Noniin eli aloitetaas aivan alusta,
Ostin tuossa muutama päivää sitten oletetusti starttivikaisen noin 500tkm ajetun sprintterin om646 koneella, startti ei jaksanut pyörittää konetta juuri ollenkaan, työntämällä lähtee nätisti käymään melkein ensimmäisellä koneen pyörähdyksellä ja auto toimii moitteetta.
Kotona lähdin tutkimaan starttia ja heti ensimmäiseksi huomasin että startin virtakaapeli oli löysällä

Noh nyt startti pyörii hyvin mutta pitkään saa startata ennenkuin jää käyntiin ja kone yskii ja rytisee kuin sytyttäisi vain 1 tai 2 pytyllä, myös nakuttaa satunnaisesti kuin esikammio rajulla ennakolla, ampuu niin ennakkoon että taistelee starttia vastaan ja pyrkii pyörittää konetta vikasuuntaan ja kone saattaa jopa pysähtyä kesken startin. Kun viimein lähtee käyntiin niin käy tasaisesti ja toimii normaalisti. heittää vikakoodin kampiakselin asentoanturista (P0335). sytyttää myös esp valon ja antaa myös koodin esp:hen epäloogisesta moottorin pyörintänopeudesta. Kun on käynnissä antaa poistaa koodit eikä uusi mitään.
Hyvin harvoin (noin 1/20 starttauksesta) on tähdet kohdallaan ja lähtee tuurilla normaalisti käyntiin eikä anna mitään koodeja. Tuntuisi ehkä kylmänä lähtevän useimmin normaalisti käyntiin.
-Jos koneen kierrokset ei tipu täysin kesken startin vaan yskii ja rykii mutta kone pyörii kokoaika ja lähtee käyntiin niin ei anna koodeja.
Railpaineet on ok, nousee melkein heti pyydettyyn paineeseen.
Hehkut ok,
-uusi kampiakselin anturi
-toimivasta autosta lainattu nokan anturi
-uusittu molempien antureiden johdotukset eculle.
-liittimet ok.
-Kokeiltu apuvirralla
-kokeiltu lisämaadoitus koneelle, millään ei vaikutusta.
Kokeilin huvikseen ottaa nokan anturin pois paikaltaan mutta piuha vielä kiinni niin tekee tismalleen samaa mutta antaa koodin myös nokan anturilta, käynnissä ollessa ei vaikuta millään tavalla käyntiin onko nokan anturia edes liittimessä kiinni, ilmeisesti nää koneet ei tarvii nokan tietoa kuin käynnistykseen?
Eli vika ei ole nokan anturissa ...?
Tuntuu kuin auto ei osaisi oikein millään löytää oikeaa ruiskutusaikaa startatessa.
Mulla alkaa loppua ideat jo. Voiko olla ketju niin venynyt että ajoitus heittää jo liikoja? Mitään ylimääräisiä ääniä kone ei kyllä käydessä pidä, kylmänä tai kuumana.
Onko muilla ollut vastaavaa vikaa? Tai neuvoa antaa.