OM642 outoa käytöstä ja tehottomuutta

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
350ceedeeii
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 13
Liittynyt: Ma 05.05.2025 13:34

OM642 outoa käytöstä ja tehottomuutta

Viesti Kirjoittaja 350ceedeeii »

V6 dieselissä S212:n keulalla outoja ongelmia. Ajoittain on voiman puutetta selvästi, ja vastaa kaasuun huonosti. Joskus vetää kuten kuuluu. Kun tehoja hukassa, niin laatikko käyttäytyy epäloogisesti ja töksäyttelee, vetojen ollessa tallessa toimii hyvin
Lisäksi DPF puhdistuspolttoja tapahtuu turhan usein, jopa 100-200 km välein, ja tuntuu että polttaa melko kauan kerrallaan, jopa 20-30 kilometriä.
Tasaisessa matka-ajossa tuntuu, että turbiini luistelee turhan paljon. Kierrosmittari vaeltelee noin viisarin paksuuden verran edestakaisin, ja myös ajossa tuntuu samaan tahtiin heikkoa nytkytystä. Turbiini on uusi.

Autoa tutkittu Xentryllä ja vikakoodeja ja live-dataa luettu, mutta ei oikein meinaa syy selvitä.
- Ei vikakoodeja CDI-ohjainlaitteella eikä vaihteistolla
- Autossa ollut vuoden 2018 saastepäivitys, sen päälle ajettu Vediamolla takaisin alkuperäinen ohjelma, joka siis täysin vakio
- EGR-venttiili tarkistettu ja hyvässä kunnossa, sulkeutuu kunnolla ja tottelee pakko-ohjausta
- Imusarjan läpät poistettu ja reiät tulpattu
- Ahdin näyttää silmämääräisesti tarkasteltuna hyvältä, ei pitkittäisvälystä tai vaurioita siivissä
- Pyydetty ahtopaine toteutuu vedossa
- Katalysaattori ei ole tukossa
- Kaasuläppä vaikuttaisi tottelevan pakko-ohjausta
- Xentryllä tehty oikeastaan kaikki ohjatut testit, jotka menevät läpi

Sitten epäilyttäviä arvoja ja havaintoja:
- Pakopaine turhan korkealla. Täyskiihdytyksessä saattaa käydä jopa 4,8-4,9 baarissa absoluuttista painetta. Anturi testattu pöydällä, lukema vastaa mekaanisen painemittarin lukemaa
- DPF paine-ero 100 km/h tasaisessa ajossa luokkaa 150 mbar, kunnolla polkemalla saa paine-eron nousemaan johonkin 0.3-0.4 bar tietämille
- Öljyä kuluu jonkin verran, mutta ei mitenkään hälyttävästi. Huohotinkalvo vielä tarkistamatta, mutta tarkistan heti seuraavaksi
- Laatikon "oppineisuus" tuntuu seilaavan laidasta laitaan ärsyttävästi. Välillä latoo jo 40 km/h vauhdissa vitoselle ja haluaa jyristää turbiini lukossa, välillä täysin samassa paikassa ja samassa ajotilanteessa eri päivänä haluaa mennä kolmosella kierrokset korkealla.

Ärsyttävä ongelma, kun testerillä seurattuna kaikki vaikuttaa olevan kunnossa, mutta ajossa välillä tuntee selvästi, että ei ole kaikki kunnossa.
Olisiko täällä tietämystä, että mitä kannattaisi tutkia seuraavaksi? Oma star tosiaan käytössä, niin voin tehdä lisää testejä.
350ceedeeii
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 13
Liittynyt: Ma 05.05.2025 13:34

Re: OM642 outoa käytöstä ja tehottomuutta

Viesti Kirjoittaja 350ceedeeii »

Lisätään vielä, että DPF regeneroinnin rengasmuisti luettu. Todellakin tekee melko usein polttoja, joskus kun on pitkiä maantieajoja yhtä mittaa niin on useamman sata kilometriä välillä. Kaikkien polttojen alkamissyynä näyttää olevan liian korkea paine-ero.
Avatar
Peq02
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 123
Liittynyt: Ma 17.06.2024 22:07
Paikkakunta: Kotka

Re: OM642 outoa käytöstä ja tehottomuutta

Viesti Kirjoittaja Peq02 »

Öljyn liika palaminen voi kyllä aiheuttaa dpf tukkoisuutta. Varsinkin jos väärät öljyt. Jonkun essonbaaritiedon mukaan voisi myös vaikuttaa lambdan kautta seoksiin. Kato se huohotin.
9/2006 S211 320CDI
350ceedeeii
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 13
Liittynyt: Ma 05.05.2025 13:34

Re: OM642 outoa käytöstä ja tehottomuutta

Viesti Kirjoittaja 350ceedeeii »

Peq02 kirjoitti: Ma 05.05.2025 22:40 Öljyn liika palaminen voi kyllä aiheuttaa dpf tukkoisuutta. Varsinkin jos väärät öljyt. Jonkun essonbaaritiedon mukaan voisi myös vaikuttaa lambdan kautta seoksiin. Kato se huohotin.
Öljyt on toki oikeat DPF koneisiin tarkoitetut (ESP 5W-30) eikä sitä mielestäni mitenkään hurjasti kulu, mutta juu huohotin tarkistellaan kyllä ensi tilassa.

Tänään ajelin autolla ja tuntui toimivan suhteellisen normaalisti. Huomenna varmaan taas ei. On nämä ihme vehkeitä, ja sikäli hankala juttu kun elektroniikan mielestä kaikki on ok.

Osaako joku kertoa, miksi dieselissä yleensäkään pitää olla lambda? Mitä tehtävää se hoitaa tässä om642 koneessa? Ja pystyykö tarkastamaan starilla jotenkin?
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4619
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: OM642 outoa käytöstä ja tehottomuutta

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Ahtopainevuotoa josssain, letkussa halkeama?
Ahtimen servon toiminta aina loogista?
Säätösiivikon liike jouheaa koko alueen läpi servo irroitettuna?
Pakopaine noissa on hurjan korkea vakiona että varmasti saadaan paskaa imusarjaan joka tilanteessa reilusti.

Kaikkien paineanturien lukema looginen kun virrat päällä mutta ei vielä käynnissä?

Ilmansuodattimien kunto?
350ceedeeii
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 13
Liittynyt: Ma 05.05.2025 13:34

Re: OM642 outoa käytöstä ja tehottomuutta

Viesti Kirjoittaja 350ceedeeii »

MJPfin kirjoitti: Ti 06.05.2025 03:24 Ahtopainevuotoa josssain, letkussa halkeama?
Ahtimen servon toiminta aina loogista?
Säätösiivikon liike jouheaa koko alueen läpi servo irroitettuna?
Pakopaine noissa on hurjan korkea vakiona että varmasti saadaan paskaa imusarjaan joka tilanteessa reilusti.

Kaikkien paineanturien lukema looginen kun virrat päällä mutta ei vielä käynnissä?

Ilmansuodattimien kunto?
Tarkistelen ahtoletkut myös, hyvä huomio. Ahtimen servoa en ole muuten testannut, kuin starilla liikeradan ajamalla. Ahtopaine toki nousee, mutta on kai sekin mahdollista että se jossain tilanteissa takertelee? Pitää irrotella servo, ja tutkia sitä ja liikutella ahtimen vipua irti toisistaan.

Saako pakopainetta alas ihan tavallisella EGR poistolla, eli tuleeko tuo ohjelmasta vai onko ihan rakenteellinen juttu?

Ilmansuodattimet on puhtaat, auto on aina ollut hyvällä pidolla ja tällaiset perusjutut on pidetty kunnossa selvästi tunnollisemmin kuin mitä huolto-ohjelma edellyttää.

Paineanturit näyttää joo järkeviä lukemia, kaikissa se noin 1000 mbar sammuksissa.
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5850
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: OM642 outoa käytöstä ja tehottomuutta

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

350ceedeeii kirjoitti: Ma 05.05.2025 13:54 V6 dieselissä S212:n keulalla outoja ongelmia. Ajoittain on voiman puutetta selvästi, ja vastaa kaasuun huonosti. Joskus vetää kuten kuuluu. Kun tehoja hukassa, niin laatikko käyttäytyy epäloogisesti ja töksäyttelee, vetojen ollessa tallessa toimii hyvin
Lisäksi DPF puhdistuspolttoja tapahtuu turhan usein, jopa 100-200 km välein, ja tuntuu että polttaa melko kauan kerrallaan, jopa 20-30 kilometriä.
Tasaisessa matka-ajossa tuntuu, että turbiini luistelee turhan paljon. Kierrosmittari vaeltelee noin viisarin paksuuden verran edestakaisin, ja myös ajossa tuntuu samaan tahtiin heikkoa nytkytystä. Turbiini on uusi.

Autoa tutkittu Xentryllä ja vikakoodeja ja live-dataa luettu, mutta ei oikein meinaa syy selvitä.
- Ei vikakoodeja CDI-ohjainlaitteella eikä vaihteistolla
- Autossa ollut vuoden 2018 saastepäivitys, sen päälle ajettu Vediamolla takaisin alkuperäinen ohjelma, joka siis täysin vakio
- EGR-venttiili tarkistettu ja hyvässä kunnossa, sulkeutuu kunnolla ja tottelee pakko-ohjausta
- Imusarjan läpät poistettu ja reiät tulpattu
- Ahdin näyttää silmämääräisesti tarkasteltuna hyvältä, ei pitkittäisvälystä tai vaurioita siivissä
- Pyydetty ahtopaine toteutuu vedossa
- Katalysaattori ei ole tukossa
- Kaasuläppä vaikuttaisi tottelevan pakko-ohjausta
- Xentryllä tehty oikeastaan kaikki ohjatut testit, jotka menevät läpi

Sitten epäilyttäviä arvoja ja havaintoja:
- Pakopaine turhan korkealla. Täyskiihdytyksessä saattaa käydä jopa 4,8-4,9 baarissa absoluuttista painetta. Anturi testattu pöydällä, lukema vastaa mekaanisen painemittarin lukemaa
- DPF paine-ero 100 km/h tasaisessa ajossa luokkaa 150 mbar, kunnolla polkemalla saa paine-eron nousemaan johonkin 0.3-0.4 bar tietämille
- Öljyä kuluu jonkin verran, mutta ei mitenkään hälyttävästi. Huohotinkalvo vielä tarkistamatta, mutta tarkistan heti seuraavaksi
- Laatikon "oppineisuus" tuntuu seilaavan laidasta laitaan ärsyttävästi. Välillä latoo jo 40 km/h vauhdissa vitoselle ja haluaa jyristää turbiini lukossa, välillä täysin samassa paikassa ja samassa ajotilanteessa eri päivänä haluaa mennä kolmosella kierrokset korkealla.

Ärsyttävä ongelma, kun testerillä seurattuna kaikki vaikuttaa olevan kunnossa, mutta ajossa välillä tuntee selvästi, että ei ole kaikki kunnossa.
Olisiko täällä tietämystä, että mitä kannattaisi tutkia seuraavaksi? Oma star tosiaan käytössä, niin voin tehdä lisää testejä.
Veikkaus
Vuoto/tukospako/imupuiolella,

Miksi saaste päivitys poistettu ?
Pönikät tarkistettu ihan katsomalla ?
anturien kanavat/putket/letkut puhtaat ?
ahtimen pakosiivet/säätösiivevt tarkistettu katsomalla?
ilmamassa mittarit vamasti kunnossa ?
Jarruvalo piiri kunnossa ?
Mökkillä
'
350ceedeeii
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 13
Liittynyt: Ma 05.05.2025 13:34

Re: OM642 outoa käytöstä ja tehottomuutta

Viesti Kirjoittaja 350ceedeeii »

FinlandMerceds kirjoitti: Ti 06.05.2025 11:08 Miksi saaste päivitys poistettu ?
Arvelin että tiheä polttotahti johtuisi siitä, kun niissä kuulemma pakokaasun takaisinkierrätystä lisätty hurjasti, mikä kuormittaa pönttöä.
FinlandMerceds kirjoitti: Ti 06.05.2025 11:08 Pönikät tarkistettu ihan katsomalla ?
Katalysaattori joo, ei ole tukossa. DPF katsottu vain jättöpuolelta, kun ei tulopuolelle oikein näe...
FinlandMerceds kirjoitti: Ti 06.05.2025 11:08 anturien kanavat/putket/letkut puhtaat ?
Pakopaineanturin kanava ja DPF paine-eroanturin letkut rassattu/puhalleltu puhtaaksi, ja ovat ehjät.
FinlandMerceds kirjoitti: Ti 06.05.2025 11:08 ahtimen pakosiivet/säätösiivevt tarkistettu katsomalla?
Ahdinta ei ole purettu, irrottelen servon ja tutkin liikkuuko takertelematta. Ainakin Xentryn ahtopaineen säätötesti menee läpi.
FinlandMerceds kirjoitti: Ti 06.05.2025 11:08 ilmamassa mittarit vamasti kunnossa ?
Ei varmuutta. Lukemat kuitenkin järkeviä, ja muuttuu loogisesti kun EGR:ää ohjaa. Miten näitä voisi muuten tarkastella?
FinlandMerceds kirjoitti: Ti 06.05.2025 11:08 Jarruvalo piiri kunnossa ?
Uskoisin näin, ainakin jarruvalot toimii ja mitään vikakoodeja ei ole.

Kiitoksia hyvistä vastauksista. Tämä laitetaan kuntoon vaikka väkisin, tarkistelen kyllä kaikki mainitut asiat.
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5850
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: OM642 outoa käytöstä ja tehottomuutta

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

350ceedeeii kirjoitti: Ti 06.05.2025 12:38
FinlandMerceds kirjoitti: Ti 06.05.2025 11:08 Miksi saaste päivitys poistettu ?
Arvelin että tiheä polttotahti johtuisi siitä, kun niissä kuulemma pakokaasun takaisinkierrätystä lisätty hurjasti, mikä kuormittaa pönttöä.
FinlandMerceds kirjoitti: Ti 06.05.2025 11:08 Pönikät tarkistettu ihan katsomalla ?
Katalysaattori joo, ei ole tukossa. DPF katsottu vain jättöpuolelta, kun ei tulopuolelle oikein näe...

Kiitoksia hyvistä vastauksista. Tämä laitetaan kuntoon vaikka väkisin, tarkistelen kyllä kaikki mainitut asiat.
Jatko kysymys oliko tätä tehotomuus oiretta ennen saaste päivityksen poistoa ?
jos ei niin sitten poistossa tapahtunut jotain

muutaman kerran ollut irto tavaraa putkessa/suodatin elmentejä irti änkkärin sisuksissa tuketta,
mikä sitten aiheutanut vaikka mitä oireita,
semoinen kurkistelu kamera vaikka puuilosta tms on hyvä
sillä näkee "mutkan" taakse,
änkärin sisus tukoksissa eropaieent on usein ok pakopaine sattaa pikkailla
testerin ahtomein testi on siinä huono että ei vastaa ajotilanettan,
se lähinnä testaa sitä säädintä/vivustoa/säätösiiviikkoa ja niitäkin kapella kierros aluleella/pienillä painella,

jarruvalojen toiminta kertoo vai ositain piirin kunnosta, 2 piiriä toinen valoille ja toinen ajonhaitalle ym muulle turhalle
Mökkillä
'
350ceedeeii
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 13
Liittynyt: Ma 05.05.2025 13:34

Re: OM642 outoa käytöstä ja tehottomuutta

Viesti Kirjoittaja 350ceedeeii »

FinlandMerceds kirjoitti: Ti 06.05.2025 13:47 Jatko kysymys oliko tätä tehotomuus oiretta ennen saaste päivityksen poistoa ?
jos ei niin sitten poistossa tapahtunut jotain
Kyllä, saastepäivitys oli siis tehtynä kun auto hankittiin, ja vanehmman softan palautus oli ensimmäisiä juttuja, jolla ongelmaa yritettiin ratkaista. Eli se ei muuttanut asiaa suuntaan tai toiseen.

Endoskoopilla voisi kyllä tutkia pakoputken pöntöt, hyvä vinkki.
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4619
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: OM642 outoa käytöstä ja tehottomuutta

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Ohjelmallisesti tehdään, egr pois tai aivan minimiin jos sielu sitä vaatii.
Sitten vnt kartoista järjettömät pyynnit pois egr alueelta, ruiskutusennakkoja lisää ja ilmaa ja tietty samalla kannattaa laittaa soppaa lissee.
Mutta niin että kaikki varmasti palaa.
Siinä on toimivan dpf systeemin resepti pähkinänkuoressa.
Nimim 1200-1700km polttovälit oli edellisessä dieselissä.
350ceedeeii
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 13
Liittynyt: Ma 05.05.2025 13:34

Re: OM642 outoa käytöstä ja tehottomuutta

Viesti Kirjoittaja 350ceedeeii »

MJPfin kirjoitti: Ti 06.05.2025 18:32 Ohjelmallisesti tehdään, egr pois tai aivan minimiin jos sielu sitä vaatii.
Sitten vnt kartoista järjettömät pyynnit pois egr alueelta, ruiskutusennakkoja lisää ja ilmaa ja tietty samalla kannattaa laittaa soppaa lissee.
Mutta niin että kaikki varmasti palaa.
Siinä on toimivan dpf systeemin resepti pähkinänkuoressa.
Nimim 1200-1700km polttovälit oli edellisessä dieselissä.
Kukahan/mikä tällaisen voisi etelä-suomen alueella tehdä? maksua vastaan tietysti.
Viimeksi muokannut 350ceedeeii, Ti 10.06.2025 21:59. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
350ceedeeii
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 13
Liittynyt: Ma 05.05.2025 13:34

Re: OM642 outoa käytöstä ja tehottomuutta

Viesti Kirjoittaja 350ceedeeii »

Autoa taas tutkittu. Halvimmat ja helpoimmat vaihdettu, eli huohotinsysteemi, pakopaineanturi ja paine-eroanturi.
Vanhan huohottimen kalvo oli ehkä jonkin verran kovettunut, mutta ei rikki. Joka tapauksessa oli hyvä vaihtaa, kun letku pysyi huonosti kiinni turbon päässä, ja huomasin usein sen olevan irti. Uusi osa oli paranneltu versio, ja tarttui y-haaraan selvästi jämäkämmin.

Ei silti tainnut auttaa nämä. Yhä tekee polttoa noin 160 kilometrin välein, ja polton syy on joka kerta "Dieselhiukkassuodattimen kuormitus on eropainetunnistimen määrityksen mukaan >100 %".

Paine-eroanturin lukemia tarkkailtu eri tilanteissa.
-Tyhjäkäynnillä: 6-18 hPa
-Ajossa, vakkarilla 100 km/h: 30-60 hPa
-Täyskaasulla max: 500-550 hPa

En tiedä, pitäisikö tuosta sitten päätellä että se pönttö on vain tukossa? Sanovat että ei mene ilman syytä tukkoon, niin en oikein tiedä mitä tälle nyt pitäisi tehdä. Moottorin pitäisi kuitenkin olla hyvässä kunnossa. Ostaisin ihan mielellään uuden pöntön, jos homma on sillä kunnossa, mutta pelkään että sekin on kohta tukossa ja rahat menee hukkaan.

Niin, ja autolla ajettu vasta reilut 200 tkm, ja ollut hyvällä huollolla (historia tiedossa)
Avatar
illinois
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1567
Liittynyt: Ti 13.07.2004 15:38
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: OM642 outoa käytöstä ja tehottomuutta

Viesti Kirjoittaja illinois »

Kyllä 200 tkm:ssa DPF voi olla tukossa.
DPF:n pesu joko itse tai ammattilaisella nyt ensin. Jos kerran on pitoauto niin mitään haittaa siitä ei ole ja onhan tuohon jo laitettu jonkin verran vianetsintään jo tähän mennessäkin. Jos on imupuolella vuotoa niin tehot on poissa koko ajan. Ilmansuodattimet, Y-haaran ilmamassamittamittarit (sytyttää vikavalon ) ja tuo DPF. Ei varmaan haittaa tehdä suutintestikin vaikka sieltä tuskin on tässä tapauksessa vikaa.
S210 `R4
S211 `V6
W124 `R5
W124 `V8 (T2758 )

You go full throttle - or you go home.
350ceedeeii
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 13
Liittynyt: Ma 05.05.2025 13:34

Re: OM642 outoa käytöstä ja tehottomuutta

Viesti Kirjoittaja 350ceedeeii »

illinois kirjoitti: Su 11.05.2025 12:21 Kyllä 200 tkm:ssa DPF voi olla tukossa.
DPF:n pesu joko itse tai ammattilaisella nyt ensin.
Tästä on vähän eri mielipiteitä. Jotkut sanoo, että ei mene tukkoon käytännössä ikinä jos auto on kunnossa, ja toiset taas sanoo että menee aikanaan tukkoon. Ei oikein omaa kokemusta tästä.

Pöntön voisi pesettää, vähän ongelmallista vain kun auto jatkuvasti käytössä ja ei oikein jalkamiehenä pärjää eli pitäisi saada hoidettua nopeasti, käytännössä yhdessä illassa.
Miten tuo itse peseminen tapahtuu?

Tänään tuli koeponnistettua ahtoputkisto. Kuten arvasinkin, niin hyvin pysyy paineet sisällä eli siltäkin osin kaikki kunnossa.
Suuttimien korjausarvot myöskin ihan maksimissaan kahden nurkilla kaikissa tilanteissa. Paluuvuotoja ei vielä mitattu.
350ceedeeii
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 13
Liittynyt: Ma 05.05.2025 13:34

Re: OM642 outoa käytöstä ja tehottomuutta

Viesti Kirjoittaja 350ceedeeii »

350ceedeeii kirjoitti: To 08.05.2025 21:46 Paine-eroanturin lukemia tarkkailtu eri tilanteissa.
-Tyhjäkäynnillä: 6-18 hPa
-Ajossa, vakkarilla 100 km/h: 30-60 hPa
-Täyskaasulla max: 500-550 hPa
Osaisikohan näihin paine-eroihin kukaan ottaa mitään kantaa, mitä ne ovat ehjällä/uudella pöntöllä?

Tuntuu, että aina kun muutaman kerran kiihdyttää kovemmin, niin poltto lähtee päälle ja nokiarvot testerillä katsottuna nousee silmissä. Rauhallisemmin kun ajelee, niin ei ihan heti ala poltella.

Mikähän on ohjelmassa raja paine-erolle, jolla poltto lähtee päälle?
AaPoo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 288
Liittynyt: Ti 13.07.2021 11:34
Paikkakunta: Tampere

Re: OM642 outoa käytöstä ja tehottomuutta

Viesti Kirjoittaja AaPoo »

On näistä kennoja hajonnut 2xx kilsoilla.

viewtopic.php?t=221571
S212 E350CDI 4Matic 2009
350ceedeeii
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 13
Liittynyt: Ma 05.05.2025 13:34

Re: OM642 outoa käytöstä ja tehottomuutta

Viesti Kirjoittaja 350ceedeeii »

Palaillaan asiaan muutaman viikon tauon jälkeen.

Ainakin nyt väliaikaisena ratkaisuna päädyin siihen, että DPF on "regeneroitu" vasaran ja taltan kanssa pois putkesta, ja autoon laitettu maineikkaan ja tunnetun tekijän ohjelma.

Vetoja tuli ihan selvästi lisää ja alkoi mennä ihan käsittämättömän pienellä kulutuksella, siis matkassa menee alle kuudella litralla sataselle edes ihmeemmin säästelemättä, aikaisemmin tahtoi mennä lähemmäs kahdeksaa litraa. Ajoin juuri 1200 km tankillisella matkapainotteista seka-ajoa. Eli kyllä se pönttö tukossa taisi olla vaikkei vielä vikakoodeja tullutkaan.

Näkyvää savua ei tule putkesta missään tilanteessa, eli vähän mysteeriksi jäi miksi pönttö oli tukossa.

Mutta. Alkuperäinen ongelma on vielä jäljellä, eli välillä alavääntöä on ihan selvästi hukassa, mikä tekee ajamisesta ärsyttävää ja sellaista kulmikasta. Tämä liittyy varmaan jollain tavalla vaihteistoon/turbiiniin. Tuntuu siltä että vaihteiston adaptaatio seilaa laidasta laitaan ilman mitään syytä, eli välillä haluaa latoa 1500 rpm kohdilla isompaa ja välillä vedättää pintakaasullakin pitkästi yli kahden tonnin. Turbiinin lukitus tuntuu myös löysältä kun kierrosviisari vaeltaa minusta liikaa ajon aikana. Kyllä siinä jonkinlainen lukitus on olemassa mutta saisi olla selvästi tiukempi.

Kokeilematta on enää moottorin puolelta turbon servo ja MAF.
Vaihteiston puolelta sitten, voiko tähän vaihtaa erikseen sitä turbiinin lukkoventtiiliä, mikä 5-vaihteisessa ainakin aiheuttaa usein ongelmia? Jossain pelotellaan että ei voisi vaihdella solenoideja erikseen, mutta kyllä niitä ainakin myydään ihan merkkiosana.

Ärsyttää, kun tykkään autosta muuten. Rahaa palanut jo sen verran monta tonnia, että ei huvittaisi enää laittaa kiertoonkaan.
rust8
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 89
Liittynyt: Su 19.06.2022 09:36

Re: OM642 outoa käytöstä ja tehottomuutta

Viesti Kirjoittaja rust8 »

Kuulostaa vähän haastavalta,,vääntö hukassa ja samalla loota seilaa... Huomioi että kun läpät pois alavääntö ei ole paras.. softauksessa myös alakierrosten vääntä on varmaan rajattuna ettei riko lootaa.
Jos auto seilaa on syy varmaan monentin muunnin tai johdinlevy yms... mutta vaikee sanoa.? Aika mysteeri case.. :(

Paljon muuten syö öljyä sulla 10tkm? > mulla on myös om642 340tkm 7g. > egr, pois, läpät pois, dpf pois, isompi väläri, softa. > öljyä syö 15tkm=1.5l. > lopetin näitten hiukkas suodatin öljyjen tai sertifioitujen käytön kun sitä öljyä söi enempi (liirum laarum ölli),. > paras ollut Castrol magnateck. > 5w40.
Ajelen motaria ja kaupunkia > mulla ei keskikulutus mene 8l alle :D haha vähän raskas jalka.. > tosin 80 kybää kun ajaa niin 6.5l mennää. > rengastys on 285takan ja edes 245 pitoa tarvii kun ei lukkoa... haha :D :D
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5850
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: OM642 outoa käytöstä ja tehottomuutta

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

350ceedeeii kirjoitti: Ti 27.05.2025 21:20 Palaillaan asiaan muutaman viikon tauon jälkeen.

Ainakin nyt väliaikaisena ratkaisuna päädyin siihen, että DPF on "regeneroitu" vasaran ja taltan kanssa pois putkesta, ja autoon laitettu maineikkaan ja tunnetun tekijän ohjelma.

Vetoja tuli ihan selvästi lisää ja alkoi mennä ihan käsittämättömän pienellä kulutuksella, siis matkassa menee alle kuudella litralla sataselle edes ihmeemmin säästelemättä, aikaisemmin tahtoi mennä lähemmäs kahdeksaa litraa. Ajoin juuri 1200 km tankillisella matkapainotteista seka-ajoa. Eli kyllä se pönttö tukossa taisi olla vaikkei vielä vikakoodeja tullutkaan.

Näkyvää savua ei tule putkesta missään tilanteessa, eli vähän mysteeriksi jäi miksi pönttö oli tukossa.

Mutta. Alkuperäinen ongelma on vielä jäljellä, eli välillä alavääntöä on ihan selvästi hukassa, mikä tekee ajamisesta ärsyttävää ja sellaista kulmikasta. Tämä liittyy varmaan jollain tavalla vaihteistoon/turbiiniin. Tuntuu siltä että vaihteiston adaptaatio seilaa laidasta laitaan ilman mitään syytä, eli välillä haluaa latoa 1500 rpm kohdilla isompaa ja välillä vedättää pintakaasullakin pitkästi yli kahden tonnin. Turbiinin lukitus tuntuu myös löysältä kun kierrosviisari vaeltaa minusta liikaa ajon aikana. Kyllä siinä jonkinlainen lukitus on olemassa mutta saisi olla selvästi tiukempi.

Kokeilematta on enää moottorin puolelta turbon servo ja MAF.
Vaihteiston puolelta sitten, voiko tähän vaihtaa erikseen sitä turbiinin lukkoventtiiliä, mikä 5-vaihteisessa ainakin aiheuttaa usein ongelmia? Jossain pelotellaan että ei voisi vaihdella solenoideja erikseen, mutta kyllä niitä ainakin myydään ihan merkkiosana.

Ärsyttää, kun tykkään autosta muuten. Rahaa palanut jo sen verran monta tonnia, että ei huvittaisi enää laittaa kiertoonkaan.
Se parntunut veto tulee siitä softasta ei hitupönikän pois heitosta,
turbin lukon solenoidin voi vaihtaa ja jos vaihtta niin hyvä laatuinen selainen,
samoin kunnoliset öljyt, suodatin,

katsonut mitä siellä näytää vaivan ollessa päällä tapahtuvan näytääkö esin ilmamassa mittari jotain mitä sattuu, mitä turbin luikitus tekee, jne
Mökkillä
'
350ceedeeii
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 13
Liittynyt: Ma 05.05.2025 13:34

Re: OM642 outoa käytöstä ja tehottomuutta

Viesti Kirjoittaja 350ceedeeii »

FinlandMerceds kirjoitti: Ke 28.05.2025 11:45
Se parntunut veto tulee siitä softasta ei hitupönikän pois heitosta,
turbin lukon solenoidin voi vaihtaa ja jos vaihtta niin hyvä laatuinen selainen,
samoin kunnoliset öljyt, suodatin,

katsonut mitä siellä näytää vaivan ollessa päällä tapahtuvan näytääkö esin ilmamassa mittari jotain mitä sattuu, mitä turbin luikitus tekee, jne
Hups, oli mennyt vastaus ohi, vastaillaanpa nyt.

Turbiinilukon solenoidi on tarkoitus vaihtaa nyt viikonloppuna. Ostin Boschin merkkisen, F 026 001 014.
Laatikkoon vaihdettu tosiaan öljyt ja suodatin jo hiljattain, ja täytetty oikealla öljyllä oikeaoppisesti.

Olen välillä kokeillut ajaa MAF:ien johdot irti. Tuntuu, että kierrosten seilaaminen tasakaasulla loppuu silloin, ja laatikon ja turbiinin toiminta myöskin paranee ilman MAF:eja, tosin voimaa on selvästi vähemmän.

Ilmamassoja on tarkkailtu ajossa ja vaikuttavat järkeviltä.

On vähän epäselvää, mihin ilmamassamittarit tässä koneessa vaikuttavat? Jotkut sanovat, että ne on vain EGR:n valvontaa varten, toiset sanoo että ahtimen ohjaus hyödyntää niitä ja jonkun mielestä myös laatikko? Olisi kiva saada tähän selvennystä joltain joka oikeasti ymmärtää miten nämä toimivat...

Kokeilen nyt vielä tuon turbiinilukon solenoidin, ja ehkä uusilla ilmamassamittareilla, jos jostain löydän kohtuuhinnalla. Sillä jos ei tule kuntoon, niin pakko kai se on työntää kiertoon koko p*ska. Harmittaa varsinkin kaikkien autoon laitettujen tonnien jälkeen, mutta minkäs teet kun ei tule kuntoon edes väkisin.

---

Kertauksena vielä, jos joku ei jaksa lukea koko ketjua. Oireena siis että välillä toimii hyvin ja välillä ei yhtään alavääntöä, turbiinin käytös ja vaihtokohdat seilaa laidasta laitaan, turbiinilukitus välillä liian tiukalla, yleensä luistaa liikaa ja kierrokset vaeltaa tasakaasulla. Rasittava ajaa kun välillä pitää painaa kaasua syvälle että liikkuu yhtään mihinkään

Tähän mennessä tehtyä:
- Uusi momentinmuunnin (vaihdon jälkeen tietysti sopeutus ajettu xentryllä)
- Laatikkoöljyt ja suodatin, oikea määrä oikeaa öljyä
- EGR tarkistettu ja poistettu ohjelmasta
- DPF tyhjennetty ja poistettu ohjelmasta tunnetun tekijän toimesta (teki jatkuvasti polttoja ennen ja paine-ero oli korkealla)
- Imusarjan läpät poistettu ja tulpattu
- Pakopaineanturi vaihdettu
- Huohotinsysteemi vaihdettu
- Turbo tarkisteltu silmämääräisesti, ei päittäisvälystä tai vauriota kompressorin siivissä
- Katalysaattori tarkistettu, ei tukossa
- Xentryllä ajettu kaikki ohjatut tarkastukset, jotka menevät läpi
- Kaasuläppä tarkistettu, puhdistettu ja tottelee pakko-ohjausta
- Ahtoputkisto koeponnistettu, ei vuotoa
- Suuttimien korjausarvot plus/miinus kaksi, maksimissaan
- Ahtimen servo tarkistettu, kuin uusi sisältä. Myös tottelee pakko-ohjausta hyvin
- Ahtimen säätövipu liikkuu kevyesti (voiko sisältä olla kuitenkin rikki jotain, vaikka niin että säätösiivet ei aina käänny oikein?)
- Ilman- ja polttoaineen suodattimet kunnossa
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4619
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: OM642 outoa käytöstä ja tehottomuutta

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Mites se turbon pakosiiven kunto jos kompura on kunnossa?

Kerrataan nyt vielä, kaikki paineanturit näyttää absoluuttista kun virrat päällä eikä kone käy?
Kaikki lämpöanturit samoin näyttää samaa?
Dpf meni tukkoon ja poltti vähän väliä.

Eli liian vähän ilmaa polttoaineeseen nähden.
MAF arvo edes lähellä laskettua arvoa mitä moottori hengittää eri kierrosluvuilla, vai vaan hatusta vedetty että arvot hyviä?
Vai starin antamia rajoja?

Suuttimien tuotto eri paineilla?
Käyntiääni vedätettäessä normaali, ei kolista?
Toi tehottomuus vaikuttaisi siltä että ahtopaine ei joko toteudu tarpeeksi nopeasti tai anturi näyttää väärin.
350ceedeeii
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 13
Liittynyt: Ma 05.05.2025 13:34

Re: OM642 outoa käytöstä ja tehottomuutta

Viesti Kirjoittaja 350ceedeeii »

MJPfin kirjoitti: Ke 11.06.2025 08:27 Mites se turbon pakosiiven kunto jos kompura on kunnossa?
En ole uskaltanut purkanut ahdinta, kun ei ole niistä kokemusta, muuta keinoja tarkasteluun kai ei ole? Kuitenkin turbo ei äännä oudosti, ja kaasu pohjassa voimaa on kuten kuuluu ja turbo herää nopeasti. En tiedä, voiko pakosiipi olla rikki niin että vaan pintakaasulla vääntö häviää ajoittain? Kun välillä kuitenkin toimii. Voisin kyllä käyttää ahtimen levällään, eipä siinä mitään hävittävää taida olla.

Edit. Turbo siis ollut kyllä irti, ja silmämääräisesti pakosiiven jättöpuoli OK. Tulopuolelle ei oikein näe purkamatta
MJPfin kirjoitti: Ke 11.06.2025 08:27 Kerrataan nyt vielä, kaikki paineanturit näyttää absoluuttista kun virrat päällä eikä kone käy?
Kaikki lämpöanturit samoin näyttää samaa?
Joo, nämä tarkasteltu monta kertaa, ja vieläpä paineanturit testailtu penkissä paineilmalla ja verrattu mekaaniseen mittariin.
MJPfin kirjoitti: Ke 11.06.2025 08:27 Dpf meni tukkoon ja poltti vähän väliä.

Eli liian vähän ilmaa polttoaineeseen nähden.
MAF arvo edes lähellä laskettua arvoa mitä moottori hengittää eri kierrosluvuilla, vai vaan hatusta vedetty että arvot hyviä?
Vai starin antamia rajoja?
Näin on joo. Kuitenkaan nyt ilman pönttöä, ei tule missään tilanteessa näkyvää savua putkesta, niin tuskin sitä ilmaa kovin pahasti liian vähän voi olla?

MAF:ia tosiaan tarkkailtu starin kanssa, ja lukemia lähinnä vertailtu muihin vastaaviin autoihin ei ajotilanteissa. Voisihan tuota tarkempaakin matematiikkaa harrastaa.
MJPfin kirjoitti: Ke 11.06.2025 08:27 Suuttimien tuotto eri paineilla?
Käyntiääni vedätettäessä normaali, ei kolista?
Toi tehottomuus vaikuttaisi siltä että ahtopaine ei joko toteudu tarpeeksi nopeasti tai anturi näyttää väärin.
Suuttimet ovat tietääkseni vakiot, niitä ei ole toimestani irrotettu tai käyteetty penkissä vaan olen tyytynyt starin korjausarvoihin, joiden absoluuttiarvot on maksimissaankin alle kahdessa. Tuskin ainakaan pahasti suuttimet vuotaa, kun auto tosiaan menee nyt matka-ajossa alle 6 litralla sataselle.

Mielestäni käyntiääni on normaali, tyhjäkäynnillä varsinkin käy oikein nätisti. Mitään nakutusta tai kolinaa ei kuulu vedossa, vaimea turbon ääni joka mielestäni normaali, samanlainen kuin muissakin samanlaisissa autoissa.

Kiitoksia vastauksesta!
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5850
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: OM642 outoa käytöstä ja tehottomuutta

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

350ceedeeii kirjoitti: Ti 10.06.2025 21:47 Olen välillä kokeillut ajaa MAF:ien johdot irti. Tuntuu, että kierrosten seilaaminen tasakaasulla loppuu silloin, ja laatikon ja turbiinin toiminta myöskin paranee ilman MAF:eja, tosin voimaa on selvästi vähemmän.

Ilmamassoja on tarkkailtu ajossa ja vaikuttavat järkeviltä.

On vähän epäselvää, mihin ilmamassamittarit tässä koneessa vaikuttavat? Jotkut sanovat, että ne on vain EGR:n valvontaa varten, toiset sanoo että ahtimen ohjaus hyödyntää niitä ja jonkun mielestä myös laatikko? Olisi kiva saada tähän selvennystä joltain joka oikeasti ymmärtää miten nämä toimivat...

Kokeilen nyt vielä tuon turbiinilukon solenoidin, ja ehkä uusilla ilmamassamittareilla, jos jostain löydän kohtuuhinnalla. Sillä jos ei tule kuntoon, niin pakko kai se on työntää kiertoon koko p*ska. Harmittaa varsinkin kaikkien autoon laitettujen tonnien jälkeen, mutta minkäs teet kun ei tule kuntoon edes väkisin.

---

Kertauksena vielä, jos joku ei jaksa lukea koko ketjua. Oireena siis että välillä toimii hyvin ja välillä ei yhtään alavääntöä, turbiinin käytös ja vaihtokohdat seilaa laidasta laitaan, turbiinilukitus välillä liian tiukalla, yleensä luistaa liikaa ja kierrokset vaeltaa tasakaasulla. Rasittava ajaa kun välillä pitää painaa kaasua syvälle että liikkuu yhtään mihinkään

Tähän mennessä tehtyä:
- Uusi momentinmuunnin (vaihdon jälkeen tietysti sopeutus ajettu xentryllä)
- Laatikkoöljyt ja suodatin, oikea määrä oikeaa öljyä
- EGR tarkistettu ja poistettu ohjelmasta
- DPF tyhjennetty ja poistettu ohjelmasta tunnetun tekijän toimesta (teki jatkuvasti polttoja ennen ja paine-ero oli korkealla)
- Imusarjan läpät poistettu ja tulpattu
- Pakopaineanturi vaihdettu
- Huohotinsysteemi vaihdettu
- Turbo tarkisteltu silmämääräisesti, ei päittäisvälystä tai vauriota kompressorin siivissä
- Katalysaattori tarkistettu, ei tukossa
- Xentryllä ajettu kaikki ohjatut tarkastukset, jotka menevät läpi
- Kaasuläppä tarkistettu, puhdistettu ja tottelee pakko-ohjausta
- Ahtoputkisto koeponnistettu, ei vuotoa
- Suuttimien korjausarvot plus/miinus kaksi, maksimissaan
- Ahtimen servo tarkistettu, kuin uusi sisältä. Myös tottelee pakko-ohjausta hyvin
- Ahtimen säätövipu liikkuu kevyesti (voiko sisältä olla kuitenkin rikki jotain, vaikka niin että säätösiivet ei aina käänny oikein?)
- Ilman- ja polttoaineen suodattimet kunnossa
Ilmamassa mittarin johdot irti niin käytös muttuu koska vikatilasa
(pitäisi rajat kieroksia ja jos ei niin siloin ainakin
isolla toden näköisyydellä ohjelmassa on jotain pielessä tai johtoja oikosessa)

Toinen juttu mikä tuosta tulee miellen eli mikä oli syy hitupönikän
tukettumisen (tai syys sille miksi auto kuviteli sen olevan tukossa) ?
onko se jo korjauttu ?
jos ei niin sitten sitä etsimään
(jos se ei ollut todella tukossa niin joku sähkö vika joka yhä on siellä ja voi hyvinkin aiheutta nykyiset vaivata
"tod näköisesti se ei ollut tukkossa
jos putken päästä ei nytkään ilman sitä tulee mitään" )

pysyyhän se käytöstä poistettu egr varmasti kiiniin eikä vuoda ?

joskus ollut pakosarjasta irroneitta paloja tukeena/ahtimen sisällä pakopuolella,
säätösiipen kääntö systeemin kulumaa/nokea/jumitelua
(siitä yleensä jotain herjaa tallentunut ahtopaineensta/sen säädöstä)
Mökkillä
'
Vastaa Viestiin