W212 jakoketjun tarkistus
W212 jakoketjun tarkistus
W212 E350 2011 bensakone ja ajettu 218000km
Kokemuksia jakoketjun tarkistuksesta, minkälainen homma ja onko ajankohtainen noilla kilometreillä? Mitä muuta pitäisi huomioida?
Millä kilometreillä ketjunvaihto tulee ajankohtaiseksi? Antaako jotain ennusmerkkejä vikavaloa tms ennen hajoamista?
Kokemuksia jakoketjun tarkistuksesta, minkälainen homma ja onko ajankohtainen noilla kilometreillä? Mitä muuta pitäisi huomioida?
Millä kilometreillä ketjunvaihto tulee ajankohtaiseksi? Antaako jotain ennusmerkkejä vikavaloa tms ennen hajoamista?
Re: W212 jakoketjun tarkistus
Toveri yritä göögelettää kuin muutkin koti mekaanikot...tai kysy AI. >> om642 chain inspection. etc. löytyy helposti mitä ja miten ja koska vaihtaa...
Re: W212 jakoketjun tarkistus
OM642 ei ole bensakone.
Re: W212 jakoketjun tarkistus
Ilmeisesti M276 V6? Tästä en tiedä, mutta vastaavan sukupolven neloskone M271 evo antaa hyvin herkästi vikakoodin kampi ja nokka-aksekin synkronoinnista, jos ketju venynyt.
Re: W212 jakoketjun tarkistus
No googlella voi löytyä joku sivu mersufoorumilta, mutta hakusanaksi kannattanee asettaa M272 tai m272 jakoketju. Uskoisin, että M272 E35 on kyseessä.
Ja on täällä tietysti omakin haku, mutta en nyt pidä kysymystä pahana täälläkään esitettynä, ei ihan yleisimpiä aiheita kummiskaan.
Jos ei mitään tietoa ole itsellä, niin sen kvg:kin voi jättää kertomatta. Käsittääkseni tämän foorumin tarkoitus ei ole vastata kysyjille käytä hakukonetta tai tekoälyä, vaan siihen että kokemusta omaavat vastaavat jos tietävät tms.
En itse tunne tapausta, mutta mitä nyt lukenut olen, niin moottorikoodi M27X ja tuon verran mittarissa, neuvo on yleensä ollut että älä edes käynnistä enää, hinauta korjaamolle jos ei vielä ole rävähtänyt. Toivottavasti joku asiaa paremmin tunteva vastaa.
Ja on täällä tietysti omakin haku, mutta en nyt pidä kysymystä pahana täälläkään esitettynä, ei ihan yleisimpiä aiheita kummiskaan.
Jos ei mitään tietoa ole itsellä, niin sen kvg:kin voi jättää kertomatta. Käsittääkseni tämän foorumin tarkoitus ei ole vastata kysyjille käytä hakukonetta tai tekoälyä, vaan siihen että kokemusta omaavat vastaavat jos tietävät tms.
En itse tunne tapausta, mutta mitä nyt lukenut olen, niin moottorikoodi M27X ja tuon verran mittarissa, neuvo on yleensä ollut että älä edes käynnistä enää, hinauta korjaamolle jos ei vielä ole rävähtänyt. Toivottavasti joku asiaa paremmin tunteva vastaa.
Re: W212 jakoketjun tarkistus
Sytyttää vikavalon kun ketju venyy tarpeeksi. Vikakoodit liittyy kampiakselin ja nokan väärään synkronointiin.
Käyttis: W212FL 250CDI
Harraste: C215 M113k
Harraste: C215 M113k
Re: W212 jakoketjun tarkistus
Joo googlella voi etsiä vastausta ja kyllä niitä saakin laidasta laitaan
Tosissaan tarkoituksena oli nlmenomaan saada tähän kyseisen m272 V6 moottoria tuntevien kokemuksia. Kone ei anna mitään merkkejä ja kaikki toimii kuten pitää. Takaraivossa kuitenkin jomottaa ennalta ehkäisevien toimenpiteiden tarpeellisuus, jo ennen vikavalon syttymistä. Puhutaan ketjun venymän tarkastuksesta ja samalla kiristinrullan vaihdosta. Selkeää vastausta en tähänkään saanut googelesta juuri kyseisen moottorin kohdalla. Kaikki asiallinen tieto on tervetullutta
Tosissaan tarkoituksena oli nlmenomaan saada tähän kyseisen m272 V6 moottoria tuntevien kokemuksia. Kone ei anna mitään merkkejä ja kaikki toimii kuten pitää. Takaraivossa kuitenkin jomottaa ennalta ehkäisevien toimenpiteiden tarpeellisuus, jo ennen vikavalon syttymistä. Puhutaan ketjun venymän tarkastuksesta ja samalla kiristinrullan vaihdosta. Selkeää vastausta en tähänkään saanut googelesta juuri kyseisen moottorin kohdalla. Kaikki asiallinen tieto on tervetullutta
Re: W212 jakoketjun tarkistus
en ole kuullut että m272 olis mitään kiristinmittaa kuten vaikka om651 johon on ihan tehtaan speksit kiristimen reiästä mittailuun.
Osaava mekaanikko pyörittää koneen tietty kampiakselin merkkiin ja kattoo minkä verran nokkien ajotusmerkit heittää, siinäkin on jo vähän purkamista ja jos autoa on tarkotus pitää vielä vaikka vuosia niin sama kai se olis jo vaihtaa kun purkamisen alottaa.
En ole kuullut että mersun koneissa sais sähkösesti testerillä luettua nokkien ja kampiakselin antureiltakaan arviota venymästä...
Osaava mekaanikko pyörittää koneen tietty kampiakselin merkkiin ja kattoo minkä verran nokkien ajotusmerkit heittää, siinäkin on jo vähän purkamista ja jos autoa on tarkotus pitää vielä vaikka vuosia niin sama kai se olis jo vaihtaa kun purkamisen alottaa.
En ole kuullut että mersun koneissa sais sähkösesti testerillä luettua nokkien ja kampiakselin antureiltakaan arviota venymästä...
W166 250CDI -12 exw447 114CDI -15 exS212 220CDI -14
exS205 180CDI -16 exW212 220CDI -14 exS211 320CDI -07 exW124 300D -91 exS211 320CDI -04 exW202 230K -96 exS124 300D -87
exS205 180CDI -16 exW212 220CDI -14 exS211 320CDI -07 exW124 300D -91 exS211 320CDI -04 exW202 230K -96 exS124 300D -87
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 268
- Liittynyt: La 25.02.2012 15:36
- Paikkakunta: sastamala
Re: W212 jakoketjun tarkistus
viewtopic.php?p=1382416&hilit=mb+v6+m272#p1382416
Tuossa viestiketjun lopussa oli ajatuksia tuon jakopään tarkastuksesta. Omaa kokemusta ei, mutta vastaavalla tekniikalla katselin autoa itelle ja silloin jäin käsitykseen ettei nämä uudemmat cgi moottorit enää samasta tasapainoakselin rattaasta olis heikkoja.
Tuossa viestiketjun lopussa oli ajatuksia tuon jakopään tarkastuksesta. Omaa kokemusta ei, mutta vastaavalla tekniikalla katselin autoa itelle ja silloin jäin käsitykseen ettei nämä uudemmat cgi moottorit enää samasta tasapainoakselin rattaasta olis heikkoja.

-90 c124 300cea 24
-97 w210 230e
-97 w210 230e
Re: W212 jakoketjun tarkistus
No suositellun nettihaun perusteella minäkin kirjoitan nyt ilman mitään uudempaa omaa tietoa. Ilmeisesti tuossa on nyt varsin onnekkaasti jo tehtaan parantama moottorimalli. Vaikuttaa siltä, että vuodesta 2008 eteenpäin noita aiemmin vaivanneita heikkouksia on poistettu. Tuota konetta on kuitenkin valmistettu 2017 asti ja tyyppiviat koskenevat vanhempia malleja.
Ne tunnetut viat ovat liittyneet tasapainoakselin ketjupyörään, ilmeisesti materiaalivika, ja muoviseen imusarjaan ja sen läppämoottorin kehnoon vivustoon. Imusarjan vioista ei ihan niin huolissaan kannattane edes olla, jakopää on pahimmillaan moottorin täystuho, eikä se välttämättä varoittele. Syystä siinä huolissaan on, mutta näyttäisi että tässä on kysyjälle onnittelun paikka, sinulla ei ole sitä huonoa vuosikertaa. Ja vaikuttaa olevan tuplarivinen rullaketju, mikä on hyvä. Itse en silti jättäisi varmistamatta. Se on kuitenki useamman tonnin pieti, jos jakopää pettää.
Ne tunnetut viat ovat liittyneet tasapainoakselin ketjupyörään, ilmeisesti materiaalivika, ja muoviseen imusarjaan ja sen läppämoottorin kehnoon vivustoon. Imusarjan vioista ei ihan niin huolissaan kannattane edes olla, jakopää on pahimmillaan moottorin täystuho, eikä se välttämättä varoittele. Syystä siinä huolissaan on, mutta näyttäisi että tässä on kysyjälle onnittelun paikka, sinulla ei ole sitä huonoa vuosikertaa. Ja vaikuttaa olevan tuplarivinen rullaketju, mikä on hyvä. Itse en silti jättäisi varmistamatta. Se on kuitenki useamman tonnin pieti, jos jakopää pettää.
Re: W212 jakoketjun tarkistus
Tuossa on joku tehtaan dokumentti aiheesta m272 ja tasapainoakseli. En nyt jaksanut lukea tuota ajatuksella, että onko tuossa juttua liittyen aiheeseen ketjun venymä, mutta ihan asiallista informaatiota silti niille, jotka ko. moottorin omistaa. Tuoltaa löytyy mm. moottorin sarjanumero, jonka jälkeen ongelma on korjattu.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Re: W212 jakoketjun tarkistus
M272 on tuplarivisellä ketjulla ja harvoin sitä tarvitsee vaihtaa. Jos alkaa ääntämään kylmänä niin sitten alkaa tutkimaan mikä ketjulaahaimista on kulahtanut.