R129 ASR valo syttyy ajossa, vauhti hiipuu

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
R129 - 500 SL
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 6
Liittynyt: La 10.12.2022 20:01

R129 ASR valo syttyy ajossa, vauhti hiipuu

Viesti Kirjoittaja R129 - 500 SL »

Talviseisonnan jälkeen kevään ensimmäisessä ajossa alle kilometrin jälkeen auton kojetaulussa syttyy ASR valo ja samalla
auton vauhti alkaa hiipumaan 50 km/h vauhdista kävelyvauhtiin, kaasun painalluksella ei vaikutusta.

Auto parkkiin ensimmäiseen kohtaan, auton sammutus ja käynnistys.

Nyt ASR on sammunut ja moottori käy P vaihteella ylikovilla kierroksilla ja D vaihteella suorastaan ampaisee liikkeelle suoraan
noin 50 km/h vauhtiin ilman kaasun painamista.

Kun sitten jossain vaiheessa painan jarrua hieman niin ASR syttyy taas ja vauhti alkaa taas hiipumaan mateluvauhtiin saakka.
Taas sammutus ja uudelleenkäynnistys.

Tällä tavoin saan auton takaisin talliin kilometrin pituiselta kevätajelulta.

Käyttöohjekirja sanoo seuraavaa ASR osuudessa:

"Automaattinen luistonestojärjestelmä (ASR) kytkeytyy toimintaan kaikissa ajonopeuksissa silloin, kun toinen vetävä pyörä tai
molemmat vetävät pyörät alkavat pyöriä tyhjää. Luistonestojärjestelmän toimiessa nopeusmittariin sijoitettu keltainen
toiminnan merkkivalo palaa. Luistonestojärjestelmä jarruttaa tyhjää pyörivää niin paljon, että pyörä ei enää pyöri tyhjää.
Jos molemmat vetävät pyörät pyörivät tyhjää, jarrutetaan molempia. Samanaikaisesti jarrutetaan myös moottorin vääntömomenttia.
Kun tienpinta jälleen muuttuu pitävämmäksi, moottorin vääntömomentin rajoitus vapautuu ja vetävien pyörien jarruttaminen päättyy."

Miksi ihmeessä auto tulkitsee kesäkelillä kuivalla asfaltilla hiljaisessa vauhdissa että ASR pitää kytkeä päälle?
Mistä ihmeestä voisi olla kyse?

Auto ajettiin syyskuussa talliin täysin huolettomien viime kesän 2000 km ajeluiden jäljiltä.

Kyseessä on R129 500 SL vm.1990, kaikinpuolin alkuperäinen.
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5794
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: R129 ASR valo syttyy ajossa, vauhti hiipuu

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

R129 - 500 SL kirjoitti: To 17.04.2025 15:52 Talviseisonnan jälkeen kevään ensimmäisessä ajossa alle kilometrin jälkeen auton kojetaulussa syttyy ASR valo ja samalla
auton vauhti alkaa hiipumaan 50 km/h vauhdista kävelyvauhtiin, kaasun painalluksella ei vaikutusta.

Auto parkkiin ensimmäiseen kohtaan, auton sammutus ja käynnistys.

Nyt ASR on sammunut ja moottori käy P vaihteella ylikovilla kierroksilla ja D vaihteella suorastaan ampaisee liikkeelle suoraan
noin 50 km/h vauhtiin ilman kaasun painamista.

Kun sitten jossain vaiheessa painan jarrua hieman niin ASR syttyy taas ja vauhti alkaa taas hiipumaan mateluvauhtiin saakka.
Taas sammutus ja uudelleenkäynnistys.

Tällä tavoin saan auton takaisin talliin kilometrin pituiselta kevätajelulta.

Käyttöohjekirja sanoo seuraavaa ASR osuudessa:

"Automaattinen luistonestojärjestelmä (ASR) kytkeytyy toimintaan kaikissa ajonopeuksissa silloin, kun toinen vetävä pyörä tai
molemmat vetävät pyörät alkavat pyöriä tyhjää. Luistonestojärjestelmän toimiessa nopeusmittariin sijoitettu keltainen
toiminnan merkkivalo palaa. Luistonestojärjestelmä jarruttaa tyhjää pyörivää niin paljon, että pyörä ei enää pyöri tyhjää.
Jos molemmat vetävät pyörät pyörivät tyhjää, jarrutetaan molempia. Samanaikaisesti jarrutetaan myös moottorin vääntömomenttia.
Kun tienpinta jälleen muuttuu pitävämmäksi, moottorin vääntömomentin rajoitus vapautuu ja vetävien pyörien jarruttaminen päättyy."

Miksi ihmeessä auto tulkitsee kesäkelillä kuivalla asfaltilla hiljaisessa vauhdissa että ASR pitää kytkeä päälle?
Mistä ihmeestä voisi olla kyse?

Auto ajettiin syyskuussa talliin täysin huolettomien viime kesän 2000 km ajeluiden jäljiltä.

Kyseessä on R129 500 SL vm.1990, kaikinpuolin alkuperäinen.
Arvaus tuohon hyytymiseen, auto luulee sutivansa, siitä se saa tiedon abs systeemin kautta,
vetoa ei myöskään tarvita(systeemin mielestä sioin kun jarrua painettaan"tai systeemi lullee painettavan" vaikapa jarruvalopiirissä olevan vian takia)
toinen arvaus itsekseen kiihtymisen kaasupoljin anturissa/piirissä vikaa,
kolmas arvus miksi tullut säilytyksessä, joku liitos hapettunut, hiirulainen järsinyt johtoja
Mökkillä
'
Vastaa Viestiin