OM651-naputtava sivuääni
OM651-naputtava sivuääni
Tässä alkaa olla konstit vähissä OM651:n kanssa kun siitä on alkanut kuulumaan naputtava sivuääni. Vähän kaikkea on tutkittu ja testattu, mutta äänelle ei vain tunnu löytyvän syytä. Audacityllä analysoitaessa selvisi että äänen jaksonaika on 143 ms, joka on puolet moottorin pyörintänopeudesta. Se huomio myös, että naputus on melko voimakas suhteessa muihin moottorin ääniin.
Venttiilikoneisto on läpikäyty asiansa omaavalla koneistamolla, ja venttiilinnostimet on vaihdettu uusiin.
Sylintereitä samutettaessa ääni ei häivy, ainoastaan 1. sylinterin kohdalla äänen voimakkuus putoaa yhden desibelin. Sen suuttimessta ei löytnyt vuotoa kun sitä moottorin ulkopuolella (korkeapaineputki kiinni) testasin. Myöskään sen kiertokangen laakereista ei löytynyt mitään välystä.
Jos vain jotain keksitte, niin otan kiitollisena vastaan.
Videon voi katsoa täältä https://youtube.com/shorts/xVh15jSwaCk
Venttiilikoneisto on läpikäyty asiansa omaavalla koneistamolla, ja venttiilinnostimet on vaihdettu uusiin.
Sylintereitä samutettaessa ääni ei häivy, ainoastaan 1. sylinterin kohdalla äänen voimakkuus putoaa yhden desibelin. Sen suuttimessta ei löytnyt vuotoa kun sitä moottorin ulkopuolella (korkeapaineputki kiinni) testasin. Myöskään sen kiertokangen laakereista ei löytynyt mitään välystä.
Jos vain jotain keksitte, niin otan kiitollisena vastaan.
Videon voi katsoa täältä https://youtube.com/shorts/xVh15jSwaCk
Re: OM651-naputtava sivuääni
Mietitäänpäs, mitkä asiat tässä moottorissa pyörii puolet hitaammin kuin kampiakseli? Venttiilikoneisto tietysti ainakin mutta se käyty jo läpi.
On kyllä semmone ääni että turha edes ehdottaa hihna irti käyttämistä, toki kaikkea kannattaa kokeilla!
Ääni muuttuu varmaankin moottorin kierrosten mukaan?
Voisiko suutin pitää moista mekkalaa, vaikka sen testerillä deaktivoisi?
On kyllä semmone ääni että turha edes ehdottaa hihna irti käyttämistä, toki kaikkea kannattaa kokeilla!
Ääni muuttuu varmaankin moottorin kierrosten mukaan?
Voisiko suutin pitää moista mekkalaa, vaikka sen testerillä deaktivoisi?
Re: OM651-naputtava sivuääni
Kiitos vastauksesta. Apulaitehihna on ollut pois päältä, sillä ei ollut mitään vaikutusta ääneen.
Ei siellä mielestäni mitään muuta puolet hitaammin pyörivää ole, Lancester-akselit pyörivät 2-kertaisella - ja öljypumppu samalla nopeudella moottoriin nähden. Korkeapainepumpusta en osaa sanoa, hammasrattaiden koosta päätellen se voisi pyöriä vähän pienemmällä nopeudella kuin moottori.
Äänen taajuus muuttuu kierrosten mukaan, äänenvoimakuus vaikuttaa pysyvän samana. Se vielä, että naputusääni tulee tasajakoisesti, ts. äänien väli on 143 ms, viittaa siihen että kampiakselin laakereissa ei pitäisi olla vikaa, koska muulloin sieltä pitäisi kuulua heikompi ääni 71,5 ms kohdin. Ja lisäksi sieltä pitäisi kuulua vähintään kaksi naputusta kun viereisillä sylintereillä on työjakso.
Mielestäni suuttimet pitäisi hiljentyä kokonaan kun testerillä hiljentää, sinne pitäisi jäädä vain suhteellisen tasainen common rail -paine vaikuttamaan. Ehkä noita suuttimia pitää vielä jotenkin tutkia. Lisäksi ajattelin selvittää äänen tarkan ajankohdan suhteessa moottorin pyörintään, pitäisi ensin saada ajoitussignaali sylinteri 1. ruiskutukselta jolloin selvitys olisi helpompaa. Pitää miettiä miten sen tekee, kyllähän se mitattavissa on.
Ei siellä mielestäni mitään muuta puolet hitaammin pyörivää ole, Lancester-akselit pyörivät 2-kertaisella - ja öljypumppu samalla nopeudella moottoriin nähden. Korkeapainepumpusta en osaa sanoa, hammasrattaiden koosta päätellen se voisi pyöriä vähän pienemmällä nopeudella kuin moottori.
Äänen taajuus muuttuu kierrosten mukaan, äänenvoimakuus vaikuttaa pysyvän samana. Se vielä, että naputusääni tulee tasajakoisesti, ts. äänien väli on 143 ms, viittaa siihen että kampiakselin laakereissa ei pitäisi olla vikaa, koska muulloin sieltä pitäisi kuulua heikompi ääni 71,5 ms kohdin. Ja lisäksi sieltä pitäisi kuulua vähintään kaksi naputusta kun viereisillä sylintereillä on työjakso.
Mielestäni suuttimet pitäisi hiljentyä kokonaan kun testerillä hiljentää, sinne pitäisi jäädä vain suhteellisen tasainen common rail -paine vaikuttamaan. Ehkä noita suuttimia pitää vielä jotenkin tutkia. Lisäksi ajattelin selvittää äänen tarkan ajankohdan suhteessa moottorin pyörintään, pitäisi ensin saada ajoitussignaali sylinteri 1. ruiskutukselta jolloin selvitys olisi helpompaa. Pitää miettiä miten sen tekee, kyllähän se mitattavissa on.
Re: OM651-naputtava sivuääni
Tuon hihnankiristimen eläminen ei mielestäni ole normaalia, vai onko? Olen aika montaa moottoria katsonut enkä tuollaista mista huomanneeni. Kyllähän ne hieman liikkuvat muttei tuollalailla. Koska se nyt on kokeiltu ilman remmiä, niin siinä ei nyt ole syy.
Ei kai siellä ole käyrä kiertokanki ja mäntä kolkkaa?
Ei kai siellä ole käyrä kiertokanki ja mäntä kolkkaa?
Viimeksi muokannut Jürgen, Ti 11.03.2025 18:08. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: OM651-naputtava sivuääni
Tupla...
-
- Mersumies
- Viestit: 3095
- Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02
Re: OM651-naputtava sivuääni
Kyllä tuo siltä kuullostaa, että jossain metalli osuu metalliin.
Perheessä:
W 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
W 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
Re: OM651-naputtava sivuääni
kuuntele "stetoskoopilla" eli vaikka puukalikalla mistä päin ääni kuuluu.
Re: OM651-naputtava sivuääni
siellä on ainakin ykkös pytyn suutin eri mitä muut, mikä on syy (/ ja seuraus) sille ?
-
- Mersumies
- Viestit: 3095
- Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02
Re: OM651-naputtava sivuääni
On myös mahdollista, että on valuttanut nasua männän pääle ja käynnistäessä mäntä ottanut osumaa ja työtahdilla kolahtaa.Toki jos nyt avais, niin vois olla, että ei tarvis vaihtaa koko konetta.
Perheessä:
W 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
W 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
-
- Mersumies
- Viestit: 2587
- Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22
Re: OM651-naputtava sivuääni
Veikkaan kyllä vahvasti vuotavaa suutinta koska ääni tulee niin selkeästi yhden sylinterin kohdalta eli joka toinen kierros kun dieseli syttyy.tahtoomersun kirjoitti: ↑Ti 11.03.2025 18:52 On myös mahdollista, että on valuttanut nasua männän pääle ja käynnistäessä mäntä ottanut osumaa ja työtahdilla kolahtaa.Toki jos nyt avais, niin vois olla, että ei tarvis vaihtaa koko konetta.
On toki mahdollista, että kiertokangen laakeri olisi vielä sen verran vähän vaurioitunut ettei naputus kuulu imu- ja puristustahdilla kun öljykalvo vielä riittää mutta työtahdilla se pettää.
-
- Mersumies
- Viestit: 2587
- Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22
Re: OM651-naputtava sivuääni
Nelitahtidieselin sykli käsittää kaksi kierrosta joten yhden sylinterin työtahti tulee joka toinen kierros. Vaikkei se ääni tulisikaan puolella nopeudella tulevasta osasta.rikonen kirjoitti: ↑Ti 11.03.2025 17:44
Ei siellä mielestäni mitään muuta puolet hitaammin pyörivää ole, Lancester-akselit pyörivät 2-kertaisella - ja öljypumppu samalla nopeudella moottoriin nähden.
Mielestäni suuttimet pitäisi hiljentyä kokonaan kun testerillä hiljentää, sinne pitäisi jäädä vain suhteellisen tasainen common rail -paine vaikuttamaan.
Jonka perusteella edelleen on syytä tutkia ettei siellä ole valtoimenaan vuotavaa suutinta joka sytyttää polttoaineen vaikka sähköliitin olisi irti tai suutin testerillä sammutettu.
Re: OM651-naputtava sivuääni
Hei, omassa slk230 sama ääni ja tuli kyllä venttiilin nostajasta. Oli uudet mutta silti yksi niistä piti ääntä. Vaihdoin kaikki uudet ja loppu siihen paikkaan.