Autona otsikon mukainen kampe.
Alkuperäisenä ongelmana oli vaihdelaatikon ( 722.9) kierrosnopeuden tunnistin Y3/8N2.
Eli yksi kolmesta johdinlevyssä olevasta kierrosnopeusanturista. Käytin laatikosta venttiilipöydän/johdinlevyn irti ja tuo anturi vaihdettiin. Auto toimi normaalisti muutaman päivän kunnes meni taas vikatilaan samasta anturista. Irrotin johdinlevyn todetakseni, että yksi kolmesta anturiin tehdystä juotoksesta oli sen verran murtunut, että anturi ei toiminut. Tässä vaiheessa päätin, että tuota samaa vanhaa levyä ei kannata enää uudelleen yrittää korjata, vaan hankin purkuautosta ( W163 ) samanlaisen VGS2-NAG2 ( A 033 545 73 32) johdinlevyn. Tämän jälkeen "uusi" levy virginoitiin ja sille siirrettiin vanhan levyn data. Asensin levyn paikalleen autoon. Asennuksen yhteydessä tehtiin Starilla ajoestojen poistot, kerrottiin levylle auton Vin-koodi, sekä venttiilipöydän EHS numero, sekä opetettiin vaihdekepin asennot yms. Operaation jälkeen auto lähtee käymään ja toimii muuten, mutta jostain syystä ESP valo oli alkanut tuikkia. Asiaa tutkittiin Starilla ja se antaa vikakoodit : 5B16 , Tarkasta ohjainlaite N47-5( ESP,PML,BAS) sekä
4A41 ohjainlaite ei sovi autotyyppiin. Olisiko täällä tietäjiä mistä tuo voisi johtua?
Jotenkin tuntuu hullulta, että tuo N47-5 olisi hajonnut.....toki vanhojen autojen kanssa on oppinut, että kaikki on mahdollista.
W211 280 cdi 7G + ESP ongelmia.... Löytyisikö tietäjiä...
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 37
- Liittynyt: Ti 04.09.2007 15:25
- Paikkakunta: Satakunta
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5935
- Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
- Paikkakunta: Mökillä
Re: W211 280 cdi 7G + ESP ongelmia.... Löytyisikö tietäjiä...
Voi johtua vaikka sittä jos usia ja vanha vgs sattuu oleman eri "versioita"maza300tdt kirjoitti: ↑Ti 22.07.2025 19:06 Autona otsikon mukainen kampe.
Alkuperäisenä ongelmana oli vaihdelaatikon ( 722.9) kierrosnopeuden tunnistin Y3/8N2.
Eli yksi kolmesta johdinlevyssä olevasta kierrosnopeusanturista. Käytin laatikosta venttiilipöydän/johdinlevyn irti ja tuo anturi vaihdettiin. Auto toimi normaalisti muutaman päivän kunnes meni taas vikatilaan samasta anturista. Irrotin johdinlevyn todetakseni, että yksi kolmesta anturiin tehdystä juotoksesta oli sen verran murtunut, että anturi ei toiminut. Tässä vaiheessa päätin, että tuota samaa vanhaa levyä ei kannata enää uudelleen yrittää korjata, vaan hankin purkuautosta ( W163 ) samanlaisen VGS2-NAG2 ( A 033 545 73 32) johdinlevyn. Tämän jälkeen "uusi" levy virginoitiin ja sille siirrettiin vanhan levyn data. Asensin levyn paikalleen autoon. Asennuksen yhteydessä tehtiin Starilla ajoestojen poistot, kerrottiin levylle auton Vin-koodi, sekä venttiilipöydän EHS numero, sekä opetettiin vaihdekepin asennot yms. Operaation jälkeen auto lähtee käymään ja toimii muuten, mutta jostain syystä ESP valo oli alkanut tuikkia. Asiaa tutkittiin Starilla ja se antaa vikakoodit : 5B16 , Tarkasta ohjainlaite N47-5( ESP,PML,BAS) sekä
4A41 ohjainlaite ei sovi autotyyppiin. Olisiko täällä tietäjiä mistä tuo voisi johtua?
Jotenkin tuntuu hullulta, että tuo N47-5 olisi hajonnut.....toki vanhojen autojen kanssa on oppinut, että kaikki on mahdollista.
Mökkillä
'
'
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 37
- Liittynyt: Ti 04.09.2007 15:25
- Paikkakunta: Satakunta
Re: W211 280 cdi 7G + ESP ongelmia.... Löytyisikö tietäjiä...
Saattaa olla, vaikka johdinlevyn data kopioitiin vanhasta. Ei tässä itsellä ainakaan ole muita ideoita, kuin koittaa vielä korjata vanha johdinlevy ja koittaa mitä sen kanssa tekee. Tai pistää auto osiksi, mikä sinänsä on harmi kun muuten ihan toimiva kampe.
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5935
- Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
- Paikkakunta: Mökillä
Re: W211 280 cdi 7G + ESP ongelmia.... Löytyisikö tietäjiä...
Tarkistanut että vanhassa oikeasti oli ennen kopiontia vikamaza300tdt kirjoitti: ↑To 24.07.2025 09:40 Saattaa olla, vaikka johdinlevyn data kopioitiin vanhasta. Ei tässä itsellä ainakaan ole muita ideoita, kuin koittaa vielä korjata vanha johdinlevy ja koittaa mitä sen kanssa tekee. Tai pistää auto osiksi, mikä sinänsä on harmi kun muuten ihan toimiva kampe.
ettei vika ollut/tullut dataan ja sitä myöten siirtynyt uutteen,
antaako sillä vahalla samat viat kuin uudella ?
kokeillut tehdä 1-1 kopion vanhasata ja sirtää uutten ?
niin jää pois sopeutuksita/ neitsyeksi tekmissä jonkun pileen menon riski
Mökkillä
'
'
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 37
- Liittynyt: Ti 04.09.2007 15:25
- Paikkakunta: Satakunta
Re: W211 280 cdi 7G + ESP ongelmia.... Löytyisikö tietäjiä...
No niin, vihdoin saatiin tämä ongelma ratkaistua. Eli syynä oli tuo , että "uusi" ohjainlevy mille siis kopioitiin vanhan tiedot yms oli peräisin W163 korisesta, ja tässä kyseisessä autossa oli rattivaihteet kepin sijaan. Ainakin tämä sekoitti tuon W211: niin, että laatikko ei toiminut kunnolla, ja tosiaan ESP ja ABS antoi avausviestin mukaisia herjoja. Päädyttiin lopulta siihen, että korjattiin alkuperäinen johdinlevy juottamalla anturin jalat uudelleen, suoraan johdinlevyn folioon, ja tämän lisäksi anturin kolvaukset suojattin. Asentelin alkuperäisen levyn takaisin autoon, ja nyt kaikki toimii.:nään ei pala mikään häiriövalo, vaihteet ja asennot näkyy mittaristossa yms. Vaihteisto vaihtaa jopa siistimmin kuin ennen remonttia, tämä johtunee siitä, että laatikossa on nyt uudet öljyt.