Vaihdoin taakse kuluneiden tilalle uudet Brembon eli ns. alkuperäislaatuiset levyt ja palat. Heti ensimmäisen pidemmän ajon jälkeen molempien takarenkaiden luota tuli kunnon käryn haju auton ulkopuolelle ja kuumentuneilla levyillä olisi voinut grillata vaikka makkaraa. Myös molemmat vanteet olivat kosketuskuumia. Purin kaikki uudelleen, viilasin ja harjasin satulat ja kannakkeet, ruutasin jarrunestettä mäntien tiivisteiden sisään, pumppasin mäntiä, rasvasin liukutapit ja vaihdoin tappien kumitiivisteet. Auto taas ajoon ja sama homma toistuu, kulutuskin näytti ajotietokoneen mukaan noin 1,5-2L korkeampaa kuin ennen osien vaihtoa. Auto ei oikein tahtonut lähteä liikkeelle, kun laittoi parkissa vaihteen vapaalle loivassa alamäessä. Kokeilin vielä uudelleen hieman ohuemmilla ja matalemmilla paloilla, mutta ei vaikutusta.
Käsijarrun osille en tehnyt remontissa mitään.
Vanhat levyt ja palat takaisin paikalleen ja auto kulkee taas normaalisti, kulutus palasi normaaliksi eikä jarrut tai vanteet kuumu normaalia enempää.
Missä siis vika voisi olla? Onko satulat vaihtokunnossa eli että männät eivät uusien paksumpien palojen kanssa enää toimi samalla tavalla kun ovat painuneena sisemmälle kuin aikaisemmin. Vai voiko käsijarru jumittaa niin että aiheuttaa tuollaista kuumumista? Itselle hieman epäselvää pitääkö käsijarrulle tehdä levyjen vaihdon yhteydessä jotain, nyt en tehnyt mitään kun levyt irtosivat ja uudet menivät kivuttomasti paikalleen ilman käsijarrujousien säätämistä.
Vaihde vapaalla ja käsijarru poissa päältä kun pyöritti uutta levyä niin jossain vaiheessa kierrosta kuului pientä rahinaa eli laahaamista. Mutta vaikea ajatella että käsijarrukengät aiheuttaisi tuollaista kuumumista levyihin ja vanteisiin ajaessa. Käsijarru ottaa polkimesta ihan normaalisti ja pitää hyvin.
Millä tavalla noita satuloiden mäntiä voisi vielä yrittää elvyttää toimimaan myös uusien palojen kanssa? Eikös nuo ole ihan normaalisti sisään painettavat eikä kierrettävät? Itse painoin ne sisään papukaijapihdeillä, ei hirveää vastustusta tuntunut paitsi aivan lopussa. Käsin ei olisi saanut niitä painettua, mutta ei varmaan niin pidä ollakaan?
Vai pitääkö katseet kohdistaa käsijarrun osiin ja vaihtaa kaikki käsijarruhilppeet? Millä tavalla sitä pystyy kotipihassa testaamaan laahaako käsijarru vai jarrupalat?
Itsellä ei kovin paljon kokemusta vastaavista niin senkin haluaisin tietää, että kun paketti on ns. kasattu eli levyt ja palat paikallaan, niin pitääkö takarenkaan päästä pyörimään tunkin varassa täysin vapaasti ilman kitkaa ja ylimääräisiä ääniä vaihteen ollessa vapaalla ja käsijarru pois päältä? Vai saako sieltä kuulua jonkinlaista rahinaa?
Jarrusatulan osaisin todennäköisesti irrottaa, mutta mitä sille voi tehdä jotta toimisi paremmin? Olen lukenut juttuja rasvanipoista ja jarrujen ilmaamisesta, minulle epäselvää että pitääkö esim jarrut ilmata jos satulan käyttää pois paikaltaan. Ja mikä sen rasvanipan funktio on jos jarruneste tulee putkia pitkin männälle..?
Paljon kysymyksiä ja olisin kiitollinen kaikista vastauksista.
Todennäköisesti joudun osaamisen puutteessa viemään auton korjaamolle, ja olisi kiva sielläkin tietää asiasta jotain ennen kuin olen maksamassa siitä että korjaamo vaihtaa koko roskan molemmille puolille satuloineen ja käsijarruineen. Ei taida tuhatlappunen enää siinä riittää.. Toki minulla on nuo uudet levyt ja palat vielä tallessa, mutta korjaamohan veloittaa siitäkin enemmän ku tuot omat osat..