Missä olette huollataneet airmatic kompuran?

Miten muutetaan auton asetuksia? Ohjelmallisesti lisättävät ja koodattavat lisävarusteet, tee-se-itse -ohjelmistopäivitysten ohjeet ym.
(Vikakoodien tulkitseminen, Star-ongelmat, Kiinan näytöt ym. ei alkuperäiset lisävarusteet eivät kuulu tänne.)
tony
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1956
Liittynyt: To 11.03.2010 14:32
Paikkakunta: espoo

Missä olette huollataneet airmatic kompuran?

Viesti Kirjoittaja tony »

Kolmesta paikasta kysyneenä, vaihdetaan, ei huolleta :shock: toki, jos pk seudulta löytyy osaava tekijä, ota yhteyttä 0400828500
Auto C350e -18
S204 CDI AMG
W209 240 CLK
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13741
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: Missä olette huollataneet airmatic kompuran?

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Minkälaisen huollon kompuralle haluaisit? Jos siihen vaihtaa kuivausryynit, imusuodattimen, männänrenkaat ja paineenlaskuventtiilin niin korjaamon tuntihinnalla menee lähelle uuden kompuran hintaa. Veikkaan että huolto on kannattavaa vain jos sen tekee itse eikä laske työlle hintaa.
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4619
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: Missä olette huollataneet airmatic kompuran?

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Missä huollettu? No yleensä pöydällä, joskus lattialla.
tony
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1956
Liittynyt: To 11.03.2010 14:32
Paikkakunta: espoo

Re: Missä olette huollataneet airmatic kompuran?

Viesti Kirjoittaja tony »

Autoon vaihdettiin juuri venttiilipöytä ja täältä foorumilla ehdottivat kompuran huoltoa, ettei talvella tule ongelmia. Ryynien kuivaus/vaihto ja imusuodattimen vaihto riittänee. Jos joku tämän osaa tehdä, ilmoittaudu, korvausta vastaan tietenkin.
S204 CDI AMG
W209 240 CLK
Avatar
Orlov
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1318
Liittynyt: La 27.02.2021 23:00

Re: Missä olette huollataneet airmatic kompuran?

Viesti Kirjoittaja Orlov »

Mikäs tässä on ollut vikadiagnoosi? Vai ihan vaan ennakoivasta huollosta kysymys, pikkusen nopeasti tuli luettua :shh:

Ennakoiva huolto on hieman kinkkinen, ainakin teetättää ulkopuolisella. Minäkin voisin moisen tehdä, mutten tee. Juutuubi ja diy on ehkä paras, jos haluaa säästää :think:
EemeliErkki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 553
Liittynyt: To 11.04.2019 10:26

Re: Missä olette huollataneet airmatic kompuran?

Viesti Kirjoittaja EemeliErkki »

JM Tech tekee. 100€
edit: Typpitäyttö, en jaksa ymmärtää sen hyötyjä. Eka tyhjä ja täyteen pumppaus, typpi on hävinnyt. Sen hinta 50€, mielummin kesäterassille...

https://jmtech.fi/kauppa/index.php?main ... s_id=32072
tony
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1956
Liittynyt: To 11.03.2010 14:32
Paikkakunta: espoo

Re: Missä olette huollataneet airmatic kompuran?

Viesti Kirjoittaja tony »

Orlov kirjoitti: To 25.07.2024 22:08 Mikäs tässä on ollut vikadiagnoosi? Vai ihan vaan ennakoivasta huollosta kysymys, pikkusen nopeasti tuli luettua :shh:

Ennakoiva huolto on hieman kinkkinen, ainakin teetättää ulkopuolisella. Minäkin voisin moisen tehdä, mutten tee. Juutuubi ja diy on ehkä paras, jos haluaa säästää :think:
Juu, ennakoivasta huollosta on kyse.
S204 CDI AMG
W209 240 CLK
tony
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1956
Liittynyt: To 11.03.2010 14:32
Paikkakunta: espoo

Re: Missä olette huollataneet airmatic kompuran?

Viesti Kirjoittaja tony »

EemeliErkki kirjoitti: To 25.07.2024 22:19 JM Tech tekee. 100€
edit: Typpitäyttö, en jaksa ymmärtää sen hyötyjä. Eka tyhjä ja täyteen pumppaus, typpi on hävinnyt. Sen hinta 50€, mielummin kesäterassille...

https://jmtech.fi/kauppa/index.php?main ... s_id=32072
Täytyy ottaa yhteyttä tänne, jos ei kukaan "harrastelia" halua näppejään liata. Kiitos vinkistä.
S204 CDI AMG
W209 240 CLK
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4619
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: Missä olette huollataneet airmatic kompuran?

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Tarvike kompura maksaa melkein saman kuin tuo "huolto" sieltä on hiilet kulunut ja mhdollisesti kollektori.
Uusi tilalle ja kovaa ajoa.
Stasella tuskin kukaan harrastelija sitä lähtee tekemään.
tony
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1956
Liittynyt: To 11.03.2010 14:32
Paikkakunta: espoo

Re: Missä olette huollataneet airmatic kompuran?

Viesti Kirjoittaja tony »

MJPfin kirjoitti: Pe 26.07.2024 08:47 Tarvike kompura maksaa melkein saman kuin tuo "huolto" sieltä on hiilet kulunut ja mhdollisesti kollektori.
Uusi tilalle ja kovaa ajoa.
Stasella tuskin kukaan harrastelija sitä lähtee tekemään.
Kompura on ehjä, kyse ennakoivasta huollosta.
S204 CDI AMG
W209 240 CLK
EemeliErkki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 553
Liittynyt: To 11.04.2019 10:26

Re: Missä olette huollataneet airmatic kompuran?

Viesti Kirjoittaja EemeliErkki »

MJPfin kirjoitti: Pe 26.07.2024 08:47 Tarvike kompura maksaa melkein saman kuin tuo "huolto" sieltä on hiilet kulunut ja mhdollisesti kollektori.
Uusi tilalle ja kovaa ajoa.
Stasella tuskin kukaan harrastelija sitä lähtee tekemään.
Tuo satanen säästyy moninverroin, kun talvimurheet jäävät pois.
Aika arpapeliä ovat olleet marmorin tekemät Airmatic remontit, siinä tonnit viuhuu herkästi. Mitä täältä foorumilta olen lukenut.
Omat kompura on alkuperäinen 2012. Vielä pumppaa. Ryynit on toki kuivattu muutamaan kertaan. Mutta ei mäntää tai ylipaineventtiiliä.
Aika harva täällä foorumilla noita Kiinan kompuroita ja pusseja suosittelee. Itse varmaan pysyttelen Wabcossa, niin kauan kun muutaman kympin huolto-osilla se onnistuu.
tony
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1956
Liittynyt: To 11.03.2010 14:32
Paikkakunta: espoo

Re: Missä olette huollataneet airmatic kompuran?

Viesti Kirjoittaja tony »

Jm teck tekee huollon 120€ sis työ ja osat. Broblem solved.
S204 CDI AMG
W209 240 CLK
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18094
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Missä olette huollataneet airmatic kompuran?

Viesti Kirjoittaja dealer »

Tämä ei vastaa kysymykseen, mutta kerron lyhyesti (ties monettako kertaa :D yrittäkää kestää ) miten itse olen pärjännyt farkku 211 jousituksen kanssa, autossa takana ilmajouset.

Auto tuli meille jotain 420000 ajettuna alkuvuodesta 2018. Myyjän kertoman mukaan siihen oli joitain vuosia aiemmin vaihdettu ilmapussit ja laitettu silloin Arnottit. Sellaiset siellä myös oli, kun myöhemmin vilkaisin.

Syksyllä 2018 vaihdoin kompuran imuletkuston ja suodattimen.

Sitten sillä on ajettu meillä 5,5 vuotta ja 110000 kilometriä ja tänään oli seuraava ilmajousitukseen liittyvä toimenpide, kun vaihdoin taas imuletkut ja suodattimen. Letkut ei olleet menneet tuossa ajassa miksikään ja suodatin oli kuin uusi. Yhtään mitään muuta en ole systeemille tehnyt.

Tässä kuva vanhasta suodattimesta purettuna:

5 vuotta.jpg

Kun järjestelmä on kunnossa niin, ettei vuotoja ole, eikä perä laskeudu, ei kompura ime p*skaa eikä kosteutta suodattimeen, eikä tietysti sisälleenkään.

Jos perä laskeutuu joka yö tai joka viikonloppu kun ei päivään pariin ajeta, jostain se systeemi vuotaa.
Silloin on melko pian tarvetta kuivata ryynit kompurasta, tai vaihtaa ne, mutta ryynien kosteus on seuraus viasta, ei syy joka aiheuttaa perän laskeutumisen.

Kosteus ryyneihin kertyy siitä, kun kompuran läpi imetään aina vaan uutta ja uutta kosteaa ilmaa, kun kompura joutuu nostamaan perää ajokerta toisensa jälkeen ylös.

En tarkoita että 120€ sijoitus kompuran huoltoon olisi huono asia, ei toki kun järjestelmä on vielä muuten kunnossa. Siitä ei varmasti ole haittaa.
Jos ei ole kunnossa, huolto menee hyvin nopeasti hukkaan, koska ryynit kostuvat taas uudelleen.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
wiimax.fi
T-Row
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 485
Liittynyt: Pe 05.05.2023 14:44

Re: Missä olette huollataneet airmatic kompuran?

Viesti Kirjoittaja T-Row »

Vähän samanlaiset huomiot itsellä. Kun auto tulee pihaan ensimmäistä kertaa, on hyvä suorittaa ennakkohuolto, joka on käytännössä tuon suodattimen vaihto, letkujen kunnon tarkastus/vaihto ja ryynien tarkastus/kuivaus. Tämän jälkeen niin pitkään kun kaikki toimii normaalisti, ei kompuraan tarvitse koskea.

Vaan itselle kävi viime talvena siten, että jonain päivänä huomasin, ettei perä ole niin korkealla kuin yleensä. Kompura ei käynyt, koska sulake oli palanut. Tästä ei muuten tule vikailmoitusta tauluun millään tavalla. Syyksi paljastui, että kompuran imuletku oli irronnut oikeasta paikastaan ja imenyt itsensä täyteen vettä letkun pyöriessä jossain villinä ja vapaana. Kompura oli jäätynyt jumiin. Tälläisenkin tapahtumaketjun vuoksi voi päästä kompurahuoltoa tekemään.
tony
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1956
Liittynyt: To 11.03.2010 14:32
Paikkakunta: espoo

Re: Missä olette huollataneet airmatic kompuran?

Viesti Kirjoittaja tony »

Nyt ennakoiva huolto tehty. Uudet ryynit, tiivisteet ja imuilmansuodatin 100€. Ryynit olivat kuivat, mutta suodatin oli kostea. Tuskin tästä huollosta haittaakaan oli.
S204 CDI AMG
W209 240 CLK
Avatar
multiviri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1152
Liittynyt: La 28.08.2010 13:53
Paikkakunta: Oulu

Re: Missä olette huollataneet airmatic kompuran?

Viesti Kirjoittaja multiviri »

dealer kirjoitti: Pe 26.07.2024 13:34 Dealer kertoi pitkän tekstin asiaa.
Juuri niinkuin dealer ylempänä kirjoitti. Ryynit pysyy hyvänä kun järjestelmä toimii. Kun alkaa perä putoamaan ja sitä ihmetellään pitempään, ryynit kostuu ja kierre voi alkaa. Jotkut pitää normaalina että perä putoaa, ehjänä ollessa pysyy pitkän aikaa ylhäällä putoamatta.

Kerran asiakas kyseli että onko tosiaan niin että nämä pudottavat sammutuksen jälkeen perän maahan että on helpompi lastata tavaraa kyytiin, kuulemma auton pari päivää sitten myynyt kauppias oli näin kertonut :lol: Se ei siis ole normaalia.

Tuossa yksi 211 mihin vaihdettu takapussit kahdesti, ekat vaihdokit oli jotku huonot, ei edes suojapusseja, seuraavaksi Arnottit paikoilleen 2018. Ei ole vielä perä pudonnut seisonnassa vuoden 2018 jälkeen. Enkä ole vielä kertaakaan kuivannut ryynejä, eikä kompuraa ole vaihdettu, alkuperäinen paikoillaan. Kilometrejä n.385tkm ja ikää kohta 18v :wtf:

Mutta ei varmasti ole haittaa ryynien kuivaamisesta, kunhan järjestelmä on tiivis eikä kosteutta kerry lisää.
W212 E200 BlueTec 2016


Ex. Muutama lankku, seittämän ceetä, yksi CLK ja tenava

www.mbosa.fi
EemeliErkki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 553
Liittynyt: To 11.04.2019 10:26

Re: Missä olette huollataneet airmatic kompuran?

Viesti Kirjoittaja EemeliErkki »

Erikoista oli, että ilmansuodatin oli märkä, mutta ryynit kuivat. Kuitenkin oli vaihdettu aiemmin ainakin venttiiliblokki ja etujousi (ilmajousi muistanko oikein?).
Tulee mieleen, tuliko jossain kohtaa kommunikaatio virhe asentajan-työnjohdon-asiakkaan välillä? No tärkeintä oli tehdä huolto, koska jokin suodatin oli märkä, tuli siis tarpeeseen, ja hyvin kohtuulliseen hintaan.

Ero ilman kulutuksen välillä voi olla suurtakin Airmatic vs Takailmajouset, koska ( luulen) että Airmatic säätää auton asentoa aktiivisesti koko ajan (myös pysäköimisen jälkeen), pyrkien pitämään etupään vaaterissa. Eli takapäähän voi siis tulla huomattavasti eri ilman määrä oikean ja vasemman takailmajousen välillä, ja myös etupään ilmajousien välillä. Ilmaa kuluu (litroina) siten enemmän paljon enemmän. Sisään pumpattu ilma ja ulos tullut ilma.
Vaikka Wabco kompuran vedenkuivaus on suunniteltu fiksusti (?), niin onko vedenkuivaimen toiminta 100% hyötysuhteella vai esim 95%? Mitä tästä seuraa muutaman vuoden jälkeen?

Toimintaperiaate: Sama ilma kulkee sisään ja ulos ilmankuivaimen läpi, joten idea on, että kuivaimeen jäänyt kosteus ja siten kuiva ilma siirtyy ilmajousiin "varastoon". Airmatic järjestelmässä on myös muutaman litran painesäiliö, jota myös täytetään aktiivisesti.
Ja kun sitten liika ilma myöhemmin poistuu kuivaimen läpi ulos ja ja vesi "tarttuu" kuivaan ilmaan, ja poistuu ulos. Kuivain pysyy kuivana "maailman tappiin". Tai sitten ei.
EemeliErkki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 553
Liittynyt: To 11.04.2019 10:26

Re: Missä olette huollataneet airmatic kompuran?

Viesti Kirjoittaja EemeliErkki »

Tässä ilmankuivaimen patruuna ja kompuran patruunapesä. Airmatic. Autolla ikää tuolloin 3,5v. Ajettu 90tkm. Junge Sterne. Vesihelmet näkyy pohjalla ja silica ryynit märkiä. (Kuvan resoluutio on huono, koska tänne ei voi liittää kunnon resolla kuvia.)
Auto putosi tonttiin heti ensimmäisen pakkasyön jälkeen.
Klikkaa kuvaa.
IMG_1528.png
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18094
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Missä olette huollataneet airmatic kompuran?

Viesti Kirjoittaja dealer »

Olennaista olisi se, että ymmärretään, ettei "kompuran huolto" ole korjaustoimenpide, vaikka sitä täällä tarjoillaan jokaiseen ilmajousitukseen liittyvään ongelmaan ratkaisuksi.
Vuotavaan järjestelmään tehty ryynien kuivaus = heitetään hukkaan se 100 tai 120 euroa. Nimenomaan täysin hukkaan, koska ryynit ja suodatin kastuvat sitten nopeasti kun imetään taas ilmaa niiden läpi järjestelmän vuotaessa.
wiimax.fi
EemeliErkki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 553
Liittynyt: To 11.04.2019 10:26

Re: Missä olette huollataneet airmatic kompuran?

Viesti Kirjoittaja EemeliErkki »

Myös olennaista on ymmärtää, että ilmapussi ei ole aina "puhki", vaikka sitä vielä useammin tarjotaan ratkaisuksi jokaiseen vuotoon ilmajousissa. Se on korjaustoimenpiteet, vaikka tosi usein riittäisi kompuran huolto (näin väitän). Mutta minulla ei ole käsi asiakkaan taskussa.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18094
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Missä olette huollataneet airmatic kompuran?

Viesti Kirjoittaja dealer »

Ei ole minullakaan käsi kenenkään taskussa, ja silloin kun olin vielä mekaanikon / korjaamon työnjohtajan hommissa pyrin aina esittämään asiakkaalle hänen ja hänen autonsa kannalta järkevintä korjausta ja huoltoa.

Sehän on yksinkertainen tapaus, kun vikatilassa oleva auto tulee perä maassa korjaamolle. Puhdistetaan EGR-venttiili ja kuivaillaan kompuran ryynit ja toivotetaan hyvää matkaa, taas on auto kunnossa.

Vai elettäisiinkö joskus todellisuutta ?
wiimax.fi
Avatar
Nippe
Mersumies
Mersumies
Viestit: 871
Liittynyt: Ti 27.05.2008 17:55
Paikkakunta: Vantaa

Re: Missä olette huollataneet airmatic kompuran?

Viesti Kirjoittaja Nippe »

EemeliErkki kirjoitti: Ke 31.07.2024 10:14 Myös olennaista on ymmärtää, että ilmapussi ei ole aina "puhki", vaikka sitä vielä useammin tarjotaan ratkaisuksi jokaiseen vuotoon ilmajousissa. Se on korjaustoimenpiteet, vaikka tosi usein riittäisi kompuran huolto (näin väitän). Mutta minulla ei ole käsi asiakkaan taskussa.
Itseasiassa ne märät ryynit ei yleensä ole se syypää ongelmiin, vaan oire jostain toisesta viasta. Yleisin syy on vuotava pussi ja siitä johtuva kompuran liiallinen käynti kastelee ne ryynit.
W202 C200 CDI -00 (Ikuinen projekti :D )
W206 C300e -22
(Seat Ibiza 1.0tsi -20)

ex: S203 C320 4Matic -04
ex: S205 C250d -14
ex: CL203 C200 Kompressor -02
ex: W163 ML270 CDI -02
ex: W124 250D -88
ex: W202 C180 -99
ex: W124 E420 -94

(Muita menneitä: VW Golf II, Honda CRX, BMW 530D, Toyota Corolla, Volvo S80 T6, VW Golf III)
EemeliErkki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 553
Liittynyt: To 11.04.2019 10:26

Re: Missä olette huollataneet airmatic kompuran?

Viesti Kirjoittaja EemeliErkki »

Nippe kirjoitti: Ke 31.07.2024 15:54
EemeliErkki kirjoitti: Ke 31.07.2024 10:14 Myös olennaista on ymmärtää, että ilmapussi ei ole aina "puhki", vaikka sitä vielä useammin tarjotaan ratkaisuksi jokaiseen vuotoon ilmajousissa. Se on korjaustoimenpiteet, vaikka tosi usein riittäisi kompuran huolto (näin väitän). Mutta minulla ei ole käsi asiakkaan taskussa.
Itseasiassa ne märät ryynit ei yleensä ole se syypää ongelmiin, vaan oire jostain toisesta viasta. Yleisin syy on vuotava pussi ja siitä johtuva kompuran liiallinen käynti kastelee ne ryynit.
Itse huollan kompuran kuivaimen n 2-3 vuoden välein. Sen jälkeen ei ole ollut yllätyksiä, siis pakkaskaudella.
Ja nimenomaan märät ryynit aiheuttaa auton yllättävän vajoamisen pakkasilla. Ja ne märät ryynit saattaa rikkoa kompuran, kun ryynit menee puuroksi ennenpitkää. Kun ilma ei vaan kulje läpi, on releitä on palanut, kärjet sulaa kiinni, sitten sen seurauksena kompura sulaa, kun käyvät väkisin vaikka kuinka kauan.
Ongelma tuntuu olevan, kun edes merkkihuolto ei löydä vikaa, joka aiheuttaa ryynien kastumisen, ja sen myötä ongelmat.
Halpa konsti on välttää ongelmat, huoltaa kompura säännöllisesti.
T-Row
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 485
Liittynyt: Pe 05.05.2023 14:44

Re: Missä olette huollataneet airmatic kompuran?

Viesti Kirjoittaja T-Row »

Väittäisin, että jos ryynit ovat märät 2-3 vuoden välein huoltaessa(olettaen, että systeemi on muuten pysynyt kunnossa), niin kompura on imenyt ilmaa aivan väärästä paikasta. Itsekin nimittäin olen huoltanut kompuran ehken noin 3v välein ja aina ovat olleet ryynit kuivat, poislukien tuo edellä mainitsemani esimerkki, kun imuletku oli lähtenyt "omille teilleen" oikeasta paikasta, ja imenyt kompuran täyteen vettä.

En toki tarkoita, etteikö sitä saisi huoltaa ns. syyttä. Näin olen itsekin tehnyt lähinnä harrastuksen ja varmuuden vuoksi.
tony
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1956
Liittynyt: To 11.03.2010 14:32
Paikkakunta: espoo

Re: Missä olette huollataneet airmatic kompuran?

Viesti Kirjoittaja tony »

EemeliErkki kirjoitti: Ke 31.07.2024 08:32 Erikoista oli, että ilmansuodatin oli märkä, mutta ryynit kuivat. Kuitenkin oli vaihdettu aiemmin ainakin venttiiliblokki ja etujousi (ilmajousi muistanko oikein?).
Tulee mieleen, tuliko jossain kohtaa kommunikaatio virhe asentajan-työnjohdon-asiakkaan välillä? No tärkeintä oli tehdä huolto, koska jokin suodatin oli märkä, tuli siis tarpeeseen, ja hyvin kohtuulliseen hintaan.

Ero ilman kulutuksen välillä voi olla suurtakin Airmatic vs Takailmajouset, koska ( luulen) että Airmatic säätää auton asentoa aktiivisesti koko ajan (myös pysäköimisen jälkeen), pyrkien pitämään etupään vaaterissa. Eli takapäähän voi siis tulla huomattavasti eri ilman määrä oikean ja vasemman takailmajousen välillä, ja myös etupään ilmajousien välillä. Ilmaa kuluu (litroina) siten enemmän paljon enemmän. Sisään pumpattu ilma ja ulos tullut ilma.
Vaikka Wabco kompuran vedenkuivaus on suunniteltu fiksusti (?), niin onko vedenkuivaimen toiminta 100% hyötysuhteella vai esim 95%? Mitä tästä seuraa muutaman vuoden jälkeen?

Toimintaperiaate: Sama ilma kulkee sisään ja ulos ilmankuivaimen läpi, joten idea on, että kuivaimeen jäänyt kosteus ja siten kuiva ilma siirtyy ilmajousiin "varastoon". Airmatic järjestelmässä on myös muutaman litran painesäiliö, jota myös täytetään aktiivisesti.
Ja kun sitten liika ilma myöhemmin poistuu kuivaimen läpi ulos ja ja vesi "tarttuu" kuivaan ilmaan, ja poistuu ulos. Kuivain pysyy kuivana "maailman tappiin". Tai sitten ei.
Juu, ensin vaihdettiin takajousi, sitten etujousi ja vasta työnjohtajalle kun sanottiin, että ongelma lienee jossain muualla, vaihdettiin vielä venttililohko ja homma tuli kuntoon. Reklamoin asiasta johtoon ja sain seuraavan huollosta -50%. Jm teck teki tuon kompuran huollon. Pääasia, että nyt auto kunnossa.
S204 CDI AMG
W209 240 CLK
EemeliErkki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 553
Liittynyt: To 11.04.2019 10:26

Re: Missä olette huollataneet airmatic kompuran?

Viesti Kirjoittaja EemeliErkki »

Kysyin tekoäly ohjelmalla tästä Silica rakeinen kosteuden sitomis- ja luovutuskyvystä eri lämpötiloissa. Tämmöistä vastausta tuli:

Mikä on Mercedes Airmatic Wabco kompressorin Ilmankuivain järjestelmän regenerointi kyky esim +20C tai esim -20C asteiden lämpötiloissa?

Vastaus:
Silikageelin regenerointikyky ja ilmankuivaimen tehokkuus voivat vaihdella merkittävästi lämpötilan mukaan. Tässä tarkastellaan regenerointikykyä +20°C ja -20°C lämpötiloissa:

### +20°C Lämpötilassa
- **Kuivauskyky**: +20°C lämpötilassa silikageelillä on hyvä kuivauskyky, koska se voi sitoa kosteutta tehokkaasti.
- **Regenerointikyky**: Tämä lämpötila on myös optimaalisempi regeneroinnille. Ilman kulkiessa takaisin kuivaimen läpi, lämpimämpi ilma pystyy kantamaan enemmän kosteutta pois silikageelistä. Hyötysuhde regeneroinnille +20°C:ssä voi olla jopa 70-90 % riippuen ilman suhteellisesta kosteudesta ja järjestelmän suunnittelusta. Tämä tarkoittaa, että suuri osa silikageeliin sitoutuneesta kosteudesta voidaan vapauttaa takaisin ilmaan.

### -20°C Lämpötilassa
- **Kuivauskyky**: -20°C lämpötilassa ilman suhteellinen kosteus on yleensä alhaisempi, koska kylmä ilma ei voi pitää yhtä paljon kosteutta kuin lämmin ilma. Tämä tarkoittaa, että sisään tulevassa ilmassa on vähemmän kosteutta, joka tarvitsee poistaa.
- **Regenerointikyky**: Kylmä ilma ei pysty kantamaan yhtä paljon kosteutta kuin lämmin ilma. Tämä tarkoittaa, että regenerointi -20°C:ssä on vähemmän tehokasta. Hyötysuhde voi olla merkittävästi alhaisempi, ehkä vain 30-50 %, koska ilma ei kykene vapauttamaan yhtä paljon kosteutta silikageelistä takaisin ilmaan. Lisäksi kylmä ilma voi johtaa kosteuden jäätymiseen silikageelipatruunassa, mikä heikentää regenerointikykyä entisestään.

### Käytännön vaikutukset
- **Korkeammissa lämpötiloissa** (+20°C): Järjestelmä toimii optimaalisesti, ja silikageelin regenerointi on tehokasta. Tämä pidentää ilmankuivaimen elinkaarta ja ylläpitää järjestelmän tehokkuutta.
- **Matemissa lämpötiloissa** (-20°C): Järjestelmän regenerointikyky heikkenee, mikä voi johtaa siihen, että silikageeli kyllästyy nopeammin. Tämä voi lyhentää ilmankuivaimen tehokasta käyttöikää ja heikentää järjestelmän suorituskykyä pidemmän ajan kuluessa.

### Johtopäätös
Silikageelipohjainen ilmankuivain toimii parhaiten lämpimissä olosuhteissa, joissa sekä kuivaus- että regenerointiprosessit ovat tehokkaita. Kylmissä olosuhteissa regenerointikyky heikkenee, mikä voi vaikuttaa järjestelmän pitkäaikaiseen toimivuuteen. Tämä on tärkeä huomio erityisesti pohjoisissa ilmastoissa, kuten Suomessa, jossa talvilämpötilat voivat laskea merkittävästi.
Avatar
jusi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 644
Liittynyt: Pe 22.11.2013 22:58
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Missä olette huollataneet airmatic kompuran?

Viesti Kirjoittaja jusi »

EemeliErkki kirjoitti: To 01.08.2024 11:24 Kysyin tekoäly ohjelmalla tästä Silica rakeinen kosteuden sitomis- ja luovutuskyvystä eri lämpötiloissa. Tämmöistä vastausta tuli:

Mikä on Mercedes Airmatic Wabco kompressorin Ilmankuivain järjestelmän regenerointi kyky esim +20C tai esim -20C asteiden lämpötiloissa?

Vastaus:
Silikageelin regenerointikyky ja ilmankuivaimen tehokkuus voivat vaihdella merkittävästi lämpötilan mukaan. Tässä tarkastellaan regenerointikykyä +20°C ja -20°C lämpötiloissa:

### +20°C Lämpötilassa
- **Kuivauskyky**: +20°C lämpötilassa silikageelillä on hyvä kuivauskyky, koska se voi sitoa kosteutta tehokkaasti.
- **Regenerointikyky**: Tämä lämpötila on myös optimaalisempi regeneroinnille. Ilman kulkiessa takaisin kuivaimen läpi, lämpimämpi ilma pystyy kantamaan enemmän kosteutta pois silikageelistä. Hyötysuhde regeneroinnille +20°C:ssä voi olla jopa 70-90 % riippuen ilman suhteellisesta kosteudesta ja järjestelmän suunnittelusta. Tämä tarkoittaa, että suuri osa silikageeliin sitoutuneesta kosteudesta voidaan vapauttaa takaisin ilmaan.

### -20°C Lämpötilassa
- **Kuivauskyky**: -20°C lämpötilassa ilman suhteellinen kosteus on yleensä alhaisempi, koska kylmä ilma ei voi pitää yhtä paljon kosteutta kuin lämmin ilma. Tämä tarkoittaa, että sisään tulevassa ilmassa on vähemmän kosteutta, joka tarvitsee poistaa.
- **Regenerointikyky**: Kylmä ilma ei pysty kantamaan yhtä paljon kosteutta kuin lämmin ilma. Tämä tarkoittaa, että regenerointi -20°C:ssä on vähemmän tehokasta. Hyötysuhde voi olla merkittävästi alhaisempi, ehkä vain 30-50 %, koska ilma ei kykene vapauttamaan yhtä paljon kosteutta silikageelistä takaisin ilmaan. Lisäksi kylmä ilma voi johtaa kosteuden jäätymiseen silikageelipatruunassa, mikä heikentää regenerointikykyä entisestään.

### Käytännön vaikutukset
- **Korkeammissa lämpötiloissa** (+20°C): Järjestelmä toimii optimaalisesti, ja silikageelin regenerointi on tehokasta. Tämä pidentää ilmankuivaimen elinkaarta ja ylläpitää järjestelmän tehokkuutta.
- **Matemissa lämpötiloissa** (-20°C): Järjestelmän regenerointikyky heikkenee, mikä voi johtaa siihen, että silikageeli kyllästyy nopeammin. Tämä voi lyhentää ilmankuivaimen tehokasta käyttöikää ja heikentää järjestelmän suorituskykyä pidemmän ajan kuluessa.

### Johtopäätös
Silikageelipohjainen ilmankuivain toimii parhaiten lämpimissä olosuhteissa, joissa sekä kuivaus- että regenerointiprosessit ovat tehokkaita. Kylmissä olosuhteissa regenerointikyky heikkenee, mikä voi vaikuttaa järjestelmän pitkäaikaiseen toimivuuteen. Tämä on tärkeä huomio erityisesti pohjoisissa ilmastoissa, kuten Suomessa, jossa talvilämpötilat voivat laskea merkittävästi.
Eivätkö alkuperäiset kuivaimen rakeet ole kuitenkin aktivoitua alumiinioksidia, eivätkä silikageelia? Ja se taitaa toimia paremmin kuin silikageeli.
W221 350 CDI Lang -10, W124 300 D aut. -91, W140 300 SE -92
ex: W220 320 CDI -03, W208 320 Elegance -00, S212 220CDI Avantgarde -12, muut: Triumph Thunderbird Storm 1700 -12
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18094
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Missä olette huollataneet airmatic kompuran?

Viesti Kirjoittaja dealer »

Tekoälyn hyödyntäminen auton korjaamiseen onkin juttu jota ei ole vielä tullut kokeiltua, joten kokeillaan.
minä kirjoitti:Miksi ilmajousitetun Mercedeksen perä laskeutuu yön aikana

ChatGPT kirjoitti: Ilmajousitetun Mercedeksen perän laskeutuminen yön aikana johtuu yleensä siitä, että jousitusjärjestelmässä on vuoto. Tässä on muutamia yleisiä syitä:

- Ilmapussien vuoto: Ilmajousitus käyttää ilmapusseja, jotka täyttyvät ilmalla ajoneuvon korkeuden säätämiseksi. Jos ilmapussissa on pieni vuoto, ilma pääsee karkaamaan ajan myötä, jolloin perä laskeutuu.

- Venttiiliblokin tai solenoidin vika: Venttiiliblokki ohjaa ilman virtausta jousitukseen. Jos venttiili ei sulkeudu kunnolla, se voi päästää ilmaa ulos järjestelmästä, mikä johtaa perän laskeutumiseen.

- Kompressorin ongelma: Jos ilmajousituksen kompressori on heikossa kunnossa tai se ei käynnisty, se ei pysty täyttämään ilmapusseja uudelleen tarvittavalla tavalla. Vaikka tämä ei suoraan aiheuta perän laskeutumista yön aikana, se voi pahentaa ongelmaa, jos ilmaa pääsee karkaamaan.

- Järjestelmän tiivisteet ja liitokset: Jos tiivisteet tai liitokset ovat kuluneet tai vaurioituneet, ne voivat päästää ilmaa ulos. Tämä on erityisen yleistä vanhemmissa ajoneuvoissa.

Jos perä laskeutuu toistuvasti yön aikana, se on merkki siitä, että järjestelmää tulisi tarkistaa ja mahdolliset vuodot korjata. Jatkuva ajaminen tällaisessa tilanteessa voi johtaa suurempiin vaurioihin ilmajousitusjärjestelmässä.
wiimax.fi
EemeliErkki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 553
Liittynyt: To 11.04.2019 10:26

Re: Missä olette huollataneet airmatic kompuran?

Viesti Kirjoittaja EemeliErkki »

Tämä onkin aika hauska peli. Kokeilen minäkin, hiukan täsmällisemmällä kysymyksellä:

Pakkaskeli ongelma:

Kysymys:

Airmatic ilmajousitus, peräpää laskeutuu alas vain, kun ulkona on pakkasta. Mistä tämä johtuu?

Vastaus:

Airmatic-ilmajousitusjärjestelmän takapään laskeminen alas kylmällä säällä voi johtua useista syistä, jotka liittyvät yleensä järjestelmän osien toimintaan ja ympäristön olosuhteisiin. Tässä on muutamia yleisimpiä syitä:

1. **Ilmavuodot**: Kylmä ilma voi kutistaa kumiosia ja tiivisteitä, mikä voi johtaa ilmavuotoihin jousituksessa. Vuodot voivat olla pieniä ja vain kylmässä ilmassa merkittäviä.

2. **Kondensoituminen**: Kylmässä säässä kondensoitunut vesi voi jäätyä ja aiheuttaa tukkeumia ilmajousitusjärjestelmän venttiileissä tai letkuissa. Tämä voi estää järjestelmää pitämästä painetta oikein.

3. **Kompressorin toiminta**: Kylmät lämpötilat voivat vaikuttaa kompressorin toimintaan, jolloin se ei pysty tuottamaan tarpeeksi painetta ilmajousille. Kompressorin öljy voi myös paksuuntua kylmässä, mikä voi hidastaa sen toimintaa.

4. **Akun tila**: Kylmät lämpötilat vaikuttavat akun suorituskykyyn, ja jos akku ei pysty tuottamaan riittävästi virtaa, kompressori ei ehkä toimi tehokkaasti.

5. **Anturien ongelmat**: Kylmä ilma voi vaikuttaa korkeuden säätöanturien toimintaan, jolloin järjestelmä ei saa oikeita tietoja ajoneuvon korkeudesta ja voi päätyä laskemaan takapäätä alas.

Näiden tekijöiden yhdistelmä voi johtaa siihen, että ilmajousitusjärjestelmä toimii epätavallisesti kylmässä säässä. Suosittelen tarkistamaan ilmajousituksen tiivisteet ja letkut mahdollisten vuotojen varalta, huoltamaan kompressorin, ja varmistamaan, että järjestelmässä ei ole vettä, joka voisi jäätyä. Jos ongelma jatkuu, olisi hyvä viedä auto ammattitaitoiseen huoltoon, jossa voidaan tehdä perusteellinen tarkastus ja mahdollisesti vaihtaa vialliset osat.
T-Row
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 485
Liittynyt: Pe 05.05.2023 14:44

Re: Missä olette huollataneet airmatic kompuran?

Viesti Kirjoittaja T-Row »

Silikageeliä ne alkuperäiset rakeet eivät ainakaan ole. Sen sijaan porukalla on kova into korvata ne orkkisrakeet silikageelillä. Kysäiskääs ChatGPT:ltä silikageelin ja sen alkuperäiseen aineen ominaisuuksista ja niiden eroista.
Vastaa Viestiin