S212 Airmatic haasteet
S212 Airmatic haasteet
Hei,
autoon on vaihdettu taakse pussit ja osa linjastosta on korjattu. Haasteena edelleen, että välillä tulee vikakoodia, että kompressorin painepuoli vuotaa. Lisäksi myös se, että seisoessaan auton perä laskee alas noin 8 h:ssa. Luettaessa kuitenkin työsäiliössä on painetta 6-7 bar ja kompressori nostaa auton perän ylös. Ajon aikana järjestelmän paine saattaa romahtaa mittauksen mukaan 8-10 barista aina yhteen baariin ja pysyä siellä. Korin korkeudessa ei tapahdu muutosta. Jonkin ajan kuluttua paine saattaakin taas olla, vaikka 14 bar tai heilua 1 ja 14 barin välissä. Joskus paine on noussut jopa 16 bar asti mittauksen perusteella. Kaikkien 4:n ilmapussien paineet ovat yleensä samat kuin työsäiliön paine eli 1-14 bar välillä.
Mistähän on kyse?
autoon on vaihdettu taakse pussit ja osa linjastosta on korjattu. Haasteena edelleen, että välillä tulee vikakoodia, että kompressorin painepuoli vuotaa. Lisäksi myös se, että seisoessaan auton perä laskee alas noin 8 h:ssa. Luettaessa kuitenkin työsäiliössä on painetta 6-7 bar ja kompressori nostaa auton perän ylös. Ajon aikana järjestelmän paine saattaa romahtaa mittauksen mukaan 8-10 barista aina yhteen baariin ja pysyä siellä. Korin korkeudessa ei tapahdu muutosta. Jonkin ajan kuluttua paine saattaakin taas olla, vaikka 14 bar tai heilua 1 ja 14 barin välissä. Joskus paine on noussut jopa 16 bar asti mittauksen perusteella. Kaikkien 4:n ilmapussien paineet ovat yleensä samat kuin työsäiliön paine eli 1-14 bar välillä.
Mistähän on kyse?
Re: S212 Airmatic haasteet
Anturi näyttää höpöjä? Mikä anturi tuollaisia lukemia antaa.
Käyttis: W212FL 250CDI
Harraste: C215 M113k
Harraste: C215 M113k
Re: S212 Airmatic haasteet
Central reservoir eli onko jossakin kohtaa autoa painesäiliö? Ihmetyttää, että ilmapussien paineet seuraavat myös suoraan tätä painetta. Onko venttiililohko jotenkin myös viallinen? Säiliön kuvan perusteella se ei sisällä mittausta vaan pelkästään paineyhteen linjastoon. Onkohan järjestelmän paineenmittaus sitten missä? Kompressorissa ja venttiililohkossa?
Re: S212 Airmatic haasteet
Menee vähän yksin puheluksi, mutta kuvien perusteella veikkaan, että paineenmittaus ja seuranta on venttiililohkossa. Ajelin tuossa äsken ylös ja alas autoa ja seurasin painetta. Tosiin se seilaa välillä 1-14 bar. Lisäksi kompressorin äänestä päätellen taitaapi olla sekin jo ehtoopuolella. Ei juurikaan paisuntaventtiili enää suhahtele. Autoa normaali tasoon laskiessa paine romahtaa noin 4 bar ja sitten taas nousee ylös 8 bar. Painemittauksien perusteella järjestelmän toiminta on kuin se oli täytetty kokoonpuristumattomalla vedellä. Pehmeys puuttuu täysin ja samaa on havaittavissa myös ajossa...
Re: S212 Airmatic haasteet
Saippuavettä pumppupulloon ja alat etsiä vuotoja. Onkos starilla tehty mitään testejä vielä?
Käyttis: W212FL 250CDI
Harraste: C215 M113k
Harraste: C215 M113k
Re: S212 Airmatic haasteet
no jos se paine näyttää 1 bar niin ei se jaksa autoa ylhäällä pitää. Jos kuitenkin selvästi auto on tasossa niin anturivika...
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Re: S212 Airmatic haasteet
Niin, kävin kylillä ja tulin kotiin. Kuinka ollakkaan auto nousi perustasosta mökkiasentoon ilman kompuran käynnistystä. Parin tunnin aikana ei ole tapahtunut muutosta tasossa. Auto oli korjaamolla ja yksi pätkä vaihdettiin tosiaan linjastoa ja muita vuotoja ei löytynyt. Hintaa operaatiolla noin 250 €, joten kallista oli...
Alan kallistua siihen, että venttiililohko ja kompressori. Kompressorissa lähinnä tuotto ja paineenalennusventtiili. Ja edelleen olen sitä mieltä, että S212 venttiililohkossa on painemittaukset integroituna ja palikka on vaihdettava kokonaisuudessaan.
Ja kun putkisto on rakennettu yksinkertaisena syöttönä, niin on varmasti myös mahdollista, että paine laskee järjestelmässä, kun auton koria lasketaan alaspäin, mutta se, että paine romahtelee portaittain aina 1 bar:n ja palaa takaisin hetken päästä viittaa siihen, että paineenalennusventtiili ei toimi oikein ja se jumittuu auki. Ilmeisesti järjestelmä päästää ilmaa vaimenninkohtaisista venttiileistä ja paisuntaventtiili päästää painetta ulos järjestelmästä, jos on tarvetta.
Niin - yksi mahdollisuus on myös sähkövika, joka vetää mittaukset maihin tavalla tai toisella, mutta vika ei ole pysyvä ja virheilmoitusta ei ole tästä.
Ja olisi pitänyt aikoinaan näköjään ostaa S-sarjalainen. Siihen löytyy vastaukset ja anturit ovat vaihdettavissa ja lohkot kunnostettavissa:
https://w220.wiki/Airmatic
Edit: Auto on edelleen ylhäällä. Kävin avaamassa hiukan ovea, niin päästeli ilmaa pois, vaikka pyyntö on, että mökkikorkeus. Keula näyttää pysyvän loistavasti ylhäällä.
Alan kallistua siihen, että venttiililohko ja kompressori. Kompressorissa lähinnä tuotto ja paineenalennusventtiili. Ja edelleen olen sitä mieltä, että S212 venttiililohkossa on painemittaukset integroituna ja palikka on vaihdettava kokonaisuudessaan.
Ja kun putkisto on rakennettu yksinkertaisena syöttönä, niin on varmasti myös mahdollista, että paine laskee järjestelmässä, kun auton koria lasketaan alaspäin, mutta se, että paine romahtelee portaittain aina 1 bar:n ja palaa takaisin hetken päästä viittaa siihen, että paineenalennusventtiili ei toimi oikein ja se jumittuu auki. Ilmeisesti järjestelmä päästää ilmaa vaimenninkohtaisista venttiileistä ja paisuntaventtiili päästää painetta ulos järjestelmästä, jos on tarvetta.
Niin - yksi mahdollisuus on myös sähkövika, joka vetää mittaukset maihin tavalla tai toisella, mutta vika ei ole pysyvä ja virheilmoitusta ei ole tästä.
Ja olisi pitänyt aikoinaan näköjään ostaa S-sarjalainen. Siihen löytyy vastaukset ja anturit ovat vaihdettavissa ja lohkot kunnostettavissa:
https://w220.wiki/Airmatic
Edit: Auto on edelleen ylhäällä. Kävin avaamassa hiukan ovea, niin päästeli ilmaa pois, vaikka pyyntö on, että mökkikorkeus. Keula näyttää pysyvän loistavasti ylhäällä.
Re: S212 Airmatic haasteet
En nyt ihan varmaksi sanoisi että W220 olisi airmaticin osalta parempi kuin 212.A-P.K kirjoitti: ↑La 02.08.2025 16:26 Niin, kävin kylillä ja tulin kotiin. Kuinka ollakkaan auto nousi perustasosta mökkiasentoon ilman kompuran käynnistystä. Parin tunnin aikana ei ole tapahtunut muutosta tasossa. Auto oli korjaamolla ja yksi pätkä vaihdettiin tosiaan linjastoa ja muita vuotoja ei löytynyt. Hintaa operaatiolla noin 250 €, joten kallista oli...
Alan kallistua siihen, että venttiililohko ja kompressori. Kompressorissa lähinnä tuotto ja paineenalennusventtiili. Ja edelleen olen sitä mieltä, että S212 venttiililohkossa on painemittaukset integroituna ja palikka on vaihdettava kokonaisuudessaan.
Ja kun putkisto on rakennettu yksinkertaisena syöttönä, niin on varmasti myös mahdollista, että paine laskee järjestelmässä, kun auton koria lasketaan alaspäin, mutta se, että paine romahtelee portaittain aina 1 bar:n ja palaa takaisin hetken päästä viittaa siihen, että paineenalennusventtiili ei toimi oikein ja se jumittuu auki. Ilmeisesti järjestelmä päästää ilmaa vaimenninkohtaisista venttiileistä ja paisuntaventtiili päästää painetta ulos järjestelmästä, jos on tarvetta.
Niin - yksi mahdollisuus on myös sähkövika, joka vetää mittaukset maihin tavalla tai toisella, mutta vika ei ole pysyvä ja virheilmoitusta ei ole tästä.
Ja olisi pitänyt aikoinaan näköjään ostaa S-sarjalainen. Siihen löytyy vastaukset ja anturit ovat vaihdettavissa ja lohkot kunnostettavissa:
https://w220.wiki/Airmatic
Edit: Auto on edelleen ylhäällä. Kävin avaamassa hiukan ovea, niin päästeli ilmaa pois, vaikka pyyntö on, että mökkikorkeus. Keula näyttää pysyvän loistavasti ylhäällä.
Alustan kovuus voi johtua siitä että airmaticissa on vika ja systeemi itse säätää alustaa kovemmaksi. En nyt löydä tietoa missä näin on sanottu mutta perustuu muistiin.
Vuotoja voi olla ihan niissä pienissä 4mm letkujen o renkaissa - nekin vanhenevat. Nipat maksaa aika vähän. Tekee testit mitä star antaa tehdä niin vuotopaikat selviävät ja voi korjailla niitä. On toki vikoja joita star ei ainakaan w220 kohdalla kykene osoittamaan. Jos esim korkeusantureiden kiinnitykset linkit vääntyneet tai jumittavat voi alusta luulla olevansa jollakin korkeudella ja säädellä ja tehdä sitä sinnetänne kunnes paineet loppuu tai kuten nyt itsellä perse pystyssä ässällä... Pitänee tutkia taka-anturin kunto. Mukavat kyydit ilmajousilla muttei aidon ABC hydraulialustan veroinen. Mutta epämukavat vikapulmat.
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
Re: S212 Airmatic haasteet
Auton tasoon liittyvät korkeusmittaukset toimivat loogisesti ja haluttu taso on muutaman mm. sisällä. Lisäksi olen herkistellyt mittaukset ja varret, kun vaihdan kesä- tai talvirenkaat alle.
S212:n linjastossa on ilmeisesti vähän noita kumisia o-renkaita. Liitoksissa on vastaavan tyylinen metallinen helmiliitos kuin LVI-putkissa. Tosin en ole avannut vielä yhtään, mutta tämä tieto perustuu kuva- ja videomateriaaleihin. Kuten moni asia on muuttunut matkan varrella, S212 osat on integroituja valmiita paketteja mittauksineen ja niitä ei avata enää korjausta varten. Ensimmäiset airmaticit ovat tältä osin olleet aikamoisia rakennussarjoja, mutta kuten on nähtivissä, kaikki on huolellisesti dokumentoitu ja kuvattu.
Noin 18 h perä kesti ylhäällä mökkiasennosta tonttiin... Jos kormaajolla ei löydetty muita vuotoja, niin kallistun edelleen siihen, että järjestelmän paisuntaventtiili ja venttiililohko eivät toimi suunnitellusti.
Ajomukavuudessa, kun järjestelmä on kunnossa ja ajoneuvon pyöränsuuntaukset on tehty, väittäisin, että päihittää kevyesti C6:n ajomukavuuden. Mielipideasioita kuitenkin.
S212:n linjastossa on ilmeisesti vähän noita kumisia o-renkaita. Liitoksissa on vastaavan tyylinen metallinen helmiliitos kuin LVI-putkissa. Tosin en ole avannut vielä yhtään, mutta tämä tieto perustuu kuva- ja videomateriaaleihin. Kuten moni asia on muuttunut matkan varrella, S212 osat on integroituja valmiita paketteja mittauksineen ja niitä ei avata enää korjausta varten. Ensimmäiset airmaticit ovat tältä osin olleet aikamoisia rakennussarjoja, mutta kuten on nähtivissä, kaikki on huolellisesti dokumentoitu ja kuvattu.
Noin 18 h perä kesti ylhäällä mökkiasennosta tonttiin... Jos kormaajolla ei löydetty muita vuotoja, niin kallistun edelleen siihen, että järjestelmän paisuntaventtiili ja venttiililohko eivät toimi suunnitellusti.
Ajomukavuudessa, kun järjestelmä on kunnossa ja ajoneuvon pyöränsuuntaukset on tehty, väittäisin, että päihittää kevyesti C6:n ajomukavuuden. Mielipideasioita kuitenkin.
Re: S212 Airmatic haasteet
Etupääkö käyttäytyy normaalisti?
Käyttis: W212FL 250CDI
Harraste: C215 M113k
Harraste: C215 M113k
Re: S212 Airmatic haasteet
Etupäähän ei ole koskettu sinä aikana, kun auto on minulla ollut. On aina pysynyt ryhdissä ja ylhäällä.
Historiasta vielä, että alunperin auton oikea takakulma alkoi laskea alas. Sen jälkeen vasen pussi takaa antautui liittimen osalta täysin ja vaihdettiin molemmat pussit. Tämän jälkeen auto pysyi hetken taas vaaterissa. Sitten, kun taas vaihdettiin iskarien yläpäät, niin perän tippuminen alkoi uudestaan ja sen jälkeen linjastoa on paikattu 2 kertaan, mutta vieläkään se ei tosiaan pysy ylhäällä. En kehtaa sanoa ääneen tätä, mutta jos olisin kiltisti vienyt auton merkkihuoltoon niin todennäköisesti kaikelta tältä murheelta olisi välttynyt ja kuinka ollakaan rahasumma olisi ollut sama kuin nytkin, mutta perä olisi edelleen ylhäällä. Parsiminen tulee kalliiksi...
EDIT: tosiaan auto on laskenut perän osalta yön aikana ja tämä on nähtävissä tasomittauksissa ja mV viesteissä. Takana vasemmalla damping valven virta-arvo heiluu hiukan 0-0,8 mA:n välillä. Muut ovat nollassa ampeerissa auton seistessä. Painetta oli taas sen 9 bar joka kulmassa ja varastosäiliössä. Kuinka ollakkaan auto nousee tästä melkoisen nopeasti ylös taas mökkiasentoon. Tällä kertaa ei edes osannut kertoa, että on alhaalla...
Pari ajelua tästä ylös ja alas ja seurasin paineen käyttäytymistä. Parhaillaan paine kävi 14 bar ja laski sieltä noin 9 bar tasolla. Tason pudotuksen aikana paine tippui 9 barista 2-4 bar ja palasi sieltä sitten 9 bar. Viimeisellä nostolla paisuntaventtiili avautui kompressorista, auto oli saavuttanut tason ja paine romahti 1 bar, joka paikassa taas niin sanotusti, mutta auto oli edelleen mökkiasennossa. Sammutin auton, mutta kuinka ollakkaan painemittaus näytti edelleen noin 1 bar. Sanoisinpa näin ollen, että vika on edelleen tuolla venttiililohkon suunnilla ja paisuntaventtiilissä...
Pienellä lenkillä näki taas, että lähtiessä paine joka paikassa noin 9 Bar. Kompressori nosti paineen jopa 14 Bar ja sitten se taas romahti 1 Bar. Ei muutosta tasossa. Eli venttiililohko ei toimi kuten pitäisi ja työsäiliön paine ei nouse haluttuun tasoon vaan paisunta- ja ylipaineventtiili avautuvat ensin ja seurauksena on jakotukin ja venttililohkon paineen romahtaminen… Lisäksi, nyt linjaston korjauksen jälkeen auto ei enää yritä korjata tasoa, kun oven avaa seisonnan jälkeen eli painetta ja paine-eroa ei ole riittävästi työsäiliössä…
EDIT2: Kävin sitten vielä ruiskimassa saippuvettä, kun monessa ohjeessa on sanottu, että takana pussin yläpää jää vuotamaan helposti liitoksesta. No kuinka ollakkaan - Vähän ajan kuluttua taakse vasemmalle kasvoi kunnon saippuasieni pussin yläpäähän. Ilmeisesti liitos vuotaa siellä. Muuten onkin sitten hankalampi juttu tarkistaa pussien kunto, kun päällä on suojat. Vastaavaa kasvua en kuitenkaan saanut aikaiseksi muualla. On muuten jo aika monta liitintä lyöty taakse molemminpuolin linjastoa. Olisi ollut hyvä, jos suojakumia olisi ollut vähän enemmän tehtaalla linjan suojaamiseksi, niin linjasto olisi vieläkin kunnossa, mutta tiukassa näyttää kate olevan saksassakin. Lisäksi olisiko ollut se kuuluisa turkkilainen työntekijä kokoonpanolinjalla... Näistä pitäisi heti tiputtaa muovit alas, lisäsuojata pohja ja apurungot ja lisäksi vielä vähän lisäsuojata linjastoa.
Onko tuolle liittimelle jotain tehtävissä? Ilmeisesti on ns. muovikierteellä. Tuskin tokenee lisäkiristyksellä? Joo tähänkin löytyi vastaus, että ylikiristys syö kierteet ja vuotaa. Joissakin malleissa on näköjään messinkikierre...
EDIT3: Kun pussien päällä on suojat, niin on vaikea sanoa niiden kunnosta mitään. Vedänkö suojat veks ja sitten tarkistan säkkien kunnon? Ne ovat kuitenkin jo pari vuotta vanhat ja auto on nojaillut nyt välillä aina alhaalla, joten en osaa sanoa onko vuotoa niissäkin, kun on jumpattu edes takas...
Historiasta vielä, että alunperin auton oikea takakulma alkoi laskea alas. Sen jälkeen vasen pussi takaa antautui liittimen osalta täysin ja vaihdettiin molemmat pussit. Tämän jälkeen auto pysyi hetken taas vaaterissa. Sitten, kun taas vaihdettiin iskarien yläpäät, niin perän tippuminen alkoi uudestaan ja sen jälkeen linjastoa on paikattu 2 kertaan, mutta vieläkään se ei tosiaan pysy ylhäällä. En kehtaa sanoa ääneen tätä, mutta jos olisin kiltisti vienyt auton merkkihuoltoon niin todennäköisesti kaikelta tältä murheelta olisi välttynyt ja kuinka ollakaan rahasumma olisi ollut sama kuin nytkin, mutta perä olisi edelleen ylhäällä. Parsiminen tulee kalliiksi...
EDIT: tosiaan auto on laskenut perän osalta yön aikana ja tämä on nähtävissä tasomittauksissa ja mV viesteissä. Takana vasemmalla damping valven virta-arvo heiluu hiukan 0-0,8 mA:n välillä. Muut ovat nollassa ampeerissa auton seistessä. Painetta oli taas sen 9 bar joka kulmassa ja varastosäiliössä. Kuinka ollakkaan auto nousee tästä melkoisen nopeasti ylös taas mökkiasentoon. Tällä kertaa ei edes osannut kertoa, että on alhaalla...
Pari ajelua tästä ylös ja alas ja seurasin paineen käyttäytymistä. Parhaillaan paine kävi 14 bar ja laski sieltä noin 9 bar tasolla. Tason pudotuksen aikana paine tippui 9 barista 2-4 bar ja palasi sieltä sitten 9 bar. Viimeisellä nostolla paisuntaventtiili avautui kompressorista, auto oli saavuttanut tason ja paine romahti 1 bar, joka paikassa taas niin sanotusti, mutta auto oli edelleen mökkiasennossa. Sammutin auton, mutta kuinka ollakkaan painemittaus näytti edelleen noin 1 bar. Sanoisinpa näin ollen, että vika on edelleen tuolla venttiililohkon suunnilla ja paisuntaventtiilissä...
Pienellä lenkillä näki taas, että lähtiessä paine joka paikassa noin 9 Bar. Kompressori nosti paineen jopa 14 Bar ja sitten se taas romahti 1 Bar. Ei muutosta tasossa. Eli venttiililohko ei toimi kuten pitäisi ja työsäiliön paine ei nouse haluttuun tasoon vaan paisunta- ja ylipaineventtiili avautuvat ensin ja seurauksena on jakotukin ja venttililohkon paineen romahtaminen… Lisäksi, nyt linjaston korjauksen jälkeen auto ei enää yritä korjata tasoa, kun oven avaa seisonnan jälkeen eli painetta ja paine-eroa ei ole riittävästi työsäiliössä…
EDIT2: Kävin sitten vielä ruiskimassa saippuvettä, kun monessa ohjeessa on sanottu, että takana pussin yläpää jää vuotamaan helposti liitoksesta. No kuinka ollakkaan - Vähän ajan kuluttua taakse vasemmalle kasvoi kunnon saippuasieni pussin yläpäähän. Ilmeisesti liitos vuotaa siellä. Muuten onkin sitten hankalampi juttu tarkistaa pussien kunto, kun päällä on suojat. Vastaavaa kasvua en kuitenkaan saanut aikaiseksi muualla. On muuten jo aika monta liitintä lyöty taakse molemminpuolin linjastoa. Olisi ollut hyvä, jos suojakumia olisi ollut vähän enemmän tehtaalla linjan suojaamiseksi, niin linjasto olisi vieläkin kunnossa, mutta tiukassa näyttää kate olevan saksassakin. Lisäksi olisiko ollut se kuuluisa turkkilainen työntekijä kokoonpanolinjalla... Näistä pitäisi heti tiputtaa muovit alas, lisäsuojata pohja ja apurungot ja lisäksi vielä vähän lisäsuojata linjastoa.
Onko tuolle liittimelle jotain tehtävissä? Ilmeisesti on ns. muovikierteellä. Tuskin tokenee lisäkiristyksellä? Joo tähänkin löytyi vastaus, että ylikiristys syö kierteet ja vuotaa. Joissakin malleissa on näköjään messinkikierre...
EDIT3: Kun pussien päällä on suojat, niin on vaikea sanoa niiden kunnosta mitään. Vedänkö suojat veks ja sitten tarkistan säkkien kunnon? Ne ovat kuitenkin jo pari vuotta vanhat ja auto on nojaillut nyt välillä aina alhaalla, joten en osaa sanoa onko vuotoa niissäkin, kun on jumpattu edes takas...
Re: S212 Airmatic haasteet
Jaa että eikö ole 212 korisessa samanlaisia liittimiä kuin w220? Luin/ajattelin itseasiassa alunperin vähän väärin ja ajattelin että 211 kyseessä vaikka kirjoitinkin ihan 212. Osanumero w220 liittimelle A0003270369. Siellä on jokaisessa liittimessä 3x o-rengas (2kpl 4mm putkelle ja 1 kpl itse liittimelle). Ei kannata askarrella sinne uusia renkaita vaan ostaa uudet liittimet ja toivoo ettei kierre korkkaaA-P.K kirjoitti: ↑Su 03.08.2025 10:54 Auton tasoon liittyvät korkeusmittaukset toimivat loogisesti ja haluttu taso on muutaman mm. sisällä. Lisäksi olen herkistellyt mittaukset ja varret, kun vaihdan kesä- tai talvirenkaat alle.
S212:n linjastossa on ilmeisesti vähän noita kumisia o-renkaita. Liitoksissa on vastaavan tyylinen metallinen helmiliitos kuin LVI-putkissa. Tosin en ole avannut vielä yhtään, mutta tämä tieto perustuu kuva- ja videomateriaaleihin. Kuten moni asia on muuttunut matkan varrella, S212 osat on integroituja valmiita paketteja mittauksineen ja niitä ei avata enää korjausta varten. Ensimmäiset airmaticit ovat tältä osin olleet aikamoisia rakennussarjoja, mutta kuten on nähtivissä, kaikki on huolellisesti dokumentoitu ja kuvattu.
Noin 18 h perä kesti ylhäällä mökkiasennosta tonttiin... Jos kormaajolla ei löydetty muita vuotoja, niin kallistun edelleen siihen, että järjestelmän paisuntaventtiili ja venttiililohko eivät toimi suunnitellusti.
Ajomukavuudessa, kun järjestelmä on kunnossa ja ajoneuvon pyöränsuuntaukset on tehty, väittäisin, että päihittää kevyesti C6:n ajomukavuuden. Mielipideasioita kuitenkin.

Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
-
- Mersumies
- Viestit: 559
- Liittynyt: To 11.04.2019 10:26
Re: S212 Airmatic haasteet
Joissakin yksilöissä on vaihdettu uudet letkut, ja vuoto on korjaantunut sillä. Letkujen kanssa uudet liittimet, KL myy niitä hyllystä.
Ja samalla huolla kompuran veden poisto suodatin, sekä ilmasuodatin, se poistaa mahdolliset vedestä johtuvat tai aiheutuvat talvi ongelmat.
Painelukema, voisiko selittyä sillä, että kompuran ylipaine venttiili jumittaa auki asentoon? (arvailua)
Ja samalla huolla kompuran veden poisto suodatin, sekä ilmasuodatin, se poistaa mahdolliset vedestä johtuvat tai aiheutuvat talvi ongelmat.
Painelukema, voisiko selittyä sillä, että kompuran ylipaine venttiili jumittaa auki asentoon? (arvailua)
Re: S212 Airmatic haasteet
Nyt yks kulma rassattuna. Oli muuten aika löysällä liitin... No momentti taisi olla 5 Nm ja messinkiä oli liitos...
Kyllähän tämän systeemin osalta on sanottava, että ilmamäärä on todella pieni järjestelmässä ja en usko, että paine säkissä oli 8 bar. Niin pieni oli sihaus ja määrä, mikä sieltä tuli. Näyttäisi, että ei kupli enää yläpää. Samalla tuli todettua, että painemittaukset näyttävät tukin painepuolen painetta, mikä on sama sitten aina painesäiliön kanssa eli yksittäisen säkin painetta ei voi nähdä tuolla lukijalla...
Niin - onhan se nopeata korjata linjastoa viskomalla sinne liittimiä lisää, mutta mikä on todennäköisyys sille, että kohta on ns. uusi vuotokohta tehty?
Parempi olisi vaan vetää kokonaan uutta linjaa pisteestä a pisteeseen b. Eipähän vuoda kuin päistä sitten.
Kyllähän tämän systeemin osalta on sanottava, että ilmamäärä on todella pieni järjestelmässä ja en usko, että paine säkissä oli 8 bar. Niin pieni oli sihaus ja määrä, mikä sieltä tuli. Näyttäisi, että ei kupli enää yläpää. Samalla tuli todettua, että painemittaukset näyttävät tukin painepuolen painetta, mikä on sama sitten aina painesäiliön kanssa eli yksittäisen säkin painetta ei voi nähdä tuolla lukijalla...
Niin - onhan se nopeata korjata linjastoa viskomalla sinne liittimiä lisää, mutta mikä on todennäköisyys sille, että kohta on ns. uusi vuotokohta tehty?
Parempi olisi vaan vetää kokonaan uutta linjaa pisteestä a pisteeseen b. Eipähän vuoda kuin päistä sitten.
Re: S212 Airmatic haasteet
Eli lopuksi: koska Icarsoftin diagnostiikka ei ole riittävä, kuten ei myöskään auton, niin ainut järkeä ratkaisu on: vaihtaa pussit, vetää uutta linjastoa, uusi kompura ja jakoventtiili niin auton perä saattaa ruveta pysymään ylhäällä.
Löysin vanhan ketjun, jossa tämä ratkaisu toi lopulta tuloksen ja ratkaisun. Ei ole nosturia ja Staria, joten homma pysähtyy siihen.
330 tkm ja ilmeisesti toiset pussit takana menossa ja ikää autolla 15 vuotta. Mikään ei ole ikuista
EDIT: löysin kontista vielä sen paisunta- ja työsäiliön. Koko yllätti, kun sen tilavuus olikin jo 5 litraa. Siitä voi laskea, että periaatteessa sinne menee helposti sen 50 litraa ilmaa 10 bar paineessa. Jostakin syystä minun kompressori ei kykyne kyllä tätä tilavuutta täyttämään eli kallistun siihen, että venttiililohko on jotenkin jumissa tuon työsäiliön osalta tai sitten ohjus on jotenkin lukitustilassa ja säiliötä ei käytetä... Tämä selittäisi myös, sen että alusta on kova kaiken aikaa ja ilma ei pääse virtaamaan edestakaisin...
Niin - ilmeisesti Starilla voi täyttää pussin ja sitten taas puolestaan täyttää säiliön. Harmi, että säiliössä ei ole painemittausta.
EDIT: ilmapussit ovat noin 2 vuotta vanhat. Ajokm määrä on noin luokka 30-40 tkm. Onko todellista, että vaihtopussit olivat näin pehmeät ja alla olleet originaalit kestivät noin 160 tkm. Tosin auto pysyikin tällöin ns. alueella korkeudessa.
Löysin vanhan ketjun, jossa tämä ratkaisu toi lopulta tuloksen ja ratkaisun. Ei ole nosturia ja Staria, joten homma pysähtyy siihen.
330 tkm ja ilmeisesti toiset pussit takana menossa ja ikää autolla 15 vuotta. Mikään ei ole ikuista

EDIT: löysin kontista vielä sen paisunta- ja työsäiliön. Koko yllätti, kun sen tilavuus olikin jo 5 litraa. Siitä voi laskea, että periaatteessa sinne menee helposti sen 50 litraa ilmaa 10 bar paineessa. Jostakin syystä minun kompressori ei kykyne kyllä tätä tilavuutta täyttämään eli kallistun siihen, että venttiililohko on jotenkin jumissa tuon työsäiliön osalta tai sitten ohjus on jotenkin lukitustilassa ja säiliötä ei käytetä... Tämä selittäisi myös, sen että alusta on kova kaiken aikaa ja ilma ei pääse virtaamaan edestakaisin...
Niin - ilmeisesti Starilla voi täyttää pussin ja sitten taas puolestaan täyttää säiliön. Harmi, että säiliössä ei ole painemittausta.
EDIT: ilmapussit ovat noin 2 vuotta vanhat. Ajokm määrä on noin luokka 30-40 tkm. Onko todellista, että vaihtopussit olivat näin pehmeät ja alla olleet originaalit kestivät noin 160 tkm. Tosin auto pysyikin tällöin ns. alueella korkeudessa.