Opetuspoljin 124W:n ilman ärräpäitä?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
mrmorris
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 123
Liittynyt: Ti 24.04.2012 21:57

Opetuspoljin 124W:n ilman ärräpäitä?

Viesti Kirjoittaja mrmorris »

Viimenkin meillä koitti aika kun tuo nuorempi veljeksistä päätti käydä vanhenemaan ja pääsee jo ajoharjoittelemaan kun tuo lakikin muuttui sopivasti opetuslupalaiselle plussansuuntaan.
Aivan on ollut hinku päästä viereen istumaan ja antamaan isällisiä neuvoja ja ohjeita tieliikennekäyttäytymisessä kuten myös aapisen edessä teoriassa. Purettu ja keritty lankkua kohta vuoden joten kylmäharjoittelua käyty jo kymmeniä tunteja, alkaa tuo poika olla jo kätevämpi käsistään ja tarkkuudessa alkanutkin opettaa jo isäänsä mutta niin pitääkin :P .

Sain naapurista opetuspolkimen joka pelastettu ulkonäön puolesta Normandian maihinnousussa Jeepin lattiasta, on nimittäin miehekäs härpäke, ensimmäiset sillä opetelleet jatkavat ajoaan pilvenreunalla tai ovat jo joutuneet luovuttamaan korttinsa ns. henkisenmittarinsa tultua täyteen. Vanha on mutta tehdastekoinen: "Ajoneuvo ja metalli, Jämsänkoski". Vaan kuinka se laitetaan tuohon 230E:n kun jalkatila vuorattu moneenkertaan kaikella kuttaperkalla ja matoilla, Minissäkin enemmän tilaa ko.paikassa.
Vaijeri päättyy suoraan sellaiseen mutikkaan johon hitsattu 4cm pitkä pultti jossa M8 kierre ja siinä mutteri, polkimeen tuleva panta roikkuu tämän pultin ja vaijerinpäällyksen välissä muttei tietenkään ole päällyksessä kiinteästi kiinni.
Käsittääkseni panta tietenkin polkimenvarteen ja kaivettava eristeet rintapeltin asti paljaaksi ja tehtävä latikasta u-kirjaimen muotoinen ankkuri rintapeltiin johon reikä tietty toiseenkin sakaraan johon tämä vaijeripulttisysteemi kierretään tiukalle, eikö?
Löytyykö siis lankusta mitään paikkaa rintapellistä johon tämän ko.kiinnikkeen voisi asentaa ilman reikien poraamista rintapeltiin? Harmi kun en tunne ketään posetiivaria kellä pieni apina joka mahtuisi laittamaan koko revohkan kun alkaa olla kelloseppä/kirurgihommia lankun lattiatilojen takia mutta pakko mahtua kun on vihitty sanoi jo vaarikin :silent:
Pelkääjänpuolelle on tehtävä jokin levy joka taipuu rintapellin mukaisesti ja mitattava polkimelle sama korko lattiasta kuten kuskinpolkimessakin niin eipä pitäisi olla herra katsastusherralla huomauttamista.
Kaikki kokemukset aiheesta otetaan hartaalla ilolla vastaan, etenkin ne epäonnistumiset :D . Ps. Vaimolla onneksi jo kortti tyttöiältä eli ei tässä aivan mahdottomia tavoitella...
Avatar
CDI320CLS
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 399
Liittynyt: Ke 11.09.2013 08:24
Paikkakunta: Nummela

Re: Opetuspoljin 124W:n ilman ärräpäitä?

Viesti Kirjoittaja CDI320CLS »

Edelliseen Audiin teetin kuskinpuolelle jäykästä alumiinista pellin jonka toisen pään sain rintapeltiin kiinni parin ruuvin alle. Polkimessakin oli sopivasti reikä josta pujotin vaijerin läpi.
Vänkärin puolella tein lattialle levystä poljintelineen, jonka toisen pään kiinnitin penkin kiskoihin pellistä väännetyillä kiinnikkeillä. Kortit lapsille tuli tuollakin virityksellä.
MB w212
LR Range Rover
LR Defender 60 YRS Lim. Ed.
Audi Quattro 20V
mf777
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 86
Liittynyt: La 06.07.2013 16:54

Re: Opetuspoljin 124W:n ilman ärräpäitä?

Viesti Kirjoittaja mf777 »

124een en osaa sanoa, mutta itse sain ohjeen että pelkääjän paikalle ei tarvitse porata reikiä lattiaan.
Tein kahdesta puulevystä lattialle noin 45 asteen kulmaan tason ja sen laitoin tukevasti kiinni ja siihen sitten kiinnitin opettajan jarrupolkimen. Katsastus oli ok. Riitti kun levy pysyy paikallaan tukevasti.
Itse jarrupolkimeen piti sitten ottaa pora käteen ja kylmänviileesti reikä sopivaan kohtaan polkimen alle ja vaijeri kiinni pultilla.
Avatar
multiviri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1145
Liittynyt: La 28.08.2010 13:53
Paikkakunta: Oulu

Re: Opetuspoljin 124W:n ilman ärräpäitä?

Viesti Kirjoittaja multiviri »

Meillä oli siskon opetusajokkina s211. Rautalevy sopivassa kulmassa vänkärin jalkotilaan ja siitä parilla raudalla penkin etukiinnikkeiden alle kiinni. Kuskin puolella vaijerin pää kiinni jarrusylibtetin mitterin alle, välissä oli lattarauta minkä toiseen päähän tuli kiinni vaijeri ja toiseen päähän Se jarrusylinterin pultti/mutteri. Mihinkään ei tehty reikiä tai laitettu uusia muttereita. Auton jarrupolkimeen kiinnitys tuli kahdella raudalla, ymmärsin kirjoituksedtasi että samanlainen systeemi kuin meilläkin.
W212 E200 BlueTec 2016


Ex. Muutama lankku, seittämän ceetä, yksi CLK ja tenava

www.mbosa.fi
mrmorris
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 123
Liittynyt: Ti 24.04.2012 21:57

Re: Opetuspoljin 124W:n ilman ärräpäitä?

Viesti Kirjoittaja mrmorris »

Hankala oli löytää lankkuun paikkaa vaijerin päälle eli ankkuria rintapeltiin kun mattojen ja eristeiden takana vielä pellipäällä muotoonsa valettu muovimatto jonka poisottaminen olisi vaatinut koko kojetaulun alapuolen purkamista. Löydettin kuitenkin kaksi putkenkiinnikettä jotka ruuvattiin pois ja niiden välille tein latasta 15cm pitkän pätkän johon hitsasin 30mm pitkän mutterin jossa M10 kierre eli sama kuin vaijerin päässä.
Latikka sitten ruuveilla kiinni em.putkikiinnikkeiden paikalle, toinen putki oli metallinen ja toinen kuminen enkä tiedä mihin ne menevät mutta kuitenkin niiden kiinnikereikiin saimme lattaraudan helposti kiinni.
Katoin ettei mikään hankaa niitä putkia puhki ja hyvin noi kestää kiinni vaikka väliltä nyt toistaiseksi yksi kiinnike kummastakin puuttuu.
Pelkääjänpuolelle sahasin puulevystä alustan polkimelle, levy jatkuu kulmassa 16cm rintapellinpuolelle, paksuilla täkkipulteilla poljin istuu nyt hyvin kiinni alustassa. Alusta kai vielä latikalla laitettava penkin alarautakiinnikkeeseen kiinni. Vaijeri kulki helposti konsolin läpi muovisten ilmaritilöiden etupuolelta, hyvin toimii ja lähettävä leimattavaksi.

Lankusta ei tosiaankaan löytynyt yhtään kunnon pulttia mattojen alta rintapellistä mutta tätä autoa tuskin suunniteltu aikoinaan ajokortin itseopiskeluun ja polkimen asennukseen mutta onhan tuo nyt jotenkin kiinni eikä käsivoimilla nyhtämällä lähtenyt irti.
Avatar
jackie
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3492
Liittynyt: Pe 11.06.2004 02:27
Paikkakunta: Joutseno, Korvenkylä

Re: Opetuspoljin 124W:n ilman ärräpäitä?

Viesti Kirjoittaja jackie »

Tulipa itelleki tällane homma eteen jo muutamaa vuotta aikaisemmin ku olin aatellu. Riiuukohde on opettanu poikaansa ajamaan manuaalivaihteisella japanialaisella, ja tossa talvella ku kyselin pojalta, millasta autoa hää on itelleen aatellu, kerto mielessä olleen e90 BMW. Jonkun ajan päästä otin asian jälleen puheeks, ja iha varovasti ehotin et "pitäskö kuiteski katella w124:sta" - lopun varmaan sitte arvaattekin :roll: Puskaradion kautta löytyi kohtuullisen ryhdikäs 260E automaatti, ja tuumattiin et laitetaa siihe opetuspoljin, jotta pääsee ajamaan omalla autolla, ja anjoviksella hoietaan sit enää inssi, jahka sen aika kesällä koittaa. Polkimen sain tuttavalta, joten näihi ei tullu sen enempää perehdyttyä, onko olemassa kui paljo toisiaan huonompia tai parempia.

Asennus ei vielä oo ehkä ihan täysin valmis, mutta tällä hetkellä kutakuinki sinne päin. Tässä asennusraporttia:

Vaijerin kiinnitys rintapeltiin onnistui, kun potkupahvin alaosa jätetään pois, jolloin sen kiinnitykseen tarkoitettu ruuvi ohjausakselin alta jää vapaaksi. Taivuttelin sopivan lattaraudan, ja kiinnitys korin ruuviin napakasti onnistuu mm etu sisälokarien kiinnitykseen käytettävillä muovimuttereilla (Tähän on syytä olla neitseellinen mutteri, että on taatusti pitävä!). Äänieristemattoa piti latan alta poistaa, ettei sinne jäänyt turhaa "joustoa" Voi olla, että tuo latta vaatii vielä ohjausakselin suuntaisesti olevan tukitangon, riippuen siitä kuinka paljon latta haluaa jarrua painaessa taipua.
DSC_0870_800x600.jpg
DSC_0861_800x600.JPG
DSC_0859_800x600.JPG
Vaijerin kuoren kiinnitys polkimen varteen tuli pedaalin mukana tulleilla keräilyeräromuilla. Asemointia pitää ensipolkaisujen perusteella siitää lähemmäs tallaa, sen verran paljon voimaa tuo tuntui tohon kohtaan kiinnitettynä vaativan.
DSC_0862_800x600.JPG
Poljinasetelman kiinnitys pelkääjän jalkotilaan vaati pilsnerin ja pikkusikarin, mutta siitä se sitte selkeni. Lattiamatto pois, rintapeltiä vasten oleva muovi irti, sen taustapuolelle tukivaneri, ja sen jälkeen lukkokantaruuvit vanerista läpi, alkuun vielä muttereineen. Tämän jälkeen muovi takaisin paikoilleen ja matto päälle, jotta sai naputettua ruuvien kärjistä jäljet maton pohjaan. Noiden jälkien perusteella mattopuukolla pienet ristiviillot mattoon, joista ruuvit tulivat läpi. Sit matto takasi paikoilleen ja kulmarauta maton päälle niihin lukkokantaruuveihin kiristäen. Siihen kulmarautaan kiinnitettiin se varsinainen pedaali.

Työselostus oli tietysti reilusti oiottu versio, eli muutama sovittelut, kiinnitykset, irrotukset, poraukset ja uudelleenkiinnitykset jäi kertomuksesta pois.
DSC_0866_800x600.JPG
DSC_0865_800x600.JPG
DSC_0867_800x600.JPG
DSC_0872_800x600.JPG
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 300CE -90
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w168 A160 Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03

Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97

Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18019
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Opetuspoljin 124W:n ilman ärräpäitä?

Viesti Kirjoittaja dealer »

Sehän asentui siististi !

Pari kommenttia

- Onko poljin kiinni autossa, pitäisi olla ? Tosin eipä sitä tarkasteta kuin tutkintoajossa, jota ei siis tällä ajeta, tai katsastuksessa.

- Loppuvaiheen harjoittelu kannattaa tehdä manuaalivaihteisella, tai on 100% varmasti ongelmia tutkintoajossa

Meillä nuorin tytär ajoi tutkintoajon automaattivaihteisella, kun tuntui suorastaan pelkäävän manuaalivaihteistoa jollaisella ensin harjoiteltiin.
Mersuthan on automaatteja kaikki (tai ainakin pitäisi olla, en ymmärrä kuka manuaalina ostaa jos voi valita)
wiimax.fi
Avatar
jackie
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3492
Liittynyt: Pe 11.06.2004 02:27
Paikkakunta: Joutseno, Korvenkylä

Re: Opetuspoljin 124W:n ilman ärräpäitä?

Viesti Kirjoittaja jackie »

Tak! Välillä sitä, kaiken vaatimattomuuden lomassa, tulee iteki ihmeteltyä et jopas onnistuki nätisti :lol:
dealer kirjoitti: Su 27.04.2025 07:12 - Onko poljin kiinni autossa, pitäisi olla ? Tosin eipä sitä tarkasteta kuin tutkintoajossa, jota ei siis tällä ajeta, tai katsastuksessa.
Kyllä se on. Sen jalkotilan muovin takanahan on vielä yks irtopelti (siis koriin kiinni ruuvattu), jossa on ylälaidassa kouru mihin toi muovi tulee "kahvasta" roikkumaan, ja muovin alalaita puolestaan tulee ruuvilla lattiaan. Toki voishan tuon kiinnityksen vielä varmistaa siten, et laittais muovin parilla läpiruuvilla siihen peltiin, mutta aika tukeva se on noinkin. Ja vaatii tietysti taas herkkyyttä asennukseen, ellei sit satu olee "ip-ruuvimiehiä" :lol: Tekisin varmaa niin, et siihe aluspeltiin tulis niittimutterit ja sit muovin ja vanerin läpi senkkikantaruuvit.
DSC_0865_800x600.JPG
dealer kirjoitti: Su 27.04.2025 07:12 - Onko poljin kiinni autossa, pitäisi olla ? Tosin eipä sitä tarkasteta kuin tutkintoajossa, jota ei siis tällä ajeta, tai katsastuksessa.

- Loppuvaiheen harjoittelu kannattaa tehdä manuaalivaihteisella, tai on 100% varmasti ongelmia tutkintoajossa
Eikö lasketa sen varaan, et kotoa tutkintopaikalle ku ajaa sillä, palautuu kaik mieleen niinku ois ajanu kymmeniä vuosia :mrgreen:

No, hyvin sillä pojalla tuntu jo olevan vaihteitten väkisin hämmentäminen selkärangassa, ku syksyllä jo alkoivat ajelee, mut tosiaan lie hyvä palauttaa maanpinnalle hyvissä ajoin enne inssiä, ja ottaa vielä muutama Avensis-hekumahetki :lol:
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 300CE -90
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w168 A160 Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03

Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97

Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
Vastaa Viestiin