S211 takajousien vaihto ja vähän etujousistakin

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Hikkei
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 44
Liittynyt: Ke 21.06.2023 11:10

S211 takajousien vaihto ja vähän etujousistakin

Viesti Kirjoittaja Hikkei »

Niinhän siinä kävi että viimein alkoi takajouset vuotaa siihen tahtiin että pitää laittaa uudet. Aikaisemmin oli hyvin satunnaista vuotoa, nyt pysyy enää muutaman tunnin perä ylhäällä. Huomenna toivottavasti tulee uudet pussit, niin onko niiden vaihdossa mitään ihmeellistä, eli saako ne vaihtanee purkamatta mitään ylimääräistä? Ts. mahtuuko ne pois kun tunkkaa perän ylös?
Ei ole Airmatic, pelkästään takapään ilmajousitus.
Viimeksi muokannut Hikkei, Ma 31.03.2025 10:45. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
2006 face-lift S211 E280 Avantgarde
Avatar
Peq02
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 112
Liittynyt: Ma 17.06.2024 22:07
Paikkakunta: Kotka

Re: S211 takajousien vaihto

Viesti Kirjoittaja Peq02 »

Yhen tukivarren ulomman pään taisin ite avata ku omaa meni takapussit vaihtoo airmatic mallis.

On muuten pikkasen mukavampi tyhjentää ja täyttää ne * kans vink vink
9/2006 S211 320CDI
T-Row
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 467
Liittynyt: Pe 05.05.2023 14:44

Re: S211 takajousien vaihto

Viesti Kirjoittaja T-Row »

Jotta homma olisi mielekästä, niin hommaan tarvitsisi testerin pussien tyhjennystä ja täyttöä varten. Jos testeriä ei löydy, niin jotain ihme kikkoja hommaan löytyy. Niistä löytynee tarinaa foorumilta.

Muistaakseni pelkässä takapussillissa mallissa ei tarvinnut purkaa mitään muuta tieltä, mutta voi olla, että muistan väärin.

Kun uusi tolppa on paikoillaan, on jousen täyttö sekä alapään asennus oikeaan asentoon oma prosessinsa. Sen muistan, että projektin ylivoimaisesti hankalin vaihe oli saada lähtemään ilmaletkun nippa menemään kierteelleen. Nippa tulee sellaiseen poteroon, ja aluille saaminen oli ainakin itselläni todella hankalaa. Muistaakseni jouduin tekemään pitkästä 1/4" 10mm hylsystä erikoistyökalun leikkaamalla hylsyn kyljen auki.

Homma on kokonaisuudessaan sellainen, että en tekisi itse tunkin varassa. Wissin ohjeesta oli myös todella paljon hyötyä tuossa hommassa, jotta tuli tehtyä oikein. Youtubesta löytynee myös videoita, josta homman näkee.
Hyryrysy
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 15
Liittynyt: Ma 20.01.2025 21:56

Re: S211 takajousien vaihto

Viesti Kirjoittaja Hyryrysy »

9 voltin paristolla sai pussin tyhjennettyä kun yhdisteli pussin yläpäässä olevaan liittimeen. Arnotin sarjassa tuli hyvät ohjeet mukana. Voin lähettää vaikka spostilla jos tarvetta.
w203 200cdi
s211 270cdi
S204 320cdi 4-matic
S212 350cdi 4-matic
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3980
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: S211 takajousien vaihto

Viesti Kirjoittaja Nozki »

Itse kun joskus noi vaihdoin, niin:
- KL Varaosista se hylsy, jolla letkun liittimen saa auki, tais olla alle kympin hintainen työkalu
- Starilla ilmat pihalle. MUTTA, ei ne jostain syystä tyhjentyneet kunnolla loppuun asti. Puukolla reikä kylkeen, niin tyhjeni, ja homma helpottui oleellisesti. Turha niitä vanhoja on säästää tai sääliä.
- Jousen yläpäässä on korissa ruuvi pystyssä, siis hitsattu koriin kiinni. Ei pidä väkisin vääntää jousta irti, ettei turhaan väännä tai riko sitä ruuvia.
- Bilsteinin jousien kanssa tuli asetustyökalu, jonka kanssa jousen alaosa laitetaan oikeaan kulmaan tukivarteen nähden. Jos oikein olen ymmärtänyt, niin Bilstein on tuosta asiasta tarkka ja Arnott ei ole.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
T-Row
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 467
Liittynyt: Pe 05.05.2023 14:44

Re: S211 takajousien vaihto

Viesti Kirjoittaja T-Row »

Jos haluaa syystä tai toisesta jouset säästää, niin jouset saa tosiaan kunnolla tyhjäksi vasta sitten, kun irrottaa jakoblokista yhden letkun ja laskettelee sitten loput ilmat pois. Ei tyhjene kompuran kautta loppuun asti.
Avatar
Peq02
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 112
Liittynyt: Ma 17.06.2024 22:07
Paikkakunta: Kotka

Re: S211 takajousien vaihto

Viesti Kirjoittaja Peq02 »

Nozki kirjoitti: Ti 25.03.2025 11:00 Itse kun joskus noi vaihdoin, niin:
- KL Varaosista se hylsy, jolla letkun liittimen saa auki, tais olla alle kympin hintainen työkalu
- Starilla ilmat pihalle. MUTTA, ei ne jostain syystä tyhjentyneet kunnolla loppuun asti. Puukolla reikä kylkeen, niin tyhjeni, ja homma helpottui oleellisesti. Turha niitä vanhoja on säästää tai sääliä.
- Jousen yläpäässä on korissa ruuvi pystyssä, siis hitsattu koriin kiinni. Ei pidä väkisin vääntää jousta irti, ettei turhaan väännä tai riko sitä ruuvia.
- Bilsteinin jousien kanssa tuli asetustyökalu, jonka kanssa jousen alaosa laitetaan oikeaan kulmaan tukivarteen nähden. Jos oikein olen ymmärtänyt, niin Bilstein on tuosta asiasta tarkka ja Arnott ei ole.
Kaikki valmistajat on ymmärtääkseni tarkkoja siitä paitsi Arnott. Arnottin jouset on muotoiltu siten ettei sitä periaatteessa pitäisi edes pystyä asentamaan väärään asentoon.
9/2006 S211 320CDI
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12752
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Re: S211 takajousien vaihto

Viesti Kirjoittaja epk »

miksette ota pussin ilmaliitintä irti ja sitten se tyhjenee kokonaan, ei tartte sitä mätää t-kappaletta ronkkia.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18036
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: S211 takajousien vaihto

Viesti Kirjoittaja dealer »

Mistä kohtaa epk ajattelit ? Venttiili on pussin päässä ja toimii sähköllä, ilma ei pussista tule ellei ohjaa venttiiliä auki (S211 ei airmatic)
wiimax.fi
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12752
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Re: S211 takajousien vaihto

Viesti Kirjoittaja epk »

juurikin itse pussin venttiilistä letku irti ja starilla ohjaat ilmat siitä ulos, tulee tasan kaikki ulos mitä tarvitsee.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18036
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: S211 takajousien vaihto

Viesti Kirjoittaja dealer »

Niin, aivan. Itse otin aina t-haarasta yhden putken irti, koska siinä hyvin esillä ja helppoa. Vuotavista pusseista saa porakoneella helpoiten ilmat pois.
wiimax.fi
T-Row
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 467
Liittynyt: Pe 05.05.2023 14:44

Re: S211 takajousien vaihto

Viesti Kirjoittaja T-Row »

epk kirjoitti: Ti 25.03.2025 16:43 miksette ota pussin ilmaliitintä irti ja sitten se tyhjenee kokonaan, ei tartte sitä mätää t-kappaletta ronkkia.
Erittäin hyvä pointti! Kun jumalallinen Wis neuvoo jotakin tekemään, ei asiaa edes osaa kyseenalaistaa.
Hikkei
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 44
Liittynyt: Ke 21.06.2023 11:10

Re: S211 takajousien vaihto

Viesti Kirjoittaja Hikkei »

Kiitos vinkeistä. Varsinkin tuo pitkä hylsy oli hyvä vinkki, Puuilosta löytyi ja maksoi huimat kolme euroa, siihen rälläkkää kylkeen niin hyvä tulee. Palkeiden tyhjennys onnistuu myös kun ottaa ohjainyksikön liittimen irti ja sitä kautta hypyttää venttiilit aktiiviseksi (oli taannoin vähän sähköongelmia auton kanssa niin tuota kautta sain auton perän ylös kun oli tontissa eikä ohjainyksikkö toiminut)
Aerosus palkeiden mukana tuli työkalu millä ne saa oikeaan asentoon.
Soitin UPS:lle että toimittavat paketin työpaikalle, tilauksen yhteydessä en hoksannut sitä laittaa toimitusosoitteeksi. Ei mennyt putkeen se homma, koko eilisen päivän odottelin että paketti tulis mutta ei näkynyt. Ei sillä, venyi päivä niin ei siin enää ollu paukkuja alkaa tappeleen mersun kanssa. Illalla kotiin, ja siellä se paketti oli ulko-oven vieressä.
No, katsotaan viikonloppuna kuin homma sujuu, nyt on hyvät kelit ajella fillarilla töihin :D
2006 face-lift S211 E280 Avantgarde
Hikkei
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 44
Liittynyt: Ke 21.06.2023 11:10

Re: S211 takajousien vaihto

Viesti Kirjoittaja Hikkei »

Jouset löys paikkansa eilen, ei ollut mikään paha rasti vaihtaa. Hieman hukkasin aikaa kun yritin hypyttämällä tyhjentää palkeet. Eihän ne tietenkään kovinkaan ripeästi tyhjene kun on ohuet pillit keulaan asti, ja perä oli jo tunkin varassa ja renkaat irti kun paineilmalla putsasin jousen yläpään että pääsee hyvin käsiksi liitäntöihin. Annoin olla ja puukkoa kylkeen kun en viitsinyt enää renkaita laittaa takaisin. Sillä olisin ehjänä ottanut pois että voi varmistaa uuden vastaavan vanhaa.

Mutta mitään ei tarvinnut ottaa pois edestä, mahtui hyvin tulemaan iskarin ja korin välistä. Tukivarren suojamuovi piti tosin ottaa pois että pääsi vähän kampeamaan tukivartta levälleen, oli jousen alapää tiukasti siellä välissä.

Uuden asennus oli helppo, piti vain venttiili avata ja painaa jousi matalammaksi niin oli helpompi sujauttaa paikalleen. Jousien mukana tuli uudet ilmaputken liittimet ja puristusrenkaat, mutta en niitä vaihtanut kun vanhat olivat ehjät, vaihdoin vain o-renkaat. Ilmaputkien irrotus ja asennus meni vähän nysväämisen puolelle, mutta tuo modattu pitkä hylsy oli iso apu.

Mukana tullut työkalu alapään asennukseen jätti toivomisen varaa, se ei mahtunut väliin, mutta kyllä ne sai oikeaan asentoon. Jousien täytössä Starista olis ollu apua, nyt piti tunkilla laskea varovasti alas ja pitää huoli että yläpää menee oikeaan kohtaan, sit vaa moottori käyntiin ja perä nous oikealle tasolle.

Vaan olipa mukava aamulla kurkata ikkunasta ja todeta remontin onnistuneen, auton perä ylhäällä vaikka kontissa 150 kilon edestä tavaraa.

Mielenkiinnosta irrotin vanhasta jousesta suojan että näkyykö selvää syytä miksi alkoi vuotaa, niin siellähän oli raskaasta kalustosta tuttu näky, siinä kohtaa missä palje rullautuu ajotasossa, oli kumi revennyt ja kankaat näkyivät.
2006 face-lift S211 E280 Avantgarde
Hikkei
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 44
Liittynyt: Ke 21.06.2023 11:10

Re: S211 takajousien vaihto

Viesti Kirjoittaja Hikkei »

Ja kuin paskaa tuuria voi olla, kävin kylillä ni katkes oikea etujousi alapäästä! Hieno rakenne, alin kierros kun katkeaa ni tippuu keula tonttiin!
Ei muuta ku kamat laina-auton kyytiin ja purkamaan jousitolpat pois.
2006 face-lift S211 E280 Avantgarde
Avatar
Peq02
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 112
Liittynyt: Ma 17.06.2024 22:07
Paikkakunta: Kotka

Re: S211 takajousien vaihto

Viesti Kirjoittaja Peq02 »

Osta suoraan varmuuden vuoksi uudet yläpallot. Itellä oli molemmat väljät vaikka ei katsuri huomannu.
9/2006 S211 320CDI
Avatar
Henry V.
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1643
Liittynyt: To 13.03.2003 14:57
Paikkakunta: Espoo

Re: S211 takajousien vaihto

Viesti Kirjoittaja Henry V. »

Kuinkahan tuon kunnossa olevan S211 alustan kuuluu käyttäytyä ? Omassa autossa takapää tömähtää, esimerkiksi siltojen poikittaissaumoissa. Ei siis mitään kolinaa, tai väljyyttä, vaan lievä tömähdys. Vastaavasti kun vertaa S204-malliin, niin siitä ei kuulu mitään ääniä.
1973 450 SL, 1980 200, 1993 E 300D-24, 1994 C 180, 1997 C 230 T, 2003 E 240 T, 2010 C 200 T
Hikkei
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 44
Liittynyt: Ke 21.06.2023 11:10

Re: S211 takajousien vaihto

Viesti Kirjoittaja Hikkei »

Peq02 kirjoitti: Su 30.03.2025 20:01 Osta suoraan varmuuden vuoksi uudet yläpallot. Itellä oli molemmat väljät vaikka ei katsuri huomannu.
Vuosi sitten vaihdoin kaikki nivelet eteen, että sen puoleen asia kunnossa.

Illalla otin tolpat pois, niin olihan siellä vasemmaltakin jousi poikki, mutta yläpäästä. Tasaista laatua ollut siis :lol: Lienee alkuperäiset ja yli 400 tkm ajettu, niin ei ihme kun katkesivat, nää keväiset routaheitot ei ainakaan helpota jousien oloja.
2006 face-lift S211 E280 Avantgarde
Avatar
Jari Nysten
Mersumies
Mersumies
Viestit: 597
Liittynyt: Ti 26.10.2010 14:58
Paikkakunta: Valkeakoski

Re: S211 takajousien vaihto

Viesti Kirjoittaja Jari Nysten »

Henry V. kirjoitti: Su 30.03.2025 20:56 Kuinkahan tuon kunnossa olevan S211 alustan kuuluu käyttäytyä ? Omassa autossa takapää tömähtää, esimerkiksi siltojen poikittaissaumoissa. Ei siis mitään kolinaa, tai väljyyttä, vaan lievä tömähdys. Vastaavasti kun vertaa S204-malliin, niin siitä ei kuulu mitään ääniä.
Se tarttis vähän tavaraa kyytiin, jo tankki täynnä muuttaa tömähdystä.
E500 4Matic S211 -04 RE85 (eFlexFuel)
400SE W140 -93 RE85 (eFlexFuel)
Avatar
Henry V.
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1643
Liittynyt: To 13.03.2003 14:57
Paikkakunta: Espoo

Re: S211 takajousien vaihto ja vähän etujousistakin

Viesti Kirjoittaja Henry V. »

Ei siis vika, vaan ominaisuus :-) Taitaa olla niin, että ilmajousen palje ei ehdi joustamaan, eli pintakovuus täytyy sietää.
1973 450 SL, 1980 200, 1993 E 300D-24, 1994 C 180, 1997 C 230 T, 2003 E 240 T, 2010 C 200 T
Hikkei
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 44
Liittynyt: Ke 21.06.2023 11:10

Re: S211 takajousien vaihto ja vähän etujousistakin

Viesti Kirjoittaja Hikkei »

Kävin Motonetistä hakemassa jouset kun siellä oli sellaiset hyllyssä. KYB RG 3158 luki paketissa, ja aikani sitä googlettelin ni selvis että väärät jousethan nuo on.
Kääntyvät mersun numerolle A 211 321 15 04, yksi sininen ja kolme valkoista viivaa.
Katkenneet ovat A 211 321 05 04, yksi vihreä ja kolme keltaista, mikä taas KYB:in jousena on RG 3161. Ja niitä ei ollut hyllyssä.

Fyysisesti nuo ostetut on 35 milliä pidemmät, lanka 0,2 milliä ohuempi ja halkaisija 2 milliä pienempi, ei toki haittaa vaikka keula vähän nousiskin, mutta jäiskö liian ylös?
2006 face-lift S211 E280 Avantgarde
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18036
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: S211 takajousien vaihto ja vähän etujousistakin

Viesti Kirjoittaja dealer »

Ei siitä millään hyvä tule, jos Sport/Avantgarde jousien tilalle laittaa perusversiot. Oletan että hankittu jousi on vastaavaan autoon tarkoitettu, mutta korkeammalle alustalle.
wiimax.fi
Hikkei
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 44
Liittynyt: Ke 21.06.2023 11:10

Re: S211 takajousien vaihto ja vähän etujousistakin

Viesti Kirjoittaja Hikkei »

Motonetin kataloogi tarjos molempia versioita, toinen sport-alustalle ja ne ostetut comfort-alustalle, molempien kohdalla vielä mainittiin Avantgarde. Kattelin auton tiedoista että ei siellä missään mainita sport-alustaa niin noi ois ollu käypäset. Mutta asiaa kun enemmän selvittelin niin Avantgardehan on matalammalla alustalla = sport.
Palautin jouset ja tilasin oikeat Merteililtä, ovat jopa reilusti halvemmat kuin Motonetin vastaavat.
2006 face-lift S211 E280 Avantgarde
Hikkei
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 44
Liittynyt: Ke 21.06.2023 11:10

Re: S211 takajousien vaihto ja vähän etujousistakin

Viesti Kirjoittaja Hikkei »

Nopeasti tuli jouset Merteililtä, eilen pääs asentaan ne iskareihin ja tänää auton alle. Pikkasen oli kuumottavaa jousipuristimilla niputtaa jouset, niissä ei ollu milliäkään ylimääräistä, just riitti että sai yläpään mutterin kiinni.
Mutteria varten piti tehdä erikoistyökalu että sain pyörittänee mutterin pois ja takaisin; rälläkällä 17 mm hylsy poikki ja hitsasin siihen pätkän lattaa, jakoavaimella pidin iskarin varresta kiinni.
Purkaessa otin ylätukivarren irti olkavarresta, mutta kasatessa totesin sen olleen turha liike. Tolpan mahtui pujottaan ongelmitta paikalleen, sitten vaan rautakanki etuviistosta poikittaisen tukivarren päältä poikittaisen alle ja painoi sen verran alas että iskarin haarukan sain tukivarren päälle.
2006 face-lift S211 E280 Avantgarde
Avatar
Peq02
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 112
Liittynyt: Ma 17.06.2024 22:07
Paikkakunta: Kotka

Re: S211 takajousien vaihto ja vähän etujousistakin

Viesti Kirjoittaja Peq02 »

Hikkei kirjoitti: Ti 01.04.2025 22:10 Motonetin kataloogi tarjos molempia versioita, toinen sport-alustalle ja ne ostetut comfort-alustalle, molempien kohdalla vielä mainittiin Avantgarde. Kattelin auton tiedoista että ei siellä missään mainita sport-alustaa niin noi ois ollu käypäset. Mutta asiaa kun enemmän selvittelin niin Avantgardehan on matalammalla alustalla = sport.
Palautin jouset ja tilasin oikeat Merteililtä, ovat jopa reilusti halvemmat kuin Motonetin vastaavat.
TecDoc, jota motonetin/AD:n järjestelmä käyttää, ei oikeen vieläkään ymmärrä nuita mersun (tai bmw:n) varustekoodeja oikein. Vinkkinä muillekin että jos myyjä yhtään näyttää ihmettelevän niin sanokaa että kattoo partslinkistä oikean OE-numeron. Tosin vähän vanhempiin autoihin ei partslink:ikään näytä oikein kun sieltä ei löydy EPC:n jousitaulukkoa.
9/2006 S211 320CDI
Vastaa Viestiin