Jäähdytetyt etulevyt löytyy 260-300E ja 250-300 turbodiesel, 300D 24V sekä E220. Moniventtiili-kuutosissa ja kasikoneisissa on isompaa jarrua edessä ja takana.
Osassa 230E on jäähdytetyt ja osassa jäähdyttämättömät, lieneekö siinä vaihtunut faceliftin myötä vai miten ? Muuten ei vuosimalli vaikuta.
"Lumikit", 300D ja 250TD museoautot + 230E
Re: "Lumikit", 300D ja 250TD museoautot + 230E
230 E:n etujarrulevyt muuttuivat jo vuotta ennen faceliftiä, eli 9/88, jäähdytetyiksi. Eli samaan aikaan, kun ABS tuli vakioksi (Saksassa).
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Re: "Lumikit", 300D ja 250TD museoautot + 230E
Eipä ole moneen vuoteen ollut omien 124 alla muuta kuin 15 tai 16 tuumaisia vanteita. Laitoin nyt 17" RH:t tähän, mieli tekisi jotenkin poiketa perinteisestä myös 300D osalta, katsotaan nyt ...
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
wiimax.fi
-
- Mersumies
- Viestit: 508
- Liittynyt: Ma 12.10.2020 21:33
Re: "Lumikit", 300D ja 250TD museoautot + 230E
Onko missä koossa kumet
Sen minkä huollan sen myös korjaan
Re: "Lumikit", 300D ja 250TD museoautot + 230E
225/45/17" on rengastus. Vastaa vakiokokoa hyvin.
wiimax.fi
-
- Mersumies
- Viestit: 508
- Liittynyt: Ma 12.10.2020 21:33
Re: "Lumikit", 300D ja 250TD museoautot + 230E
Ok
Alla nyt 215/55r16 ja niissä mukavasti ilmaa vanteen ja asfaltin välissä, mutta olis 17" odottamassa kumeja niin täytynee kokeilla myös miltä ne näyttäis.
205 tai 215 50 koossa olis etsinnässä. 17" vanteet
Et30 ja 7 1/2" .
Alla nyt 215/55r16 ja niissä mukavasti ilmaa vanteen ja asfaltin välissä, mutta olis 17" odottamassa kumeja niin täytynee kokeilla myös miltä ne näyttäis.
205 tai 215 50 koossa olis etsinnässä. 17" vanteet
Et30 ja 7 1/2" .
Sen minkä huollan sen myös korjaan
Re: "Lumikit", 300D ja 250TD museoautot
Ennen talvea, muttei näköjään ainakaan sitä seuraavaa talveadealer viime kesänä 250TD:stä kirjoitti: .............
Takajousen huomasin samalla olevan alapäästä poikki. Sen osalta ajattelin miettiä muutaman kuukauden (tai vuoden) hankinko kaikki 4 jousta uutta ja vaikka samalla iskaritkin eteen.
Sitten on vielä se aiemmin mainittu vesipumppu ja sen kopan tiiviste, hihnankiristimen iskari ja mitähän olikaan, jo hankittuna. Ne voisi kyllä ennen talvea vaihtaa vaikkei nyt kesällä vuodakaan...

Hankin Eibach jousisarjan käytettynä, kun sattui sopivasti tarjolle ja kun samaan pakettiin oli mahdollista ostaa vähän käytetyt hyväkuntoiset tasonsäätöiskarit.
Eibachit on E2518-140 joiden madallus ilmoitettu eteen n. 35 mm ja taakse 25-30mm.
Ne on tarkoitettu enintään 1010kg etuakselipainoille ja 1230kg taka-akselipainoille, eli etujouset on lähinnä kuutoskoneisten ja runsailla lisävarusteilla olevien viitoskoneisten. Tarkoitus kun ei olekaan tehdä (museo)autosta kovin matalaa, ajattelin että nuo olisi aivan sopivat.
Tämän auton akselipainot on 920 / 1210.
Eteen tilasin Aeromotorsilta TRW JGM434S iskarit, "autoihin, joissa Sport-jousitus", niiden ylätuet ja suojakumit. Iskarien hinta on noin 50€ kappaleelta. Toinen vanha iskari oli vuotanut hieman ja yläkumit murtuneet. Ei kuitenkaan ollut vuotanut niin runsaasti, kuin alla olevista kuvista voisi päätellä - iskari on reilusti öljyinen koska suhautin siihen WD40 saadakseni johtojen tuen ehjänä irti.
Vaihtelin tänään etupään osat. Todennäköisesti iskareita ei oltu koskaan aiemmin vaihdettu, eikä (ainakaan kuljettajan puoleista) ylätukeakaan.
"Uudet" jouset on lyhyemmät, mutta jousilanka paksumpaa:
Tarkkasilmäinen huomaa, mitä kaikkea outoa vanhoissa osissa on ?
Iskarit ei varttaan enää ulos työntäneet, vaikka kai nuo orkkiksetkin uutena on kaasuiskarit olleet: Kulunutkin oli jo ylätuki: Vielä jonain päivänä taakse jouset vaihtoon. Keula jäi aivan OK korkeudelle, ja kun jouset eivät ole löysät ei tämän kokoiset renkaat raavi mihinkään helpolla, vaikka on sisälokasuojatkin. Ajotuntuma muuttui olennaisesti, keula on jämäkämpi mutta eibachmainen pintapehmeys on olemassa. Tykkään.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
wiimax.fi