190 D Turbotusprojekti yms.

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Vastaa Viestiin
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Kaurmi kirjoitti:Rikastus piiri kiinni mulla ahdot nousee ( tai mersulla ) 0,8bar ja voimaa pers tuntumalla vähän enempi kuin vakiona röörit auki.
Semmosta se täälläkin taitaa olla, ahdoista en tiedä rajoittaako niitä nyt pumppu vai hukkaportti, maksimi pyörii siinä 0,85 jossa pyöri vakionakin. Ahdot siis matka-ajossa tasasella pienemmät kuin aiemmin (no olipa ylläri).

Tosin perstuntumalla minulla huipputehoa on vähemmän kuin vakiona mutta kierrokset nousee ylemmäs jos tomaatti suo.

Kulutuksesta: Tankkasin täyteen (71 litraa), nyt on ajettu ~800 km ja syttyi se varoitusvalo, eli 9 litraa jäljellä. Seka-ajoa kuitenkin pääasiassa talvirajoitusmatka-ajoa, ja muutamia webastolämmityksiä aamulla ja muutamia leikkikiihytyksiä. ->i 7,9 l / 100 km. Huom auto painaa 2t.
Lisää tietoa: www.skg.fi
jukkat
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 12
Liittynyt: Pe 16.07.2004 14:13
Paikkakunta: Veteli

Viesti Kirjoittaja jukkat »

Vastusvastaventtiilistä en malta olla mainitsematta, että sillähän ei voi säätää painetta. Ainoastaan sitä kuinka nopeasti paine nousee. Paineen säätöön tarvitaan ohivuotoa, eli paineensäätö venttiili.
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

jukkat kirjoitti:Vastusvastaventtiilistä en malta olla mainitsematta, että sillähän ei voi säätää painetta. Ainoastaan sitä kuinka nopeasti paine nousee. Paineen säätöön tarvitaan ohivuotoa, eli paineensäätö venttiili.
Ohivuotokin toimii, mutta usein aiheuttaa hitaampaa paineiden nousua, ja omassa kokoonpanossa saa olla tosi iso vuotoventtiili, pienillä ei ole mitään vaikutusta.

Vastusvastaventtiili, jolla määrätään tietty paineraja jonka jälkeen vasta päästetään painetta portille toimii oikein hyvin.
Avatar
sunbeam
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 486
Liittynyt: Su 31.10.2004 18:21
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja sunbeam »

Mauri H. kirjoitti:
jukkat kirjoitti:Vastusvastaventtiilistä en malta olla mainitsematta, että sillähän ei voi säätää painetta. Ainoastaan sitä kuinka nopeasti paine nousee. Paineen säätöön tarvitaan ohivuotoa, eli paineensäätö venttiili.
Ohivuotokin toimii, mutta usein aiheuttaa hitaampaa paineiden nousua, ja omassa kokoonpanossa saa olla tosi iso vuotoventtiili, pienillä ei ole mitään vaikutusta.

Vastusvastaventtiili, jolla määrätään tietty paineraja jonka jälkeen vasta päästetään painetta portille toimii oikein hyvin.
mulla on itse tehty vastusvastaventtiili , 2 messinkistä nailonputkenpikaliitintä,8mm teräskuula,20mm pitkä jousi ja sisäkierre holkki pikaliittimien väliin .pistä teräskuula messinkisen pikaliittimen päälle ja taputa vasaralla saat siihen pitopinnan,kun kasaat jousen ja kuulan kierreholkin sisälle ja pistät pikaliittimet päihin siinä on vastusvastaventtiili .Jousen kireyttä säätämäällä määritellään hukkaportin aukeamispaine,kun säätää portin 0.5 ja venttiilin 1.0 niin ahdot nousee paljon paremmin kun portti pysyy kiloon asti kiinni eikä avaa läppää jo 0.6 kohdalla vähän .Toivottavasti joku ymmärsi?
MB290td turbo
MB300sd
MB240
MB190 turbo
MB220 SEb
Sunbeam imp evo yamaha R1
Mitsu lancer evo3
Ex .MB 190 ecoline
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

sunbeam kirjoitti:mulla on itse tehty vastusvastaventtiili , 2 messinkistä nailonputkenpikaliitintä,8mm teräskuula,20mm pitkä jousi ja sisäkierre holkki pikaliittimien väliin .pistä teräskuula messinkisen pikaliittimen päälle ja taputa vasaralla saat siihen pitopinnan,kun kasaat jousen ja kuulan kierreholkin sisälle ja pistät pikaliittimet päihin siinä on vastusvastaventtiili .Jousen kireyttä säätämäällä määritellään hukkaportin aukeamispaine,kun säätää portin 0.5 ja venttiilin 1.0 niin ahdot nousee paljon paremmin kun portti pysyy kiloon asti kiinni eikä avaa läppää jo 0.6 kohdalla vähän .Toivottavasti joku ymmärsi?
Eiköhän, aikoinaan näin kuviakin itsetehdystä tai siis itse tekemisestä jossain. Mikä muuten on syynä, että kannattaa tehdä itse, jos se kaupasta ostettu maksaa 11 €, ihan uteliaisuudesta kysyn ?
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
petska
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1138
Liittynyt: Ti 11.11.2003 19:33
Paikkakunta: pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja petska »

jukkat kirjoitti:Vastusvastaventtiilistä en malta olla mainitsematta, että sillähän ei voi säätää painetta. Ainoastaan sitä kuinka nopeasti paine nousee. Paineen säätöön tarvitaan ohivuotoa, eli paineensäätö venttiili.


Mitä ollaan testailu näitä systeemejä ittekseen niin taitaa olla lisäjousi hukkiksen varteen paras ratkaisu tuo vastus vasta on vähän huono jos sillä vastustaa portille menevää painetta niin paineet käy hetkellisesti korkealla ja asettuu normaaliksi ja ohivuotona pitää olla aika iso..et nousee paineet et hukkaa tarpeeksi portilta painetta ja paineen säätö venttiiliä en ole kokeillu kun eípä ole ollut tarvetta alkaa vakio vehkeitä särkeen...
Itse tein ja säästin
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

petska kirjoitti:Mitä ollaan testailu näitä systeemejä ittekseen niin taitaa olla lisäjousi hukkiksen varteen paras ratkaisu tuo vastus vasta on vähän huono jos sillä vastustaa portille menevää painetta niin paineet käy hetkellisesti korkealla ja asettuu normaaliksi ja ohivuotona pitää olla aika iso..et nousee paineet et hukkaa tarpeeksi portilta painetta ja paineen säätö venttiiliä en ole kokeillu kun eípä ole ollut tarvetta alkaa vakio vehkeitä särkeen...
Niih jos olis semmonen ahdin, johon voisi laitella jousia, mut ku ei oo :roll:

..kele kohta rakennetaan kontrolleri, joka ohjaa nopeata magneettiventiiliä pulsseilla. :lol:
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2781
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Välillä otsikkoon liittyvää tarinointia.

Ajokkiani olisi lähiaikoina tarkoitus päivittää hiukan virkeämmäksi, kunhan saan kaikki osat haalittua kasaan. Auto toimii kyllä nykyisellä virityksellä erittäin hyvin, joten sääli hiukan alkaa rassaamaan...

Pakosarja on Jorman tallilla tehtyä varmaa huippulaatua erillisellä hukkaportin lähdöllä. Turboksi tulee joko Holset 3ld 52/62 siivillä tai Switcher S2 50/60 siivillä, ilman hukkaporttia kummatkin. Täytyy kokeilla kummallakin, kunhan se hukkaportti löytyy jostain. Koneesta ei ole tarkoituskaan tehdä mitään kovin alhaalta heräävää, mutta toisaalta isoilla elementeillä vetoa löytyy "vaparina" jo alakierroksiltakin. Alkukäyrä väännetään niin paksusta hormista, kuin vain saa mahtumaan.

Jos jollakin olisi myytävänä käytetty hukkaportti, niin olisin kiinnostunut. Pääsis vähitellen lyömään rojuja paikalleen.

Kuviakin olisi, mutta olen niin "käsi" näiden tietokoneiden kanssa, että en osaa laittaa näkyviin. Apua otetaan vastaan...
Viimeksi muokannut JP74, Ti 11.01.2005 09:41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Eskolla on yksi irtonainen hukkis myytävänä.
Avatar
Sivonen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2344
Liittynyt: Pe 21.05.2004 08:26

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

JP74 kirjoitti:Kuviakin olisi, mutta olen niin "käsi" näiden tietokoneiden kanssa, että en osaa laittaa näkyviin. Apua otetaan vastaan...
http://photobucket.com/ -> sign up free -> jne

Kuvat tänne näkyviin:

Koodi: Valitse kaikki

 [img]http://mersuforum.net/forum/logo_phpBB.jpg[/img] 
[url=http://koti.mbnet.fi/arbiter/hotrod.jpg]Mese[/url]
Avatar
Samuli H
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1601
Liittynyt: Ti 18.11.2003 20:34
Paikkakunta: Muurame

Viesti Kirjoittaja Samuli H »

JP74 kirjoitti:Kuviakin olisi, mutta olen niin "käsi" näiden tietokoneiden kanssa, että en osaa laittaa näkyviin. Apua otetaan vastaan...
Jos laitat mulle kuvat sähköpostilla niin voin laittaa ne tuonne yliopiston sivuille. Samuli.HaastoPOISTA@tut.fi
Avatar
Samuli H
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1601
Liittynyt: Ti 18.11.2003 20:34
Paikkakunta: Muurame

Viesti Kirjoittaja Samuli H »

Kuvia Japen projektista

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Ompas ruma mäntä :(
Seuraavassa koneessa kannattaa männän lakista sorvata 0.1mm pois, ettei tartu niin herkästi kiinni. Hyvä keino kun tekee vaparista turbokonetta.
Eli ylimmän männän renkaan ja männän pään väliseltä alueelta siivu pois...
Ainakin traktoreissa hyvä keino :wink:
Joku mersupurkaamo??
jiipee
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 390
Liittynyt: Su 05.12.2004 16:17
Paikkakunta: Ylä-Savo

Viesti Kirjoittaja jiipee »

Mitenkähän ison alkukäyrän tuohon saa mahtumaan, minkäkokoisia yleensä tehty? Onko Japella minkälaiset tavoitteet tehonsuhteen?
Melitos
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 713
Liittynyt: Ke 18.08.2004 14:30
Paikkakunta: Se rennompi voorumi...

Viesti Kirjoittaja Melitos »

Mitenkäs tuo painekotelo näyttää vähän kukkivan. Voipi kone tykätä kyttyrää jos sisäpuolellaki on ruostetta ja siitä ruostekokkare menee palotilaan :!: :?:
So long, and thanks for all the fish
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2781
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Melitos kirjoitti:Mitenkäs tuo painekotelo näyttää vähän kukkivan. Voipi kone tykätä kyttyrää jos sisäpuolellaki on ruostetta ja siitä ruostekokkare menee palotilaan :!: :?:

Ei ole tullut maalattua painekoteloa, mutta sisällä on kyllä öljykerros varulta...Huohottimen kautta tulee öljysumua imupuolelle. Tämähän onkin versio 1. , joka kuvissa on, joten ehkäpä versio kakkosessa on parempi painekotelokin, ainakin maalattu.

Kuvista sen verran, että mäntä on peräisin sylinteristä numero neljä, joka sai pahiten siipeensä penkityksessä. Kone pääsi kuumenemaan liikaa erinäisistä syistä. Hiukan huohotti muuten....

Turbokuvassa vasemmalla on Schwitcerin s2 ahdin ja oikeanpuoleinen Garretin t04, joka on itse asiassa Samuli H:lta lainassa, mahdollisia kokeiluja varten.
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12761
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

JP74 kirjoitti: Huohottimen kautta tulee öljysumua imupuolelle.
ennen cooleria venttiilikopan huohotinletku menee ahtoletkuun ? onkos jotain hyötyäkin ?
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

epk kirjoitti:
JP74 kirjoitti: Huohottimen kautta tulee öljysumua imupuolelle.
ennen cooleria venttiilikopan huohotinletku menee ahtoletkuun ? onkos jotain hyötyäkin ?
Ei kun menee ilmanputsarin ja turbon väliin, paineputkeenhan sitä ei voi laittaa.

Hyöty on vaan se ettei ne kaasut haise ohjaamoon, muuten on vaan haittaa.
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2781
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Viesti Kirjoittaja JP74 »

epk kirjoitti:
JP74 kirjoitti: Huohottimen kautta tulee öljysumua imupuolelle.
ennen cooleria venttiilikopan huohotinletku menee ahtoletkuun ? onkos jotain hyötyäkin ?
Huohotinletku menee ilmansuodattimen ja turbon väliseen kumiputkeen, kuten alkuperäisessä 300D turbossakin. Eihän huohotinta voi paineistetulle puolelle laittaakaan. Toinen vaihtoehto olisi tietenkin laittaa maahan, kuten monesti on tehty.
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12761
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

jaa katsos vaan, eipä paljoa taas päätäni pakottanut kun kuvia tutkailin :lol: asia selvä, mulla ei inssi ainakaan itkenyt huohotus letkusta, vaikka maahan hönkiikin ...
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

epk kirjoitti:jaa katsos vaan, eipä paljoa taas päätäni pakottanut kun kuvia tutkailin :lol: asia selvä, mulla ei inssi ainakaan itkenyt huohotus letkusta, vaikka maahan hönkiikin ...
Tuli katsastuksessa käytyä tuon V:n kanssa. Minulla kanssa menee tuo huohotusletku 'lokasuojan uumeniin'. Katsuri hiukan katteli sitä vaparisuodatinta ja putkea, joka menee ahtimelle. Minulla ahdin on tehokkaasti näkösuojassa poikittaisen moottorin takana. Ei sanonut 'viritelmästä' mitään ja leima tuli lappuun. En sitten tiedä huomasiko tuon huohotusletkujutun, luultavasti huomasi kun muutenkin oli aika tarkka, mutta muuten hyvä tyyppi. Ei turhia urputtanut.

Vehje on siis -98, vähäpäästöinen merkinnällä, alkuperäinen turbomoottori, johon ahdin vaihdettu ja pumppua rukattu/ruuvattu. Kirjoittelen noista päästötesteistä ja muista murheista toisaalle, ettei mene OT:ksi.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2781
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Välillä tarinaa tästä projektista. Vaihdoin paikalleen uuden pakosarjan ja erillisen hukkaportin. Ahtimeksi pistin huolletun Holset 3Ld , 52 / 62 siivillä. Samalla vaihtui downpipe kolme tuumaiseksi. Kuulostaa helpolta jutulta, mutta kolmeen viime yönä nakersin ja alko hitsaussaumat oleen sen näkösiä. Pakoputkenliitos turbolta jäi vuotaan pahasti, mutta täytyy paneutua ens viikonloppuna lisää aiheeseen.

Mutta koeajo oli yllätys, auto ei kulje mihinkään aikaisempaan verrattuna! Syöttöihin en vielä koskenut, joten ilmeisesti ahdin tarvii lisää savua herätäkseen. En uskaltanut lisätä syöttöjä, ennenkuin hukkaportin letku on kytketty, ettei vahingossa säry kone. Loppu aika kesken. Aikani ajettuani ahdot alkoivat nousemaan paremmin, ilmeisesti turbo herkistyi jotenkin? Kokeilin myös ilman ilmansuodatinta ja myös se paranti ahtimen heräämistä. Ilmeisesti tuo imuputki on myös tehtävä uusiksi. Nythän paikallaan on 300d:n alkuperäinen imuputki, jonka päässä on kyllä varmasti riittävä Green Filter. Ahdot sain nousemaan parhaimmillaan 1.1 bariin, mutta alko nelosella loppuun kierrokset kesken.... Ilmeisesti harvempi välitys olisi tarpeen. Täytyy joskus lisätä koneeseen kierroksia, jotta saa vetoaluetta vähän lisää.

Jos virtaa riittää,niin huomenna teen lähdön hukkaportin paineputkelle painekoteloon ja käännän syötöt täysille. Voi olla, että savutuksen esto on otettava pois, jotta pumppu antaa heti alussa riittävästi ainetta. Mutta ei ahdista turbo enää, se on varma.
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Joo, tuon kokoinen ahdin tarvitsee jo soppaakin. Syöttö täysille ja ahtamatonta syöttöä myös lisää.
jiipee
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 390
Liittynyt: Su 05.12.2004 16:17
Paikkakunta: Ylä-Savo

Viesti Kirjoittaja jiipee »

Miten tiukkaa teki 3" putken kanssa, onko kuvia?
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2781
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Viesti Kirjoittaja JP74 »

jiipee kirjoitti:Miten tiukkaa teki 3" putken kanssa, onko kuvia?
Ei tee mitään tiukkaa ainakaan 190:ssä, vaikka neljän tuuman putkesta pystyy vetään. Maavara käy tietysti pienemmäksi, jos isolla hormilla vetää perään asti. Kuvia ei ole toistaiseksi saatavilla, mutta jossain vaiheessa, kun edistyn lisää, voin touhuta niitäkin näkyville.
Avatar
jorma
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 420
Liittynyt: Ti 30.09.2003 18:05
Paikkakunta: pohojanmaa

Viesti Kirjoittaja jorma »

Holset 3Ld on 60 luvun tekniikkaa,sama minkä muun vaihdat (samaa kokoa)
toimii paljo paremmin.
Billett
Avatar
Agentti74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1812
Liittynyt: La 14.02.2004 16:38
Paikkakunta: valkeakoski

Viesti Kirjoittaja Agentti74 »

250D.stä 291hv 3LD:ellä max ahdot oli vaan 1.8bar.
Avatar
Stonehead
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 415
Liittynyt: Ma 26.01.2004 21:59

Viesti Kirjoittaja Stonehead »

kolmisatkus 360 hp 1.5 ahdoilla
[img]http://img.photobucket.com/albums/v296/kolja1/Kuvat/allekirjoitus.jpg[/img]
Tulevaisuuden Bussikuski
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2781
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Ei hätää, mulla on UUSI Switceri hyllyllä, jossa on 50 / 60 siivet, ajattelin nyt kokeilla tuolla Holsetilla ensin, kun oli valmis pakoputkenlaippa. Switserissä on himpun isompi jako pakoputkenlaipassa, kuin Holsetissa, joten ei ollut sopivaa laippaa valmiina.. Katotaan nyt, kun huomiseen selvitään, että mitä tapahtuu isommilla syötöillä. Switserissä vaan on isompi pakopesä, joten sekin epäilyttää. Mutta eikös noita turpoja saa ostaa semmosia, kun tarvii. Joten saa antaa vinkkiä.
juudas
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 75
Liittynyt: Ma 19.04.2004 13:34
Paikkakunta: Turun seutu

Viesti Kirjoittaja juudas »

syötöillä se saattaa parantua kummasti, kokeilla kannattaa ennen kuin alkaa vaihtelemaan.
Minun veikkaus on kuitenkin, että Switseri herää aiemmin kuin tuo mikä sulla on nyt paikoillaan. Omaan projektiin tuli laitettua Schwitzerin s2bg 60/54 siivillä ja lähtee ahtamaan tosi alhaalta, paremmin kuin entinen pikku turpo. Tietenkin pumppu on nyt isommalla elementillä niin se auttaa asiaan paljon, mutta syöttöä on vara lisätä paljon, koska ei savuta niin, että huomaisi, ei edes ala kierroksilla ja tuo turpo on mukana alle 2000 kierroksen. tarkempia lukuja saan kunhan saan kierroslukumittarin toimintaan, mutta pers tuntumalta sitten max. ahdot saavutetaan hiukan alle 3500 kierroksen (1.5 bar näin aluksi) . (tuo turpo on nyt kiinni tojotan 2,4l dieselissä)
Vastaa Viestiin