O: lisäilmaluisti D-jet/K-jet
O: lisäilmaluisti D-jet/K-jet
Voimat on hiipuneet lisäilmaluistista eikä enää jaksa sulkea ilmanottoa. Löytyisikö toimivaa?
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Matti
MB SLK 230K -98, MB 350 SL-74 mr, MB 560 SL -86, MB 350 SL-72 mr
Cadillac Sedan DeVille -64 mr, Cadillac Coupe DeVille -65, Cadillac Deville -67 convertible
Ford Customline -53 convertible
Corvette -95, Corvette -63 convertible
Tesla MYLR -24
MB SLK 230K -98, MB 350 SL-74 mr, MB 560 SL -86, MB 350 SL-72 mr
Cadillac Sedan DeVille -64 mr, Cadillac Coupe DeVille -65, Cadillac Deville -67 convertible
Ford Customline -53 convertible
Corvette -95, Corvette -63 convertible
Tesla MYLR -24
Re: O: lisäilmaluisti D-jet/K-jet
Tuon voi purkaa ja käyttää auki. Youtubesta löytyy ohjeet.
https://www.youtube.com/watch?v=mI4DTO0aa2c
https://www.youtube.com/watch?v=mI4DTO0aa2c
w126 300SE 1986
w116 450SE 1975
w116 450SE 1975
Re: O: lisäilmaluisti D-jet/K-jet
Kyllä. Mutta ei purku auta jos on väsynyt lämpöelementti.Ere866 kirjoitti: ↑Pe 28.03.2025 13:49 Tuon voi purkaa ja käyttää auki. Youtubesta löytyy ohjeet.
https://www.youtube.com/watch?v=mI4DTO0aa2c
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Matti
MB SLK 230K -98, MB 350 SL-74 mr, MB 560 SL -86, MB 350 SL-72 mr
Cadillac Sedan DeVille -64 mr, Cadillac Coupe DeVille -65, Cadillac Deville -67 convertible
Ford Customline -53 convertible
Corvette -95, Corvette -63 convertible
Tesla MYLR -24
MB SLK 230K -98, MB 350 SL-74 mr, MB 560 SL -86, MB 350 SL-72 mr
Cadillac Sedan DeVille -64 mr, Cadillac Coupe DeVille -65, Cadillac Deville -67 convertible
Ford Customline -53 convertible
Corvette -95, Corvette -63 convertible
Tesla MYLR -24
Re: O: lisäilmaluisti D-jet/K-jet
Raahessa olisi. Voiko ton toiminnan testata irrallaan jotenkin?
Re: O: lisäilmaluisti D-jet/K-jet
Kun laittaa sen kellertävän pään kiehuvaan veteen tai yli 70 asteiseen niin pitäisi mennä vähitellen kiinni sisältä niin että ei ilma kulje läpi kun puhaltaa jommastakummasta putkesta.
Kuvassa kiinni
Ja tässä luisti on vähän raollaan niin että päästää ilmaa läpi
Kuvassa kiinni
Ja tässä luisti on vähän raollaan niin että päästää ilmaa läpi
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Matti
MB SLK 230K -98, MB 350 SL-74 mr, MB 560 SL -86, MB 350 SL-72 mr
Cadillac Sedan DeVille -64 mr, Cadillac Coupe DeVille -65, Cadillac Deville -67 convertible
Ford Customline -53 convertible
Corvette -95, Corvette -63 convertible
Tesla MYLR -24
MB SLK 230K -98, MB 350 SL-74 mr, MB 560 SL -86, MB 350 SL-72 mr
Cadillac Sedan DeVille -64 mr, Cadillac Coupe DeVille -65, Cadillac Deville -67 convertible
Ford Customline -53 convertible
Corvette -95, Corvette -63 convertible
Tesla MYLR -24
Re: O: lisäilmaluisti D-jet/K-jet
Pitääpä testata
Re: O: lisäilmaluisti D-jet/K-jet
Tais olla aivan erilainen ruiskukone mistä tämä on.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Re: O: lisäilmaluisti D-jet/K-jet
Joo tuo on erilainen
Matti
MB SLK 230K -98, MB 350 SL-74 mr, MB 560 SL -86, MB 350 SL-72 mr
Cadillac Sedan DeVille -64 mr, Cadillac Coupe DeVille -65, Cadillac Deville -67 convertible
Ford Customline -53 convertible
Corvette -95, Corvette -63 convertible
Tesla MYLR -24
MB SLK 230K -98, MB 350 SL-74 mr, MB 560 SL -86, MB 350 SL-72 mr
Cadillac Sedan DeVille -64 mr, Cadillac Coupe DeVille -65, Cadillac Deville -67 convertible
Ford Customline -53 convertible
Corvette -95, Corvette -63 convertible
Tesla MYLR -24
Re: O: lisäilmaluisti D-jet/K-jet
Miten noita edes voi sekoittaa keskenään? Toinen on askelmoottorityyppinen solenoidiventtiili (KE-Jetronic) ja toinen vahatermostaatti. En usko, että kerran purettua mekaanista termostaattia saisi jotenkin järkevästi kasattua kuntoon. Toisaalta, mekaanisen ainut tehtävä on päästää ylimääräistä ilmaa imusarjaan kylmänä, joten riippu ihan siitä kuinka kylmässä (harraste)-autoa aikoo käyttää, saako sen kohtuullisesi toimimaan ennen käyntilämpötilan saavuttamista. Se sitten vaatisi ohjauspainesäätimen rukkaamista tiettyyn maksimiarvoon kylmällä moottorilla, jotta ilma-polttoaineseos olisi jotenkin toimiva ilman ylimääräistä ilmaa. Oikein saita Pelle Peloton korvaa tämän vahatermostaatin vaijerisäätöisellä lämppärin hanalla, jolla ohjaa ylimääräistä ilmaa imusarjaan kylmällä moottorilla. Mistään muusta ei tämän kapistuksen kohdalla ole kysymys.
Karel
E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco” Entisöinti menossa
500 SEL -86 "Maxi" MR
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”
ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco” Entisöinti menossa
500 SEL -86 "Maxi" MR
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”
ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
Re: O: lisäilmaluisti D-jet/K-jet
No ilmotinpa vain että olikin erilainen. Olen pahoillani mielipahasta
Re: O: lisäilmaluisti D-jet/K-jet
Ei vedetä mielipahakortteja tähän. Yritin vain selventää, mistä ko. vempaimissa on kyse.
Karel
E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco” Entisöinti menossa
500 SEL -86 "Maxi" MR
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”
ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco” Entisöinti menossa
500 SEL -86 "Maxi" MR
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”
ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
Re: O: lisäilmaluisti D-jet/K-jet
Mekaanisen version saa kyllä helposti purettua ja kasattua prässin avulla ilman hakkaamista tms. Sitä voi myös säätää vaihtamalla jousen tai laittamalla prikkoja strategisiin kohtiin. Lämpöelementtiä hieman puristamalla luistin perusasentoa saa hieman nostettua. Tuo on kuitenkin yksinkertainen mekaaninen laite. Minun laitteessa lämpöelementti nostaa luistia vain muutaman millin. Ehkä sekin riittää kesäkäyttöön, pitää testata. Oleellista että menee kokonaan kiinni lämpimänä ettei päästä ilmaa läpi ja nosta tyhjäkäyntiä.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Matti
MB SLK 230K -98, MB 350 SL-74 mr, MB 560 SL -86, MB 350 SL-72 mr
Cadillac Sedan DeVille -64 mr, Cadillac Coupe DeVille -65, Cadillac Deville -67 convertible
Ford Customline -53 convertible
Corvette -95, Corvette -63 convertible
Tesla MYLR -24
MB SLK 230K -98, MB 350 SL-74 mr, MB 560 SL -86, MB 350 SL-72 mr
Cadillac Sedan DeVille -64 mr, Cadillac Coupe DeVille -65, Cadillac Deville -67 convertible
Ford Customline -53 convertible
Corvette -95, Corvette -63 convertible
Tesla MYLR -24
Re: O: lisäilmaluisti D-jet/K-jet
Joo, kokeile rukata siten, että kuumana on kiinni, ja sitten kylmänä aukeaa minkä aukeaa, jos aukeaa. Ainakin varhaisten K-Jettien kohdalla näissä on mielestäni jopa liioiteltu tuota lisäilman määrää kylmänä. Toki moottori lämpiää nopeammin korkealla joutokäynnillä, mutta se voi olla myös suunnattoman ärsyttävää. Tämä onkin ainut piirre, jota omassa 280 SE:ssä todella inhoan. Kylmänä kierrokset päälle 1500 ja siitä hissukseen laskee niin, että vasta lähellä käyntilämpötilaa ollaan siellä 700-800 alueella. Periaatteessa ei olisi vaikeaa hiukan tuota laskea kajoamatta tai purkamatta luistia mitenkään. Kuristaa vaan luistin ilmapiiriä sen verran, että kierrokset laskevat huippuarvosta. Kuumanahan se on joka tapauksessa kiinni.
Karel
E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco” Entisöinti menossa
500 SEL -86 "Maxi" MR
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”
ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco” Entisöinti menossa
500 SEL -86 "Maxi" MR
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”
ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85