bensiini hybridi

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
Juuso1995
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 8
Liittynyt: To 16.03.2023 17:37

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja Juuso1995 »

Osaakohan joku kertoa että missä mahtaa olla vika.

Auto laitettu piuhaan kiinni, mutta tähän latausluukun reunalle ei syty tätä vihreää valoa (joka ilmeisesti kertoo sen että auto latautuu). Eilen oli ilmeisesti sama homma kun oli ollut piuhassa kiinni pari h, mutta ajoon lähtiessä range sähkölle ei ollut lisääntynyt ollenkaa.

Kyseessä W205 c350e -16
Sjorma
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 20
Liittynyt: Ti 05.10.2010 15:38
Paikkakunta: Kotka

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja Sjorma »

Viime syksynä kun juuri olin vaihtanut talvirenkaat, ilmestyi jarrujen varoitusilmoitus: Takajarrupalat vaihdettava.
Tilasin uudet sekä taakse ja eteen.
Sitten alkutalvesta vaihdoin takapalat jotka oli todella loppu.
Nyt kun vaihdoin kesärenkaat niin aloin myös laittamaan uusia jarrupaloja eteen...
mutta syy miksi takapalat oli loppu olikin edessä...ne oli täydellisen jumissa.
Ostin syksyllä myös jarrumäntätyökalun (70-09294) joka auttoi vielä enemmän kuin takajarrupalojen kanssa nyt edessä.
Kaikkia paloja sai nytkytellä 10-15 min ennenkuin ne sai vedettyä varovasti ulos, jarrutyökalulla sivuttain työnnellen, pikkaisen varovasti vasaralla taputellen ja meisselillä/pihdeillä ulospäin vetämällä ja välillä irronnut pöly paineilmalla puhaltamalla pois.
Eivät olleet kuluneet edes puoliksi eli olisi voinut putsaamalla laittaa periaatteessa takaisin mutta kun minulla oli uudet niin laitoin tietysti ne uudet paikoilleen.
Eli opetus: kun jarrupoljin oli jo alkanut tuntua kivireeltä niin etujarrut eivät olleet enää toimineet vaan takajarrut olivat tehneet tarpeellisen työn yksikseen.
Opetus 2: Ekonominen ajotapa ja säästäväinen rullaus sähkömoottorilla jarruttaen ei välttämättä ole koko ajan hyväksi kokonaisuudesaan.

Jarrupoljintuntuma muuttui täysin erilaiseksi, tuntee kuinka poljinvoimaa voi lisätä ja painaa jarrutuksen aikana.
Jatkossa pitää ajaessa muistaa tehdä aina välillä kunnon jarrutuksia eikä vain rullata energiatehokkaasti sähkömoottorilla.

PS. Minulla on kulumisenilmaisimet vain oikean puolen renkaissa, en tiedä onko standardi mutta kannattaa ostaa palat uusilla kulumisenilmaisimilla tai ostaa ne erikseen.
GLC 350E -17
(ed. 508 RXH vm. -13, Passat Variant 2.0FSi 4Motion Sportline -06, E240 Classic 2.6 V6 Sedan - 03
ja paljon muuta sitä ennen)
Valtsu.hel
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 1
Liittynyt: La 07.12.2024 10:07

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja Valtsu.hel »

tovayryn kirjoitti: To 17.11.2022 10:47 Omassa glc350e on ilmennyt outo ongelma, ominaisuus jota ei nyt oikeen merkkiliikkeessäkään saatu kiinni..
x253, 2016vm.

Ajaessa autolla todella jyrkkään ylämäkeen vakionopeussäätimellä auton nopeus hyytyy, jos mäen alussa on 90kmh asetettu vakkariin niin mäen päällä vauhtia on 70kmh.
Kärry perässä tämä ominaisuus korostuu entisestään.
Tasasella ja pienissä mäissä tuo toimii niinkuin kuuluukin.
Ajomoodilla ei mitään väliä, eikä sillä onko akussa kuinka paljon virtaa.

Kävin verrokiksi ajamassa myös merkkiliikeen vastaavalla vaihtoautolla, ja se nousi samaisen mäen ilman ongelmia, niin että alussa vauhtia 90kmh ja mäen päällä 90kmh.
Vaihtoauto pudotteli vaihteita paljon ilosemmin pienemmälle, kuin minun oma autoni joka koittaa jyrryyttää isolla vaihteella mäkeä ylös..

Merkkiliike totesi, että vakkari on kunnossa, olen erimieltä, ja niin on työnjohtokin, kun näytin videon miten tuo käyttäytyy. Tutkimukset jatkuu..

Muilla ollut vastaavaa ongelmaa?
Löytyikö yllämainittuun mitään vastausta?
northborn
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: Ma 05.05.2025 14:30

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja northborn »

Arvoisat foorumilaiset!

Kysymyksiä C350e plugarista 2015-2018

Nyt näissä alkaa kilometrejä olla ja akkutakuut lopussa.. Vakava uhka vaiko mahdollisuus?

Pitääkö väite paikkansa: Näissä, vaikka EV akku ei toimisi, auto toimii, toisin kuin esim. Volvon plug-init?

Mikä on oletettu käyttöikä oikeasti näille hybridiakuille? Nyt lähestytään jo 10-vuotta. Latauskerrat? Jossakin luki 3000-10000 täyttä lataus/purku kertaa. Jäätävän iso haarukka.

Paljonko voidaan olettaa akkukapasiteettia olevan jäljellä esim. 2016-2017 malleissa tänään 2025? 50%? 60%

Miten tavan jantteri voi testata akun kunnon? Näkeekö näitä tietoja mistään itse auton tietokoneesta?

Mikäli uskallat edes katsoa näitä nyt käytettynä, mitä tarkistetaan esimmäisenä?

Milloin startti vaihdettu?
Ilmajousien pussien vaihdot?
Ilmajousien kompura?
Mitä muuta oleellista?

Suurkiitokset etukäteen!

Pst! Ja kyllä, olen koittanut tavata tätä ketjua lävitse.
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4568
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Mitä tarkistetaan, akku, akku, ja akku.
Kaikki muu on halpaa siihen verrattuna.
Kapasiteetti ja syklien määrä.

Mutta miksi hybridi?
Joku eko juttu?
Luulee saavansa halpoja kilometrejä? (Toiveajattelua)

Blugin hybridissä on kaikki molempien voimalinjojen paskat puolet.
Jos ajettu enimmäkseen sähköllä, on akku about vainaa.
Ja polttis on ollut enemmän kylmänä ja mahdollisesti ruoste ym kiva syönyt sitä.
Sähkö sähkönä ja polttis polttiksena.

Hybridi koska ajat kerran kaksi vuodessa johkin kauas mökille? Olisko silloin mahdollista vaihtaa autoa jonkun kanssa siksi aikaa?
Itse en sähköstä välitä kun se vinkuu ikävästi. Puuttuu se oikea soundi.
Mutta hybridi on täysin järjetön kapistus minun mielestä.
northborn
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: Ma 05.05.2025 14:30

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja northborn »

MJPfin kirjoitti: Ma 05.05.2025 14:55 Mitä tarkistetaan, akku, akku, ja akku.
Kaikki muu on halpaa siihen verrattuna.
Kapasiteetti ja syklien määrä.

Mutta miksi hybridi?
Joku eko juttu?
Luulee saavansa halpoja kilometrejä? (Toiveajattelua)

Blugin hybridissä on kaikki molempien voimalinjojen paskat puolet.
Jos ajettu enimmäkseen sähköllä, on akku about vainaa.
Ja polttis on ollut enemmän kylmänä ja mahdollisesti ruoste ym kiva syönyt sitä.
Sähkö sähkönä ja polttis polttiksena.

Hybridi koska ajat kerran kaksi vuodessa johkin kauas mökille? Olisko silloin mahdollista vaihtaa autoa jonkun kanssa siksi aikaa?
Itse en sähköstä välitä kun se vinkuu ikävästi. Puuttuu se oikea soundi.
Mutta hybridi on täysin järjetön kapistus minun mielestä.
Lähinnä syyt se, että kilometrit vähenneet selkeästi (nykyinen diesel) ja tuli tällainen ihmetys eteen. Puhtaassa bensavehkeessä ärsyttää suunnaton väännön puute, kun dieseliin tottunut. Nurkka-ajoa ja kerta-kaksi viikkoon se vähän pidempi +16km. Tottahan se on, erittäin ristiriitaista viestiä tämäkin ketju täynnä. Ja lopputulema, ei voi luottaa yhtään vain, koska "premium"-brändi. Ja toki tämän ikäisesessä ikä tekee jo "kokeelliseen / ensimäisen polven"-tuotteeseen omat riskinsä?..
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4568
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

No itse ratkaisin sen väännön puute ongelman ostamalla C43 Amg auton.
Ihan kiva dieselin raksutuksen jälkeen kuunnella V6 murinaa.
Ja bensaa saa asemalta.
Nyt on se hetki kun vielä voi noilla ajella.
Kohta EU liittovaltion päättäjät tekee siitäkin vaikeaa.
Eko sitä eko tätä, ja sähkö on päästötöntä kun tulee töpselistä.
Mites jos ajaa vähän, kuinka taloudellista se on isoja akkuja tehdä?
northborn
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: Ma 05.05.2025 14:30

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja northborn »

northborn kirjoitti: Ma 05.05.2025 14:47 Kysymyksiä C350e plugarista 2015-2018

Pitääkö väite paikkansa: Näissä, vaikka EV akku ei toimisi, auto toimii, toisin kuin esim. Volvon plug-init?

Mikä on oletettu käyttöikä oikeasti näille hybridiakuille? Nyt lähestytään jo 10-vuotta. Latauskerrat? Jossakin luki 3000-10000 täyttä lataus/purku kertaa.

Paljonko voidaan olettaa akkukapasiteettia olevan jäljellä esim. 2016-2017 malleissa tänään 2025? 50%? 60%

Miten tavan jantteri voi testata akun kunnon? Näkeekö näitä tietoja mistään itse auton tietokoneesta?
Eikö nyt oikeasti mersufoorumilta löydy kokemuspohjaisia tai tietoon perustuvia vastauksia näihin kysymyksiin? :think:
northborn
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: Ma 05.05.2025 14:30

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja northborn »

MJPfin kirjoitti: Ma 05.05.2025 14:55 Mitä tarkistetaan, akku, akku, ja akku.
Kaikki muu on halpaa siihen verrattuna.
Kapasiteetti ja syklien määrä.
Onko ainoa keino nähdä nämä Star-apilla?
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4568
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Star / Xentry, menee sellaiseen pajaan koeajolla joka osaa asian kertoa.
Tai pyytää myyjältä akun tiedot tulosteena ennen kaupan tekoa kun haluaa asiaa miettiä.
tulimäki
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 197
Liittynyt: To 25.02.2010 22:10
Paikkakunta: Häme

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja tulimäki »

Akun kuntoraportti on sekin suuntaa antava. Oli yksi tapaus, jossa 70 tkm ajetusta meni akku vaihtoon sen takia, että yksi kenno rikki. Muutamaa kuukautta aiemmin akun kunto oli 90%. Jos akku olisi suunniteltu siten, että noita moduuleja/kennoja voisi vaihtaa, niin selviäisi paljon pienemmillä kustannuksilla. Mutta, kun Mersu on päättänyt tehdä kertakäyttöpatterin, jonka varaosahinta on 16000€, niin minkäs teet.
northborn
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: Ma 05.05.2025 14:30

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja northborn »

tulimäki kirjoitti: Ke 07.05.2025 10:42 Akun kuntoraportti on sekin suuntaa antava. Oli yksi tapaus, jossa 70 tkm ajetusta meni akku vaihtoon sen takia, että yksi kenno rikki. Muutamaa kuukautta aiemmin akun kunto oli 90%. Jos akku olisi suunniteltu siten, että noita moduuleja/kennoja voisi vaihtaa, niin selviäisi paljon pienemmillä kustannuksilla. Mutta, kun Mersu on päättänyt tehdä kertakäyttöpatterin, jonka varaosahinta on 16000€, niin minkäs teet.
Omituista. En sitten tiedä, voiko vehon ulkopuoliset erikoisliikkeet tehdä muutakin, kuin tätä "tuplataan auton hinta"-huoltoa. Tässähän oli hetki sitten otsikoissa kaveri joka nimenomaisesti tekin äitä korjauksia. Ja ilmeisen perillä asiasta. En vain muista kuka ja missä päin suomea.
Avatar
Nippe
Mersumies
Mersumies
Viestit: 865
Liittynyt: Ti 27.05.2008 17:55
Paikkakunta: Vantaa

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja Nippe »

northborn kirjoitti: Ke 07.05.2025 14:25
tulimäki kirjoitti: Ke 07.05.2025 10:42 Akun kuntoraportti on sekin suuntaa antava. Oli yksi tapaus, jossa 70 tkm ajetusta meni akku vaihtoon sen takia, että yksi kenno rikki. Muutamaa kuukautta aiemmin akun kunto oli 90%. Jos akku olisi suunniteltu siten, että noita moduuleja/kennoja voisi vaihtaa, niin selviäisi paljon pienemmillä kustannuksilla. Mutta, kun Mersu on päättänyt tehdä kertakäyttöpatterin, jonka varaosahinta on 16000€, niin minkäs teet.
Omituista. En sitten tiedä, voiko vehon ulkopuoliset erikoisliikkeet tehdä muutakin, kuin tätä "tuplataan auton hinta"-huoltoa. Tässähän oli hetki sitten otsikoissa kaveri joka nimenomaisesti tekin äitä korjauksia. Ja ilmeisen perillä asiasta. En vain muista kuka ja missä päin suomea.
Kokkolan autohuollon Jesse noita korjailee ja tekee paljon vidoitakin aiheesta. Sama ukko sanoi ettei ainakaan noiden vanhempien hybridi mersujen akkuja ole järkeä korjata. Niitä ei saa kunnolla avattua eikä siellä ole kun kaksi erillistä moduulia jolloin korjaaminen olisi muutenkin aika turhaa. Aika näyttää onko näitä uudempia ja isompia akkuja sitten jo järkevämpi korjata.
W202 C200 CDI -00 (Ikuinen projekti :D )
W206 C300e -22
S203 C320 4Matic -04

ex: S205 C250d -14
ex: CL203 C200 Kompressor -02
ex: W163 ML270 CDI -02
ex: W124 250D -88
ex: W202 C180 -99
ex: W124 E420 -94

(Muita menneitä: VW Golf II, Honda CRX, BMW 530D, Toyota Corolla, Volvo S80 T6, VW Golf III)
northborn
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: Ma 05.05.2025 14:30

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja northborn »

Joo, ilmeisesti on näin, ettei niitä voi korjata. Menee vaihtoon.
itärajanpepe
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 10
Liittynyt: La 20.07.2024 15:41

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja itärajanpepe »

C 350 on ensimmäisen sukupolven plug in hybrid ja kehitys on mennyt tuosta paljon eteenpäin.

Aiheeseen bensiinihybridi muutama kokemus uusimmasta sukupolvesta eli VM. 2022 C300 e. 60 000 km. ajettu, ei vikoja. Bensan kulutus tuolta matkalta 2.0 l. /100 km. ja sähkö 16.4 kwh./ 100 km. Noin 75 % ajosta sähköllä ja 25 % bensalla. Lyhyitä bensamoottorin käynnistyksiä ei ole ollenkaan. Bensamoottorilla ajo aina moottori kuumaksi. Sähkörangessa ei mitään muutosta 60 000 km. matkalla. Kesällä range tavallisesti 110 - 115 km. ja talvella 70 km. - 90 km. riippuen ajoprofiilista. Pisin sähköllä ajettu matka kesällä 128 km. Battery Hold tai Hybrid tilassa pitkillä maantieajoilla bensan kulutus tavallisesti ollut 3.5 l./100 km. - 5.0 l./100 km. Moottoritiellä 120 - 125 nopeudella tavallisesti 6.0 l./100 km. - 6.5 l./100 km.

Myynnissä olleista vm. 2022 C300 e. löytyy 204 000 km. ajettu farkku, jossa akun kunto Veholla testattu ja sen mukaan akun kunto uutta vastaava. Sähkörangea ajotietokone näyttää 126 km. Tällä ajomäärällä myös bensamoottorilla on varmasti ajettu paljon, joka pitää moottorin kunnossa.

Tämän enempää tästä uusimmasta sukupolvesta W/V 206 ei tietoa ole, sen sitten aika näyttää. Mutta lopuksi yksi tärkeimpiä seikkoja...autoa pitää osata käyttää oikein, ts. bensalla ja sähköllä molemmilla pitää ajaa. Käyttäjällä on iso merkitys plug in hybridin toimivuuteen.
northborn
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: Ma 05.05.2025 14:30

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja northborn »

itärajanpepe kirjoitti: Pe 09.05.2025 09:38 Myynnissä olleista vm. 2022 C300 e. löytyy 204 000 km. ajettu farkku, jossa akun kunto Veholla testattu ja sen mukaan akun kunto uutta vastaava. Sähkörangea ajotietokone näyttää 126 km. Tällä ajomäärällä myös bensamoottorilla on varmasti ajettu paljon, joka pitää moottorin kunnossa.

Tämän enempää tästä uusimmasta sukupolvesta W/V 206 ei tietoa ole, sen sitten aika näyttää. Mutta lopuksi yksi tärkeimpiä seikkoja...autoa pitää osata käyttää oikein, ts. bensalla ja sähköllä molemmilla pitää ajaa. Käyttäjällä on iso merkitys plug in hybridin toimivuuteen.
Juurikin tämä viimeinen mitä sanoit. Hybridi ei ole täyssähkö! Et voi ajella vain sähkön varassa. Tai voit, mutta teet karhunpalveluksen EV-akulle, sekä polttikselle.
Vastaa Viestiin