W212 takajarrut ja vanteet kuumana palojen ja levyjen vaihdon jälkeen

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
RvA
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 6
Liittynyt: To 16.01.2025 00:18

W212 takajarrut ja vanteet kuumana palojen ja levyjen vaihdon jälkeen

Viesti Kirjoittaja RvA »

Auto W212 220cdi -09 ajettu 406tkm.
Vaihdoin taakse kuluneiden tilalle uudet Brembon eli ns. alkuperäislaatuiset levyt ja palat. Heti ensimmäisen pidemmän ajon jälkeen molempien takarenkaiden luota tuli kunnon käryn haju auton ulkopuolelle ja kuumentuneilla levyillä olisi voinut grillata vaikka makkaraa. Myös molemmat vanteet olivat kosketuskuumia. Purin kaikki uudelleen, viilasin ja harjasin satulat ja kannakkeet, ruutasin jarrunestettä mäntien tiivisteiden sisään, pumppasin mäntiä, rasvasin liukutapit ja vaihdoin tappien kumitiivisteet. Auto taas ajoon ja sama homma toistuu, kulutuskin näytti ajotietokoneen mukaan noin 1,5-2L korkeampaa kuin ennen osien vaihtoa. Auto ei oikein tahtonut lähteä liikkeelle, kun laittoi parkissa vaihteen vapaalle loivassa alamäessä. Kokeilin vielä uudelleen hieman ohuemmilla ja matalemmilla paloilla, mutta ei vaikutusta.
Käsijarrun osille en tehnyt remontissa mitään.

Vanhat levyt ja palat takaisin paikalleen ja auto kulkee taas normaalisti, kulutus palasi normaaliksi eikä jarrut tai vanteet kuumu normaalia enempää.

Missä siis vika voisi olla? Onko satulat vaihtokunnossa eli että männät eivät uusien paksumpien palojen kanssa enää toimi samalla tavalla kun ovat painuneena sisemmälle kuin aikaisemmin. Vai voiko käsijarru jumittaa niin että aiheuttaa tuollaista kuumumista? Itselle hieman epäselvää pitääkö käsijarrulle tehdä levyjen vaihdon yhteydessä jotain, nyt en tehnyt mitään kun levyt irtosivat ja uudet menivät kivuttomasti paikalleen ilman käsijarrujousien säätämistä.

Vaihde vapaalla ja käsijarru poissa päältä kun pyöritti uutta levyä niin jossain vaiheessa kierrosta kuului pientä rahinaa eli laahaamista. Mutta vaikea ajatella että käsijarrukengät aiheuttaisi tuollaista kuumumista levyihin ja vanteisiin ajaessa. Käsijarru ottaa polkimesta ihan normaalisti ja pitää hyvin.

Millä tavalla noita satuloiden mäntiä voisi vielä yrittää elvyttää toimimaan myös uusien palojen kanssa? Eikös nuo ole ihan normaalisti sisään painettavat eikä kierrettävät? Itse painoin ne sisään papukaijapihdeillä, ei hirveää vastustusta tuntunut paitsi aivan lopussa. Käsin ei olisi saanut niitä painettua, mutta ei varmaan niin pidä ollakaan?

Vai pitääkö katseet kohdistaa käsijarrun osiin ja vaihtaa kaikki käsijarruhilppeet? Millä tavalla sitä pystyy kotipihassa testaamaan laahaako käsijarru vai jarrupalat?

Itsellä ei kovin paljon kokemusta vastaavista niin senkin haluaisin tietää, että kun paketti on ns. kasattu eli levyt ja palat paikallaan, niin pitääkö takarenkaan päästä pyörimään tunkin varassa täysin vapaasti ilman kitkaa ja ylimääräisiä ääniä vaihteen ollessa vapaalla ja käsijarru pois päältä? Vai saako sieltä kuulua jonkinlaista rahinaa?

Jarrusatulan osaisin todennäköisesti irrottaa, mutta mitä sille voi tehdä jotta toimisi paremmin? Olen lukenut juttuja rasvanipoista ja jarrujen ilmaamisesta, minulle epäselvää että pitääkö esim jarrut ilmata jos satulan käyttää pois paikaltaan. Ja mikä sen rasvanipan funktio on jos jarruneste tulee putkia pitkin männälle..?

Paljon kysymyksiä ja olisin kiitollinen kaikista vastauksista.
Todennäköisesti joudun osaamisen puutteessa viemään auton korjaamolle, ja olisi kiva sielläkin tietää asiasta jotain ennen kuin olen maksamassa siitä että korjaamo vaihtaa koko roskan molemmille puolille satuloineen ja käsijarruineen. Ei taida tuhatlappunen enää siinä riittää.. Toki minulla on nuo uudet levyt ja palat vielä tallessa, mutta korjaamohan veloittaa siitäkin enemmän ku tuot omat osat.. 🙄
Avatar
Korjaaja
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 332
Liittynyt: Ma 26.09.2005 12:44

Re: W212 takajarrut ja vanteet kuumana palojen ja levyjen vaihdon jälkeen

Viesti Kirjoittaja Korjaaja »

Empä tiiä nuin uusista Mersuista, mutta 211:ssä on ne puumännät, jotka turpoaa ja jumittaa uusilla osilla. Liekö tuossa sama juttu? Oon vaihtanut satulatki uusiin tai sitten pelkät männät rautasiin.
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4639
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: W212 takajarrut ja vanteet kuumana palojen ja levyjen vaihdon jälkeen

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Perä ylhäällä ja uudet romut paikoillaan, polje jarrua hetken aikaa ja sitten kokeilemaan pyöriikö.
Veikkaan että satulat jumittaa.
Risto113
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1241
Liittynyt: To 27.10.2011 14:47
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: W212 takajarrut ja vanteet kuumana palojen ja levyjen vaihdon jälkeen

Viesti Kirjoittaja Risto113 »

puumännät, toisinsanoen bakeliittiset tmv. ne siellä tosiaan jumittaa.
Ne turpoaa pikku hiljaa kartioiksi (levenee palan puolelta), ja juuri tuossa tilanteessa sitten jumittaa kun vaihdetaan levyt & palat.

Vaihda rautamännät sinne niin toimii sen osalta "ikuisesti".
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4639
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: W212 takajarrut ja vanteet kuumana palojen ja levyjen vaihdon jälkeen

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Ai ne on uudemmissakin niitä paskoja käyttänyt.
Risto113
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1241
Liittynyt: To 27.10.2011 14:47
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: W212 takajarrut ja vanteet kuumana palojen ja levyjen vaihdon jälkeen

Viesti Kirjoittaja Risto113 »

Näyttää olevan tehoversiosta, vuosimallista ja onko sähköinen käsijarru vai ei, riippuen, joko "puuta", alumiinia tai rautaa.
Eli varmuudella vaikea sanoa mitä löytyy, mutta oireet täsmää...
RvA
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 6
Liittynyt: To 16.01.2025 00:18

Re: W212 takajarrut ja vanteet kuumana palojen ja levyjen vaihdon jälkeen

Viesti Kirjoittaja RvA »

Kiitoksia vastauksista. Autossa on normaali vaijerikäsijarru. Pitääpä kysyä paikalliselta mersukorjaamolta, millaiseen hintaan rautamäntien vaihto hoituisi, ei varmaan itsellä työkalut ja osaaminen siihen riitä. Vai pullahtaako ne männät sieltä ulos kun vain painaa jarrua tarpeeksi? Ja jos ne irtoaa niin tuleeko sieltä jarrunesteet pihalle samalla, eli pitääkö nesteen tuleminen jarruletkuista jollakin tapaa estää?

Mistä muuten voi nostaa koko perän ilmaan kerralla. Auto siis takavetoinen sedan w212 vm 2009. Löytyiskö nostokohdasta kuvaa?
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4639
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: W212 takajarrut ja vanteet kuumana palojen ja levyjen vaihdon jälkeen

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Suosittelen kääntymään korjaamon puoleen jos ei mitään omaa kokemusta ole. Saattaa tulla kuitenkin halvemmaksi ja ainakin kerralla kuntoon.
Anzzu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 603
Liittynyt: Ke 08.06.2016 17:44

Re: W212 takajarrut ja vanteet kuumana palojen ja levyjen vaihdon jälkeen

Viesti Kirjoittaja Anzzu »

RvA kirjoitti: Ma 12.05.2025 15:07 Mistä muuten voi nostaa koko perän ilmaan kerralla. Auto siis takavetoinen sedan w212 vm 2009. Löytyiskö nostokohdasta kuvaa?
Perämurikasta voi nostaa
T-Row
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 490
Liittynyt: Pe 05.05.2023 14:44

Re: W212 takajarrut ja vanteet kuumana palojen ja levyjen vaihdon jälkeen

Viesti Kirjoittaja T-Row »

Itsellä ollut olevinaan huolellisesta työstä huolimatta kohtalaisen paljon takajarrumurheita 211-korisessa, mutta 212-koristen takajarrut on sen verran samanlaiset, jotta uskallan kommentoida.

Tein 211-koriseen takajarrurempan ja olin kuullut näistä murheellisista orkkismännistä, joten varauduin takajarruremonttiin suosiolla uusilla satuloilla. Uusissa satuloissa oli rautamännät ja kuvittelin sen olevan hieno juttu. No sitten 100tkm myöhemmin palojen vielä ollessa ok kunnossa, alkoi jarrut lämpeemään. Suojakumin alta löytyi reippaasti ruostetta männän kyljestä, vaikka suojakumi oli ehjä. Halpis-satulan rautamäntä oli pinnoittamaton, ja mahdollisesti kasattu kuivana, joten ei tarvinnut edes rikkinäistä suojakumia ruostuakseen.

Oma reseptini jarruremonttiin:

Ei mitään uusia mäntiä, vaan suoraan uudet satulat. Aeromotorsilta maksoi satulat 211-koriseen 35€/kpl, joten voivat olla tosi edullisia myös uudempiin. Ei panttimaksuja, ja vanhoja ei tarvitse palauttaa. Uusista satuloista mäntä pihalle, ja takaisin kasaus rasvan kanssa. Tätä tarkoitusta varten on oma rasvansa, jota saa esim. Motonetistä. Jos irti otetut satulat ovat rungoltaan hyvässä kunnossa, niin voit kaikessa rauhassa kasata ne myöhemmin uusilla männillä ja tiivisteillä hyllyyn jemmaan.

Käsijarruhilut kannattaa vaihtaa aina jarrupalojen vaihdon yhteydessä. Ovat todella alttiita kupalle, osat ei maksa paljoa ja pääsee paljon helpommalla, kun samalla vaivalla vaihtaa kengät ja hilut rummun sisään. Ne alkaa kuitenkin kohta jumittamaan ja temppuilemaan.
auto2
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 76
Liittynyt: Ti 24.10.2017 23:20

Re: W212 takajarrut ja vanteet kuumana palojen ja levyjen vaihdon jälkeen

Viesti Kirjoittaja auto2 »

Levyjen, palojen vaihdon tai puhdistushuollon yhteydessähän hyvä katsoa mäntien liikkuvuus, että akselin kumpikin mäntä liikkuu yhtä kevyesti. Jos ei niin useita kertoja sisään ja ulos, tällä tavalla on todettu ja myös korjattu jumivia mäntiä monessa merkissä.
Jürgen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 512
Liittynyt: Su 05.06.2022 19:04

Re: W212 takajarrut ja vanteet kuumana palojen ja levyjen vaihdon jälkeen

Viesti Kirjoittaja Jürgen »

Noiden jumittelevien mäntien kanssa taistellessa ei kannata sitten ruiskuttaa sinne männän ja satulan väliin mitään ruosteenirroitusainetta, ne liemet aiheuttavat usein sellaisen ilmiön että se männän tiiviste turpoaa ja seurauksena on entistä enemmä jumitusta.
Sovinnolla vaan männät ulos, puhdistus ja oikealla voiteluaineella männät takaisin paikalleen.
T-Row
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 490
Liittynyt: Pe 05.05.2023 14:44

Re: W212 takajarrut ja vanteet kuumana palojen ja levyjen vaihdon jälkeen

Viesti Kirjoittaja T-Row »

Olen käsittänyt asian siten, että jos siellä on ne bakeliittimännät, niin putsailut, rasvailut ja edes takas nitkuttelut eivät auta. Ongelma on siinä, että mäntä on turvonnut tai muulla tapaa mennyt muodottomaksi.
Risto113
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1241
Liittynyt: To 27.10.2011 14:47
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: W212 takajarrut ja vanteet kuumana palojen ja levyjen vaihdon jälkeen

Viesti Kirjoittaja Risto113 »

T-Row kirjoitti: Ke 14.05.2025 07:53 Olen käsittänyt asian siten, että jos siellä on ne bakeliittimännät, niin putsailut, rasvailut ja edes takas nitkuttelut eivät auta. Ongelma on siinä, että mäntä on turvonnut tai muulla tapaa mennyt muodottomaksi.
Näin on, mitkään herkistelyt ei auta.
Ei sellainen pikäaikainen lääke ole ruostuneenkaan männän kanssa, joka vuosi saa tapella jos ei hio ja rasvaa.
venit
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 399
Liittynyt: Ke 06.04.2011 13:48

Re: W212 takajarrut ja vanteet kuumana palojen ja levyjen vaihdon jälkeen

Viesti Kirjoittaja venit »

Ratkaisu: Uudet satulat.
Vastaa Viestiin