A208 CLK vm 2000

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Vastaa Viestiin
itarumaa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 85
Liittynyt: Pe 05.06.2020 17:56

A208 CLK vm 2000

Viesti Kirjoittaja itarumaa »

Ajattelin nyt tänne jakaa kuulumisia, kun on selvästi tarvetta niitä kirjoitella jonnekkin.

Eli mun CLK Mese, ajettu peräti 149 000km meni taas leimasta läpi. Ei haitannut, että auton väri oli muuttunut viime vuodesta (teipattu) tai että taka-akselilla on 255/35 R18 renkaat. Ei tarvinnut edes muutoskatsastaa. Ainoastaan tuulilasi pitää vaihtaa, se on halki.

Projektina oli saada autoon niin tarkasti AMG:n spekseillä oleva rengastus kuin mahdollista.
Nyt on taka-akselilla CLS -mallin (yksi mun suosikkimeseistä) vanteet. 8.5" tuumaa x 18 ja rengas Trianglen 255/35 R18. ET on 34,5 kun pitäisi olla 34, mutta ehkäpä tulen toimeen sen kanssa. Ei muuten ole ihan yksinkertaista saada vanteelle näin leveää rengasta. Rengasliikkeessä kaksi miestä ahersi, kun mun kaveri ei sitä vanteelle saanut. Mutta nyt on ja sopii hienosti.

Eteen ostin Dezentin perusvanteet, mutta vaikka ostin uudet, niin sain jotkut ihmeelliset tehdaspalautetut yms. Toinen oli solmussa (hieman) jo valmiiksi ja molemmissa on ihmeelliset hiomisäljet. No valitin ja sain rahat takaisin + pitää vanteet. Ne pitäs nyt oikaista, jos löydän tekijän jostain tai teen sen itse. Etuvanteet on 7.5" x 18, ET 38. Pitäisi olla 37, joten nämäkin menee aika kohdalleen.

No sellaista. Voisin laittaa kuvankin, jos vain osaisin näin it-ammattilaisena tälle foorumille :)
itarumaa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 85
Liittynyt: Pe 05.06.2020 17:56

Re: A208 CLK vm 2000

Viesti Kirjoittaja itarumaa »

Kuva

Alunperin tämä oli musta ja nyt tälläinen. Oli tähtikin keulalla ja perässä + avantgarde tekstit listoissa yms. Otin kaikki pois ja teippasin, mutta vähän pettymys tämä ehkä on. Oli hankala löytää sopivaa väriä, mietin alunperin ihan mattamustaksi laittoa tai jopa mattapunaista. Mutta tuumasivat foorumilla, että auto näyttää vanhalta, jos on matta. Joten tälläinen kompromissi. Näin jälkikäteen mietittynä olisi voinut miettiä muitakin ratkaisuja, eikä kuunnella muita. Alunperin mietin jotain kuparin väriä tai vastaavaa. Mutta olkoot nyt tälläinen.

No pitänee joskus teipata uudestaan. Teippi on 3m 2080 sarjaa ja oli varsin vittumaista teipata. Käytin vettä lopuksi reiluja määriä, niin sain ihan kelvollisen lopputuloksen. Ilman vettä, teippi tarttui niin tiukasti kiinni heti teippausvaiheessa, että ei sitä saanut muokattua ollenkaan. Ja sitten kun käytti voimaa, niin se repesi ja siinä sitä oltiin. No, on se nyt ihan kohtalaisen siisti, viime vuonna teippasin ja tänä vuonna korjailin sieltä täältä. 3m Boat Blue on kiiltävä teippi ja Indigo tuo matta(konepelti).

Tuossa kuvassa ei näy nuo uudet takavanteet. Edessä on nyt nuo vanteet, mitkä kuvassa näkyy, mutta haluaisin ne vaihtaa pois. Vanteiden lisäksi tuulilasi pitää vaihtaa, muuten ei ollut leimalla sanomista. Autolla on ajettu 149 000km ja se on vuosimallia 2000, valmistettu syksyllä 99. Eli kohta 25v vanha. Ostaessa oli 118 000km vuonna 2019, joten viidessä vuodessa 31 000 km tai keskimäärin 6200e / vuosi. Alussa en ajanut talvella, mutta nyt ajan. Ihan hyvä talviautokin tämä on. Talveksi on 225-45 R17 Trianglen nastarenkaat. En usko, että autoa tulen myymään, koska se sopii minulle ja en keksi muutakaan autoa tilalle. V6 + automaatti on itselleni mieluisa yhtälö.
Avatar
MouTine
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1635
Liittynyt: La 15.06.2013 11:08
Paikkakunta: Sirius.

Re: A208 CLK vm 2000

Viesti Kirjoittaja MouTine »

208 on hieno auto ja vanhanliiton tavalla laadukas. Itselläni eka Mersu oli juurikin 208 55. Hyvällä kaverillani on 208 430 ollut varmaan yli 10 vuotta ja ei meinaa luopua.
Nykyiset...
'14 MB E500 Coupe - M157

Ollut joskus...
'07 MB CL63 AMG V8
'04 MB SLK55 AMG V8 Kleemann K2
'05 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K1
'00 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K2
'94 Audi A8 4.2i V8
'92 BMW 850i 5.0i V12
'96 Ford Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 Lincoln TownCar 4.6i SOHC V8
'78 Ford Capri 2.9i BOA Cosworth V6
'77 Ford Capri 2.8i V6

...Ja pienet sille!
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1319
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: A208 CLK vm 2000

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Miten vettä käytetään teippauksessa?
Avatar
Orlov
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1278
Liittynyt: La 27.02.2021 23:00

Re: A208 CLK vm 2000

Viesti Kirjoittaja Orlov »

Harkiten, muttei täysin mahdoton ajatus kuitenkaan, samanlailla haihtuu pois kun isoon rahaan myytävät liukasteet
Avatar
RH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3955
Liittynyt: Ke 15.09.2004 13:43
Paikkakunta: Salon seutu

Re: A208 CLK vm 2000

Viesti Kirjoittaja RH »

Ha! Omassa kilsoja jo 151000 ja katsastettu myös viikko sitten ilman murheita taaskin. Nokitan sut renkaissa ja vanteissa. Takapäässä 265/35-18 ja vanteilla kokoa 10x18, et sopivan pieni :wink: .
Ei muuta kuin kesäisiä kilsoja :thumbup:
itarumaa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 85
Liittynyt: Pe 05.06.2020 17:56

Re: A208 CLK vm 2000

Viesti Kirjoittaja itarumaa »

Kiitoksia kommenteista. Sain nyt hankittua eteen vanteet. Ei ole ihan RH:n kaliberia sentään, mutta just sellaiset mitä halusin ja mitä AMG on joskus testannut. Eli 7.5x18 ET 37. Ne on tosin 66.5 eikä 66.6mm keskireijällä, mutta en tiedä onko sillä merkitystä ja onko edes sovitinrengasta noin pienelle erolle. Juu, yhden tähden sijasta on neljä rengasta, mikä lie merkki...:) En ole vielä miettinyt, että laitanko keskikupeilla vai ilman. Pitänee sovitella ensin autoon noita. Tässä vielä kuva.

Kuva

Kun saan nämä autoon laitettua niin mulle jää peräti 6kpl vanteita. 4kpl auton entisiä tarvikevanteita ja 2kpl Dezentin vanteita, mitkä piti alunperin mennä autoon etuakselille. No, ensinnäkin ne oli jotkut palautukset uusien sijasta eikä todellakaan kunnossa. Valitin ja sain rahat takaisin ja pitää vanteet, mutta toinen pitäisi niistä oikaistakin. Vähän yritin itse, mutta ei jaksa innostaa. Voi olla että myyn ne suoraan kierrätykseen kilohinnalla.

No, ne Dezentit oli myös ihmeen painavat, joten aloin miettimään näitä Audin vanteita. Nämä ovat OEM:t, joten ajattelin, että ne olisivat vähän kevyemmät. Ja mielestäni nuo sopivat aika hyvin yhteen takavanteiden kanssa, joten kaikki ok. Vielä pitää renkaat saada siirrettyä vanhoilta vanteilta näille uusille ja myydä pois vanhat vanteet. Jos sitten olis riittävästi vanne ja rengasasioita tälle kesälle.
itarumaa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 85
Liittynyt: Pe 05.06.2020 17:56

Re: A208 CLK vm 2000

Viesti Kirjoittaja itarumaa »

Kuva

Juu, nyt on Audia alla. Selvästi on parantunut ajettavuus, kun on vaihdettu ensin taakse ja nyt eteen noita vanteita. Eteen pitää joko jostain löytää tai tehdä itse Mersun logolla olevat keskiöt. Muuten auto on valmis vanteiden suhteen ja just sellainen kun halusinkin. Tarkalleen mitä AMG n. 25v sitten speksasi :)

Edessä 7.5x18 ET 37 225/40 R18
Takana 8.5x18 ET 34 255/35 R18

Tällä hetkellä on edessä ja takana 3.0 Bar, mutta pitää vielä hakea kohdalleen, mitkä olisivat sopivat paineet. Ns. stance on just eikä melkein omasta mielestäni. Näiden juttujen lisäksi vaihdettiin kaverin kanssa öljyt ja suodatin. Muistelin, että olin vaihtanut ne viime vuonna, mutta se olikin 2022 ja 9tkm aikaisemmin. Uudet öljyt on Belco 5w-40 ja suodatin on M-filter. Seuraavaksi tuulilasin vaihtoa pitää alkaa kyselemään. Ja vielä on 500km matkaa, että olis 150tkm mittarissa :)

Kun auto oli nosturilla, niin katselin pohjaa. Ei näkynyt ruostetta, mutta perä vuotaa hieman ja myös moottorissa on lievä öljyvuoto. Muovihelmojen alle en ole vielä uskaltanut kurkistaa, mutta sen verran on helmasta autoa nosteltu, että olis se tunkki jo läpi mennyt jos ruoste vaivaisi.

Kuva
itarumaa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 85
Liittynyt: Pe 05.06.2020 17:56

Re: A208 CLK vm 2000

Viesti Kirjoittaja itarumaa »

Mersulla on nyt ajettu 150 200km. Kävin sen tankkaamassa ja huomasin, että 2kk sitten viimeksi. Vähän tulee ajeltua siis, mutta koko ajan se on ajovalmiina. Trianglen Ice Link nastarenkaat on nyt alla, koko 225-45-17 ja tuulilasin vaihdatin kohtuulliseen 333 euron hintaan. Ihan AutoJerrystä hain tarjouksen.

Marraskuussa luvattiin lämpimiä kelejä, niin teippasin konepellin satiininmustaksi. Sopii paremmin autoon, mutta ei konepelti ole vieläkään hyvä. Avery Dennison oli tämä uusi teippi ja paljon kivempi teipata kuin 3M. 2-4 astetta oli lämmintä hallissa, joten eipä varmaan ihan optimit kelit, mutta hyvin on teippi konepellissä pysynyt. Annoin toki lämpöä lämpöpuhaltimella. Ihan painepesurillakin kun myöhemmin kävin autoa pesemässä, niin hyvin pysyi teippi paikallaan. Auto on muutenkin helppo pestä, kun tuo teippi on niin liukas, ihan kuin olis vasta vahattu pinta.

Auto on ihmeellisen hyvä talviautona, vaikka on rättikatto ja ikääkin on riittämiin. Menee nätisti ja luistonesto ja ESP toimii hienosti, lämpöäkin riittää. Mulla oli aikaisemmin Lexus LS400 ja se oli kyllä talvella aivan surkea. Tämä on ihan toista kaliperia. Mutta onpahan Mersu esim. laittanut fiksusti akun just sinne mihin sen pitääkin laittaa takavedossa, eli oikealle taakse. Kaikki tämä auttaa. Lisäksi luistonesto on paljon parempi kuin Lexuksessa oli. Taitaa käyttää softaa, eikä jarruja, niin ei ole takajarrulevyt punaisena ajon jälkeen. Lisäksi käytös on ennustettavaa, mikä helpottaa talviajoa. Ei tarvi veikata lähteekö perä vai keula ensin.

Tälläiseen vähäiseen ajoon todella hyvä auto ja minulle sopiva. Kauniit äänet on kutosessa, se jaksaa aina ihastuttaa. Tehoakin on ihan tarpeeksi kaupunkiajoon ainakin ja auto on tosi terävä, erityisesti sport moodissa.
itarumaa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 85
Liittynyt: Pe 05.06.2020 17:56

Re: A208 CLK vm 2000

Viesti Kirjoittaja itarumaa »

Kuva

Auto näyttää nyt tuolta. Olin tarpeeksi fiksu varatakseni ihan tuollaisen hallin Pirkkalasta, 12e tunti, mutta saa rauhassa tehdä ja on kunnon valot.
Teippasin talven aikana sitten konepellin ja takaluukun uudella värillä. Se on 3M™ 2080 GP272 Gloss Midnight Blue. Tuo olisi ollut se väri, mitä auton olisi pitänyt alunperinkin olla, mutta ei se nytkään näytä hassummalta näin kaksivärisenä. Vahasin myös tuon teipin, vaikka sitä ei suositellakkaan. Ei tosin suositella veden kanssa teippaamistakaan, joten antaa mennä vaan. Vahana käytin Bilteman ekovahaa, että olisi mahdollisimman vähän myrkkyjä ja ei tykkäsi huonoa tuo teippi. Ei tykännyt, hyvin toimi. Youtubessa joku kaveri oli ihan myllyttänyt teippiä ja siitäkin oli hyvä tullut.

Kuvastakin näkee, että takaluukku ei mennyt ihan nappiin. Taidan tehdä saumalla tuon ja tehdä sauman tuohon takaluukun pokkaukseen ja sitten varsinaisen kannen uudestaan. Kaikki varsinainen takaluukun purku on muistaakseni tuossa pystyosassa, eli takasumuvalo, rekisterikilven valot, kilpi pois ja valot pois + lukko. TS. tuo kansi on aika helppo tehdä.

Autolla on ajettu nyt n. 151k ja ajan sellaiset 3000-4000km vuodessa. Viat on pysyneet samoina. Ulkolämpötila näyttää välillä oikein ja sitten ei, olen miettinyt, että ostaisin siihen ihan aidon Mersun anturin. Ebaysta sen saisi 30-40e. Toisen avaimen kuoret hajosivat. Amazon.de:stä uudet 8e. En ole vielä vaihtanut. Pitää varmistua, että ajonesto toimii vaihdon jälkeen. Varmaan siellä on jokin siru kuorien sisällä.

Äänentoistoa ei ole kun ei ole aux-ulostuloa radiosta eikä bluetoohtia. Tässä on Audio 30 ja haluaisin kuunnella ihan cd:tä, mutta ne eivät toimi. Soittimen olen puhdistanut moneen kertaan, mutta eipä auta. Cd-vaihtajan vaihdoin, mutta sekään ei toimi nykyisen radion kanssa. Sitä pitäs ehkä katsella vielä, koska sehän riittäisi enemmän kuin hyvin, olisi 6 slotin cd-vaihtaja mitä käyttää. Ehkä, nytkun kesä tulee, niin voisin taas asiaa selvitellä.

Korkeudensäätö nuppi penkistä lähti taas irti, ostin Biltemasta epoksia ja liimaan sen sillä takaisin. Jos pysyisi tällä kertaa ja takaluukun hätäkolmio pitäisi samalla liimata. Sekin on osittain rikki. Muoviosien laatu on tässä autossa vähän heikkoa kyllä. Lisäksi aina kun pistän pitkät päälle, niin syttyy vikavalo mittaristoon vaikka pitkät valot toimivat. Valokytkin on Väyrysestä, joten en tiedä vaikuttaako se asiaan. Mittaristossa palaa kyllä pitkien valo, joten katsastuksesta läpi menee ilman huomautuksia.

Jos vielä keksin, mikä natisee kuskin takana vasemalla, niin senkin voisin korjata. Yleensä ottaen auto on edelleen todella hyvä. Kaverilla oli 300k ajettu SLK, saman ikäinen ja se oli kyllä vanha ja väsynyt ajossa. Tämä ei sellaiselta tunnu vieläkään. Jatketaan siis harrastusta.

Kesällä olen miettinyt, että uskaltaisiko ottaa nuo helmamuovit pois ja tarkastaa, onko ruostetta. Tunkkaan tätä helmasta vaikka tiedän, että ei ole fiksua, mutta eipä ole tunkkikaan läpi mennyt. Tänä vuonna vois kyllä opetella ihan oikeat nostopaikat, takana olen sellaisen jo löytänyt. Autopaikka vaan vietää hieman ja jos nostan takaa auton ylös, niin ei ole mitään mikä pitäisi auton paikallaan. Molempia eturenkaita varten on kyllä kiilat, että ehkä se riitäisi. Sen takia olen helmasta nostanut, niin pysyy auto varmemmin paikallaan.

Kesärenkaat olis valmiina odottamassa. 225-40-18 eteen ja 255-35-18 taakse. Hienosti menee, kunhan on tasainen ja uraton tie ja niitähän Suomessa riittää, pitää vain etsiä sellainen...Eipä muuta, hyvää kesän odotusta kaikille, odotellaan avoautokelejä.
itarumaa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 85
Liittynyt: Pe 05.06.2020 17:56

Re: A208 CLK vm 2000

Viesti Kirjoittaja itarumaa »

Innostuin ääniongelmia selvittämään ja sain ne ratkaistua, tekoälyn avulla. Se ehdotti, että osta Bluetooth FM-lähetin ja niin tein. Nyt toimii äänentoisto taas pitkästä aikaa, hieno homma. Tuo lähetin saa virtansa tupakansytyttimestä ja omaa bluetoothin, joka sitten lähetetään FM-radioaaltona radiolle suoraan. Aika nerokasta enkä ole tälläisestä ikinä kuullutkaan. Bosen Audio 30 on sinänsä toimiva setti, subfoower löytyy ja hyvä äänentoisto muutenkin.
Avatar
Ari
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1283
Liittynyt: Ke 09.04.2003 07:25
Paikkakunta: Tampere

Re: A208 CLK vm 2000

Viesti Kirjoittaja Ari »

Ei taida teippiautoja foorumilaisilla juuri olla.Hyvältä näyttää ;)
W123 200 (2024-)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)
Vastaa Viestiin