Miten muutetaan auton asetuksia? Ohjelmallisesti lisättävät ja koodattavat lisävarusteet, tee-se-itse -ohjelmistopäivitysten ohjeet ym.
(Vikakoodien tulkitseminen, Star-ongelmat, Kiinan näytöt ym. ei alkuperäiset lisävarusteet eivät kuulu tänne.)
Nippe kirjoitti: ↑Pe 28.03.2025 08:32
Ilmeisesti jotenkin porrastetusti tulee saataville tuo. Naamakirjan puolella on jollakin ollut ensin samalla tavalla "ei käytettävissä" ja seuraavana päivänä onkin sitten saanut ostettua.
Näin kävi omankin auton kohdalla, nyt olisi ostettavissa.
Joko kojelautakameran ostajat on testailleet puuttuuko se automaattisen käynnistyksen valinta joka tähän asti ollut arpapeliä jopa eri EU-maiden välillä?
Nippe kirjoitti: ↑Pe 28.03.2025 08:32
Ilmeisesti jotenkin porrastetusti tulee saataville tuo. Naamakirjan puolella on jollakin ollut ensin samalla tavalla "ei käytettävissä" ja seuraavana päivänä onkin sitten saanut ostettua.
Näin kävi omankin auton kohdalla, nyt olisi ostettavissa.
Joko kojelautakameran ostajat on testailleet puuttuuko se automaattisen käynnistyksen valinta joka tähän asti ollut arpapeliä jopa eri EU-maiden välillä?
Ostin eilen kojelautakameran Storesta. Tyhjää USB-C muistitikkua en ole vielä saanut hommattua, mutta ainakin kameran valikossa on valittavissa tuo Loop-tallennus.
Autona 2023 lopussa ensirekisteröity S214 suomiauto.
melastinen kirjoitti: ↑Ma 31.03.2025 19:40
Ostin eilen kojelautakameran Storesta. Tyhjää USB-C muistitikkua en ole vielä saanut hommattua, mutta ainakin kameran valikossa on valittavissa tuo Loop-tallennus.
Autona 2023 lopussa ensirekisteröity S214 suomiauto.
Loop-tallennus on kaiketi kaikissa maissa mutta käynnistyykö kamerasi automaattisesti matkaan lähtiessä vai joudutko joka reissulle asettamaan sen päälle? Asetus löytyy loop-tallennuksen asetuksen lisäksi, tai sitten ei löydy.
Lyhyen kokeilun perusteella kamera käynnistyy ja sammuu automaattisesti, loop-tallennus asetuksena. Tallentaa videot kahden minuutin pätkiksi, joten etsimänsä kohdan pystyy löytämään selaamalla kuvakkeita. Ensimmäisellä kerralla kamera käynnistyi loputtomiin, mutta se johtui ilmeisesti(?) väärästä alustuksesta. ExFAT formatoitu 32 GB tyhjä USB-tikku toimi (varmaankin oltava vähintään 64 GB). Kuvanlaatu on ihan ok, muttei mitenkään loistava. Havaintoni siis EQEstä.
pazo kirjoitti: ↑Ma 31.03.2025 22:07
Lyhyen kokeilun perusteella kamera käynnistyy ja sammuu automaattisesti, loop-tallennus asetuksena. Tallentaa videot kahden minuutin pätkiksi, joten etsimänsä kohdan pystyy löytämään selaamalla kuvakkeita. Ensimmäisellä kerralla kamera käynnistyi loputtomiin, mutta se johtui ilmeisesti(?) väärästä alustuksesta. ExFAT formatoitu 32 GB tyhjä USB-tikku toimi (varmaankin oltava vähintään 64 GB). Kuvanlaatu on ihan ok, muttei mitenkään loistava. Havaintoni siis EQEstä.
OK, kuulostaa siltä että koko manuaalisen käynnistyksen optio on poistunut. Vanhoja US-palstojen keskusteluja muistelen, siellä taisi softapäivityksellä tulla automaattinen käynnistys valikoihin. Aiemmin miettivät miten saisi jostain suosikeista helpolla päälle joka reissulle. Vetosivat tietenkin johonkin lakijuttuihin samaan aikaan kun jälkiasenteiset kamerat sai vapaasti olla päällä aina automaattisesti. Jotenkin uskomatonta että ovat veholla/mersulla tulleet järkiinsä tässä kohtaa, ensin ei koko fiitseriä saanut vuosiin saataville ja olisin odottanut automaattikäynnistyksestä seuraavaa riitaa asiakkaiden kanssa.
Vaikuttaisi siltä, ettei ainakaan S214:ssä ole automaattista käynnistystä dashcamille, vaan tallennus pitää aina käynnistää manuaalisesti. Ainakaan kameran valikosta en löydä asetusta automaattiselle käynnistykselle ja pikaisella testauksella kamera ei ollut enää päällä auton uudelleenkäynnistyksen jälkeen.
Loop-tallennuksen lisäksi löytyy yksittäistallennus-vaihtoehto, joka oletettavasti jää talteen, eikä siis vedä uutta videota päälle tallennustilan loputtua (sitä en vielä testannut). Loopilla näyttäisi tosiaan tallentavan 2 minuutin pätkiä, joiden koko on luokkaa 300-350 megaa.
Kuvanlaatu on mielestäni parempi, mitä oletin sen olevan.
Olen nyt tuon sovelluksen hankkimisen jälkeen käynnistänyt tuon kameran loop tallennukselle äänikomennolla ja laittanut pois päältä äänikomennolla.
Ei ainakaan tarvitse valikoista etsiä aina sitten tuota joka kerta. Ei tosin ole tullut tutustuttua että olisiko jotain muita vaihtoehtoja. Sen verran tuore mersun omistaja itse vielä. Pitäisi yleensäkkin katsoa mitä kaikkia äänikomentoja auto tukee.
Start Dashcam ja Stop Dashcam äänikomennoilla hoituu nyt ainakin tässä vaiheessa kameran käyttö helposti ellei sitten valikoista tule laitettua päälle
W213 facelift johon aikanaan kikkailin dashcamin käyttöön viron tunnuksilla ja ainakin minulla loop tallennuksella on asetus jossa se käynnistyy aina automaattisesti. Lähdön jälkeen melko nopeasti tulee ilmoitus aina automaattisen loop tallennuksen käynnistyksestä. Olen tosin huomannut että tikun täytyttyä tuo ei kyllä ylikirjoita vanhoja tiedostoja vaan lopettaa loop tallennuksen kun tikku täynnä. Tuo täytyy itse tajuta että tallennus ei enää käynnisty ja poistaa kaikki tiedostot jonka jälkeen lähtee taas toimimaan automaattisesti.
juu-zo kirjoitti: ↑Ke 02.04.2025 18:29
W213 facelift johon aikanaan kikkailin dashcamin käyttöön viron tunnuksilla ja ainakin minulla loop tallennuksella on asetus jossa se käynnistyy aina automaattisesti. Lähdön jälkeen melko nopeasti tulee ilmoitus aina automaattisen loop tallennuksen käynnistyksestä. Olen tosin huomannut että tikun täytyttyä tuo ei kyllä ylikirjoita vanhoja tiedostoja vaan lopettaa loop tallennuksen kun tikku täynnä. Tuo täytyy itse tajuta että tallennus ei enää käynnisty ja poistaa kaikki tiedostot jonka jälkeen lähtee taas toimimaan automaattisesti.
Olikos tämä tuontiauto? Täällä taidettiin kommentoida että kikkailullakin aktivoitu auto toimii alkuperäisen myyntimaan asetusten mukaisesti.
Kuulostaa bugilta jos loop-tallennus ei tallenna looppina. Oletko kokeillut vaihtaa siihen "ei yli kirjoittavaan" ja vaikka takaisin?
Maahantuojalta saatu fakta: mercedekset joissa ostettu ja aktiivinen dashcam automaattisella tallennuksen käynnistyksellä, saavat koko euroopassa otana päivityksen joka poistaa automaattisen tallennuksen käynnistyksen.
Tämän jälkeen kaikissa malleissa käynnistettävä manuaalisesti. Syynä eu:n gdpr asetus.
Hiukan kyrsii, minullakin tuo vielä käynnistyy automaattisesti, epätoivottua päivitystä odotellessa.
juu-zo kirjoitti: ↑Ke 02.04.2025 18:29
Olikos tämä tuontiauto? Täällä taidettiin kommentoida että kikkailullakin aktivoitu auto toimii alkuperäisen myyntimaan asetusten mukaisesti.
Kuulostaa bugilta jos loop-tallennus ei tallenna looppina. Oletko kokeillut vaihtaa siihen "ei yli kirjoittavaan" ja vaikka takaisin?
On tuontiauto eli alunperin Ruotsiin tilattu josta tuotu samantien Suomeen.