Akkutakuu ei sitten olekkaan takuu

Ei ole. Toki sekä hajoamislausekkeessa että kuntolausekkeessa on sama maininta "rikkoutunut osa korvataan uudella tai kunnostetulla vaihto-osalla". Ja takuuhan koskee akun lisäksi rikkoutumisen osalta myöskin koko korkeajännitepuolta.Pikku Mersu kirjoitti: ↑Su 30.03.2025 20:40 saatan arvata että kaikilla valmistajilla on sama lauseke.
ei mitään järkeä 10t€ autoa korjata 40t€lla.
Kusetusta tuo on! Akku maksaa tehtaalle murto-osan tuosta.tahtoomersun kirjoitti: ↑Ma 31.03.2025 10:39 No lyhyesti tuossa on kyse siitä, että Mersu jossa on akkutakuu, oli viety akkuongelman takia Vehoon. Uusi akku maksaa 45000€ ja auton arvo on 15000€, niin akkutakuu korvaa vain tuon 15000€ ja loppu 30000€ menisi auton omistajalle.
Ihmetellä täytyy, että miksi tuollainen lauseke on akkusetifikaattiin laitettu, kun kuitenkin mainitaan, että huollot on oltava tehtynä. Kun takuupäätöksiä Mersulla tehdään, epäilen, että Pekka Kosken lausunnot paljon vaikuta. Ihan tältä istumalta en lähtisi käytettyä sähkömersua ostamaan.740 GLE kirjoitti: ↑Ti 01.04.2025 19:19 Nyt hieman jäitä pöksyyn. Videon alla on nyt lisätty kommentti:
"Veholta saadun tiedon mukaan kyseisessä tapauksessa ei ollut akkutakuu voimassa puutteellisen huoltohistorian vuoksi. Yksittäistapaus ei merkityksellinen"
sekä
" Kuitenkin valmistaja oli tarjonnut sertifikaatin mukaista korvausta, joka oli 15t€ suuruinen."
Voidaan tietenkin spekuloida sillä, miten puuttuvat huollot ovat voineet vaikuttaa tai olla vaikuttamatta akun vaurioitumiseen, mutta millähän perusteella odotetaan toisen osapuolen kunnioittavan sopimusta, jonka ehtoja ei ole itse noudatettu? Onko huoltamattomuuttaan epävarmemmalla ja huonosti toimivalla autolla mukavampi ajaa kuin ehjällä vai miksi yleensä minkään ikäinen auto kannattaa jättää huoltamatta?
Omistaja oli siis laiminlyönyt takuuehdot ja valmistaja oli siitä huolimatta tarjoutunut ostamaan auton pois käypään hintaan, mutta jostain syystä omistaja oli valinnut jonkun muun omasta mielestään nerokkaamman ratkaisun.
Videon alla arvaillaan suomalaisen ja saksalaisten takuuehtojen eroja. Nähdäkseni periaatteet ovat molemmissa samoja. Vanhaan autoon ei tarvitse asentaa takuuseen uutta akkua vaan korjattu (uudelleen kennotettu) tai vaihtokomponentti on takuuehtojen mukaisesti mahdollinen ratkaisu. Jos auton takuu olisi ollut voimassa, korjaus käytetyllä akulla olisi ollut täysin realistinen koska Beemelin akkuja löytyy eBaysta 3 - 5 tonnin hintaan:
https://www.mercedes-benz.fi/static/pdf ... 025_A5.pdf
"Korvattavien korjauskulujen laajuus rajoittuu
auton käypään arvoon vaurion ilmenemishetkellä.
Sertifikaatin saajalla on vikatilanteessa oikeus korkeajänniteakun korjaukseen
tai maksuttomaan vaihtoon. Vaihto rajoittuu auton saattamiseen takaisin
sellaiseen tilaan, joka vastaa auton normaalia kuluneisuutta auton ikään,
kilometrilukemaan ja yleiseen kuntoon nähden korvausvaatimuksen hetkellä"
Saksalainen B Electricin takuuehto sanoo aivan saman asian ja myös uudempien EQE sarjojen batteriezertifikat sisältää vastaavan ehdon:
https://www.mercedes-benz-frick.ch/cont ... 50e-de.pdf
" Eine mangelhafte
Hochvoltbatterie kann auch durch eine wiederaufbereitete Hochvoltbatterie ersetzt werden.
Ersetzte Teile werden Eigentum der Daimler AG.
Für die im Rahmen der Reparatur eingebauten
oder reparierten Teile kann der Kunde bis zum
Ablauf der Leistungsfrist des Fahrzeugs Ansprüche aufgrund des Mercedes-Benz Batteriezertifikats geltend machen."
Uuden akun hinta on tietenkin sairas, mutta mikä osuus hinnassa on sillä että B electricin voimalinja on Tesla-yhteistyön ajalta?
Onko kenelläkään kokemusta akkutakuun toiminnasta takuuehdot täyttävän auton kanssa?
Minä ihmettelen miten nämä asiat liittyvät toisiinsa? Ehjä huoltohistoria on yleinen ehto takuun voimassaololle aika lailla kaikilla merkeillä käyttövoimasta riippumatta.tahtoomersun kirjoitti: ↑Ti 01.04.2025 20:52
Ihmetellä täytyy, että miksi tuollainen lauseke on akkusetifikaattiin laitettu, kun kuitenkin mainitaan, että huollot on oltava tehtynä.
Ei hän pyri antamaankaan ennakkopäätöstä tulevaan tilanteeseen. Jos luotamme siihen että hän puhuu totta, vielä ei ole tullut tapausta jossa tehdas olisi vaatinut huolletun auton takuukorjauksesta asiakkaalta rahaa. Sehän ei tietenkään tarkoita, etteikö sellaistakin tapausta voisi vielä tulla, mutta toistaiseksi niin ei ole tapahtunut.tahtoomersun kirjoitti: ↑Ti 01.04.2025 20:52
Kun takuupäätöksiä Mersulla tehdään, epäilen, että Pekka Kosken lausunnot paljon vaikuta. Ihan tältä istumalta en lähtisi käytettyä sähkömersua ostamaan.
Niin sehän nyt ei varmastikaan ole kenellekään yllätys, että huollot pitää olla tehtynä, eli sitä varten tuota rajoitusta ei tarvita.740 GLE kirjoitti: ↑Ti 01.04.2025 22:41Minä ihmettelen miten nämä asiat liittyvät toisiinsa? Ehjä huoltohistoria on yleinen ehto takuun voimassaololle aika lailla kaikilla merkeillä käyttövoimasta riippumatta.tahtoomersun kirjoitti: ↑Ti 01.04.2025 20:52
Ihmetellä täytyy, että miksi tuollainen lauseke on akkusetifikaattiin laitettu, kun kuitenkin mainitaan, että huollot on oltava tehtynä.
Sen lisäksi kalliin akun osalta on tehty korjausten hintarajaus varaamalla oikeus käyttää kunnostettuja osia. Tämähän toimii samalla periaatteella kuin vanhan auton kaskovakuutus.
Ei hän pyri antamaankaan ennakkopäätöstä tulevaan tilanteeseen. Jos luotamme siihen että hän puhuu totta, vielä ei ole tullut tapausta jossa tehdas olisi vaatinut huolletun auton takuukorjauksesta asiakkaalta rahaa. Sehän ei tietenkään tarkoita, etteikö sellaistakin tapausta voisi vielä tulla, mutta toistaiseksi niin ei ole tapahtunut.tahtoomersun kirjoitti: ↑Ti 01.04.2025 20:52
Kun takuupäätöksiä Mersulla tehdään, epäilen, että Pekka Kosken lausunnot paljon vaikuta. Ihan tältä istumalta en lähtisi käytettyä sähkömersua ostamaan.
Miten käytetyn ostajan asema poikkeaa uuden ostajasta tämän asian suhteen?
Tämä on kyllä tiedossa, enkä tarkoittanutkaan, että vakuutusyhtiö lunastaa rikkoutunutta autoa, vaan kolarivaurioituneen auton
Tämähän nyt ei ole tämän jutun pointti, vaan se Mersun akkusetifikaattiin piilotettu lause korvauksen rajoituksesta.ennentauti kirjoitti: ↑Ke 02.04.2025 20:54 Mersun ei olisi tarvinnut tarjota euroakaan korjauksesta huoltojen laiminlyöntien vuoksi. Kokkolan Keijo sai taas paljon klikkauksia kanavalleen.
Ei ollut, koska omistaja ei ollut huollattanut autoaan takuuehtojen mukaisesti.tahtoomersun kirjoitti: ↑Ma 31.03.2025 10:39 No lyhyesti tuossa on kyse siitä, että Mersu jossa on akkutakuu, oli viety akkuongelman takia Vehoon. Uusi akku maksaa 45000€ ja auton arvo on 15000€, niin akkutakuu korvaa vain tuon 15000€ ja loppu 30000€ menisi auton omistajalle.