
W126 ilmastointi elvytys
W126 ilmastointi elvytys
Hei! Elikkä neuvoa ja ideoita kaipaisin W126 M103 ilmastoinnin elvyttämiseen. Minulla mallia jossa molemmille etupenkkiläisille omat säädöt ja keskikonsolin keskellä ylhäällä nappi, jossa "huurteenpoisto" ja lumihiutaleen kuva myös. Jos tällä nyt jotain merkitystä on. Ja tilanne siis se, ettei ilmastointia ole huollettu ainakaan 18 vuoteen. Todennäköisesti vielä kauemminkin aikaa huollosta. Mitkä on vaihtoehdot? Hankitaan uusi kompressori ja kuivain? Vai täytetäänkö tuo nykyisen järjestelmä ja katsotaan mistä vuotaa?
entä konversio jollekin muulle kylmäaineelle? Mitä se vaatii?

Re: W126 ilmastointi elvytys
Uusi kompura, kuivain ja letkut liittmineen suositeltavaa (R134 aineella tai 1234:lla jos löytyy). Kuulemma R134 toimii myös ilman mitään letkujen vaihtoja tms. Helpoin askel on käydä alkuun täyttämässä väriaineen kanssa ja katsoa vuotaako. R12 kylmäainetta ei saa enää oikein mistään.
Viimeksi muokannut Hage, Su 20.04.2025 21:06. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"Jos siinä on renkaat tai rinnat niin se tulee aiheuttamaan harmia ja päänvaivaa."
1/1983 300TD Turbodiesel
6/1990 560 SEL
7/1990 300E-24 Automatic
1/1983 300TD Turbodiesel
6/1990 560 SEL
7/1990 300E-24 Automatic
Re: W126 ilmastointi elvytys
Joo, mistähän noita kompressoreita? ~500€ näyttää ainakin autodoc. Kuivain ~25€, sen nyt voi vaihtaa ihan "varmuudeksi". Eli R134 vaan kyselemään, onko kuinka yleinen aine, löytyy ihan perus korjaamoilta?Hage kirjoitti: ↑Su 20.04.2025 20:27 Uusi kompura, kuivain ja letkut liittmineen suositeltavaa (R134 aineelle tai 1234:lle jos löytyy). Kuulemma R134 toimii myös ilman mitään letkujen vaihtoja tms. Helpoin askel on käydä alkuun täyttämässä väriaineen kanssa ja katsoa vuotaako. R12 kylmäainetta ei saa enää oikein mistään.
Re: W126 ilmastointi elvytys
R134 kallistuu koko ajan. Muutamalla tonnilla saat toki systeemin ammattilaisella ”kunnostettua” ja toimimaan aineella, josta sitten maksat sen satasen ja rapiat per kesä kun käyt jatkuvasti täydentämässä vanhaa laitteistoa.
Moni konvertoitu auto on myös tullut eteen, jossa vaan lyöty uudet aineet sisään ja parin kauden jälkeen pumppu leikannut.
Tarvikekompurat maksaa muutaman satasen, ja kestää keskimäärin muutaman kesän. Pitkään seissyt orkkispumppu on usein parempi kuin uusi rihkama, jos vain aineen vähyyden takia jäänyt käyttämättä.
Kolmen vanhan ässän ilmastoinnin elvytin viime kesänä vuosikausien toimimattomuuden ja huoltamattomuuden jälkeen harrastusmielessä. Ts. tarkistin sähköt ja tiiviyden, tyhjiöin ja täytin omalla kylmäainesekoituksella ja sopivalla öljyllä. Muutaman satasen kustansi per lätty ja ovat vielä tyytyväisiä.
Moni konvertoitu auto on myös tullut eteen, jossa vaan lyöty uudet aineet sisään ja parin kauden jälkeen pumppu leikannut.
Tarvikekompurat maksaa muutaman satasen, ja kestää keskimäärin muutaman kesän. Pitkään seissyt orkkispumppu on usein parempi kuin uusi rihkama, jos vain aineen vähyyden takia jäänyt käyttämättä.
Kolmen vanhan ässän ilmastoinnin elvytin viime kesänä vuosikausien toimimattomuuden ja huoltamattomuuden jälkeen harrastusmielessä. Ts. tarkistin sähköt ja tiiviyden, tyhjiöin ja täytin omalla kylmäainesekoituksella ja sopivalla öljyllä. Muutaman satasen kustansi per lätty ja ovat vielä tyytyväisiä.
Karel
E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco” Entisöinti menossa
500 SEL -86 "Maxi" MR
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”
ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco” Entisöinti menossa
500 SEL -86 "Maxi" MR
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”
ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
Re: W126 ilmastointi elvytys
Karel kirjoitti: ↑Su 20.04.2025 21:04 R134 kallistuu koko ajan. Muutamalla tonnilla saat systeemin ammattilaisella ”kunnostettua” ja toimimaan aineella, josta sitten maksat sen satasen per kesä kun käyt jatkuvasti täydentämässä vanhaa laitteistoa.
Tarvikekompurat maksaa muutaman satasen, ja kestää keskimäärin muutaman kesän. Pitkään seissyt orkkispumppu on usein parempi kuin uusi rihkama, jos vain aineen vähyyden takia jäänyt käyttämättä.
Kolmen vanhan ässän ilmastoinnin elvytin viime kesänä vuosikausien toimimattomuuden ja huoltamattomuuden jälkeen harrastusmielessä. Ts. tarkistin sähköt ja tiiviyden, tyhjiöin ja täytin omalla kylmäainesekoituksella ja sopivalla öljyllä. Muutaman satasen kustansi per lätty ja ovat vielä tyytyväisiä.
Autodocilta ostin n. 9 vuotta sitten uusiotuontanto Densona. Hinta tosin silloin oli n. 300€. Kuivain kannattaa aina vaihtaa huollon yhteydessä.
Mulla on pysynyt kiiettävästi 9 vuotta 560:ssä aineet sisällä. Täyttö tehty n. 2 kertaa joista toisella kertaa meni vain muistaakseni 100g.
R134 tosiaan alkaa olla vanhentunutta koska uudempia tullut markkinoille (1234) mutta sitä on saatavilla kohtuuhintaan vielä monista paikoista.
"Jos siinä on renkaat tai rinnat niin se tulee aiheuttamaan harmia ja päänvaivaa."
1/1983 300TD Turbodiesel
6/1990 560 SEL
7/1990 300E-24 Automatic
1/1983 300TD Turbodiesel
6/1990 560 SEL
7/1990 300E-24 Automatic
Re: W126 ilmastointi elvytys
Viimeksi meni vuosi sitten reilu vuoden vanha uustuotanto-denso vaihtoon vuotojen takia. Olen niitä jättänyt hyllyyn aika hienon rivin.
Kolmisenkymmentä onnistunutta 126 ilmastoinnin kunnostusta plakkarissa, joten ihan pelkää mutua en juttele.
Oma lukunsa on sitten se, että näihin voi heittää rahaa loputtomasti. Vähän kuten viinien kanssa. Satasella saa pullon hyvää kamaa, mutta hyvän saaminen muutamalla eurolla vaatii jo enemmän tietämystä.
Kolmisenkymmentä onnistunutta 126 ilmastoinnin kunnostusta plakkarissa, joten ihan pelkää mutua en juttele.
Oma lukunsa on sitten se, että näihin voi heittää rahaa loputtomasti. Vähän kuten viinien kanssa. Satasella saa pullon hyvää kamaa, mutta hyvän saaminen muutamalla eurolla vaatii jo enemmän tietämystä.
Karel
E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco” Entisöinti menossa
500 SEL -86 "Maxi" MR
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”
ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco” Entisöinti menossa
500 SEL -86 "Maxi" MR
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”
ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
Re: W126 ilmastointi elvytys
Mulla taitaa olla sitten aika hyvä uustuotantokompura kun ei ole ollut mitään ongelmia minkään suhteen? Vai mitä olet mieltä? Liekö laatu laskenut Densolla sitten 9 vuoden jälkeen.Karel kirjoitti: ↑Su 20.04.2025 21:28 Viimeksi meni vuosi sitten reilu vuoden vanha uustuotanto-denso vaihtoon vuotojen takia. Olen niitä jättänyt hyllyyn aika hienon rivin.
Kolmisenkymmentä onnistunutta 126 ilmastoinnin kunnostusta plakkarissa, joten ihan pelkää mutua en juttele.
Oma lukunsa on sitten se, että näihin voi heittää rahaa loputtomasti. Vähän kuten viinien kanssa. Satasella saa pullon hyvää kamaa, mutta hyvän saaminen muutamalla eurolla vaatii jo enemmän tietämystä.
Minusta sinun Karel pitäisi alkaa mainostamaan täällä näkyvimmin palvelujasi muita harrastajia ja foorumilaisia ajatellen juuri esimerkiksi näiden ilmastointihuoltojen suhteen, säästäähän siinä tosiaan euroja jos on asiantuntemusta korjata vanha osa. Sitähän taitoa meillä kaikilla ei valitettavasti ole.
"Jos siinä on renkaat tai rinnat niin se tulee aiheuttamaan harmia ja päänvaivaa."
1/1983 300TD Turbodiesel
6/1990 560 SEL
7/1990 300E-24 Automatic
1/1983 300TD Turbodiesel
6/1990 560 SEL
7/1990 300E-24 Automatic
Re: W126 ilmastointi elvytys
Kuulostaa muutaman tonnit korjaukset kalliilta. Ehkä mieluummin näen itse vaivaa ja hankin osat vaikka pikkuhilijaa ja vaihtelen. Mekaaniset korjaukset onnistuu, ilmastointia vaan en aiemmin ole korjaillut. Se satasen kylmäaineen täyttö nyt ei kuulosta kalliilta jos vaikka pari kesää menisi yhdellä täytöllä.Karel kirjoitti: ↑Su 20.04.2025 21:04 R134 kallistuu koko ajan. Muutamalla tonnilla saat toki systeemin ammattilaisella ”kunnostettua” ja toimimaan aineella, josta sitten maksat sen satasen ja rapiat per kesä kun käyt jatkuvasti täydentämässä vanhaa laitteistoa.
Moni konvertoitu auto on myös tullut eteen, jossa vaan lyöty uudet aineet sisään ja parin kauden jälkeen pumppu leikannut.
Tarvikekompurat maksaa muutaman satasen, ja kestää keskimäärin muutaman kesän. Pitkään seissyt orkkispumppu on usein parempi kuin uusi rihkama, jos vain aineen vähyyden takia jäänyt käyttämättä.
Kolmen vanhan ässän ilmastoinnin elvytin viime kesänä vuosikausien toimimattomuuden ja huoltamattomuuden jälkeen harrastusmielessä. Ts. tarkistin sähköt ja tiiviyden, tyhjiöin ja täytin omalla kylmäainesekoituksella ja sopivalla öljyllä. Muutaman satasen kustansi per lätty ja ovat vielä tyytyväisiä.
Mitäs mieltä tuosta konvertoinnista, miten se tehdään "oikein"?
Pitääpä seurata ja kysellä alkuperäistä kompressoria, tosin taitaa olla vähän tuuripeliä noita käytettyjä asentaa.
Mielenkiintoista, vaatiko painehommat omat laitteensa vai miten se onnistui?
Re: W126 ilmastointi elvytys
Eli sinun tapauksessa tarvikekompura on toiminut ja kestänyt hyvin...Hage kirjoitti: ↑Su 20.04.2025 21:11Karel kirjoitti: ↑Su 20.04.2025 21:04 R134 kallistuu koko ajan. Muutamalla tonnilla saat systeemin ammattilaisella ”kunnostettua” ja toimimaan aineella, josta sitten maksat sen satasen per kesä kun käyt jatkuvasti täydentämässä vanhaa laitteistoa.
Tarvikekompurat maksaa muutaman satasen, ja kestää keskimäärin muutaman kesän. Pitkään seissyt orkkispumppu on usein parempi kuin uusi rihkama, jos vain aineen vähyyden takia jäänyt käyttämättä.
Kolmen vanhan ässän ilmastoinnin elvytin viime kesänä vuosikausien toimimattomuuden ja huoltamattomuuden jälkeen harrastusmielessä. Ts. tarkistin sähköt ja tiiviyden, tyhjiöin ja täytin omalla kylmäainesekoituksella ja sopivalla öljyllä. Muutaman satasen kustansi per lätty ja ovat vielä tyytyväisiä.Autodocilta ostin n. 9 vuotta sitten uusiotuontanto Densona. Hinta tosin silloin oli n. 300€. Kuivain kannattaa aina vaihtaa huollon yhteydessä.
Mulla on pysynyt kiiettävästi 9 vuotta 560:ssä aineet sisällä. Täyttö tehty n. 2 kertaa joista toisella kertaa meni vain muistaakseni 100g.
R134 tosiaan alkaa olla vanhentunutta koska uudempia tullut markkinoille (1234) mutta sitä on saatavilla kohtuuhintaan vielä monista paikoista.
Saanko nyt siis tuota R134 laittaa suoraan järjestelmään vai pitääkö jotain muokata?
Re: W126 ilmastointi elvytys
Saa tarjota kompressoria jos löytyy. Minä en enää tiedä etsiikö alkuperäisen käytetyn vai uuden tarvikkeen.Karel kirjoitti: ↑Su 20.04.2025 21:28 Viimeksi meni vuosi sitten reilu vuoden vanha uustuotanto-denso vaihtoon vuotojen takia. Olen niitä jättänyt hyllyyn aika hienon rivin.
Kolmisenkymmentä onnistunutta 126 ilmastoinnin kunnostusta plakkarissa, joten ihan pelkää mutua en juttele.
Oma lukunsa on sitten se, että näihin voi heittää rahaa loputtomasti. Vähän kuten viinien kanssa. Satasella saa pullon hyvää kamaa, mutta hyvän saaminen muutamalla eurolla vaatii jo enemmän tietämystä.

Re: W126 ilmastointi elvytys
Tuntuu nykypäivänä olevan, että osti mitä tahansa niin laatu ei ole sitä niinkuin ennen. Ei edes merkkituotteilla muutamaa poikkeusta lukuunottomatta. Tympeä on ostaa ~500€ densoa ja jos sitten ei pelaakkaan ens kesänä.Hage kirjoitti: ↑Su 20.04.2025 21:46Mulla taitaa olla sitten aika hyvä uustuotantokompura kun ei ole ollut mitään ongelmia minkään suhteen? Vai mitä olet mieltä? Liekö laatu laskenut Densolla sitten 9 vuoden jälkeen.Karel kirjoitti: ↑Su 20.04.2025 21:28 Viimeksi meni vuosi sitten reilu vuoden vanha uustuotanto-denso vaihtoon vuotojen takia. Olen niitä jättänyt hyllyyn aika hienon rivin.
Kolmisenkymmentä onnistunutta 126 ilmastoinnin kunnostusta plakkarissa, joten ihan pelkää mutua en juttele.
Oma lukunsa on sitten se, että näihin voi heittää rahaa loputtomasti. Vähän kuten viinien kanssa. Satasella saa pullon hyvää kamaa, mutta hyvän saaminen muutamalla eurolla vaatii jo enemmän tietämystä.
Minusta sinun Karel pitäisi alkaa mainostamaan täällä näkyvimmin palvelujasi muita harrastajia ja foorumilaisia ajatellen juuri esimerkiksi näiden ilmastointihuoltojen suhteen, säästäähän siinä tosiaan euroja jos on asiantuntemusta korjata vanha osa. Sitähän taitoa meillä kaikilla ei valitettavasti ole.
Ehdottomasti! Asiakkaita varmaan riittäisi harrastusmielessä kun näitä vielä kuitenki liikenteessä on.
Re: W126 ilmastointi elvytys
Kyllä. Noiden laatu oli parempi 10 vuotta sitten. Yleisesti tämä menee niin, että mitä vanhempiin autoihin tehdään tarvikeosia, niin sitä helpompi on myydä huonoa laatua. Niiden vanhojen rassailijat kun helpommin nielevät sen, että ”uusi” osa on vasta aihio, josta sitten työstetään mieleinen.
Tätä on tullut taas nähtyä kuluneen talven aikana yhden w109 entisöintiprojektin parissa monen monta kertaa.
Tätä on tullut taas nähtyä kuluneen talven aikana yhden w109 entisöintiprojektin parissa monen monta kertaa.
Karel
E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco” Entisöinti menossa
500 SEL -86 "Maxi" MR
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”
ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco” Entisöinti menossa
500 SEL -86 "Maxi" MR
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”
ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
Re: W126 ilmastointi elvytys
Ei kannata mainostaa, kun ei aika ja kädet riitä nykyiselläänkään.
Mutta ketjun alkuperäiseen kysymykseen: Ei kannata aloittaa millään purkamisilla ja osien hankinnoilla ennen kuin kartoittaa tilanteen. Miltä pumppu tuntuu käsin pyörittämällä? Pyöriikö? Tuntuuko mäntien liikkeet oikein? Onko silmin nähtävissä vikoja, vuotoja, öljyvalumia, puutteita jne. Jos ei, niin tiiviyden tarkistus ja mahdollinen tyhjiöinti. Jos edes hieman painetta tallella, niin kuivaintakaan ei tarvitse vaihtaa. Sähköpiirien testaus simuloimalla toimintaa. Jos kaikki ok, niin aineita sisään kunnes pumppu lähtee päälle. Jos kaikki näyttää hyvältä, niin enemmän ainetta kunnes paineet sopivat. Siinä se. Sitten vasta korjataan, jos ja kun tarvetta joskus ilmenee.
Mutta ketjun alkuperäiseen kysymykseen: Ei kannata aloittaa millään purkamisilla ja osien hankinnoilla ennen kuin kartoittaa tilanteen. Miltä pumppu tuntuu käsin pyörittämällä? Pyöriikö? Tuntuuko mäntien liikkeet oikein? Onko silmin nähtävissä vikoja, vuotoja, öljyvalumia, puutteita jne. Jos ei, niin tiiviyden tarkistus ja mahdollinen tyhjiöinti. Jos edes hieman painetta tallella, niin kuivaintakaan ei tarvitse vaihtaa. Sähköpiirien testaus simuloimalla toimintaa. Jos kaikki ok, niin aineita sisään kunnes pumppu lähtee päälle. Jos kaikki näyttää hyvältä, niin enemmän ainetta kunnes paineet sopivat. Siinä se. Sitten vasta korjataan, jos ja kun tarvetta joskus ilmenee.
Karel
E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco” Entisöinti menossa
500 SEL -86 "Maxi" MR
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”
ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco” Entisöinti menossa
500 SEL -86 "Maxi" MR
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”
ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
Re: W126 ilmastointi elvytys
No tuosta sitten tuleekin seuraava kysymys, kytkeytyykö kompressori päälle ihan vaan kun kääntää virrat päälle ja ilmastointi katkaisijasta päällä? Sen jälkeen käsin pyörittää? Vai miten sen testaan? Silmin nähtävissä ei ole vuotoja tai valumia.Karel kirjoitti: ↑Su 20.04.2025 22:43 Ei kannata mainostaa, kun ei aika ja kädet riitä nykyiselläänkään.
Mutta ketjun alkuperäiseen kysymykseen: Ei kannata aloittaa millään purkamisilla ja osien hankinnoilla ennen kuin kartoittaa tilanteen. Miltä pumppu tuntuu käsin pyörittämällä? Pyöriikö? Tuntuuko mäntien liikkeet oikein? Onko silmin nähtävissä vikoja, vuotoja, öljyvalumia, puutteita jne. Jos ei, niin tiiviyden tarkistus ja mahdollinen tyhjiöinti. Jos edes hieman painetta tallella, niin kuivaintakaan ei tarvitse vaihtaa. Sähköpiirien testaus simuloimalla toimintaa. Jos kaikki ok, niin aineita sisään kunnes pumppu lähtee päälle. Jos kaikki näyttää hyvältä, niin enemmän ainetta kunnes paineet sopivat. Siinä se. Sitten vasta korjataan, jos ja kun tarvetta joskus ilmenee.
Re: W126 ilmastointi elvytys
Ei käsin pyörittämiseen mitään sähköjä tarvita. Siitä vaan magneettikytkimen päädystä kiinni ja pyörittää. Vaati toki näppituntumaa arvioida onko tuntuma terveen pumpun. Onnistuu miltä tahansa autonilmastointeja korjaavalta pajalta, jos vain viitsivät ja haluavat. Itse en veloita tuollaisesta konsultaatiosta mitään, mutta loputonta help-deskiä en täällä voi pitää, eikä se edes olisi mahdollista käytännössä.
Karel
E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco” Entisöinti menossa
500 SEL -86 "Maxi" MR
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”
ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco” Entisöinti menossa
500 SEL -86 "Maxi" MR
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”
ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
Re: W126 ilmastointi elvytys
Jees nämäpä oli hyviä neuvoja! Näillä pääsee pitkälle eteenpäin. Kiitoksia paljon!Karel kirjoitti: ↑Ma 21.04.2025 12:12 Ei käsin pyörittämiseen mitään sähköjä tarvita. Siitä vaan magneettikytkimen päädystä kiinni ja pyörittää. Vaati toki näppituntumaa arvioida onko tuntuma terveen pumpun. Onnistuu miltä tahansa autonilmastointeja korjaavalta pajalta, jos vain viitsivät ja haluavat. Itse en veloita tuollaisesta konsultaatiosta mitään, mutta loputonta help-deskiä en täällä voi pitää, eikä se edes olisi mahdollista käytännössä.