Faktaa ja mutua renkaista + vanteista
Re: Faktaa ja mutua renkaista + vanteista
Tuli viime kesänä hankittua -17 vuosimallin CLA 200 jossa renkaina Michelinin Pilot Sport 4, koko 225/40 R18. Kohta olisi aika uudet renkaat laittaa alle ja koska nuo nykyiset ovat mielestäni hiukan epämukavat ja äänekkäät niin mielelläni ottaisin ehdotuksia vastaan mitkä renkaat olisivat hyvä vaihtoehto jos tavoitteena olisi mukavampi ja hiljaisempi kyyti (jos näillä Suomen teillä nyt millään renkailla hiljaisen kyydin saa). Mitä olen itse hieman vaihtoehtoja tutkinut niin kyseeseen voisi tulla joko Michelin Primacy 4+, Continental PremiumContact 7 tai Goodyear Eagle F1 Asymmetric 6, näistä nuo Michelinit olisivat tällä hetkellä ykkösenä.
Re: Faktaa ja mutua renkaista + vanteista
Moro. Auto W205 nelivetona. Rengastus tällä hetkellä edessä 225/45/18 ja takana 245/40/18. Pitäisi kesärenkaat uusia. Olen ihmetellyt, että miksi Mersu suosittaa taakse kokoa 245/40? Eikö oikeampi koko nelivedolle olisi taakse 255/40? Koossa 225/45/18 halkaisija on 66cm ja vierintäkehä 201,2cm. Koossa 245/40/18 halkaisija on 65,3cm ja vierintäkehä 199,1cm. Koossa 255/40/18 halkaisija on 66,1cm ja vierintäkehä 201,5cm. Noiden tietojen perusteella 255/40 olisi paljon lähempänä. Onko tuossa joku syy miksi noin? Onko mitään väliä nelivedon kannalta laitanko taakse 245/40 vai 255/40?
W205 300d 4matic AMG -20
Re: Faktaa ja mutua renkaista + vanteista
Ainahan se nelikossa parempi mitä lähempänä kehät on toisiaan. Toisaalta rengaskoko mikä näkyy kun aukaisee polttoainetankin luukun/mikä on otteessa niin luulisi olevan toimiva kanssa. Mersun nelikkoa en ole koskaan omistanut, mutta audissa mulla oli ainakin sama rengaskoko joka nurkassa.
Käyttis: W212FL 250CDI
Harraste: C215 M113k
Harraste: C215 M113k
Re: Faktaa ja mutua renkaista + vanteista
Tuo renkaan profiili vaikutta aika tavalla ääniin ja ajotuntumaan, vaimon Volvoon vaihdoin 235/40R17 -> 205/50R17 kun kantavuus säilyi samana. Hiljeni todellakin paljon, ulkonäkö ei niin paljoa, urheilullinen ajotapa ei ole minun juttu (eikä vaimon).
EX -13 C250 CDI S204
-18 Volle V40 D2
-18 Volle V40 D2
- 2022MBCLASB
- Sisäänajossa
- Viestit: 32
- Liittynyt: La 17.08.2024 18:57
Re: Faktaa ja mutua renkaista + vanteista
Ainakin omasta mielestäni poikkeuksellisen kattava artikkeli autojen rengasmelusta ja siihen vaikuttavista tekijöistä Hesarissa vapaasti luettavissa
Tuon mukaisesti esim. rengastesteissä testiautossa hiljaisiksi koetut/mitatut renkaat eivät välttämättä ole hiljaisimmat omassa MBssä.
Esim. ote: "[Vierintävastaus]Se ja rengasmelu ovat tietyllä tavalla vastakkaisia: mitä alhaisempi vierintävastus, sitä vähemmän rengas absorboi energiaa ja toisaalta vaimentaa vähemmän rengasmelua."
HS 2.10.2024
https://www.hs.fi/talous/art-2000010732935.html
Tuon mukaisesti esim. rengastesteissä testiautossa hiljaisiksi koetut/mitatut renkaat eivät välttämättä ole hiljaisimmat omassa MBssä.
Esim. ote: "[Vierintävastaus]Se ja rengasmelu ovat tietyllä tavalla vastakkaisia: mitä alhaisempi vierintävastus, sitä vähemmän rengas absorboi energiaa ja toisaalta vaimentaa vähemmän rengasmelua."
HS 2.10.2024
https://www.hs.fi/talous/art-2000010732935.html
Re: Faktaa ja mutua renkaista + vanteista
Ja taas TM rengastestiä...
205/55R16 ja VW golffilla ajeltu
Nastat
1. Nokian Hakkapeliitta 10 8,9p
2. Goodyear UltraGrip Arctic 2 / Michelin X-Ice North 4 8,5p
4. Kumho WinterCraft Ice Wi32 8,4p
5. Continental IceContact 3 8,1p
6. Hankook Winter I*Pike RS2 / Pirelli Ice Zero 2 7,9p
8. Bridgestone Blizzak Spike 3 7,8p
9. Falken F-Ice 1 7,7p
10. Triangle Icelynx TI501 6,7p
Kitkat
1. Continental VikingContact 8 8,6p
2. Nokian Hakkapeliitta R5 8,4p
3. Goodyear UltraGrip Ice 3 8,0p
4. Michelin X-Ice Snow 7,6p
5. Hankook Winter I*Cept IZ3 / Kumho WinterCraft Ice Wi51 7,5p
7. Falken Winterpeak F-Snow 1 7,4p
8. Radar Dimax Ice 7,2p
9. Triangle Snowlink 6,7p
Verrokkina testissä oli kulunut nastarengas, Keski-Euroopan kitka ja ympärivuotinen rengas. Yllättäen nämä olivat häntäpäässä kaikissa lumi- ja jäätesteissä, mutta kärjesää asfalttipinnalla. Toki Triangle kamppaili 'hyvin' noista häntäpään sijoista näiden kanssa.
205/55R16 ja VW golffilla ajeltu
Nastat
1. Nokian Hakkapeliitta 10 8,9p
2. Goodyear UltraGrip Arctic 2 / Michelin X-Ice North 4 8,5p
4. Kumho WinterCraft Ice Wi32 8,4p
5. Continental IceContact 3 8,1p
6. Hankook Winter I*Pike RS2 / Pirelli Ice Zero 2 7,9p
8. Bridgestone Blizzak Spike 3 7,8p
9. Falken F-Ice 1 7,7p
10. Triangle Icelynx TI501 6,7p
Kitkat
1. Continental VikingContact 8 8,6p
2. Nokian Hakkapeliitta R5 8,4p
3. Goodyear UltraGrip Ice 3 8,0p
4. Michelin X-Ice Snow 7,6p
5. Hankook Winter I*Cept IZ3 / Kumho WinterCraft Ice Wi51 7,5p
7. Falken Winterpeak F-Snow 1 7,4p
8. Radar Dimax Ice 7,2p
9. Triangle Snowlink 6,7p
Verrokkina testissä oli kulunut nastarengas, Keski-Euroopan kitka ja ympärivuotinen rengas. Yllättäen nämä olivat häntäpäässä kaikissa lumi- ja jäätesteissä, mutta kärjesää asfalttipinnalla. Toki Triangle kamppaili 'hyvin' noista häntäpään sijoista näiden kanssa.
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Re: Faktaa ja mutua renkaista + vanteista
Monologi jatkukoon, uuden TM testitulosten muodossa. Tällä kertaa erikoisuutena mukana allseason gummeja sekä jarrutusmatkan testausta eri lämpötiloissa näiden sekä normisuvikumien välillä.
225/45/17
1. Michelin Primacy 5 9,1p
2. Continental PremiumContact 7 / Pirelli Cinturato P7C2 9,0p
4. Bridgestone Turanza6 8,9p
5. Nokian Hakka Black 3 8,7p
6.Hankook Ventus Prime 4 8,4p
7. Bridgestone Turanza AllSeason 6 7,9p
8. Pirelli Cinturato All Season SF3 / Vredestain Ultrac 7,8p
10. Continental AllSeasonContact 2 / Goodyear Eagle F1 Asymmetric / Nordman South 7,7p
13. Falken Ziex ZE 320 7,6p
14. Goodyear Vector 4Season Gen-3 7,0p
Märällä asfaltilla kesärenkaat olivat parempia +17C ja +12C lämpötilassa, Allseasonit +7C ja +2C
Kuivall kesärenkaat olivat parempia, toki eroja eri lämpötilassa ei paljoa ollut, vastoin kuin märällä.
225/45/17
1. Michelin Primacy 5 9,1p
2. Continental PremiumContact 7 / Pirelli Cinturato P7C2 9,0p
4. Bridgestone Turanza6 8,9p
5. Nokian Hakka Black 3 8,7p
6.Hankook Ventus Prime 4 8,4p
7. Bridgestone Turanza AllSeason 6 7,9p
8. Pirelli Cinturato All Season SF3 / Vredestain Ultrac 7,8p
10. Continental AllSeasonContact 2 / Goodyear Eagle F1 Asymmetric / Nordman South 7,7p
13. Falken Ziex ZE 320 7,6p
14. Goodyear Vector 4Season Gen-3 7,0p
Märällä asfaltilla kesärenkaat olivat parempia +17C ja +12C lämpötilassa, Allseasonit +7C ja +2C
Kuivall kesärenkaat olivat parempia, toki eroja eri lämpötilassa ei paljoa ollut, vastoin kuin märällä.
Viimeksi muokannut MiHe, Pe 11.04.2025 17:57. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Re: Faktaa ja mutua renkaista + vanteista
Ja samaan Moottorilehden 'Teslakokoluokan' patteriautospecial renkaat 255/45/18
1. Nokian Hakka Black 3 SUV EV 9,2p
2. Continental SportContact 7 T0 9,0p
3. Kumho Ecsta PS71 EV / Semperit Speed-Life 3 8,9p
5. Michelin Pilot Sport EV 8,8p
6. Pirelli P Zero (PZ4) T0 8,6p
7. Tracmax X-Privilo TX3 8,5p
8. Hankook S1 Evo 3 EV T2 8,3
Huomioitavaa tässä oikeastaan oli kuinka pazka Hankook oli kaikessa paitsi vierinvastuksessa...
1. Nokian Hakka Black 3 SUV EV 9,2p
2. Continental SportContact 7 T0 9,0p
3. Kumho Ecsta PS71 EV / Semperit Speed-Life 3 8,9p
5. Michelin Pilot Sport EV 8,8p
6. Pirelli P Zero (PZ4) T0 8,6p
7. Tracmax X-Privilo TX3 8,5p
8. Hankook S1 Evo 3 EV T2 8,3
Huomioitavaa tässä oikeastaan oli kuinka pazka Hankook oli kaikessa paitsi vierinvastuksessa...
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Re: Faktaa ja mutua renkaista + vanteista
Hakkapeliitta R3 Kitka 225/45R18, auto vakaa ja kulkee suoraan.
Pirelli Winter Sottozero 3 kitka 225/45R18, auto vakaa ja kulkee suoraan.
Kontio Bearpaw Sport Macro kesär. 225/50R17, auto ei mene suoraan ja vakaasti metriäkään. Pientä hakua ja "etsintää" kokoajan mutta kyllä noillakin pärjää.
LingLong Sport Master kesär. 225/45R18 harkinnassa.
Allekirjoituksen autoa ajellessa em. havainnot muodostuneet.
Pirelli Winter Sottozero 3 kitka 225/45R18, auto vakaa ja kulkee suoraan.
Kontio Bearpaw Sport Macro kesär. 225/50R17, auto ei mene suoraan ja vakaasti metriäkään. Pientä hakua ja "etsintää" kokoajan mutta kyllä noillakin pärjää.
LingLong Sport Master kesär. 225/45R18 harkinnassa.
Allekirjoituksen autoa ajellessa em. havainnot muodostuneet.
S205 C200d OM651 vm.2017