SL450 -74 projektista
SL450 -74 projektista
Hei!
Noin 30v sitten tuli jonkin verran ropailtua harrasteena autojen parissa. Viime vuosikymmenet ajoneuvo ollut lähinnä käyttöpeli.
Hankin juuri harrasteeksi SL450 -74 avoauton, tuotu maahan vuosituhannen alkuvuosina amerikasta. Edellä omistanut taho on osittain projektoinut autoa ja hänen kuoltuaan auto jäänyt keskeneräisenä seisomaan vuosiksi. Kori on siedettävän nätissä kuosissa. Moottori vaihdettu 4,5l d-jetronicista k-jetronic-malliin(pojan tulkinnan mukaan ilmeisesti 5l, täytyy tsekata tyyppinumerosta? vielä). Originaali moottori on myös minulla. Sähkö, bensa, alipaine-jne. kytkennät olivat tekemättä. Aikataulu projektille ei ole kireä mutta kovasti intoa tehdä auto katsastusvalmiiksi ja jos kesän aikana saisi ainakin koeajoon tarvittavan tekniikan kuntoon. Aloittelin käymään tekniikkaa läpi. Kysymyksiä ja tekemistä on reilusti.
Jotta saan moottorin tulille, täytyy tehdä ainakin:
- varmistaa että bensapumppu on oikean tyyppinen(voiko ulkoisesti nähdä onko oikea malli?)
- purin vanhan ICU-yksikön johtosarjoineen.
- löydettävä k-jetronic moottorille käypänen ECU ja rakenneltava sytytyksen edellyttämät johdotukset (jos löytyy jollakin myydä johtosarjoineen, kiinnostaa!)
- Polttoainelinjan kytkennät konetilassa tankin putkista jakajalle, löydettävä puuttuvat putket ja kiinni(jos löytyy jollakin myydä osia, kiinnostaa!)
- onko EGR saatava toimintaan oikeaa moottorin toimintaa/ katsastusta varten? Onko -74 4,5l d-jetronic mallissa ollut vastaavat komponentit eli onko korin puolen osat käytettävissä?(alkuperäset osat luultavasti korissa kiinni)
- kaikki alipaineella toimivat rensselit tutkittava miten kytketään ja laitettava letkut+putkistot kuntoon. (komponentit ja niiden sijainti selvitettävä myös)
- ilmastoinnin kompura puuttuu(jos löytyy jollakin myydä , kiinnostaa!)
-jne.,jne…
- mitkä hyviä kanavia löytää tekniikkaan osia? Entä kulutusosat kuten jarruihin, suodattimet jne. ?
Kovasti kiitoksia, jos ko.mallia /tekniikkaa tuntevat annatte asiantuntevia vinkkejä ja kommentteja.
Noin 30v sitten tuli jonkin verran ropailtua harrasteena autojen parissa. Viime vuosikymmenet ajoneuvo ollut lähinnä käyttöpeli.
Hankin juuri harrasteeksi SL450 -74 avoauton, tuotu maahan vuosituhannen alkuvuosina amerikasta. Edellä omistanut taho on osittain projektoinut autoa ja hänen kuoltuaan auto jäänyt keskeneräisenä seisomaan vuosiksi. Kori on siedettävän nätissä kuosissa. Moottori vaihdettu 4,5l d-jetronicista k-jetronic-malliin(pojan tulkinnan mukaan ilmeisesti 5l, täytyy tsekata tyyppinumerosta? vielä). Originaali moottori on myös minulla. Sähkö, bensa, alipaine-jne. kytkennät olivat tekemättä. Aikataulu projektille ei ole kireä mutta kovasti intoa tehdä auto katsastusvalmiiksi ja jos kesän aikana saisi ainakin koeajoon tarvittavan tekniikan kuntoon. Aloittelin käymään tekniikkaa läpi. Kysymyksiä ja tekemistä on reilusti.
Jotta saan moottorin tulille, täytyy tehdä ainakin:
- varmistaa että bensapumppu on oikean tyyppinen(voiko ulkoisesti nähdä onko oikea malli?)
- purin vanhan ICU-yksikön johtosarjoineen.
- löydettävä k-jetronic moottorille käypänen ECU ja rakenneltava sytytyksen edellyttämät johdotukset (jos löytyy jollakin myydä johtosarjoineen, kiinnostaa!)
- Polttoainelinjan kytkennät konetilassa tankin putkista jakajalle, löydettävä puuttuvat putket ja kiinni(jos löytyy jollakin myydä osia, kiinnostaa!)
- onko EGR saatava toimintaan oikeaa moottorin toimintaa/ katsastusta varten? Onko -74 4,5l d-jetronic mallissa ollut vastaavat komponentit eli onko korin puolen osat käytettävissä?(alkuperäset osat luultavasti korissa kiinni)
- kaikki alipaineella toimivat rensselit tutkittava miten kytketään ja laitettava letkut+putkistot kuntoon. (komponentit ja niiden sijainti selvitettävä myös)
- ilmastoinnin kompura puuttuu(jos löytyy jollakin myydä , kiinnostaa!)
-jne.,jne…
- mitkä hyviä kanavia löytää tekniikkaan osia? Entä kulutusosat kuten jarruihin, suodattimet jne. ?
Kovasti kiitoksia, jos ko.mallia /tekniikkaa tuntevat annatte asiantuntevia vinkkejä ja kommentteja.
Re: SL450 -74 projektista
tonk.ca sivustolta löytyy alkuperäiset korjausoppaat 450 usa malliin ja uudempaankin.
Jos moottori on 500 niin siinä on alumiininen lohko ja 450 k-jet moottorissa on valurautainen lohko.
Minulta löytyy ainakin käytetty kompura tuommoiseen moottoriin. Saattaa löytyä letkun bensaletkun päät moottorin ja putkien päihin.
Täytyy tietää moottorin koko ja vuosimalli niin asia helpottuu.
Kulutus osia löytää autodoc.fi, aeromotors.fi ym. paikat. Erikoisempia osia löytyy Saksasta ebay.de, sls-hh.de, mbclassics.de ym. sivustot
Jos moottori on 500 niin siinä on alumiininen lohko ja 450 k-jet moottorissa on valurautainen lohko.
Minulta löytyy ainakin käytetty kompura tuommoiseen moottoriin. Saattaa löytyä letkun bensaletkun päät moottorin ja putkien päihin.
Täytyy tietää moottorin koko ja vuosimalli niin asia helpottuu.
Kulutus osia löytää autodoc.fi, aeromotors.fi ym. paikat. Erikoisempia osia löytyy Saksasta ebay.de, sls-hh.de, mbclassics.de ym. sivustot
mb W115 240D-75
mb W107 sl 450/560-75
mb w123 300TDT-81
+varaosaautot
mb W107 sl 450/560-75
mb w123 300TDT-81
+varaosaautot
- Petteri Kivimäki
- Mersumies
- Viestit: 3087
- Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
- Paikkakunta: Jyväskylä
- Viesti:
Re: SL450 -74 projektista
Olen itse toiminut varaosien kanssa niin, että vaklaan Niemöllerin erinomaisesta, mutta kalliista kaupasta varaosanumeron ja sitten etsiskelen muualta Saksasta tai Virosta osia.
Tuossa Niemöllerin W107 -sivu:
https://www.niemoeller.de/en/w107/w107/B043
Tuossa Niemöllerin W107 -sivu:
https://www.niemoeller.de/en/w107/w107/B043
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Re: SL450 -74 projektista
slsl77 ja Kivimäki, kiitokset vastauksista. Moottori tyyppinumero on 117963 eli 5 litranen. Laitatko slsl77 yksityisviestiä sinulla olevista osista.
Re: SL450 -74 projektista
Muuttujia ei tästä projektista ainakaan puutu. Ensimmäisen sukupolven k-jet ei käytä minkäänlaista ecua, joten en ihan keksi mihin olisit sellaista kytkemässä. Näin ollen siis sytytys toimii itsenäisenä systeeminä, ja voit hyvin käyttää samoja osia kuin d-jetin yhteydessä.
Karel
E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco” Entisöinti menossa
500 SEL -86 "Maxi" MR
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”
ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco” Entisöinti menossa
500 SEL -86 "Maxi" MR
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”
ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
Re: SL450 -74 projektista
Pitää paikkansa, muuttujia (ja opiskeltavaa) on. Tosiaan k-jet on mekaaninen. Konetyyppi itsellekin numeron perusteella selvisi, on käytetty w126 mallissa (500se). Virranjakaja on kärjetön, sytytyksen ohjausboxi muutaman muun komponentin lisäksi etsinnässä..
Re: SL450 -74 projektista
Mekaanisella ennakolla varustettu TSZ-sytytysjärjestelmä käyttää aika simppeliä ohjausta toisin kuin EZL, ja siihen löytyy halpoja tarvike-ecuja jokaisesta varaosaliikkeestä.
https://www.fruugo.fi/mercedes-benz-syt ... gLPjPD_BwE
https://www.tori.fi/recommerce/forsale/item/13624418
https://www.fruugo.fi/mercedes-benz-syt ... gLPjPD_BwE
https://www.tori.fi/recommerce/forsale/item/13624418
Karel
E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco” Entisöinti menossa
500 SEL -86 "Maxi" MR
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”
ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco” Entisöinti menossa
500 SEL -86 "Maxi" MR
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”
ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
Re: SL450 -74 projektista
No ei ole näköjään kalliita nuo syttyboksit!Karel kirjoitti: ↑Ke 07.05.2025 23:43 Mekaanisella ennakolla varustettu TSZ-sytytysjärjestelmä käyttää aika simppeliä ohjausta toisin kuin EZL, ja siihen löytyy halpoja tarvike-ecuja jokaisesta varaosaliikkeestä.
https://www.fruugo.fi/mercedes-benz-syt ... gLPjPD_BwE
Niinku slsl77 kertoili polttoainelinjat on erilaisia, ja toki nuo sähköpuhat ja pistokkeetkin osittain.
Tässä esimerkkikuvia polttoainepumpuista:
D-Jetti: https://www.autodoc.fi/ridex/8056249#polttoainepumppu
K-Jetti: https://www.autodoc.fi/stark/7587356#polttoainepumppu
Bensatankin puolellekin joudut rakentamaan liitokset ja suodattimen jos haluat käyttää K-Jetin pumppua. Karel voinee kommentoida toimiiko D-Jetin pumppu K-jetissä, tosisinpäin kait jollain lailla mutta D-Jetissä taitaa paine olla alempi. Onko bensan paluulinjassa eri paineella toimiva paineensäädin, mutta jos moottorissa on kaikki rensselit kiinni niin kokonaisena sisään; tulo- ja paluulinjoihin vaan oikeat nipat.
Viimeksi muokannut karra, To 08.05.2025 14:20. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk]
2013 MB A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk]
2013 MB A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
Re: SL450 -74 projektista
Ei mitään toivoa edes ajatuksen tasolla saada d-jetin pumppu toimimaan k-jetissä. Kaikki D-jet roippeet tankin ympäriltä otettava pois ja rakennettava k-jetille oma pumppupaketti vaimentimineen, suodattimineen ja painevaraimineen. Kokonaisen pumppupaketin löytäminen jostakin purkuautosta on helpoin tapa aloittaa.
Karel
E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco” Entisöinti menossa
500 SEL -86 "Maxi" MR
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”
ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco” Entisöinti menossa
500 SEL -86 "Maxi" MR
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”
ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
Re: SL450 -74 projektista
Johtosarja on erilainen D- ja K-jet autoissa, joten K-jetin asentamisessa on työtä myös sähköjen osalta. D-jetin ECU ja johtosarjan liittimet on tympeässä paikassa kojelaudan sisällä apparin jalkatilan päällä. Konversio D -> K on iso homma, en tiedä kannattaako. Voisi olla helpompaa vaan siirtää D-jet kilkkeet (virranjakaja, imusarja) K-jet koneeseen ja korjata vanha D-jet pelittämään. D-jetin EQUn voi tarkastuttaa/korjauttaa Saksassa. Sekä D- että K- jetin osat vaikeita löytää ja ihanan kalliita.
C107 350 SLC -72 242tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65233
W123 300D -76 497tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65243
S123 300TDT autom -82 665tkm viewtopic.php?t=165053 ja http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... 02#p792302
Fiat 600D -64 64tkm (MR) http://www.fiatforum.fi/viewtopic.php?f=9&t=41922 ja http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65194
Neckar Autobianchi Panorama -65 95 tkm https://www.fiatforum.fi/viewtopic.php?t=43903
Monark Monarped -61 9tkm http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?f=140&t=66144
Norlett 5000 vm -7X ja Jönserad vm 9X http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=786561
W123 300D -76 497tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65243
S123 300TDT autom -82 665tkm viewtopic.php?t=165053 ja http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... 02#p792302
Fiat 600D -64 64tkm (MR) http://www.fiatforum.fi/viewtopic.php?f=9&t=41922 ja http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65194
Neckar Autobianchi Panorama -65 95 tkm https://www.fiatforum.fi/viewtopic.php?t=43903
Monark Monarped -61 9tkm http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?f=140&t=66144
Norlett 5000 vm -7X ja Jönserad vm 9X http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=786561
Re: SL450 -74 projektista
Molemmissa järjestelmissä on koko joukko järjestelmile elintärkeitä komponenntteja ja alipainevuodot syytä saada kuriin molemmissa.
D-jetissä Ecun kunto on tietysti tärkeä, MAP-anturi eli imusarjan alipainesensori vaikuttaa seossuhteeseen, jos sen kalvo on rikki, niin todennäköisesti auto käy rikkaalla, voi korjauttaa Boschilla Saksassa ja maksaa tietysti hunajaa. Kaasuläppäkytkimen sähköiset kontaktipinnat voivat olla kuluneita ja vaikuttavat ecu:lle tuleevaan viestiin kaasun asennosta. Virranjakajan trikkerikärjet sytystyskärkien alapuolella, niiden kunto ja oikea säätö kertoo suuttimille ruiskutusajankohdan ja jos pitää uusia, niin hunajapurkkia tarvitaan taas. Lisäksi on parit lämpötila-anturit ja lisäilmaventtiilin toiminta. OliskoHAN tuossa ollut D-jetin tärkeimmät kohdat?
Onneksi on netti ja siltä voi myös kaivella ohjeita, kuten esim. tämä Tohtori D-jet: https://jetronic.org/index.php/en/d-jet ... leshooting
Ja onhan meillä asiantutijoita täällä foorumillakin, nimimerkki "Unski" oli todella Pro näissä asioissa, hänestä ei vain ole kuulunut mitään pitkään aikaan.
D-jetissä Ecun kunto on tietysti tärkeä, MAP-anturi eli imusarjan alipainesensori vaikuttaa seossuhteeseen, jos sen kalvo on rikki, niin todennäköisesti auto käy rikkaalla, voi korjauttaa Boschilla Saksassa ja maksaa tietysti hunajaa. Kaasuläppäkytkimen sähköiset kontaktipinnat voivat olla kuluneita ja vaikuttavat ecu:lle tuleevaan viestiin kaasun asennosta. Virranjakajan trikkerikärjet sytystyskärkien alapuolella, niiden kunto ja oikea säätö kertoo suuttimille ruiskutusajankohdan ja jos pitää uusia, niin hunajapurkkia tarvitaan taas. Lisäksi on parit lämpötila-anturit ja lisäilmaventtiilin toiminta. OliskoHAN tuossa ollut D-jetin tärkeimmät kohdat?
Onneksi on netti ja siltä voi myös kaivella ohjeita, kuten esim. tämä Tohtori D-jet: https://jetronic.org/index.php/en/d-jet ... leshooting
Ja onhan meillä asiantutijoita täällä foorumillakin, nimimerkki "Unski" oli todella Pro näissä asioissa, hänestä ei vain ole kuulunut mitään pitkään aikaan.