IWS järjestelmän säädöt, huolto ym. (Sprinter ambulanssit yms.)

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
mkidle
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 1
Liittynyt: To 27.03.2025 19:02

IWS järjestelmän säädöt, huolto ym. (Sprinter ambulanssit yms.)

Viesti Kirjoittaja mkidle »

Arvon asiantuntijat,

Onko kellään kokemusta, tietoja, materiaalia tai yhtään mitään IWS -järjestelmän ominaisuuksista? Lähinnä kiinnostaisi toimintojen enablointi / disablointi ja mahdollinen parametritys.

IWS -järjestelmää on käytetty laajalti Profile -ambulansseissa sekä poliisiautoissa. Muitakin sovellutuksia löytyy ja esim. Prostylen bussi/taksikoreissa on ollut hyvin vastaavaa järjestelmää, se voisi hyvin olla IWS -tuote, vaikka se olisi Prostyleksi merkitty. Tällä järjestelmällä ohjataan siis sisä- ja ulkovalaistusta ja esim. lisäilmastointia.

Näissä taas Sprinter on yleisin malli, niin Mercedes -otsikko lienee hyväksyttävä. En ole mitenkän tietoinen, kuinka paljon järjestelmää on jätetty käyttöön.

Itsellän on alkupään W906:ssa alkuperäinen IWS version 3 ambulanssijärjestelmä, jossa ei tällä hetkellä ole mitään vikaa ja käyttöohjekin löytyy. Joitain asioita olisi hyvä saada konfiguroitua, kuten kaksien lisävalojen ohjaus ja lohkolämmittimen rele. Muutakin varmasti löytyy.

Systeemihän on CAN -väyläpohjainen, jossa keskusyksikössä sarjaportti. Totesin jo, että sarjaportissa on suoraan vastassa ihan yksinkertainen login: näkymä, joten voisi olettaa, että ihan jollain käyttäjätunnuksella ja tunnussanalla tuota pääsisi ohjaamaan. Voisi vielä edelleen lsäksi kauniisti olettaa, että kyse ei ole varmaan mistään huippusalaisesta asiasta, vaan tavallisia konfigurointeja varten on ihan yksinkertainen "huolto" tunnus jollain yleisellä tunnussanalla. Tiedän myös, että esim. Iisalmelaisella korivalmistajalla on ihan PC, jossa tähän kuuluva ohjelmisto, jolla määrityksiä voi tehdä. He eivät kuitenkaan osanneet tai voineet auttaa tässä sarjaportin tunnussanassa.

IWS firmanahan on mennyt nurin jo kymmenen vuotta sitten, joten sieltä vinkkejä on turha kysellä.

Jonkun verran selvittelin jo tuota väylää ja viestintä CAN-väylässä on kohtalaisen tavanomaista - on inputeista tulevaa tietoa ja outputtien ohjausta. mukana on myös jonkinlaisia PLC-funktioihin liittyviä muuttujia. Joitain konfiguraatioon viittaviakin viestejä liikkuu mukana esim. väylän osien käynnistyksessä, mutta niiden sisältö ei vaikuta korreloivan esimerkiksi käytössä olevien toimintojen viestien kanssa mitenkään niin, että olisi järkevää lähteä kokeilemaan konfiguraation tekemistä suoraan CAN-väylän kautta. Päättelisin kuitenkin logiikan olevan sellainen, että keskusyksikkö lähettää konfiguraation CAN-väylää pitkin muille komponenteille, koska muissa yksiköissä ei ole suoraan mitään konfiguraatioliitäntää ja niiden avaaminen huollossa ja konfiguroinnin suorittaminen jollain TTL-tason sarjaliikenteellä ei ole oikein realistista suunnittelua.

Otetaan siis vastaan vinkkejä tutustumisen avuksi. Voin myös tarvittaessa jakaa omaa keräämäni tietoa tai muuten auttaa, jos jollain vastaavan systeemin kanssa on vaikkapa vaikeuksia. Voin myös ehkä ostaa tuohon liittyviä komponentteja, jos sellaisia sattuu jollain ylimääräisenä olemaan.
Avatar
Korjaaja
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 332
Liittynyt: Ma 26.09.2005 12:44

Re: IWS järjestelmän säädöt, huolto ym. (Sprinter ambulanssit yms.)

Viesti Kirjoittaja Korjaaja »

Hei,

valitettavasti en ole asiantuntija, jota kaipailet, mutta itsellä on samanlainen kiinnostuksen kohde. Tällä hetkellä Sprinterini IWS:ssä on node 12 virrattomana, enkä ole löytänyt vielä siihen syytä. Ohjaustaulun vasemman puoleinen jännite on 11,7V ja oikealla näkyy autonmukainen jännite. Takatilan lämmityspuhaltimet eivät enää toimi. Liittynee jotenkin siihen. Kyselin Alapitkän tehtaalta ohjeita, mutta he eivät alkaneet minua. Vetosivat liikesalaisuuteen tai johonki.. Kysyin myös Järvenpään pelastuslaitokselta (Sprinteri on ollunna siellä aluksi.) käyttöohjeita ja muutakin, mutteivat hekään enää tienneet siitä mitään.
Jürgen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 504
Liittynyt: Su 05.06.2022 19:04

Re: IWS järjestelmän säädöt, huolto ym. (Sprinter ambulanssit yms.)

Viesti Kirjoittaja Jürgen »

Mulla se vasen jännite on käynnistysakun ja oikea hupiakun jännite.
Takalämmityspuhaltimen toimimattomuuteen voi olla syynä yksinkertaisesti loppuun kulunut puhallinmoottori. Sen ohjausreleet löytyy repsikan penkin alta ja sieltä voi vähän mittailla ja testata puhaltimen toimintaa.
Avatar
Korjaaja
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 332
Liittynyt: Ma 26.09.2005 12:44

Re: IWS järjestelmän säädöt, huolto ym. (Sprinter ambulanssit yms.)

Viesti Kirjoittaja Korjaaja »

Ok. Siellä täytyy olla sitten jotain yhteyttä poikki, koska vasen jännite ei muutu enää missään tilanteessa. Akuissa on kuitenkin oikein jännite ja oikeanpuoleinen näyttää kuitenkin latauksen.

Node1.2 lienee se vänkärin penkin alla oleva poksi? Sitäpä se IWS moittii ja eppäilen sen ohjaavan sitä väliseinän ja sitä takimmaisen lämmittimen ropeleita.

Sitä lokilämmitintä en ole saanu päälle koskaan muuten kuin hyppylangalla rele päälle. Liekö sekin kuuluu 12 nodeen? Ei se rele toiminut kyllä sillonkaan ku IWS oli vielä kunnossa.

Autosta oli viety jo tietokoneet ja hälytysvalot ennen minun omistusaikaa. Ite oon poistanut sata kiloa johtoja, mutta ei nuo viat siitä johdu. IWS on toiminut siitäkin huolimatta samalla tavoin kuin aluksi.

Käyttöohjeet olis kyllä hyvä olla olemassa, kun en tiedä osaanko käyttää koko aparaattia..
junnuvi
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 1
Liittynyt: To 03.04.2025 22:08

Re: IWS järjestelmän säädöt, huolto ym. (Sprinter ambulanssit yms.)

Viesti Kirjoittaja junnuvi »

Hei,

Minulla on olemassa 2008 vuosimallin lanssin ohjekirja/kytkentäkaavioita liittyen IWS:ään. Ovat vielä paperisessa muodossa mutta voin jossiankohtaa ne skannata ja laittaa jakoon.
Korjaaja kirjoitti: Pe 28.03.2025 14:47 Node1.2 lienee se vänkärin penkin alla oleva poksi? Sitäpä se IWS moittii ja eppäilen sen ohjaavan sitä väliseinän ja sitä takimmaisen lämmittimen ropeleita.
Node 1.2 on apukuskin penkkilaatikossa mutta se ei ohjaa tuulettimia. Noodi 3.2 ohjaa tuulettimia väliseinässä (releiden kautta). Takaosan PWM ohjattuja tuulettimia ohjaa noodit 2.1 ja 4.2.


http://junnu.toimii.fi/kuvat/a21.jpg
http://junnu.toimii.fi/kuvat/a32.jpg
http://junnu.toimii.fi/kuvat/a42.jpg

Semmoinen mielenkiintoinen huomio vielä tuosta IWS:stä että Talomat kotiautomaatio käyttää samoja palikoita.
Avatar
Korjaaja
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 332
Liittynyt: Ma 26.09.2005 12:44

Re: IWS järjestelmän säädöt, huolto ym. (Sprinter ambulanssit yms.)

Viesti Kirjoittaja Korjaaja »

Jaha, olispa hyvä kirja.. Mitähän 1.2 ohjaa?
Jürgen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 504
Liittynyt: Su 05.06.2022 19:04

Re: IWS järjestelmän säädöt, huolto ym. (Sprinter ambulanssit yms.)

Viesti Kirjoittaja Jürgen »

Mulla ainakin se apparin penkin alla oleva ohjaa hälytysmajakoiden tuulettimia, ilmeisesti niitä kaikkia valoja jotka on kupujen alla.
Vastaa Viestiin