Missä olette huollataneet airmatic kompuran?

Miten muutetaan auton asetuksia? Ohjelmallisesti lisättävät ja koodattavat lisävarusteet, tee-se-itse -ohjelmistopäivitysten ohjeet ym.
(Vikakoodien tulkitseminen, Star-ongelmat, Kiinan näytöt ym. ei alkuperäiset lisävarusteet eivät kuulu tänne.)
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18005
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Missä olette huollataneet airmatic kompuran?

Viesti Kirjoittaja dealer »

Pääasia on että lukijat ymmärtävät jonkinlaisia perusasioita ilmajousituksen toiminnasta ja vioista eivätkä suotta yritä korjata ilmajousituksen vuotoja käyttämällä rahaa turhaan pelkästään kompressorin huoltoon siinä tilanteessa kun järjestelmässä on vikaa.
Ensin kannattaa korjata vika, sitten vasta huoltaa. Mieluiten samalla kerralla, mutta oireilevasta järjestelmästä ei pelkkää kompuran kuivailua.

(ei aleta enempää sotkemaan tätä foorumia tekoälyn viisauksilla, itse kokeilin sitä ensimmäisen kerran ikinä missään tuossa edellä ja se riittää)
wiimax.fi
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5783
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: Missä olette huollataneet airmatic kompuran?

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

Huolto ja Korjaus on eri juttuja sen ymmärtämienkin kuuluu niihin ihan perus juttuihin
Mökkillä
'
EemeliErkki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 552
Liittynyt: To 11.04.2019 10:26

Re: Missä olette huollataneet airmatic kompuran?

Viesti Kirjoittaja EemeliErkki »

Erääseen autoon vaihdettiin öljyt, ei ollut mitään metallilastuja tms. öljyn mukana. Vaihdettiiko öljyt siis turhaan?

Jos imankuivain ryynit vaihdetaan, mutta kosteutta ei näy, vaihdettiinko kuivaimen ryynit ihan turhaan?
Vettä kompuran sisällä ei saakkaan näkyä, Ilmankuivain siis toimii. Punitsemalla ryynit, voi päätellä kuinka paljon vettä ne ovat imeneet.

Kuten tekoäly (yllä) osaa kertoa, kondenssivesi ei kuulu ilmajousitukseen.

Olen kertonut, että kompura kannattaa huoltaa, ajoissa. Näin venttiiliblokki todennäköisesti kestää auton iän.
Kosteus tuhoaa venttiilit ennenaikaisesti.
Silti, vaikka auto olisi jo pudonnut alas, itse huoltaisin aina ensin kompuran. Todennäköisesti ongelma poistuu. Ja näin erityisesti talvella. Talvella ongelmiin syynä on lähes aina vesi.

Jostakin luin, että jonkun Audiin oli korjattu ilmajousia 8000€ edestä. Huonoja ovat Audin ilmajouset? Vai typerä huolto-organisaatio, joka ei halua perehtyä ilmajousituksen toimintaan Suomen talvisissa olosuhteissa. Kuka uskoo, että kaikki pussit vuotaa yhtäaikaa?
mpower
Mersumies
Mersumies
Viestit: 626
Liittynyt: Ti 18.11.2014 18:03
Paikkakunta: Lohja

Re: Missä olette huollataneet airmatic kompuran?

Viesti Kirjoittaja mpower »

Tuossa mietin sellaista, jos ilmajousitus kunnossa eikä vuoda, eikä säätele ylös alas, niin tuleeko sitä kondenssivettä ollenkaan? :?:
Olen kyllä antanut itselleni vaativan toimeksiannon niin ryynien kuin suodattimen vaihdonkin osalta. En ole vielä toteuttanut kuin puoliksi! Siis hyvin suunniteltu, niin puoliksi tehty!? :D

EDIT: Juu, ja uteliaisuuttani kävin kompuraa kuuntelemassa! Kuskin puolella aika edessä on siinä lampun alla.Sisälle ei mitään kuulu. CLS oli takana jossain ja kuului sisällekin!
Pojasta vaariin:Ex-romuja:Mosse Scandinavia,Vauxhall Victor,Escort1.1,Toyota Crown,Fiat 124,Fiat 850,BMW 2000,BMW 2002,BMW1600-2,BMW 318i,Fiesta,Megane 1.6, Pösö 406 2.0,Volvo S60,Audi TT Quattro 165kW-99,Honda CR-V-05,MB W203 220CDI-07, MB W211 280CDI-07, BMW 528i 2010,MB CLS 350 CDI 2011,MB S350 BlueTec 4-Matic 2014
Avatar
Orlov
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1277
Liittynyt: La 27.02.2021 23:00

Re: Missä olette huollataneet airmatic kompuran?

Viesti Kirjoittaja Orlov »

Tottakai kondensio on aina läsnä, siksi ennakoiva huolto on viisasta. Imho.
Nukkumatti78
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 12
Liittynyt: Ke 10.01.2024 06:55

Re: Missä olette huollataneet airmatic kompuran?

Viesti Kirjoittaja Nukkumatti78 »

Herätellään tätä. Oma vm-15 C350e on nyt viime syksystä alkaen alkanut pyörittämään kompuraa selkeästi useammin. Aiemmin ei juuri ääntä kuulunut, mutta nyt saattaa esim. valoihin pysähdyttyä aloittaa toiminnan. Satunnaisesti liikkeelle lähtiessä haluaa pumpata hetken, vaikkei auto ole selkeästi vajonnut. Olikohan kovien pakkasten aikaan, kun ilmoitti muutaman kerran "vehicle rising, please wait" tai jotain sen tapaista. Myös Malfunction ilmoitus auto symbolilla ja nuolella varustettuna ilmaantuu satunnaisesti. Sen pistin merkille, että jos nostaa auton napista ylös esim. metsätiellä, ei tahdo välttämättä tulla napilla enää alas, vaan laskeutuu aikanaan. Mistähän tuon kompuran tarkastuksen aloittaisi ja mistä siihen pääsee helpoiten käsiksi? Olisiko tuossa muita kohteita mitä tarkastaa? Kiitos etukäteen asiallisista vastauksista.
Lepakkosampo
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 7
Liittynyt: Su 22.03.2015 18:02

Re: Missä olette huollataneet airmatic kompuran?

Viesti Kirjoittaja Lepakkosampo »

Vuotaisivatko takapussit? Minulla oli samoja oireita, vaihdoin kompura ja venttiilin, kori rupesi pysymään ylhäällä vasta kun vaihdoin taakse ilmapussit. Nyt pelannut kaksi vuotta.
Nukkumatti78
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 12
Liittynyt: Ke 10.01.2024 06:55

Re: Missä olette huollataneet airmatic kompuran?

Viesti Kirjoittaja Nukkumatti78 »

Sehän tässä on jännä, kun kori pysyy kyllä tasaisesti ylhäällä koko ajan. Yhden ainoan kerran kovilla pakkasilla teki sen, että kuskin puolen etukulma oli alhaalla. Ajattelin että olisiko siellä suodatin vaihtokunnossa tai ne ryynit möhjönä.
Vastaa Viestiin