Akuista, taas

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
epk
Valvoja
Valvoja

Akuista, taas

Viesti Kirjoittaja epk »

sen verran noita akku topikkeja taas että olen ulapalla :(

oma w124 200D teki 2vk sitten niin että soittelin sterkkoja sellaiset 20min, jonka jälkeen ei enää virta riittänyt käynnistykseen, ennen on voinut soitella monta tuntia putkeen eikä ongelmia.

sen jälkeen laitoin akkuvettä vähän lisää ja annoin ladata yön yli. Siitä meni 2vk ja nyt ei eilen aamulla lähtenyt käyntiin, tai siis kerran yritti muttei riittänyt.

akku testeri näytti juuri siihen viivalle että olis aika ladata/akku rikki.

auto sammuksissa: akun virta 12v, käynnissä 14v, eli laturi toimii ilmeisesti.

onko ainoa vika tässä vaiheessa että akku loppu, akku on n. 3v vuotta, 89Ah.
Mauri H.
Valvoja
Valvoja

Re: Akuista, taas

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

epk kirjoitti:sen verran noita akku topikkeja taas että olen ulapalla :(

oma w124 200D teki 2vk sitten niin että soittelin sterkkoja sellaiset 20min, jonka jälkeen ei enää virta riittänyt käynnistykseen, ennen on voinut soitella monta tuntia putkeen eikä ongelmia.

sen jälkeen laitoin akkuvettä vähän lisää ja annoin ladata yön yli. Siitä meni 2vk ja nyt ei eilen aamulla lähtenyt käyntiin, tai siis kerran yritti muttei riittänyt.

akku testeri näytti juuri siihen viivalle että olis aika ladata/akku rikki.

auto sammuksissa: akun virta 12v, käynnissä 14v, eli laturi toimii ilmeisesti.

onko ainoa vika tässä vaiheessa että akku loppu, akku on n. 3v vuotta, 89Ah.
Eikös ne akut nykyään ala olemaan loppu 3 vuodessa?

Jossain autosähköliikeessä voivat kuormitusmitata akun, niin näkee kestääkö se mitään enää.
epk
Valvoja
Valvoja

Viesti Kirjoittaja epk »

voi olla, en nyt tarkkaan muista kuinka vanha se akku on, täytyy tarkistaa.

on se nyt ainakin 2 vanha
Born_Lazy
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja Born_Lazy »

Voi hyvinki olla akku loppu jos autollas on ajeltu pienii matkoi eikä laturi oo kerenny latamaan akkuu täyteen..
Voi olla myös et on kysees "virran häviämis ilmiö" :lol:
Eli jostain jää virta kulkemaan vaikka ootki sammuttanu auton ja lukinnu ovet...
Kaveril kävi näin... :D oli mankan johdot päin v*****.....
...190 käyttävä hörhö...
Vaikka olen hidas olen sinun edelläsi! :mrgreen:
Ei oo häpee olla nopee! :twisted:
-=URJA=-
Turbocompound
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja Turbocompound »

Mulla on hyviä kokemuksia Vartan akuista.

Jos akku pääsee ihan tyhjäksi olen huomannut että se ei ole yhtä rasitusta kestävä kuin ennen, vaikka sen lataa täyteen uudelleen.
Monet akut kestävät starteja hyvin muttei sellaista purkamista kuin Webastolla.
Webastoa käyttäessä sen on kestettävä purkauksia ja lataamisia eri lailla kuin normaalisti.

Itsellä on tällä hetkellä Varta Blue dynamic joka ottaa latauksen vastaan hyvin ja näin ollen nopeasti täynnä.
Kestävyydestä en vielä sano mitään, mutta hyvin se on toiminut, vielä ainakin. :)

Sinulle suosittelisin Varta Blue dynamic 100ah.
Muista että akut ovat "tuore tavaraa" ja niitä ei saa "heitellä" lattialle jolloin akku kärsii.
/Scanian akut(Vartan valmistamia) testataan ihan eri rasitus testeissä jossa tavallsen auton akku on sökö hetkessä....Of-topic./

Hyvä akku laturi löytyy täältä www.ctek.com (distributörer "alla" suomen välittäjät)esim. Ctek multi xs 7000. Käytän sitä tarpeen mukaan, eniten talvella. Akun latautuminen on muuten "enämpi" ajasta riippuvainen kuin ampereista sillä akku pystyy vain ottamaan vastaan määrätyn määrän virtaa "hissun kissun". :wink:

On muitakin hyviä akkuja jolloin käyttö tarpeet ratkaisee ja hinta.
A170cdi-00 1999-
Mauri H.
Valvoja
Valvoja

Joo, Varta Blue dynamic 100ah on ollut molemmissa mersuissa, todella hyvä akku ja seuraavakin tulee olemaan samanlainen. Hemmetin sitkeä, kaksi päivää meni mersu ihan kivasti vaikka laturi oli pamahtanut (toki voi olla että välillä latasi). Ja pienellä akkulaturilla yön kun lataa niin taas ajelee päivän 8)
Ari66
Valvoja
Valvoja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

"Wanhaan Hywään Aikaan" luotettiin Pakkasakkuun ja Salamaan.
Nykymenosta en tiedä, toiset vannovat hyytelöakkujen nimeen (Exide tms.).

Näkyy mersuissa Boschiakin olevan, merkkituote eikä luulisi siten huonoin olevan.

Motonetissä niitä Boscheja oli hyllyt väärällään, hintapuolta en tullut katsoneeksi...
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Ari66
Valvoja
Valvoja
Viesti:

Turbocompound kirjoitti:Hyvä akku laturi löytyy täältä www.ctek.com (distributörer "alla" suomen välittäjät)esim. Ctek multi xs 7000. Käytän sitä tarpeen mukaan, eniten talvella. Akun latautuminen on muuten "enämpi" ajasta riippuvainen kuin ampereista sillä akku pystyy vain ottamaan vastaan määrätyn määrän virtaa "hissun kissun". :wink:
Itsekin olen hyvää laturia etsimässä.
Autossa on Webasto ja pihassa on lämmitystolppa, mutta tolpasta tuuppaa sähköistä energiaa vain 2 tuntia vuorokaudessa (ajastin).

Siksi on tullut mieleen, että kahdessa tunnissa ei aivan 3 A latausvirta vielä auttaisi juurikaan.

Mutta onko tehokkaampia latureita olemassa?
Vai riittääkö 2h / 3 A laturi ?

Lisäksi askarruttaa se, että miten akkulaturin kytkisi autoon.
Pistoke kuten lohkolämppärissä ulkopuolelle tietty, mutta miten konepellin alla?
210:ssa kun on akku takapenkin alla, mutta konehuoneessa on ns. "apuvirtaplussa" ja rungossa miinus, siihenkö sitten vaan kiinni laturi?
* Adria Twin 600 SF *
jarski
Asiantuntija
Asiantuntija

..

Viesti Kirjoittaja jarski »

Mulla on tuolla yksi Viton turhaan vaihdettu alkup. akku. On Mersun tähdet ja kaikki. Vartan valmistama on.
w115,123,124,126,140, 210 yms.
AM
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti

Viesti Kirjoittaja AM »

Vartan sininen(100aH) löytyy myös minun mersun pellin alta,eriitäin hyvä akku,ainakin vielä toiminut moitteetta.Edellinen oli AD varaosien 100aH ja se oli todella surkea,2 vuoden takuu siinä olisi ollut ,mutten toista samanlaista olisi enää halunnutkaan vaikka olisi annettu.

Myös tuossa emännän golffissa on vartan blue dynamic akku,tosin joku pieni,olisikohan 60aH.Se oli autossa paikallaan jo ostettaessa,noin 4 vuotta sitten.Vielä vaan toimii kuin uusi.

Ei nuitten akkujen kanssa kannata paljon alkaa taistelemaan,kun se kerran ei enää pidä virtaa niin uusi vaan tilalle.Varsinkin näin talven tullessa akun olisi hyvä olla kunnossa,muuten tulee paljon kirosanoja.Näin kävi minulle muutaman kerran viime talvena.Uusi vuosi oli pahin,lämpötolppa ei ollutkaan töistä lähtiessä toiminut ja 30 asteen pakkasella ei tuo p'''''a AD akku paljoa starttauksessa auttanut.No siinä menikin sitten jonnekin ilta 10:neen ennenkuin pääsin uuttavuotta juhlimaan :evil: :evil:
Turbocompound
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja Turbocompound »

Ari66 kirjoitti: Mutta onko tehokkaampia latureita olemassa?
Vai riittääkö 2h / 3 A laturi ?
Kuten mainitsin aika on aa ja oo :lol:
Tehokkaita latureita on esim. Ctek multi xs 7000 joka lataa 7A(on vielä tehokaampiakin-kalliita) mutta lue ensin kohta LADDA NER finska Ctekin sivulla ja perehdy asiaan itse jossa kerrotaan että "amperin "tuotolla" on eroja kuinka ne saadaan akun hyödyksi parhaiten.
Jos Kaksi tuntia riittää on tosi vaikea sanoa koska se riippuu kuinka tyhjä akku on alun perin ja kuinka hyvin se ottaa latausta vastaan.Lisänä hyvä mutta aina täys akku hmm..Ei auta muu kuin kokeilla..

Webastoa kun käyttää niin pitäis ajaa autolla yhtä pitkän ajan kun on käyttänyt sitä.Lämmitin 30min/ajoa 30min. Itse lämmitin ei vie paljon virtaa mutta auton sisä tuuletin kyllä. Pitempi ajo esim. kerran viikossa auttaa jos akku ei ole päässyt viikolla tyhjäksi mutta akkuja kun ei saisi purkaa muistaakseni kuin 80%iin sen tehosta sanoi joku viisas mies :) tiedä häntä mutta varmasti siinä on jotain perää.

#Jos ostat akun ja sulla on webasto muista että amperit jyllää,ei mittään Optima yellow top jossa ei ole ampereita ja sellainen jota kestää purkaa ja on hyvä ladata.Lataa akkua tarpeen mukaan varsinkin talvella.#
A170cdi-00 1999-
epk
Valvoja
Valvoja

Viesti Kirjoittaja epk »

KIIRE!

täytyy tänään hakea siis uus akku, ja tulee olemaan tuo varta blue dynamic.

onko hinnasta tietoa , niin voi tarvittaessa tinkiä :)

entä kun tuo nykyinen on 89Ah , niin riittääkö laturi tuolla 100:lle ?

entä koko , muistaako joku ne mitat , vai meneekö vartan 100 heittämällä paikalleen ?
Mauri H.
Valvoja
Valvoja

epk kirjoitti:KIIRE!

täytyy tänään hakea siis uus akku, ja tulee olemaan tuo varta blue dynamic.

onko hinnasta tietoa , niin voi tarvittaessa tinkiä :)

entä kun tuo nykyinen on 89Ah , niin riittääkö laturi tuolla 100:lle ?

entä koko , muistaako joku ne mitat , vai meneekö vartan 100 heittämällä paikalleen ?
Itse maksoin sata euroa siitä. Eiköhän laturi sille riitä, Agentilla on muuten 70 amppeerinen laturi jos kiinnostaa, itselle tulossa taas Eskolta uusi 80:nen vanhan tilalle. Mutta jos autossa ei ole kauheasti sähkövehkeitä niin ei kai se suurempaa laturiakaan tarvii.
Heavy
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja Heavy »

Mersuun vaihdettiin kesällä uusi akku. Uusi akku on Exiden Ultra. Se voitti Tekniikan Maailman akkutestin. Tyytyväinen olen. Käynnistyy aivan eri lailla kuin mitä teki entisellä akulla. Testissä tuolla akulla oli normaali akuista paras latauksen vastaanotto ja virrananto kylmäkäynnistyksessä. Se testi löytyy jostain netistä, mutta en tiedä mistä.
V123 & W123

V123 langin osia saa tarjota!
Ari66
Valvoja
Valvoja
Viesti:

Tuossa on jotain höpinää Exidestä:
http://www.akkunelio.fi/akut.htm

Testiä en minäkään löytänyt.

EDIT:
Jotain testistä:
http://www.exide.fi/uusi_sivu_1.htm
* Adria Twin 600 SF *
epk
Valvoja
Valvoja

Viesti Kirjoittaja epk »

mitäs 100 exicidellä on hintaa?
mc
Mersumies
Mersumies

Exid

Viesti Kirjoittaja mc »

Mulla on ollu jo vajaa 2 talvea toi Exid Ultra akku, ja ei tarvitse kun näyttää avainta.

Hyvä akku ja varaustilan näkee kannessa olevasta silmästä.
mc
Mersumies
Mersumies

Akku

Viesti Kirjoittaja mc »

epk kirjoitti:mitäs 100 exicidellä on hintaa?
Kyselin äsken ite sitä akkua kun meinaan ottaa tohon toiseen autoon.

Hinta 105 € akkuliikkeessä 95 amppeeriselle ( satasta ei saa ) mutta vastaa kuulemma käynnistysteholtaan sitä "vanhaa" satasta

Saa 35 cm pitkänä ja sitten sillä super pituudella, teho sama.
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

akkua valitessa kannattaa muistaa että ampeeritunti (Ah) määrä ei ole se ratkaisevin tekijä... vaan se kuinka paljon akku pystyy antamaan käynnistysvirtaa... pieni 60Ah akku voi olla paljon parempi kuin iso 100Ah akku jos sen käynnistysvirta on suurempi... esim mulla tuossa 190E:ssä on 60Ah akku jossa käynnistysvirta on vain 280A. 300D:ssä on 100Ah jonka käynnistysvirta on 850A... ja desotossa on 52Ah!!! akku jonka käynnistysvirta on 1150A!!! ja startti pyörii reilusti paremmin kuin tuomosella 100Ah akulla...
Mauri H.
Valvoja
Valvoja

Mika.T kirjoitti:akkua valitessa kannattaa muistaa että ampeeritunti (Ah) määrä ei ole se ratkaisevin tekijä... vaan se kuinka paljon akku pystyy antamaan käynnistysvirtaa... pieni 60Ah akku voi olla paljon parempi kuin iso 100Ah akku jos sen käynnistysvirta on suurempi... esim mulla tuossa 190E:ssä on 60Ah akku jossa käynnistysvirta on vain 280A. 300D:ssä on 100Ah jonka käynnistysvirta on 850A... ja desotossa on 52Ah!!! akku jonka käynnistysvirta on 1150A!!! ja startti pyörii reilusti paremmin kuin tuomosella 100Ah akulla...
Joo, bensavehkeessä, mutta kun talvella dieselissä hehku vie parhaan terän niin ei siitä suuresta käynnistysvirrasta enää olekaan iloa jos itse akku on pieni.

Kunnolla amppeeritunteja että jaksaa hehkuttaa vaikka kahdesti ja vielä pyörittääkin. Tuo Varta pyöritti mersun paskoilla hehkuilla ja vituralleen säädetyllä pumpuilla käymään lähes 30:n pakkasessa, tuplahehkutukset ja varmaan 30 sekunttia starttausta, ei tehnyt edes heikkoa. Koitappa samaa 60 Ah akulla jossa on kunnolla käynnistysvirtaa :lol:

Joo, ei ollut fiksua mutta auto oli PAKKO saada käymään, hehkut meni heti sen jälkeen vaihtoon ja pumppu säätöön, sen jälkeen onkin aina heti lähtenyt.
epk
Valvoja
Valvoja

Viesti Kirjoittaja epk »

jep, käyn hakemassa sittenkin tuon exiden, 100 pyytävät turussa.
Heavy
Mersumies
Mersumies

epk kirjoitti:jep, käyn hakemassa sittenkin tuon exiden, 100 pyytävät turussa.
Voin heittää sulle sähköpostiin tuon akkutestin. Se on mulla koneella, jos haluat sen? Olen noin neljän aikaan kotona koneella.
V123 & W123

epk
Valvoja
Valvoja

Viesti Kirjoittaja epk »

Heavy kirjoitti:
epk kirjoitti:jep, käyn hakemassa sittenkin tuon exiden, 100 pyytävät turussa.
Voin heittää sulle sähköpostiin tuon akkutestin. Se on mulla koneella, jos haluat sen? Olen noin neljän aikaan kotona koneella.
juu laita vaan, osoite sulla tais olla jo
Heavy
Mersumies
Mersumies

epk kirjoitti:juu laita vaan, osoite sulla tais olla jo
Minäpä laittelen sen tulemaan ja osoite löytyy.
V123 & W123

Sivonen
Asiantuntija
Asiantuntija

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Mauri H. kirjoitti:Kunnolla amppeeritunteja että jaksaa hehkuttaa vaikka kahdesti ja vielä pyörittääkin. Tuo Varta pyöritti mersun paskoilla hehkuilla ja vituralleen säädetyllä pumpuilla käymään lähes 30:n pakkasessa, tuplahehkutukset ja varmaan 30 sekunttia starttausta, ei tehnyt edes heikkoa.
Eihän tuo vielä mitään. :wink: Minun auto vuoti talvella ilmaa jostain, eikä näinollen kovin helposti lähtenyt käyntiin. Ensin joku 5-10min hehkutus, sitten noin kolmen minuutin starttaus. Koko lähitienoo oli täynnä valkoista savua, kone yski kuin paarman nielaissut tervakeuhko... Mutta lähtihän se käyntiin. Kone pyöri koko starttauksen ajan samalla tahdilla - ei tietoakaan akun hyytymisestä.

Minulta myös ääni Vartan siniselle - omassa autossa on joku 80-90Ah.
[url=http://koti.mbnet.fi/arbiter/hotrod.jpg]Mese[/url]
T-Row
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja T-Row »

Eiköhän se akku liene jo hiipunut 21v aikana.
ursuss
Sisäänajossa
Sisäänajossa

Viesti Kirjoittaja ursuss »

Eikös ne akut nykyään ala olemaan loppu 3 vuodessa?

Omalla kohdallani en ole ikinä ymmärtänyt mistä tämä väite tulee. Nykyisessä autossa vaihdoin alkuperäisen Vartan akun pari vuotta takaperin. Siinä oli napaan stanssattu valmistusvuosi 07 eikä nyt senkään kanssa vielä mitään käynnistysvaikeuksia ollut, vaihdoin lähinnä vaan sen takia "turhaan" koska tiesin että akulla oli jo ikää. Sen jälkeen palvellut vielä sähköperämoottorin akkuna.

Ehkä ollut itsellä vain hyvää tuuria, olen toki saanut akkuja rikki siten että ne on unohtunut hyllyyn ilman ylläpitolatausta pitkiksi ajoiksi ym.
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija

Viesti Kirjoittaja dealer »

Vai että "suht tuore vertailu" :D

Edit; kyseinen viesti oli siis typerä yritys mainostaa akkutestereitä, valvojat poistaneet kuten pitääkin.
Viimeksi muokannut dealer, Ti 15.04.2025 06:41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
wiimax.fi
T-Row
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja T-Row »

Jaa... Joku vastasi 21v vanhaan aiheeseen ja nyt se viesti on poistunut välistä kokonaan. No saatiimpahan keskustelu avattua pitkän tauon jälkeen.
Vastaa Viestiin