Kokeilin vähän mallata noita kurasuojia pyöränkaareen ja ei kyllä passaa kiinnitykset sinnepäinkään ilman muokkaamista, täytyy olla tarvikkeet.
Ruosteettoman vasemman takaovenkin ostin Saksasta, nähtäväksi jää mitä saapuu.


Kovin matelevasti mennään, ei tahdo olla oikein aikaa mutta edennyt kuitenkin. Koko korin maalaus taitaa olla pelkkä haave vielä tässä vaiheessa, sellaista olen tuossa takaraivossa pyöritellyt jos saisi tälle kesälle pohjan ja sisustan epoksiin, tiivistettyä, maalattua ja akselit kunnostettua niin olisi taas rullaava. Sittenhän tuossa on vielä ovien kanssa taikinointia ja konepelti/kontinluukku edelleen putsaamatta.
Kylläpä ne taitaa aika vakiopaikat tosiaan olla näissä jollain lailla säilyneissä jos on vielä peltiä vähän jäljellä.
Minä sain vinkin tämmöisestä laitteesta ja on toiminut todella hyvin, ideana, on että ei saa yhtään painaa, vaan antaa laitteen tehdä työ, pinnan jälki riippuu valitusta nauhasta, mutta massat, kitit ja liimat irrotttaa todella asiallisesti.Shatter kirjoitti: ↑To 03.04.2025 10:16
Mitäs hyviä konsteja muilla on ollut liima/massajäämien poistoon? Puhalluksen jäljiltä siellä täällä jäi massaa sellaisia pikku kökköjä mitkä ei lähde kuin mekaanisesti rappaamalla ja sitten kun äänieristysmatot irroitti niin niiden liimaa on joka pinnalla kuin tauti ja kerännyt itseensä hyvin puhallushiekat.
Hiomalla vain leviää ja ainut järkevä konsti taitaa olla joku rälläkän metallisuti, mutta sekin aikamoinen savotta käydä koko kori läpi ennen maalausta.
Sellaista vaihtoehtoa mietin että lähtisköhän nuo jämät miten kuivajääpuhalluksella, kallistahan se on ~170e/h kun tulee kotipihalle tekemään mutta saattaisi selvitä muutamalla tunnilla vs rälläkällä hinkkaamalla monta päivää + vielä ne paikat mihin ei sutilla pääse..![]()
Tuommonen se olisi varmasti paras, koneen arvo ilmeisesti tiedetään kun on jälleenmyyntihinta keksitty. Pitäisi jo työkseen putsata jos hommaisi.Kirahvi kirjoitti: ↑To 24.04.2025 15:59Minä sain vinkin tämmöisestä laitteesta ja on toiminut todella hyvin, ideana, on että ei saa yhtään painaa, vaan antaa laitteen tehdä työ, pinnan jälki riippuu valitusta nauhasta, mutta massat, kitit ja liimat irrotttaa todella asiallisesti.Shatter kirjoitti: ↑To 03.04.2025 10:16
Mitäs hyviä konsteja muilla on ollut liima/massajäämien poistoon? Puhalluksen jäljiltä siellä täällä jäi massaa sellaisia pikku kökköjä mitkä ei lähde kuin mekaanisesti rappaamalla ja sitten kun äänieristysmatot irroitti niin niiden liimaa on joka pinnalla kuin tauti ja kerännyt itseensä hyvin puhallushiekat.
Hiomalla vain leviää ja ainut järkevä konsti taitaa olla joku rälläkän metallisuti, mutta sekin aikamoinen savotta käydä koko kori läpi ennen maalausta.
Sellaista vaihtoehtoa mietin että lähtisköhän nuo jämät miten kuivajääpuhalluksella, kallistahan se on ~170e/h kun tulee kotipihalle tekemään mutta saattaisi selvitä muutamalla tunnilla vs rälläkällä hinkkaamalla monta päivää + vielä ne paikat mihin ei sutilla pääse..![]()
https://montipower.com/mp_product/mbx-e ... ariomatic/
Laitetta saatavissa myös paineilmakäyttöisenä mm. Wurthilta. Sähkökäyttöisen tilasin itse netistä, kun Wurth ei sitä tarjonnut enään.
Edittinä:
Vuokrasin kuivajääpuhalluslaitteen ja ison kompuran alustan puhdistamiseen, se puhdistaa siis alustan, liasta ja rasvasta, mutta ei vie esim. tehtaanmassoja tai maaleja, joten en usko sen olevan sopiva vaihtoehto tuohon ja kyseessä oli siis ns. iso kone, kuivajäätä meni noin 500 kiloa. Konehuone olisi toki kannattanut minun tapauksessa samalla vehkeellä puhdistaa, mutta siihen riittäisi pienempikin kone, jos jostain läytää sellaisen vuokralle ja silloin oma kompurakin voisi riittää 1,5 kuution tuotolla.
Eli kavereiden kesken PiikkisikaKirahvi kirjoitti: ↑To 24.04.2025 15:59Minä sain vinkin tämmöisestä laitteesta ja on toiminut todella hyvin, ideana, on että ei saa yhtään painaa, vaan antaa laitteen tehdä työ, pinnan jälki riippuu valitusta nauhasta, mutta massat, kitit ja liimat irrotttaa todella asiallisesti.Shatter kirjoitti: ↑To 03.04.2025 10:16
Mitäs hyviä konsteja muilla on ollut liima/massajäämien poistoon? Puhalluksen jäljiltä siellä täällä jäi massaa sellaisia pikku kökköjä mitkä ei lähde kuin mekaanisesti rappaamalla ja sitten kun äänieristysmatot irroitti niin niiden liimaa on joka pinnalla kuin tauti ja kerännyt itseensä hyvin puhallushiekat.
Hiomalla vain leviää ja ainut järkevä konsti taitaa olla joku rälläkän metallisuti, mutta sekin aikamoinen savotta käydä koko kori läpi ennen maalausta.
https://montipower.com/mp_product/mbx-e ... ariomatic/
Laitetta saatavissa myös paineilmakäyttöisenä mm. Wurthilta. Sähkökäyttöisen tilasin itse netistä, kun Wurth ei sitä tarjonnut enään.
Minulla oli erikoisesti sellainen, että etuakselisto ollut entisen omistajan toimesta irti ja maalattu komeaksi, mutta esimerkiksi kumityynyt runkoon olivat aivan palasina. Ne on nyt vaihdettu, samoin kuin moottorin kumityynyt..Tulin siihen tulokseen, että iskarit vaihdan kun ne on tilattu ja takakontissa, mutta noihin olkatappeihin pitää palata, jos tarvetta ilmenee..Shatter kirjoitti: ↑Ke 23.04.2025 19:14 Etuakselin purkua laitettu alulleen, pientä väljyyttä on joka paikassa. Pitää ruuvailla loputkin muttereiksi niin näkee paremmin.
Jousien irroitus pitäisi vissiin tehdä autossa paikallaan laittamalla tunkki alatukivarren alle, aukaisemalla pultit ja laskemalla hallitusti alas jolloin jousen saa pois välistä. Itsellä ei moinen enää onnistunut niin olin luovalla päällä ja löysäsin tukivarren sisemmät päät kierretankojen avulla, hyvin toimi.
Olkatapin alapäässä ja pystysuunnassa selvä välys molemmin puolin, kuskilla pahempi. Näihin näkyi olevan korjaussarja 79e/puoli.
Sitten nuo tukivarsien sisemmät laakeritapit, nopeasti ruuvipenkissä heiluttelin kaikki läpi niin yksi neljästä oli sellainen ettei ole selvää välystä.
Rupesi hieman korventamaan kun erehdyin katsomaan uusille hinnan, alempi 700e/kpl ja ylempi 470e/kpl.![]()
![]()
Pitääköhän tuo laittaa varaosa-auton akselistokin lihoiksi jos sieltä löytyisi paremmat..
Edit: Jos alla olevaa manuaalia tulkitsin oikein niin laakeritapeista mainitaan että vaikka olisi normaalia väljempi, sillä ei ole käytännön merkitystä sillä välys ei tule esiin kun akselisto on ajoasennossa ja paino päällä, toki normaalivälyskin on aika iso että rasva pääsee kulkemaan väliin.
Laakeritapit on nyt purettu ja kierteet kaikissa silmämääräisesti ehjät, sisällä aika niukasti tosi vanhaa juoksettunutta rasva/öljymömmöä joten uskaltaisiko sanoa että selvisi säikähdyksellä ja pääsee ihan vain rasvaamalla uudelleen niin jämäköityy.
olka-akselit puhdistettu ja sekoiteltu osia hieman keskenään niin lopputuloksena on radiaalivälykset alapäässä 0.20mm ja 0.25mm, sallittu max 0.3mm
Päittäisvälys kummassakin 0.35mm, sallittu max 0.5mm, tämän voisi säätää lähemmäs nollaa jos sattuu jostain löytymään sopivat shimmiprikat, nyt paikallaan 1.90mm
Uusilla osilla välykset olisi tietenkin vain muutamia satasia ja saisi paikat timmiksi, mutta taidan jättää vanhat osat ja rasvata kunnolla niin menee vielä. Kilometrejä tuskin tulee paljoa tulevaisuudessa ja kaikki arvot kuitenkin sallittujen sisässä.
Etuakselin reseptinä toistaiseksi:
osien puhallus/maalaus
pyöränlaakerit
satuloiden kunnostus (tiivisteet + männät)
Moottorin kumityynyt
Kiinnitys kumityynyt
Raidentangot, tukitanko, ohjausiskari
Muutamat tiivisteet
Jarruletkut