeen
Sain valmiiks pultin kohan vetokoukulle/puskurille.

Aika kasa vanhaa massaa..

Tuommosta peltiä oli massan alla:



Kerkesin vähän uuttakin peltiä laittaan



Tästä sitten jatkuu. Kerkesin myös maalamaan kallistuksenvakaajan tangon hiomisen jälkeen

Re: W123 240dieselturbo ruosteenkorjausta
Kyllä sielä pohjamaali on joka paikassa, se jäi siihen massaan kiinni. Tuosta näkee hyvin miksi nää ruostuu, pelkkä todella ohut pohjamaali ja päällä hervoton kerros tuota massaa.
S124 300TE
W124 300D
W124 300D
Re: W123 240dieselturbo ruosteenkorjausta
No on kyllä ohut kerros jos massaan tarttu jo kiinni

Re: W123 240dieselturbo ruosteenkorjausta
Ei ole tullut päiviteltyä tänne vähään aikaan.. mutta nyt
Koko sivulokeron lattian otin kokonaan pois, oli mennyt niin huonoks..Palkkiosuus meni kanssa uusiks.

Siinä lattia ja sisälokarin peltiä uutta ja myös ulkokaareen laitoin uuden palan.

Palkkia jouduin tekeen uusiks, just tämö kohta on klassinen vika 123 korissa..

Siinä saumat saumattu korisaumaaineella.

Ruosteet hiottu pois ja sitten paikkamaalattu.

sivukotelo maalattu

rengaskotelo maalattu

Tästä jatkuu sitten niin että toinen kerros maalia ja sen jälkeen sitten pakkeloin valmiiks ulkopinnat ja maalaan ne. Sitten on vuorossa alustamassan laitto ja voi alkaa sitten pikkuhiljaa suunnitteleen jarruputkien ja dieselputkien laittoa ja sitten suunnitteleen takakelkan takasinlaittoa

Koko sivulokeron lattian otin kokonaan pois, oli mennyt niin huonoks..Palkkiosuus meni kanssa uusiks.

Siinä lattia ja sisälokarin peltiä uutta ja myös ulkokaareen laitoin uuden palan.

Palkkia jouduin tekeen uusiks, just tämö kohta on klassinen vika 123 korissa..

Siinä saumat saumattu korisaumaaineella.

Ruosteet hiottu pois ja sitten paikkamaalattu.

sivukotelo maalattu

rengaskotelo maalattu

Tästä jatkuu sitten niin että toinen kerros maalia ja sen jälkeen sitten pakkeloin valmiiks ulkopinnat ja maalaan ne. Sitten on vuorossa alustamassan laitto ja voi alkaa sitten pikkuhiljaa suunnitteleen jarruputkien ja dieselputkien laittoa ja sitten suunnitteleen takakelkan takasinlaittoa

Re: W123 240dieselturbo ruosteenkorjausta

W123 200 (2024-)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)
Re: W123 240dieselturbo ruosteenkorjausta
On kulunut aikaa kun tänne päivitin viimeks, tullut touhuttua niin paljon
Takaakselisto on nyt kunnossa ja koko takapää on nyt autossa paikallaan ja auto nyt taas renkaitten päällä pitkästä aikaa. Kone lähti heti ensimmäisellä avaimenkäännöllä käyntiin, laitoin sinne uudet öljyt ja filtterin vaan ensin. Tässä kuvia viime ajan hommista:
Takaakseli sai uudet stefat, kaikki 3.

Kardaanin tukilaakeri oli irronut kokonaan kehyksestä..

Uus paikallaan..

Kardaanin kumit meni vaijtoon myös, tässä etummainen josta puuttui myös yks pultti..

Vetoakseleleihin vaihoin uudet kumit samalla kun oli irti..

Sitten oli laakerien vaihto.. muuten helppo homma mutta tämä säätäminen mittakellon kanssa vei aikaa. Välys pitää olla 0.04-0.06mm.

Uudet diesel/jarruputki..


Takakelkka paikallaan. Uudet parkkijarrun osat ja kaikki vaijerit myös.

Tuntuu kummalle kun auto on seissyt melkein kaks vuotta pukkien päällä takapäästä

Seuraavaks jäähyttimen vaihto koska vuotaa ja sitten tarvii takajarrusatulat saada toimimaan. Ovat ihan jumissa männät niistä mutta saattaa olla toimivat varastossa vielä. Sitten vasen parkkijarru vähän jumittaa vaikka siellä on kaikki uutta, täytyy tarkistaa että ei asennusvaiheessa jotain mennyt väärin..

Takaakseli sai uudet stefat, kaikki 3.

Kardaanin tukilaakeri oli irronut kokonaan kehyksestä..

Uus paikallaan..

Kardaanin kumit meni vaijtoon myös, tässä etummainen josta puuttui myös yks pultti..

Vetoakseleleihin vaihoin uudet kumit samalla kun oli irti..

Sitten oli laakerien vaihto.. muuten helppo homma mutta tämä säätäminen mittakellon kanssa vei aikaa. Välys pitää olla 0.04-0.06mm.

Uudet diesel/jarruputki..


Takakelkka paikallaan. Uudet parkkijarrun osat ja kaikki vaijerit myös.

Tuntuu kummalle kun auto on seissyt melkein kaks vuotta pukkien päällä takapäästä


Seuraavaks jäähyttimen vaihto koska vuotaa ja sitten tarvii takajarrusatulat saada toimimaan. Ovat ihan jumissa männät niistä mutta saattaa olla toimivat varastossa vielä. Sitten vasen parkkijarru vähän jumittaa vaikka siellä on kaikki uutta, täytyy tarkistaa että ei asennusvaiheessa jotain mennyt väärin..