Tarinaa ja kuvia 2000 E 430 T 4Matic - sytkän tutkimista

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14253
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Tarinaa ja kuvia 2000 E 430 T 4Matic - moottorinkumit vaihtoon

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

En ole ollut löytävinäni imuvuotoja. Sain hankittua alkup. moottorin sivukumit, takimmainen oli sen hintainen, että toivottavasti vika löytyy sivukumeista. Yllättäen V8+4Matic -yhdistelmään ei löydy tarvikeosia.

Onko kellään kokemusta kumien vaihdosta tähän malliin? Vetarit tuovat varmaan lisähaastetta. Alkuperäistä työohjetta en ole löytänyt, netissä oli juttuja, että toiselta puolen laturi irti ja toiselta puolen pakoputken etuliitos irti. Kuulostaa työläältä autotalliolosuhteissa. Mutta ei kai muuta kuin joku varvi lankkuja ajosillaksi ja auton alle tutkimaan tilannetta.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14253
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Tarinaa ja kuvia 2000 E 430 T 4Matic - moottorinkumit vaihtoon

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Ja ketut, uudet moottorinkumit eivät vieneet tutinaa pois. Vanhat olivat ilmeisesti aika hyvät, ne olivat vain n. 3 mm matalemmat. Oikea lähti muitta mutkitta (ylhäällä 16 mm, alhaalla 13 mm), mutta vasemmalla piti irroittaa pakoputken etupätkä. Hankalinta oli pakosarjalta tulevien pulttien irroitus ja asennus, vasemmanpuoleisen pultin luona ei ole paljoa tilaa.
IMG_20250622_180322_HDR.jpg
Otin vielä kerran ilmaputken, mutta nyt myös kaasuläpän irti. Ilmaputken-kaasuläpän huulitiiviste on kovahko, mutta kun en tiedä kuinka joustava sen kuuluu olla, tilaan uuden. Kaasuläpän-imusarjan välinen o-rengas oli turattu massalla, joten joku lie siellä jo joskus käynyt.

Huohotuksen nelitieyhteestä oli yksi kaasuläppään tuleva pitkä yhde poikki. Sain katkenneen osan isolla puuruuvilla irti. Tilattavaksi menee sekin. Puhdistin kaasuläpän. En kuitenkaan usko, että näillä olisi suurta vaikutusta käyntiin. Seuraavaksi sitten pitäisi löytää osaava hhtwin-tulkitsija ja katsoa happianturien ja sytytyspuolen arvoja.
IMG_20250704_203031.jpg
Nelitieyhteen paikka.
IMG_20250704_202225.jpg
Katkennut pala.
IMG_20250704_204145.jpg
IMG_20250704_203510.jpg
IMG_20250704_210725_HDR.jpg
Kaasuläppä.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14253
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Tarinaa ja kuvia 2000 E 430 T 4Matic - imuvuotojen tutkimista

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Nyt on kaikki huohotinletkut uudet ja kaasuläpän tiivisteet. Ei vaikutusta käyntiin. Nyt siis sytytyksen ja happianturien kimppuun tavalla tai toisella. Paikallisesta merkkiliikkeestä ei enää saa apuja hhtwin-tulkintaan.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14253
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Tarinaa ja kuvia 2000 E 430 T 4Matic - sytkän tutkimista

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Löysin W220-wikistä oheisen maininnan, että puolan voi mitata. Tarkoittaako tuo sitä, että sytytysjohto täytyy olla mitatessa puolassa kiinni?
Puola kunnossa 4,8 M ohm
Johto kunnossa 2,18 K ohm
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14253
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Tarinaa ja kuvia 2000 E 430 T 4Matic - sytkän tutkimista

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Mitähän noista katin lukemista pitäisi päätellä? Kumpi rikki?
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14253
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Tarinaa ja kuvia 2000 E 430 T 4Matic - sytkän tutkimista

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Eilen tutkittiin ME 2.0 ohjainlaitetta testerillä. Ilmeisesti puolia ei todellakaan pääse mittaamaan sillä, vaan täytyy ottaa puola tulpanjohtoineen yleismittarin piikkien väliin.

Muuten auto läpäisi kaikki testit ohjearvojen sisässä. Tsekattiin
Happitunnistinjännite
Lambdasäätö
Kaasupoljinanturi
Kaasuläppäkulma
Kaasuläpän potentiometri
Nokka-akselin Hall-anturi
Sytkän ajoitus
Suihkutusaika
Käynnin tasaisuus
Nakutus
Puristustesti
Impulssikehän adaptaatio

Mitä tuo impulssikehän adaptaatio tarkoittaa? Kuva alla. Tuskin siinä abs-kehää tarkoitetaan.
Puristustesti on siis suuntaa-antava, siinä starttia pyöritetään 10 sek. ja systeemi mittaa pyörintänopeutta. Sylinterissä, jonka puristus on vähäinen ja sitä sytytysjärjestyksessä edeltävän, nopeus on hieman suurempi, kuin muissa. Lie tasaisesti kulunut tuo moottori.

Ajoin reippaasti Norjan reissun elokuussa, n. 3175 km viiteen päivään. Huomasin, että öljynkulutus on aika reipasta, sai lisätä litran kahteen otteeseen. Näkyviä jälkiä eikä savutusta ole havaittu. Öljynvaihto (Shell Helix 5W40) lähestyy, laitoin uskomushoitona RVS:n koneeseen. Seurataan tilannetta.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Eemelicdi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 374
Liittynyt: Su 26.11.2023 10:41

Re: Tarinaa ja kuvia 2000 E 430 T 4Matic - sytkän tutkimista

Viesti Kirjoittaja Eemelicdi »

https://www.google.com/url?sa=t&source= ... 33xIpC-n9x
Tuollainen löytyy googlesta siitä kohta 11.6 VSS sensorin kalibrointi. Ei ole siis varmaa tietoa kunhan huvikseni googlailin.
Käyttis: W212FL 250CDI
Harraste: C215 M113k
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13677
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Tarinaa ja kuvia 2000 E 430 T 4Matic - sytkän tutkimista

Viesti Kirjoittaja karra »

Timo L. kirjoitti: Ti 02.09.2025 08:11

Ajoin reippaasti Norjan reissun elokuussa, n. 3175 km viiteen päivään. Huomasin, että öljynkulutus on aika reipasta, sai lisätä litran kahteen otteeseen. Näkyviä jälkiä eikä savutusta ole havaittu. Öljynvaihto (Shell Helix 5W40) lähestyy, laitoin uskomushoitona RVS:n koneeseen. Seurataan tilannetta.
Olin siinä käsityksessä että RVS ei auta heti tuollaiseen, tämä on vahvaa mutua. Kysypä Laaksosen Arilta, on tehnyt noita RVS käsittelyitä autoihinsa.

Itse olen saanut kaksi moottoria (M119 ja M103) parempaan iskuun heti, vaihtamalla sinne Valvolinen MaxLife öljyt. Kankaan Ari mustaakseni vahvisti saman tehneensä. Se vaikuttaa siis heti. Toinen söi öljyä ja toisessa huono öljynpaine tyhjäkäynnillä kuumana (tosin siinä oli moottorissa hyllystä kerättyjä 10W-40 jämiä ensiöljynä ns sisäpesun jälkeen).
1939 Pontiac Six 2D Sedan De Luxe MYYNNISSÄ www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
Eemelicdi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 374
Liittynyt: Su 26.11.2023 10:41

Re: Tarinaa ja kuvia 2000 E 430 T 4Matic - sytkän tutkimista

Viesti Kirjoittaja Eemelicdi »

Itsellä tärisee kanssa m113, kun kylmänä laittaa käyntiin. Tyhjäkäynti kierrokset tippuu mielestäni todella nopeasti tosi alas. Tutina häviää kun antaa vähän kierroksia.

Itse olen epäillyt voisiko kampiakselin etulimppu olla jo sen verran pykinyt. Eikös se ole näissä kumivulkanoitu? On vaan sen hintainen ettei viitsisi huvikseen vaihdella.
Käyttis: W212FL 250CDI
Harraste: C215 M113k
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14253
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Tarinaa ja kuvia 2000 E 430 T 4Matic - sytkän tutkimista

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Mulla tutina tulee esiin tyhjäkäynnillä. Korotetulla ei niinkään. se korotettu kestää näin kesäolosuhteissa ehkä 15 sekuntia. Tyhjäkäyntikierrosväli oli muistaakseni 600-750 Xentryssä. Minun autooni kumilimppu on jo vaihdettu 2023. Tsekkasin ketjun ykkössivun listan, niin tulpat on vaihdettu 8vuotta/41 000 km sitten. W220-wikissä mainittiin vaihtoväliksi 4 vuotta/100 000 km. Johdoille ei juuri enempää luvattu. Näinköhän ne pitäisi vaan raakia uusia. Samallapa ne tulisi puolatkin mitattua.

Jossain mainittiin, että nykiä yksi kerrallaan tulpanjohtoja irti ja kuunnella, muuttuuko käynti. Em. wikissä mainittiin, että johtoja ei saa irrottaa tyhjäkäynillä, ettei sytytyssysteemi vaurioidu.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Eemelicdi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 374
Liittynyt: Su 26.11.2023 10:41

Re: Tarinaa ja kuvia 2000 E 430 T 4Matic - sytkän tutkimista

Viesti Kirjoittaja Eemelicdi »

Mitäpä jos mittaisi lyhyen tyhjäkäynnin jälkeen lämpökameralla/infrapuna mittarilla jokaisen pakosarjan lähdön? Jos on hirveästi eroja niin jotainhan siinä pytyssä on sitten eri tavalla toimivaa kuin muissa.

Tänään kun taas kävin ajelemassa niin tutina on sellaista että sen käyntilämpöisenä juuri tuntee kuskin penkissä.
Tyhjäkäynnillä siis. Matka-ajossahan tuo vanha s-coupe menee vähemmillä tutinoilla ja äänillä mitä tuo 10v uudempi käyttöauto.
Käyttis: W212FL 250CDI
Harraste: C215 M113k
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14253
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Tarinaa ja kuvia 2000 E 430 T 4Matic - sytkän tutkimista

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Autoon vaihdettiin eteen ylätukivarret ja alatukivarsien sisemmät helat. Myös Norjan reissulta alkaen koputellut kannatinlaakeri vaihdettiin. On taas ilo ajella.
Vertailin sytytystulppien hintoja. Kotimaan marketeissa Boschit 11-13 e/kpl, Aeromotorsissa noin 6 e ja W+S Autoteilesta 16 kpl:n setti 84 e + rahti.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Vastaa Viestiin