Tyhtiksen w111 220sb kunnostelua.

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1116
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Tyhtiksen w111 220sb kunnostelua.

Viesti Kirjoittaja Zac »

W111 sedan mallithan olivat:
- 220b ns. karvalakkimalli, jonka tunnistaa esim. "W110" -tyyppisistä takavaloista. Vaikka oli halvin, ei silti myyty eniten.
- 220Sb eli kaasutinmoottorilla oleva malli
- 220SEb eli mekaanisella ruiskulla oleva malli (E= einspritzpumpe)
('b' on eriyttämään aiemmasta ponttoonimallin esim. 220S)

Ja sitten W112 eli mallit:
- 300SE ja
- 300SE "Lang" (aka "long wheelbase")
--> ja noissa oli enempi näitä kromislistoja:
Kuva

En ole 100% varma mutta noita 300SE:n listoja saattoi saada jopa "tehdas-optiona" näiden W111 Sb/SEb mallien matkaan.
Minun autossa (220SEb) nuo myös ovat, ja ilmeisesti koko lailla uudesta olleet.
Paitsi kylkilistat, ja kurakaarien listat, niin myös helmassa on sellainen kookas alumiininen lista, ja sen yläpuolella toinen jossa on keskellä kumia.
Viimeksi muokannut Zac, Pe 27.06.2025 08:58. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
tyhtis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 147
Liittynyt: Ti 03.07.2012 17:21

Re: Tyhtiksen w111 220sb kunnostelua.

Viesti Kirjoittaja tyhtis »

Ja sitten myös jälkeenpäin myös tuunattiin varmaan äveriäämmäksi malliksi.

Kiitoksia selvennyksestä!!
W211 200cdi ex (738thkm)
W126 280S 1982 ex
W111 220S 1965
W124 200d ja 300td ex
S211 220cdi ex
tyhtis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 147
Liittynyt: Ti 03.07.2012 17:21

Re: Tyhtiksen w111 220sb kunnostelua.

Viesti Kirjoittaja tyhtis »

Tässä päivänä kauniina kun käai antoi vähän myöten. Kattelin mersusta öljyt nesteet vaihdoin laturin remmin yms puuhaa ihmettelin kampiakselin siivapyöräää. Noooooo tosiaan taitaa mennä sytkän säätö korva kuulolle kun sielä näkkyy enemmän ja vähemmän noita viivoja en ehtinyt tutkia tarkemmin että erottaako mitkä tehtaalta mitkä oma tekoisia.

Vähän meinaa tarttauttaa käyntiin ja yskähtelee putkessa että olis niinku aavistuksen myöhäisellä sytkä ajossa kyllä toimii hienosti mutta silloin tulee ennakonsäätö peliin mukaan
W211 200cdi ex (738thkm)
W126 280S 1982 ex
W111 220S 1965
W124 200d ja 300td ex
S211 220cdi ex
Avatar
Juhani Halmeenmäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1510
Liittynyt: Ti 23.06.2015 21:57
Paikkakunta: Varsinainen Suomi
Viesti:

Re: Tyhtiksen w111 220sb kunnostelua.

Viesti Kirjoittaja Juhani Halmeenmäki »

Eikös kannata tehdä uusi YKK merkki, tulppa pois ja tikun kanssa kokeile missä.
Mikä ihmeen lankku, tässä puuta ole kuin sisustassa koristeena!
230CE W124 & SLK200 R170 ja monta muuta eri merkkistä
Exiä W114, W115, W116, W123, W201 pitkä rivi...
tyhtis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 147
Liittynyt: Ti 03.07.2012 17:21

Re: Tyhtiksen w111 220sb kunnostelua.

Viesti Kirjoittaja tyhtis »

Uskoisin että tuosta viiva määrästä kun ottaa tulpan poies ja pyörittelee löytyy se oikea merkki pitää ottaa valkoista väriä ja merkata se sitten katsoa miten sattuuko yksikään muu viiva niinkuin alunpittäin olisi????
Mutta en enää tuohon mielellään lisää viivoja ala tekemään.

Toisaalta pitää käyä kattoo tuosta varaosa moottorista onko siinä hyvä siivapyörä jos vaihtaa sen tähän moottoriin.
W211 200cdi ex (738thkm)
W126 280S 1982 ex
W111 220S 1965
W124 200d ja 300td ex
S211 220cdi ex
Avatar
Juhani Halmeenmäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1510
Liittynyt: Ti 23.06.2015 21:57
Paikkakunta: Varsinainen Suomi
Viesti:

Re: Tyhtiksen w111 220sb kunnostelua.

Viesti Kirjoittaja Juhani Halmeenmäki »

Joo, tuolla luurilla kirjoittelu ei ole paras lajini, tuli turhankin lyhyt selostua. Hyvä kun pääsit saman tien jujulle. Kenties hieman vielä vahvistaakin sitä YKK-hahloa ennen maalaamista? Ja samalla helppo katsoa, missä sytkän ajoitusmerkki, ja laittaa siihenkin joku maalimerkki? Jollei sitten omaa stroboa, jossa ennakonsäätö, sillähän saa ennakon nappulasta.
Mikä ihmeen lankku, tässä puuta ole kuin sisustassa koristeena!
230CE W124 & SLK200 R170 ja monta muuta eri merkkistä
Exiä W114, W115, W116, W123, W201 pitkä rivi...
tyhtis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 147
Liittynyt: Ti 03.07.2012 17:21

Re: Tyhtiksen w111 220sb kunnostelua.

Viesti Kirjoittaja tyhtis »

Joo tulevaisuutta ajatellen helpoin vahvistaa ja merkata oikeat viivat.
Ei ole ku tavallinen stropo missä ei mitää ylimääräisiä hienouksia.

Toisaalta toisessa moottorissa jos ehjä siivapyörä mahdollisuus sekin tieten vaihtaa noo pitää tutkia asiaa miten tekee nyt mitä ehdin nopeasti lampulla katsoa sytkää näytti viivojen perusteella että on REILUSTI myöhäsellä joten aloin ihmettelee voiko muka käydä edes jos paikkansa No siinä nuo viivat alkoikin epäilyttää ja putsaili pyöritteli kävi ilmi et joku juttu on käynyt aiheen suhteen.....
W211 200cdi ex (738thkm)
W126 280S 1982 ex
W111 220S 1965
W124 200d ja 300td ex
S211 220cdi ex
Avatar
Shatter
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 172
Liittynyt: To 21.07.2011 11:47
Paikkakunta: Oulu

Re: Tyhtiksen w111 220sb kunnostelua.

Viesti Kirjoittaja Shatter »

Tämä tuli bongattua Ride In Meetissä, rekkari oli jotenkin tuttu niin täältähän se löytyi. Ilo silmälle uudemman kaluston seassa, seuraavalla kerralla sitten mb-klubin riviin? :wink: :thumbup:
Ite kun tekkee saa sellasen kun sattuu tulemaan.

MB W108 250S '67
Skoda Superb 2.0TDI DSG '13
Skoda Superb 2.0TDI DSG '11​
MZ RT 125/3 '62
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1116
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Tyhtiksen w111 220sb kunnostelua.

Viesti Kirjoittaja Zac »

Mikä muu juttu siinä olisi voinut käydä kuin että siivapyörästä kiila hukassa ja päässyt pyörähtämään? Eikö se muutoin aina asennu "kohdilleen"?
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
tyhtis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 147
Liittynyt: Ti 03.07.2012 17:21

Re: Tyhtiksen w111 220sb kunnostelua.

Viesti Kirjoittaja tyhtis »

Shatter kirjoitti: To 14.08.2025 18:38 Tämä tuli bongattua Ride In Meetissä, rekkari oli jotenkin tuttu niin täältähän se löytyi. Ilo silmälle uudemman kaluston seassa, seuraavalla kerralla sitten mb-klubin riviin? :wink: :thumbup:


Joo tuli käytyä sielä Oulussa kattelemassa komeita mersujakin oli näytillä.
Pitäisi kattoa ku aikoinaan olin mb klubissa mutta sitten ei moneen vuoteen ollut mersua joten tuli erkaannuttua pitäisi uudestaan melkein liittyä.
W211 200cdi ex (738thkm)
W126 280S 1982 ex
W111 220S 1965
W124 200d ja 300td ex
S211 220cdi ex
tyhtis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 147
Liittynyt: Ti 03.07.2012 17:21

Re: Tyhtiksen w111 220sb kunnostelua.

Viesti Kirjoittaja tyhtis »

Zac kirjoitti: Ke 17.09.2025 16:32 Mikä muu juttu siinä olisi voinut käydä kuin että siivapyörästä kiila hukassa ja päässyt pyörähtämään? Eikö se muutoin aina asennu "kohdilleen"?
Nokun tätä ihmettelin mutta kun tuo uudempi tekniikka.
Vanhanmallinen jakaja jne kamppeet ja onko sitten vain katsottu 1 syl ykk ja tehty itte merkit ku merkkejä enemmän ja vähemmän siivapyörässä.

Lopulta löytyi viivat kohilleen ja vahvistin ne tulevaisuutta varten.

Nyt kyllä on pelannut oikein hyvin auto.

Kaasuttimet pitäisi talvella tohtia purkaa pestä jne kunnostaa.
Ja kardaanin kannatin kumi vaihtaa ku jyristää.

Onhan tuolla tullut kilometrejä todella hyvin kesässä ja vieläkin ajossa auto. Pyyhkijöiden varsien juuresta tulee vettä vain kabiiniin........
Jos vielä viimeinen ajelu käydä haudat läpi vanhanherran kanssa sitten talviteloille.
W211 200cdi ex (738thkm)
W126 280S 1982 ex
W111 220S 1965
W124 200d ja 300td ex
S211 220cdi ex
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1116
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Tyhtiksen w111 220sb kunnostelua.

Viesti Kirjoittaja Zac »

Tuleeko se vesi itse pyyhkijän mekanismin / rungon kautta vai onko niissä poteroissa joku neulanreikä?
Se rakenne on kohtuu tivis siihen pisteeseen ainakin, että nuo "kupit" ovat täynnä vettä...

PS. Aikoinaan omakohtainen taistelu johti toisen pyyhkijän "akselin" katkeamiseen... tuli tuokin tutuksi... ja että mekanismi on vänkä vaihtaa ;-)
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Vastaa Viestiin