W221 S 320Cdi 4Matic käyttöautona

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1425
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: W221 S 320Cdi 4Matic käyttöautona

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Jaahas... omalle kohdalle ensimmäinen leimapäivä.
Toinen rekisterikilven valo pimeänä siitä huomautus. Oikean puoleinen käsijarru 42% tehottomampi vasenta, mutta jarruteho riittävä. Pyörät lukkiutuivat.
Iskarit tasaiset, joskin arvot alhaiset, 30% - 40% tuntumassa. Vaimennus oli Sport asennolla, liekö sitten merkitystä...
Alustasta ei löytynyt huomautettavaa, ei edes sitä väljää tukivarren palloniveltä :)
Jokin kolisee edessä kun hitaasti ajaa töyssyihin/kuoppiin, mutta kolinan lähde ei selvinnyt...ellei se sitten ole se väljä tukivarren pallonivel.

Mutta mutta... jotenkin ollut huono etiäinen päästöistä ja se etiäinen valitettavasti osui kohdalleen.
Savut 2,6. DPF todennäköisesti tyhjätty, hitsisauman näköistä jälkeä oli pöntön päällä.
Noh, pitäisihän se mennä rajoihin ilmankin, joten jotain muutakin lie pielessä.
Inssin mukaan savutti sinistä, joten mahdollisesti öljyä palaa syystä tai toisesta.

Vien huomenna testeriin, tutkitaan hieman mikä voisi olla vialla.

Veemäisempi juttu on sitten tuo dpf... jos se on tyhjä niin pitäisi laittaa ehjä tilalle. Ja varmaan jotenkin selvittää, onko ohjelmaa muutettu ja sitten palauttaa toimivaksi. Tämä on itselle ihan vieras maailma...
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1425
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: W221 S 320Cdi 4Matic käyttöautona

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Nojoo...
Dpf/kattipönttö tyhjä. Egr-venttiilin ohjausta käpälöity, ohjaus ei totellut staria.
Dpf täyttöaste näytti jotain päätöntä, paine-ero taisi näyttää nollaa. En nyt ihan muista kaikkea, mutta joka tapauksessa saastelaitteet tuhottu ja ohjelmallisesti käpälöity.
Onko sitten tehty hyvin vai huonosti, en osaa arvioida.
Suuttimien arvot ihan rajoissa, yhdessä suuttimessa korjausarvo kierroksilla nousi n. 3mmol (mikä lie olikaan yksikkö).

Vosikohan kaikki johtua tyhjennetystä pöntöstä ja paskasti tehdystä ohjelmasta?
Jostain luin, että dpf tyhjääminen vaikuttaa pakopaineisiin ja sitä kautta turbon toimintaan...?
Avatar
puunakki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 620
Liittynyt: Ke 27.05.2015 08:38

Re: W221 S 320Cdi 4Matic käyttöautona

Viesti Kirjoittaja puunakki »

JanneW124 kirjoitti: To 24.04.2025 19:58 Nojoo...
Dpf/kattipönttö tyhjä. Egr-venttiilin ohjausta käpälöity, ohjaus ei totellut staria.
Dpf täyttöaste näytti jotain päätöntä, paine-ero taisi näyttää nollaa. En nyt ihan muista kaikkea, mutta joka tapauksessa saastelaitteet tuhottu ja ohjelmallisesti käpälöity.
Onko sitten tehty hyvin vai huonosti, en osaa arvioida.
Suuttimien arvot ihan rajoissa, yhdessä suuttimessa korjausarvo kierroksilla nousi n. 3mmol (mikä lie olikaan yksikkö).

Vosikohan kaikki johtua tyhjennetystä pöntöstä ja paskasti tehdystä ohjelmasta?
Jostain luin, että dpf tyhjääminen vaikuttaa pakopaineisiin ja sitä kautta turbon toimintaan...?
Kyllä voi johtua huonosti tehdystä ohjelmasta. Jos auto on kunnossa ja ohjelma tehty oikein, pitäisi silti päästä polkaisutestissä lähelle nollaa K arvossa. Vaikka DPF olisi tyhjätty.

Itse lähtisin selvittämään seuraavasti =>

Uusi ilmansuodatin (OM642 vaatii ilmansuodattimen vaihtoa aika tiheään).
Ahtovuotojen tutkiminen ja korjaaminen.
Turbon kunnon tarkistaminen ja mahdollinen huolto/vaihto (sitä kautta voi öljyä päästä läpi, jos sinistä tuprauttelee)
Uudet suutttimet (jos niillä ajettu n. 300tkm)
Ohjelman teettäminen ammattilaisella taikka DPF takaisin kiinni ja alkuperäinen ohjelma sisään.

Tietty jos jokatapauksessa on tarkoitus laittaa dpf takaisin, niin se sitten listan kärkeen ilmansuodattimen kanssa. Jos se ei ole mielessä, eikä katsuri siihen mitään sanonut, niin etenisin listan mukaisesti.
Käyttikset:
MB S213 200d -18
MB X253 300d -19

Harrastevehkeet:
MB R230 SL 500 -03 AMG 55 look
MB R129 SL 500 -96
MB R107 SL 300 -86

Entiset:
MB S212 E 350Cdi -10 Avantgarde
MB W211 E 320Cdi -03 Avantgarde
MB W203 C 220Cdi -06 Elegance
MB W210 E 220D -98 Classic
MB W124 E 200D -94
Avatar
puunakki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 620
Liittynyt: Ke 27.05.2015 08:38

Re: W221 S 320Cdi 4Matic käyttöautona

Viesti Kirjoittaja puunakki »

Ja jos päätät laittaa DPF:än takaisin, koita saada autoon muokkaamaton samalla ohjelmistoversiolla oleva ohjelma sisään. Ei siis uusinta mersulta (merkkihuollosta saat vain uusimman version), sillä sen mukana tulee sitten ns. saastepäivitys joka ei ole hyvä.
Käyttikset:
MB S213 200d -18
MB X253 300d -19

Harrastevehkeet:
MB R230 SL 500 -03 AMG 55 look
MB R129 SL 500 -96
MB R107 SL 300 -86

Entiset:
MB S212 E 350Cdi -10 Avantgarde
MB W211 E 320Cdi -03 Avantgarde
MB W203 C 220Cdi -06 Elegance
MB W210 E 220D -98 Classic
MB W124 E 200D -94
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12747
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Re: W221 S 320Cdi 4Matic käyttöautona

Viesti Kirjoittaja epk »

moottorin huohotin tsekkiin myös, yleinen vikapaikka
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1425
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: W221 S 320Cdi 4Matic käyttöautona

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Jees, kiitokset vastauksista.

Ilmansuodatin on vajaa 2kk ja 5000km vanha. Pitäisi olla kunnossa.
Huohottimen ajattelin vaihtaa. Se muovinen huohotinkalvo on joskus vaihdettu, mutta siitä nokka-akseliin tulevasta kulmapalasta ei tietoa.

Tällä hetkellä ajatus, että hitupönttö pitäisi ehjätä. Tällä hetkellä ei sanktioita tulossa, mutta ehkä nukun paremmin jos ei ole pelkoa sellaisesta. Vakio-ohjelman palautus selvityksessä.

Mutta ehkä pitäisi ensin yrittää saada päästöt rajoihin ilman DPFää ja sen jälkeen ehjätä se puoli.
Vastaa Viestiin