Eli Veho olisi ihan hyvää hyvyyttään tarjonnut 15 t€ korvausta? Varmasti juu740 GLE kirjoitti: ↑Ke 02.04.2025 22:50Ei ollut, koska omistaja ei ollut huollattanut autoaan takuuehtojen mukaisesti.tahtoomersun kirjoitti: ↑Ma 31.03.2025 10:39 No lyhyesti tuossa on kyse siitä, että Mersu jossa on akkutakuu, oli viety akkuongelman takia Vehoon. Uusi akku maksaa 45000€ ja auton arvo on 15000€, niin akkutakuu korvaa vain tuon 15000€ ja loppu 30000€ menisi auton omistajalle.
Se sitten niistä akkutakuista
-
tahtoomersun
- Mersumies

- Viestit: 3192
- Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02
Re: Se sitten niistä akkutakuista
Perheessä:
W 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
W 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
Re: Se sitten niistä akkutakuista
Tässä autossa ei ollut.tahtoomersun kirjoitti: ↑Ti 01.04.2025 23:43
Niin sehän nyt ei varmastikaan ole kenellekään yllätys, että huollot pitää olla tehtynä
Korvausperuste on eri, mutta korvausvastuu rajataan kummassakin käypään arvoon.tahtoomersun kirjoitti: ↑Ti 01.04.2025 23:43
En oikein hahmota mitä yhteistä on akkutakuulla ja kaskolla? Jos vauriokorjauksen hinta nousee liian korkeaksi, niin vakuutusyhtiöhän lunastaa auton käyvästä arvosta, mutta en kyllä usko, että Veho rikkinäisiä sähköautoja lunastaa.
Veho maahantuojana ei lunasta mitään vaan takuun antanut valmistaja. En tunne puheena olevaa tapausta itse muuten kuin videon alla lukevan kommentin perusteella jossa sanotaan että omistajalle oli hänen laiminlyönnistään huolimatta tarjottu (omasta mielestäni kohtuuttoman isoa) 15.000 € korvausta.
Aina vaan 212, nyt S212
W212 Pehmennetty Avantgarde
S204 Olipa kerran Cee
Seittenneliskanttinen osa-aikaeläkkeellä
W212 Pehmennetty Avantgarde
S204 Olipa kerran Cee
Seittenneliskanttinen osa-aikaeläkkeellä
-
tahtoomersun
- Mersumies

- Viestit: 3192
- Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02
Re: Se sitten niistä akkutakuista
Jos huolloissa olisi ollut jotain akun kannalta kriittistä laiminlyöntiä, niin en usko, että olisi korvattu euroakaan.
Perheessä:
W 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
W 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
-
tahtoomersun
- Mersumies

- Viestit: 3192
- Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02
Re: Se sitten niistä akkutakuista
Mihinkähän edes perustuu väite, että huolloissa olisi ollut puutteita?
Perheessä:
W 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
W 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
Re: Se sitten niistä akkutakuista
Ei tietenkään, koska Veho ei ole Mersujen akkusertifikaatin vastapuolena. Mersujen akkusertifikaatti on valmistajan (Daimler AG, myöhemmin Mercedes-Benz) myöntämä. Vastapuolena takuukysymyksissä on tänä päivänä Mercedes-Benz, ks. lihavointi alla sitaatissa.tahtoomersun kirjoitti: ↑Ke 02.04.2025 22:54 Eli Veho olisi ihan hyvää hyvyyttään tarjonnut 15 t€ korvausta? Varmasti juu![]()
Turhaan sinä minulle kiukuttelet, minä vain kerron mitä näen keskustelua herättäneen videon julkaisijan omasta päivityksestä videonsa alle. Siellä sanotaan sanatarkasti näin:
"Veholta saadun tiedon mukaan auton huoltohistoriassa oli puutteita, minkä vuoksi akkusertifikaatti ei olisi voimassa. Kuitenkin valmistaja oli tarjonnut sertifikaatin mukaista korvausta, joka oli 15t€ suuruinen."
Jos tunnet tapauksen paremmin, informoi toki Kokkolan Autohuoltoa, että voivat korjata julkaisunsa:
https://www.youtube.com/watch?v=g0kYERgVyBU&t=3s
Aina vaan 212, nyt S212
W212 Pehmennetty Avantgarde
S204 Olipa kerran Cee
Seittenneliskanttinen osa-aikaeläkkeellä
W212 Pehmennetty Avantgarde
S204 Olipa kerran Cee
Seittenneliskanttinen osa-aikaeläkkeellä
Re: Se sitten niistä akkutakuista
En ota kantaa uskonnollisiin kysymyksiin, koska ei ole kompetenssia aiheeseen.tahtoomersun kirjoitti: ↑Ke 02.04.2025 23:04 Jos huolloissa olisi ollut jotain akun kannalta kriittistä laiminlyöntiä, niin en usko, että olisi korvattu euroakaan.
Huolto-ohjelman noudattaminen on takuuehto, joten omistaja on irtisanonut takuun omalla toiminnallaan täysin riippumatta siitä vaikuttiko sisätilan ilmansuodattimen ja jarrunesteiden vaihto akun vaurioitumiseen vai ei.
Aina vaan 212, nyt S212
W212 Pehmennetty Avantgarde
S204 Olipa kerran Cee
Seittenneliskanttinen osa-aikaeläkkeellä
W212 Pehmennetty Avantgarde
S204 Olipa kerran Cee
Seittenneliskanttinen osa-aikaeläkkeellä
Re: Se sitten niistä akkutakuista
Kukin tekee tietenkin omat johtopäätöksensä, mutta omalta osaltani isoimmat käytetyn EQE:n oston tiellä olevat esteet ovat Mazda 6e, CLA Shooting Brake ja pörssikurssien lasku.tahtoomersun kirjoitti: ↑Ti 01.04.2025 20:52 Ihan tältä istumalta en lähtisi käytettyä sähkömersua ostamaan.
Vatulointi jatkuu, koska kaksi ensimmäistä estettä ovat toistaiseksi vielä lupauksia joihin ei voi tutustua lähemmin.
Olen jo mielestäni päättänyt ostavani EQB:n, EQC:n ja EQE SUVin. Jos tänään ostaisin, osuisi valinta todennäköisesti EQE:hen, mutta tämä patterivispilän osto on minulla kuten tietokoneen tai puhelimen ostokin, aina jumissa sen takana, että kannattaa odottaa että ensi vuonna saa vielä paremman. Toivottavasti EU5 nokilekassa on vielä kilometrejä jäljellä valinnan lukitsemiseen saakka?
Aina vaan 212, nyt S212
W212 Pehmennetty Avantgarde
S204 Olipa kerran Cee
Seittenneliskanttinen osa-aikaeläkkeellä
W212 Pehmennetty Avantgarde
S204 Olipa kerran Cee
Seittenneliskanttinen osa-aikaeläkkeellä
-
tahtoomersun
- Mersumies

- Viestit: 3192
- Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02
Re: Se sitten niistä akkutakuista
No ensinnäkin, minä en ole kiukutellut, vaan kertonut omat ajatukset ko. keissistä.
Tosiasia nyt kuitenkin on, että auton arvoon perustuva korvauksen rajoitus akkusertifikaatissa on ja sen perusteella voidaan "takuu korjauksen" arvo rajoittaa auton käypään arvoon, vaikka huollot olisi tehty pilkulleen.
Puheet siitä, että sitä ei käytännössä sovelleta jätän ainakin itse omaan arvoonsa, jos näin kuitenkin on, niin sen lausekkeen voisi akkusertifikaatissa hyvin poistaa, koska edellytys huoltojen tekemiseen siellä kuitenkin on.
Lisäksi olisi kohtuullista, että akkutakuusta mainittaessa, mukana olisi myös tieto kyseisestä rajoituksesta.
Tosiasia nyt kuitenkin on, että auton arvoon perustuva korvauksen rajoitus akkusertifikaatissa on ja sen perusteella voidaan "takuu korjauksen" arvo rajoittaa auton käypään arvoon, vaikka huollot olisi tehty pilkulleen.
Puheet siitä, että sitä ei käytännössä sovelleta jätän ainakin itse omaan arvoonsa, jos näin kuitenkin on, niin sen lausekkeen voisi akkusertifikaatissa hyvin poistaa, koska edellytys huoltojen tekemiseen siellä kuitenkin on.
Lisäksi olisi kohtuullista, että akkutakuusta mainittaessa, mukana olisi myös tieto kyseisestä rajoituksesta.
Perheessä:
W 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
W 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
-
tahtoomersun
- Mersumies

- Viestit: 3192
- Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02
Re: Se sitten niistä akkutakuista
Jos käytettyä suunnittelee, niin ensi vuoteen odottelu on turhaa.740 GLE kirjoitti: ↑Ke 02.04.2025 23:37Kukin tekee tietenkin omat johtopäätöksensä, mutta omalta osaltani isoimmat käytetyn EQE:n oston tiellä olevat esteet ovat Mazda 6e, CLA Shooting Brake ja pörssikurssien lasku.tahtoomersun kirjoitti: ↑Ti 01.04.2025 20:52 Ihan tältä istumalta en lähtisi käytettyä sähkömersua ostamaan.
Vatulointi jatkuu, koska kaksi ensimmäistä estettä ovat toistaiseksi vielä lupauksia joihin ei voi tutustua lähemmin.
Olen jo mielestäni päättänyt ostavani EQB:n, EQC:n ja EQE SUVin. Jos tänään ostaisin, osuisi valinta todennäköisesti EQE:hen, mutta tämä patterivispilän osto on minulla kuten tietokoneen tai puhelimen ostokin, aina jumissa sen takana, että kannattaa odottaa että ensi vuonna saa vielä paremman. Toivottavasti EU5 nokilekassa on vielä kilometrejä jäljellä valinnan lukitsemiseen saakka?
Perheessä:
W 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
W 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
Re: Se sitten niistä akkutakuista
Eihän se ole turhaa, jokainen päivä syntyy uusi sellainen joka ostaa uuden ja ajaa jonkun tonnin.
Sit vaihtaa johkin toiseen ja tadaa ne kalleimmat kilometrit ajoi joku typerys.
Uusi auto, miinus se liikkeestä ulos ajo kymppi.
Sit vaihtaa johkin toiseen ja tadaa ne kalleimmat kilometrit ajoi joku typerys.
Uusi auto, miinus se liikkeestä ulos ajo kymppi.
Re: Se sitten niistä akkutakuista
Eikö ykkös kymppitonneja kannata maksaa jo siitä että on varmasti takuu voimassa, ajohan on sitten halpaa kun sähkön hinta alhaalla, mitä siihen muuta kuluja miettimäänUusi auto, miinus se liikkeestä ulos ajo kymppi.
wiimax.fi
-
tahtoomersun
- Mersumies

- Viestit: 3192
- Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02
Re: Se sitten niistä akkutakuista
Yhä edelleen: jonkun on ostettava autot ensin uutena, jotta sinulle on sitten rassattavaksi ne vanhana, paitsi jos niitä käytettyjä valmistetaan jossain. Itseä ei käyttöautojen ropaaminen kiinnosta pätkääkään.
Perheessä:
W 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
W 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
Re: Se sitten niistä akkutakuista
No onneksi niitä hölmöjä syntyy jokainen päivä lisää.
-
ennentauti
- Vakiokalustoa

- Viestit: 182
- Liittynyt: Ti 23.07.2013 18:24
Re: Se sitten niistä akkutakuista
Juuri näin! Vaatimukseni täyttäviä käytettyjä on saatavissa itselleni sopivalla tavalla, eli vähän ajettu Junge Sterne puolella uuden hinnasta.tahtoomersun kirjoitti: ↑To 03.04.2025 07:33
Jos käytettyä suunnittelee, niin ensi vuoteen odottelu on turhaa.![]()
Ongelmani on vain se, että harrastan auton vaihtamista myös silloin kun en ole vaihtamassa. Minulla on suunnilleen jokaisella ajan hetkellä tiedossani jokin sellainen malli, jonka ostaisin, jos vaihtaisin juuri nyt. Mutta koska Mazda 6e ja CLA Shooting Brake on vielä näkemättä, arvelen saavani jotain vielä parempaa hetken kuluttua.
Olen siis tietokoneen ostajan kierteessä. Haluanko ostaa mieleiseni nyt vai ensi vuonna vielä paremman?
Aina vaan 212, nyt S212
W212 Pehmennetty Avantgarde
S204 Olipa kerran Cee
Seittenneliskanttinen osa-aikaeläkkeellä
W212 Pehmennetty Avantgarde
S204 Olipa kerran Cee
Seittenneliskanttinen osa-aikaeläkkeellä
Re: Se sitten niistä akkutakuista
Tämä oli minustakin tärkeä asia esiin tuotavaksi. Se oli minullekin uusi juttu, vaikka olen ollut ostoksilla jo niin pitkään että "jouduin" ostamaan lisäaikaa pohdinnalleni edellistä autoani 100.000 km vähemmän ajetun S212:n muodossa.tahtoomersun kirjoitti: ↑To 03.04.2025 06:48 Tosiasia nyt kuitenkin on, että auton arvoon perustuva korvauksen rajoitus akkusertifikaatissa on ja sen perusteella voidaan "takuu korjauksen" arvo rajoittaa auton käypään arvoon, vaikka huollot olisi tehty pilkulleen.
Lisäksi olisi kohtuullista, että akkutakuusta mainittaessa, mukana olisi myös tieto kyseisestä rajoituksesta.
Rajaus tarkoittaa, että vanhaan autoon ei välttämättä saa uutta akkua, vaan korjatun tai toisesta autosta puretun ja se on tosiaan hyvä ymmärtää. Mielestäni tämän puheena olevan tapauksen osalta on silti asiatonta syyttää valmistajaa tai Vehoa, jotka ovat saamamme tiedon mukaan hoitaneet takuusta oman puolensa asiallisesti vaikka auton omistaja ei niin tehnytkään. Lunastus käypään hintaan on järkevä toimintamalli silloin kun auton korjaaminen ei ole kaupallisin perustein enää järkevää (vaikka olisikin teknisesti mahdollista).
Sellaistahan ei ole kukaan esittänytkään eikä mitään tulevaisuuden lupauksia ole annettu. On vain todettu, että tähän mennessä esiin tulleissa akkutakuukysymyksissä Veho ei ole päämiehensä edustajana toistaiseksi ollut yhtään kertaa rahaa vailla omistajalta. Olen kanssasi samaa mieltä siitä, että vaikka tämä lausunto varmaan onkin tänään totta, se ei takaa tulevista päätöksistä yhtään mitään.tahtoomersun kirjoitti: ↑To 03.04.2025 06:48 Puheet siitä, että sitä ei käytännössä sovelleta jätän ainakin itse omaan arvoonsa, jos näin kuitenkin on, niin sen lausekkeen voisi akkusertifikaatissa hyvin poistaa, koska edellytys huoltojen tekemiseen siellä kuitenkin on.
Minua kiinnostaa edelleen, onko minulla jäänyt jotain huomaamatta käytettynä ostettujen autojen takuun osalta kun korostat nimenomaan uuden ostamisen tärkeyttä? Miten akkusertifikaatin toimintaan vaikuttaa se, onko otteessa ensimmäinen, toinen tai kolmas omistaja, joka osti käytettynä Saksasta tuodun auton sen Suomeen rekisteröineeltä?
Ainakin Junge Sterne takuu on siirtynyt yksityisomistajien kesken ja vaikka Veho pelottelikin minua ettei MB-Osa ole merkkiliike, niin kun DSB-loki oli nuhteettomassa kunnossa, Daimler-rahoitus maksoi 7G-Tronicin korjauksen viikko takuuajan jälkeen kun automaatti lakkasi käyttämästä turbiinin lukitusta.
Aina vaan 212, nyt S212
W212 Pehmennetty Avantgarde
S204 Olipa kerran Cee
Seittenneliskanttinen osa-aikaeläkkeellä
W212 Pehmennetty Avantgarde
S204 Olipa kerran Cee
Seittenneliskanttinen osa-aikaeläkkeellä
Re: Se sitten niistä akkutakuista
Tästä vielä, tiettyyn ikään kun tulee niin ei ole väliä tuollakaan. Esimerkiksi minulle on käytettyjä autoja jo maailmassa riittävästi vaikkei tulisi enää yhtään lisää.MJPfin kirjoitti:jokainen päivä syntyy uusi sellainen joka ostaa uuden ja ajaa jonkun tonnin
Re: Se sitten niistä akkutakuista
Ehdin jo vähän innostua uudesta CLAsta, mutta onneksi aloin prujailemaan näitä ketjuja pommien tunnistamiseksi.
Onkohan kukaan käynyt vielä Vehon myyjien kanssa, mitä akkutakuu oikeasti merkitsee? Itse ajattelin kysellä, jos CLAta käyn koeajamassa, ainakin seuraavaa:
- Onko akkutakuun rajoitus voimassa auton käyvän arvon osalta
- kun takuun arvoa ja omvastuuosuuttaan arvioidaan, mikä on akun korvaamisen päivän hinta. Miten päivän hinta lasketaan, onko akun ja työn kustannus ns valmistajan omakustannus vai huollon listahinta sisältäen katteet materiaaleista ja työstä?
- voiko huolenpitosopimuksella täydentää akkutakuuta?
Onkohan kukaan käynyt vielä Vehon myyjien kanssa, mitä akkutakuu oikeasti merkitsee? Itse ajattelin kysellä, jos CLAta käyn koeajamassa, ainakin seuraavaa:
- Onko akkutakuun rajoitus voimassa auton käyvän arvon osalta
- kun takuun arvoa ja omvastuuosuuttaan arvioidaan, mikä on akun korvaamisen päivän hinta. Miten päivän hinta lasketaan, onko akun ja työn kustannus ns valmistajan omakustannus vai huollon listahinta sisältäen katteet materiaaleista ja työstä?
- voiko huolenpitosopimuksella täydentää akkutakuuta?
-
tahtoomersun
- Mersumies

- Viestit: 3192
- Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02
Re: Se sitten niistä akkutakuista
Ihan hyviä ja aiheellisia kysymyksiä.
Perheessä:
W 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
W 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
Re: Se sitten niistä akkutakuista
On se vaan hienoa aikaa mitä elämme, ennen kilpailtiin sillä kuka tekee parhaan ja laadukkaimman tuotteen.
Nyt kilpaillaan sillä kuka kusee kuluttajaa linssiin eniten ilman että tajuaa tulleensa kusetetuksi.
Takuu pitäisi tarkoittaa sitä mitä se ennen on ollut, annetun takuun piirissä vikaantunut asia korjataan tai korvataan vastaavalla.
Ei se akku valmistajalle maksa 15000-50000€ se on aivan varmaa. Muutoin yhtään sähkistä ei liikkuisi teillämme.
Nyt kilpaillaan sillä kuka kusee kuluttajaa linssiin eniten ilman että tajuaa tulleensa kusetetuksi.
Takuu pitäisi tarkoittaa sitä mitä se ennen on ollut, annetun takuun piirissä vikaantunut asia korjataan tai korvataan vastaavalla.
Ei se akku valmistajalle maksa 15000-50000€ se on aivan varmaa. Muutoin yhtään sähkistä ei liikkuisi teillämme.
Re: Se sitten niistä akkutakuista
Hyvin tiivistetty.
Oman lisänsä aiheuttaa päästöverotus/autovero. On kannattavaa käyttää muovia hinnan ja painon vuoksi. Pyörivät massat pienenee. Heikkojarakenteisia ketjuja jakopäässä (hybridit) ym.
Kaikki muutaman desin vuoksi/100km.
Näyttää monella ratkaisevan enemmän ostopäästöstä tehdessä kuin kestävyys.
Ollaan olevinaan vihreitä ja tuotetaan paljon laadullisesti heikkoa tavaraa.
Oman lisänsä aiheuttaa päästöverotus/autovero. On kannattavaa käyttää muovia hinnan ja painon vuoksi. Pyörivät massat pienenee. Heikkojarakenteisia ketjuja jakopäässä (hybridit) ym.
Kaikki muutaman desin vuoksi/100km.
Näyttää monella ratkaisevan enemmän ostopäästöstä tehdessä kuin kestävyys.
Ollaan olevinaan vihreitä ja tuotetaan paljon laadullisesti heikkoa tavaraa.
Re: Se sitten niistä akkutakuista
Muutoin samaa mieltä, mutta kyllä noi akut maksaa. Omalla alalla akuissa ei käytännössä ole ollenkaan katetta. Se taas on eri asia, että tuotannon alussa vaikka 25000€ maksava Li-ion akku ei maksa sitä tuotannon lopussa, mutta hintaa harvemmin päivitetään. Sitten taas joku vakiintunut lyijyakku maksaa ihan saman käytännössä vuodesta toiseen. Akullisissa kulkuneuvoissa ei ole mitenkään erikoista että se patteri maksaa 50% kokonaishinnasta tai ison litiumin kanssa tuplat mitä muu laite. Sen takia monet työkoneet myydään ilman akkua ja ostaja liisaa akun.
Kinukit on siitä hauskoja, että he pystyy myydä laitteen/auton samalla kokonaishinnalla akun kanssa, mitä euroopassa maksaa se vekotin ilman sitä akkua. Ja koska se akku on eurooppalaisille kallis, niin… se on vähän hankalaa kun valtaosa niistä akuista/materiaaleista ja akkuteknologiasta tulee sieltä kiinasta. Katotaan mihin tämä menee kun hiekka/suola-akut kehittyy kuluttajakäyttöön. Kyllähän se on valmistajienkin etu että se akku on halpa.
MB E200D T -18
MB 300CE-24 Cabriolet -92
MB 500SEC -91
1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair
http://garage59.blogspot.fi/
Ex: MB 200D -91 | MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
MB 300CE-24 Cabriolet -92
MB 500SEC -91
1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair
http://garage59.blogspot.fi/
Ex: MB 200D -91 | MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
Re: Se sitten niistä akkutakuista
Melko vaikea ilman politiikkaa, ottaa osaa keskusteluun
Mutta melko selkeää täytyy olla kaikille, ettei tyhjästä voi nyhtästä
Pelkästään materia osastolla ollaan muutamien maiden armoilla ja ne ohenee rajusti konfliktien ohella
Näitä ”uusia” innovaatioita on turha odotella, saadaan olla tosi onnellisia jotta on edes li-on akkuja.
Ostin akkuvehkeeseen Saksasta just akun, ja kyllä valmistajan jälleenmyyjältä, hintaero n.50€ halvimpaan Suomessa.(10Ah)
Itse mersun sähköauton ostoon en kyllä näe mitään estettä, siis uuden auton
Mutta melko selkeää täytyy olla kaikille, ettei tyhjästä voi nyhtästä
Pelkästään materia osastolla ollaan muutamien maiden armoilla ja ne ohenee rajusti konfliktien ohella
Näitä ”uusia” innovaatioita on turha odotella, saadaan olla tosi onnellisia jotta on edes li-on akkuja.
Ostin akkuvehkeeseen Saksasta just akun, ja kyllä valmistajan jälleenmyyjältä, hintaero n.50€ halvimpaan Suomessa.(10Ah)
Itse mersun sähköauton ostoon en kyllä näe mitään estettä, siis uuden auton
Re: Se sitten niistä akkutakuista
Kyl ne uudet innovaatiot on jo hyvässä vauhdissa. Ja niissä Kiina ei ole kriittinen toimittaja.
Mutta tuohon sähköauton ostoon niin eikö se ole juuri täysin absurdia että tollasen ostais itselle omaksi noilla arvon alenemisilla ja kalliilla vioilla? Itse näkisin asian nimenomaan niin, että juu voin ottaa, mutten omaksi. Eli liisari, joko firnan tai oma.
MB E200D T -18
MB 300CE-24 Cabriolet -92
MB 500SEC -91
1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair
http://garage59.blogspot.fi/
Ex: MB 200D -91 | MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
MB 300CE-24 Cabriolet -92
MB 500SEC -91
1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair
http://garage59.blogspot.fi/
Ex: MB 200D -91 | MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
Re: Se sitten niistä akkutakuista
No, tuossa on kyllä hyvä pointti. Mutta et omista mitään ja olet onnellinen tyyli ei kyllä minulle maistu.EVO X kirjoitti: ↑La 21.06.2025 19:58Kyl ne uudet innovaatiot on jo hyvässä vauhdissa. Ja niissä Kiina ei ole kriittinen toimittaja.
Mutta tuohon sähköauton ostoon niin eikö se ole juuri täysin absurdia että tollasen ostais itselle omaksi noilla arvon alenemisilla ja kalliilla vioilla? Itse näkisin asian nimenomaan niin, että juu voin ottaa, mutten omaksi. Eli liisari, joko firnan tai oma.
Re: Se sitten niistä akkutakuista
Harrasteautot sitten erikseen. Ne voi olla omia. Näissä sähkösissä tuo arvonalenema on niin raaka, että ei siinä omaksi jää kun velkaa käytännössä. Ellei tietysti ole niin paljon käteistä että makselee ostaessa pois. Silloin tulee vaan tappiota. Kaverin kanssa koeajettiin vuosi takaperin 2v vanha EQS joka oli ex-taksi, kilsoja aikalailla 200tkm. Autolla ikää reilu 2v silloin. Ostohinta ollut napsun auki 120k uutena ja silloin pyynti taisi olla 52teur. Siis 2v ja melkeen 70k arvonalenemaa. Okei, perustakuu loppu, on ajettu satku vuoteen mutta silti.. ihan katastrofaalinen ajatuskin moinen.Orlov kirjoitti: ↑Su 22.06.2025 07:02No, tuossa on kyllä hyvä pointti. Mutta et omista mitään ja olet onnellinen tyyli ei kyllä minulle maistu.EVO X kirjoitti: ↑La 21.06.2025 19:58Kyl ne uudet innovaatiot on jo hyvässä vauhdissa. Ja niissä Kiina ei ole kriittinen toimittaja.
Mutta tuohon sähköauton ostoon niin eikö se ole juuri täysin absurdia että tollasen ostais itselle omaksi noilla arvon alenemisilla ja kalliilla vioilla? Itse näkisin asian nimenomaan niin, että juu voin ottaa, mutten omaksi. Eli liisari, joko firnan tai oma.
MB E200D T -18
MB 300CE-24 Cabriolet -92
MB 500SEC -91
1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair
http://garage59.blogspot.fi/
Ex: MB 200D -91 | MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
MB 300CE-24 Cabriolet -92
MB 500SEC -91
1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair
http://garage59.blogspot.fi/
Ex: MB 200D -91 | MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
Re: Se sitten niistä akkutakuista
Taitaa olla melkein yhtä ikävä tilanne käyttövoimasta riippumatta, jos auto maksaa uutena 120000 euroa. Hinta tulee hurjasti alas heti.
Akkutakuista en mitään tiedä, mutta katselinpa joutessani tätä luettuani Nettiautosta Nissan Leaf hintoja, no se on uutena kun ostaa niin akun koosta riippuen 35000 tai 40000 euroa. Kai se jonkinlainen "perus" sähkäri on.
Aja pari kolme vuotta halpoja kilometrejä, kehuskele naapurille että taas oli yöllä pörssisähkön hinta miinuksella kun latasin, ja vie sitten vaihtoon, saat autosta 10000-20000 euroa.
Akkutakuista en mitään tiedä, mutta katselinpa joutessani tätä luettuani Nettiautosta Nissan Leaf hintoja, no se on uutena kun ostaa niin akun koosta riippuen 35000 tai 40000 euroa. Kai se jonkinlainen "perus" sähkäri on.
Aja pari kolme vuotta halpoja kilometrejä, kehuskele naapurille että taas oli yöllä pörssisähkön hinta miinuksella kun latasin, ja vie sitten vaihtoon, saat autosta 10000-20000 euroa.
wiimax.fi
Re: Se sitten niistä akkutakuista
Jep, tämä on se normitilanne noitten ID3 Volkkarien ja muiden kanssa. Auto maksaa 40-50t, pari vuotta ja hyvitys 20-25t. Osari lyhentynyt hyvällä säkällä puolet arvonalenemasta..mutta se on sellasta. Eihän varakkaiden tartte tollasta pohtia. Ja tottahan se polttoaineen kulutus aina tuo siihen muutaman tonnin kuluja, eli jos riittävästi ajaa niin säästää sen käyttövoiman suhteen. Mitä näitä nyt itse olen laskenut ja vertaillut niin halvemmaksi tulis pikku sähkö liisarina kuin oma maksettu nykyinen käyttis ihan pelkkien vuosikulujen osalta. Eli se omistaminen on vähän kiikun kaakun myös. Toki se antaa vapauden vähän tuunata mieleisekseen. Enkä nyt ihan välttämättä haluaisi vaihtaa E-sarjalaista johonkin pikku sähkörelluun näin niin kuin muuten. Mersujen liisarit on niin kalliita että ne joutuu ainakin omalta osalta unohtaa suoraan.dealer kirjoitti: ↑Ma 23.06.2025 07:41 Taitaa olla melkein yhtä ikävä tilanne käyttövoimasta riippumatta, jos auto maksaa uutena 120000 euroa. Hinta tulee hurjasti alas heti.
Akkutakuista en mitään tiedä, mutta katselinpa joutessani tätä luettuani Nettiautosta Nissan Leaf hintoja, no se on uutena kun ostaa niin akun koosta riippuen 35000 tai 40000 euroa. Kai se jonkinlainen "perus" sähkäri on.
Aja pari kolme vuotta halpoja kilometrejä, kehuskele naapurille että taas oli yöllä pörssisähkön hinta miinuksella kun latasin, ja vie sitten vaihtoon, saat autosta 10000-20000 euroa.
MB E200D T -18
MB 300CE-24 Cabriolet -92
MB 500SEC -91
1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair
http://garage59.blogspot.fi/
Ex: MB 200D -91 | MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
MB 300CE-24 Cabriolet -92
MB 500SEC -91
1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair
http://garage59.blogspot.fi/
Ex: MB 200D -91 | MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
Re: Se sitten niistä akkutakuista
Jep ei tarvinnut itselle paljon perustella tuota tupla turbon ostosta.
Sähkärillä saisi saman suorituskyvyn mutta se hinta...
Sähkärillä saisi saman suorituskyvyn mutta se hinta...




