Eli tässä on painittu hetki 204:n kanssa. Oireina että kun kylmällä autolla lähtee liikenteeseen, kaikki pelaa kuten kuuluu. Kun auto lämpiää, ei ahdot enää nouse kuin johonkin 1bar nurkille. Välillä hädintuskin sinnekään.
Turbon otin irti, putsasin johdinsiivet, vaikkei siellä hirveästi töhnää ollutkaan, jäljistä päätellen on turbo joskus ollut irti ennenkin.
Servon avasin ja siellä ei näkynyt katkenneita johtoja. Liikuttaa siipiä ihan nätisti.
Välijäähdyttimeltä lähtevä letku oli revennyt, vaihdoin uuteen, parani hieman, mutta edelleen on ahtoja hukassa.
Tarpeeksi kauan kun vedättää, antaa vikakoodin 22E3 - Charge air system/check pressure control.
Omaan silmään noista anturiarvoista hämää tuo Exhaust Back Pressure. Kun vika ei ole päällä se huitoo vedossa aika samoissa ahtopaineen kanssa, välillä vähän alle. Äsken kun vika päällä ajelin kotipihaan, se näytti 3-4bar ihan normiajossa, pikkukierroksilla. Tyhjäkäynnilläkin oli 3bar.
Starin perään en ihan juuri lähipäivinä autoa saa, ellei joku harrastaja satu liikkumaan toimistoaikaan Pirkkalassa.
Testerinä on nyt ollut tuo Bilteman mersukapula.
Potilas on siis ’08 s204 220CDI OM646evo, mittarissa on ~340tkm.
S204 OM646evo ahdot häviää lämpöisenä
Re: S204 OM646evo ahdot häviää lämpöisenä
En minä näitä mitään tiedä mutta insinöörijärjellä tuo pakopaineanturi on sökö. Useamman barin paineet on normaalia, mutta se että vedossa ei olisi enempää kuin ahdot, ei täsmää. No voihan siellä olla putki välillä tukossa, jotain hiluja liikkuu katin sisällä tms.,. Mitäs ahtolämmöt livenä?
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5850
- Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
- Paikkakunta: Mökillä
Re: S204 OM646evo ahdot häviää lämpöisenä
Siis vika tila ei kuitenkaan tule ? mitenkäs vaiva tuli ?jrasi kirjoitti: ↑Ma 09.06.2025 22:26 Eli tässä on painittu hetki 204:n kanssa. Oireina että kun kylmällä autolla lähtee liikenteeseen, kaikki pelaa kuten kuuluu. Kun auto lämpiää, ei ahdot enää nouse kuin johonkin 1bar nurkille. Välillä hädintuskin sinnekään.
Turbon otin irti, putsasin johdinsiivet, vaikkei siellä hirveästi töhnää ollutkaan, jäljistä päätellen on turbo joskus ollut irti ennenkin.
Servon avasin ja siellä ei näkynyt katkenneita johtoja. Liikuttaa siipiä ihan nätisti.
Välijäähdyttimeltä lähtevä letku oli revennyt, vaihdoin uuteen, parani hieman, mutta edelleen on ahtoja hukassa.
Tarpeeksi kauan kun vedättää, antaa vikakoodin 22E3 - Charge air system/check pressure control.
Omaan silmään noista anturiarvoista hämää tuo Exhaust Back Pressure. Kun vika ei ole päällä se huitoo vedossa aika samoissa ahtopaineen kanssa, välillä vähän alle. Äsken kun vika päällä ajelin kotipihaan, se näytti 3-4bar ihan normiajossa, pikkukierroksilla. Tyhjäkäynnilläkin oli 3bar.
Starin perään en ihan juuri lähipäivinä autoa saa, ellei joku harrastaja satu liikkumaan toimistoaikaan Pirkkalassa.
Testerinä on nyt ollut tuo Bilteman mersukapula.
Potilas on siis ’08 s204 220CDI OM646evo, mittarissa on ~340tkm.
Jos sillä kapulla näkee mittusarvoja niin katso kaikki paine arvot virta päällä kone samuksissa mahdolisimman pian vaivan ilmettyä,
tarkista myös ahtopainen anturin jälkeinen putkisto/imusarja onko vuotoja,
jos ovat mittaus pisteen jälkeen niin sattaa tehdä tuolaista,
ja tosian kuten nim MiHe jo mainitsi niin tukko putkessa/anturivika voi myös moisia oireita tehdä
Mökkillä
'
'
Re: S204 OM646evo ahdot häviää lämpöisenä
Kiitoksia vastauksista.
MiHe, täytyy vielä tarkistaa, mutta muistelisin että 55°C on ollut ahtoilma korkeimmillaan nyt näillä keleillä.
Vikatilan iskee päälle, kun hetken vedättää. Tuo putken tukkoisuus kävi itselläkin mielessä, 203 ainakin lykkäsi välillä ihan sopivasti mustaa, kun oli ahtovuoto, mutta tässä nuoremmassa kun on tuo dpf, niin eipä sitä näe.
Imusarjan ahtopaineanturi heitti myös eilen mielenkiintoista lukemaa, aamulla lähdin töihin, niin ensin oli kartalla, mutta yhtäkkiä alko näyttää 3.12bar, joka ei muuttunut mihinkää, vaikka auton sammutti. Vasta kun käynnisti uudestaan, alkoi näyttämään oikein. Eli ehkä sekin nyt kannattaisi vaihtaa.
Tässä rupesin muistelemaan, että 203 OM646 käyttäytyi aikanaa vähän samanlailla, kun auton ostin. Silloin ei toki ollut tietoa että mitenkä sen pitäisi kulkea tai ollut mitään diagnostiikkakapulaa hallussa. Mutta aika hanakasti meni vikatilaan, silloin amputoin imusarjan läpät ja vika katosi. Täytynee kaivaa kolonoskooppi esiin ja kurkata imusarjan alle, miltä näyttää.
Laitan tähän jatkoksi dataa, kun kerkiän taas koeajelemaan.
MiHe, täytyy vielä tarkistaa, mutta muistelisin että 55°C on ollut ahtoilma korkeimmillaan nyt näillä keleillä.
Vikatilan iskee päälle, kun hetken vedättää. Tuo putken tukkoisuus kävi itselläkin mielessä, 203 ainakin lykkäsi välillä ihan sopivasti mustaa, kun oli ahtovuoto, mutta tässä nuoremmassa kun on tuo dpf, niin eipä sitä näe.
Imusarjan ahtopaineanturi heitti myös eilen mielenkiintoista lukemaa, aamulla lähdin töihin, niin ensin oli kartalla, mutta yhtäkkiä alko näyttää 3.12bar, joka ei muuttunut mihinkää, vaikka auton sammutti. Vasta kun käynnisti uudestaan, alkoi näyttämään oikein. Eli ehkä sekin nyt kannattaisi vaihtaa.
Tässä rupesin muistelemaan, että 203 OM646 käyttäytyi aikanaa vähän samanlailla, kun auton ostin. Silloin ei toki ollut tietoa että mitenkä sen pitäisi kulkea tai ollut mitään diagnostiikkakapulaa hallussa. Mutta aika hanakasti meni vikatilaan, silloin amputoin imusarjan läpät ja vika katosi. Täytynee kaivaa kolonoskooppi esiin ja kurkata imusarjan alle, miltä näyttää.
Laitan tähän jatkoksi dataa, kun kerkiän taas koeajelemaan.